Connect with us

Επίκαιρα Πρόσωπα

Άννα Φιλίνη: Οι θησαυροί του Αιγαίου…

 

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Συνομιλώντας με την Άννα Φιλίνη αντιλαμβάνεσαι αμέσως ότι πρόκειται για μια πολυδιάστατη, εξαιρετικά ενδιαφέρουσα προσωπικότητα, με σφαιρική αντίληψη για τα δρώμενα. Μαθήτρια της Ελένη Ζογγολοπούλου, πήρε το πτυχίο της από την Αρχιτεκτονική στο Πολυτεχνείο του Μιλάνου και στη συνέχεια παρακολούθησε το ελεύθερο εργαστήριο γυμνού της Ακαδημίας της Μπρέρα.

Άννα Φιλίνη

Πολίτις του κόσμου, έζησε για πέντε χρόνια στο Δυτικό Βερολίνο και μετά τη μεταπολίτευση επέστρεψε στην Ελλάδα όπου διέγραψε μια σημαντική πορεία τόσο στην πολιτική όσο και στον εικαστικό χώρο. Η δραστηριότητα που παρουσίασε στα γράμματα και στον πολιτισμό ήταν ιδιαίτερα σημαντική. Ιδρυτικό μέλος της Επιτροπής για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Κύπρου, με εικαστικά έργα της να έχουν ταξιδέψει στο Βερολίνο, στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, στο Πεκίνο, εντυπωσιάζει τόσο με τη δουλειά της όσο και με τις οπτικές και τις ιδέες της. Έχει ασχοληθεί με σημαντικά ζωγραφικά αφιερώματα στην Οδύσσεια του Ομήρου, στην ποίηση του Κωνσταντίνου Καβάφη, του Ανδρέα Εμπειρίκου, αλλά και του Σαρλ Μποντλέρ.

Ακολουθώντας στοιχεία από την Άρτε Πόβερα της δεκαετίας του 1970, ενεργό παράγοντα της επαναστατικότητας των κινημάτων της εποχής, ενέταξε την ποίηση της φύσης στη δουλειά της. Τα έργα της, άρρηκτα συνδεδεμένα με την παράδοση της ελληνικής τοπιογραφίας, παρουσιάζουν έντονη εξπρεσιονιστική τάση.

– Ποιες είναι οι πηγές της έμπνευσής σας;

Λατρεύω τη θάλασσα. Με μαγεύει το ύπαιθρο. Μου αρέσει να δουλεύω μέσα σε αυτό. Έχω κάνει πολλά ημερολόγια τοπίων, τα οποία ζωγραφίζω κατά τη διάρκεια των ταξιδιών μου όταν έχω διάθεση. Τα τοπία και οι θαλασσογραφίες είναι η νέα μου δουλειά, δουλεμένη κατά ένα μέρος στο ύπαιθρο και ένα άλλο μεγάλο κομμάτι στο εργαστήριό μου.

«Η ΙΔΙΑ Η ΦΥΣΗ ΕΧΕΙ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ. ΣΕ ΕΝΑΝ ΜΙΚΡΟ ΟΡΜΟ ΣΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΣΥΡΟ ΑΝΑΔΥΟΝΤΑΙ ΘΑΛΑΣΣΙΟΙ ΘΕΟΙ ΚΑΙ ΔΑΙΜΟΝΕΣ»

– Σπουδάσατε στο Μιλάνο με εξαιρετικούς δασκάλους. Επηρεαστήκατε από αυτούς και από τα ρεύματα της εποχής;

Είχα την τύχη να έχω καλούς δασκάλους, που είχαν λάβει μέρος στην πρωτοπορία της αρχιτεκτονικής του ρασιοναλισμού στην Ιταλία. Είχαν δημιουργήσει σημαντικά δημόσια κτίρια. Στο μάθημα της Ιστορίας της Τέχνης ασχοληθήκαμε πολύ με τη ζωγραφική του 20ούαιώνα, αλλά και βέβαια την αρχιτεκτονική. Και βέβαια επηρεάστηκα από αυτούς και τα ρεύματα της εποχής. Είμαι μέσα από τη γενιά από όπου έβγαινε η popart. Ήταν η εποχή του Andy Warhol. Αγαπούσα τα ταξίδια και είχα επισκεφτεί μεγάλα μουσεία και πινακοθήκες. Είδα την Τate στο Λονδίνο, τον Hockney και τον Lucian Freud. Αυτοί πραγματικά τότε με σημάδεψαν.

– Η δικτατορία επηρέασε τη δουλειά σας;

Η δικτατορία κυριολεκτικά τσάκισε τη γενιά μας. Τότε σπούδαζα στο Μιλάνο. Ήμασταν πάντα μπροστά, για να παράγουμε για την κοινωνία μας, τον τόπο μας, τέχνη και αρχιτεκτονική. Η δικτατορία όλα αυτά τα ανέτρεψε. Για επτά χρόνια δεν είχα μυαλό, ούτε καν να παρακολουθήσω εκθέσεις ζωγραφικής. Αυτό που έκανα, όταν ζούσα στο Δυτικό Βερολίνο, ήταν να πηγαίνω στην Πινακοθήκη του Βερολίνου και να βλέπω την Αναγέννηση. Έτσι μαλάκωνα την καρδιά. Η δικτατορία ήταν πλήγμα για την Ελλάδα, αλλά και για τους ανθρώπους ατομικά. Η χώρα μας είχε μπει σε έναν δρόμο ανάπτυξης, μετά πόλεμο στην δεκαετία του ’60. Όταν ήρθε η χούντα όλα σταμάτησαν.

«Η ΧΩΡΑ ΜΑΣ ΕΙΧΕ ΜΠΕΙ ΣΕ ΕΝΑΝ ΔΡΟΜΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΜΕΤΑ ΠΟΛΕΜΟ ΣΤΗΝ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ ’60. ΟΤΑΝ ΗΡΘΕ Η ΧΟΥΝΤΑ ΟΛΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΑΝ»

– Διαπιστώνουμε ότι τα πετρώματα σας γοητεύουν. Θέλετε να δουλέψετε περισσότερο πάνω σε αυτά;

Έχω κάνει μια σχετική μελέτη στα πετρώματα. Ορισμένα τα έχω δουλέψει με φωτογραφία και φακό, για να αναδειχθεί η λεπτομέρειά τους. Επιθυμούσα να αναδειχθεί η γεωμετρία που υπάρχει στη δομή των πετρωμάτων, όπως και πλατύτερα υπάρχει στη φύση. Τα έργα που θα εκθέσω τα δουλεύω από το φθινόπωρο και έδωσα όλες τις δυνάμεις και τον χρόνο μου σε αυτό.

– Τι θα μας παρουσιάσετε στην έκθεση αυτή με τίτλο «Ωδή παραλίων πετρωμάτων»;

Είναι «ωδή παραλίων πετρωμάτων», είναι ζωγραφισμένη με λάδια και με μολύβια. Η ίδια η φύση έχει και αριστουργήματα. Σε έναν μικρό όρμο στη βόρεια Σύρο βρήκαμε έναν όρμο με ορισμένα σπάνια και αριστουργηματικά πετρώματα μέσα από τα οποία αναδύονται θαλάσσιοι θεοί και θαλάσσιοι δαίμονες, ο Ποσειδώνας, η Αφροδίτη, Ναϊάδες, ένας Ομφαλός.

– Ποια η σχέση σας με την Αλεξάνδρεια και τον Καβάφη;

Τον περασμένο Οκτώβρη έδειξα στην Bibliotheca Alexandrina την έκθεση που είχα κάνει για τον Καβάφη και που είχα δείξει και στην Αθήνα και στη Λάρισα. Αυτό ήταν για τον ψυχισμό μου ένας σημαντικός σταθμός στη ζωή μου.

– Έχετε εκδώσει και βιβλία. Είναι κάποιο από αυτά που ξεχωρίζετε;

Έχω εκδώσει ένα βιβλίο, το οποίο αγαπώ πολύ, με τίτλο «Οι γυναίκες στην πρωτοπορία της τέχνης». Ασχολείται με τη ζωγραφική και ξεκινάει από το 1600 με την Αρτεμισία Τζετιλένσκι, Ιταλίδα ζωγράφο του μπαρόκ, θεωρούμενη μία από τους καλύτερους καλλιτέχνες της εποχής της, και φτάνει στο σήμερα, όπου αναφέρω και τις Ελληνίδες, Άννα Κινδύνη και Βάσω Κατράκη, τη Γαλλίδα Μαρλέν Ντουμά και άλλες καλλιτέχνιδες της σύγχρονης τέχνης. Είναι λίγο σαν ιστορία της τέχνης, διότι γράφω για 17 γυναίκες μέσα σε όλο αυτό το χρονικό φάσμα. Το βιβλίο αυτό θα ήθελα να το συμπληρώσω με πιο νέα γυναικεία πρόσωπα και πιστεύω ότι το κοινό θα το βρει ενδιαφέρον.

«ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ ΑΠΟ ΠΑΙΔΙ ΕΔΩΣΑ ΜΕΓΑΛΟ ΒΑΡΟΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΜΟΥ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ, ΠΡΑΓΜΑ ΠΟΥ ΠΑΝΤΑ ΣΥΝΕΧΙΖΩ. ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΦΑΣΗ ΔΙΝΩ ΠΟΛΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΜΟΥ ΣΤΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ»

– Ποια τα μελλοντικά σας σχέδια;

Την συνέχεια της συνέντευξης θα την βρείτε εδώ

* Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «axianews».

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επίκαιρα Πρόσωπα

Ειρήνη Μάκιου «Η ομορφιά ξεκινάει από μέσα μας»

Η Ειρήνη Μάκιου είναι μια από γνωστές και αγαπητές Make up artist της Θεσσαλονίκης.
Αποτελεί ζωντανό παράδειγμα ενός ανθρώπου που μέσα στα χρόνια της κρίσης, τόλμησε να κάνει το μεγάλο βήμα και να ιδρύσει την πρώτη εταιρεία παροχής υπηρεσιών επαγγελματικού μακιγιάζ.
Η εταιρεία “MAKIOU MAKE UP” απασχολεί εξειδικευμένες make up artists παρέχοντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες μακιγιάζ (τηλεοπτικό, νυφικό, διαφήμισης, θεάτρου, μόδας κλπ.).
Την συναντήσαμε στο στούντιο της, στην οδό Μητροπόλεως, όπου μέσα σε μια ζέστη και φιλική κουβέντα, μοιράστηκε μαζί μας μυστικά ομορφιάς και επιτυχίας.

Η Ειρήνη Μάκιου σπούδασε στο δημόσιο ΙΕΚ Θεσσαλονίκης, στο τμήμα Επαγγελματικού Μακιγιάζ.
Οι σπουδές της συνεχίστηκαν στη Λιόν της Γαλλίας, στην σχολή Ecole Carolle, όπου και ειδικεύτηκε στα special effects κινηματογράφου και στο τηλεοπτικό μακιγιάζ.
Πέραν από το έμφυτο ταλέντο που μπορεί να διαθέτει, οι σπουδές της παρείχαν όλες τις εξειδικευμένες γνώσεις και τεχνικές που χρειάστηκε για να εξελιχθεί επαγγελματικά.

Ποια είναι για σας τα βασικά στοιχεία που εξασφαλίζουν επιτυχία σε μια επιχείρηση;

Η αγάπη γι’ αυτό που κάνεις, η συνεχής εκπαίδευση και εξέλιξη, καθώς και η ειλικρινή σχέση που χτίζεις με τον πελάτη, είναι τρία από τα πιο βασικά συστατικά μιας πετυχημένης επαγγελματικής πορείας.

 

Έχετε κάποια προσωπικά μυστικά ομορφιάς και υγείας;

Η ομορφιά ξεκινάει από μέσα μας. Ως εκ τούτου, φροντίζω να τρέφομαι, να γυμνάζομαι και να κοιμάμαι σωστά.
Επίσης χρησιμοποιώ καλλυντικά υψηλής ποιότητας, τα οποία φροντίζουν το δέρμα μου, κατά τη διάρκεια των ωρών που είμαι μακιγιαρισμένη.

 

Τι θα συμβουλεύατε μια γυναίκα να προσέχει στη διατροφή και τον τρόπο ζωής της για να διατηρείται υγιής και όμορφη;

Καλό είναι να αποφεύγει τις επεξεργασμένες τροφές, να πίνει ποιοτικό νερό και να αποφεύγει το κάπνισμα.
Ο ύπνος, η διατροφή και η καλή ψυχολογία παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην ποιότητα του δέρματος.

 

Ποιες συμβουλές θα δίνατε σε μια γυναίκα που αποφασίζει να ασχοληθεί με τον τομέα σας

Το επάγγελμα μας, είναι σίγουρα ένα πολύ δημιουργικό επάγγελμα με δυνατότητες εξέλιξης και τεράστιο φάσμα εφαρμογών (τηλεόραση, θέατρο, μόδα, κινηματογράφος, διαφήμιση, κα), γι’ αυτό και καλό είναι, οι νέες κοπέλες που θέλουν να μπουν στον χώρο, να αποκτήσουν στην πορεία μία εξειδίκευση.

 

Ποια θα χαρακτηρίζατε κομψή γυναίκα.

Είναι η γυναίκα που δεν είναι fashion victim, αλλά έχει την ικανότητα να προσαρμόζει την μόδα επάνω της.

 

Φροντίζετε να έχετε ελεύθερο χρόνο για τον εαυτό σας.

Τα τελευταία χρόνια, έχω θέσει σωστές προτεραιότητες και μέσα σε αυτές είναι να διαθέτω χρόνο και για τον εαυτό μου κάνοντας πράγματα που με γεμίζουν και με ανανεώνουν.

 

Πόσο Βusinesswomen πιστεύετε ότι είναι οι Ελληνίδες; Και αν ναι, είναι αυτό θετικό ή αρνητικό.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε μία αύξηση στην γυναικεία επιχειρηματικότητα προκειμένου η γυναίκα να αυτονομηθεί και να είναι ανεξάρτητη.
Η πρόκληση πίσω από αυτό το εγχείρημα, είναι να βρει τις ισορροπίες ανάμεσα σε οικογένεια και καριέρα.
Μόνο ως θετική βλέπω αυτήν την εξέλιξη, αν κρίνω από την προσωπική μου εμπειρία.

 

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;

Οι επόμενοι στόχοι μου είναι, η εταιρεία Makiou Make Up, να επεκταθεί σε νέες αγορές, να δημιουργηθεί η σχολή Makiou Make Up Academy και ταυτόχρονα να κάνω το μεγάλο βήμα ενασχόλησης μου με τα κοινά της πόλης μου.

 

Ποιο είναι το προσωπικό σας σλόγκαν ή ρητο

Κάθε εμπόδιο, για καλό!!  🙂

Continue Reading

Επίκαιρα Πρόσωπα

Βασίλης Σολιδάκης: Ζωγραφίζω αυτό που αγαπάω

…γιατί οι πράξεις μας είναι πολιτισμός.

Βασίλης Σολιδάκης

Πιστεύοντας στην αναγκαιότητα της έκφρασης και της εσωτερικής επικοινωνίας, προσπαθώ τα δεδομένα μου να είναι οι σύγχρονοι προβληματισμοί πάνω στην τέχνη χωρίς να γίνεται αυτοσκοπός η πρωτοτυπία της εικόνας, ούτε όμως και η επανάληψή της.

Ατελιέ

Γράφει ο Γιάννης Λιάκος

Η συνάντησή μας στο εργαστήριο του ζωγράφου, έγινε μεσημεράκι με δυό ρακές για να ξεκινήσει η κουβέντα. Καλλιτέχνης ανήσυχος, με έντονη την ανάγκη να ανατρέπει τα πάντα στην δουλειά του από την μια στιγμή στην άλλη.

Ξεκίνησε να μιλά για τα ταξίδια της ζωής του.

Βασίλης Σολιδάκης

Βασίλης Σολιδάκης: “Γεννήθηκα στην Κρήτη το 1948. Το 1973, βρέθηκα στην Ισπανία, μετά από παρότρυνση του δάσκαλου μου Θ.Δρόσου. Εκεί, με προβλημάτισε έντονα η διαφορά που ένιωσα να υπάρχει, ανάμεσα στην «κλασσική» τέχνη των μουσείων και στην «σύγχρονη» τέχνη.

Η γνωριμία μου με τον Δημήτρη Περδικίδη στην Μαδρίτη, ήταν καθοριστική και πολύτιμη. Ο σπουδαίος αυτός ζωγράφος, με βοήθησε να καλύψω τα κενά μου. Μελέτησα από κοντά την Ισπανική τέχνη σε όλο της το μεγαλείο!! Παράλληλα, αντέγραφα λεπτομέρειες από έργα των μεγάλων δασκάλων, για να κατανοήσω τεχνικές που μου ήταν απαραίτητες. Βέβαια, το πνεύμα του Βελάσκεθ ακόμα με κατατρέχει.”

Ατελιέ

Από την πρώτη ατομική έκθεση στην αίθουσα τέχνης «Συλλογή» η θεματική των έργων μου προερχόταν από ό,τι με συγκινούσε, εντυπωσίαζε ή με προβλημάτιζε και προσπάθησα να αποδώσω με ρεαλισμό τα κοινωνικά προβλήματα της εποχής, μέχρι και το 1985.

Τη συνέχεια του άρθρου θα τη βρείτε εδώ

Πηγή

 

Continue Reading

Επίκαιρα Πρόσωπα

«Νίκη»: H «μορφική» γλώσσα του Νίκου Καρόκη

Γράφει η Μαράη Γεωργούση *

Η καλλιτεχνική δημιουργία αποτελεί μια επίπονη διαδικασία μέσα από τον στοχασμό, την επιλογή, την σύνθεση και την σχηματοποίηση των υλικών. Ο γλύπτης Νίκος Καρόκης ακολουθεί ένα σύνολο  διαδικασιών δημιουργώντας μια δίοδο έκφρασης. Φιλοτεχνεί μια σειρά γλυπτών που, επικοινωνούν με τον θεατή μέσω της «μορφικής» τους γλώσσας. Μια γλώσσα μορφών και συμβόλων ευρύτερα κατανοητή.

Οι όποιες δυσκολίες προκύψουν από τον διάλογο με το υλικό, το σχήμα, τον όγκο, το μέγεθος, το χρώμα, επιλύονται από τον γλύπτη με φροντίδα και σεβασμό στην οντότητα του αρχικού σχήματος. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης αναφέρει πως η «Νίκη», «Niki» ως όνομα του γλυπτού προήλθε από την μελέτη της κίνησης και της στάσης του σώματος, αυτής της συχνής κοινής αντίδρασης των ανθρώπων, όταν επιτυγχάνουν τον απόλυτο στόχο τους και εκδηλώνουν τον ενθουσιασμό τους.

H αρμονία και η ομορφιά είναι έννοιες σύνθρονες της γλυπτικής τέχνης. Ο καλλιτέχνης μετατρέπει το όραμά του σε επιθυμία, ενώ  δημιουργώντας το προχωρά συγχρόνως καλλιτεχνικά και ψυχικά. Το συγκεκριμένο γλυπτό είναι φορτισμένο με έναν έντονο συμβολικό χαρακτήρα. Η γραμμικότητα της μορφής, οι μεγάλες και μικρές καμπύλες, οι ευθείες, η ώσμωση  τους αποτέλεσαν γεωμετρικό παιχνίδι στα χέρια του γλύπτη. Απέδωσε με την χρήση του υλικού του ένα κολάζ συναισθημάτων, γεγονότων και μνήμης. Ένα κολάζ βιωματικό με εγκιβωτισμένες αφηγήσεις.

Η επιλογή του θέματος έμπνευσης ενός γλυπτού δεν έχει πάντα την ίδια αφετηρία. Έχει μεγάλη σημασία τι αφηγείται το γλυπτό και πως έχει εκφραστεί από τον καλλιτέχνη. Ένα οπτικό ερέθισμα, ένα συναίσθημα, οδηγούν στην  αφορμή για πράξη. Η κάθε προσωπική μας νίκη, «Niki», όπως ονόμασε ο Νίκος Καρόκης το γλυπτό του, προϋποθέτει σωστή προετοιμασία, σκληρή δουλειά, συνεχή προσπάθεια και νίκη επί του εγκλωβισμού του φόβου.

 

 

 

Τη συνέχεια του άρθρου θα τη βρείτε εδώ

Πηγή

Continue Reading

Trending