Connect with us

Τέχνη πολιτισμός

Takashi Murakami, ο θρυλικός Ιάπωνας καλλιτέχνης

Η ζωγραφική έχει υπάρξει ο πιο διαδεδομένος τρόπος καλλιτεχνικής έκφρασης στη Ιαπωνία σε σημείο που οι καλλιτέχνες στη χώρα αυτή έχουν αναπτύξει διάφορα είδη στυλ σε όλα αυτά τα χρόνια.

Στα στυλ περιλαμβάνονται το sumi-e (πλύση μελάνης) και το ukiyo-e (ένα είδος ξύλινων εκτυπώσεων για πίνακες ζωγραφικής) και αυτά τα στυλ είναι πασίγνωστα σε όλο τον κόσμο. Οι σχολές Kano και Rimpa κατέχουν τη θέση των περισσότερο επιφανών σχολών στην ιστορία της Ιαπωνικής ζωγραφικής, και από αυτά τα καλλιτεχνικά ρεύματα έχουν ξεχωρίσει πολλοί αξιόλογοι ζωγράφοι.

Ο Τακάσι Μουρακάμι (Takashi Murakami) εκπροσωπεί την εποχή μας.

Συχνά αναφέρεται ως «ο Γουόρχολ της Ιαπωνίας» και φημίζεται οτι περιπλέκει την τέχνη με τον καταναλωτισμό. Το χρωματικά έντονο, χαρούμενο έργο του εμπνέεται από την ιαπωνική υποκουλτούρα otaku, έναν όρο που χρησιμοποιείται για να περιγράψει ανθρώπους αφιερωμένους στην ποπ κουλτούρα.

H Superflat έχει πλέον καταξιωθεί ως προεξέχων μετα- πολεμικό ρεύμα στην Ιαπωνία και ο Μουρακάμι αποτελεί πλέον τον πιο διάσημο ζωγράφο και γλύπτη στην Ιαπωνία του 21ου αιώνα, και θεωρείται εφάμιλλος του Αντι Γουόρχολ στην Ανατολή.

Μέσα από την τέχνη του, ο Murakami διερευνά τον σύγχρονο πολιτισμό της Ιαπωνίας, καθώς και τη συνεχώς αυξανόμενη επιρροή της Δύσης σε αυτό.

«Θέλουμε να δούμε τα νεότερα πράγματα», λέει ο Murakami για την καλλιτεχνική του φιλοσοφία. Αυτό συμβαίνει επειδή θέλουμε να δούμε το μέλλον, έστω και για λίγο. Είναι η στιγμή κατά την οποία, ακόμα και αν δεν καταλαβαίνουμε εντελώς αυτό που έχουμε δει, το αγγίζουμε. Αυτό είναι αυτό που έχουμε καλέσει τέχνη. ”

Ιδρυτής του καλλιτεχνικού κινήματος SUPERFLAT

Η Superflat art χαρακτηρίζεται από έντονα περιγράμματα, επίπεδα χρώματα και έλλειψη προοπτικής και τρισδιάστατο βάθος. Στην ιαπωνική τέχνη, οι επίπεδες συνθέσεις βρίσκονται σε όλη την ιστορία της, από τις ukiyo-e ξύλινες εκτυπώσεις της περιόδου Edo έως σύγχρονα manga και anime.

Ο Murakami επινόησε τον όρο «Superflat» το 2001, όταν επιμελήθηκε μια περιοδεία με το ίδιο όνομα. Παρουσίασε το έργο 19 σύγχρονων καλλιτεχνών (συμπεριλαμβανομένου του δικού του) που δημιουργήθηκε με την «επίπεδη» αισθητική της παραδοσιακής ιαπωνικής τέχνης αναφέροντας ταυτόχρονα τη ρηχή δυτική καταναλωτική κουλτούρα.

Σύμφωνα με τον Murakami, η «ισοπέδωση» δεν αναφέρεται μόνο στο επιπεδο της εικόνας αλλά και στην ισοπέδωση των διαιρέσεων μεταξύ της υψηλής και της χαμηλής τέχνης, καθώς και μεταξύ της τέχνης και του καταναλωτικού πολιτισμού.

Στην πραγματικότητα, πολλά από τα έργα Superflat του Murakami διερευνούν την καταναλωτική κουλτούρα της μεταπολεμικής Ιαπωνίας. Ο καλλιτέχνης εξηγεί: «Ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος ήταν πάντα το θέμα μου – πάντα σκεφτόμουν πώς ο πολιτισμός επανεμφανίστηκε μετά τον πόλεμο».

 
Tan-Tan-Bo by Takashi Murakami

Χαρακτηριστική φιγούρα ο MR. DOB

Ο πρώτος και πιο διάσημος χαρακτήρας του Murakami, ο κ. DOB, αποκαλύφθηκε το 1992. Η μασκότ που μοιάζει με ποντίκι εμφανίζεται σε όλη τη δουλειά του σε πολλά διαφορετικά στυλ και χρώματα, αλλά είναι πάντα αναγνωρίσιμη από τα γιγαντιαία μάτια, το χαμογελαστό πρόσωπο και τα δύο αυτιά. Στο αριστερό αυτί είναι χαραγμένο με το γράμμα “D” και στο δεξί φέρει το γράμμα “B.”

Το όνομα του κ. DOB προέρχεται από την ιαπωνική φράση “dobojite” ή “γιατί;”

Αυτή η ερώτηση αντικατοπτρίζει τη μπερδεμένη άποψη του Murakami για την κοινωνία των καταναλωτών.

Ο καλλιτέχνης αποκάλυψε ότι ήρθε με αυτο το σχέδιο, τον κ. DOB αφού ερεύνησε την παγκόσμια έκκληση διάσημων χαρακτήρων όπως ο Mickey Mouse του Walt Disney.

«Ξεκίνησα να διερευνήσω το μυστικό της επιβίωσης της αγοράς», εξηγεί, «την καθολικότητα των χαρακτήρων όπως οι Mickey Mouse, Sonic the Hedgehog, Doraemon, Miffy, Hello Kitty και τα νοκ-άουτ τους, που παράγονται στο Χονγκ Κονγκ».

Εκδηλώσεις

Αφιέρωμα στη Μνήμη των «ΚΑΛΛΙΜΑΡΤΥΡΩΝ» του Χθες και του Σήμερα!

By Έφη Βαλίλα

Ημερομηνία πραγματοποίησης: 21 και 22 Ιανουαρίου 2023.

Φορέας διοργάνωσης: Η Επιχείρηση Πολιτισμού Kalliergon και ο Πολιτιστικός Σύλλογος Δροσοχωρίου, υπό την αιγίδα του Δήμου Ιωαννιτών.

Αφορμή της εκδήλωσης: Ο πνιγμός 17 γυναικών, μαζί με την Κυρά Φροσύνη, στη λίμνη Παμβώτιδα Ιωαννίνων (11 Ιανουαρίου 1801), γνωστές ως «Καλλιμάρτυρες», σύμφωνα με τον επίσημο όρο που τους έχει απονείμει η τότε τοπική Μητρόπολη.

Η δράση ήταν, επίσης, αφιερωμένη στις «Καλλιμάρτυρες»  των ημερών μας, ως ένα σχόλιο για την έμφυλη βία, τις γυναικοκτονίες…

‘Ήταν ένας τρόπος να δοθεί έμφαση στην αρμονική συνύπαρξη των φύλων, τη διαρκή διεκδίκηση και διατήρηση της θέσης της γυναίκας στην κοινωνία, μέσα από ιστορικές αναφορές που χάνονται στα βάθη των αιώνων και που δυστυχώς, επαναλαμβάνονται με άλλους τρόπους και άλλες αφορμές.

Ο συμβολισμός του αφιερώματος: Το αφιέρωμα είναι ένα προοίμιο του Pamvotis Lake Project της Kalliergon, μιας σειράς σπονδυλωτών δράσεων που έχουν σχεδιαστεί για την πόλη των Ιωαννίνων και είναι βασισμένο σε μια καινοτόμα προσέγγιση της Χριστίνας Τζιάλλα.

Είναι ενταγμένο στο πλαίσιο του Pamvotis Festival της Kalliergon, που προγραμματίζεται, για  πρώτη φορά,  για  τον φετινό Ιούλιο στην πόλη των Ιωαννίνων.

Η σκοποθεσία του Φεστιβάλ: Να γίνει θεσμός!!

Συντονιστές του 2ήμερου αφιερώματος:  Η Βασιλική Κατέρη  και ο Κωνσταντίνος Στάικος.

Συμμετείχαν: ο Σύλλογος Πωγωνίσιου Πολυφωνικού Τραγουδιού, ο Νίκος Χαλκιάς (κλαρίνο) και ο Μίλτος Διαμάντης (ακορντεόν) και ο Άρης Λιούμπος ως βαρκάρης, Πρόεδρος της Κοινότητας του Νησιού της Λίμνης Παμβώτιδας.

Τα Τεκταινόμενα του Διημέρου

Το Σάββατο 21 Ιανουαρίου 2023, από τις 19.00 έως τις 21.00, στην αίθουσα Πολιτιστικού Συλλόγου Δροσοχωρίου, εγκαινιάστηκε η Έκθεση Φωτογραφίας Γυναικείων Πορτρέτων με τίτλο: «Καλλιμάρτυρες», που επιμελήθηκε η Βασιλική Κατέρη.

Πόζαραν για τον σκοπό αυτό γυναίκες  του χωριού. Τη φωτογράφιση έκανε ο Νίκος Δαλέζιος, σε σκηνοθεσία της Χριστίνας Τζιάλλα. Κοινό χαρακτηριστικό σε όλα τα πορτρέτα ήταν τα κοσμήματα από ασημοκούφετα που φορούσαν οι γυναίκες αυτές.

Την κατασκευή τους υπογράφει η Βασιλική Κατέρη, βασισμένη σε μια ιδέα της Χριστίνας Τζιάλλα.

Το «ασημένιο» κόσμημα παραπέμπει στην περίφημη αργυροτεχνία των Ιωαννίνων. Τα ασημοκούφετα τα χρησιμοποιούν να στολίζουν τα κόλλυβα στα μνημόσυνα. Ο παραλληλισμός εδώ είναι προφανής!!

Το κόσμημα φτιαγμένο από ασημοκούφετα εκτίθεται, μόνιμα, στο Μουσείο Αλή Πασά και Επαναστατικής Περιόδου, στο νησί των Ιωαννίνων, στην αίθουσα «Κυρά Φροσύνη».

Γυναίκες και άντρες «κέντησαν» βουτήματα με ασημοκούφετα. Τα βουτήματα αυτά ήταν μια ευγενική προσφορά της τοπικής οικογενειακής επιχείρησης «Μελιγγιώτη» και προσφέρθηκαν ως «συχώριο» στους παρευρισκόμενους στη δράση της επόμενης ημέρας. Η ζύμη ήταν από παραδοσιακή συνταγή γιαννιώτικων κουλουριών.

Την Κυριακή της 22ας Ιανουαρίου: Μια ανοιχτή πρόσκληση για τη συνάντηση στις 12.00 το μεσημέρι Πλατεία Μαβίλη, δίπλα στη λίμνη Παμβώτιδα.

Οι παρόντες, έγιναν μάρτυρες ενός συγκλονιστικού δρώμενου, μιας μοναδικής, πρωτότυπης ιεροτελεστίας!

Ο σκοπός ενός ηπειρώτικου μοιρολογιού από τον αριστοτέχνη του κλαρίνου Νίκου Χαλκιά, με τη συνοδεία του ακορντεόν από τον, επίσης αριστοτέχνη, Μίλτο Διαμάντη.

Ένας βαρκάρης σε μια ξύλινη ψαρόβαρκα (Άρης Λιούμπος), πλησίασε στην προκυμαία και εναπόθεσε στα χέρια ενός άνδρα, ντυμένου με παραδοσιακή ηπειρώτικη φορεσιά (Αναστάσιος Βασιλείου, Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Δροσοχωρίου), ένα κομμάτι υφάσματος που παρέπεμπε στο νερό της λίμνης, όπου μέσα  του «κρυβόταν» μία «Καλλιμάρτυρας».

Την ώρα εκείνη, το μοιρολόι «Μαργιόλα» από τα μέλη του Συλλόγου Πωγωνίσιου Πολυφωνικού Τραγουδιού, διαδέχτηκε τους ήχους του κλαρίνου, σκορπώντας ρίγη συγκίνησης, και φέρνοντας στα μάτια πολλών, δάκρυα!!

Ο άνδρας, με σεβασμό και δέος, κινήθηκε με αργά βήματα προς ένα  πλάτανο στην άκρη της πλατείας και εναπόθεσε το ύφασμα στη ρίζα του. Εκεί τον περίμενε ένας άλλος άνδρας, επίσης με ντυμένος με παραδοσιακή ηπειρώτικη φορεσιά (Κωνσταντίνος Στάικος, Αντιπρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Δροσοχωρίου). Και οι δύο μαζί βοήθησαν την «Καλλιμάρτυρα» να αναδυθεί μέσα από το «νερό».

Η αλληλεπίδραση του υπερμέγεθες έργου με τη φύση αποτέλεσε τον καταλύτη σχετικά με την ατμόσφαιρα που οι διοργανωτές ήθελαν να δημιουργήσουν.

Όλοι έγιναν αποδέκτες μιας ανεπαίσθητης πρόσκλησης που «αιωρούνταν» στην ατμόσφαιρα, «Έλα στη θέση μου», όπου και ο τίτλος της δράσης.

Μία πρό(σ)κληση αυτής της Γυναίκας – Καλλιμάρτυρα, του χθες;…  του σήμερα;… του από πάντα;… Μια τροφή για σκέψη, για προβληματισμό, για εσωτερικό διάλογο… 

Δύο αγόρια (Χριστόφορος Στάικος και Ραφαήλ Βιλτανιώτης) και ένα κορίτσι (Κλεοπάτρα Θεοχάρη) άφησαν λίγα αγριολουλούδια, γλαύκανθους, στη βάση του πορτρέτου και στη συνέχεια έριξαν τα υπόλοιπα που κρατούσαν στα χεράκια τους, μέσα στη λίμνη, για εκείνες, στη μνήμη τους. Παράλληλα, τα κεντημένα  με ασημοκούφετα βουτήματα  σε όλους τους παρευρισκόμενους, ως «συγχώριο»…

Στη συνέχεια ακολούθησε η περιφορά του πορτρέτου γύρω στην πλατεία και ανάμεσα από τους παρευρισκόμενους, προσδίνοντας ακόμη πιο αισθαντικό κλίμα στην όλη ατμόσφαιρα. Ιδιαίτερη έμφαση και επίκληση στο συναίσθημα έδωσε, ξανά, το κλαρίνο μέσα από τον σκοπό  ηπειρώτικου μοιρολογιού.

Ακολούθως η Πόπη Στεφανίδη απήγγειλε ποίημα της Άννας Δερέκα από την ποιητική της συλλογή που φέρει τον τίτλο «Υδάτινες φλέβες», έκδοσης του 2000 της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ιωαννίνων, αφιερωμένη στη μνήμη εκείνων των άγνωστων γυναικών, των «Καλλιμάρτυρων». Μουσικό χαλί, και πάλι, ο πένθιμος σκοπός του κλαρίνου.

Στον απόηχο του διημέρου:  Το διήμερο ήταν άκρως εντυπωσιακό, όπως επίσης και ο απόηχος του αφιερώματος! Ο στόχος επιτεύχθηκε, ξεπερνώντας κάθε προσδοκία, δικαιώνοντας τους διοργανωτές και αυτές που το οραματίστηκαν, αφήνοντας τους καλύτερους οιωνούς για αυτά που θα ακολουθήσουν.

Ευχαριστίες των διοργανωτών: με τη σειρά τους ευχαριστούν θερμά όλους αυτούς που στήριξαν, με τον τρόπο τους ο καθένας, ώστε να υλοποιηθεί με απόλυτη επιτυχία  αυτό το αφιέρωμα, καθώς και όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης που βοήθησαν στη διάδοση ενός τέτοιου γεγονότος και των διαχρονικών μυνημάτων του.

Και η φωτογραφία  του φόντου της αφίσας: προορίζεται για το εξώφυλλο του υπό έκδοση βιβλίου της Χριστίνας Τζιάλλα με τίτλο «ούι – Τρόπαια ΑποΤρόπαια».

Η φωτογράφιση έγινε, για τον σκοπό αυτό από, τον Στέφανο Παπαζαπραΐδη, ο οποίος υπογράφει την εκτέλεση και τη σκηνοθεσία. Στη φωτογραφία απεικονίζεται η ίδια…

**Το BUSINESS WOMAN, δημοσιοποιώντας οικειοθελώς την εκδήλωση, εκφράζει ταυτόχρονα και το απεριόριστο σεβασμό στην ιερότητα της μνήμης αυτών των γυναικών! Ευχόμαστε από καρδιάς ο Δικαιοκρίτης Θεός, να αναπαύει τις ψυχές τους!!  

Continue Reading

Βιβλία

Happy Choices Journal Ευγνωμοσύνη

Αναρωτιέσαι τι µπορείς να κάνεις
πρακτικά στην καθηµερινότητά σου
για να αισθανθείς πιο όµορφα
;

Ψάχνεις τρόπους και τεχνικές
για να απολαµβάνεις
περισσότερο το παρόν σου
;

Πιάνεις τον εαυτό σου να θεωρείς
δεδοµένα κάποια πράγµατα;

Θέλεις να διεκδικήσεις περισσότερα
αλλά φοβάσαι µήπως φανείς αγνώµων
;




Η συγγραφέας Χριστίνα Πίκουλα και οι Εκδόσεις Μύρτος δηµιούργησαν για εσένα  το Happy Choices Journal «Ευγνωµοσύνη», το οποίο υπόσχεται να σε βοηθήσει να  βελτιώσεις την ποιότητα της ζωής σου εξασκώντας την τέχνη της ευγνωµοσύνης µέσα  

σε 90 µόνο ηµέρες. Απαντώντας καθηµερινές ερωτήσεις σε βοηθάει να εξασκηθείς  στην ευγνωµοσύνη, να αποκτήσεις µεγαλύτερη συνειδητότητα αφιερώνοντας χρόνο σε όσα ήδη διαθέτεις και όχι σε όσα πιστεύεις ότι σου λείπουν. 

Η πρακτική της ευγνωµοσύνης είναι ο καλύτερος τρόπος για να µειώσουµε αισθητά τα  επίπεδα του στρες που βιώνουµε στην καθηµερινότητά µας εξαιτίας της λανθασµένης  µας εστίασης. Μαθαίνουµε να εστιάζουµε σε αυτά που µας κάνουν καλό σήµερα και  επιτρέπουµε στην ευγνωµοσύνη να µας τροφοδοτήσει µε τα ευεργετικά της οφέλη. 

Εάν παρατηρείς ότι οι µέρες σου δεν έχουν νόηµα, αισθάνεσαι ότι δεν έχεις καλή  διάθεση, ότι όλα είναι µάταια και δεν έχεις κανένα κίνητρο, το Happy Choices  Journal «Ευγνωµοσύνη» είναι εδώ για να σε βοηθήσει να δεις τη ζωή µε άλλα µάτια  και µε την καρδιά γεµάτη αγάπη όλα φαίνονται διαφορετικά. 

Θέλεις µια καλύτερη ζωή; Μπορείς να την έχεις, αρκεί να βάλεις την ευγνωµοσύνη στη ζωή σου από εδώ και πέρα. 

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Μύρτος» σε όλα τα βιβλιοπωλεία Πληροφορίες στο τηλ. 210-8028828, [email protected], www.myrtosbooks.gr

Continue Reading

Τέχνη πολιτισμός

Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Αμοργού/Project Home

Στο AmorgosFilmFestival που λαμβάνει χώρα στην Αμοργό στις 4 Νοεμβρίου έως τις 9 Νοεμβρίου στο Aegialis HotelandSpa, πιστεύουμε ότι τα Φεστιβάλ Τέχνης και Πολιτισμού, είναι ζωντανοί οργανισμοί. Απευθύνονται σε όλους και ανήκουν σε  όλους. Μικρούς, μεγαλύτερους, καλλιτέχνες και μη.

Έτσι λοιπόν εμπλουτίζουμε τα δρώμενα, έχοντας φιλοδοξία και όραμα την «συμμετοχή» όλων στο φεστιβάλ μας, ξεκινώντας από την τοπική κοινωνία της Αμοργού,των Κυκλάδων, της Ελλάδας, του κόσμου. Η «συμμετοχή» μπορεί, όπως είναι προφανές, να επιτευχθεί με πολλούς τρόπους. Με ιδέες, που δίνουν την δυνατότητα της έκφρασης διαδικτυακά ή δια ζώσης. Έτσι απλά, με την απάντηση μιας ερώτησης.

Το «Home» ή «Σπίτι» είναι μια τέτοια δυνατότητα:

Ποιός είναι ο καταλληλότερος για να μας πει, 

τι είναι «Σπίτι»;

Ποιός είναι ο καταλληλότερος για να μας πει,

που είναι το «Σπίτι» του;

Αυτός που έχει έναν ουρανοξύστη στην Ν. Υόρκη 

ή ένας άστεγος;

Ένας βεδουϊνος ή ένα αποδημητικό πουλί;

Μια φυλακή ή μια αγκαλιά;

Ένα καταφύγιο ή μια φωλιά;

1. Τι σημαίνει “home” για σένα;

2. Που είναι το δικό σου «σπίτι»;

ΠΡΟΣΟΧΗ:

Δεν σου ζητάμε διεύθυνση…

Άσε την καρδιά να απαντήσει..

Πως να συμπληρώσετε το ερωτηματολόγιο 

Βήμα 1. Πατήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για να ανοίξετε το ερωτηματολόγιο:
Σύνδεσμος:https://amorgosfilmfestival.com/homeproject

Βήμα 2.Μόλις ολοκληρωθεί η φόρτωση της σελίδας πατήστε το κουμπί “Ξεκινήστε” για να συμπληρώσετε το σύντομο ερωτηματολόγιο μας. Θα πάρει λιγότερο από λεπτό, σας το υποσχόμαστε.

Continue Reading

Trending