Connect with us

Επιχειρηματικότητα

100% επιχορήγηση για δαπάνες τεχνολογίας πληροφορικής και επικοινωνιών των επιχειρήσεων της Κεντρικής Μακεδονίας

Πρόγραμμα – ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας

Κουπόνια Τεχνολογίας για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας

100% Επιχορήγηση μπορούν να λάβουν επιχειρήσεις της Κεντρικής Μακεδονίας με το πρόγραμμα «Κουπόνια Τεχνολογίας για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας» που προκηρύχθηκε στις 15/05/2019.

Στο πρόγραμμα μπορούν να υποβάλλουν αίτηση επιχειρήσεις:

  • Εμπορικές
  • Μεταποιητικές
  • Τουριστικές
  • Παροχής υπηρεσιών
  • Εφοδιαστικής αλυσίδας

 

Οι επιχειρήσεις που θα υποβάλλουν αίτηση θα πρέπει να διαθέτουν δραστηριότητα σε έναν τουλάχιστον από τους κωδικούς του προγράμματος. Αναλυτικός κατάλογος των επιλέξιμων ΚΑΔ  μπορείτε να δείτε εδώ.

Δεν μπορούν να υποβάλλουν φάκελο επιχειρήσεις που σχετίζονται με την εστίαση (δεν είναι επιλέξιμη δραστηριότητα – δεν συμπεριλαμβάνονται τους επιλέξιμους ΚΑΔ).

Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος (δηλαδή τα χρήματα που θα μοιραστούν στις επιχειρήσεις) ανέρχεται στο ποσό των 3.125.000 €.

 

Ποια είναι η περίοδος υποβολής των προτάσεων;

Οι υποψήφιοι  επενδυτές μπορούν να υποβάλλουν προτάσεις – επενδυτικά σχέδια από 04/06/2019 μέχρι 05/07/2019. Είναι πιθανή μία παράταση δεδομένου ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον και υπάρχει σοβαρή αδυναμία έκδοσης των απαραίτητων δικαιολογητικών που ζητά το πρόγραμμα (όπως δηλώσεις Ε3 του φορολογικού έτους 2018). Ενδεικτικό για μία ενδεχόμενη παράταση είναι το γεγονός ότι η υπηρεσία υποδοχής ετοιμάζει ημερίδα ενημέρωσης για το πρόγραμμα την Τετάρτη 03/07/2019, τη στιγμή που το πρόγραμμα έχει καταληκτική ημερομηνία την Παρασκευή 05/07/2019.

 

Ποιο είναι το ποσοστό Επιδότησης

Το ποσοστό επιδότησης ανέρχεται  στο 100 % του συνολικού προϋπολογισμού των έργων. Τονίζεται ότι δεν επιχορηγείται ο ΦΠΑ αλλά μόνο το 100% της καθαρής αξίας των δαπανών.

 

Ποιο είναι το ελάχιστο και μέγιστο ύψος επένδυσης;

Το ελάχιστο ύψος της επένδυσης ανέρχεται στις 5.000 €.

Το μέγιστο ύψος της επένδυσης ανέρχεται στις 15.000 €.

Ωστόσο ανάλογα με τα οικονομικά στοιχεία του 2017 και 2018 που μπορεί να έχει η κάθε επιχείρηση θα πρέπει να προσδιοριστεί το ποσό που θα ζητήσει η κάθε επιχείρηση προκειμένου να μεγιστοποιείται η βαθμολογία της.

Ποιες είναι οι προϋποθέσεις που πρέπει να τηρούν οι επιχειρήσεις για να υποβάλλουν φάκελο υποψηφιότητας;

Οι επιχειρήσεις που θα υποβάλλουν πρόταση θα πρέπει να έχουν κλείσει τουλάχιστον δύο (2) πλήρεις διαχειριστικές χρήσεις δωδεκάμηνης διάρκειας, δηλαδή να έχουν συσταθεί πριν από τη 1/1/2017.

Επίσης θα πρέπει:

  • να δραστηριοποιούνται ή να δραστηριοποιηθούν, καθώς και να πραγματοποιήσουν τις αντίστοιχες δαπάνες στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας,
  • να διαθέτουν τον/τους δηλούμενο/ους ΚΑΔ πριν την υποβολή της επενδυτικής πρότασης (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ IV: ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΠΙΛΕΞΙΜΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ (ΚΑΔ)
  • να είναι πολύ μικρές ή μικρές επιχειρήσεις, πριν την ημερομηνία της αίτησης χρηματοδότησης.
  • να λειτουργούν αποκλειστικά με μία από τις ακόλουθες μορφές: επιχειρήσεις εταιρικού / εμπορικού χαρακτήρα (Ανώνυμη Εταιρία, Εταιρία Περιορισμένης Ευθύνης, Ομόρρυθμη Εταιρία ή Ετερόρρυθμη Εταιρία και Ι.Κ.Ε) και ατομικές επιχειρήσεις
  • να τηρούν απλογραφικά ή διπλογραφικά βιβλία του Κ.Β.Σ.
  • να μη βρίσκονται υπό πτώχευση, εκκαθάριση ή αναγκαστική διαχείριση,
  • να μην αποτελούν προβληματικές επιχειρήσεις σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία.
  • να μην εκκρεμεί σε βάρος τους ανάκτηση ενίσχυσης κατόπιν προηγούμενης αποφάσεως της Επιτροπής, με την οποία μια ενίσχυση κηρύσσεται παράνομη και ασυμβίβαστη με την εσωτερική αγορά,
  • να υποβάλλουν επιχειρηματικό σχέδιο/πρόταση χρηματοδότησης με αναλυτική περιγραφή της προτεινόμενης επένδυσης ΤΠΕ, καθώς και το σύνολο των αναγκαίων στοιχείων, δικαιολογητικών και εντύπων, όπως ορίζονται από την παρούσα προκήρυξη,
  • να συμπεριλάβουν στα επενδυτικά τους σχέδια/προτάσεις δαπάνες που δεν έχουν χρηματοδοτηθεί και δεν έχουν ενταχθεί σε άλλο πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους
  • να δεσμευτούν ότι τα επενδυτικά τους σχέδια/προτάσεις δεν έχουν υποβληθεί για ένταξη και εφόσον εγκριθούν προς χρηματοδότηση δεν θα υποβληθούν σε άλλο πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους.
  • να μην εντάσσονται σε ήδη οργανωμένο ομοιόμορφο δίκτυο διανομής προϊόντων ή παροχής υπηρεσιών η οποία εκμεταλλεύεται κατόπιν σχετικών συμβάσεων άδειες εκμετάλλευσης δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας, που αφορούν συνήθως εμπορικά σήματα ή διακριτικούς τίτλους και τεχνογνωσία για την χρήση και τη διανομή αγαθών ή υπηρεσιών (π.χ. franchising, shop in shop, δίκτυο πρακτόρευσης),
  • το συνολικό ποσό των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που έχει λάβει στο παρελθόν η δεδομένη επιχείρηση (ενιαία επιχείρηση), συμπεριλαμβανομένης της ενίσχυσης από αυτή τη Δράση, να μην υπερβαίνει το ποσό των 200.000 ευρώ (ή 100.000 ευρώ για τον τομέα των οδικών εμπορευματικών μεταφορών για λογαριασμό τρίτων) μέσα σε μία τριετία (τρέχον οικονομικό έτος και τα δύο (2) προηγούμενα οικονομικά έτη) πριν από τον χρόνο χορήγησης (έκδοση απόφαση ένταξης Πράξης) του εννόμου δικαιώματος της ενίσχυσης.
  • να υποβάλλουν μια και μοναδική αίτηση χρηματοδότησης ανά Α.Φ.Μ. στην παρούσα δράση καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος της παρούσας πρόσκλησης.
  • να μην έχει γίνει έναρξη εργασιών για το έργο πριν την δημοσίευση της πρόσκλησης.

Ποια είναι η διάρκεια υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων;

Η χρονική διάρκεια υλοποίησης των έργων είναι τρεις (3) μήνες από την ημερομηνία έκδοσης της Απόφασης Ένταξης.

Ως ημερομηνία έναρξης κάθε έργου λαμβάνεται η ημερομηνία έκδοσης της Απόφασης Ένταξης/Χρηματοδότησης των έργων. Παράταση της διάρκειας υλοποίησης των έργων δεν δύναται να δοθεί.

 

Πως γίνεται η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων;

Η αξιολόγηση πραγματοποιείται σε δύο στάδια.

Α ΣΤΑΔΙΟ: Βαθμολόγηση με αντικειμενικά κριτήρια

  • Κριτήριο 1: Ρυθμός Μεταβολής Κύκλου Εργασιών. Στο κριτήριο αυτό εξετάζεται το αν αυξάνεται ο τζίρος τις επιχείρησης το 2018 σε σχέση με το 2017.
  • Κριτήριο 2: Μέσος όρος Κερδών προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων προς τον Κ.Ε. Προσοχή δεν λαμβάνονται υπόψη τα τελικά αποτελέσματα της επιχείρησης δηλαδή τα κέρδη ή ζημίες αλλά τα κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων σε σχέση με τις πωλήσεις του 2017 και του 2018. Δεδομένου ότι τα κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων αποτελούν ένα λογιστικό μέγεθος ο σύμβουλος που θα αναλάβει την εξέταση του φακέλου υποψηφιότητας θα πρέπει να δει το σχετικό μέγεθος από τα οικονομικά έντυπα της κάθε επιχείρησης. Επίσης παίζει ρόλο το ύψος των κερδών σε σχέση με τις πωλήσεις του κάθε έτους για την τελική βαθμολογία του συγκεκριμένου κριτηρίου.
  • Κριτήριο 3: Κάλυψης Επένδυσης από Κέρδη προ Φόρων, Τόκων & Αποσβέσεων. Το κριτήριο αυτό εξετάζει κατά πόσο η επένδυση που θέλουμε να κάνουμε καλύπτεται από τα κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων του 2018. Για αυτό το λόγο θα πρέπει να προσαρμόζεται αντίστοιχα το ύψος του επενδυτικού σχεδίου προκειμένου να μεγιστοποιείται η βαθμολογία του.
  • Κριτήριο 4: Ρυθμός Μεταβολής Κερδών προ Φόρων, Τόκων & Αποσβέσεων. Στο κριτήριο αυτό εξετάζεται το αν αυξάνονται τα κέρδη της επιχείρησης το 2018 σε σχέση με το 2017.
  • Κριτήριο 5: Συμμετοχή σε προηγούμενες Δράσεις ΤΠΕ (eservices, esecurity, digi-retail, digi-lodge, digicontent, ICT4GROWTH, Ψηφιακό Βήμα – Ψηφιακό Άλμα). Όποιος δεν έχει συμμετάσχει στις παραπάνω δράσεις λαμβάνει τη βαθμολογία του κριτηρίου.

Β ΣΤΑΔΙΟ: Έλεγχος πληρότητας και τυπικών προϋποθέσεων 

Ο έλεγχος πληρότητας των δικαιολογητικών και των τυπικών προϋποθέσεων συμμετοχής θα πραγματοποιηθεί μόνο για τα επενδυτικά σχέδια που έχουν λάβει βαθμολογία τουλάχιστον 50% της μέγιστης δυνατής βαθμολογίας και μέχρι το 120% της διαθέσιμης δημόσιας δαπάνης.

Τονίζεται ότι οι επιχειρήσεις που εμφανίζουν ζημίες προ φόρων τόκων και αποσβέσεων δεν θα έχουν την απαραίτητη βαθμολογία προκειμένου να ενταχθούν στο πρόγραμμα. Μία επιχείρηση για να μπορεί να έχει καλή βαθμολογία θα πρέπει να έχει

Τι είδους δαπάνες θα χρηματοδοτούνται από το πρόγραμμα;

Στο πλαίσιο του προγράμματος επιδοτούνται δαπάνες που αφορούν την προμήθεια εξοπλισμού και υπηρεσιών Τ.Π.Ε. (που θα παρασχεθούν από έναν προμηθευτή της επιλογής του δυνητικού δικαιούχου). Σημειώνεται ότι στις δαπάνες που θα επιδοτηθούν δεν περιλαμβάνεται  ο ΦΠΑ, ο οποίος δεν αποτελεί επιλέξιμη δαπάνη και θα επιβαρύνει τις επιχειρήσεις.

Διευκρινίζεται ότι κάθε επιχείρηση έχει δικαίωμα συμμετοχής με μόνο μία αίτηση χρηματοδότησης σε όλη την διάρκεια της παρούσας δράσης.

 

Οι επιλέξιμες κατηγορίες δαπανών δύναται ενδεικτικά και όχι περιοριστικά να αφορούν σε:

Α/Α ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΔΑΠΑΝΗΣ 1: ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ (Hardware) ΜΕΓΙΣΤΟ
ΕΠΙΛΕΞΙΜΟ
ΠΟΣΟ
1 Εξυπηρετητές (servers) για τη φιλοξενία εφαρμογών-λογισμικού για τους σκοπούς της επένδυσης, με τα συνοδευτικά στοιχεία του (πληκτρολόγια, οθόνη κλπ) και το
απαιτούμενο λειτουργικό σύστημα.
2 Εξοπλισμός Ενσύρματου ή/ και Ασύρματου Δικτύου & καλωδίωση [Δρομολογητές
(Routers), Μεταγωγείς (Switches), Firewalls, Bluetooth και Wi-Fi υποδομή (access points,antennas κτλ.)]
3 Ηλ. Υπολογιστές (Desktop/Laptop)
4 Εξοπλισμός γραφείου (projectors, scaners, printers, κλπ)
5 Εξοπλισμός ΤΠΕ σχετικός με τις δραστηριότητες της επιχείρησης (πχ Bar code readers, Διαδραστικοί πίνακες)

 

Α/Α ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΔΑΠΑΝΗΣ 2: ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ (Software) ΜΕΓΙΣΤΟ
ΕΠΙΛΕΞΙΜΟ
ΠΟΣΟ
1 Εφαρμογές γραφείου, antivirus κλπ
2 Προγράμματα που βοηθούν στη βελτιστοποίηση της παραγωγής και των
επιχειρηματικών διεργασιών (π.χ. ERP, SCMS, WMS, PMS CRM, HRMS κλπ)
3 Εξειδικευμένα λογισμικά που αφορούν στη δραστηριότητα της επιχείρησης
4 Ανάπτυξη ιστοσελίδας (θα πρέπει να λειτουργεί σε τουλάχιστον 2 γλώσσες) 2.000
5 Ανάπτυξη ή/και διαχείριση ηλεκτρονικού καταστήματος e-shop (θα πρέπει να
λειτουργεί σε τουλάχιστον 2 γλώσσες)
4.500

 

Α/Α ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΔΑΠΑΝΗΣ 3: Παροχή υπηρεσιών ΜΕΓΙΣΤΟ
ΕΠΙΛΕΞΙΜΟ
ΠΟΣΟ
1 Συμμετοχή σε Ελληνικές Ηλεκτρονικές Αγορές (e-Marketplaces), είτε αυτές αφορούν δραστηριότητες τύπου B2C (Επιχείρηση προς τον τελικό καταναλωτή), είτε B2B /B2E (επιχείρηση προς επιχείρηση), για πωλήσεις, αγορές, προβολή και κατάλογο προϊόντων, σύγκριση τιμών, συμμετοχή σε προμήθειες, τιμολόγια και πληρωμές, συμμετοχή σε ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς και δημοπρασίες, κλπ. 3.000
2 Υπηρεσίες Digital marketing (π.χ. google ads, facebook ads, παρουσία στα Social media) 1.000 €
3 Υπηρεσίες μετάφρασης του περιεχομένου ιστοσελίδας ή/και του ηλεκτρονικού
καταστήματος
1.000 €
4 Υπηρεσίες καταχώρησης, μετασχηματισμού και μεταφοράς δεδομένων 2.000 €

 

 

Επισημάνσεις όσον αφορά τις δαπάνες που μπορούν να επιδοτηθούν

  • Η επιχείρηση είναι υποχρεωτικό να προμηθευτεί το σύνολο των προϊόντων και υπηρεσιών ΤΠΕ από το πολύ τρεις προμηθευτές (αρχικά προβλέπονταν από έναν κάτι το οποίο άλλαξε με την τροποποίηση του οδηγού).
  • Τα κόστη αδειών χρήσης λογισμικού ή σύμβασης παροχής υπηρεσιών λογισμικού, για μέχρι ένα έτος από το χρόνο προμήθειας, είναι επιλέξιμα με την προϋπόθεση ότι στα παραδοτέα υλοποίησης θα είναι σαφής ο τρόπος παροχής της άδειας χρήσης λογισμικού ή υπηρεσίας, π.χ. per named/concurrent user, per server, /CPU κ.τ.λ.
  • Τα κόστη υιοθέτησης υπηρεσιών cloud computing είναι επιλέξιμα για διάρκεια ενός έτους.
  • Το κόστος για την εγκατάσταση και τυχόν παραμετροποίηση του λογισμικού καθώς και το κόστος εκπαίδευσης του προσωπικού είναι επιλέξιμο.
  • Το κόστος για την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης είναι επιλέξιμο για διάρκεια ενός έτους.
  • Ο προμηθευόμενος εξοπλισμός Τ.Π.Ε. για να είναι επιλέξιμος θα πρέπει να είναι σύγχρονης τεχνολογίας, καινούργιος, αμεταχείριστος και στην κυριότητα της επιχείρησης. Για το λόγο αυτό οι επιχειρήσεις θα πρέπει να προσκομίζουν σχετική βεβαίωση του οίκου κατασκευής ή του προμηθευτή.
  • Το προμηθευόμενο λογισμικό για να είναι επιλέξιμο θα πρέπει να είναι καινούργιο και η επιχείρηση να είναι νόμιμος κάτοχος αυτού. Για το λόγο αυτό οι επιχειρήσεις θα πρέπει να προσκομίζουν σχετική βεβαίωση του οίκου κατασκευής ή του προμηθευτή μαζί με την απαιτούμενη άδεια χρήσης.
  • Ο προμηθευόμενος εξοπλισμός και οι εφαρμογές Τ.Π.Ε. για να είναι επιλέξιμες θα πρέπει να τεκμηριώνεται σαφώς η σχέση τους με τη λειτουργία της επιχείρησης.
  • Η επιχείρηση πρέπει να διατηρήσει στην κατοχή της και να μην μεταβιβάσει τον εξοπλισμό Τ.Π.Ε. αυτό τουλάχιστον επί μια τριετία από την ημερομηνία τελικής πληρωμής στο Δικαιούχο.
  • Με την απόκτηση του εξοπλισμού (Hardware) και του λογισμικού η επιχείρηση πρέπει να εγγράψει τον εξοπλισμό αυτό και το λογισμικό στο Μητρώο παγίων κατά τα προβλεπόμενα στην Εθνική φορολογική νομοθεσία, στο μέτρο που οι αντίστοιχες δαπάνες χαρακτηριζονται ως υλικά ή άυλα πάγια και προβλέπεται η εγγραφή τους.
  • Οι επιχειρήσεις που θα συμμετέχουν στη δράση πρέπει να λαμβάνουν μέριμνα για τη διευκόλυνση της πρόσβασης σε αυτές ατόμων με αναπηρία (που σημαίνει ότι θα πρέπει είτε να κάνουν κάποια δαπάνη για ΑΜΕΑ π.χ. κατασκευή ιστοσελίδας που θα είναι προσβάσιμη σε άτομα με προβλήματα όρασης ή να διαθέτουν ήδη υποδομές για ΑΜΕΑ).

Πως δίνεται η επιχορήγηση για το έργο που έχει εκτελεστεί;

Η κάθε επιχείρηση  αφού λάβει από τους προμηθευτές τα παραδοτέα και εξοφλήσει το σύνολο των παραστατικών (τιμολογίων)  δύναται να υποβάλλει αίτημα επαλήθευσης (ελέγχου).

Το Αίτημα Επαλήθευσης – Πιστοποίησης υποβάλλεται ηλεκτρονικά στο πληροφοριακό σύστημα κοινοτικών ενισχύσεων (από το συνεργαζόμενο σύμβουλο).

Προβλέπεται  μόνο ένα Αίτημα Τελικής Επαλήθευσης – Πιστοποίησης μετά την εκτέλεση του 100% του επιχορηγούμενου φυσικού και οικονομικού αντικειμένου.

Το Αίτημα Τελικής Επαλήθευσης – Πιστοποίησης πρέπει να υποβληθεί το αργότερο, εντός τριάντα (30) ημερολογιακών ημερών μετά την τυπική ημερομηνία λήξης της σχετικής πράξης.

Ο έλεγχος είναι διοικητικός (δηλαδή ελέγχονται τα παραστατικά και τα δικαιολογητικά χωρίς να γίνεται επιτόπια αυτοψία), ωστόσο θα πραγματοποιηθούν δειγματοληπτικοί έλεγχοι σε κάποιες επιχειρήσεις.

Από ποια ημερομηνία και μετά είναι επιλέξιμες οι δαπάνες (δηλαδή μπορούν να πληρωθούν από το πρόγραμμα) που γίνονται για κάθε έργο;

Ως ημερομηνία επιλεξιμότητας δαπανών ορίζεται η ημερομηνία υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης.

 

Τι υποχρεώσεις έχει μία επιχείρηση μετά την πληρωμή της από το πρόγραμμα;

Η κάθε επιχείρηση, πέραν των υποχρεώσεων που αναλαμβάνει κατά τη διάρκεια υλοποίησης της Πράξης, υποχρεούται τρία (3) έτη μετά από την έκδοση της βεβαίωσης ολοκλήρωσης να τηρεί τα ακόλουθα:

α) να μην προβεί σε παύση ή μετεγκατάσταση της παραγωγικής δραστηριότητας της ενισχυθείσας επένδυσης εκτός της Περιφέρειας εγκατάστασης εντός της οποίας χορηγήθηκε η ενίσχυση.

β) να μην προβεί σε αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος στοιχείου της επένδυσης, η οποία να παρέχει σε μια επιχείρηση αδικαιολόγητο πλεονέκτημα.

γ) να μην προβεί σε ουσιαστική μεταβολή που επηρεάζει τη φύση, τους στόχους ή την εφαρμογή των όρων που θα μπορούσαν να υπονομεύσουν τους αρχικούς στόχους χορήγησης της χρηματοδότησης.

δ) να μην μεταβιβάσει για οποιοδήποτε λόγο πάγια περιουσιακά στοιχεία που έχουν ενισχυθεί, εκτός εάν αυτά αντικατασταθούν από άλλα κυριότητας του φορέα και ανάλογης αξίας, που ανταποκρίνονται στην εξυπηρέτηση της επένδυσης (στις περιπτώσεις αυτές απαιτείται ενημέρωση του ΕΦ για χρονικό διάστημα 3 ετών από την ημερομηνία έκδοσης της βεβαίωσης ολοκλήρωσης. Σε αντίθετη περίπτωση επιβάλλεται επιστροφή της δημόσιας επιχορήγησης αναλογικά προς την περίοδο για την οποία δεν εκπληρώθηκαν οι απαιτήσεις.

Επιπροσθέτως η ενισχυθείσα επιχείρηση οφείλει να λειτουργεί πραγματικά για τρία (3) έτη μετά την τελική πληρωμή της δημόσιας χρηματοδότησης (π.χ. απαιτούμενες άδειες, ηλεκτροδότηση ακινήτου, εγκατεστημένος εξοπλισμός, μισθωτήριο συμβόλαιο σε ισχύ και παρουσίαση οικονομικών συναλλαγών, υποβολή φορολογικών δηλώσεων).

Σε περίπτωση διακοπής της λειτουργίας της επιχειρηματικής δραστηριότητας της ενισχυθείσας επιχείρησης, καθώς και της παραγωγικής λειτουργίας της ενισχυθείσας επένδυσης στο διάστημα αυτό, επιβάλλεται ολική ή αναλογική επιστροφή της επιχορήγησης.

Συντάκτες

Σύμβουλοι επιχειρήσεων

Νιάρχος Αθανάσιος – Σπύρος Ευστρατίου

Web: www.efep.gr

Έρευνες

Επιτείνεται η στρατηγική επένδυση των εταιρειών στην Κοινωνική τους Ευθύνη

Για όγδοη συνεχόμενη χρονιά, η Διεύθυνση Οικονομικών Ερευνών και Κλαδικών Μελετών της ICAP πραγματοποίησε δειγματοληπτική έρευνα για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (ΕΚΕ) στο πλαίσιο της ετήσιας εκδοτικής πρωτοβουλίας της ΙCAP “Leading Employers in Greece” (δείτε το e-book για το 2018) που εστιάζει στην ζωτικής σημασίας για τις επιχειρήσεις, αξία των ευρύτερων πρακτικών Διοίκησης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού αλλά και των προγραμμάτων Κοινωνικής Δράσης και Προσφοράς.

Ο Νικήτας Κωνσταντέλλος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου εταιρειών ICAP δήλωσε: «Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες επιχειρήσεις κατανοούν ότι η στρατηγική προσέγγιση της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ) είναι σημαντική για την ανάπτυξη και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους. Ιδιαίτερα, οι μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεις φαίνεται να την κατατάσσουν αρκετά ψηλά στις επιχειρηματικές τους δράσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΕΚΕ θεωρείται «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντική στο 86% των επιχειρήσεων (του δείγματος), ενώ ιδιαίτερα σημαντικό είναι το γεγονός ότι 1 στις 2 επιχειρήσεις αύξησαν την δαπάνη για ενέργειες ΕΚΕ το 2018 σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Ωστόσο, οι εταιρείες θεωρούν ότι η ΕΚΕ δεν έχει αναπτυχθεί ακόμη σε ικανοποιητικό βαθμό, αφού το 51% θεωρεί ότι ο βαθμός διείσδυσης / εφαρμογής των πρακτικών της εξακολουθεί να κυμαίνεται σε μέτρια επίπεδα. Ως το κυριότερο όφελος των επιχειρήσεων που έχουν από τις πρακτικές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, η πλειοψηφία των επιχειρήσεων (87%) θεωρεί την ενίσχυση και προστασία της εταιρικής εικόνας (φήμη, brands κλπ.).

Tα μεγαλύτερα κονδύλια δαπανήθηκαν για δράσεις που σχετίζονται με την Κοινωνία, καταλαμβάνοντας μερίδιο 36%, ποσοστό αυξημένο κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με την περσινή έρευνα. Κυριότερες δράσεις ΕΚΕ που αφορούν την κατηγορία αυτή είναι οι δωρεές και χορηγίες σε χρήμα ή και είδος και η ανταπόκριση σε έκτακτες καταστάσεις (πυρκαγιές, φυσικά φαινόμενα κ.α). Χαρακτηριστικό παράδειγμα του τελευταίου είναι η καταστροφική πυρκαγιά στο Μάτι Αττικής το 2018, που προκάλεσε μαζική κινητοποίηση επιχειρήσεων, μη κυβερνητικών οργανισμών και φορέων, αναδεικνύοντας αξίες όπως η αλληλεγγύη, ο εθελοντισμός και η συνεργασία.

Πιστεύουμε ακράδαντα, ότι οι σύγχρονες επιχειρήσεις πρέπει να θεωρούν τα προγράμματα ΕΚΕ που εφαρμόζουν ως υποχρέωση τους προς την κοινωνία και να τα αντιμετωπίζουν ως επένδυση και όχι ως πρόσθετο κόστος. Προς αυτήν την κατεύθυνση, η ευαισθητοποίηση της κοινωνίας και των καταναλωτών, η εκπαίδευση των στελεχών των επιχειρήσεων και η υιοθέτηση κατάλληλων πρωτοβουλιών και στρατηγικών από την πλευρά της πολιτείας θα αποτελέσουν τα μέτρα για την αύξηση της διείσδυσης των δράσεων της ΕΚΕ στη χώρα μας».

Continue Reading

Έρευνες

«Ηγεσία στην εποχή της Τεχνολογίας»

Ερευνα της PfB «Ηγεσία στην εποχή της Τεχνολογίας»

 

Βασικά συμπεράσματα 

  • 1 στις 2 εταιρείες έχει προχωρήσει σε ψηφιακό μετασχηματισμό, ενώ 1 στις 3 εταιρείες αναμένεται να προχωρήσει το διάστημα 2019-2021

 

  • Ο ψηφιακός μετασχηματισμός σε ποσοστό 58,75% συνδέεται με την γενικότερη κουλτούρα της εταιρείας και δεν αφορά μόνο την τεχνολογία

 

  • Ο ψηφιακός μετασχηματισμός περνάει από τους CEOs, καθώς 7 στους 10  έχουν ενεργό ρόλο σε αυτόν

 

  • 6 στις 10 εταιρείες εκπαιδεύουν στελέχη τους για την πραγματοποίηση του ψηφιακού μετασχηματισμού, 5 στις 10 εταιρείες συνεργάζονται και με εξωτερικούς συμβούλους ενώ  4 στις 10 εταιρείες θα προσλάβουν και εξειδικευμένα στελέχη

 

  • Η στρατηγική της εταιρείας διαμορφώνεται:
    • σε επίπεδο ανώτατης διοίκησης σε ποσοστό 78%
    • σε επίπεδο διευθύνοντος συμβούλου σε ποσοστό 46,34%
    • με την συμμετοχή της πρώτης γραμμής στελεχών σε ποσοστό 46,34%
    • σε συνεργασία με εξειδικευμένους συμβούλους σε ποσοστό 29,51%

 

  • Για τη διαμόρφωση της στρατηγικής, οι διευθύνοντες σύμβουλοι λαμβάνουν υπόψη τους, τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της εταιρείας, τις τεχνολογικές εξελίξεις, τις νέες τάσεις, τις υπάρχουσες ευκαιρίες στην αγορά και τις ενδεχόμενες απειλές

 

  • Για πρώτη φορά, 3 στους 4 CEOs αναγνωρίζουν την πολυμορφία (diversity) στελεχών στον εργασιακό χώρο ως αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής τους σε ότι αφορά τα ταλέντα

 

  • Για την ανάπτυξη των εργαζομένων τους, οι CEOs λαμβάνουν υπόψη κυρίως τις δεξιότητες και τις συμπεριφορές που επιδεικνύουν (75%) και λιγότερο την επίτευξη των ποσοτικών στόχων (35%)

 

  • Οι μισές επιχειρήσεις αναπτύσσουν τους εργαζομένους τους με συγκεκριμένο πλάνο, ενώ οι άλλες  μισές, ανά περίπτωση, βάσει αναγκών της εταιρείας

 

  • Με βάση την κουλτούρα της εταιρείας, «ανάπτυξη εργαζομένου» εξακολουθεί να θεωρείται ακόμη η προαγωγή σε ανώτερη θέση σε ποσοστό 80,73% και η εμβάθυνση στο ίδιο γνωστικό αντικείμενο σε ποσοστό 60,49%, ενώ 1 στις 2 εταιρείες συνδέουν την «ανάπτυξη του εργαζομένου» με την οριζόντια μετακίνηση (αλλαγή ρόλου ή τμήματος)

 

  • Το 87,56% των CEOs επιδιώκει οι εργαζόμενοι στην επιχείρηση να σκέφτονται με καινοτομία (out-of-the-box) και με δημιουργικότητα

 

  • 5 στους 10 CEOs έχουν ξεκινήσει να προετοιμάζουν την επόμενη γενιά ηγετών

 

  • 9 στους 10 CEOs θεωρούν ότι υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ της παλιότερης και νέας γενιάς των leaders

 

  • Οι διευθύνοντες σύμβουλοι θεωρούν ως πιο σημαντικές δεξιότητες για έναν future leader:
    • τη διαχείριση αλλαγών (90%)
    • την επιμονή, την συνεργασία και την ακεραιότητα (82%)
    • την λήψη αποφάσεων (80%)
    • τη στρατηγική σκέψη (74%)
    • το πάθος και την αυτοϋποκίνηση (72%)

 

  • Τα χαρακτηριστικά της νέας γενιάς leaders που δεν είχε η παλαιότερη γενιά είναι οι ψηφιακές δεξιότητες (84,62%) και η ευελιξία και προσαρμοστικότητα (69,23%)

 

  • Ένας επιτυχημένος CEO οφείλει:
    • να μαθαίνει από τα λάθη του (77%)
    • να έχει εν-συναίσθηση (74%)
    • διάθεση για συνεχή μάθηση (67%)
    • προσανατολισμό στον πελάτη (67%)
    • να δίνει έμφαση στις συνέργειες (67%)
    • να αναζητά βοήθεια (65%)

 

  • Οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος CEO είναι:
    • η ανάπτυξη ταλέντου (48%)
    • ο ανταγωνισμός (40%)
    • ο ψηφιακός μετασχηματισμός (39%)
    • η αλλαγή στις συνήθειες των καταναλωτών (35%)

Πολύ γρήγορα οι ελληνικές εταιρίες φαίνεται να έχουν προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα, καθώς 1 στις 2 εταιρείες (51%) έχει ήδη προχωρήσει σε ψηφιακό μετασχηματισμό, ενώ το 35% αναμένεται να το κάνει, το επόμενο διάστημα 2019-2021. Τον «πρωταγωνιστικό ρόλο» στην ψηφιακή μετάβαση εξακολουθούν να έχουν οι διευθύνοντες σύμβουλοι σε ποσοστό 70,38%. Ωστόσο, η ενεργή συμμετοχή των CEOs επιβεβαιώνει το γεγονός ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός συνδέεται με τη γενικότερη κουλτούρα της επιχείρησης σε ποσοστό 58,75% και δεν αφορά μόνο την τεχνολογία. 

Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την έρευνα της εταιρείας Στρατηγικών Λύσεων Υπηρεσιών Ανθρωπίνου Δυναμικού People for Business με θέμα «Ηγεσία στην εποχή της Τεχνολογίας», που πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα, από 23 Μαΐου 2019 έως 23 Ιουνίου 2019 και στην οποία συμμετείχαν 282 CEOs επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα (ξένες πολυεθνικές 48%, ελληνικές 47%) από τρεις κλάδους της οικονομίας, Παροχή Υπηρεσιών (48,72%), Παραγωγή / Μεταποίηση (20,61%) και Εμπορική Δραστηριότητα (30,77%), με μέσο όρο αριθμό εργαζομένων τους 180. 

Στόχος της έρευνας ήταν να αποτυπώσει, τον τρόπο με τον οποίο οι Ελληνες CEOs, βιώνουν τις αλλαγές, που συντελούνται λόγω της τεχνολογίας, πόσο προετοιμασμένοι είναι για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, πώς αξιοποιούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους εργαζόμενους-ταλέντα και κατά πόσο έχουν ξεκινήσει να προετοιμάζουν την επόμενη γενιά ηγετών. Μέσα από τις απαντήσεις, προέκυψαν χρήσιμα συμπεράσματα, για τις τάσεις στο leadership στην ψηφιακή εποχή και πώς αυτές επηρεάζουν τις επιχειρήσεις, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

«Σε έναν κόσμο που μιλάμε για έλλειψη ταλέντου οι εταιρείες σχεδιάζουν την στρατηγική τους, κυρίως με βάση τις ανάγκες της αγοράς. Όμως τόσο το διαθέσιμο ταλέντο όσο και η ανάπτυξη νέων ταλέντων σε συνδυασμό με την εταιρική κουλτούρα είναι κρίσιμοι παράγοντες επιτυχίας – παράγοντες τους οποίους οι επιχειρήσεις οφείλουν να λαμβάνουν σοβαρά υπόψιν τους, να επενδύουν πόρους αλλά και χρόνο για να κτιστούν. Σε αυτή την πορεία χρειάζονται “συνοδοιπόρους” με εμπειρία, τεχνογνωσία και γνώση της αγοράς, ώστε να κινηθούν πιο γρήγορα και αποτελεσματικά», δήλωσε η Ελενα Κατσίνα, Director People & Culture της People for Business, αναφερόμενη στα αποτελέσματα της έρευνας. 

 

Ψηφιακός μετασχηματισμός

Το 51% των εταιρειών έχει ήδη προχωρήσει σε ψηφιακό μετασχηματισμό, ενώ το 35% αναμένεται να προχωρήσει το διάστημα 2019-2021.

Προκειμένου, να πραγματοποιήσει την ψηφιακή μετάβαση το 64,58% των CEOs, θα εκπαιδεύσει υπάρχοντα στελέχη του οργανισμού, το 47,92% θα συνεργαστεί και με εξειδικευμένους εξωτερικούς συμβούλους και το 43,75% θα προσλάβει εξειδικευμένα στελέχη. Παράλληλα, όπως προκύπτει από την έρευνα, μόνο 1 στους 2 CEOs είναι ενημερωμένοι για τις νέες ειδικότητες που δημιουργούνται λόγω της τεχνολογίας. 

Την ίδια στιγμή, οι δεξιότητες στις οποίες δίνουν μεγαλύτερη έμφαση οι CEOs, σε σχέση με το παρελθόν είναι η καινοτομία (out- of-the-box) και η δημιουργικότητα σε ποσοστό 87,56% και ο πελατοκεντρικός προσανατολισμός σε ποσοστό 77,8% – δεξιότητες που δεν αντικαθίστανται από την τεχνητή νοημοσύνη και αυξάνουν την αξία του ανθρώπινου παράγοντα. 

«Με βάση την έρευνα, είναι σαφές ότι οι CEOs θεωρούν απαραίτητη την αλλαγή κουλτούρας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, ωστόσο χρειάζεται παράλληλα να βελτιώσουν τόσο τα τεχνικά χαρακτηριστικά των εργαζομένων τους όσο και τις δεξιότητες αυτών (reskilling  / upskilling). Αυτά τα δύο είναι αλληλένδετα, το ένα δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς το άλλο. Για να είναι όμως αποτελεσματική αυτή η επένδυση στους εργαζόμενους και κατά συνέπεια στην εταιρεία, είναι σημαντικό να γίνει στοχευμένα και μεθοδικά, μέσα από δομημένες αξιολογήσεις του διαθέσιμου ταλέντου, των γνώσεων και της εταιρικής κουλτούρας, ώστε η εταιρεία να γνωρίζει ακριβώς που βρίσκεται σήμερα και να προσδιορίζει με σαφήνεια την επόμενη ημέρα», επισημαίνει η Ελενα Κατσίνα, Director People & Culture της PfB Group.

 

Διαμόρφωση στρατηγικής

Σε ότι αφορά τη διαμόρφωση της στρατηγικής, στο 78% των επιχειρήσεων γίνεται σε επίπεδο ανώτατης διοίκησης, στο 46,34% σε επίπεδο διευθύνοντος συμβούλου, με την συμμετοχή της πρώτης γραμμής στελεχών (management committees) σε ποσοστό 46,34% και σε συνεργασία με εξειδικευμένους συμβούλους σε ποσοστό 29,51%. 

Οι κύριοι παράγοντες που λαμβάνονται υπόψιν είναι τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της εταιρείας (61%), οι τεχνολογικές εξελίξεις (56%), οι νέες τάσεις (54%) και οι υπάρχουσες ευκαιρίες στην αγορά (51%) – ενώ ακολουθούν οι ενδεχόμενες απειλές (46%), το διαθέσιμο talentpool (34%), οι κινήσεις του ανταγωνισμού (26%) και οι ευκαιρίες χρηματοδότησης σε ποσοστό10%. 

Οι CEOs πάντως φαίνεται να έχουν ξεκάθαρη εικόνα για τις αξίες της εταιρείας τους (65%), την θέση της εταιρείας στην αγορά (52%),τουςστρατηγικούς πυλώνες δράσης της επόμενης 3τίας, την προστιθέμενη αξία που προσφέρουν στους πελάτες τους (50%) και φυσικά το όραμα του οργανισμού που ηγούνται (50%). 

Αισιόδοξο, πάντως, είναι ότι το 75% των CEOs αναγνωρίζει την πολυμορφία (diversity) στελεχών στον εργασιακό χώρο ως αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής του.

Σχολιάζοντας τα παραπάνω ευρήματα, η Ελενα Κατσίνα, Director People & Culture της PFB Group, υπογραμμίζει, «Βλέπουμε ότι πλέον η στρατηγική διαμορφώνεται όχι μόνο από τον ηγέτη, αλλά από την ηγετική ομάδα, την ομάδα διοίκησης. Εξίσου σημαντικό όμως με την διαμόρφωση της στρατηγικής είναι και η παρακολούθησή της, ώστε έγκαιρα να εντοπίζονται αποκλίσεις και να γίνεται η ανάλογη αναπροσαρμογή. Αυτό απαιτεί ένα δομημένο και τεχνοκρατικό πλαίσιο διαμόρφωσης και παρακολούθησης της στρατηγικής και κατά συνέπεια δυνατά PMΟ. Και αυτό δεν αφορά μόνο μεγάλες ή πολυεθνικές εταιρείες, αφορά κάθε εταιρεία που θέλει να μεγαλώσει και να επεκταθεί, περνώντας από το “οικογενειακό ΔΣ” σε ένα δομημένο σύστημα εταιρικής διακυβέρνησης. Το μόνο που χρειάζεται είναι να μάθουν τον τρόπο που αυτό γίνεται.»

 

 

Ανάπτυξη εργαζομένων

 

Στην ερώτηση, ποιους παράγοντες λαμβάνουν υπόψη οι διευθύνοντες σύμβουλοι για την ανάπτυξη των εργαζομένων τους, το 75% απάντησε τις δεξιότητες και τις συμπεριφορές -κάτι που δεν συνέβαινε έως τώρα- και μόλις το 35% απάντησε την επίτευξη των ποσοτικών στόχων.

 

Σε ότι αφορά την ανάπτυξη των εργαζομένων, 1 στις 2 επιχειρήσεις, εφαρμόζει  συγκεκριμένο πλάνο ανάπτυξης – συνολικά και ανά εργαζόμενο. Όμως, το 49% των εταιρειών, εφαρμόζει πλάνο ανάπτυξης ανά περίπτωση, βάσει των τρεχουσών αναγκών της εταιρείας.

Τι θεωρείται όμως «ανάπτυξη εργαζομένου» με βάση την κουλτούρα της εταιρείας;

 Η προαγωγή σε ανώτερη θέση (promotion) εξακολουθεί να κατέχει τα πρωτεία με ποσοστό 80,73%, η εμβάθυνση στο γνωστικό του αντικείμενο (expertise) για το 60,49%, η οριζόντια μετακίνηση (rotation) για το 53,41% και η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων του εργαζομένου στον ίδιο ρόλο για το 52,53%.

 

Σύμφωνα, με την Ελενα Κατσίνα, Director People & Culture της PfB Group, «Παρά τις αλλαγές στις δομές των εταιρειών, η ανάπτυξη ενός εργαζόμενου γίνεται αντιληπτή είτε προς τα πάνω (προαγωγή), είτε μέσα από την εμβάθυνση στο γνωστικό αντικείμενο (level of expertise). Όμως σε μια εποχή που ο μετασχηματισμός των εταιρειών είναι συνεχής, γιατί συνεχείς είναι και οι μεταβολές στην αγορά και στην οικονομία, η εξέλιξη ενός εργαζόμενου επιβάλλεται να “περνάει” μέσα από άλλα γνωστικά αντικείμενα, σε οριζόντια μορφή. Με αυτό τον τρόπο χτίζουμε ολοκληρωμένους επαγγελματίες, με επιχειρηματική αντίληψη, που γνωρίζουν την λειτουργία της επιχείρησης στο σύνολό της και μπορούν να προσθέσουν ουσιαστική αξία. Επαγγελματίες ευέλικτους, που προσαρμόζονται σε νέες απαιτήσεις και δεδομένα, με ευρύτητα σκέψης και αντίληψης.»

 

Παλιοί και νέοι ηγέτες

Σχεδόν 9 στους 10 CEOs συμφωνούν ότι υπάρχουν διαφορές μεταξύ της παλαιότερης και της νέας γενιάς των ηγετών, ενώ 1 στους 2 έχει ξεκινήσει να προετοιμάζει την επόμενη γενιά.

 

Οι διευθύνοντες σύμβουλοι θεωρούν ως πιο σημαντικές δεξιότητες για έναν future leader τις εξής:

  • τη διαχείριση αλλαγών (90%)
  • την επιμονή, τη συνεργασία και την ακεραιότητα (82%)
  • την λήψη αποφάσεων (80%)
  • τη στρατηγική σκέψη (74%)
  • το πάθος και την αυτοϋποκίνηση (72%)

 

Αντίστοιχα, τα χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει ένας επιτυχημένος CEO είναι τα εξής:

  • να μαθαίνει από τα λάθη του (77%)
  • αναπτυγμένη εν-συναίσθηση (74%)
  • έμφαση στις συνέργειες, με τον χρυσό κανόνα 1+1=3 (67%)
  • διάθεση για συνεχή μάθηση (67%)
  • προσανατολισμό στον πελάτη (67%)
  • να αναζητά βοήθεια (65%)
  • να δίνει έμφαση στη δημιουργία πλάνων διαδοχής με έμφαση στην ανάπτυξη των εργαζομένων του (64%)

 

Σε ότι αφορά τώρα, τα χαρακτηριστικά της νέας γενιάς leaders που δεν είχε η παλαιότερη, την πρώτη θέση καταλαμβάνουν οι ψηφιακές δεξιότητες (84,62%) και ακολουθούν η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα (69,23%).

 

Τέλος, σύμφωνα με την έρευνα, οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο σύγχρονος CEO, είναι η ανάπτυξη ταλέντου (48%), ο ανταγωνισμός (40%) και η αλλαγή στις συνήθειες των καταναλωτών (35%).

 

Ταυτότητα έρευνας

Στην έρευνα της People for Business με θέμα «Ηγεσία στην εποχή της Τεχνολογίας», που πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα, από 23 Μαΐου 2019 έως 23 Ιουνίου 2019, συμμετείχαν 282 CEOs επιχειρήσεων, που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα (ξένες πολυεθνικές 48%, ελληνικές 47%) από τρεις κλάδους της οικονομίας, Παροχή Υπηρεσιών (48,72%), Παραγωγή / Μεταποίηση (20,61%) και Εμπορική δραστηριότητα (30,77%), με μέσο όρο αριθμού εργαζομένων τους 180. 

Πηγή

 

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

«Προς ένα ενεργειακά βιώσιμο μέλλον»

«Προς ένα ενεργειακά βιώσιμο μέλλον»:  

Ολοκληρώθηκε το τελικό συνέδριο του ευρωπαϊκού έργου EMPOWERING της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας 

Ολοκληρώθηκε τo τελικό συνέδριο του έργου EMPOWERING «Προς ένα ενεργειακά βιώσιμο μέλλον και η ενίσχυση των τοπικών και περιφερειακών αρχών» στην Ουγγαρία (25 Ιουνίου 2019, Κάστρο του Diοsgyor, Miskolc, Ουγγαρία), με τη συμμετοχή εκπροσώπων των Δήμων των Τοπικών Ενεργειακών Συμβουλίων από τις έξι ευρωπαϊκές περιφέρειες που συμμετείχαν στο έργο EMPOWERING, το οποίο χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα ΗΟRΙΖΟΝ 2020.

Τo ευρωπαϊκό έργο EMPOWERING στοχεύει στην αλλαγή της στρατηγικής 6 Περιφερειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με στόχο τις χαμηλές εκπομπές άνθρακα μέσα από τη βελτίωση των ικανοτήτων των δήμων και των περιφερειακών εκπροσώπων για τη διαμόρφωση και εφαρμογή ολοκληρωμένων ενεργειακών στρατηγικών και σχεδίων (ΣΔΑΕ/Κ). 

Στο πλαίσιο του έργου EMPOWERING, συστήθηκε στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας το Τοπικό Ενεργειακό Συμβούλιο (ΤΕΣ), στο οποίο συμμετέχουν δέκα δήμοι. Οι συμμετέχοντες δήμοι υποστηρίχθηκαν στην επικαιροποίηση των υφιστάμενων ή/και στην εκπόνηση νέων ΣΔΑΕ, όπως προβλέπεται στο Σύμφωνο των Δημάρχων. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει αναλάβει, από το 2011, το ρόλο του γεωγραφικού συντονιστή του Συμφώνου των Δημάρχων, παρέχοντας καθοδήγηση και τεχνική υποστήριξη στους 38 Δήμους της γεωγραφικής της επικράτειας, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την ένταξη όλων και περισσοτέρων δήμων στο Σύμφωνο των Δημάρχων.

Στο τελικό συνέδριο του EMPOWERING η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας εκπροσωπήθηκε από στελέχη της Διεύθυνσης Υποστήριξης Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας, ενώ συμμετείχαν και εκπρόσωποι του Τοπικού Ενεργειακού Συμβουλίου της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας από τους Δήμους Πύδνας-Κολινδρού και Κορδελιού-Ευόσμου.

Στο συνέδριο επισημάνθηκε η σημασία των χάραξης αποτελεσματικών ενεργειακών και κλιματικών πολιτικών και σχεδίων για την επίτευξη του στόχου της Ευρωπαϊκής Ένωσης  για το 2030, που είναι περικοπές σε ποσοστό 40% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, 32% της ενέργειας να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και 32,5% βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης.  Παράλληλα, στο συνέδριο επισημάνθηκαν πιθανές λύσεις, επιλογές και τα διαθέσιμα εργαλεία για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη υποστήριξη της διαδικασίας και της εφαρμογής του ενεργειακού και κλιματικού σχεδιασμού σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο. Επίσης, παρουσιάστηκαν επιτυχημένες πρωτοβουλίες για την ενίσχυση των τοπικών και περιφερειακών αρχών προς την επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το κλίμα και την ενέργεια.

Το δεύτερο μέρος του συνεδρίου ήταν αφιερωμένο στην ανταλλαγή εμπειριών και ιδεών σχετικά με τον τρόπο επίτευξης των ενεργειακών στόχων του 2030. Οι εκπρόσωποι των Δήμων είχαν την ευκαιρία να συνεργαστούν και να ανταλλάξουν ιδέες με συναδέλφους τους και σχετικούς φορείς από τις 6 ευρωπαϊκές χώρες που συμμετέχουν στο έργο. Κοινή διαπίστωση ήταν ότι η ανταλλαγή καλών παραδειγμάτων και πρακτικών, καθώς και η διαπροσωπική ανταλλαγή εμπειριών αποτελεί σημαντικό παράγοντα επιτυχίας για τα Σχέδια Δράσης για την Αειφόρο Ενέργεια και το Κλίμα (SECAPs).

Οι εκπρόσωποι των Δήμων Πύδνας-Κολινδρού και Κορδελιού-Ευόσμου επισήμαναν το σπουδαίο ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν η πρόσβαση και η κατάρτιση στα εργαλεία υποστήριξης του έργου EMPOWERING στην επιτυχία των Σχεδίων Δράσης, τα εργαστήρια ενίσχυσης των ικανοτήτων των στελεχών των Δήμων, καθώς και η στενή συνεργασία με τους φορείς λήψης αποφάσεων και τους πολίτες.

 

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το έργο EMPOWERING και το εκπαιδευτικό υλικό των εργαστηρίων, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με το Τμήμα Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων και Συνεργασιών της Αυτοτελούς Διεύθυνσης Υποστήριξης Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. 

e-mail: [email protected])

Continue Reading

Trending