Connect with us

Οικογένεια

ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΓΧΟΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

Τι είναι το Κοινωνικό Άγχος και πως θα το εντοπίσουμε στα παιδιά μας; Από ποιές ηλικίες μπορεί να εκδηλωθεί; Το μικρό παιδί μας στη στρεσογόνα κοινωνία που ζούμε παρουσιάζει κοινωνικό στρες. Το θέμα αυτό μας απασχολεί όλο και πιο συχνά στις μέρες μας . Ως εκπαιδευτικός προσχολικής θα ξεκινήσω πρώτα με τα συμπτώματα που παρουσιάζουν τα προσχολικά παιδιά και σχετίζονται με το θέμα του κοινωνικού άγχους.

Θα τα εντοπίσετε αν δείτε το παιδί σας να έχει υιοθετήσει αρκετές από τις παρακάτω συμπεριφορές.

Αν   φοβάται να αναγνωρίσει νέα πράγματα

Αν είναι ευερέθιστο και συχνά κλαψουρίζει

Αν είναι προσκολλημένο μαζί σας ή δείχνει έντονη τη διάθεση για μοναχικότητα 

Αν αρνείται να μιλήσει ή να κάνει διάλογο στην παρέα των συνομηλίκων, τότε θα πρέπει να προβληματιστείτε 

Είναι θεμιτό  να συνεργαστείτε οπωσδήποτε με το σχολείο και τον εκπαιδευτικό του παιδιού σας,  για να δείτε  πως θα επιτευχθεί η ομαλή επανένταξη του στο δομημένο πρόγραμμα του σχολικού περιβάλλοντος. Αν αυτή η συμπεριφορά δεν οφείλεται σε μία σημαντική αλλαγή η οποία προήλθε στην καθημερινότητά του παιδιού σας, μέσα από το περιβάλλον του σπιτιού ή του σχολείου, τότε ίσως χρειαστείτε τη βοήθεια κάποιου παιδοψυχολόγου που θα βοηθήσει να προσδιορίσετε καλύτερα την κατάσταση και να τη λύσετε άμεσα.

 Σε ότι αφορά τα παιδιά μας κατά την περίοδο της σχολικής ηλικίας τους όταν προκύπτει Κοινωνικό Άγχος μπορούμε να το εντοπίσουμε:

Αν  ο μαθητής του Δημοτικού Σχολείου  φοβάται να κάνει  μεγαλόφωνη ανάγνωση μέσα στην τάξη του,

Αν το παιδί ντρέπεται να δώσει απαντήσεις σε ερωτήσεις που τίθενται κατά την παράδοση του μαθήματος,

¨Όταν βλέπουμε να ντρέπεται τη συνομιλία του  με άλλα παιδιά ή 

¨Όταν φοβάται να συνομιλήσει με  ενήλικες.

Το παιδί  που έχει μπει  σε κοινωνικό άγχος  βλέπουμε ότι συχνά αρχίζει να αρνείται τη συμμετοχή σε οργανωμένες σχολικές δραστηριότητες του όπως αντίστοιχα το απόγευμα αποφεύγει να συμμετέχει σε δράσεις  αθλητικού, μουσικού ή άλλου εξωσχολικού περιεχομένου .Ντρέπεται να παραγγείλει το φαγητό του στο εστιατόριο, φοβάται να συμμετέχει σε πάρτι και αποφεύγει  της επισκέψεις σε φίλους.

Το παιδί μας κατά την εφηβεία βιώνει εντονότερα το κοινωνικό στρες, όσο η περίοδος των εξετάσεων πλησιάζει σκέπτεται αν θα τα καταφέρει να ανταπεξέλθει  στις υψηλές απαιτήσεις των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που ακολουθεί  για να είναι απόλυτα προετοιμασμένο στις υποχρεώσεις του. Το κοινωνικό άγχος πολλές φορές εδραιώνεται στη συμπεριφορά του που την επιτείνει η παράλληλη μακροχρόνια χρήση του διαδικτύου, με αποτέλεσμα να επηρεάσει όλες τις δραστηριότητες  του και πολλές φορές  ακόμη και την ικανότητά του να συναναστραφεί ευχάριστα με  τους φίλους του.

Τα παραπάνω συμπτώματα πιθανά φέρνουν  και κάποια σωματικά συμπτώματα όπως  πονοκέφαλους, πόνους στο στομάχι και ναυτία. Η Κοινωνική  Ανασφάλεια μπορεί να οδηγήσει το παιδί ακόμη και στο να αρνείται την έξοδο από το σπίτι.

Αν οι παράγοντες που πιθανά ενοχοποιούνται για μία τέτοια συμπεριφορά των παιδιών  εδραιώσουν  το κοινωνικό άγχος τους, τότε σίγουρα θα πρέπει να απευθυνθούμε στους ειδικούς γιατί μπορεί να εντοπίσουν ότι ευθύνεται κάτι στο άμεσο περιβάλλον του παιδιού, μπορεί να υπάρχουν  κοινωνικές αίτιες, αλλά πιθανά σε κάποιες περιπτώσεις να είναι βιολογικοί ή γενετικοί οι παράγοντες που συντελούν στο πρόβλημα. Οι ειδικοί μπορεί να μας εντάξουν σε προγράμματα γνωστικής συμπεριφοράς cbt.  Ενώ οι ψυχολόγοι υλοποιούν οικογενειακά προγράμματα κατά του Κοινωνικού Άγχους όπου προτείνουν να συνεργάζονται όλα τα μέλη της οικογενείας με στόχο την ήρεμη διαβίωση τους, στην καθημερινή τους ζωή. Ότι με σιγουριά εντοπίζουμε καλό είναι να  το αντιμετωπίζουμε άμεσα και να φροντίσουμε με οργανωμένες κινήσεις  να βρούμε τη λύση.  

Το άρθρο έλαβε πληροφοριακό υλικό από το raisingchildren.net

Λητώ Τσακίρη, Συγγραφέας Παιδικών Βιβλίων  – Παιδαγωγός με
εξειδίκευση στην Ψυχική Υγεία

Ψυχολογία

Γιατί η πειθαρχία είναι το όχημα προς την καλύτερη ζωή;

Αν θέλουμε πραγματικά να απολαύσουμε μια καλύτερη ζωή και καλύτερες σχέσεις, η πειθαρχία είναι το όχημα που γνωρίζει τόσο καλύτερα από οτιδήποτε άλλο αυτόν τον προορισμό. 

Ζώντας μέσα στην ανειλικρίνεια και την ασυδοσία των επιπόλαιων σχέσεων, είναι λογικό η πρόταση για αυτοπειθαρχία να ξεβολεύει. Η αυτοπειθαρχία, όμως, δεν είναι συνώνυμη της στέρησης και της έλλειψης. Είναι, στις περισσότερες περιπτώσεις, προϋπόθεση για να έρθουμε στο δρόμο της αληθινής αγάπης, χρησιμοποιώντας τεχνικές που μας κινητοποιούν και ενεργοποιούν την ανάγκη μας για περισσότερη γνώση. 

Έχοντας πειθαρχία, κατανοούμε τη θέση μας στον κόσμο καλύτερα και μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που μας παρουσιάζονται όχι ως εμπόδια αλλά ως ευκαιρίες για εξέλιξη. Η αυτοπειθαρχία χτίζεται και κατακτιέται μέρα με τη μέρα, εφαρμόζοντας τεχνικές που μελλοντικά αποδεικνύονται αποτελεσματικές στη σταθερότητα και τη σοβαρότητα των ερωτικών αλλά και των υπόλοιπων σχέσεών μου. Η αναβολή της ικανοποίησης, η αποδοχή της ευθύνης, η αλήθεια και η στάθμιση είναι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί της συμπεριφοράς μας που δεν θα μας αποκόψουν, φυσικά, από το να είμαστε αυθόρμητοι, αλλά θα μας θυμίζουν τον απώτερο στόχο, τη δημιουργία δηλαδή καλύτερων και ειλικρινέστερων σχέσεων.

Φρενάροντας, λοιπόν, τα ένστικτά μας, θέτουμε όρια και συνάμα διαμορφώνουμε τις κατάλληλες τεχνικές αυτοπειθαρχίας που εξασφαλίζουν επιτυχημένες σχέσεις.

Νικόλας Ουρανός, PCC

Professional Certified Life & Relationship Coach by International Coaching Federation

Βραβευμένος συγγραφέας παγκόσμιου bestseller Αγάπη Τώρα, Ευ Ζην Τώρα και Ξαφνικά Τώρα, Ομιλητής

Continue Reading

Ψυχολογία

Σχεδίασε από την αρχή τη ζωή σου

Ένα από τα βασικά συστατικά του μοντέρνου ορισμού της αγάπης είναι η προσωπική μας δράση και δημιουργικότητα. Όλες εκείνες οι ενεργές επιλογές που θα αποφασίσουμε να εντάξουμε στη σκαλέτα της καθημερινότητάς μας και χρειάζονται από εμάς κινητοποίηση και αποφασιστικότητα για να τελεσφορήσουν. Αυτό είναι το σημείο όπου αποφασίζω να σχεδιάσω από την αρχή την καθημερινή μου δράση, αφαιρώντας μηχανικότητα και προσθέτοντας συνειδητότητα.

Ένας καλός άξονας για να ξεκινήσω να επανασχεδιάζω το πλάνο μου είναι να καταγράψω όλες τις βασικές ανάγκες που χρειάζομαι ως άνθρωπος να ικανοποιήσω για να αισθάνομαι ευτυχισμένος και ολοκληρωμένος. Θα διαπιστώσω πως όχι απλώς θα καλύψω με καλύτερο τρόπο τις ανάγκες μου, αλλά μέσα από τη δράση θα κατακτήσω και ένα νέο επίπεδο ατομικής υπευθυνότητας και πειθαρχίας, που θα με οδηγήσει με μια νέα αυτοπεποίθηση.

Ένα ολοκληρωμένο πλάνο δράσης έχει ως εξής :

Ενθαρρύνω τις κλίσεις και τα ταλέντα μου: λίγο πολύ, όλοι γνωρίζουμε πού και ως προς τι ένα ταλέντο μας είναι οξυμμένο ή έχει τον τρόπο να αναπτυχθεί. Κάπου, κάπως, κάποτε «είχα πειστεί» πως «μεγάλωσα», πως «δεν είχα χρόνο», πως «είχα άλλες προτεραιότητες», αλλά τώρα πια είναι εξόχως σημαντικό να αναγνωρίσω και να δώσω και πάλι αξία στις εκφάνσεις που ξεχωρίζω και να τις αναπτύξω. Τώρα είναι η ώρα να ασχοληθώ με την καλλιτεχνική μου ροπή στην ποίηση ή στην υποκριτική, να εντρυφήσω στα εικαστικά ή στη φωτογραφία.

Μου δίνω χρόνο, προσοχή και επικεντρώνω στην αυτοπαρατήρηση: Βρίσκω πάντα χρόνο για μικρά διαλείμματα με τον εαυτό μου μέσα στη μέρα, όπου ανασυντάσσω τις σκέψεις και τα συναισθήματά μου, ενώ όλο τον υπόλοιπο χρόνο που είμαι σε κίνηση φροντίζω να μη χάνω επαφή με τη «γεύση της ζωής», έτσι όπως ακριβώς ξεδιπλώνεται κάθε στιγμή μέσα μου.

Δε φοβάμαι τις εξόδους ή το να πηγαίνω σε μέρη μόνη μου: Προσωπικά, μπορεί να πήγα πρώτη φορά στο σινεμά μόνος μου όταν συμπλήρωσα τα 33 μου χρόνια, αλλά μόλις τότε ανακάλυψα τι έχανα έως εκείνη τη στιγμή. Αν δε φροντίσω να είμαι καλή και συναρπαστική παρέα για εμένα, πάρα πολύ δύσκολα θα είμαι καλή παρέα και αργό-

τερα για τον/τη σύντροφό μου. Επιπλέον, παύει η χαρά και η διασκέδασή μου να είναι συνδεδεμένη με την παρουσία κάποιου άλλου. Προσθέτω έτσι μια δυναμική στο ενεργητικό μου, έχοντας παράλληλα και την πολυτέλεια σε αυτή την προσωπική μου διαδρομή να ακούσω καθαρότερα το ένστικτό μου και να παρατηρήσω καλύτερα

τα «σημάδια» και ό,τι «τυχαίο» εκδηλώνεται γύρω μου.

Βγαίνω από τον «αυτόματο πιλότο»:  Είναι σημαντικό η κάθε μέρα μου να περιέχει εκπλήξεις και για να μην τις περιμένω παθητικά. Γίνομαι ο ίδιος αυτός που τις επιδιώκει. Είχα μάθει καλά να δρω μηχανικά και να προωθώ τη ρουτίνα του προγράμματός μου αφήνοντάς τη στον «αυτόματο πιλότο». Τουλάχιστον μία φορά τη μέρα είναι καθοριστικής σημασίας να προκαλείς τον εαυτό σου να κάνει κάτι το διαφορετικό. Να είσαι ανοιχτή στο «καινούριο». Ακόμα και μια μικρή αλλαγή, λόγου χάρη, το να αλλάξεις το κατάστημα απ’ όπου ψωνίζεις ή να ακολουθήσεις μια διαφορετική διαδρομή σε ένα συνηθισμένο σου δρομολόγιο, θα σε κάνει να δίνεις «προσοχή» και να ζεις όλο και περισσότερο στο παρόν σου.

Νικόλας Ουρανός, PCC

Professional Certified Life & Relationship Coach by International Coaching Federation

Βραβευμένος συγγραφέας παγκόσμιου bestseller Αγάπη Τώρα, Ευ Ζην Τώρα και Ξαφνικά Τώρα, Ομιλητής

Continue Reading

Ψυχολογία

Γεφύρωσε το χάσμα της επικοινωνίας στη σχέση σου

Lead: Δεν υπάρχει υγιής σχέση χωρίς ένα καλά δομημένο δίκτυο επικοινωνίας μεταξύ των συντρόφων. 

Αυτό φυσικά δεν χρειάζεται να σου το πει κάποιος ειδικός σχέσεων. Το διαπιστώνεις κάθε φορά που ακόμα και η πιο μικρή και ασήμαντη διαφωνία οδηγεί σε επικούς τσακωμούς. Το πιο σημαντικό, λοιπόν, συστατικό μιας επιτυχημένης σχέσης είναι η σωστή και αποτελεσματική επικοινωνία. Με τη σειρά της η καλή επικοινωνία αποκαθιστά την εμπιστοσύνη και επουλώνει τυχόν προβλήματα στη σχέση που οφείλονται στην κακή συνεννόηση και την έλλειψη πίστης στις δυνατότητες και την αξιοπιστία του συντρόφου μας.

Έχει τύχει σχεδόν σε όλους μας με το πέρασμα του χρόνου να μας φαίνεται πως ο άλλος έχει αλλάξει, πως ακούγεται σχεδόν σαν ένας ξένος κάθε φορά που μας μιλάει. Κάτι που φυσικά δεν ισχύει. Η κακή επικοινωνία είναι ικανή να μεταφέρει μπερδεμένα μηνύματα και να αποκωδικοποιήσει λανθασμένα όσα θέλουμε να πούμε και όσα εννοούμε, συμμαχώντας βέβαια με τις προκαταλήψεις που χτίζει μοιραία ο χρόνος μέσα σε μία σχέση. 

Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη επικοινωνίας που κάνουμε στη σχέση είναι να διαμορφώνουμε μοτίβα συμπεριφορών τα οποία περιμένουμε να επαληθευτούν. Με άλλα λόγια πολύ συχνά περιμένουμε από το σύντροφό μας να δρα και να σκέφτεται όπως ακριβώς εμείς. Οποιοδήποτε άλλο μοτίβο φαντάζει ξένο και εχθρικό,  γιατί πάντα στο μυαλό μας λειτουργεί υποσυνείδητα η επιθυμία της συναισθηματικής ταύτισης. Θέλουμε δηλαδή να νιώθει ο άλλος όπως ακριβώς νιώθουμε και εμείς. 

Τα πράγματα όμως είναι πιο απλά. Ακόμα και τα μεγαλύτερα χάσματα επικοινωνίας οφείλονται συνήθως σε μια βασική και ουσιαστική παρεξήγηση μεταξύ αντρών και γυναικών. Κάθε φορά που πλησιάζουμε το σύντροφό μας για να του παραπονεθούμε, εκείνος αποκωδικοποιεί αυτή την προσπάθειά μας ως αίτημα για να αναλάβει δράση. Ως άλλος “Mr Fix it” προσπαθεί να καθησυχάσει και να αποκαταστήσει τον προβληματισμό της συντρόφου του, χωρίς ωστόσο πραγματικά να την ακούει! Το μόνο που θέλει είναι να τακτοποιήσει την εκκρεμότητα! Η σύντροφος, από την άλλη, δεν επιθυμεί πάντα την εξεύρεση μιας μαγικής λύσης, καθώς υπάρχουν φορές που το μόνο που επιδιώκει είναι το ειλικρινές ενδιαφέρον και την προσοχή του συντρόφου της και τίποτα άλλο. 

Και όσο ο άντρας προσπαθεί να βρει μία λύση στην ανησυχία της γυναίκας, γιατί του προκαλεί αμηχανία και άγχος, τόσο εκείνη εκνευρίζεται γιατί δεν την ακούει πραγματικά. Αντίστοιχα κι εκείνος δοκιμάζει τα όριά του γιατί δεν μπορεί να εξηγήσει  γιατί εκείνη παραμένει ανικανοποίητη αφού της παρέχονται εναλλακτικές λύσεις. 

Η πραγματική αγάπη, ωστόσο, δεν είναι ατομικό άθλημα. Δεν αρχίζει και τελειώνει σε μας. Έχει πάντα δύο άξονες, δύο πόλους. Η ελλειμματική επικοινωνία παρουσιάζει ως αναγκαία την κατάργηση αυτών των δύο πόλων και προβάλλει ως πραγματική την αγάπη όχι έτσι όπως τη νιώθουμε αλλά έτσι όπως την περιμένει ο άλλος.

Νικόλας Ουρανός, PCC

Professional Certified Life & Relationship Coach by International Coaching Federation

Βραβευμένος συγγραφέας παγκόσμιου bestseller Αγάπη Τώρα, Ευ Ζην Τώρα και Ξαφνικά Τώρα, Ομιλητής

Continue Reading

Trending