Connect with us

Έρευνες

Μελέτη ICAP: «Πρόσφατες εξελίξεις και επιδόσεις επιλεγμένων κλάδων»

Η ICAP ΑΕ εκδίδει την επιχειρηματική έκδοση «40 Κορυφαίοι Κλάδοι της Ελληνικής
Οικονομίας», μία επιτομή στις Κλαδικές Μελέτες του Ομίλου, που στοχεύει στην παροχή
σφαιρικής και εμπεριστατωμένης πληροφόρησης προς το ευρύτερο κοινό, για σημαντικούς
κλάδους δραστηριοποίησης των επιχειρήσεων, σε μία περίοδο που η αγορά εξακολουθεί να
χαρακτηρίζεται από αβεβαιότητα. Στη φετινή, 10η κατά σειρά, ετήσια έκδοση δίδεται συνοπτικά η
εικόνα που παρουσιάζουν 40 επιλεγμένοι κλάδοι, βάσει των αντίστοιχων Μελετών έκδοσης 2018-
2017.
Μετά από μία μακρά περίοδο ύφεσης, η ελληνική οικονομία κινήθηκε με χαμηλούς αλλά θετικούς
ρυθμούς μεταβολής την τελευταία διετία, καθώς το ΑΕΠ της χώρας κατέγραψε αύξηση 1,5% το
2017 σε σχέση με το 2016 (σε όρους όγκου), ενώ σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις1 το 2018
αυξήθηκε περαιτέρω, κατά 1,9%.
Υπό αυτές τις συνθήκες, ενδιαφέρον έχει να καταγραφούν οι εξελίξεις που χαρακτήρισαν
διάφορους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας, όπως αποτυπώνονται στα οικονομικά δεδομένα
και αποτελέσματα των ελληνικών εταιρειών. Στο πλαίσιο αυτό, αξιοποιώντας το υλικό που
περιέχεται στις ΚΛΑΔΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ της ICAP, στην παρούσα έκδοση δίδεται συνοπτικά η εικόνα
που παρουσιάζουν 40 επιλεγμένοι κλάδοι, βάσει των αντίστοιχων μελετών έκδοσης 2018-2017.
Κατά τη διάρκεια της κρίσης, οι απώλειες του εταιρικού τομέα ήταν μεγάλες, με κύριο
χαρακτηριστικό τη σημαντική επιδείνωση της κερδοφορίας και τη συσσώρευση ζημιών επί σειρά
ετών, Ωστόσο, η εικόνα αυτή άλλαξε το 2015 και βελτιώθηκε ακόμη περισσότερο τη διετία 2016-
2017. Όπως και στις προηγούμενες εκδόσεις, προκειμένου να δοθεί η γενικότερη εικόνα των
μεταβολών που χαρακτήρισαν τους ευρύτερους κλάδους της οικονομίας (βάσει κατάταξης NACE),
αρχικά παρατίθενται ορισμένα συγκεντρωτικά στοιχεία, τα οποία προκύπτουν από την ανάλυση
των στοιχείων που περιλαμβάνονται στους δημοσιευμένους ισολογισμούς (χρήσης 2017) των
ελληνικών εταιρειών ΑΕ και ΕΠΕ, που παρουσιάστηκαν στην τελευταία έκδοση της ICAP «Η
Ελλάδα σε Αριθμούς» (2019).
Από τα σχετικά δεδομένα προκύπτει ότι, το 2017 ο ελληνικός εταιρικός τομέας εμφάνισε αξιόλογη
αύξηση στον κύκλο εργασιών του και σημαντική διεύρυνση της κερδοφορίας του.

Πιο συγκεκριμένα, εξετάζοντας αρχικά τις εταιρείες του Μη Χρηματοπιστωτικού Τομέα,
προκύπτει ότι ο συνολικός κύκλος εργασιών τους αυξήθηκε κατά 9,8% το 2017/16 και
διαμορφώθηκε σε €125,9 δισ. περίπου.
Ειδικότερα, αύξηση κατέγραψαν οι πωλήσεις σε οκτώ από τους εννέα ευρύτερους κλάδους του
εταιρικού τομέα (εξαιρουμένου του χρηματοπιστωτικού). Την υψηλότερη αύξηση στον κύκλο
εργασιών κατέγραψε ο κλάδος της Μεταποίησης (16,2%) και ακολούθησε ο κλάδος της Γεωργίας
– Αλιείας (13,9%) και των Ξενοδοχείων – Εστιατορίων (12,0%). Χαμηλότερο ποσοστό αύξησης
εμφάνισε ο κλάδος του Εμπορίου (8,3%), της Ενέργειας – Ύδρευσης (7,3%), των Λοιπών
Υπηρεσιών (7,2%), των Μεταφορών – Επικοινωνιών (5,1%) και των Ορυχείων – Λατομείων
(3,8%). Αντίθετα, μικρή υποχώρηση του κύκλου εργασιών εμφάνισε μόνο ο κλάδος των
Κατασκευών (-2,6%).
Όσον αφορά στα συνολικά αποτελέσματα του εταιρικού τομέα (ανεξαρτήτως κλάδου
δραστηριότητας), διαπιστώνονται τα εξής: Παράλληλα με την αύξηση των συνολικών πωλήσεων
(κατά 9,8%), διευρύνθηκαν και τα συνολικά μεικτά κέρδη αλλά με χαμηλότερο ρυθμό (6,5%),
στοιχείο ενδεικτικό της αύξησης του κόστους πωλήσεων. Οι δαπάνες διοίκησης και διάθεσης
αυξήθηκαν κατά 5,4% ενώ οι χρηματοοικονομικές δαπάνες περιορίστηκαν κατά 3,0%. Οι
μεταβολές αυτές συνέβαλαν στην αξιόλογη βελτίωση των συνολικών λειτουργικών αποτελεσμάτων
(κατά 16,9%) και τελικά στη σημαντική αύξηση της κερδοφορίας (13,7%).
Επισημαίνεται ότι η πλειοψηφία των εταιρειών του δείγματος (64,6%) ήταν κερδοφόρες το 2017,
τα δε κέρδη τους υπερίσχυσαν και καθόρισαν και το συνολικό αποτέλεσμα.
3
Αναφορικά με τους επί μέρους κλάδους του μη χρηματοπιστωτικού εταιρικού τομέα, μόνο ένας
ήταν ζημιογόνος το 2017, ενώ οι υπόλοιποι ήταν κερδοφόροι. Τη μεγαλύτερη συμμετοχή στα
κέρδη είχαν οι κλάδοι της Μεταποίησης, του Εμπορίου και της Ενέργειας-Ύδρευσης.
Ζημιογόνος το 2017 ήταν μόνο ο κλάδος των Μεταφορών – Επικοινωνιών (από κερδοφόρος το
2016). Από την άλλη πλευρά, οι κλάδοι των Κατασκευών και των Ορυχείων – Λατομείων από
ζημιογόνοι το 2016 κατέστησαν κερδοφόροι το 2017.

Ειδικότερα, ο τομέας της Μεταποίησης αν και εμφάνισε αξιόλογη αύξηση σε επίπεδο κύκλου
εργασιών (16,2%) τα μεικτά κέρδη διευρύνθηκαν με αρκετά χαμηλότερο ρυθμό (7,4%), λόγω
σημαντικής αύξησης του κόστους πωλήσεων (κατά 18,5%). Από την άλλη μεριά, η βελτίωση των
μεικτών κερδών σε συνδυασμό με τη συγκράτηση των λειτουργικών δαπανών (αύξηση κατά 2,5%)
και την παράλληλη μείωση των χρηματοοικονομικών δαπανών (κατά 10,7%) οδήγησαν στην
εντυπωσιακή αύξηση των λειτουργικών αποτελεσμάτων (30,2%) και κατ’ επέκταση στη διεύρυνση
της κερδοφορίας κατά 28,7% το 2017/2016.
Περαιτέρω, σχετικά με τις κλαδικές τους επιδόσεις, στα πλαίσια της προαναφερθείσας έκδοσης οι
μεταποιητικές εταιρείες κατανεμήθηκαν σε 22 κλάδους, βάσει της διψήφιας κατάταξης NACE (2).
Οι χρηματοοικονομικοί δείκτες των επί μέρους μεταποιητικών κλάδων περιλαμβάνονται στους
πίνακες 1Α΄ & 1Β΄ που παρατίθενται στο τέλος της ανάλυσης.
Όσον αφορά στον χρηματοπιστωτικό τομέα, παρατηρείται σημαντική αύξηση των ζημιών το
2017 λόγω του δυσμενούς αποτελέσματος του τραπεζικού κλάδου. Συγκεκριμένα, το 2017 τα
συνολικά έσοδα των 14 τραπεζών που περιλαμβάνονται στην ανάλυση μειώθηκαν κατά 7,2%.
Επιπροσθέτως, σημαντική μείωση (κατά 31,7%) κατέγραψαν και τα λοιπά λειτουργικά έσοδα του
τομέα. Το συνολικό λειτουργικό αποτέλεσμα συρρικνώθηκε κατά 32,3%. Η εξέλιξη αυτή σε
συνδυασμό με τις αυξημένες προβλέψεις (κατά 19,5%) οδήγησαν στην κατακόρυφη αύξηση των
ζημιών, οι οποίες διαμορφώθηκαν σε €1,1 δισ. το 2017 από €92 εκατ. το προηγούμενο έτος.
4
Βελτίωση της κερδοφορίας παρουσίασε ο κλάδος των ασφαλειών, αν και τα συνολικά έσοδα των
ασφαλιστικών επιχειρήσεων παρέμειναν στα ίδια σχεδόν επίπεδα με το 2016 (οριακή μεταβολή
0,3%). Ωστόσο, ο περιορισμός του κόστους οδήγησε στην αύξηση των μεικτών κερδών κατά 7,9%
ενώ και τα λειτουργικά αποτελέσματα εμφανίζονται αυξημένα σε ποσοστό 15,1%. Αντίστοιχη
εξέλιξη χαρακτήρισε και το τελικό αποτέλεσμα, με τα κέρδη (προ φόρου) να διαμορφώνονται σε
€412 εκατ. το 2017, αυξημένα κατά 15,2% σε ετήσια βάση.
Τέλος, κερδοφόρος κατέστη ο σύνθετος κλάδος των λοιπών χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών,
που περιλαμβάνει επιχειρήσεις προερχόμενες από κλάδους συμμετοχών, χρηματοδοτικής
μίσθωσης, χρηματιστηριακών συναλλαγών, factoring, κ.ά.
Επιδόσεις Επιλεγμένων Κλάδων/Υποκλάδων της Έκδοσης
Εκτός όμως από τα προαναφερόμενα στοιχεία που αφορούν συνολικά τον εταιρικό τομέα
(ευρύτεροι κλάδοι κατά NACE), στη συνέχεια αξιολογούνται και συγκρίνονται οι δείκτες που
αφορούν μία στοχευμένη επιλογή κλάδων και υποκλάδων οικονομικής δραστηριότητας (τα
δεδομένα των οποίων αναλύονται στις Κλαδικές Μελέτες της ICAP). Οι συγκρίσεις – κατατάξεις που
παρουσιάζονται στη συνέχεια, αφορούν τους 40 επιλεγμένους κλάδους που παρουσιάζονται
στην παρούσα έκδοση2
. Από την επεξεργασία των βασικών χρηματοοικονομικών δεικτών (δείκτες
έτους 2017 – βλέπε Πίνακα 2) των επί μέρους κλάδων, προκύπτουν οι πέντε κορυφαίοι κλάδοι
όσον αφορά στους δείκτες Κερδοφορίας, Αποδοτικότητας και Χρηματοοικονομικής
Διάρθρωσης.

Συγκρίνοντας τους μέσους δείκτες κερδοφορίας και αποδοτικότητας των επιλεγμένων κλάδων
του 2017 σε σχέση με τους αντίστοιχους του 2016 (από την περσινή έκδοση), διαπιστώνεται
βελτίωση της Αποδοτικότητας τόσο των Ιδίων (κυρίως) όσο και των Απασχολουμένων
Κεφαλαίων το 2017 σε σχέση με το 2016.
Μικρή υποχώρηση φαίνεται ότι παρουσίασε ο δείκτης του περιθωρίου μικτού κέρδους, ενώ το
περιθώριο καθαρού κέρδους σημείωσε ελαφρά ανοδική τάση.
Στις παρούσες συνθήκες, όπου η ελληνική οικονομία παρουσιάζει ελαφρά ανάκαμψη, οι
επιχειρήσεις εξακολουθούν να καταβάλουν έντονες προσπάθειες με σκοπό την αύξηση της
παραγωγικότητας, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας καθώς και τη διεύρυνση της
εξωστρέφειάς τους, παράγοντες που θα συμβάλουν στην περαιτέρω ανάπτυξή τους και στη
δημιουργία θετικών προοπτικών για το μέλλον.

Πηγή

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Έρευνες

Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία θα είναι δέσμευση για τη χώρα μας.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην κλιματική αλλαγή και προσπαθεί να ενεργοποιήσει τα κράτη-μέλη σε σύγχρονες περιβαλλοντικές δράσεις.

Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Ούρσουλα φον ντερ
Λάιεν, εκπροσωπεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το
κλίμα (COP25) και εκφώνησε ομιλία στην εναρκτήρια σύνοδο των ηγετών. Η Πρόεδρος
φον ντερ Λάιεν δήλωσε στην ομιλία της «Σε δέκα ημέρες από τώρα, η Ευρωπαϊκή
Επιτροπή θα παρουσιάσει την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία. Στόχος μας είναι να
καταστούμε η πρώτη κλιματικά ουδέτερη ήπειρος έως το 2050. Εάν θέλουμε να
επιτύχουμε τον στόχο αυτό, πρέπει να δράσουμε τώρα, πρέπει να εφαρμόσουμε τις
πολιτικές μας τώρα. Επειδή γνωρίζουμε ότι η μετάβαση αυτή απαιτεί εναλλαγή των
γενεών.»

 Η COP25 φέρνει σε
επαφή κυβερνήσεις, επιχειρήσεις, τοπικές αρχές και την κοινωνία των πολιτών
προκειμένου να εργαστούν πάνω στο εγχειρίδιο κανόνων για την εφαρμογή της
συμφωνίας του Παρισιού και να δώσουν ώθηση σε πιο φιλόδοξους στόχους τα επόμενα
χρόνια. Η μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία έως το 2050 αποτελεί την
πρώτη προτεραιότητα της παρούσας Επιτροπής. Η Διάσκεψη της Μαδρίτης δίνει
έμφαση στην ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για το μόνο στοιχείο που παραμένει
σε εκκρεμότητα από το «εγχειρίδιο κανόνων του Κατοβίτσε»: στις κατευθυντήριες
γραμμές σχετικά με την εθελοντική συνεργασία και τους μηχανισμούς που
βασίζονται στην αγορά βάσει του άρθρου 6 της συμφωνίας του Παρισιού. Θα
προχωρήσουν οι εργασίες στους τομείς της αλιείας, των ωκεανών, της χρηματοδότησης,
της διαφάνειας της δράσης για το κλίμα, των δασών και της γεωργίας, της
τεχνολογίας, της ανάπτυξης ικανοτήτων, της απώλειας και ζημίας, των αυτοχθόνων
πληθυσμών, των πόλεων και της ισότητας των φύλων.

Η Επιτροπή είναι παρούσα καθ’ όλη τη διάρκεια της COP25, υπό
την Προεδρία της κυβέρνησης της Χιλής.

Στον προϋπολογισμό της ΕΕ του επόμενου έτους, το ΕΚ
εξασφάλισε καλύτερους όρους για την προστασία του κλίματος, την έρευνα, τις
υποδομές και τους νέους.

Οι ευρωβουλευτές εξασφάλισαν συνολικά επιπλέον 850 εκ. ευρώ
για τις προτεραιότητες του Κοινοβουλίου.

1)Περισσότερα από μισό δισ. ευρώ πάνω από τον αρχικό σχεδιασμό προορίζεται για κόστη που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή.

2)Επιπλέον 133 εκ. ευρώ για τις επενδύσεις του δικτύου μεταφορών (χρηματοδοτικός μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη»)

3)Επιπλέον 50 εκ. ευρώ για το Erasmus+ και

4) 28,3 εκ. ευρώ για το Youth Employment Initiative (με άλλα 50 εκ. ευρώ έτοιμα να προστεθούν το 2020 αν χρειαστεί)

Το συνολικό ύψος των πιστώσεων αναλήψεων υποχρεώσεων στον
προϋπολογισμό του 2020 ανέρχεται σε 168,7 δισ. ευρώ (αύξηση 1,5% σε σύγκριση με
το 2019), ενώ το σύνολο των πιστώσεων πληρωμών σε 153,6 δισ. (+3,4% από το
2019).

Το Συμβούλιο ενέκρινε επίσημα τη συμφωνία με το Κοινοβούλιο
στις 25 Νοεμβρίου, ενώ το Κοινοβούλιο ενέκρινε τον προϋπολογισμό πριν λίγες
ημέρες, με 543 ψήφους υπέρ, 136 κατά και 23 αποχές. Ο προϋπολογισμός υπογράφηκε
επίσημα από τον Πρόεδρο του ΕΚ David Sassoli.

Η Ελλάδα δηλώνει παρούσα στις νέες εξελίξεις και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει θέσει ψηλά στην ατζέντα της κυβέρνησης του την κλιματική αλλαγή, με συγκεκριμένη δέσμη μέτρων.

Περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες που συνδέονται άρρηκτα με την
οικονομία. Ο κόσμος των ελληνικών επιχειρήσεων κοιτάζει με αισιοδοξία το
μέλλον!

Κων/νος Σ. Μαργαρίτης

Δημοσιογράφο

Continue Reading

Έρευνες

Επιτείνεται η στρατηγική επένδυση των εταιρειών στην Κοινωνική τους Ευθύνη

Για όγδοη συνεχόμενη χρονιά, η Διεύθυνση Οικονομικών Ερευνών και Κλαδικών Μελετών της ICAP πραγματοποίησε δειγματοληπτική έρευνα για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (ΕΚΕ) στο πλαίσιο της ετήσιας εκδοτικής πρωτοβουλίας της ΙCAP “Leading Employers in Greece” (δείτε το e-book για το 2018) που εστιάζει στην ζωτικής σημασίας για τις επιχειρήσεις, αξία των ευρύτερων πρακτικών Διοίκησης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού αλλά και των προγραμμάτων Κοινωνικής Δράσης και Προσφοράς.

Ο Νικήτας Κωνσταντέλλος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου εταιρειών ICAP δήλωσε: «Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες επιχειρήσεις κατανοούν ότι η στρατηγική προσέγγιση της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ) είναι σημαντική για την ανάπτυξη και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους. Ιδιαίτερα, οι μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεις φαίνεται να την κατατάσσουν αρκετά ψηλά στις επιχειρηματικές τους δράσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΕΚΕ θεωρείται «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντική στο 86% των επιχειρήσεων (του δείγματος), ενώ ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι 1 στις 2 επιχειρήσεις αύξησαν την δαπάνη για ενέργειες ΕΚΕ το 2018 σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Ωστόσο, οι εταιρείες θεωρούν ότι η ΕΚΕ δεν έχει αναπτυχθεί ακόμη σε ικανοποιητικό βαθμό, αφού το 51% θεωρεί ότι ο βαθμός διείσδυσης / εφαρμογής των πρακτικών της εξακολουθεί να κυμαίνεται σε μέτρια επίπεδα. Ως το κυριότερο όφελος των επιχειρήσεων που έχουν από τις πρακτικές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, η πλειοψηφία των επιχειρήσεων (87%) θεωρεί την ενίσχυση και προστασία της εταιρικής εικόνας (φήμη, brands κλπ.).

Tα μεγαλύτερα κονδύλια δαπανήθηκαν για δράσεις που σχετίζονται με την Κοινωνία, καταλαμβάνοντας μερίδιο 36%, ποσοστό αυξημένο κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με την περσινή έρευνα. Κυριότερες δράσεις ΕΚΕ που αφορούν την κατηγορία αυτή είναι οι δωρεές και χορηγίες σε χρήμα ή και είδος και η ανταπόκριση σε έκτακτες καταστάσεις (πυρκαγιές, φυσικά φαινόμενα κ.α). Χαρακτηριστικό παράδειγμα του τελευταίου είναι η καταστροφική πυρκαγιά στο Μάτι Αττικής το 2018, που προκάλεσε μαζική κινητοποίηση επιχειρήσεων, μη κυβερνητικών οργανισμών και φορέων, αναδεικνύοντας αξίες όπως η αλληλεγγύη, ο εθελοντισμός και η συνεργασία.

Πιστεύουμε ακράδαντα, ότι οι σύγχρονες επιχειρήσεις πρέπει να θεωρούν τα προγράμματα ΕΚΕ που εφαρμόζουν ως υποχρέωση τους προς την κοινωνία και να τα αντιμετωπίζουν ως επένδυση και όχι ως πρόσθετο κόστος. Προς αυτήν την κατεύθυνση, η ευαισθητοποίηση της κοινωνίας και των καταναλωτών, η εκπαίδευση των στελεχών των επιχειρήσεων και η υιοθέτηση κατάλληλων πρωτοβουλιών και στρατηγικών από την πλευρά της πολιτείας θα αποτελέσουν τα μέτρα για την αύξηση της διείσδυσης των δράσεων της ΕΚΕ στη χώρα μας».

Continue Reading

Έρευνες

«Ηγεσία στην εποχή της Τεχνολογίας»

Ερευνα της PfB «Ηγεσία στην εποχή της Τεχνολογίας»

 

Βασικά συμπεράσματα 

  • 1 στις 2 εταιρείες έχει προχωρήσει σε ψηφιακό μετασχηματισμό, ενώ 1 στις 3 εταιρείες αναμένεται να προχωρήσει το διάστημα 2019-2021

 

  • Ο ψηφιακός μετασχηματισμός σε ποσοστό 58,75% συνδέεται με την γενικότερη κουλτούρα της εταιρείας και δεν αφορά μόνο την τεχνολογία

 

  • Ο ψηφιακός μετασχηματισμός περνάει από τους CEOs, καθώς 7 στους 10  έχουν ενεργό ρόλο σε αυτόν

 

  • 6 στις 10 εταιρείες εκπαιδεύουν στελέχη τους για την πραγματοποίηση του ψηφιακού μετασχηματισμού, 5 στις 10 εταιρείες συνεργάζονται και με εξωτερικούς συμβούλους ενώ  4 στις 10 εταιρείες θα προσλάβουν και εξειδικευμένα στελέχη

 

  • Η στρατηγική της εταιρείας διαμορφώνεται:
    • σε επίπεδο ανώτατης διοίκησης σε ποσοστό 78%
    • σε επίπεδο διευθύνοντος συμβούλου σε ποσοστό 46,34%
    • με την συμμετοχή της πρώτης γραμμής στελεχών σε ποσοστό 46,34%
    • σε συνεργασία με εξειδικευμένους συμβούλους σε ποσοστό 29,51%

 

  • Για τη διαμόρφωση της στρατηγικής, οι διευθύνοντες σύμβουλοι λαμβάνουν υπόψη τους, τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της εταιρείας, τις τεχνολογικές εξελίξεις, τις νέες τάσεις, τις υπάρχουσες ευκαιρίες στην αγορά και τις ενδεχόμενες απειλές

 

  • Για πρώτη φορά, 3 στους 4 CEOs αναγνωρίζουν την πολυμορφία (diversity) στελεχών στον εργασιακό χώρο ως αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής τους σε ότι αφορά τα ταλέντα

 

  • Για την ανάπτυξη των εργαζομένων τους, οι CEOs λαμβάνουν υπόψη κυρίως τις δεξιότητες και τις συμπεριφορές που επιδεικνύουν (75%) και λιγότερο την επίτευξη των ποσοτικών στόχων (35%)

 

  • Οι μισές επιχειρήσεις αναπτύσσουν τους εργαζομένους τους με συγκεκριμένο πλάνο, ενώ οι άλλες  μισές, ανά περίπτωση, βάσει αναγκών της εταιρείας

 

  • Με βάση την κουλτούρα της εταιρείας, «ανάπτυξη εργαζομένου» εξακολουθεί να θεωρείται ακόμη η προαγωγή σε ανώτερη θέση σε ποσοστό 80,73% και η εμβάθυνση στο ίδιο γνωστικό αντικείμενο σε ποσοστό 60,49%, ενώ 1 στις 2 εταιρείες συνδέουν την «ανάπτυξη του εργαζομένου» με την οριζόντια μετακίνηση (αλλαγή ρόλου ή τμήματος)

 

  • Το 87,56% των CEOs επιδιώκει οι εργαζόμενοι στην επιχείρηση να σκέφτονται με καινοτομία (out-of-the-box) και με δημιουργικότητα

 

  • 5 στους 10 CEOs έχουν ξεκινήσει να προετοιμάζουν την επόμενη γενιά ηγετών

 

  • 9 στους 10 CEOs θεωρούν ότι υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ της παλιότερης και νέας γενιάς των leaders

 

  • Οι διευθύνοντες σύμβουλοι θεωρούν ως πιο σημαντικές δεξιότητες για έναν future leader:
    • τη διαχείριση αλλαγών (90%)
    • την επιμονή, την συνεργασία και την ακεραιότητα (82%)
    • την λήψη αποφάσεων (80%)
    • τη στρατηγική σκέψη (74%)
    • το πάθος και την αυτοϋποκίνηση (72%)

 

  • Τα χαρακτηριστικά της νέας γενιάς leaders που δεν είχε η παλαιότερη γενιά είναι οι ψηφιακές δεξιότητες (84,62%) και η ευελιξία και προσαρμοστικότητα (69,23%)

 

  • Ένας επιτυχημένος CEO οφείλει:
    • να μαθαίνει από τα λάθη του (77%)
    • να έχει εν-συναίσθηση (74%)
    • διάθεση για συνεχή μάθηση (67%)
    • προσανατολισμό στον πελάτη (67%)
    • να δίνει έμφαση στις συνέργειες (67%)
    • να αναζητά βοήθεια (65%)

 

  • Οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος CEO είναι:
    • η ανάπτυξη ταλέντου (48%)
    • ο ανταγωνισμός (40%)
    • ο ψηφιακός μετασχηματισμός (39%)
    • η αλλαγή στις συνήθειες των καταναλωτών (35%)

Πολύ γρήγορα οι ελληνικές εταιρίες φαίνεται να έχουν προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα, καθώς 1 στις 2 εταιρείες (51%) έχει ήδη προχωρήσει σε ψηφιακό μετασχηματισμό, ενώ το 35% αναμένεται να το κάνει, το επόμενο διάστημα 2019-2021. Τον «πρωταγωνιστικό ρόλο» στην ψηφιακή μετάβαση εξακολουθούν να έχουν οι διευθύνοντες σύμβουλοι σε ποσοστό 70,38%. Ωστόσο, η ενεργή συμμετοχή των CEOs επιβεβαιώνει το γεγονός ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός συνδέεται με τη γενικότερη κουλτούρα της επιχείρησης σε ποσοστό 58,75% και δεν αφορά μόνο την τεχνολογία. 

Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την έρευνα της εταιρείας Στρατηγικών Λύσεων Υπηρεσιών Ανθρωπίνου Δυναμικού People for Business με θέμα «Ηγεσία στην εποχή της Τεχνολογίας», που πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα, από 23 Μαΐου 2019 έως 23 Ιουνίου 2019 και στην οποία συμμετείχαν 282 CEOs επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα (ξένες πολυεθνικές 48%, ελληνικές 47%) από τρεις κλάδους της οικονομίας, Παροχή Υπηρεσιών (48,72%), Παραγωγή / Μεταποίηση (20,61%) και Εμπορική Δραστηριότητα (30,77%), με μέσο όρο αριθμό εργαζομένων τους 180. 

Στόχος της έρευνας ήταν να αποτυπώσει, τον τρόπο με τον οποίο οι Ελληνες CEOs, βιώνουν τις αλλαγές, που συντελούνται λόγω της τεχνολογίας, πόσο προετοιμασμένοι είναι για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, πώς αξιοποιούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους εργαζόμενους-ταλέντα και κατά πόσο έχουν ξεκινήσει να προετοιμάζουν την επόμενη γενιά ηγετών. Μέσα από τις απαντήσεις, προέκυψαν χρήσιμα συμπεράσματα, για τις τάσεις στο leadership στην ψηφιακή εποχή και πώς αυτές επηρεάζουν τις επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

«Σε έναν κόσμο που μιλάμε για έλλειψη ταλέντου οι εταιρείες σχεδιάζουν την στρατηγική τους, κυρίως με βάση τις ανάγκες της αγοράς. Όμως τόσο το διαθέσιμο ταλέντο όσο και η ανάπτυξη νέων ταλέντων σε συνδυασμό με την εταιρική κουλτούρα είναι κρίσιμοι παράγοντες επιτυχίας – παράγοντες τους οποίους οι επιχειρήσεις οφείλουν να λαμβάνουν σοβαρά υπόψιν τους, να επενδύουν πόρους αλλά και χρόνο για να κτιστούν. Σε αυτή την πορεία χρειάζονται “συνοδοιπόρους” με εμπειρία, τεχνογνωσία και γνώση της αγοράς, ώστε να κινηθούν πιο γρήγορα και αποτελεσματικά», δήλωσε η Ελενα Κατσίνα, Director People & Culture της People for Business, αναφερόμενη στα αποτελέσματα της έρευνας. 

 

Ψηφιακός μετασχηματισμός

Το 51% των εταιρειών έχει ήδη προχωρήσει σε ψηφιακό μετασχηματισμό, ενώ το 35% αναμένεται να προχωρήσει το διάστημα 2019-2021.

Προκειμένου, να πραγματοποιήσει την ψηφιακή μετάβαση το 64,58% των CEOs, θα εκπαιδεύσει υπάρχοντα στελέχη του οργανισμού, το 47,92% θα συνεργαστεί και με εξειδικευμένους εξωτερικούς συμβούλους και το 43,75% θα προσλάβει εξειδικευμένα στελέχη. Παράλληλα, όπως προκύπτει από την έρευνα, μόνο 1 στους 2 CEOs είναι ενημερωμένοι για τις νέες ειδικότητες που δημιουργούνται λόγω της τεχνολογίας. 

Την ίδια στιγμή, οι δεξιότητες στις οποίες δίνουν μεγαλύτερη έμφαση οι CEOs, σε σχέση με το παρελθόν είναι η καινοτομία (out- of-the-box) και η δημιουργικότητα σε ποσοστό 87,56% και ο πελατοκεντρικός προσανατολισμός σε ποσοστό 77,8% – δεξιότητες που δεν αντικαθίστανται από την τεχνητή νοημοσύνη και αυξάνουν την αξία του ανθρώπινου παράγοντα. 

«Με βάση την έρευνα, είναι σαφές ότι οι CEOs θεωρούν απαραίτητη την αλλαγή κουλτούρας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, ωστόσο χρειάζεται παράλληλα να βελτιώσουν τόσο τα τεχνικά χαρακτηριστικά των εργαζομένων τους όσο και τις δεξιότητες αυτών (reskilling  / upskilling). Αυτά τα δύο είναι αλληλένδετα, το ένα δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς το άλλο. Για να είναι όμως αποτελεσματική αυτή η επένδυση στους εργαζόμενους και κατά συνέπεια στην εταιρεία, είναι σημαντικό να γίνει στοχευμένα και μεθοδικά, μέσα από δομημένες αξιολογήσεις του διαθέσιμου ταλέντου, των γνώσεων και της εταιρικής κουλτούρας, ώστε η εταιρεία να γνωρίζει ακριβώς που βρίσκεται σήμερα και να προσδιορίζει με σαφήνεια την επόμενη ημέρα», επισημαίνει η Ελενα Κατσίνα, Director People & Culture της PfB Group.

 

Διαμόρφωση στρατηγικής

Σε ότι αφορά τη διαμόρφωση της στρατηγικής, στο 78% των επιχειρήσεων γίνεται σε επίπεδο ανώτατης διοίκησης, στο 46,34% σε επίπεδο διευθύνοντος συμβούλου, με την συμμετοχή της πρώτης γραμμής στελεχών (management committees) σε ποσοστό 46,34% και σε συνεργασία με εξειδικευμένους συμβούλους σε ποσοστό 29,51%. 

Οι κύριοι παράγοντες που λαμβάνονται υπόψιν είναι τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της εταιρείας (61%), οι τεχνολογικές εξελίξεις (56%), οι νέες τάσεις (54%) και οι υπάρχουσες ευκαιρίες στην αγορά (51%) – ενώ ακολουθούν οι ενδεχόμενες απειλές (46%), το διαθέσιμο talentpool (34%), οι κινήσεις του ανταγωνισμού (26%) και οι ευκαιρίες χρηματοδότησης σε ποσοστό10%. 

Οι CEOs πάντως φαίνεται να έχουν ξεκάθαρη εικόνα για τις αξίες της εταιρείας τους (65%), την θέση της εταιρείας στην αγορά (52%),τουςστρατηγικούς πυλώνες δράσης της επόμενης 3τίας, την προστιθέμενη αξία που προσφέρουν στους πελάτες τους (50%) και φυσικά το όραμα του οργανισμού που ηγούνται (50%). 

Αισιόδοξο, πάντως, είναι ότι το 75% των CEOs αναγνωρίζει την πολυμορφία (diversity) στελεχών στον εργασιακό χώρο ως αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής του.

Σχολιάζοντας τα παραπάνω ευρήματα, η Ελενα Κατσίνα, Director People & Culture της PFB Group, υπογραμμίζει, «Βλέπουμε ότι πλέον η στρατηγική διαμορφώνεται όχι μόνο από τον ηγέτη, αλλά από την ηγετική ομάδα, την ομάδα διοίκησης. Εξίσου σημαντικό όμως με την διαμόρφωση της στρατηγικής είναι και η παρακολούθησή της, ώστε έγκαιρα να εντοπίζονται αποκλίσεις και να γίνεται η ανάλογη αναπροσαρμογή. Αυτό απαιτεί ένα δομημένο και τεχνοκρατικό πλαίσιο διαμόρφωσης και παρακολούθησης της στρατηγικής και κατά συνέπεια δυνατά PMΟ. Και αυτό δεν αφορά μόνο μεγάλες ή πολυεθνικές εταιρείες, αφορά κάθε εταιρεία που θέλει να μεγαλώσει και να επεκταθεί, περνώντας από το “οικογενειακό ΔΣ” σε ένα δομημένο σύστημα εταιρικής διακυβέρνησης. Το μόνο που χρειάζεται είναι να μάθουν τον τρόπο που αυτό γίνεται.»

 

 

Ανάπτυξη εργαζομένων

 

Στην ερώτηση, ποιους παράγοντες λαμβάνουν υπόψη οι διευθύνοντες σύμβουλοι για την ανάπτυξη των εργαζομένων τους, το 75% απάντησε τις δεξιότητες και τις συμπεριφορές -κάτι που δεν συνέβαινε έως τώρα- και μόλις το 35% απάντησε την επίτευξη των ποσοτικών στόχων.

 

Σε ότι αφορά την ανάπτυξη των εργαζομένων, 1 στις 2 επιχειρήσεις, εφαρμόζει  συγκεκριμένο πλάνο ανάπτυξης – συνολικά και ανά εργαζόμενο. Όμως, το 49% των εταιρειών, εφαρμόζει πλάνο ανάπτυξης ανά περίπτωση, βάσει των τρεχουσών αναγκών της εταιρείας.

Τι θεωρείται όμως «ανάπτυξη εργαζομένου» με βάση την κουλτούρα της εταιρείας;

 Η προαγωγή σε ανώτερη θέση (promotion) εξακολουθεί να κατέχει τα πρωτεία με ποσοστό 80,73%, η εμβάθυνση στο γνωστικό του αντικείμενο (expertise) για το 60,49%, η οριζόντια μετακίνηση (rotation) για το 53,41% και η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων του εργαζομένου στον ίδιο ρόλο για το 52,53%.

 

Σύμφωνα, με την Ελενα Κατσίνα, Director People & Culture της PfB Group, «Παρά τις αλλαγές στις δομές των εταιρειών, η ανάπτυξη ενός εργαζόμενου γίνεται αντιληπτή είτε προς τα πάνω (προαγωγή), είτε μέσα από την εμβάθυνση στο γνωστικό αντικείμενο (level of expertise). Όμως σε μια εποχή που ο μετασχηματισμός των εταιρειών είναι συνεχής, γιατί συνεχείς είναι και οι μεταβολές στην αγορά και στην οικονομία, η εξέλιξη ενός εργαζόμενου επιβάλλεται να “περνάει” μέσα από άλλα γνωστικά αντικείμενα, σε οριζόντια μορφή. Με αυτό τον τρόπο χτίζουμε ολοκληρωμένους επαγγελματίες, με επιχειρηματική αντίληψη, που γνωρίζουν την λειτουργία της επιχείρησης στο σύνολό της και μπορούν να προσθέσουν ουσιαστική αξία. Επαγγελματίες ευέλικτους, που προσαρμόζονται σε νέες απαιτήσεις και δεδομένα, με ευρύτητα σκέψης και αντίληψης.»

 

Παλιοί και νέοι ηγέτες

Σχεδόν 9 στους 10 CEOs συμφωνούν ότι υπάρχουν διαφορές μεταξύ της παλαιότερης και της νέας γενιάς των ηγετών, ενώ 1 στους 2 έχει ξεκινήσει να προετοιμάζει την επόμενη γενιά.

 

Οι διευθύνοντες σύμβουλοι θεωρούν ως πιο σημαντικές δεξιότητες για έναν future leader τις εξής:

  • τη διαχείριση αλλαγών (90%)
  • την επιμονή, τη συνεργασία και την ακεραιότητα (82%)
  • την λήψη αποφάσεων (80%)
  • τη στρατηγική σκέψη (74%)
  • το πάθος και την αυτοϋποκίνηση (72%)

 

Αντίστοιχα, τα χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει ένας επιτυχημένος CEO είναι τα εξής:

  • να μαθαίνει από τα λάθη του (77%)
  • αναπτυγμένη εν-συναίσθηση (74%)
  • έμφαση στις συνέργειες, με τον χρυσό κανόνα 1+1=3 (67%)
  • διάθεση για συνεχή μάθηση (67%)
  • προσανατολισμό στον πελάτη (67%)
  • να αναζητά βοήθεια (65%)
  • να δίνει έμφαση στη δημιουργία πλάνων διαδοχής με έμφαση στην ανάπτυξη των εργαζομένων του (64%)

 

Σε ότι αφορά τώρα, τα χαρακτηριστικά της νέας γενιάς leaders που δεν είχε η παλαιότερη, την πρώτη θέση καταλαμβάνουν οι ψηφιακές δεξιότητες (84,62%) και ακολουθούν η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα (69,23%).

 

Τέλος, σύμφωνα με την έρευνα, οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος CEO, είναι η ανάπτυξη ταλέντου (48%), ο ανταγωνισμός (40%) και η αλλαγή στις συνήθειες των καταναλωτών (35%).

 

Ταυτότητα έρευνας

Στην έρευνα της People for Business με θέμα «Ηγεσία στην εποχή της Τεχνολογίας», που πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα, από 23 Μαΐου 2019 έως 23 Ιουνίου 2019, συμμετείχαν 282 CEOs επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα (ξένες πολυεθνικές 48%, ελληνικές 47%) από τρεις κλάδους της οικονομίας, Παροχή Υπηρεσιών (48,72%), Παραγωγή / Μεταποίηση (20,61%) και Εμπορική δραστηριότητα (30,77%), με μέσο όρο αριθμού εργαζομένων τους 180. 

Πηγή

 

Continue Reading

Trending