Επιχειρηματικότητα
100% επιχορήγηση για δαπάνες τεχνολογίας πληροφορικής και επικοινωνιών των επιχειρήσεων της Κεντρικής Μακεδονίας
Πρόγραμμα – ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας
Κουπόνια Τεχνολογίας για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας
100% Επιχορήγηση μπορούν να λάβουν επιχειρήσεις της Κεντρικής Μακεδονίας με το πρόγραμμα «Κουπόνια Τεχνολογίας για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας» που προκηρύχθηκε στις 15/05/2019.
Στο πρόγραμμα μπορούν να υποβάλλουν αίτηση επιχειρήσεις:
- Εμπορικές
- Μεταποιητικές
- Τουριστικές
- Παροχής υπηρεσιών
- Εφοδιαστικής αλυσίδας
Οι επιχειρήσεις που θα υποβάλλουν αίτηση θα πρέπει να διαθέτουν δραστηριότητα σε έναν τουλάχιστον από τους κωδικούς του προγράμματος. Αναλυτικός κατάλογος των επιλέξιμων ΚΑΔ μπορείτε να δείτε εδώ.
Δεν μπορούν να υποβάλλουν φάκελο επιχειρήσεις που σχετίζονται με την εστίαση (δεν είναι επιλέξιμη δραστηριότητα – δεν συμπεριλαμβάνονται τους επιλέξιμους ΚΑΔ).
Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος (δηλαδή τα χρήματα που θα μοιραστούν στις επιχειρήσεις) ανέρχεται στο ποσό των 3.125.000 €.
Ποια είναι η περίοδος υποβολής των προτάσεων;
Οι υποψήφιοι επενδυτές μπορούν να υποβάλλουν προτάσεις – επενδυτικά σχέδια από 04/06/2019 μέχρι 05/07/2019. Είναι πιθανή μία παράταση δεδομένου ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον και υπάρχει σοβαρή αδυναμία έκδοσης των απαραίτητων δικαιολογητικών που ζητά το πρόγραμμα (όπως δηλώσεις Ε3 του φορολογικού έτους 2018). Ενδεικτικό για μία ενδεχόμενη παράταση είναι το γεγονός ότι η υπηρεσία υποδοχής ετοιμάζει ημερίδα ενημέρωσης για το πρόγραμμα την Τετάρτη 03/07/2019, τη στιγμή που το πρόγραμμα έχει καταληκτική ημερομηνία την Παρασκευή 05/07/2019.
Ποιο είναι το ποσοστό Επιδότησης
Το ποσοστό επιδότησης ανέρχεται στο 100 % του συνολικού προϋπολογισμού των έργων. Τονίζεται ότι δεν επιχορηγείται ο ΦΠΑ αλλά μόνο το 100% της καθαρής αξίας των δαπανών.
Ποιο είναι το ελάχιστο και μέγιστο ύψος επένδυσης;
Το ελάχιστο ύψος της επένδυσης ανέρχεται στις 5.000 €.
Το μέγιστο ύψος της επένδυσης ανέρχεται στις 15.000 €.
Ωστόσο ανάλογα με τα οικονομικά στοιχεία του 2017 και 2018 που μπορεί να έχει η κάθε επιχείρηση θα πρέπει να προσδιοριστεί το ποσό που θα ζητήσει η κάθε επιχείρηση προκειμένου να μεγιστοποιείται η βαθμολογία της.
Ποιες είναι οι προϋποθέσεις που πρέπει να τηρούν οι επιχειρήσεις για να υποβάλλουν φάκελο υποψηφιότητας;
Οι επιχειρήσεις που θα υποβάλλουν πρόταση θα πρέπει να έχουν κλείσει τουλάχιστον δύο (2) πλήρεις διαχειριστικές χρήσεις δωδεκάμηνης διάρκειας, δηλαδή να έχουν συσταθεί πριν από τη 1/1/2017.
Επίσης θα πρέπει:
- να δραστηριοποιούνται ή να δραστηριοποιηθούν, καθώς και να πραγματοποιήσουν τις αντίστοιχες δαπάνες στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας,
- να διαθέτουν τον/τους δηλούμενο/ους ΚΑΔ πριν την υποβολή της επενδυτικής πρότασης (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ IV: ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΠΙΛΕΞΙΜΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ (ΚΑΔ)
- να είναι πολύ μικρές ή μικρές επιχειρήσεις, πριν την ημερομηνία της αίτησης χρηματοδότησης.
- να λειτουργούν αποκλειστικά με μία από τις ακόλουθες μορφές: επιχειρήσεις εταιρικού / εμπορικού χαρακτήρα (Ανώνυμη Εταιρία, Εταιρία Περιορισμένης Ευθύνης, Ομόρρυθμη Εταιρία ή Ετερόρρυθμη Εταιρία και Ι.Κ.Ε) και ατομικές επιχειρήσεις
- να τηρούν απλογραφικά ή διπλογραφικά βιβλία του Κ.Β.Σ.
- να μη βρίσκονται υπό πτώχευση, εκκαθάριση ή αναγκαστική διαχείριση,
- να μην αποτελούν προβληματικές επιχειρήσεις σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία.
- να μην εκκρεμεί σε βάρος τους ανάκτηση ενίσχυσης κατόπιν προηγούμενης αποφάσεως της Επιτροπής, με την οποία μια ενίσχυση κηρύσσεται παράνομη και ασυμβίβαστη με την εσωτερική αγορά,
- να υποβάλλουν επιχειρηματικό σχέδιο/πρόταση χρηματοδότησης με αναλυτική περιγραφή της προτεινόμενης επένδυσης ΤΠΕ, καθώς και το σύνολο των αναγκαίων στοιχείων, δικαιολογητικών και εντύπων, όπως ορίζονται από την παρούσα προκήρυξη,
- να συμπεριλάβουν στα επενδυτικά τους σχέδια/προτάσεις δαπάνες που δεν έχουν χρηματοδοτηθεί και δεν έχουν ενταχθεί σε άλλο πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους
- να δεσμευτούν ότι τα επενδυτικά τους σχέδια/προτάσεις δεν έχουν υποβληθεί για ένταξη και εφόσον εγκριθούν προς χρηματοδότηση δεν θα υποβληθούν σε άλλο πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους.
- να μην εντάσσονται σε ήδη οργανωμένο ομοιόμορφο δίκτυο διανομής προϊόντων ή παροχής υπηρεσιών η οποία εκμεταλλεύεται κατόπιν σχετικών συμβάσεων άδειες εκμετάλλευσης δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας, που αφορούν συνήθως εμπορικά σήματα ή διακριτικούς τίτλους και τεχνογνωσία για την χρήση και τη διανομή αγαθών ή υπηρεσιών (π.χ. franchising, shop in shop, δίκτυο πρακτόρευσης),
- το συνολικό ποσό των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που έχει λάβει στο παρελθόν η δεδομένη επιχείρηση (ενιαία επιχείρηση), συμπεριλαμβανομένης της ενίσχυσης από αυτή τη Δράση, να μην υπερβαίνει το ποσό των 200.000 ευρώ (ή 100.000 ευρώ για τον τομέα των οδικών εμπορευματικών μεταφορών για λογαριασμό τρίτων) μέσα σε μία τριετία (τρέχον οικονομικό έτος και τα δύο (2) προηγούμενα οικονομικά έτη) πριν από τον χρόνο χορήγησης (έκδοση απόφαση ένταξης Πράξης) του εννόμου δικαιώματος της ενίσχυσης.
- να υποβάλλουν μια και μοναδική αίτηση χρηματοδότησης ανά Α.Φ.Μ. στην παρούσα δράση καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος της παρούσας πρόσκλησης.
- να μην έχει γίνει έναρξη εργασιών για το έργο πριν την δημοσίευση της πρόσκλησης.
Ποια είναι η διάρκεια υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων;
Η χρονική διάρκεια υλοποίησης των έργων είναι τρεις (3) μήνες από την ημερομηνία έκδοσης της Απόφασης Ένταξης.
Ως ημερομηνία έναρξης κάθε έργου λαμβάνεται η ημερομηνία έκδοσης της Απόφασης Ένταξης/Χρηματοδότησης των έργων. Παράταση της διάρκειας υλοποίησης των έργων δεν δύναται να δοθεί.
Πως γίνεται η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων;
Η αξιολόγηση πραγματοποιείται σε δύο στάδια.
Α ΣΤΑΔΙΟ: Βαθμολόγηση με αντικειμενικά κριτήρια
- Κριτήριο 1: Ρυθμός Μεταβολής Κύκλου Εργασιών. Στο κριτήριο αυτό εξετάζεται το αν αυξάνεται ο τζίρος τις επιχείρησης το 2018 σε σχέση με το 2017.
- Κριτήριο 2: Μέσος όρος Κερδών προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων προς τον Κ.Ε. Προσοχή δεν λαμβάνονται υπόψη τα τελικά αποτελέσματα της επιχείρησης δηλαδή τα κέρδη ή ζημίες αλλά τα κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων σε σχέση με τις πωλήσεις του 2017 και του 2018. Δεδομένου ότι τα κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων αποτελούν ένα λογιστικό μέγεθος ο σύμβουλος που θα αναλάβει την εξέταση του φακέλου υποψηφιότητας θα πρέπει να δει το σχετικό μέγεθος από τα οικονομικά έντυπα της κάθε επιχείρησης. Επίσης παίζει ρόλο το ύψος των κερδών σε σχέση με τις πωλήσεις του κάθε έτους για την τελική βαθμολογία του συγκεκριμένου κριτηρίου.
- Κριτήριο 3: Κάλυψης Επένδυσης από Κέρδη προ Φόρων, Τόκων & Αποσβέσεων. Το κριτήριο αυτό εξετάζει κατά πόσο η επένδυση που θέλουμε να κάνουμε καλύπτεται από τα κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων του 2018. Για αυτό το λόγο θα πρέπει να προσαρμόζεται αντίστοιχα το ύψος του επενδυτικού σχεδίου προκειμένου να μεγιστοποιείται η βαθμολογία του.
- Κριτήριο 4: Ρυθμός Μεταβολής Κερδών προ Φόρων, Τόκων & Αποσβέσεων. Στο κριτήριο αυτό εξετάζεται το αν αυξάνονται τα κέρδη της επιχείρησης το 2018 σε σχέση με το 2017.
- Κριτήριο 5: Συμμετοχή σε προηγούμενες Δράσεις ΤΠΕ (eservices, esecurity, digi-retail, digi-lodge, digicontent, ICT4GROWTH, Ψηφιακό Βήμα – Ψηφιακό Άλμα). Όποιος δεν έχει συμμετάσχει στις παραπάνω δράσεις λαμβάνει τη βαθμολογία του κριτηρίου.
Β ΣΤΑΔΙΟ: Έλεγχος πληρότητας και τυπικών προϋποθέσεων
Ο έλεγχος πληρότητας των δικαιολογητικών και των τυπικών προϋποθέσεων συμμετοχής θα πραγματοποιηθεί μόνο για τα επενδυτικά σχέδια που έχουν λάβει βαθμολογία τουλάχιστον 50% της μέγιστης δυνατής βαθμολογίας και μέχρι το 120% της διαθέσιμης δημόσιας δαπάνης.
Τονίζεται ότι οι επιχειρήσεις που εμφανίζουν ζημίες προ φόρων τόκων και αποσβέσεων δεν θα έχουν την απαραίτητη βαθμολογία προκειμένου να ενταχθούν στο πρόγραμμα. Μία επιχείρηση για να μπορεί να έχει καλή βαθμολογία θα πρέπει να έχει
Τι είδους δαπάνες θα χρηματοδοτούνται από το πρόγραμμα;
Στο πλαίσιο του προγράμματος επιδοτούνται δαπάνες που αφορούν την προμήθεια εξοπλισμού και υπηρεσιών Τ.Π.Ε. (που θα παρασχεθούν από έναν προμηθευτή της επιλογής του δυνητικού δικαιούχου). Σημειώνεται ότι στις δαπάνες που θα επιδοτηθούν δεν περιλαμβάνεται ο ΦΠΑ, ο οποίος δεν αποτελεί επιλέξιμη δαπάνη και θα επιβαρύνει τις επιχειρήσεις.
Διευκρινίζεται ότι κάθε επιχείρηση έχει δικαίωμα συμμετοχής με μόνο μία αίτηση χρηματοδότησης σε όλη την διάρκεια της παρούσας δράσης.
Οι επιλέξιμες κατηγορίες δαπανών δύναται ενδεικτικά και όχι περιοριστικά να αφορούν σε:
Α/Α | ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΔΑΠΑΝΗΣ 1: ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (Hardware) | ΜΕΓΙΣΤΟ ΕΠΙΛΕΞΙΜΟ ΠΟΣΟ |
1 | Εξυπηρετητές (servers) για τη φιλοξενία εφαρμογών-λογισμικού για τους σκοπούς της επένδυσης, με τα συνοδευτικά στοιχεία του (πληκτρολόγια, οθόνη κλπ) και το απαιτούμενο λειτουργικό σύστημα. |
|
2 | Εξοπλισμός Ενσύρματου ή/ και Ασύρματου Δικτύου & καλωδίωση [Δρομολογητές (Routers), Μεταγωγείς (Switches), Firewalls, Bluetooth και Wi-Fi υποδομή (access points,antennas κτλ.)] |
|
3 | Ηλ. Υπολογιστές (Desktop/Laptop) | |
4 | Εξοπλισμός γραφείου (projectors, scaners, printers, κλπ) | |
5 | Εξοπλισμός ΤΠΕ σχετικός με τις δραστηριότητες της επιχείρησης (πχ Bar code readers, Διαδραστικοί πίνακες) |
Α/Α | ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΔΑΠΑΝΗΣ 2: ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ (Software) | ΜΕΓΙΣΤΟ ΕΠΙΛΕΞΙΜΟ ΠΟΣΟ |
1 | Εφαρμογές γραφείου, antivirus κλπ | |
2 | Προγράμματα που βοηθούν στη βελτιστοποίηση της παραγωγής και των επιχειρηματικών διεργασιών (π.χ. ERP, SCMS, WMS, PMS CRM, HRMS κλπ) |
|
3 | Εξειδικευμένα λογισμικά που αφορούν στη δραστηριότητα της επιχείρησης | |
4 | Ανάπτυξη ιστοσελίδας (θα πρέπει να λειτουργεί σε τουλάχιστον 2 γλώσσες) | 2.000 |
5 | Ανάπτυξη ή/και διαχείριση ηλεκτρονικού καταστήματος e-shop (θα πρέπει να λειτουργεί σε τουλάχιστον 2 γλώσσες) |
4.500 |
Α/Α | ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΔΑΠΑΝΗΣ 3: Παροχή υπηρεσιών | ΜΕΓΙΣΤΟ ΕΠΙΛΕΞΙΜΟ ΠΟΣΟ |
1 | Συμμετοχή σε Ελληνικές Ηλεκτρονικές Αγορές (e-Marketplaces), είτε αυτές αφορούν δραστηριότητες τύπου B2C (Επιχείρηση προς τον τελικό καταναλωτή), είτε B2B /B2E (επιχείρηση προς επιχείρηση), για πωλήσεις, αγορές, προβολή και κατάλογο προϊόντων, σύγκριση τιμών, συμμετοχή σε προμήθειες, τιμολόγια και πληρωμές, συμμετοχή σε ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς και δημοπρασίες, κλπ. | 3.000 |
2 | Υπηρεσίες Digital marketing (π.χ. google ads, facebook ads, παρουσία στα Social media) | 1.000 € |
3 | Υπηρεσίες μετάφρασης του περιεχομένου ιστοσελίδας ή/και του ηλεκτρονικού καταστήματος |
1.000 € |
4 | Υπηρεσίες καταχώρησης, μετασχηματισμού και μεταφοράς δεδομένων | 2.000 € |
Επισημάνσεις όσον αφορά τις δαπάνες που μπορούν να επιδοτηθούν
- Η επιχείρηση είναι υποχρεωτικό να προμηθευτεί το σύνολο των προϊόντων και υπηρεσιών ΤΠΕ από το πολύ τρεις προμηθευτές (αρχικά προβλέπονταν από έναν κάτι το οποίο άλλαξε με την τροποποίηση του οδηγού).
- Τα κόστη αδειών χρήσης λογισμικού ή σύμβασης παροχής υπηρεσιών λογισμικού, για μέχρι ένα έτος από το χρόνο προμήθειας, είναι επιλέξιμα με την προϋπόθεση ότι στα παραδοτέα υλοποίησης θα είναι σαφής ο τρόπος παροχής της άδειας χρήσης λογισμικού ή υπηρεσίας, π.χ. per named/concurrent user, per server, /CPU κ.τ.λ.
- Τα κόστη υιοθέτησης υπηρεσιών cloud computing είναι επιλέξιμα για διάρκεια ενός έτους.
- Το κόστος για την εγκατάσταση και τυχόν παραμετροποίηση του λογισμικού καθώς και το κόστος εκπαίδευσης του προσωπικού είναι επιλέξιμο.
- Το κόστος για την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης είναι επιλέξιμο για διάρκεια ενός έτους.
- Ο προμηθευόμενος εξοπλισμός Τ.Π.Ε. για να είναι επιλέξιμος θα πρέπει να είναι σύγχρονης τεχνολογίας, καινούργιος, αμεταχείριστος και στην κυριότητα της επιχείρησης. Για το λόγο αυτό οι επιχειρήσεις θα πρέπει να προσκομίζουν σχετική βεβαίωση του οίκου κατασκευής ή του προμηθευτή.
- Το προμηθευόμενο λογισμικό για να είναι επιλέξιμο θα πρέπει να είναι καινούργιο και η επιχείρηση να είναι νόμιμος κάτοχος αυτού. Για το λόγο αυτό οι επιχειρήσεις θα πρέπει να προσκομίζουν σχετική βεβαίωση του οίκου κατασκευής ή του προμηθευτή μαζί με την απαιτούμενη άδεια χρήσης.
- Ο προμηθευόμενος εξοπλισμός και οι εφαρμογές Τ.Π.Ε. για να είναι επιλέξιμες θα πρέπει να τεκμηριώνεται σαφώς η σχέση τους με τη λειτουργία της επιχείρησης.
- Η επιχείρηση πρέπει να διατηρήσει στην κατοχή της και να μην μεταβιβάσει τον εξοπλισμό Τ.Π.Ε. αυτό τουλάχιστον επί μια τριετία από την ημερομηνία τελικής πληρωμής στο Δικαιούχο.
- Με την απόκτηση του εξοπλισμού (Hardware) και του λογισμικού η επιχείρηση πρέπει να εγγράψει τον εξοπλισμό αυτό και το λογισμικό στο Μητρώο παγίων κατά τα προβλεπόμενα στην Εθνική φορολογική νομοθεσία, στο μέτρο που οι αντίστοιχες δαπάνες χαρακτηριζονται ως υλικά ή άυλα πάγια και προβλέπεται η εγγραφή τους.
- Οι επιχειρήσεις που θα συμμετέχουν στη δράση πρέπει να λαμβάνουν μέριμνα για τη διευκόλυνση της πρόσβασης σε αυτές ατόμων με αναπηρία (που σημαίνει ότι θα πρέπει είτε να κάνουν κάποια δαπάνη για ΑΜΕΑ π.χ. κατασκευή ιστοσελίδας που θα είναι προσβάσιμη σε άτομα με προβλήματα όρασης ή να διαθέτουν ήδη υποδομές για ΑΜΕΑ).
Πως δίνεται η επιχορήγηση για το έργο που έχει εκτελεστεί;
Η κάθε επιχείρηση αφού λάβει από τους προμηθευτές τα παραδοτέα και εξοφλήσει το σύνολο των παραστατικών (τιμολογίων) δύναται να υποβάλλει αίτημα επαλήθευσης (ελέγχου).
Το Αίτημα Επαλήθευσης – Πιστοποίησης υποβάλλεται ηλεκτρονικά στο πληροφοριακό σύστημα κοινοτικών ενισχύσεων (από το συνεργαζόμενο σύμβουλο).
Προβλέπεται μόνο ένα Αίτημα Τελικής Επαλήθευσης – Πιστοποίησης μετά την εκτέλεση του 100% του επιχορηγούμενου φυσικού και οικονομικού αντικειμένου.
Το Αίτημα Τελικής Επαλήθευσης – Πιστοποίησης πρέπει να υποβληθεί το αργότερο, εντός τριάντα (30) ημερολογιακών ημερών μετά την τυπική ημερομηνία λήξης της σχετικής πράξης.
Ο έλεγχος είναι διοικητικός (δηλαδή ελέγχονται τα παραστατικά και τα δικαιολογητικά χωρίς να γίνεται επιτόπια αυτοψία), ωστόσο θα πραγματοποιηθούν δειγματοληπτικοί έλεγχοι σε κάποιες επιχειρήσεις.
Από ποια ημερομηνία και μετά είναι επιλέξιμες οι δαπάνες (δηλαδή μπορούν να πληρωθούν από το πρόγραμμα) που γίνονται για κάθε έργο;
Ως ημερομηνία επιλεξιμότητας δαπανών ορίζεται η ημερομηνία υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης.
Τι υποχρεώσεις έχει μία επιχείρηση μετά την πληρωμή της από το πρόγραμμα;
Η κάθε επιχείρηση, πέραν των υποχρεώσεων που αναλαμβάνει κατά τη διάρκεια υλοποίησης της Πράξης, υποχρεούται τρία (3) έτη μετά από την έκδοση της βεβαίωσης ολοκλήρωσης να τηρεί τα ακόλουθα:
α) να μην προβεί σε παύση ή μετεγκατάσταση της παραγωγικής δραστηριότητας της ενισχυθείσας επένδυσης εκτός της Περιφέρειας εγκατάστασης εντός της οποίας χορηγήθηκε η ενίσχυση.
β) να μην προβεί σε αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος στοιχείου της επένδυσης, η οποία να παρέχει σε μια επιχείρηση αδικαιολόγητο πλεονέκτημα.
γ) να μην προβεί σε ουσιαστική μεταβολή που επηρεάζει τη φύση, τους στόχους ή την εφαρμογή των όρων που θα μπορούσαν να υπονομεύσουν τους αρχικούς στόχους χορήγησης της χρηματοδότησης.
δ) να μην μεταβιβάσει για οποιοδήποτε λόγο πάγια περιουσιακά στοιχεία που έχουν ενισχυθεί, εκτός εάν αυτά αντικατασταθούν από άλλα κυριότητας του φορέα και ανάλογης αξίας, που ανταποκρίνονται στην εξυπηρέτηση της επένδυσης (στις περιπτώσεις αυτές απαιτείται ενημέρωση του ΕΦ για χρονικό διάστημα 3 ετών από την ημερομηνία έκδοσης της βεβαίωσης ολοκλήρωσης. Σε αντίθετη περίπτωση επιβάλλεται επιστροφή της δημόσιας επιχορήγησης αναλογικά προς την περίοδο για την οποία δεν εκπληρώθηκαν οι απαιτήσεις.
Επιπροσθέτως η ενισχυθείσα επιχείρηση οφείλει να λειτουργεί πραγματικά για τρία (3) έτη μετά την τελική πληρωμή της δημόσιας χρηματοδότησης (π.χ. απαιτούμενες άδειες, ηλεκτροδότηση ακινήτου, εγκατεστημένος εξοπλισμός, μισθωτήριο συμβόλαιο σε ισχύ και παρουσίαση οικονομικών συναλλαγών, υποβολή φορολογικών δηλώσεων).
Σε περίπτωση διακοπής της λειτουργίας της επιχειρηματικής δραστηριότητας της ενισχυθείσας επιχείρησης, καθώς και της παραγωγικής λειτουργίας της ενισχυθείσας επένδυσης στο διάστημα αυτό, επιβάλλεται ολική ή αναλογική επιστροφή της επιχορήγησης.
Συντάκτες
Σύμβουλοι επιχειρήσεων
Νιάρχος Αθανάσιος – Σπύρος Ευστρατίου
Web: www.efep.gr
Προγράμματα
Παπαστράτος: Στηρίζει τα Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (Κ.Η.Φ.Η) του Δήμου Θεσσαλονίκης
Παπαστράτος: Στηρίζει τα Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (Κ.Η.Φ.Η) του Δήμου Θεσσαλονίκης
- Δωρεά για τη δημιουργία του νέου Κέντρου Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (Κ.Η.Φ.Η) στη Θεσσαλονίκη
- Αναβάθμιση του εξοπλισμού του, ήδη, υπάρχοντος Κ.Η.Φ.Η.
- Ενίσχυση της ποιότητας ζωής των ηλικιωμένων και των οικογενειών τους
Η Παπαστράτος, σε συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης, ανακοίνωσε τη νέα της δράση, η οποία αφορά τη στήριξη των ανθρώπων της τρίτης ηλικίας. Στην εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε
σήμερα στο εταιρικό περίπτερο της Παπαστράτος, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της
εταιρείας κ. Γιώργος Μαργώνης και ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κ. Στέλιος Αγγελούδης ανακοίνωσαν
τη δωρεά της Παπαστράτος για τη δημιουργία ενός νέου Κέντρου Ημερήσιας Φροντίδας
Ηλικιωμένων (Κ.Η.Φ.Η.) και την αναβάθμιση του, ήδη, υπάρχοντος. Παρών στην εκδήλωση ήταν και
ο κ. Λάζαρος Ζαχαριάδης, Αντιδήμαρχος Μέριμνας για την τρίτη ηλικία.
Η Παπαστράτος ανέλαβε να χρηματοδοτήσει τη διαμόρφωση του χώρου και τον εξοπλισμό του
νέου Κ.Η.Φ.Η. που θα λειτουργήσει στην ανατολική πλευρά της Θεσσαλονίκης, καθώς και την
αναβάθμιση του εξοπλισμού του, ήδη, υπάρχοντος Κ.Η.Φ.Η. στη δυτική πλευρά. Παράλληλα, μέσω
της δωρεάς θα καλυφθούν και οι ανάγκες σε αναλώσιμα υλικά και για τις δύο δομές για έναν
χρόνο.
Τα Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων (Κ.Η.Φ.Η) εξυπηρετούν τις ανάγκες των ηλικιωμένων
πολιτών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες αυτοεξυπηρέτησης, καθώς και των οικογενειών τους.
Παρέχουν υπηρεσίες, όπως νοσηλευτική φροντίδα, σίτιση, θεραπευτικές παρεμβάσεις και
ψυχαγωγικές δραστηριότητες, ενισχύοντας τη σωματική και ψυχική υγεία των ηλικιωμένων, ενώ,
παράλληλα, υποστηρίζουν τις οικογένειές τους σε περιόδους αδυναμίας.
Ο κ. Γιώργος Μαργώνης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Παπαστράτος, δήλωσε σχετικά:
«Η Παπαστράτος βρίσκεται σταθερά στο πλευρό όλων των κοινωνικών ομάδων, επιβεβαιώνοντας
πως είναι ΕΔΩ στην Πράξη. Μέσω της συνεργασίας μας με τον Δήμο Θεσσαλονίκης, στηρίζουμε
έμπρακτα τη δημιουργία δομών που ενδυναμώνουν την κοινωνική συνοχή και ενισχύουν την
ποιότητα ζωής, τόσο των ηλικιωμένων ανθρώπων που το έχουν ανάγκη, όσο και των οικογενειών
τους. Στην Παπαστράτος, κάθε μας πρωτοβουλία στοχεύει στην ουσιαστική πρόοδο των τοπικών
κοινωνιών και των κοινωνικών ομάδων, που τις απαρτίζουν.»
Από την πλευρά του, ο κ. Στέλιος Αγγελούδης, Δήμαρχος Θεσσαλονίκης σημείωσε: «Θέλω να
ευχαριστήσω και να συγχαρώ την Παπαστράτος για την άμεση ανταπόκρισή της στο κάλεσμα που
απευθύναμε για την προαγωγή της ευημερίας στην τρίτη ηλικία. Η πρωτοβουλία που αναλαμβάνει
για τη δημιουργία ενός νέου, υπερσύγχρονου Κέντρου Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων στο
Δήμο μας και την αναβάθμιση του υφιστάμενου κέντρου επιβεβαιώνει το έμπρακτο, διαρκές
ενδιαφέρον της για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και τη διαμόρφωση ενός πλέγματος
προστασίας των συμπολιτών μας, με κορυφαίο σημείο αναφοράς τη διασφάλιση της αξιοπρεπούς
διαβίωσής τους. Η Παπαστράτος παραδίδει μέσα από το πολύπλευρο έργο της μαθήματα
κοινωνικής υπευθυνότητας, αναδεικνύοντας την κορυφαία σημασία της ενεργοποίησης του
ιδιωτικού τομέα προς όφελος των τοπικών κοινωνιών. Για το Δήμο Θεσσαλονίκης η τρίτη ηλικία
είναι πρώτη προτεραιότητα. Και είμαστε ευγνώμονες, γιατί δεν είμαστε μόνοι μας στην
προσπάθεια να εξασφαλίσουμε για τους συμπολίτες μια καλύτερη ποιότητα ζωής.»
Επιχειρηματικότητα
Πώς να Μετατρέψετε Κάθε Πελάτη σε Πιστό Οπαδό: Τα Μυστικά της Απόλυτης Εμπειρίας Πελάτη”
Στη σημερινή ανταγωνιστική αγορά, η εξαιρετική Εμπειρία Πελατών (CX) μπορεί να
διαφοροποιήσει μια επιχείρηση από τους ανταγωνιστές της. Εδώ είναι δέκα κρίσιμα σημεία
για να επικεντρωθείτε ώστε να βελτιώσετε την αγοραστική Εμπειρία Πελατών σας:
- Κατανοήστε τον Πελάτη σας
Ενσυναίσθηση: Για να δημιουργήσετε μια αξέχαστη αγοραστική Εμπειρία Πελατών, πρέπει
πρώτα να κατανοήσετε τις ανάγκες, τις προτιμήσεις και τα προβλήματα που
αντιμετωπίζουν οι Πελάτες σας. Χρησιμοποιήστε ανάλυση δεδομένων, ανατροφοδότηση
Πελατών και έρευνα αγοράς για να δημιουργήσετε λεπτομερή προφίλ Πελατών - Προσωποποιήστε την Αγοραστική Εμπειρία των Πελατών σας
Εξατομίκευση: Η εξατομίκευση είναι ένα ισχυρό εργαλείο στην αγοραστική Εμπειρία
Πελατών. Χρησιμοποιήστε δεδομένα Πελατών για να προσφέρετε εξατομικευμένες
προτάσεις, στοχευμένο μάρκετινγκ και προσαρμοσμένες υπηρεσίες. Αυτό μπορεί να
κυμαίνεται από την προσφώνηση των Πελατών με τα ονόματά τους στις επικοινωνίες έως
την πρόταση προϊόντων βάσει προηγούμενων αγορών ή ιστορικού περιήγησης. - Διασφαλίστε την Ποιότητα και την Αξιοπιστία για τον Πελάτη σας
Αξιοπιστία: Η συνέπεια στην ποιότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών είναι θεμελιώδης.
Οι Πελάτες πρέπει να γνωρίζουν ότι μπορούν να βασίζονται στην επιχείρησή σας για την
παροχή του ίδιου υψηλού επιπέδου υπηρεσίας κάθε φορά. Αυτό δημιουργεί Εμπιστοσύνη
και Ενθαρρύνει την επαναλαμβανόμενη αγορά. - Παρέχετε Omni-Channel Υποστήριξη και Προσβασιμότητα
Προσβασιμότητα: Οι Πελάτες αναμένουν να αλληλεπιδρούν με τις Επιχειρήσεις μέσω
διαφόρων καναλιών, συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών μέσων, του email, της
ζωντανής συνομιλίας και του τηλεφώνου. Διασφαλίστε ότι η υποστήριξή σας είναι
Προσβάσιμη σε πολλές πλατφόρμες και ότι οι Πελάτες λαμβάνουν συνεπή και
αποτελεσματική Αγοραστική Εμπειρία ανεξάρτητα από το κανάλι που επιλέγουν.
- Εκπαιδεύστε τους Εργαζομένους σας
Ικανότητα: Οι υπάλληλοί σας είναι το Πρόσωπο της Επιχείρησής σας. Επενδύστε σε
προγράμματα εκπαίδευσης για να διασφαλίσετε ότι έχουν τις δεξιότητες και τις γνώσεις να
παρέχουν Εξαιρετική Aγοραστική Εμπειρία Πελατών. Εκπαιδεύστε τους να παίρνουν
αποφάσεις που μπορούν να επιλύσουν τα προβλήματα των Πελατών γρήγορα και
αποτελεσματικά. - Ανατροφοδότηση
Ανταποκρισιμότητα: Ζητήστε τακτικά ανατροφοδότηση από τους Πελάτες σας για να
κατανοήσετε τα επίπεδα ικανοποίησής τους και να εντοπίσετε τομείς για βελτίωση.
Χρησιμοποιήστε έρευνες, κριτικές και άμεση ανατροφοδότηση. - Απλοποιήστε το Ταξίδι του Πελάτη
Αποδοτικότητα: Απλοποιήστε το ταξίδι του Πελάτη από το πρώτο σημείο επαφής έως την
παρακολούθηση μετά την αγορά. Αφαιρέστε οποιαδήποτε περιττά βήματα ή εμπόδια που
θα μπορούσαν να προκαλέσουν απογοήτευση. - Αλληλεπιδράστε με τους Πελάτες σας
Η δημιουργία μιας συναισθηματικής σύνδεσης με τους Πελάτες σας μπορεί να ενισχύσει
σημαντικά την αφοσίωσή τους. Αλληλεπιδράστε με τους Πελάτες σε προσωπικό επίπεδο
μέσω ουσιαστικών επιικοινωνιών και δείξτε εκτίμηση για την αφοσίωσή τους. - Εφαρμόστε την Τεχνολογία όπου μπορείτε
Χρησιμοποιήστε την τεχνολογία για να βελτιώσετε την Εμπειρία Πελατών. Αυτό μπορεί να
περιλαμβάνει τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης για εξατομικευμένες προτάσεις, chatbots για
24/7 υποστήριξη ή συστήματα CRM για τη διαχείριση των αλληλεπιδράσεων με τους
Πελάτες. - Συνεχής Βελτίωση για την Αγοραστική Εμπειρία των Πελατών σας
Παρακολουθείτε συνεχώς βασικούς δείκτες απόδοσης (KPIs) όπως τα επίπεδα
ικανοποίησης πελατών, τα Net Promoter Scores (NPS).
Χρησιμοποιήστε αυτά τα δεδομένα για να βελτιώνετε συνεχώς και να βελτιστοποιείτε τις
στρατηγικές και τις διαδικασίες που αφορούν την Εμπειρία των Πελατών σας.
Πιστεύω ότι στην Νέα Εποχή η δημιουργία μιας εξαιρετικής Αγοραστική Εμπειρίας Πελατών
απαιτεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που ενσωματώνει την ενσυναίσθηση, την
εξατομίκευση, τη συνέπεια, την προσβασιμότητα και τη συνεχή βελτίωση. Εστιάζοντας σε
αυτά τα δέκα βασικά σημεία, οι Επιχειρήσεις μπορούν να καλλιεργήσουν ισχυρότερες
σχέσεις με τους Πελάτες, να ενισχύσουν την αφοσίωση και να επιτύχουν μακροπρόθεσμη
επιτυχία σε ένα μεταβαλλόμενο Περιβάλλον.
Χάτζη Σκευοφύλακα CEO και Founder της HATZI FILAX GROUP.
Παρουσίαση
Η ενεργειακή ασφάλεια συνδέεται με την παγκόσμια σταθερότητα, την οικονομική ανθεκτικότητα και την κλιματική κρίση
«Ο ρόλος της πολιτικής δεν μπορεί να υπερεκτιμηθεί. Τα πλαίσια που καθιερώνουμε, από τους τοπικούς κανονισμούς έως τις διεθνείς συμφωνίες, θα καθορίσουν τον ρυθμό και την επιτυχία της ενεργειακής μας μετάβασης. Καθώς διερευνούμε νέες ευκαιρίες, όπως οι διασυνδέσεις ηλεκτρικής ενέργειας και η ενσωμάτωση της αποθήκευσης ενέργειας, πρέπει επίσης να παραμένουμε σε επαγρύπνηση για την αντιμετώπιση των κοινωνικών και οικονομικών επιπτώσεων αυτής της μετάβασης. Είναι επιτακτική ανάγκη να διασφαλίσουμε μια δίκαιη μετάβαση — μια που να μην αφήνει
καμία κοινότητα πίσω και να ενθαρρύνει την ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς. Tο γεωπολιτικό τοπίο έχει προσθέσει ένα νέο επίπεδο πολυπλοκότητας στις συζητήσεις μας για την ενέργεια. Η ενεργειακή ασφάλεια, που κάποτε ήταν θέμα διαθεσιμότητας πόρων, τώρα συνδέεται περίπλοκα με την παγκόσμια σταθερότητα, την οικονομική ανθεκτικότητα και την κλιματική κρίση. Σε αυτό το πλαίσιο, η Ανατολική Μεσόγειος έχει αναδειχθεί ως κρίσιμος παίκτης – μια περιοχή που μπορεί είτε να αποτελέσει παράδειγμα των πλεονεκτημάτων της συνεργασίας είτε να απεικονίσει τους κινδύνους συγκρούσεων και
κατακερματισμού», σημείωσε στην εισήγηση του ο Πρόεδρος του Ελληνοαμερικανικού
Εμπορικού Επιμελητηρίου κ. Νικόλαος Μπακατσέλος στο 8 ο Southeast Europe Energy Forum που διοργάνωσε το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο με την Ελληνική Ένωση για την Ενεργειακή Οικονομία , σε συνεργασία με την Πρεσβεία των ΗΠΑ στην Ελλάδα , σε στρατηγική συνεργασία με το Atlantic Council και το Global Energy Institute του Εμπορικού Επιμελητηρίου των ΗΠΑ, για 8η συνεχή χρονιά, στο ξενοδοχείο MET στη Θεσσαλονίκη.
Στη σημασία των νέων συνεργασιών μεταξύ της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και των ΗΠΑ, ως
απαραίτητου συστατικού για ενεργειακή ασφάλεια στην Ευρώπη αλλά και για προσιτές
τιμές ενέργειας, καθώς και τον σημαντικό ρόλο της ΔΕΗ στην ευρύτερη περιοχή
επικεντρώθηκε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΔΕΗ, κ. Γιώργος
Στάσσης κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο 8ο Southeast Europe Energy Forum.
Συνεχίζοντας επισήμανε: «Για την οικοδόμηση ενός ασφαλούς ενεργειακού συστήματος
στην περιοχή μας απαιτούνται ισχυρές συνεργασίες και η συνεργασία μεταξύ της
Νοτιοανατολικής Ευρώπης και των Ηνωμένων Πολιτειών είναι κρίσιμη. Σε αυτή τη νέα
εποχή, δεν είναι έκκληση για προστατευτισμό. Είναι ένα κάλεσμα για τη δημιουργία νέων
συνεργασιών» ανέφερε χαρακτηριστικά. «Στη ΔΕΗ έχουμε δεσμευτεί να είμαστε μια
δύναμη σταθερότητας, ενώ παράλληλα οδηγούμε την ενεργειακή μετάβαση προς τα
εμπρός» συμπλήρωσε.
Στη συζήτηση που ακολούθησε την ομιλία του επικεφαλής της ΔΕΗ, ο Διευθυντής
ενεργειακής ασφάλειας και κλιματικής αλλαγής του Κέντρου Στρατηγικών και Διεθνών
Μελετών -CSIS, κ. Joseph Majkut, και η Γενική Διευθύντρια Στρατηγικής Ομίλου ΔΕΗ, κα.
Έλενα Γιαννακοπούλου, επικεντρώθηκαν στα στοιχεία που συνθέτουν την ενεργειακή
ασφάλεια και ιδιαίτερα στην ανθεκτικότητα, την ευελιξία, τη συνεννόηση και τη
συνεργασία. Έναυσμα για τη συζήτηση ήταν η νέα έρευνα του αμερικανικού ινστιτούτου με
τίτλο «Power Plays – Η απάντηση της Ευρώπης στην ενεργειακή κρίση» που παρουσιάστηκε
πριν λίγες μέρες.
Σύμφωνα με την έρευνα, ενώ η Ευρώπη βγήκε από την κρίση ως ισχυρότερος ενεργειακός
παράγοντας, εξακολουθούν να υπάρχουν προκλήσεις σε τομείς όπως η μεταρρύθμιση της
αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, η διπλωματία του υδρογόνου και η προστασία των κρίσιμων
υποθαλάσσιων υποδομών. Από την άποψη της διαφοροποίησης, η Ευρώπη έχει βρει τον
τρόπο να αντικαταστήσει το ρωσικό αέριο. Αλλά αυτή η ενέργεια προέρχεται σε μεγάλο
βαθμό από πηγές εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έτσι, το κόστος αυτών των εναλλακτικών
πηγών θα είναι υψηλότερο και, συνεπώς, θα επηρεάσει την ανταγωνιστικότητα της
Ευρώπης. Επιπλέον, καθώς η Ευρώπη επιταχύνει την πράσινη μετάβασή της, πρέπει να
αντιμετωπίσει τον κίνδυνο που ενέχει η αύξηση της εξάρτησης από τις εισαγωγές για
τεχνολογίες καθαρής ενέργειας, ιδιαίτερα από την Κίνα.
Ολόκληρη η έρευνα είναι διαθέσιμη στο https://www.csis.org/analysis/power-plays.
Στην ομιλία του ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας κ. Παύλος Μυλωνάς
τόνισε: «Η Ελλάδα έχει κάνει μεγάλα βήματα στις ΑΠΕ, καλύπτοντας περίπου το 50% της
παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο, η ραγδαία ανάπτυξη των ΑΠΕ έχει αποκαλύψει
ορισμένες προκλήσεις ως προς την αποτελεσματική ανάπτυξη, απαιτώντας:
α) επέκταση του δικτύου και διασυνδεσιμότητα και
β) δυνατότητες βέλτιστης αποθήκευσης.
Οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν τόσο τα κεφάλαια, όσο και τη ρευστότητα για να στηρίξουν τη χρηματοδότηση της ενεργειακής μετάβασης. Είναι επίσης αναγκαία η δημιουργία εξειδικευμένων ομάδων χρηματοδότησης έργων και στην Εθνική Τράπεζα είμαστε
περήφανοι που έχουμε ηγετικό ρόλο στο συγκεκριμένο πεδίο. Μάλιστα πρόσφατα
δημιουργήσαμε και διαθέτουμε ένα νέο καινοτόμο ενεργειακό προϊόν, το οποίο προσφέρει
σταθερές τιμές ενέργειας, τόσο σε καταναλωτές όσο και σε παραγωγούς ενέργειας,
μειώνοντας έτσι την αβεβαιότητα σε ό,τι αφορά τις ταμειακές τους ροές.»
Στην εναρκτήρια ομιλία του ο Γενικός Διευθυντής του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού
Επιμελητηρίου κ. Ηλίας Σπυρτούνιας τόνισε ότι «Η περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης
είναι πλούσια σε πόρους, γεγονός που την καθιστά ιδανικό ηγέτη στη μετάβαση σε ένα
βιώσιμο, πράσινο μέλλον», με τον Δρα. Σπύρο Παπαευθυμίου, Πρόεδρος ΗΑΕΕ, Καθηγητή
Πολυτεχνείου Κρήτης να αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «Καθώς το παγκόσμιο ενεργειακό
τοπίο εξελίσσεται, πρέπει να επανεξετάσουμε τις παραδοσιακές έννοιες της ενεργειακής
ασφάλειας, στηρίζοντας τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την αποκέντρωση και την
ανθεκτικότητα στις υποδομές. Η Ελλάδα ηγείται της προσπάθειας αυτής στη
Νοτιοανατολική Ευρώπη, με στόχο το 77% της ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες
πηγές, με τη στήριξη σημαντικών επενδύσεων στην αποθήκευση ενέργειας και
τον εκσυγχρονισμό του δικτύου. Εστιάζοντας στην αναδιάρθρωση της αγοράς, στα
καινοτόμα πλαίσια πολιτικής και στην περιφερειακή συνεργασία, μπορούμε να ανοίξουμε
το δρόμο για βιώσιμη ανάπτυξη».
Τέλος, ο Δρ Κώστας Ανδριοσόπουλος, Πρόεδρος της Επιτροπής Ενέργειας του Ελληνο-
Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητήριου σημείωσε πως «Η ενεργειακή ασφάλεια
αποτελεί βασική προτεραιότητα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και η Ελλάδα βρίσκεται στην
πρώτη γραμμή για την ενίσχυση του ενεργειακού τοπίου της περιοχής με τη λειτουργία του
FSRU στην Αλεξανδρούπολη σε λίγες εβδομάδες. Ως βασικός ενεργειακός κόμβος, η Ελλάδα
διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στη διευκόλυνση της διασυνοριακής ενεργειακής υποδομής και
στην επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η προσέλκυση επενδύσεων σε
υποδομές καθαρής ενέργειας όχι μόνο θα συμβάλλει στην κάλυψη της μελλοντικής
ενεργειακής ζήτησης, αλλά και θα εδραιώσει τον ρόλο της Ελλάδας ως μοχλού αειφορίας
στην περιοχή.»
-
Videos
Πέγκυ Μουζάκη | 3 Βήματα που μπορείς να κάνεις όταν νιώθεις οτι είσαι έτοιμη/ος να “εκραγείς”!
-
Videos
Η ιστορία του BusinessWoman
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
Οι startup που “μαγνητίζουν” | Στεφανία Φράρου
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
Παναγιώτα Μαθιουδάκη | Ανακαλύπτοντας την ομορφιά…
-
Videos
Πέγκυ Μουζάκη | Επικοινωνία και Συγκρούσεις με Αποδοχή, Κατανόηση και Σεβασμό
-
Τουρισμός
Η Σύγχρονη Προσέγγιση στον Ταξιδιωτικό Τομέα
-
Τουρισμός
Το Μέλλον του Τουρισμού
-
Videos
Πέγκυ Μουζάκη | 5 Αλήθειες για να επικοινωνήσουμε με κάποιον άνθρωπο