Connect with us

Ψυχολογία

Τι είναι το NLP και πώς αυτό μπορεί να με βοηθήσει;

Το NLP είναι ένα εξαιρετικά ισχυρό «εργαλείο», που χρησιμοποιείται για την ενίσχυση της προσωπικής ανάπτυξης, και την ώθηση προς την προσωπική μεταμόρφωση.  NLP σημαίνει Neuro-Linguistic Programming (Νευρο-γλωσσικός Προγραμματισμός). Αρχικά δημιουργήθηκε από τον Richard Bandler και John Grinder στη δεκαετία του 1970.

Ο ασυνείδητος νους είναι ένα ισχυρό κομμάτι του εαυτού σου, «βρίσκεται εκεί όπου είναι οι σκέψεις σου, οι συμπεριφορές σου,  οι αναμνήσεις σου, οι συνήθειες σου… ολόκληρο το μοντέλο  του κόσμου σου, ζει από αυτό το μαγικό και μυστικιστικό μέρος! Έχει λάβει σε κάθε πληροφορία και λεπτομέρεια όλα όσα έχεις δει ποτέ, κάνει, ακούσει, αποφασίσει, διστάσει, δοκιμάσει. Δεν είναι εκπληκτικό;

Η NLP θεραπεία είναι εξαιρετικά αποτελεσματική, διότι εκτός από την συζήτηση ενός θέματος και άλλες τεχνικές, μπορεί  να χρησιμοποιηθεί για να σε βοηθήσει να αλλάξεις τη συμπεριφορά σου και τη σκέψη σου. Αυτό σου επιτρέπει να απελευθερωθείς  από τις αρνητικές αναμνήσεις, σκέψεις ή συναισθήματα που σε κρατάνε πίσω από την επίτευξη προόδου.

Υπάρχουν πολλά ονόματα για τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται στην NLP διαδικασία, ωστόσο, τις περισσότερες φορές είναι ο θεραπευτής / προπονητής αυτός, που θα είναι δημιουργικός στον τρόπο που θα σε βοηθήσει να επαναπροσδιορίσεις τα  επιζήμια πρότυπα σκέψης, και συμπεριφορές του παρελθόντος, έτσι ώστε  να σου δώσει τον τρόπο  να δημιουργήσεις νέα.

Μια μικρή ανάλυση του τι σημαίνουν οι λέξεις:

Νεύρο: 

Ο καθένας μας έχει δημιουργήσει το δικό του μοναδικό σύστημα πνευματικού «φιλτραρίσματος»,  για την επεξεργασία του τεράστιου όγκου πληροφοριών που απορροφάται μέσω των αισθήσεών μας. Όλες οι πληροφορίες που λαμβάνουμε σε καθημερινή βάση, μέσα από τις αισθήσεις μας φιλτράρονται μέσα από το «προσωπικό μας κόσκινο», (πεποιθήσεις, αξίες, κ.λπ.). 

Ως εκ τούτου, η αντίληψη μας για το τι βλέπουμε, ακούμε, γευόμαστε ή μυρίζουμε μετατρέπεται σε μια μοναδική κατανόηση και εμπειρία για τον κόσμο γύρω μας. Μοιάζει λίγο όπως όταν κάνεις μια τούρτα: ρίχνεις όλα τα υλικά σε ένα μπολ, αλλά το πώς τα αναμιγνύεις , τα συστατικά που έχεις βάλει  σε αυτήν , και η θερμοκρασία που θα το  ψήσεις, θα το επηρεάσουν στην γεύση, την εμφάνιση και την μυρωδιά.  Καμιά τούρτα δεν είναι ακριβώς ίδια όπως η άλλη.  Πάντα υπάρχει το προσωπικό αποτύπωμα.

Γλωσσικός:

Μπορείς  στη συνέχεια να βάλεις  την προσωπική και μοναδική σου ερμηνεία, για τις πληροφορίες που έλαβες από τον κόσμο γύρω σου. Εσύ δημιουργείς  τον δεύτερο νοητικό χάρτη σου, μεταφέροντας στην γλώσσα τις εσωτερικές εικόνες σου , τους ήχους και τα συναισθήματα σου, τις γεύσεις και τις μυρωδιές σου. Ως εκ τούτου, αυτό αποτελεί καθημερινή συνειδητή επίγνωση. Οι πληροφορίες που λαμβάνεις στον συνειδητό και ασυνείδητο νου,  στη συνέχεια βγαίνουν έξω μέσω της γλώσσας σου.

Παρατήρησε όταν κάποιος σου περιγράφει μια κατάσταση. Η γλώσσα που χρησιμοποιεί μπορεί να είναι πολύ διαφορετική, από τον τρόπο που θα περιέγραφες εσύ την ίδια κατάσταση. Διαγράφουμε, διαστρεβλώνουμε, υπερβάλλουμε τις περισσότερες φορές χωρίς να το συνειδητοποιούμε καν.

Προγραμματισμός:

Οι συμπεριφορές, οι συνήθειες και οι νοοτροπίες σου, έχουν διαμορφωθεί σύμφωνα με τις πληροφορίες που λαμβάνεις σε όλη τη ζωή σου, και την επιρροή των γύρω σου. Οι συνήθειες σου δημιουργούνται μέσω της επανάληψης.

Ο εγκέφαλός σου δημιουργεί «νευρικές οδούς»,  όταν κάνεις κάτι επανειλημμένα, όπως ένα νέο τρόπο λειτουργίας του σώματος σου, τις διατροφικές συνήθειες, ακόμα και τον τρόπο που λες κάτι. 

Αυτές οι νευρικές οδοί,  μπορούν είτε να είναι προς όφελός σου ή επιζήμιες, με αποτέλεσμα να έχουν αρνητική επίδραση στη ζωή σου. Το σημαντικό είναι οτι το μυαλό μπορείς  να το εκπαιδεύσεις , να το μάθεις αλλά και  να το ξεμάθεις επίσης!

Το μυαλό σου και το σώμα σου είναι συνδεδεμένα, τα συναισθήματα σου πάντα θα  φανερώνονται και εκφράζονται μέσα από τη γλώσσα του σώματος σου. Μερικές φορές, δεν έχεις καν συνειδητή επίγνωση του πώς εκφράζεις τον εαυτό σου. Ωστόσο, το 90% της επικοινωνίας σου, εξωτερικεύεται μέσω της γλώσσας του σώματος. Έτσι, μπορείς να λες κάτι σε κάποιον γλωσσικά, αλλά η γλώσσα του σώματος σου μπορεί να λέει κάτι εντελώς διαφορετικό! Η γλώσσα του σώματος σου είναι το παράθυρο στον ασυνείδητο νου σου!

Λοιπόν, πώς μπορεί το NLP να με βοηθήσει;

Μπορείς να βρεις τον εαυτό σου στο παρόν σου, και στον τρόπο που βλέπεις το παρελθόν σου.

Μπορείς να δουλέψεις με την αναβλητικότητα σου, και όλα εκείνα που συνεχώς σε «χρονοτριβούν» όταν χρειάζεται να ολοκληρώσεις ένα έργο.

Μπορείς να βρεις τον λόγο που αισθάνεσαι κατάθλιψη, λύπη, αναστάτωση και δεν είσαι σίγουρος γιατί.

Μπορείς να αυξήσεις την απόδοσή σου για τη βελτίωση της εργασίας, ώστε να γίνεις πιο παραγωγικός και να αυξήσεις το εισόδημα σου.

Μπορείς να βρεις τον τρόπο, που θα υιοθετήσεις μια νέα συνήθεια που προσπαθείς κάθε βδομάδα, μήνα να πετύχεις, αλλά δεν τα καταφέρνεις και αισθάνεσαι απογοητευμένος με τον εαυτό σου.

Μπορείς να ξεκολλήσεις από ένα τέλμα που νιώθεις ότι έχεις πέσει, μέσω μιας κατάστασης ή μιας σχέσης και δεν ξέρεις πώς να βγεις.

Μπορείς να ανακτήσεις την αυτοπεποίθηση που σε εμποδίζει από το να πάρεις μια πρωτοβουλία.

Μπορείς να αυξήσεις τις πωλήσεις σου, εάν η εργασία σου κινείται γύρω από αυτό.

Μπορείς να βελτιώσεις την πνευματική και σωματική σου απόδοση.

Μπορείς να βρεις και να αποκαλύψεις τα εμπόδια που σε κρατούν κλειδωμένο στη θέση σου, που σε συγκρατούν από την ελευθερία και την ανεξαρτησία σου.

Αυτά είναι μόνο μερικά παραδείγματα, για το πώς το NLP μπορεί να σε βοηθήσει. Το NLP μπορεί να εφαρμοστεί σε σχεδόν όλα τα  οποία  θες να βελτιώσεις καθώς και στον τρόπο που κάνεις κάτι, το πώς αισθάνεσαι  και στο πώς σκέφτεσαι.

Ζήσε με πάθος!

Πηγή: www.manolisischakis.gr.

Ψυχολογία

Αντιμετωπίστε την κρίση με… αισιοδοξία

Διάφορες έρευνες που έχουν γίνει κατά καιρούς έχουν αποδείξει ότι ο παράγοντας αισιοδοξία, η ικανότητα χειρισμού των συναισθημάτων του άγχους και της έντασης, αλλά και η ικανότητα κατανόησης των συναισθημάτων των άλλων δηλαδή η ενσυναίσθηση, συμβάλλουν θεαματικά στην αύξηση της αποδοτικότητας κυρίως στον εργασιακό χώρο. Για να είναι λοιπόν ένα  άτομο αποδοτικό και καταξιωμένο επαγγελματικά, θα πρέπει να διαθέτει εκτός από υψηλή γνωστική νοημοσύνη και συναισθηματική νοημοσύνη.

Είναι  απόλυτα σαφές ότι δεν μπορούμε να “διατάξουμε” τον εαυτό μας να αισθάνεται και να συμπεριφέρεται με έναν συγκεκριμένο, προκαθορισμένο τρόπο ή ένταση εφόσον γνωρίζουμε την πηγή δημιουργίας και προέλευσης των συναισθημάτων μας.

Και όμως παρόλου την νοητή ύπαρξη αυτού  του μονόδρομου ή άλλου τι συνόρου που φράζει τέλος πάντων την ανέλεγκτη έκρηξη των συναισθημάτων, θεωρείται ότι στην πραγματικότητα υπάρχουν νευρώνες που μπλοκάρουν τα συναισθήματα και δημιουργούν αυτό που λέμε αυτοέλεγχο ή αλλιώς mind control. 

 Ο νους μας, δηλαδή το μυαλό μας έχει πολλαπλές δυνατότητες ενέργειας και σκέψης, παρόλα αυτά εμείς σε καθημερινή βάση χρησιμοποιούμε μόνο το 10% από αυτές.

  1. Πως μπορούμε λοιπόν να επιτύχουμε απόλυτο έλεγχο του νου ?
  2. Τι είναι το mind control και πως ενεργοποιείται μέσω της συμπεριφοράς κάποιων ανθρώπων ?
  3. Γιατί κάποιοι υφίστανται “συναισθηματική τύφλωση” με αποτέλεσμα πλήρη απώλεια του ελέγχου των συναισθημάτων τους ?
  4. Πως  σκεπτόμενοι θετικά κάποιοι βλέπουν το ποτήρι τους πάντα μισογεμάτο, χωρίς ποτέ να  υποστούν  “συγκινησιακή πειρατεία “?

Η βάση της κατανόησης του mind control είναι η σωματική κατά πρώτο λόγο και η νοητική  κατά δεύτερο λόγο χαλάρωση. Ο χαλαρός νους έχει την δυνατότητα να πολλαπλασιάζει την θετική σκέψη δημιουργώντας ευεργετικά αποτελέσματα όχι μόνο ψυχοσωματικά αλλά και διανοητικά με απεριόριστη εμβέλεια αναλόγως των περιστάσεων.

Σ΄ αυτήν την δεδομένη  χαλαρή χρονική στιγμή το μυαλό αδειάζει εντελώς, φρεσκάρεται και επαναφορτίζεται με εντολές  που καθοδηγούνται από το υποσυνείδητό μας. Είναι η μαγική στιγμή που διαγράφουμε ότι θέλουμε και στοχεύουμε ότι επιζητούμε, είναι η στιγμή που σαν να ξυπνούμε από λήθαργο έχοντας την λύση του όποιου προβλήματος χαρτογραφημένη μπροστά μας.

Με το mind control εκπαιδευόμαστε στο να αναγνωρίζουμε και να αφυπνίζουμε τις προσωπικές δυνατότητες του καθενός, να αξιοποιούμε κομμάτια του μυαλού μας  που λησμονήσαμε στο διάβα μας, και συγχρόνως να δημιουργούμε θετικά και παραγωγικά αποτελέσματα.

Σύμφωνα με τον Goleman η συναισθηματική νοημοσύνη είναι μια μορφή κοινωνικής νοημοσύνης, δηλαδή είναι η ικανότητα να κατανοεί κάποιος τον τρόπο που λειτουργούν  τα συναισθήματα των άλλων και να ελέγχει τα δικά του. Η συναισθηματική νοημοσύνη συμβάλλει στην προσωπική και επαγγελματική επιτυχία δεδομένης της σωστής δόσης διαχείρισης γνώσης.

Διαχείριση γνώσης σημαίνει καλύτερη επικοινωνία, καλύτερη απόδοση.

Εξασφάλιση γνώσης για το εργασιακό περιβάλλον, σημαίνει πηγή πλούτου και δύναμης, σημαίνει καλλίτερη επικοινωνία των ανθρώπων, σημαίνει αύξηση παραγωγικότητας.

Διαχείριση γνώσης σημαίνει συγκέντρωση πνευματικών παγίων γνώσης και μεθόδων επικοινωνίας, με αποτέλεσμα σωστή εκμετάλλευση τεχνογνωσίας και τεχνολογίας, σχεδιασμό και επιθετική προώθηση νέων προϊόντων  στην αγορά,  ανάπτυξη δημιουργικότητας, διασφάλιση καινοτόμου  και φιλικού περιβάλλοντος.

Η διαχείριση γνώσης  [knowledge Management] εστιάζεται στην σωστή αντιμετώπιση του ανθρώπινου παράγοντα. Αποτελεί διαδικασία σύζευξης ανθρωπίνων πόρων και τεχνολογικών μέσων με στόχο την αποτελεσματικότητα. Αποτελεί πυλώνα συγκέντρωσης ατομικής γνώσης, αποθήκευση αυτής της γνώσης σε δομές επεξεργασίας μέσα και έξω από την επιχείρηση  και επαναχρησιμοποίηση στην πρώτη ζήτηση  για αντιμετώπιση προβλημάτων ή εξεύρεση λύσεων πρακτικών με κυριότερο παράγοντα την σωστή διαχείριση των συναισθημάτων.

Ας μη λησμονούμε λοιπόν την ρήση του Αριστοτέλη:

Εκείνος που εξοργίζεται για εκείνο που πρέπει και με εκείνον που πρέπει, και επιπλέον όπως, όταν και για όσο χρόνο πρέπει, είναι αξιέπαινος ”.

Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη το να θυμώνει κανείς είναι εύκολο, το να θυμώνει όμως τη σωστή στιγμή  με τον σωστό τρόπο και με το κατάλληλο πρόσωπο, αυτό είναι και  το δυσκολότερο σημείο που θα πρέπει να γνωρίζει πώς να  το αντιμετωπίζει.

Διαβάζοντας τα παραπάνω, τουλάχιστον στο θεωρητικό του κομμάτι  υπάρχει πλήρη κατανόηση, τι γίνεται όμως στην πράξη και ποιος είναι ο τρόπος  που θα μας βοηθήσει να επιτύχουμε απόλυτο έλεγχο του νου και της σκέψης μας;

Πράγματι είναι γνωστό ότι τα συναισθήματα προέρχονται και καθορίζονται από την αμυγδαλή, ένα από τα συναισθηματικά κέντρα του νευρωνικού κυκλώματος και παίζει σημαντικό ρόλο στην συναισθηματική και λογική ζωή μας. Για τον λόγο αυτόν δεν μπορούμε να επέμβουμε σε ισχυρά συναισθήματα ακριβώς γιατί αυτά επικρατούν πάντα. Είναι σαν να θεωρούμε ότι υπάρχει μια δίαυλος  που καταλήγει σε αδιέξοδο με κατεύθυνση από την αμυγδαλή στον εξωτερικό φλοιό του εγκεφάλου.

Ρούλα Κωτούδη

Σύμβουλος Επικοινωνίας

Continue Reading

Ψυχολογία

Συναισθηματική Νοημοσύνη ή Νοημοσύνη Της Καρδιάς :

Το πιο σημαντικό κριτήριο για διακεκριμένες επιδόσεις σε μεμονωμένα άτομα, ομάδες και οργανισμούς ( Daniel Goleman, καθηγητής Ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο του Harvard & πρόεδρος του Ιδρύματος Έρευνας για τη Συναισθηματική Νοημοσύνη στο χώρο της εργασίας )

Συναισθηματική Νοημοσύνη: μια νέα φράση στο καθημερινό μας λεξιλόγιο που άλλαξε ριζικά όχι μόνο τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την προσωπική υπεροχή αλλά επαναπροσδιόρισε το κριτήριο για την επιτυχία στην εργασία.

Εδώ και δεκαετίες διακεκριμένοι άνθρωποι στο  χώρο των επιχειρήσεων επισημαίνουν ότι το κριτήριο που κάνει τη διαφορά όσον αφορά την επίδοση στην εργασία, δεν είναι μόνο πόσο έξυπνοι είμαστε, δηλαδή ο υψηλός Δείκτης Νοημοσύνης μας (ΔΝ), αλλά ούτε και η πείρα που διαθέτουμε, δηλαδή η εξειδίκευση στην εκτέλεση μιας συγκεκριμένης εργασίας.

Οι άνθρωποι αυτοί αναφέρονταν μέχρι σήμερα στα ταλέντα που εξασφαλίζουν την υπεροχή σε κάθε εργασία, με όρους όπως «χαρακτήρας» ή «προσωπικότητα» και εννοούσαν ένα σύνολο από προσωπικές και κοινωνικές ικανότητες όπως : να ακούν, να επηρεάζουν, να συνεργάζονται, να δημιουργούν κίνητρα στους ανθρώπους και να εργάζονται καλά μαζί τους.

Σήμερα όλα αυτά είναι επιτέλους πιο κατανοητά και ακούν στο όνομα «συναισθηματική νοημοσύνη». Η συναισθηματική νοημοσύνη παρέχει το νέο πλαίσιο σκέψης που απαντά, με συγκεκριμένα στοιχεία από εμπειρικές έρευνες 25 ετών σε ηγέτες επιχειρήσεων σε όλο τον κόσμο και σε περισσότερους από 500 -μεταξύ των πρώτων σύμφωνα με το Fortune- οργανισμούς, στο ερώτημα αν είναι ο νους ή η καρδιά που εξασφαλίζει τη διακεκριμένη επίδοση ή ηγεσία στην εργασία.

Η απάντηση δίνει τη χρυσή τομή ανάμεσα στις ικανότητες του μυαλού και της καρδιάς, ή για να μιλήσουμε πιο επιστημονικά, ανάμεσα στις γνωστικές διεργασίες και στο συναίσθημα. Κάποιες ικανότητες είναι σαφώς γνωστικού τύπου, όπως η αναλυτική σκέψη ή η τεχνική εξειδίκευση. Άλλες συνδυάζουν σκέψη και συναίσθημα, οι οποίες ονομάζονται από τη θεωρία της συναισθηματικής νοημοσύνης «συναισθηματικές δεξιότητες».

Η διαφορά που κάνει κάποιους τους καλύτερους γκουρού στην εργασία τους, δεν είναι η διανοητική τους υπεροχή, αλλά οι συναισθηματικές τους δεξιότητες που τους βοηθάνε να αξιοποιήσουν στο έπακρο τη διανοητική τους ιπποδύναμη. Ο λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι δεν καταφέρνουν να χρησιμοποιήσουν όλο το δυναμικό τους είναι η συναισθηματική ανεπάρκεια .

Οι συναισθηματικές δεξιότητες αποτελούν τις βασικές διαστάσεις της συναισθηματικής νοημοσύνης, οι οποίες είναι ιδιαίτερα σημαντικές προκειμένου να μάθουν οι άνθρωποι τις ικανότητες που είναι απαραίτητες για να πετύχουν στο χώρο της εργασίας.

Αυτές είναι :

  • η Αυτοεπίγνωση (επίγνωση των συναισθημάτων, ακριβής αυτοαξιολόγηση, αυτοπεποίθηση)
  • η Αυτορύθμιση (αυτοέλεγχος, αξιοπιστία, ευσυνειδησία, προσαρμοστικότητα, καινοτομία)
  • τα Κίνητρα συμπεριφοράς (τάση προς επίτευξη, δέσμευση, πρωτοβουλία, αισιοδοξία)
  • η Ενσυναίσθηση (κατανόηση των άλλων, προσανατολισμός στην παροχή υπηρεσιών, ενίσχυση της ανάπτυξης των άλλων, σωστός χειρισμός της διαφορετικότητας, πολιτική αντίληψη) και
  • οι Κοινωνικές δεξιότητες (επιρροή, επικοινωνία, ηγεσία, καταλυτική δράση όσον αφορά την αλλαγή, χειρισμός διαφωνιών, καλλιέργεια δεσμών, σύμπραξη και συνεργασία, ομαδικές ικανότητες)

Για παράδειγμα, αν κάποιος είναι ανεπαρκής σε κοινωνικές δεξιότητες δεν θα είναι σε θέση να πείσει ή να εμπνεύσει άλλους, να παίξει το ρόλο του ηγέτη ομάδων ή να προβεί σε καταλυτικές αλλαγές. Αν πάλι κάποιος έχει χαμηλό επίπεδο αυτοεπίγνωσης, δεν θα κατανοεί τις δικές του αδυναμίες, ούτε θα διαθέτει την αυτοπεποίθηση που προέρχεται από την πίστη στα προσόντα του.

Το βέβαιον είναι ότι κανείς διακεκριμένος σε ηγετική θέση δεν είναι τέλειος σε όλες τις συναισθηματικές ικανότητες. Όλοι αναπόφευκτα έχουν ένα προφίλ ισχυρών και αδύνατων σημείων. Ωστόσο τα συστατικά για τη διακεκριμένη επίδοση απαιτούν να είναι κάποιος δυνατός μόνο σε μερικές από αυτές τις ικανότητες –κατά κανόνα περίπου σε έξι-  οι οποίες πρέπει να είναι μοιρασμένες σ’ όλες τις διαστάσεις της συναισθηματικής νοημοσύνης.

Αναστασία Μουστάκα

Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια  

Continue Reading

Οικογένεια

Τα Ψυχολογικά Χαρακτηριστικά Της Εφηβικής Ηλικίας

Η εφηβική ηλικία έχει μια ιδιαιτερότητα και όπως λέει ένας σοφός άνδρας,

«η εφηβεία μοιάζει με τη θάλασσα του Αιγαίου πελάγους, όπου πνέουν σφοδρότατοι άνεμοι, τόσο σφοδροί που γονείς και παιδαγωγοί τα χάνουν».

Ένα από τα κύρια γνωρίσματα είναι ότι οι περισσότεροι έφηβοι από το 13ο  έτος παρατηρούν ραγδαίες μεταβολές τόσο στο σώμα τους (σκελετός-ενδοκρινείς και γεννητικοί αδένες) όσο και στον ψυχισμό τους. Όχι όμως με την ίδια ταχύτητα. Έτσι, η ψυχοσωματική ισορροπία διαταράσσεται. Γι’ αυτό οι νέοι υποφέρουν από μεταπτώσεις. Άλλοτε είναι χαρούμενοι και άλλοτε κλείνονται στον εαυτό τους. Άλλοτε είναι ονειροπόλοι και φαντάζονται τον κόσμο ιδανικό, και άλλοτε παρουσιάζουν αρνητικές τάσεις και τίποτα δεν τους αρέσει. Ας τα έχουμε αυτά υπόψη οι γονείς και ας είμαστε αρκετά διακριτικοί στη δική μας συμπεριφορά απέναντι τους. Όσο πιο λίγα λέμε και όσο αποφεύγουμε τις συγκρούσεις σε αυτή την ηλικία, τόσο καλύτερα αποτελέσματα θα έχουμε. Ευκαιρία να αναπτύξουμε τις δεξιοτεχνίες της επικοινωνίας μας.

Άλλο χαρακτηριστικό της εφηβείας, το οποίο μπορούμε να  αναζητήσουμε στη σκέψη του εφήβου, είναι ο νοητικός εγωκεντρισμός. Οι έφηβοι δεν είναι πια παθητικοί δέκτες, που δέχονται κάθε διδασκαλία χωρίς κρίση. Έτσι θέτουν στο περιθώριο γονείς, δασκάλους κτλ. Το κέντρο του κόσμου είναι ο ίδιος τους ο εαυτός. Θεωρούν τη σκέψη τους παντοδύναμη και περνούν όλους τους άλλους από αυστηρή κριτική. Κρίνουν πρόσωπα, ιδέες, θεσμούς, συνήθειες και ζητούν αλλαγή. Θα σας αμφισβητήσουν σε αυτή την ηλικία, καθώς επίσης και τις αρχές που τους δώσατε. Μη ταραχθείτε και μην τους κάνετε να νιώσουν ενοχές!

Ένα άλλο χαρακτηριστικό του εφήβου, είναι η τάση του για ανεξαρτησία και αυτονομία. Είναι μια συνειδητή προσπάθεια για να περάσει από το χώρο της εξάρτησης στο χώρο της αυτονομίας. Ο έφηβος συνειδητοποιεί το εγώ του, αποκαλύπτει την προσωπική του ταυτότητα. Και τότε ζητάει αναγνώριση της προσωπικότητας του και ίση μεταχείριση.

Οι έφηβοι στην προσπάθεια τους για ανεξαρτησία  δείχνουν:

  • Αντιδραστικότητα
  • Επαναστατικότητα
  • Ισχυρογνωμοσύνη
  • Θυμό και συναισθηματικές μεταπτώσεις

Προσέχετε, να μη τραβάτε πολύ το σκοινί, να τους θεωρείτε έντιμους, ισότιμους και να τους μιλάτε ευγενικά, αναγνωρίζοντας την αυτονομία τους. Μη προσπαθείτε να τους εντάξετε στο δικό σας τρόπο ζωής, γιατί αυτοί είναι διαφορετικές οντότητες με ιδιαίτερα ταλέντα και δεξιότητες.

Μέσα στα χαρακτηριστικά της εφηβικής ηλικίας, είναι και η τάση τους για  κοινωνική ζωή. Η εφηβεία είναι μια περίοδος ανάπτυξης του κοινωνικού αισθήματος και της αλληλεγγύης. Η δημιουργία φίλων, είναι βασικός σκοπός του εφήβου και η γνώμη τους και η αποδοχή τους είναι πολύ σπουδαία γι’ αυτόν. Θεωρεί ότι είναι πολύ  βασικό να αποκτήσει σωστή αυτοεικόνα και αυτοεκτίμηση. Η θετική γνώμη του περίγυρου και κυρίως των φίλων και συμμαθητών του, βοηθούν πολύ στη δημιουργία σωστής αυτοεικόνας και αυτοεκτίμησης. Να προσέχετε λοιπόν πως μιλάτε για τους φίλους τους.

Ας τους κατανοούμε, όταν θέλουν ή δεν θέλουν να κάνουν κάτι, γιατί γνωρίζουν ότι πρέπει να συσχετίζονται με τους συμμαθητές τους και ότι πρέπει να έχουν την αποδοχή τους. Αυτό ισοδυναμεί σ’ αυτή την ηλικία με έλλειψη οξυγόνου. Παιδί που δεν το αποδέχονται οι συμμαθητές του, δεν αναπτύσσεται  ομαλά ψυχολογικά και αποκτά κόμπλεξ και ανασφάλειες.

Μέσα στα πλαίσια της κοινωνικής ζωής, κατατάσσεται ασφαλώς και η επιθυμία του εφήβου να συναντήσει το άλλο φύλο. Το ερωτικό αίσθημα, γίνεται δυνατό και κυριαρχικό σ’ αυτή την ηλικία. Οφείλουμε ως γονείς να δώσουμε σωστές κατευθύνσεις και ερμηνείες για τη σχέση των δύο φύλων. Να τους βοηθούμε να κινούνται στο τομέα αυτό με τις αρχές της αγάπης, του σεβασμού και της ειλικρίνειας.

Αλεξάνδρα Ευκαρπίδου

Παιδαγωγού-Συμβούλου επικοινωνίας και επιχειρήσεων

Continue Reading

Trending