Τέχνη πολιτισμός
Ο ατμοσφαιρικός ρεαλισμός του Έντουαρντ Χόππερ

Ο Έντουαρντ Χόππερ (Edward Hopper) γεννήθηκε στις 22 Ιουλίου 1882 στο Νάιακ, ένα παραθαλάσσιο χωριό στην πολιτεία της Νέας Υόρκης, από γονείς Ολλανδικής καταγωγής. Εκπαιδεύτηκε ως εικονογράφος, αλλά από το 1901 έως το 1906 σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών της Νέας Υόρκης, με δάσκαλο τον ρεαλιστή ζωγράφο Ρόμπερτ Χένρι, που ήταν μέλος της «Ομάδας των Οκτώ» και αργότερα της «Σχολής του Σταχτοδοχείου» («Ashcan School»), τα μέλη της οποίας εμπνέονταν κριτικά από την καθημερινή ζωή στις μεγαλουπόλεις.
Έχει αναγνωριστεί ως ένας σημαντικός ζωγράφος της Αμερικάνικης ρεαλιστικής τέχνης, που με τους πίνακες και τα χαρακτικά του άσκησε μεγάλη επιρροή στους εικαστικούς της pop art και του νεορεαλισμού. Στο έργο του, ιδιαίτερα αυτό του αστικού τοπίου, αποτυπώνεται η μοναξιά του ανθρώπου των μεγαλουπόλεων.
Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος*

Ο Χόππερ ταξίδεψε τρεις φορές στην Ευρώπη μεταξύ 1906 και 1910 κι έζησε για ένα διάστημα στο Παρίσι την εποχή της εμφάνισης του κινήματος των κυβιστών. Παρέμεινε όμως αποστασιοποιημένος από την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκείνης της εποχής και σ’ όλη του την καριέρα ακολούθησε το δικό του καλλιτεχνικό μοναχικό όραμα.
Αν και εξέθεσε έργα του στην «Έκθεση του Οπλοστασίου» («Armory Show»), το 1913, με την οποία η Αμερική γνώρισε την καλλιτεχνική πρωτοπορία της Ευρώπης, ο Χόππερ αφιέρωσε τον περισσότερο χρόνο του έως το 1924 στην τέχνη της διαφήμισης και της εικονογράφησης. Την ίδια χρονιά παντρεύτηκε τη ζωγράφο Τζόζεφιν Νίβιζον (1883-1968), που άφησε την προσωπική καριέρα της και αφοσιώθηκε σε αυτόν.
Στα μέσα της δεκαετίας του 1920 όπως και οι ζωγράφοι της «Σχολής του Σταχτοδοχείου», ο Χόππερ ζωγράφιζε κοινοτοπίες της αστικής ζωής. Όμως, σε αντίθεση με τους χαλαρά οργανωμένους και γεμάτους ζωηράδα πίνακές τους, (1925-1932) οι συνθέσεις του έδειχναν ανώνυμες φιγούρες και αυστηρές γεωμετρικές μορφές, που θύμιζαν φωτογραφικά στιγμιότυπα, δημιουργώντας έτσι μία αναπόφευκτη αίσθηση μοναξιάς.
Αυτή η αίσθηση ενισχυόταν από τη χαρακτηριστική χρήση του φωτός, είτε το σκληρό φως του πρωινού είτε το απόκοσμο ενός νυχτερινού καφέ. Σε ορισμένα εξαιρετικής ποιότητας χαρακτικά του ο «απογευματινός αέρας» προξενεί στον θεατή μια ευχάριστη ανατριχίλα και οι «σκιές της νύχτας» συγκινεί με τον άνθρωπο που απλά βαδίζει και πρέπει να διασχίσει την απειλητική σκιά της κολώνας του δρόμου.

Από τη δεκαετία του 1930 και μετά ο Έντουαρντ Χόππερ ανέπτυξε ένα αρκετά πρωτότυπο, αυστηρό ρεαλιστικό ύφος, συμβάλλοντας σημαντικά τόσο στην αναβιωματική εξέλιξη ενός καθαρά αμερικανικού ρεαλισμού, όσο και στην αντίσταση στις κυρίαρχες την εποχή εκείνη επιδράσεις της αφηρημένης πλέον τέχνης και της ευρωπαϊκής εκκεντρικής πρωτοπορίας.
Παρά το εικονιστικό τους περιεχόμενο, τα έργα του διακρίνονται για το μοντέρνο κατά βάση πνεύμα τους, τόσο στη σύλληψη όσο και στην πραγμάτωση.
Από τη δεκαετία του 1950 μέχρι το τέλος της ζωής του ταλαιπωρήθηκε από σοβαρά προβλήματα υγείας. Δεν εγκατέλειψε όμως τον χρωστήρα και δημιούργησε αρκετά σημαντικά έργα. Αναδρομικές εκθέσεις έργων του έγιναν το 1933 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και στο Μουσείο Ουίτνευ / Whitney Museum of American Art το 1950 και το 1964.
Ο Έντουαρντ Χόππερ πέθανε στις 15 Μαΐου 1967 στη Νέα Υόρκη. Λίγους μήνες αργότερα έφυγε από τη ζωή και η σύντροφός του, η οποία χάρισε μεγάλο αριθμό πινάκων του στο Μουσείο Ουίτνεϊ του Μανχάταν. Τα έργα αυτά του σημαντικού κληροδοτήματος εκτέθηκαν στο Μουσείο και μετά ταξίδεψαν στο Άμστερνταμ, το Ντύσελντορφ, καταλήγοντας στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο και το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο.
Όσο ήταν εν ζωή οι πίνακες του Χόππερ δεν έπαιζαν δυνατά στο χρηματιστήριο της τέχνης και μέχρι τα 42 χρόνια του οι πωλήσεις έργων του ήταν ελάχιστες. Αν και από το 1932 η κατάσταση άλλαξε ριζικά έφερε πάντα το σύνδρομο της αγωνίας για την θέση του και το αίσθημα του αδικημένου.
Δεν ξέχασε ποτέ ότι τον είχε απορρίψει η Ακαδημία Τέχνης στα νιάτα του και όταν μετά την επιτυχία του τον έκαναν τιμητικά μέλος τους απέρριψε την πρόταση τους. Σε κάποιες από τις τελευταίες συνθέσεις του πρωταγωνιστεί το φως του ήλιου μέσα σε ένα άδειο δωμάτιο και δημιουργεί ένα συγκλονιστικό συνδυασμό φωτός και σκιάς. Όταν οι ανθρώπινες μορφές που είχαν το κεντρικό ενδιαφέρον αρχίζουν να απουσιάζουν από τις συνθέσεις του όλα δείχνουν πλέον πιο φιλοσοφημένα και γαλήνια.

Αν και ο Χόππερ δημιούργησε τα έργα του στην πιο ταραχώδη πενηκονταετία της σύγχρονης Αμερικάνικης ιστορίας παρέμεινε ενσυνείδητα ανεπηρέαστος ζωγραφίζοντας παραστατικά τους εσωστρεφείς καθημερινούς του ήρωες της και τα αποξενωμένα μεταξύ τους και ταυτόχρονα οικεία στα μάτια των φιλότεχνων τοπία του.
Η αίσθηση της μοναξιάς κατοπτρίζεται στις εκφράσεις των προσώπων, στις στατικές κινήσεις, στα ζοφερά, σκληρά, αμείλικτα ή θερμά και δυνατά φώτα της υπαίθρου και των πόλεων, παραμένουν με παράδοξο τρόπο ψυχρά παρόλη την λαμπρότητα τους. Η ευρηματική πρόσπτωση του φωτός στα θέματα από τα ανοικτά παράθυρα είναι μια ποιητική απόπειρα του εξωτερικού με τον εσωτερικό κόσμο.
Ζώντας στην εποχή μεγάλων καλλιτεχνικών κινημάτων στο Παρίσι που επισκέφθηκε το 1906 και το 1907 και δούλεψε παραγωγικά αλλά και στη Νέα Υόρκη, της νέας μεγαλούπολης της διεθνούς τέχνης που έσφυζε από απόψεις, τάσεις και θεωρητικές διενέξεις για τον μοντερνισμό, τις πρωτοπορίες και τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό αυτός δεν ακολούθησε καμία σχολή.
Δεν ήταν επαναστάτης καλλιτέχνης ούτε όμως και σνομπ. Δεν είχε την ικανότητα όσο ζούσε να έλκει τους συλλέκτες και τους μεγάλους εμπόρους τέχνης. Πιθανόν αν είχε αντιληφθεί ότι μερίδα ιστορικών και κριτικών της σύγχρονης τέχνης τον είχαν κατά τα τελευταία χρόνια της ζωής του ανακηρύξει σαν πρόδρομο της pop art να είχε δυσαρεστηθεί βαθιά.
Ο σκληρός ρεαλισμός, η καταναλωτική διάθεση, η πλακάτ και επιφανειακή προβολή που επεδίωκε η pop ήταν στον αντίποδα της λυρικής προσωπικής του φυσιοκρατικής προσέγγισης, όσον αφορά την αντιγραφή του ορατού κόσμου, που τον απέδωσε ποιητικά με ψυχολογική εγρήγορση και εσωστρεφή ένταση.
*Ο Κώστας Ευαγγελάτος είναι Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της Τέχνης

Εναλλακτικός τουρισμός
Σέιχ Σου & Δάσος Χορτιάτη: Το Πράσινο Δαχτυλίδι της Θεσσαλονίκης!

Αναδεικνύεται η περιβαλλοντική αξία της Θεσσαλονίκης και το «Σέιχ Σου» ξαναγίνεται τόπος αναψυχής των κατοίκων της, με την Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας
Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επεγράφη μνημόνιο συνεργασίας για την ανάδειξη και αξιοποίηση του Περιαστικού Δάσους της Θεσσαλονίκης (Σέιχ Σου) και του Δάσους Χορτιάτη, παρουσία του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, του Υφυπουργού Εσωτερικών, αρμοδίου για θέματα Μακεδονίας – Θράκης, του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, και του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος.

Σκοποθεσία του Μνημονίου Συνεργασίας
Είναι η λειτουργική διασύνδεση του Περιαστικού Δάσους της Θεσσαλονίκης (Σέιχ Σου) και του Δάσους Χορτιάτη με τις αστικές περιοχές, λαμβάνοντας υπόψιν ότι και οι δυο αυτές δασικές εκτάσεις, αποτελούν φυσικά οικοσυστήματα εξαιρετικής οικολογικής σημασίας.
Το Μνημόνιο Συνεργασίας δεσμεύει στους συμμετέχοντες:
- Να εφαρμοστούν πρακτικές προστασίας και διαχείρισης των φυσικών πόρων με γνώμονα τη βιώσιμη ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.
- Να αναβαθμιστεί η ποιότητα ζωής των κατοίκων με γνώμονα την αυστηρή προστασία του περιβάλλοντος, μέσα από τη βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας, τη μείωση του θορύβου, την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας.
- Να προωθηθούν ειδικά προγράμματα δασικού αθλητισμού, δασικής αναψυχής και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
- Να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο διαχείρισης των δασών με πλήρη χαρτογράφηση και δημιουργία συστημάτων παρακολούθησης της βιοποικιλότητας.
- Να εφαρμοσθούν δράσεις που θα μετριάσουν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στα δασικά οικοσυστήματα και θα τα βοηθήσουν στην απαραίτητη προσαρμογή.
- Να ενισχυθούν τα δασικά οικοσυστήματα απέναντι στα έντονα φυσικά φαινόμενα και τις καταστροφές.
- Να εφαρμοσθεί ένα ειδικό σχέδιο δράσεων για την ενίσχυση της τοπικής βιοποικιλότητας.
- Να συντηρηθούν, να αποκατασταθούν και να βελτιωθούν οι παρεχόμενες πράσινες υπηρεσίες και υποδομές των περιαστικών δασών και των πράσινων διαδρόμων του πολεοδομικού συγκροτήματος.
- Να προβούν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για τη δημιουργία, την Εθνική Πιστοποίηση και τη συντήρηση του δικτύου πεζοπορικών και ποδηλατικών μονοπατιών.
- Να προχωρήσουν στις δράσεις αυτές που θα προβάλουν το Δίκτυο Μονοπατιών και την ανάδειξή του ως πόλο έλξης του Περιαστικού Δάσους Θεσσαλονίκης.
- Να γίνουν όλες οι απαραίτητων ενέργειες (μελέτες, επεμβάσεις κ.α.) για τη δημιουργία πράσινων διαδρομών διασύνδεσης των περιαστικών δασών της Θεσσαλονίκης (Περιαστικό Δάσος Θεσσαλονίκης / Σέιχ Σου – Ορεινός όγκος Χορτιάτη) με την πόλη και το παραλιακό της μέτωπο.
Στο Μνημόνιο Συνεργασίας εκτός των προαναφερθέντων, συμμετέχουν επίσης: η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.), η Αναπτυξιακή ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε. – Αναπτυξιακός Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης και το Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης & Αρωγής.

Το όραμα: Να αλλάξει η ζωή της συμπρωτεύουσας με το «πράσινο δαχτυλίδι» που θα δημιουργηθεί γύρω της…
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με την «Η υπογραφή του μνημονίου για το Σέιχ Σου, δείχνει καθαρά τον τρόπο με τον οποίο γίνεται αντιληπτή η προστασία του Περιβάλλοντος σε ένα τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους: θωράκιση του δασικού οικοσυστήματος απέναντι στα έντονα φυσικά φαινόμενα με ταυτόχρονη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, υποστήριξη της φυσιογνωμίας της περιοχής, ενίσχυση της τοπικής βιοποικιλότητας.
Αυτό το σύνθετο πλέγμα δράσεων κι επιδιώξεων εξυπηρετεί τη συνεργασία των φορέων που υπέγραψαν το μνημόνιο, ώστε να δοθεί στη Θεσσαλονίκη η μεγαλύτερη δυνατή προστιθέμενη αξία με την ανάδειξη του περιαστικού της άλσους και του Δάσους Χορτιάτη σε ελκυστικούς προορισμούς για τους κατοίκους και τους επισκέπτες του». Ταυτόχρονα τονίζεται ότι με την υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας, γίνεται ένα ακόμη μεγάλο βήμα για να υλοποιήσουμε ένα φιλόδοξο έργο:
Της λειτουργικής διασύνδεσης του Περιαστικού Δάσους του Σέιχ Σου με την πόλη της Θεσσαλονίκης με το moto: Να κοιτάμε, πλέον και από τη θάλασσα προς το βουνό.

Και άλλες παρεμβάσεις…
Ταυτόχρονα με τον Δήμο Πυλαίας Χορτιάτη, υλοποιείται το πιλοτικό έργο της διαμόρφωσης του Μονοπατιού των Παγοποιών, στο Χορτιάτη. Με τη διαμόρφωση της Ανατολικής Τάφρου, της οποίας έχει ήδη αρχίσει ο σχεδιασμός υλοποίησης και τη δημιουργία περιαστικού δάσους στο Δήμο Παύλου Μελά, συνεχίζεται η δημιουργία μιας πράσινης ζώνης, ένα πράσινο δαχτυλίδι, που θα περικλείει τη Θεσσαλονίκη, αλλά και τη διάνοιξη διόδων προς το δάσος.
Ένα επιπλέον προνόμιο των κατοίκων του πολεοδομικού συγκροτήματος, αλλά και των επισκεπτών, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να έχουν όλοι μια ακόμα διέξοδο αναψυχής, άθλησης και ευζωίας.
**Το «Βusiness Woman» στο πλαίσιο εκτίμησης της περιβαλλοντικής ευαισθησίας και προστασίας του περιβάλλοντος, αναδεικνύει τη λειτουργική διασύνδεση του Περιαστικού Δάσους της Θεσσαλονίκης (Σέιχ Σου) και του Δάσους Χορτιάτη, παρουσιάζοντας τα φυσικά οικοσυστήματα που είναι εξαιρετικής οικολογικής σημασίας, και που δεν αρκεί μόνον να τα αναδεικνύουμε αλλά και να προστατεύουμε!!
Τέχνη πολιτισμός
Κατατέθηκε ο Φάκελος Υποψηφιότητας του Ολύμπου στην UNESCO…

By: Efi Valila
Στοχοθεσία
Κατατέθηκε στην αρμόδια Επιτροπή της UNESCO ο φάκελος υποψηφιότητας του Ολύμπου, για την ένταξή του στον κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς, έπειτα από τη συνεργασία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Υποβολή προκαταρκτικού φακέλου
Τον Οκτώβριο του προηγούμενου έτους, υποβλήθηκε ο προκαταρκτικός φάκελος υποψηφιότητας, ο οποίος αξιολογήθηκε από την Επιτροπή της UNESCO. Τα δύο υπουργεία και ο Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α.) συνεργάστηκαν το τελευταίο τρίμηνο και αφού έλαβαν υπόψη όλες τις παρατηρήσεις της Επιτροπής, ολοκλήρωσαν το τελικό περιεχόμενο του φακέλου.
Η δήλωση της Υπουργού Πολιτισμού επί του θέματος
Όπως δήλωσε η Υπουργός Πολιτισμού: «Ο Όλυμπος, το ψηλότερο βουνό της χώρας μας, είναι συνδεδεμένο με τη αρχαία μυθολογία, με τον Όμηρο, με την Ιστορία της Ελλάδας στο πέρασμα των αιώνων. Η κατοικία των θεών αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα ελληνικά brand names. Συνεργαστήκαμε συστηματικά και ουσιαστικά με τους συναρμόδιους φορείς, ώστε να συντάξουμε έναν πλήρη φάκελο, ο οποίος περιλαμβάνει τις αναγκαίες προϋποθέσεις για την προστασία και την ανάδειξη της μοναδικής πολιτιστικής και περιβαλλοντικής φυσιογνωμίας του Ολύμπου και την ένταξή του στον κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς».
Η δήλωση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας επί του θέματος
Ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κος Σκρέκας, δήλωσε: «Σε λίγους μήνες ελπίζουμε ότι η UNESCO θα υποδεχθεί στην αγκαλιά της το μυθικό βουνό. Βήμα βήμα δημιουργήσαμε μια πρωτοποριακή ασπίδα προστασίας για τον Όλυμπο καθώς πριν από ένα χρόνο εκδώσαμε το Προεδρικό Διάταγμα για την προστασία και την διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής, ενώ σήμερα καταθέσαμε τον επικαιροποιημένο φάκελο υποψηφιότητας του Ολύμπου για τον κατάλογο των «Μνημείων Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς».
Πότε αναμένεται να βγει η απόφαση…
Η απόφαση της UNESCO σε ό, τι αφορά την ένταξη του Ολύμπου στη λίστα των Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς, αναμένεται έως τον Σεπτέμβριο του 2023. Η σημερινή κατάθεση του φακέλου αποτελεί το έργο μιας μακράς διαδικασίας που ξεκίνησε με την υποβολή αίτησης για την δοκιμαστική λίστα υποψηφιοτήτων το 2014.

Οι μέχρι σήμερα περιοχές της Ελλάδας που είναι στον κατάλογο Μνημείων Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς
Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα μέχρι στιγμής μόλις δύο περιοχές είναι εγγεγραμμένες στον Κατάλογο Μνημείων Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς, τα Μετέωρα και το Άγιο Όρος.
Ο Κατάλογος σε παγκόσμιο επίπεδο περιλαμβάνει 1.155 Μνημεία
Παγκοσμίως, ο Κατάλογος περιλαμβάνει 1.155 Μνημεία. Για να ενταχθεί μία περιοχή στον κατάλογο θα πρέπει να πληροί μία σειρά κριτηρίων που σχετίζονται με τα στοιχεία της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, τα γεωλογικά – μορφολογικά χαρακτηριστικά, την πλούσια βιοποικιλότητα του τόπου καθώς και την ύπαρξη σημαντικών οικολογικών και βιολογικών διεργασιών για την εξέλιξη της ζωής.
Τα απορρέοντα οφέλη από την ένταξη
Η ένταξη μιας περιοχής στον Κατάλογο Μνημείων Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς τηςUNESCO συνοδεύεται από σημαντικά και πολλαπλά οφέλη για την τοπική κοινωνία που συνδέονται με την αύξηση της αναγνωρισιμότητας και της τουριστικής κίνησης, ενώ ταυτόχρονα προβλέπονται και αυστηροί κανόνες που αφορούν στην προστασία και διαχείριση του ανθρωπογενούς και φυσικού περιβάλλοντός της.
Γεωφυσικά χαρακτηριστικά του Ολύμπου
Ο Όλυμπος είναι το υψηλότερο βουνό της χώρας μας, με ύψος 2.918 μ. Το 1938 αποτέλεσε τον πρώτο Εθνικό Δρυμό της Ελλάδας, το 1981 χαρακτηρίστηκε ως Απόθεμα Βιόσφαιρας της UNESCO και τέλος το 2021 με σχετικό Προεδρικό Διάταγμα ανακηρύχθηκε σε Εθνικό Πάρκο.
Ο ορεινός όγκος του Ολύμπου είναι μία από τις πλουσιότερες περιοχές της Ελλάδας σε χλωρίδα και συχνά χαρακτηρίζεται ως «ο παράδεισος των βοτανολόγων» με 1.700 είδη και υποείδη φυτών, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 25% της ελληνικής χλωρίδας. Ο δε αριθμός των 26 ενδημικών φυτών του Ολύμπου, αποτελεί τον μεγαλύτερο αριθμό ενδημικών φυτών που απαντάται σε οποιοδήποτε άλλο ελληνικό βουνό.
Ο Όλυμπος αποτελεί διαχρονικό σύμβολο του ελληνικού πολιτισμού καθώς και κτήμα της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Οι πολυάριθμοι μύθοι για τους Δώδεκα Θεούς του Ολύμπου, οι μορφές, οι χαρακτήρες, τα πάθη και οι έριδες τους, διαβάστηκαν, μελετήθηκαν, ερμηνεύτηκαν και αποτέλεσαν έμπνευση για την ανάπτυξη και την εξέλιξη της τέχνης, της λογοτεχνίας, των θρησκευτικών και κοινωνικών αντιλήψεων σε ολόκληρο το δυτικό κόσμο.

Το Πολιτιστικό Απόθεμα του Ολύμπου
Η άυλη πολιτιστική κληρονομιά του Ολύμπου συμπληρώνεται από τα ελληνικά δημοτικά τραγούδια με θέμα τον Όλυμπο τα οποία διασώζονται μέχρι τις μέρες μας και αντιμετωπίζουν το προτεινόμενο μνημείο, είτε ανθρωπομορφικά, είτε ως ένα καταφύγιο για τους κατατρεγμένους.
**Τέλος, αξίζει να επισημανθεί ότι ο Όλυμπος αποτελεί πόλο έλξης για χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο, τόσο για αλπινιστές όσο και για φυσιολάτρες που έρχονται από όλο τον κόσμο να θαυμάσουν το «Βουνό των Θεών»με τις απόκρημνες κορυφές και τα φυσικά του κάλλη.
Εκδηλώσεις
Αφιέρωμα στη Μνήμη των «ΚΑΛΛΙΜΑΡΤΥΡΩΝ» του Χθες και του Σήμερα!

By Έφη Βαλίλα
Ημερομηνία πραγματοποίησης: 21 και 22 Ιανουαρίου 2023.
Φορέας διοργάνωσης: Η Επιχείρηση Πολιτισμού Kalliergon και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Δροσοχωρίου, υπό την αιγίδα του Δήμου Ιωαννιτών.
Αφορμή της εκδήλωσης: Ο πνιγμός 17 γυναικών, μαζί με την Κυρά Φροσύνη, στη λίμνη Παμβώτιδα Ιωαννίνων (11 Ιανουαρίου 1801), γνωστές ως «Καλλιμάρτυρες», σύμφωνα με τον επίσημο όρο που τους έχει απονείμει η τότε τοπική Μητρόπολη.

Η δράση ήταν, επίσης, αφιερωμένη στις «Καλλιμάρτυρες» των ημερών μας, ως ένα σχόλιο για την έμφυλη βία, τις γυναικοκτονίες…
‘Ήταν ένας τρόπος να δοθεί έμφαση στην αρμονική συνύπαρξη των φύλων, τη διαρκή διεκδίκηση και διατήρηση της θέσης της γυναίκας στην κοινωνία, μέσα από ιστορικές αναφορές που χάνονται στα βάθη των αιώνων και που δυστυχώς, επαναλαμβάνονται με άλλους τρόπους και άλλες αφορμές.
Ο συμβολισμός του αφιερώματος: Το αφιέρωμα είναι ένα προοίμιο του Pamvotis Lake Project της Kalliergon, μιας σειράς σπονδυλωτών δράσεων που έχουν σχεδιαστεί για την πόλη των Ιωαννίνων και είναι βασισμένο σε μια καινοτόμα προσέγγιση της Χριστίνας Τζιάλλα.
Είναι ενταγμένο στο πλαίσιο του Pamvotis Festival της Kalliergon, που προγραμματίζεται, για πρώτη φορά, για τον φετινό Ιούλιο στην πόλη των Ιωαννίνων.
Η σκοποθεσία του Φεστιβάλ: Να γίνει θεσμός!!
Συντονιστές του 2ήμερου αφιερώματος: Η Βασιλική Κατέρη και ο Κωνσταντίνος Στάικος.
Συμμετείχαν: ο Σύλλογος Πωγωνίσιου Πολυφωνικού Τραγουδιού, ο Νίκος Χαλκιάς (κλαρίνο) και ο Μίλτος Διαμάντης (ακορντεόν) και ο Άρης Λιούμπος ως βαρκάρης, Πρόεδρος της Κοινότητας του Νησιού της Λίμνης Παμβώτιδας.
Τα Τεκταινόμενα του Διημέρου
Το Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2023, από τις 19.00 έως τις 21.00, στην αίθουσα Πολιτιστικού Συλλόγου Δροσοχωρίου, εγκαινιάστηκε η Έκθεση Φωτογραφίας Γυναικείων Πορτρέτων με τίτλο: «Καλλιμάρτυρες», που επιμελήθηκε η Βασιλική Κατέρη.
Πόζαραν για τον σκοπό αυτό γυναίκες του χωριού. Τη φωτογράφιση έκανε ο Νίκος Δαλέζιος, σε σκηνοθεσία της Χριστίνας Τζιάλλα. Κοινό χαρακτηριστικό σε όλα τα πορτρέτα ήταν τα κοσμήματα από ασημοκούφετα που φορούσαν οι γυναίκες αυτές.

Την κατασκευή τους υπογράφει η Βασιλική Κατέρη, βασισμένη σε μια ιδέα της Χριστίνας Τζιάλλα.
Το «ασημένιο» κόσμημα παραπέμπει στην περίφημη αργυροτεχνία των Ιωαννίνων. Τα ασημοκούφετα τα χρησιμοποιούν να στολίζουν τα κόλλυβα στα μνημόσυνα. Ο παραλληλισμός εδώ είναι προφανής!!
Το κόσμημα φτιαγμένο από ασημοκούφετα εκτίθεται, μόνιμα, στο Μουσείο Αλή Πασά και Επαναστατικής Περιόδου, στο νησί των Ιωαννίνων, στην αίθουσα «Κυρά Φροσύνη».
Γυναίκες και άντρες «κέντησαν» βουτήματα με ασημοκούφετα. Τα βουτήματα αυτά ήταν μια ευγενική προσφορά της τοπικής οικογενειακής επιχείρησης «Μελιγγιώτη» και προσφέρθηκαν ως «συχώριο» στους παρευρισκόμενους στη δράση της επόμενης ημέρας. Η ζύμη ήταν από παραδοσιακή συνταγή γιαννιώτικων κουλουριών.

Την Κυριακή της 22ας Ιανουαρίου: Μια ανοιχτή πρόσκληση για τη συνάντηση στις 12.00 το μεσημέρι Πλατεία Μαβίλη, δίπλα στη λίμνη Παμβώτιδα.
Οι παρόντες, έγιναν μάρτυρες ενός συγκλονιστικού δρώμενου, μιας μοναδικής, πρωτότυπης ιεροτελεστίας!
Ο σκοπός ενός ηπειρώτικου μοιρολογιού από τον αριστοτέχνη του κλαρίνου Νίκου Χαλκιά, με τη συνοδεία του ακορντεόν από τον, επίσης αριστοτέχνη, Μίλτο Διαμάντη.
Ένας βαρκάρης σε μια ξύλινη ψαρόβαρκα (Άρης Λιούμπος), πλησίασε στην προκυμαία και εναπόθεσε στα χέρια ενός άνδρα, ντυμένου με παραδοσιακή ηπειρώτικη φορεσιά (Αναστάσιος Βασιλείου, Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Δροσοχωρίου), ένα κομμάτι υφάσματος που παρέπεμπε στο νερό της λίμνης, όπου μέσα του «κρυβόταν» μία «Καλλιμάρτυρας».

Την ώρα εκείνη, το μοιρολόι «Μαργιόλα» από τα μέλη του Συλλόγου Πωγωνίσιου Πολυφωνικού Τραγουδιού, διαδέχτηκε τους ήχους του κλαρίνου, σκορπώντας ρίγη συγκίνησης, και φέρνοντας στα μάτια πολλών, δάκρυα!!
Ο άνδρας, με σεβασμό και δέος, κινήθηκε με αργά βήματα προς ένα πλάτανο στην άκρη της πλατείας και εναπόθεσε το ύφασμα στη ρίζα του. Εκεί τον περίμενε ένας άλλος άνδρας, επίσης με ντυμένος με παραδοσιακή ηπειρώτικη φορεσιά (Κωνσταντίνος Στάικος, Αντιπρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Δροσοχωρίου). Και οι δύο μαζί βοήθησαν την «Καλλιμάρτυρα» να αναδυθεί μέσα από το «νερό».
Η αλληλεπίδραση του υπερμέγεθες έργου με τη φύση αποτέλεσε τον καταλύτη σχετικά με την ατμόσφαιρα που οι διοργανωτές ήθελαν να δημιουργήσουν.
Όλοι έγιναν αποδέκτες μιας ανεπαίσθητης πρόσκλησης που «αιωρούνταν» στην ατμόσφαιρα, «Έλα στη θέση μου», όπου και ο τίτλος της δράσης.
Μία πρό(σ)κληση αυτής της Γυναίκας – Καλλιμάρτυρα, του χθες;… του σήμερα;… του από πάντα;… Μια τροφή για σκέψη, για προβληματισμό, για εσωτερικό διάλογο…
Δύο αγόρια (Χριστόφορος Στάικος και Ραφαήλ Βιλτανιώτης) και ένα κορίτσι (Κλεοπάτρα Θεοχάρη) άφησαν λίγα αγριολουλούδια, γλαύκανθους, στη βάση του πορτρέτου και στη συνέχεια έριξαν τα υπόλοιπα που κρατούσαν στα χεράκια τους, μέσα στη λίμνη, για εκείνες, στη μνήμη τους. Παράλληλα, τα κεντημένα με ασημοκούφετα βουτήματα σε όλους τους παρευρισκόμενους, ως «συγχώριο»…

Στη συνέχεια ακολούθησε η περιφορά του πορτρέτου γύρω στην πλατεία και ανάμεσα από τους παρευρισκόμενους, προσδίνοντας ακόμη πιο αισθαντικό κλίμα στην όλη ατμόσφαιρα. Ιδιαίτερη έμφαση και επίκληση στο συναίσθημα έδωσε, ξανά, το κλαρίνο μέσα από τον σκοπό ηπειρώτικου μοιρολογιού.
Ακολούθως η Πόπη Στεφανίδη απήγγειλε ποίημα της Άννας Δερέκα από την ποιητική της συλλογή που φέρει τον τίτλο «Υδάτινες φλέβες», έκδοσης του 2000 της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ιωαννίνων, αφιερωμένη στη μνήμη εκείνων των άγνωστων γυναικών, των «Καλλιμάρτυρων». Μουσικό χαλί, και πάλι, ο πένθιμος σκοπός του κλαρίνου.
Στον απόηχο του διημέρου: Το διήμερο ήταν άκρως εντυπωσιακό, όπως επίσης και ο απόηχος του αφιερώματος! Ο στόχος επιτεύχθηκε, ξεπερνώντας κάθε προσδοκία, δικαιώνοντας τους διοργανωτές και αυτές που το οραματίστηκαν, αφήνοντας τους καλύτερους οιωνούς για αυτά που θα ακολουθήσουν.
Ευχαριστίες των διοργανωτών: με τη σειρά τους ευχαριστούν θερμά όλους αυτούς που στήριξαν, με τον τρόπο τους ο καθένας, ώστε να υλοποιηθεί με απόλυτη επιτυχία αυτό το αφιέρωμα, καθώς και όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης που βοήθησαν στη διάδοση ενός τέτοιου γεγονότος και των διαχρονικών μυνημάτων του.
Και η φωτογραφία του φόντου της αφίσας: προορίζεται για το εξώφυλλο του υπό έκδοση βιβλίου της Χριστίνας Τζιάλλα με τίτλο «ούι – Τρόπαια ΑποΤρόπαια».
Η φωτογράφιση έγινε, για τον σκοπό αυτό από, τον Στέφανο Παπαζαπραΐδη, ο οποίος υπογράφει την εκτέλεση και τη σκηνοθεσία. Στη φωτογραφία απεικονίζεται η ίδια…
**Το BUSINESS WOMAN, δημοσιοποιώντας οικειοθελώς την εκδήλωση, εκφράζει ταυτόχρονα και το απεριόριστο σεβασμό στην ιερότητα της μνήμης αυτών των γυναικών! Ευχόμαστε από καρδιάς ο Δικαιοκρίτης Θεός, να αναπαύει τις ψυχές τους!!
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
Μαρία Οικονομάκου: “Όραμα της η Δημιουργία”
-
Τουρισμός
Δήλωση του Προέδρου της ΠΟΞ κ. Γρηγόρη Τάσιου
-
Επιχειρηματικότητα
Η HATZI FILAX GROUP ΕΚΠΑΙΔΕΥΕΙ ΤΑ ΣΤΕΛΕΧΗ
ΤΗΣ «ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Α.Ε.Β.Ε.» -
Lifestyle
1ο Φεστιβάλ, Παιδί, Διατροφή και Περιβάλλον με θέμα «Η Υγεία του Πλανήτη… περνάει μέσα από το πιάτο μας».
-
Επιχειρηματικότητα
«Διαχείριση Χρόνου» στα Super Market ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ από την Hatzi Filax Group
-
Επιχειρηματικότητα
Παρόν και το Ελληνο-Ινδικό Επιμελητήριο στο «Διεθνές Εμπορικό Γεγονός Φρούτων και Λαχανικών» που Διοργάνωσε η ΔΕΘ-HELEXPO στη Θεσσαλονίκη
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
Ιωάννα Μπάτζιου: «Ενωμένοι κερδίζουμε το αύριο»
-
Ψυχολογία
Πώς να αποκτήσεις ακριβώς αυτό που θέλεις;