Τέχνη πολιτισμός
Ο ατμοσφαιρικός ρεαλισμός του Έντουαρντ Χόππερ

Ο Έντουαρντ Χόππερ (Edward Hopper) γεννήθηκε στις 22 Ιουλίου 1882 στο Νάιακ, ένα παραθαλάσσιο χωριό στην πολιτεία της Νέας Υόρκης, από γονείς Ολλανδικής καταγωγής. Εκπαιδεύτηκε ως εικονογράφος, αλλά από το 1901 έως το 1906 σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών της Νέας Υόρκης, με δάσκαλο τον ρεαλιστή ζωγράφο Ρόμπερτ Χένρι, που ήταν μέλος της «Ομάδας των Οκτώ» και αργότερα της «Σχολής του Σταχτοδοχείου» («Ashcan School»), τα μέλη της οποίας εμπνέονταν κριτικά από την καθημερινή ζωή στις μεγαλουπόλεις.
Έχει αναγνωριστεί ως ένας σημαντικός ζωγράφος της Αμερικάνικης ρεαλιστικής τέχνης, που με τους πίνακες και τα χαρακτικά του άσκησε μεγάλη επιρροή στους εικαστικούς της pop art και του νεορεαλισμού. Στο έργο του, ιδιαίτερα αυτό του αστικού τοπίου, αποτυπώνεται η μοναξιά του ανθρώπου των μεγαλουπόλεων.
Γράφει ο Κώστας Ευαγγελάτος*

Ο Χόππερ ταξίδεψε τρεις φορές στην Ευρώπη μεταξύ 1906 και 1910 κι έζησε για ένα διάστημα στο Παρίσι την εποχή της εμφάνισης του κινήματος των κυβιστών. Παρέμεινε όμως αποστασιοποιημένος από την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκείνης της εποχής και σ’ όλη του την καριέρα ακολούθησε το δικό του καλλιτεχνικό μοναχικό όραμα.
Αν και εξέθεσε έργα του στην «Έκθεση του Οπλοστασίου» («Armory Show»), το 1913, με την οποία η Αμερική γνώρισε την καλλιτεχνική πρωτοπορία της Ευρώπης, ο Χόππερ αφιέρωσε τον περισσότερο χρόνο του έως το 1924 στην τέχνη της διαφήμισης και της εικονογράφησης. Την ίδια χρονιά παντρεύτηκε τη ζωγράφο Τζόζεφιν Νίβιζον (1883-1968), που άφησε την προσωπική καριέρα της και αφοσιώθηκε σε αυτόν.
Στα μέσα της δεκαετίας του 1920 όπως και οι ζωγράφοι της «Σχολής του Σταχτοδοχείου», ο Χόππερ ζωγράφιζε κοινοτοπίες της αστικής ζωής. Όμως, σε αντίθεση με τους χαλαρά οργανωμένους και γεμάτους ζωηράδα πίνακές τους, (1925-1932) οι συνθέσεις του έδειχναν ανώνυμες φιγούρες και αυστηρές γεωμετρικές μορφές, που θύμιζαν φωτογραφικά στιγμιότυπα, δημιουργώντας έτσι μία αναπόφευκτη αίσθηση μοναξιάς.
Αυτή η αίσθηση ενισχυόταν από τη χαρακτηριστική χρήση του φωτός, είτε το σκληρό φως του πρωινού είτε το απόκοσμο ενός νυχτερινού καφέ. Σε ορισμένα εξαιρετικής ποιότητας χαρακτικά του ο «απογευματινός αέρας» προξενεί στον θεατή μια ευχάριστη ανατριχίλα και οι «σκιές της νύχτας» συγκινεί με τον άνθρωπο που απλά βαδίζει και πρέπει να διασχίσει την απειλητική σκιά της κολώνας του δρόμου.

Από τη δεκαετία του 1930 και μετά ο Έντουαρντ Χόππερ ανέπτυξε ένα αρκετά πρωτότυπο, αυστηρό ρεαλιστικό ύφος, συμβάλλοντας σημαντικά τόσο στην αναβιωματική εξέλιξη ενός καθαρά αμερικανικού ρεαλισμού, όσο και στην αντίσταση στις κυρίαρχες την εποχή εκείνη επιδράσεις της αφηρημένης πλέον τέχνης και της ευρωπαϊκής εκκεντρικής πρωτοπορίας.
Παρά το εικονιστικό τους περιεχόμενο, τα έργα του διακρίνονται για το μοντέρνο κατά βάση πνεύμα τους, τόσο στη σύλληψη όσο και στην πραγμάτωση.
Από τη δεκαετία του 1950 μέχρι το τέλος της ζωής του ταλαιπωρήθηκε από σοβαρά προβλήματα υγείας. Δεν εγκατέλειψε όμως τον χρωστήρα και δημιούργησε αρκετά σημαντικά έργα. Αναδρομικές εκθέσεις έργων του έγιναν το 1933 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και στο Μουσείο Ουίτνευ / Whitney Museum of American Art το 1950 και το 1964.
Ο Έντουαρντ Χόππερ πέθανε στις 15 Μαΐου 1967 στη Νέα Υόρκη. Λίγους μήνες αργότερα έφυγε από τη ζωή και η σύντροφός του, η οποία χάρισε μεγάλο αριθμό πινάκων του στο Μουσείο Ουίτνεϊ του Μανχάταν. Τα έργα αυτά του σημαντικού κληροδοτήματος εκτέθηκαν στο Μουσείο και μετά ταξίδεψαν στο Άμστερνταμ, το Ντύσελντορφ, καταλήγοντας στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο και το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο.
Όσο ήταν εν ζωή οι πίνακες του Χόππερ δεν έπαιζαν δυνατά στο χρηματιστήριο της τέχνης και μέχρι τα 42 χρόνια του οι πωλήσεις έργων του ήταν ελάχιστες. Αν και από το 1932 η κατάσταση άλλαξε ριζικά έφερε πάντα το σύνδρομο της αγωνίας για την θέση του και το αίσθημα του αδικημένου.
Δεν ξέχασε ποτέ ότι τον είχε απορρίψει η Ακαδημία Τέχνης στα νιάτα του και όταν μετά την επιτυχία του τον έκαναν τιμητικά μέλος τους απέρριψε την πρόταση τους. Σε κάποιες από τις τελευταίες συνθέσεις του πρωταγωνιστεί το φως του ήλιου μέσα σε ένα άδειο δωμάτιο και δημιουργεί ένα συγκλονιστικό συνδυασμό φωτός και σκιάς. Όταν οι ανθρώπινες μορφές που είχαν το κεντρικό ενδιαφέρον αρχίζουν να απουσιάζουν από τις συνθέσεις του όλα δείχνουν πλέον πιο φιλοσοφημένα και γαλήνια.

Αν και ο Χόππερ δημιούργησε τα έργα του στην πιο ταραχώδη πενηκονταετία της σύγχρονης Αμερικάνικης ιστορίας παρέμεινε ενσυνείδητα ανεπηρέαστος ζωγραφίζοντας παραστατικά τους εσωστρεφείς καθημερινούς του ήρωες της και τα αποξενωμένα μεταξύ τους και ταυτόχρονα οικεία στα μάτια των φιλότεχνων τοπία του.
Η αίσθηση της μοναξιάς κατοπτρίζεται στις εκφράσεις των προσώπων, στις στατικές κινήσεις, στα ζοφερά, σκληρά, αμείλικτα ή θερμά και δυνατά φώτα της υπαίθρου και των πόλεων, παραμένουν με παράδοξο τρόπο ψυχρά παρόλη την λαμπρότητα τους. Η ευρηματική πρόσπτωση του φωτός στα θέματα από τα ανοικτά παράθυρα είναι μια ποιητική απόπειρα του εξωτερικού με τον εσωτερικό κόσμο.
Ζώντας στην εποχή μεγάλων καλλιτεχνικών κινημάτων στο Παρίσι που επισκέφθηκε το 1906 και το 1907 και δούλεψε παραγωγικά αλλά και στη Νέα Υόρκη, της νέας μεγαλούπολης της διεθνούς τέχνης που έσφυζε από απόψεις, τάσεις και θεωρητικές διενέξεις για τον μοντερνισμό, τις πρωτοπορίες και τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό αυτός δεν ακολούθησε καμία σχολή.
Δεν ήταν επαναστάτης καλλιτέχνης ούτε όμως και σνομπ. Δεν είχε την ικανότητα όσο ζούσε να έλκει τους συλλέκτες και τους μεγάλους εμπόρους τέχνης. Πιθανόν αν είχε αντιληφθεί ότι μερίδα ιστορικών και κριτικών της σύγχρονης τέχνης τον είχαν κατά τα τελευταία χρόνια της ζωής του ανακηρύξει σαν πρόδρομο της pop art να είχε δυσαρεστηθεί βαθιά.
Ο σκληρός ρεαλισμός, η καταναλωτική διάθεση, η πλακάτ και επιφανειακή προβολή που επεδίωκε η pop ήταν στον αντίποδα της λυρικής προσωπικής του φυσιοκρατικής προσέγγισης, όσον αφορά την αντιγραφή του ορατού κόσμου, που τον απέδωσε ποιητικά με ψυχολογική εγρήγορση και εσωστρεφή ένταση.
*Ο Κώστας Ευαγγελάτος είναι Ζωγράφος, Λογοτέχνης, Θεωρητικός της Τέχνης

Βιβλία
APHRODITITE REINVENTED®-The Concept Book

Σε ένα κόσμο γεμάτο από πολλά και συχνά συγκεχυμένα μηνύματα που “στοχεύουν” τη Γυναίκα, ξεχωρίσαμε μια καλλιτεχνική, δημιουργική ιδέα που εκπέμπει ένα καθαρό μήνυμα εστιάζοντας στην εσωτερική της ομορφιά και δύναμη, ως τον μόνο δρόμο που θα την οδηγήσει σε μια ευτυχισμένη ζωή γεμάτη νόημα.
Η δημιουργική αυτή ιδέα που έχει εφαρμογή στη μόδα περιγράφεται στο βιβλίο ΑPHRODITE REINVENTED®-The Concept Book, με ελληνικό τίτλο Η Αφροδίτη που Επανεφηύρα από τη δημιουργό της, Χριστίνα Χαροκόπου:
“ Η Αφροδίτη που Επανεφηύρα είναι μία αναδρομή στη δημιουργία του concept Aphrodite Reinvented®, μιας πρωτοποριακής καλλιτεχνικής ιδέας με εφαρμογή στη μόδα που έχει σκοπό την εσωτερική ενδυνάμωση της Γυναίκας αλλά και του Fashion Brand THE BRITELINE®, το οποίο δημιουργεί και προωθεί μόδα με νόημα και μήνυμα.
Μέσα στο βιβλίο αναλύονται επίσης τα νοήματα και μηνύματα που εμπεριέχει και προωθεί η σειρά Aphrodite Reinvented Line. Εχει γραφτεί στα Αγγλικά και στα Ελληνικά με σκοπό να διαβαστεί από όσο το δυνατόν περισσότερες γυναίκες και εύχομαι να αποτελέσει έμπνευση για κάθε γυναίκα στο προσωπικό της ταξίδι ζωής. Μέρος των εσόδων από τις πωλήσεις διατίθεται σε οργανώσεις που έχουν ως σκοπό τους την ενδυνάμωση των γυναικών, μέσα από την μη κερδοσκοπική μας οργάνωση THE BRITELINE® International Organization “.
Το βιβλίο διατίθεται στο website www.thebriteline.com
Link https://www.thebriteline.com/product-page/aphrodite-reinvented-the-concept-book

Ψυχαγωγήσου
Το ποδηλατικό τμήμα zbiketools.gr της ΖΑΝΝΗΣ Μ ΚΟΚΟΛΙΑΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΟΕ στο Athens Bike Festival

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε η συμμετοχή της ΖΑΝΝΗΣ Μ. ΚΟΚΟΛΙΑΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΟΕ και του ποδηλατικού της τμήματος, zbiketools.gr, της εξειδικευμένης πλατφόρμας μας για επαγγελματικά εργαλεία και αξεσουάρ ποδηλάτου, στο Athens Bike Festival, την κορυφαία έκθεση για τους λάτρεις του ποδηλάτου, που πραγματοποιήθηκε στο Πεδίον του Άρεως.
Κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ, είχαμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε τις τελευταίες μας καινοτομίες στον κόσμο του ποδηλάτου, να γνωρίσουμε από κοντά την ποδηλατική κοινότητα και να συζητήσουμε με επαγγελματίες και ερασιτέχνες ποδηλάτες για τις ανάγκες τους. Το περίπτερό μας αποτέλεσε σημείο συνάντησης για τους επισκέπτες, οι οποίοι είχαν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τον πιο σύγχρονο εξοπλισμό, αξεσουάρ και τεχνολογίες που αναβαθμίζουν την ποδηλατική εμπειρία.
Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσαν τα προϊόντα που διαθέτουμε μέσω του zbiketools.gr, το οποίο αποτελεί το εξειδικευμένο ποδηλατικό τμήμα της ΖΑΝΝΗΣ Μ. ΚΟΚΟΛΙΑΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΟΕ. Οι επισκέπτες έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για την εξειδικευμένη γκάμα εργαλείων και αξεσουάρ που προτείνουμε, επιβεβαιώνοντας τη δέσμευσή μας για συνεχή εξέλιξη και βελτίωση των προϊόντων μας.
Μια από τις σημαντικότερες στιγμές του φεστιβάλ ήταν η επίσκεψη του διακεκριμένου Έλληνα BMX αθλητή, Γιώργου Νταβούτιαν. Ο Γιώργος, γνωστός για τα εντυπωσιακά του επιτεύγματα, όπως η ολοκλήρωση του μεγαλύτερου πλήρους βρόχου στην ιστορία του ποδηλάτου μέσα σε έναν σωλήνα ύψους 7,5 μέτρων , επισκέφθηκε το περίπτερό μας και εξέφρασε τον θαυμασμό του για την ποιότητα και την καινοτομία των προϊόντων μας. Η παρουσία του αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για όλους εμάς και ενίσχυσε τη δέσμευσή μας να συνεχίσουμε να προσφέρουμε κορυφαία προϊόντα στην ποδηλατική κοινότητα.
Ευχαριστούμε όλους όσοι επισκέφθηκαν το περίπτερό μας, μοιράστηκαν τις απόψεις τους και μας έδωσαν την ευκαιρία να γίνουμε μέρος της ποδηλατικής τους διαδρομής. Η ενέργεια και ο ενθουσιασμός που βιώσαμε αυτές τις τρεις ημέρες μας δίνουν την ώθηση να συνεχίσουμε να καινοτομούμε και να στηρίζουμε την κοινότητα του ποδηλάτου.
Ανανεώνουμε το ραντεβού μας για το επόμενο Athens Bike Festival, με ακόμα περισσότερες εκπλήξεις και νέες τεχνολογίες που θα κάνουν την ποδηλατική εμπειρία ακόμα πιο απολαυστική!
Βιβλία
Ένα Μικρό Καράβι από τις Εκδόσεις Μύρτος

Ένα Μικρό Καράβι έχει ξεκινήσει ένα µακρύ, µοναδικό ταξίδι «από το ΕΓΩ στο ΕΜΕΙΣ» και
οι Εκδόσεις Μύρτος µε την σύµβουλο Ενσυνειδητότητας & NLP Λένα Καββαθά σου
προτείνουν να ταξιδέψεις µαζί του.
Πρόκειται για µια ∆ΙΑΛΟΓΙΣΤΙΚΗ πρακτική ΑΥΤΟΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ, ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑΣ &
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ. Έρευνες, η µια µετά την άλλη, αποδεικνύουν τα πάµπολλα οφέλη του ∆ιαλογισµού, σε σωµατικό, νοητικό, και ψυχικό επίπεδο, προάγοντας όχι µόνον το «ζειν» αλλά και το «ευ ζειν».
Σε µια γη που γυρίζει ξέφρενα… µε φωνές, άγχος, πίεση, στρες, έλλειψη ύπνου… ο ΚΟΣΜΟΣ
ξεχνάει πως όλα αυτά, µε µαθηµατική ακρίβεια, µέρα µε τη µέρα, πλήττουν την υγεία του.
Μα ο κόσµος είµαστε ΕΜΕΙΣ… είσαι ΕΣΥ… είµαι ΕΓΩ
Ξεκινάω λοιπόν πρώτα ΕΓΩ:
ΠΑΥΣΗ … ΚΛΕΙΝΩ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΟΥ… ΑΝΑΠΝΕΩ
φτιάχνω µια συνθήκη γαλήνης για να µε δω, για να µε ακούσω, για να µε φροντίσω…
Αυτό ακριβώς είναι τούτο το βιβλίο… ένα ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΑΥΤΟΦΡΟΝΤΙ∆ΑΣ που απευθύνεται
κυριολεκτικά σε ΟΛΟΥΣ, είτε έχουν προηγουµένη επαφή µε ∆ιαλογισµό/Οραµατισµό, είτε
όχι… και καθώς βασίζεται σε αρχές του NLP και του Mindfulness, σε ένα δεύτερο επίπεδο,
µπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικό εργαλείο στα χέρια ενός ψυχολόγου, ψυχοθεραπευτή ή
σύµβουλου προσωπικής ανάπτυξης.
Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Μύρτος» σε όλα τα βιβλιοπωλεία.
Πληροφορίες στο τηλ. 210-8028828, [email protected], www.myrtosbooks.gr
-
Τουρισμός
Ιατρικός Τουρισμός στην Ελλάδα: Η Αναδυόμενη Προοπτική
-
Οικογένεια
Πώς να αναπτύξετε τη συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών σας
-
Υγεία
Οδηγός Ευεξίας για το Καλοκαίρι από την Affidea
-
Διατροφή
Τρώγοντας από σπίτι
-
Υγεία
Γυναικεία Κατάθλιψη
-
Ψυχολογία
Είσαι Αληθινός ή Συμβατικός Γονιός;
-
Διατροφή
Τα Αντιοξειδωτικά | Ισορροπημένη Διατροφή
-
Τουρισμός
Υπερτουρισμός: Υπάρχει Πραγματικά ή Υπερβάλλουμε;