Connect with us

Επίκαιρα Πρόσωπα

Αφροδίτη Κράβαρη: θηλυκό Su-57 στο χώρο της πολιτικής;

Η Αφροδίτη βρέθηκε πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη και μπορέσαμε να τα πούμε από κοντά. Κάθισε μπροστά μου με τη μάσκα και όσα χρόνια τη γνωρίζω εξακολουθεί να βάζει στο αθόρυβο το κινητό και να παίρνει στο χέρι μολύβι και χαρτί όταν αφοσιώνεται να σου μιλήσει για δουλειά. Όση ώρα της μιλάς μπορεί να εμπνευστεί τίτλους, λογότυπα, μηνύματα και είναι εντυπωσιακό το πώς άφησε πίσω μια διαδρομή για ακαδημαϊκή καριέρα για τον άγνωστο χώρο του Digital τότε. Ποτέ δεν είσαι σίγουρος με τι ακριβώς ασχολείται… επικοινωνιολόγος στα χαρτιά μα τι παραπάνω ακόμα; 

Την έχουμε δει να αναλαμβάνει εταιρείες, brands, πολιτικούς, υπηρεσίες , να αρθρογραφεί, να σχεδιάζει τη στρατηγική και την επικοινωνία σε οργανισμούς, να φωτογραφίζει και να φωτογραφίζεται, να ασχολείται με design,να σου τρέχει καμπάνιες στα social media, να διδάσκει για digital media, να σε ντύνει, να παθιάζεται με το public speaking ή να ενισχύει το personal branding σου. Η πένα της είναι πάντα καυστική και αυτό που σκέφτεται θα στο δηλώσει ευθαρσώς αδιαφορώντας αν το πάρεις στραβά ή όχι. Μαζί της δε τσακώνεσαι ποτέ. Θα σου δώσει το χώρο και το χρόνο σου και είναι σίγουρο πως θα επιστρέψεις αργά ή γρήγορα κοντά της – έχει το κοκκαλάκι της νυχτερίδας.  Αυτό το κορίτσι που κατακλύζει με περιεχόμενο τα social media, δύσκολα θα σε κάνει φίλο στο Facebook & με μεγάλη ευκολία θα σε πετάξει έξω από το Instagram αν την ενοχλείς δίχως λόγο. 

Πήρε μια μεγάλη απόφαση να αφήσει πίσω κάποιους τομείς και να ασχοληθεί ενεργά πίσω από τα φώτα με την πολιτική αν και στο παρελθόν θυμάμαι πως μου έλεγε πως δεν ήθελε να το κάνει. 

Μια απολαυστική συνέντευξη εφ’όλης της ύλης με τη δική της πάντα ανατρεπτική ματιά. 

 

Ξέρεις τι είναι το Su-57;

 

  • Χαχαχα Θα έπρεπε;  Όχι! Εγώ θα έπρεπε να ρωτήσω γιατί διάλεξες τέτοιο τίτλο! Περίμενε να δω.

 

[ανοίγει google, διαβάζει και σοβαρεύει για 2 λεπτά, αφήνει πάλι κάτω το κινητό και γελάει]

Είχα διαβάσει πρόσφατα ένα άρθρο για αυτό το μαχητικό αεροσκάφος,  το οποίο είναι από τα καλύτερα του κόσμου και διαθέτει συστήματα τεχνητής νοημοσύνης πτήσης, πλοήγησης, συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου,  πυροβόλα λέιζερ κά. Είναι ένα μαζικό υπερόπλο.  Σκέφτηκα  πως σου ταιριάζει αν αναλογιστεί κανείς πως είσαι πολυεργαλείο, πως εντοπίζεις το issue από μίλια μακριά, εγκλωβίζεις εύκολα στόχους και έχεις εξωτικές δυνατότητες εξόντωσης . Υψηλές προδιαγραφές και απαιτήσεις. Θα το δεχτείς ως τίτλο;

 

  • Αν και έχω τρέλα με τα αεροπλάνα, να φανταστείς πως ήθελα να γίνω πιλότος μικρή ανάμεσα στα άλλα, είμαι εντελώς άσχετη. Αυτή ήταν η νέα γνώση της μέρας. Δε θα σχολιάσω κάτι άλλο. 

 

 

Πίσω ή μπροστά από τα φώτα στην πολιτική;

  • Χαχαχα μου τη φυλούσες. Προς το παρόν πίσω. Εγώ βρίσκομαι εδώ για να προσφέρω βάσει τεχνογνωσίας τον καλύτερο εαυτό μου στηρίζοντας μόνο ανθρώπους που πραγματικά πιστεύω. Να τους προετοιμάζω, να βελτιώνω τη δημόσια εικόνα τους, να τους βοηθώ με τα λεκτικά τους, με τη μη λεκτική επικοινωνία τους και να βάζω μαζί τους μεγάλους στόχους. Δε με νοιάζουν οι βραχυπρόθεσμοι στόχοι, ούτε να κάνω κάτι απλά για λίγο και να εγκαταλείψω. Είμαι εδώ για να είμαι δημιουργική μέχρι αηδίας, γρήγορη, αποτελεσματική και φυσικά να μαθαίνω όσα περισσότερα μπορώ γιατί όσα γνωρίζεις εσύ δεν τα ξέρουν άλλοι, και όσα ξέρουν οι άλλοι τα αγνοείς εσύ- η γνώση είναι δούναι και λαβείν και εγώ αγαπώ τη δια βίου μάθηση. Αν με ρωτάς αν θα έβαζα ποτέ υποψηφιότητα για κάτι, όχι δε νομίζω πως θα το έκανα, δουλειά μου είναι να προετοιμάζω άλλους και να είμαι στο στενό κύκλο των συμβούλων τους.  Επειδή στη ζωή όμως όλα είναι ρευστά και δε ξέρεις τι σου ξημερώνει, η μοναδική υποψηφιότητα που θα μπορούσα να σκεφτώ ή θα ταίριαζε σε αυτό που είμαι είναι μόνο για Ευρωβουλή.

 

Πως πήρες την απόφαση να δώσεις εξωστρέφεια σε αυτό που κάνεις στη ΝΔ; Τι ακριβώς κάνεις αυτήν την στιγμή;

 

  • Άπαξ και πάρεις μια απόφαση, πρέπει να την υποστηρίξεις. Ως υπεύθυνη Επικοινωνίας & Digital Media της Γραμματείας Παραγωγικών Τομέων της ΝΔ, αν μη τι άλλο πρέπει να πρεσβεύω αυτό που λέει η λέξη: επικοινωνία. Και δε νοείται επικοινωνία χωρίς εξωστρέφεια. Προσπαθώ συνεχώς να περνώ το μήνυμα πως γίνονται τόσα πολλά πράγματα που ο κόσμος δεν τα γνωρίζει. Η συγκεκριμένη Γραμματεία επανδρώνεται συνεχώς ακόμα και μέχρι σήμερα με πολύ ποιοτικά και σημαντικά στελέχη της αγοράς. Αν φανταστείς πως η κάθε μικρομεσαία επιχείρηση που ανήκει σε παραγωγικό τομέα βρίσκεται κάτω από την ομπρέλα της γραμματείας μας, θα καταλάβεις πως οι ιδέες, οι ενέργειες, οι συναντήσεις, οι πρωτοβουλίες, είναι πολυπληθείς – διαδικτυακά βέβαια πλέον. Επεξεργαζόμαστε και αξιολογούμε προτάσεις, προβλήματα, αφουγκραζόμαστε την κοινωνία και προσπαθούμε να βρούμε απτές λύσεις στα προβλήματα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Θεωρούμε τους επαγγελματίες ως κρίσιμους παράγοντες στήριξης και αύξησης του εθνικού εισοδήματος και ως τέτοιους τους αντιμετωπίζουμε. Όλες οι δράσεις αυτές όμως δεν είχαν μέχρι σήμερα την εξωστρέφεια που έπρεπε. Νευριάζω πολύ όταν μου λένε…τι κάνετε πια; Αν ήξερε την ενέργεια, το ζήλο, το χρόνο και τη δουλειά που αφιερώνουμε καθημερινά, δεν θα το έλεγε αυτό. Όλοι περιμένουν με ένα μαγικό ραβδί να αλλάξει ο τόπος μεμιάς. Εγώ πιστεύω πως ο καθένας πρέπει να βάζει το δικό του λιθαράκι και με τις πράξεις του να δίνει το παράδειγμα. Να δείχνει το δρόμο. Η δουλειά που γίνεται στη ΝΔ, τόσο στη δική μας Γραμματεία, στις υπόλοιπες, όσο και στη κεντρική διοίκηση, θα έπρεπε να αναπτερώνει κάθε πολίτη πως υπάρχει μέλλον γι αυτή τη χώρα και ότι η χώρα κινείται με ρυθμούς της εποχής της πλέον. Πάμε μπροστά και δεν κοιτάμε πίσω, παρά μόνο για να μη ξανακάνουμε ίδια λάθη.

 

 

Στην πολιτική παρατηρείται να χρησιμοποιούνται συχνά από πολιτικούς τεχνάσματα και τακτικές όταν δε μπορούν  να ανταπεξέλθουν σε μια ερώτηση ή όταν στριμώχνονται επικοινωνιακά. Θεωρείς πως είναι μια καλή λύση για να αποφύγεις να απαντήσεις;

 

  • Είναι μια λύση για να αποφύγεις ή να δημιουργήσεις μια συγκεκριμένη εικόνα, ή ακόμα και να διαμορφώσεις ένα συγκεκριμένο κλίμα ανάλογα με το που θέλεις να οδηγήσεις την κουβέντα. Ένας έμπειρος δημοσιογράφος δε θα σε αφήσει να ξεφύγεις, αλλά και ένας έμπειρος ή καλά μαθητευόμενος πολιτικός μπορεί να ξεγλιστρήσει αν είναι διαβασμένος.  Το θέμα είναι ένα: ένα τέχνασμα ή μια στρατηγική σε γλυτώνει προσωρινά κι αυτό το αντιλαμβάνεται ο θεατής – όταν δεν είσαι ακριβής στις απαντήσεις σου. Ο δημόσιος λόγος είναι δύσκολος. Δεν αρκεί να διαβάζεις και να αναπαράγεις ένα κατεβατό από δηλώσεις. Θέλει ταλέντο να δημιουργείς θετικό κλίμα υπέρ σου και με βάση τη συνεπή και αξιόλογη πορεία σου να δείχνεις πως δεν ήρθες για να φύγεις.

 

 

Τι διαφορετικό έχει η πολιτική επικοινωνία; Την προτιμάς από την εταιρική;

 

  • Για μένα δεν παίζει ρόλο το είδος, αλλά η ουσία. Θέλω να «δένομαι» χειροπόδαρα με όποιον αναλαμβάνω γιατί η επικοινωνία δεν είναι 5 βήματα γραμμένα σε ένα χαρτί, ούτε 2 συμβουλές που θα τις υλοποιήσεις και θα πετύχεις το στόχο σου. Ξέρεις έχει πολύ μεγάλη σημασία η μη λεκτική επικοινωνία στην οποία και εξειδικεύομαι σε συνδυασμό με το personal branding. Ο τρόπος που θα ντυθείς, τα χρώματα που θα επιλέξεις, η ματιά σου, πόσο δυνατά ή όχι θα σφίξεις το χέρι του άλλου σε χειραψία αν και δεν υπάρχουν χειραψίες πια, η στάση του σώματός σου, το χαμόγελό σου, οι εκφράσεις του προσώπου σου, το περπάτημά σου, η οικειότητα με τους γύρω σου, η αύρα σου στο χώρο σε διαπροσωπικό ή όχι επίπεδο, όλα παίζουν μεγαλύτερη σημασία από όση ίσως πιστεύεις. Σημασία δεν έχει τι λες, αλλά πως το λες. Ακόμα κι ένα μεγάλο ψέμα, με ωραίο περιτύλιγμα και φρου φρου θα το καταπιείς σαν τη μεγαλύτερη αλήθεια. Μη μου πεις πως δεν το έχεις δει αυτό στην πολιτική ιστορία! Η πολιτική επικοινωνία με γοητεύει περισσότερο γιατί απευθύνεται σε ευρύ κοινό και το ευρύ κοινό είναι απρόβλεπτο. Αυτό ενέχει τη μεγαλύτερη γοητεία. 

 

 

Υπάρχει κάτι που εσύ λόγω δουλειάς δίνεις ιδιαίτερη σημασία επικοινωνιακά, αλλά διακρίνεις πως δε γίνεται στην πλειοψηφία της Κυβέρνησης;

 

  • Θα σου πω. Εγώ δίνω μεγάλη αξία στα σχόλια του κόσμου. Αφιερώνω μέσα στη μέρα 2 ώρες που κάνω αποδελτίωση σχολίων, φράσεων και κλίματος. Αυτό δε ξέρω αν γίνεται στο πρωθυπουργικό γραφείο από συγκεκριμένη ομάδα που επιβάλλεται να κάνει μόνο αυτό, αλλά εγώ το κάνω και στις υπόλοιπες δουλειές μου που δεν αφορούν την πολιτική. Είναι πολύ πολύ σημαντικό να αφουγκράζεσαι τη γνώμη του κόσμου που ευθαρσώς γράφει δημόσια πια σχολιασμούς με ύφος – άλλοτε με θετικό, άλλοτε με αρνητικό πρόσημο. Κατανοείς τι αισθάνονται, τι σκέφτονται, τι συζητάνε στις παρέες τους, τα παράπονά τους, το θυμό τους, τις ελπίδες τους, την αγανάκτησή τους. Όλα αυτά τα μαζεύεις σε μια γαβάθα και με το feedback που παίρνεις προχωράς. Δε νοείται να θέλεις να έχεις social media και να προωθείς τα μηνύματά σου, αλλά όταν έρχεται η ώρα του σχολιασμού να απουσιάζεις. Παρατηρώ posts με πολλά σχόλια και ο συγγραφεύς δε μπαίνει καν στον κόπο να πατήσει ένα like στα σχόλιά τους ή να κουβεντιάσει μαζί τους. Τώρα θα με ρωτήσεις και σε προλαβαίνω, αν πρέπει ή όχι να απαντάμε σε σχόλια χρηστών. Εξαρτάται. Αν σε έπαιρνα τηλέφωνο να σου πω πως το προϊόν σου που μόλις αγόρασα δεν ήταν καλό, θα μου το έκλεινες στα μούτρα; Αν σε καλούσα για χρόνια πολλά, θα έβλεπες ποιος ήμουν και δε θα το σήκωνες;  Το μέσο αλλάζει, όχι η επικοινωνία, ούτε η στρατηγική. Εξαρτάται τι είδους διαχείριση crisis θέλεις να κάνεις. Πόσο κοντά θέλεις να είσαι με το community που φτιάχνεις. Πόσο σε ενδιαφέρει ή βαριέσαι να ασχοληθείς. Αυτή τη δουλειά φυσικά ποτέ δεν την κάνει το άτομο μόνο του, αλλά η ομάδα του, οι σύμβουλοί  του. Είσαι γελασμένος αν θεωρείς πως μπορείς να διαχειριστείς όλο αυτό, όπως μιλάς με ένα φίλο σου απλά στο messenger. 

 

Βασικά γνωρίσματα του χαρακτήρα σου;

 

  •  Υπομονετική μέχρι αηδίας, επίμονη/ προσηλωμένη στον εκάστοτε στόχο, ετοιμόλογη, ειλικρινής & απαιτητική/τελειομανής.

 

 

Σε ποια περίπτωση θα έλεγες ψέματα;

 

  • Σε καμιά. Τα μεγαλύτερα ψέματα τα λέω στον εαυτό μου, αλλά πια με ξέρει και μου λέει “πόσο νομίζεις ακόμα πως μπορείς να ξεγελάς εμένα και τους άλλους;”. ‘Ετσι ούτε εκεί τολμώ να πω πλέον.

 

Facebook,Messenger,  Instagram ή Tik Tok;

 

  • Χαχαχ όλα. Fb για τους φίλους & για προβολή της δουλειάς, Messenger για τα προσωπικά μου, Instagram με κλειστό προφίλ για τη φωτογραφία που τόσο αγαπώ και tik tok για την καραντίνα! 

 

Πες μου κάτι που δε μπορεί να γνωρίζει ο κόσμος που συνεργάζεται ή συναναστρέφεται μαζί σου;

 

  • Μ’αρέσει η ποίηση, γράφω κιόλας, η φωτογραφία, τα πορτραίτα κυρίως και είμαι εξαιρετική στη ζαχαροπλαστική 

 

Τι δεν αντέχεις σε άνθρωπο;

 

  • Την τσιγκουνιά και την αγένεια. 

 

Πότε ήταν η τελευταία φορά που έκλαψες;

 

  • Πολύ πρόσφατα. 

 

Τι σχέση έχεις με το κινητό σου; Πως προλαβαίνεις να απαντάς τόσο γρήγορα πάντα;

  • Η σχέση μου με το κινητό μου είναι ερωτική! Το θέλω συνέχεια δίπλα μου, απαγορεύεται να το αγγίξεις χωρίς την έγκρισή μου και έχω τρελή εξάρτηση γιατί είναι η προέκταση του χεριού μου στη δουλειά και στις επικοινωνίες μου. Η αλήθεια είναι πως είμαι πολύ γρήγορη, ναι, αλλά αυτό συμβαίνει γιατί το online είναι ζωντανός οργανισμός. Όπως όταν σου μιλάω, σε κοιτώ στα μάτια και περιμένω να μου απαντήσεις, έτσι και οι χρήστες αναμένουν μια απάντηση από σένα όχι απλά άμεσα, αλλά τώρα. Όποιος δε μπορεί να ανταπεξέλθει σε τέτοιο ωράριο ή πίεση δε μπορεί να ασχοληθεί επαγγελματικά με τα social media. Τα social media δεν είναι ααα τι ωραία μέρα έχουμε σήμερα, ας ανεβάσουμε ένα post. Αντιθέτως, καθετί που αναρτάται σε επαγγελματικό προφίλ πρέπει να είναι απόρροια στρατηγικής, σε σωστή ώρα, με σωστό ύφος, γραφή και φυσικά να περιμένεις διάδραση. Στα προσωπικά μου μηνύματα απαντώ αμέσως μόνο όταν κάτι με ενδιαφέρει πολύ χαχα

Λογική ή ένστικτο;

 

  • Ένστικτο, διαίσθηση και συναίσθημα. Έχω πολύ ισχυρό τέτοιο τρίγωνο που δε με έχει αφήσει να πέσω έξω ποτέ. Ούτε σε δουλειά, ούτε σε άνθρωπο, ούτε στα προσωπικά μου. Η λογική καταστρέφει τα καλύτερα μυαλά, κρίμα δεν είναι;

 

 

Αναπολείς πίσω τα χρόνια ως ξενόγλωσση καθηγήτρια; Σου λείπει η διδασκαλία; Πόσο διαφορετική ζωή έκανες τότε;

 

  • Ωραία ερώτηση. Είναι σα να σε ρωτάω αν θυμάσαι τη ζωή σου πριν το κινητό τηλέφωνο.  Είναι ριζική η αλλαγή. Θα σου πω τι μου έχει λείψει. Ο πίνακας και οι κιμωλίες. Τα γραπτά στην τσάντα μου και τα πράσινα στυλό γιατί ποτέ δε διόρθωνα με κόκκινο, το θεωρούσα πολύ επιθετικό. Μου λείπουν τα ιδιαίτερα μαθήματα και τα απροειδοποίητα τεστ που τους έβαζα. Η διδασκαλία είναι ιερό πράγμα. Διαμορφώνει χαρακτήρα και 

  • προσωπικότητα. Ανοίγει το νου και τους ορίζοντες. Ήταν ο λόγος που στο πρώτο μου μάστερ επέλεξα τη διδακτική της τεχνολογίας με κατεύθυνση στο eLearning. Αυτό που συνέβη στην καραντίνα το Μάρτιο, ήξερα πως θα γίνει από το 2009. Ηλεκτρονική μάθηση, διδασκαλία, εργασία, επικοινωνία.  Έχω μεγάλη διόραση στο να βλέπω τι έρχεται μπροστά και να προετοιμάζομαι γι αυτό. Η ζωή που έκανα τότε ήταν πολύ διαφορετική, χωρίς κινητά, χωρίς social media, χωρίς φρενήρεις ρυθμούς, περισσότερη προσωπική επαφή που εγώ την κρατώ μέχρι σήμερα με όσους θέλω και φυσικά με λιγότερη αβεβαιότητα και ρευστότητα από ό,τι ζούμε σήμερα. 

 

 

Ποιο είδος ανθρώπων λατρεύεις;

 

  • Λατρεύω όσους ρισκάρουν. Αυτούς που βγαίνουν από τη ρουτίνα τους και τολμούν να ζήσουν. Η ζωή είναι μια διαδρομή με σταυροδρόμια, ανθρώπους, εμπειρίες, πεπραγμένα, συναισθήματα και άγνωστες έννοιες που ίσως δεν καταλάβουμε ποτέ. Φαντάσου να έπρεπε να διανύσεις αυτήν τη διαδρομή στην ίδια ταχύτητα, με τον ίδιο συνεπιβάτη, στο ίδιο αμάξι, από τον ίδιο δρόμο. Προτιμώ να πεθάνω τώρα παρά να με σκοτώσει η ρουτίνα και η δειλία μου για αλλαγή. Είμαι άνθρωπος που αν το ένστικτό μου λέει πως αξίζεις, θα ρισκάρω για σένα. Τόσο απλά. 

 

Σε έχουν υποτιμήσει ποτέ στη δουλειά; Πως αντιδράς;

 

  • Ναι το έχουν κάνει. Δεν τους αδικώ. Οι Έλληνες έχουμε γεννηθεί για να κατασπαράζει ο ένας τον άλλο.Στο εξωτερικό περπατάς ανάμεσα σε δάφνες και κρέμονται από το χείλη σου.  Οι ίδιοι βεβαίως  που με υποτίμησαν, ζήτησαν μετά από καιρό συγγνώμη. Οι λόγοι συνήθως ήταν πως δεν αναγνώρισαν αλλού τη συνέπεια, τον επαγγελματισμό και την οργάνωσή μου & ότι όταν βλέπεις το χειρότερο, εκτιμάς το καλύτερο.  Δεν κρατώ καμιά κακία ποτέ. Δε βροντοφωνάζω ποτέ ό,τι κάνω. Αφήνω τη δουλειά μου να μιλάει για μένα και έτσι ενεργοποιείται πολύ εύκολα το word of mouth. Δε θα σου πουλήσω ποτέ άμεσα τη δουλειά μου, δε με ενδιαφέρει. Δίνω συναισθηματικό πρόσημο σε ό,τι αναλαμβάνω γιατί είτε είσαι προϊόν, είτε υπηρεσία, είτε οργανισμός, είτε πρόσωπο, έχεις να κάνεις με ανθρώπους και οι άνθρωποι μόνο όταν συνδέονται συνειρμικά συναισθηματικά μαζί σου μπορούν να σε ακούσουν και να δεχτούν το μήνυμα που έχεις να τους πεις.

 

 

 

Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που κάνεις μόλις ξυπνάς;

 

  • Κοιτάζω το κινητό μου. Μ’ αρέσει να βλέπω καλημέρα από τους ανθρώπους που αγαπώ. Μου φτιάχνει τη μέρα.

 

Πόσο σημαντική είναι η επικοινωνία στις μέρες μας;

 

  • Πολύ σημαντική γιατί τείνει να εξαλειφθεί. Για να υπάρξει όμως καθαρή επικοινωνία πρέπει το μήνυμα που διαβιβάζεται από τον πομπό από ένα συγκεκριμένο μέσο να φτάνει και να κατανοείται πλήρως από τον αποδέκτη. Δεν είμαι σίγουρη πως συμβαίνει αυτό. Ο καθένας λέει αυτό που θέλει, ο αποδέκτης καταλαβαίνει τα μισά, η κατανόηση συνήθως είναι αμφίσημη και ελλιπής. Σκύβαλα επικοινωνίας τα ονομάζω εγώ. Γι αυτό είμαι λάτρης της μη λεκτικής επικοινωνίας. Όσα μπορείς να πεις με τη γλώσσα του σώματος και με τα μάτια, δε μπορούν να εκφραστούν ούτε με υπόμνημα. Τα μάτια είναι το ισχυρότερο μέσο για να λες αυτό που θες ακόμα κι αν η γλώσσα σου σχηματίζει άλλες λέξεις. 

 

Θα έχουμε ξανά καραντίνα;

 

  • Αν συνεχίσουμε να είμαστε ανεύθυνοι, να μην καταλαβαίνουμε τη σοβαρότητα της κατάστασης, να περιφερόμαστε σαν να μην υπάρχει αύριο αγνοώντας τον κίνδυνο, να μην ακούμε τους ειδικούς και να μην είμαστε παραδείγματα προς μίμηση ατομικής ευθύνης, ναι μπορεί να έχουμε ξανά. Μέχρι στιγμής λαμβάνονται όλα τα μέτρα για να το αποφύγουμε. Δεν είναι πυρηνική φυσική για να κατανοήσει κανείς πως η δημόσια υγεία είναι πρώτη στην ατζέντα. Είμαστε παράδειγμα προς μίμηση παγκοσμίως γιατί πήραμε δύσκολα μέτρα στην αρχή και τα τηρήσαμε. Αν χρειαστεί να γίνει ξανά, ας γίνει. Η μαθηματική πράξη είναι εύκολη. Φοράς τη μάσκα σου, πλένεις τα χέρια σου, αποφεύγεις το συνωστισμό. Πόσο δύσκολο μπορεί να είναι απορώ.

 

Έχεις κάνει τεστ για covid;

 

  • Ναι έχω κάνει. Προφανώς ήταν αρνητικό, αλλά θεωρώ πως θα ξανακάνω. 

 

Ποιο είναι το αγαπημένο σου τραγούδι; Σηματοδοτεί κάτι;

 

  • Έτσι ξαφνικά, Ρέμος. Ναι, είναι ιδιαίτερο για μένα. 

 

Υπάρχει ερώτηση που θα ήθελες να σου κάνω και δεν την έκανα; 

 

  • Θα ήθελα να σου πω περισσότερα περί επιχειρήσεων και τι βλέπω να έρχεται μπροστά από θέμα τεχνολογίας, αλλά μάλλον την επόμενη φορά. Θα είμαι και περισσότερο προετοιμασμένη!

 

 

Επίκαιρα Πρόσωπα

«Αφιέρωμα» Η Κρήτη επιχειρεί: Νατάσα Γρηγοράκη

Η Νατάσα Γρηγοράκη είναι συνιδιοκτήτρια ενός καταστήματος κινητής τηλεφωνίας “Γερμανός”, 15 χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης και συνιδρύτρια του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Women Do Business , τα τελευταία δύο χρόνια, που διαπραγματεύεται την επιχειρηματική ανισότητα στα δύο φύλα.

Είναι σύζυγος και μητέρα τριών αγοριών 20, 18 και 14 χρονών.

Είναι ένας συνδυασμός παραδοσιακής επιχείρησης, με μία κοινωνική επιχείρηση όπου και οι δύο έχουν στόχο τον άνθρωπο , την εξέλιξη και την επικοινωνία .

Η ενασχόληση της στο κατάστημα Γερμανός έχει πρωταρχικό σκοπό την εξυπηρέτηση των καταναλωτών σε λύσεις τεχνολογίας , νέων υπηρεσιών και προγραμμάτων επικοινωνίας .
Η δράση της στο Women Do Business, στοχεύει στην προαγωγή της γυναικείας επιχειρηματικότητας , στην διαχείριση της ανισότητας της, καθώς επίσης και στην κατάργηση των στερεοτύπων .
Πώς παντρεύτηκαν αυτά τα δύο?
Οι πολλαπλοί ρόλοι στους οποίους πρέπει να ανταπεξέλθει επιτυχημένα μία γυναίκα ( εργαζόμενη, επιχειρηματίας, σύντροφος, σύζυγος, μητέρα), βιώνοντας το προσωπικά, ως πρώην στέλεχος επιχειρήσης, αλλά και ως ιδιοκτήτρια επιχείρησης την ώθησαν στη δημιουργία του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Women Do Business, ως co- founder με την Έρη Παυλάκη ώστε να αλλάξει το ποσοστό της γυναικείας ένταξης στην επιχειρηματικότητα.

-Πιστεύετε πως ο τομέας με τον οποίο ασχολείστε μπορεί να έχει εξέλιξη στο μέλλον;

Σίγουρα και οι δύο τομείς είναι εξελίξιμοι.

Οι τηλεπικοινωνίες, το διαδίκτυο, η τεχνολογία που στοχεύει στις έξυπνες λύσεις και εφαρμογές στην καθημερινότητα μας, στην εργασία ,στην ψυχαγωγία, στην έρευνα, καθώς επίσης και στην ανθρώπινη επικοινωνία, αποτελούν μία από τις πρωταρχικές ανάγκες του σημερινού/ ης επαγγελματίας και της σημερινής οικογένειας, προς εξοικονομήση του χρόνου και της ποιότητας ζωής τους.

Από την άλλη, η υποστήριξη, η ενδυνάμωση, η καθοδήγηση για την υλοποίηση της επιχειρηματικής ιδέας μιας γυναίκας- μέσω του Women Do Business- συνεισφέρει στην αύξηση της επιχειρηματικότητας με συνέπεια τη βελτίωση της οικονομίας μιας χώρας. Επιπλέον εξελίσσεται ο τομέας αυτός μεσω ευκαιριών που προκύπτουν με φρέσκες ιδέες και πρωτοποριακές κοινωνικές επιχειρήσεις όπου θα συμβάλουν σε λύσεις μεγάλων παγκόσμιων προβλημάτων.

-Πώς μπορούμε να ενισχύσουμε τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα;

Η ενίσχυση της γυναικείας επιχειρηματικότητας στην Ελλαδα θεωρώ πως πρέπει να στοχεύει σε δύο παράγοντες..
Ο πρώτος παράγοντας αφορά την υποστήριξη σε γυναίκες- μητέρες που θέλουν να δραστηριοποιηθούν στο επιχειρείν και όχι μόνο, χωρίς να ψάχνουν λύσεις για τα παιδιά τους οι οποίες έπρεπε να θεωρούνται δεδομένες.
Περισσότεροι κρατικοί παιδικοί σταθμοί για να μπορέσει μία γυναίκα να αφοσιωθεί στην επιχείρηση της, αλλά και να έχει στελέχη εργαζόμενες γυναίκες- μητέρες, που δεν θα σταματήσουν να εργάζονται λόγω έλλειψης βοήθειας για τα παιδιά τους.
Επιδόματα στήριξης σε όλες τις γυναίκες ανάλογα με το οικονομικό τους πλαίσιο, κυρίως για τα πρώτα χρόνια ανατροφής των παιδιών και δημιουργία κατάλληλων εργασιακών χωρών που θα συνυπάρχουν οι γυναίκες επιχειρηματίες με τα παιδιά τους.

Ο δεύτερος παράγοντας που μπορεί να αποτελέσει γερό θεμέλιο για την αύξηση της γυναικείας επιχειρηματικότητας, είναι η ενημέρωση από το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα με σκοπό την κατάργηση των στερεοτύπων και την ενδυνάμωση των γυναικών. Αρχικά ενημέρωση για την επιχειρηματικότητα γενικά, τις ευκαιρίες που δίνονται μέσα από το επιχειρείν, την καινοτομία και τις νέες ιδέες με βιωματική προσέγγιση και ενσυναίσθηση . Στη συνέχεια την κατάργηση των στερεοτύπων από τη μικρή ηλικία και στα δύο φύλα ,ότι οι οικογενειακές υποχρεώσεις, η ανατροφή και ανάληψη ευθυνών του σπιτιού επιβαρύνει κατεξοχήν τη γυναίκα , ώστε η γυναίκα να έχει ακριβώς τις ίδιες ευκαιρίες και την ίδια δυναμική με τον άντρα, αλλά και ώστε το οικογενειακό περιβάλλον να είναι υποστηρικτικό στα επιχειρηματικά σχέδια της γυναίκας.

Με αυτούς τους δύο τρόπους, μπορεί να ενισχυθεί η γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα εφόσον δύο από τους βασικούς λόγους που η γυναίκα δεν ξεκινάει στο επιχειρείν είναι οι οικογενειακές υποχρεώσεις και η έλλειψη αυτοπεποίθησης.
Σε αυτή τη συνθήκη, το Women Do Business με τις δράσεις του όπως 1)τα event διά ζωσης 2)τα online event και workshop 3) το mentoring – καθοδήγηση και 4)τη δικτύωση, στοχεύουν στην ενδυνάμωση της γυναίκας.

-Πιστεύετε ότι μία γυναίκα πρέπει να επιδιώξει μία καριέρα αν το επιθυμεί, με όποιο τίμημα και αν συνεπάγεται αυτό;

Ανεξάρτητα αν είσαι γυναίκα ή άντρας, η επιδίωξη μιας καριέρας με όποιο τίμημα και αν συνεπάγεται αυτό, έχει να κάνει με το “τι αντέχει ο καθένας” σαν προσωπικότητα και όχι ως φύλο.
Η επιδίωξη μιας καριέρας έχει να κάνει με προσωπικά κίνητρα, με την ταύτιση του οράματος από το οποίο εμπνέεσαι και με τη βιωσιμότητα που μπορεί να προσφέρει η καριέρα αυτή, ώστε να υπάρχει ισορροπία σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο.

-Πώς αντιμετωπίζω τα κακόβουλα σχόλια;

Αν και όταν, υπάρξουν κακόβουλα σχόλια τα αντιμετωπίζω με την κατάλληλη διερεύνηση γιατί δημιουργήθηκαν.
Αν υπάρχει υπόσταση γι’ αυτά -με στεναχωρουν- κάνοντας όμως την αξιολόγηση μου , επαναπροσδιορίζω τους στόχους μου, τις δράσεις μου και πιθανόυς τρόπους που θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί.
Αν δεν υπάρχει καμία υπόσταση ύπαρξης των κακόβουλων αυτών σχολίων, απλά τα προσπερνάω πατώντας γερά στα πόδια μου και συνεχίζοντας αυτό για το οποίο πιστεύω , αλλά και ελκύω με γνώμονα την αυθεντικότητα την αμεσότητα και την προσωπική σχέση που δημιουργώ με τους πελάτες και με τις γυναίκες του δικτύου μας.

-Ποια τα σχέδιά σας για το μέλλον?

Σε προσωπικό επίπεδο τα σχέδια μου για το μέλλον είναι να έχω περισσότερο χρόνο ποιοτικό για τον εαυτό μου και την οικογένειά μου κάτι που συνδέεται με τα σχέδιά μου και επαγγελματικά.

Θεωρώ θετική πρόκληση για μένα να δημιουργήσω μία ομάδα στο κατάστημα κινητής τηλεφωνίας που θα προσφέρει την καλύτερη εμπειρία εξυπηρέτησης στον καταναλωτή με μετρήσιμα αποτελέσματα και κατ’ επέκταση επίτευξη των στόχων της ομάδας.

Επίσης θέλω να αποκτήσω την πιστοποίηση για την εκπαίδευση ενηλίκων κυρίως στον τομέα της πώλησης.

Τα σχέδια μας στο Women Do Business είναι εν όψει των παραπάνω δυσκολιών στις οποίες έρχεται αντιμέτωπη η γυναίκα επιχειρηματίας, η δημιουργία ενός mom hub , καθώς επίσης και η έναρξη μιας καμπάνιας στα social media σε περιοχές της Κρήτης για την κατάργηση των στερεοτύπων από τις μικρές ηλικίες.
Τέλος η ύπαρξη Ακαδημίας για ενδυνάμωση της γυναικείας επιχειρηματικότητας και ηγεσίας σε μόνιμη βάση, καθώς επίσης και την εδραίωση του mentoring ως αναπόσπαστο πεδίο καθοδήγησης και έναρξης μιας επιχειρηματικής ιδέας με τους κατάλληλους συνεργάτες.

Continue Reading

Επίκαιρα Πρόσωπα

«Αφιέρωμα» Η Κρήτη επιχειρεί: Έφη Πούλη

H Έφη είναι δημιουργός του Workhub Chania, του πρώτου co-working space στα Χανιά το οποίο λειτουργεί και ως business center. Στις εγκαταστάσεις του υπάρχουν κοινόχρηστα και ιδιωτικά γραφεία, Skype rooms καθώς και ειδικά διαμορφωμένος συνεδριακός χώρος.

Η επιχείρηση απευθύνεται κυρίως σε ψηφιακούς νομάδες καθώς και επαγγελματίες που δεν έχουν τη δυνατότητα να μισθώσουν το δικό τους γραφείο. Ο χώρος του Workhub Chania φιλοδοξεί να δημιουργήσει ένα οικοσύστημα αλληλεπίδρασης και δημιουργικότητας μέσα από το οποίο τα μέλη του συνεργάζονται, δικτυώνονται και εν γένει στηρίζουν το ένα το άλλο.

Η μακρόχρονη παραμονή της στο εξωτερικό την έκανε να συνειδητοποιήσει ότι τα Χανιά αποτελούν ένα εν δυνάμει σημαντικό πόλο έλξης για ψηφιακούς νομάδες. Όταν πια επέστρεψε μόνιμα στην Ελλάδα διαπίστωσε ότι υπήρχε αυτό το κενό, επομένως  η επιλογή δημιουργίας ενός τέτοιου χώρου εργασίας ήταν για εκείνη μονόδρομος.

-Πως μπορούμε να ενισχύσουμε τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα;

Κατά τη γνώμη μου, ο κυριότερος άξονας ενίσχυσης της γυναικείας επιχειρηματικότητας θα έπρεπε να είναι η ύπαρξη αντίστοιχων κρατικών δομών οι οποίες προσφέρουν εξειδικευμένες, υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, ειδικά σε επιχειρηματίες που κάνουν τα πρώτα τους βήματα.

Ευτυχώς υπάρχουν πολλές πρωτοβουλίες από ΜΚΟ και άλλες συναφείς οργανώσεις, οι οποίες προσπαθούν να βοηθήσουν και να στηρίξουν τη γυναίκα επιχειρηματία, προσφέροντας δωρεάν εκπαιδευτικά σεμινάρια, συμβουλές ειδικών, προβολή κ.α.

-Ποιο είναι το μότο σας;

Η δημιουργικότητα απαιτεί τόλμη, υπομονή και επιμονή

-Πιστεύετε πως ο τομέας με τον οποίο ασχολείστε μπορεί να έχει εξέλιξη στο μέλλον;

Νομίζω ότι η εξ αποστάσεως εργασία θα γίνει σταδιακά το κυρίαρχο μοντέλο εργασίας.

Τα τεχνολογικά επιτεύγματα της τελευταίας δεκαετίας έχουν καταστήσει τη φυσική παρουσία ενός εργαζομένου λιγότερο απαραίτητη επομένως δεν υπάρχει λόγος παραμονής του στην ίδια πόλη ή χώρα που εδρεύει η επιχείρηση στην οποία εργάζεται.

Σίγουρα η συγκεκριμένη τάση υπήρχε και προ κορωνοϊού απλώς τώρα γιγαντώθηκε η ανάγκη για τηλεεργασία.

-Ποια είναι για εσάς τα βασικά στοιχεία που εξασφαλίζουν επιτυχία σε μια επιχείρηση;

Θα μπορούσα να σκεφθώ τρεις παράγοντες οι οποίοι αυξάνουν τις πιθανότητες επιτυχίας μιας επιχείρησης.

Ο πρώτος (και ίσως πιο βασικός) είναι η αγάπη προς το αντικείμενο της επιχείρησης. Με δεδομένο ότι το επιχειρείν αποτελεί μια αρκετά δύσκολη και στρεσογόνο δραστηριότητα, αν δεν αγαπάς αυτό που κάνεις, πολύ απλά δεν θα μπορέσεις να αντεπεξέλθεις τις δυσκολίες και τα προβλήματα που θα συναντάς καθημερινά.

Ο δεύτερος παράγοντας σχετίζεται πάλι με το αντικείμενο μιας επιχείρησης: η ιδέα που θέλεις κάποιος να υλοποιήσει θα πρέπει να είναι καινοτόμος, να λύνει κάποιο πρόβλημα ή να καλύπτει ένα κενό της τοπικής ή ευρύτερης κοινωνίας.

Τέλος, καταλυτικό ρόλο σε όλα αυτά παίζει και το πόσο υποστηρικτικό ή όχι είναι το στενό περιβάλλον του ατόμου που επιχειρεί.

Continue Reading

Επίκαιρα Πρόσωπα

«Αφιέρωμα» Η Κρήτη επιχειρεί: Έρη Παυλάκη

Η Έρη είναι συνιδρύτρια (co founder) και Project Manager στην μη κερδοσκοπική οργάνωση Women Do Business. Ο ρόλος της, είναι πολλαπλός από την σύλληψη της ιδέας τον Μάρτιο του 2019, ως σήμερα με τον  στρατηγικό σχεδιασμό, την υλοποίηση, την συνεχή εκπαίδευση, τον συντονισμό των δράσεων και της ομάδας. Αγαπάει αυτό που κάνει, το όραμα και τον σκοπό που υπηρετούμε και έτσι οι ώρες καθημερινά απλά τρέχουν χωρίς να το καταλαβαίνει. Για χρόνια έψαχνε να βιώσει αυτό το συναίσθημα στον εργασιακό της χώρο. Το μεταπτυχιακό της είναι πάνω στο “Διεθνές Δίκαιο, Διπλωματικές Σπουδές & Ανθρώπινα Δικαιώματα” στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, ενώ η επαγγελματική της ενασχόληση σε διάφορους κλάδους της προσέφερε καλύτερη κατανόηση της αγοράς εργασίας και του επιχειρείν. 

  • Μιλήστε μας για τη δραστηριότητα και την φιλοσοφία της οργάνωσης σας.

Η μη κερδοσκοπική οργάνωση Women Do Business δραστηριοποιείται από τον Μάιο 2019 έως σήμερα, επιδιώκοντας την προαγωγή της γυναικείας επιχειρηματικότητας, κυρίως στην περιφέρεια της Κρήτης και στην πορεία, εκτός αυτής. Σκοπός μας είναι να υποστηρίξουμε γυναίκες που θέλουν να υλοποιήσουν μία ιδέα ως επιχείρηση, ώστε ν’ αλλάξουμε περιοριστικές πεποιθήσεις αλλά και στερεότυπα γύρω από τη θέση της γυναίκας στον τομέα της επιχειρηματικότητας.

Μέσα σε 1,5 χρόνο που ξεκινήσαμε τις δράσεις μας, πάνω από 1214 γυναίκες έχουν συμμετέχει σε δράσεις μας,ενώ σε σύντομο χρονικό διάστημα έχουμε αναπτύξει δεσμούς χρηματοδότησης και συνεργασίας με το Ίδρυμα Vodafone, τα Hondos Center, τη Unilever, το HIGGS, την Action Finance Initiative (AFI) και την InterMediaKT.

Η υποστήριξή μας γίνεται σε τέσσερις πυλώνες: 

  • Εκδηλώσεις Έμπνευσης-Παρακίνησης 
  • Εκπαιδευτικά Workshops (Online & Δια ζώσης) 
  • Καθοδήγηση-Mentoring 
  • Δικτύωση

Στους νέους στόχους του 2021 εντάσσεται η δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας ,’Koinoniko-Epixeiro” για Κοινωνικούς Επιχειρηματίες με την υποστήριξη του Ιδρύματος Vodafone.

Η φιλοσοφία μας είναι στηρίζεται στην αυθεντικότητα, στην αμεσότητα και στην προσωπική σχέση που χτίζουμε με την καθεμία και τον καθένα που είναι μέρος του οράματος μας.

  • Ποιο είναι το μότο σας; 

  Της οργάνωσης : “Κάθε γυναίκα που το επιθυμεί, μπορεί και αξίζει να έχει την δική της επιχείρηση”.      Το δικό μου : “Φτάσε όπου δεν μπορείς…”.

  • Πως μπορούμε να ενισχύσουμε τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στην
    Ελλάδα; 

Η βάση όλων είναι η ενδυνάμωση, καθότι ακόμα και η πιο δυναμική γυναίκα, ίσως σε κάποιο τομέα της ζωής της να κρύβει μία ανασφάλεια που την σταματάει. Εκεί επενδύουμε αρχικά, προκειμένου να καμφθούν οι περιοριστικές πεποιθήσεις. Ρίζα όλων αυτών είναι τα στερεότυπα που έχουν ποτίσει την κουλτούρα μας γύρω από την γυναίκα, όπως : “Γυναίκα για σπίτι”, “Oι γυναίκες δεν είναι καλές στα οικονομικά”, “Δεν κάνουν για μαγαζιά” και άλλα πολλά που εργαζόμαστε καθημερινά να εξαλείψουμε.Θα πρέπει να τα αναδείξουμε και να αρχίσουμε ως κοινωνία να τα αντιλαμβανόμαστε προκειμένου να υποστηρίξουμε την γυναικεία επιχειρηματικότητα. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί η εκπαίδευση, οι γυναίκες θέλουν να νιώθουν σίγουρες για τα βήματα που κάνουν και από θεωρητικές γνώσεις. Για αυτό και ως οργάνωση κάνουμε σχεδόν κάθε εβδομάδα δωρεάν διαδικτυακά σεμινάρια με αξιόλογους-ες εισηγητές-τριες για την Κοινότητα μας. Ακολουθεί το Μέντορινγκ που θεωρώ αναπόσπαστο κομμάτι της εξέλιξης μιας επιχειρηματικής ιδέας. Κι εφόσον υπάρχει η καθοδήγηση και η γνώση , όχι μόνο μέσα από εμάς, αλλά από τόσους φορείς, γιατί να μην την αξιοποιήσουμε? Άλλωστε θα γλιτώσουμε χρόνο, κόπο και χρήμα. 

  • Πιστεύετε ότι μία γυναίκα πρέπει να επιδιώξει μια καριέρα αν το επιθυμεί, με όποιο τίμημα και αν συνεπάγεται αυτό;

     Το ζήτημα είναι τι σημαίνει “με όποιο τίμημα”; Τελικά, είναι ένα δίλημμα που αντιμετωπίζουν μόνο οι γυναίκες; Πιστεύω πως οποιοσδήποτε άνθρωπος, ανεξαρτήτως φύλου ή προσανατολισμού,αν θέλει να πετύχει κάτι θυσιάζει ή καλύτερα επενδύει σε κάτι άλλο. Είτε πρόκειται για χρόνο, χρήματα, εκπαίδευση, εργασία, προπονήσεις, οικογένεια. Είναι απλώς το μέσο για να αποκτήσεις αυτό που επιθυμείς. Η γυναίκα του σήμερα έχει αποδείξει ότι μπορεί να ισορροπεί σε πολλούς ρόλους με μεγάλη επιδεξιότητα. 

  • Πως αντιμετωπίζετε τα κακόβουλα σχόλια; Σας επηρεάζουν  αρνητικά στην ψυχολογία σας;

   Η αλήθεια είναι δεν είναι κάτι που συναντάμε συχνά. Ίσως διότι στο Women Do Business έχουμε ταχθεί στο να υποστηρίζουμε τις γυναίκες που θέλουν να υλοποιήσουν τα όνειρα τους. Έτσι μας επιστρέφεται με περίσση αγάπη και αποδοχή. Άλλωστε τα πάντα είναι θέμα ερμηνείας και οπτικής. Όταν έχεις τόσα θετικά σχόλια γιατί να επικεντρωθείς στα αρνητικά; 

  • Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον; 

Ήδη σχεδίαζουμε τα επόμενα 2-3 χρόνια, με δράσεις και έργα για την γυναικεία επιχειρηματικότητα και την προαγωγή της ισότητας των φύλλων. Ένα από αυτά, η δημιουργία του 1ου  MomHub στην Ελλάδα, ενός συνεργατικού χώρου για μητέρες & έγκυες αρχικά στο Ηράκλειο Κρήτης, έπειτα οι εκπαιδεύσεις γυναικών & κοριτσιών σε STEM, μία διαδικτυακή καμπάνια ενημέρωσης για τα στερεότυπα μέσω καλλιτεχνών, όπως και η δημιουργία ενός δικτύου όλων των γυναικείων οργανώσεων της Κρήτης . Κι αυτά είναι μόνο η αρχή για εμάς, καθώς είμαστε συνεχώς σε φάσεις δημιουργίας και υλοποίησης. 

Σαν άτομο δεν σταματώ να εξελίσσομαι, είναι αναγκαίο συστατικό της ζωής μου. Έτσι σκέφτομαι την διδακτορική διατριβή γύρω από την ισότητα των φύλων, που είναι και αντικείμενο αμιγώς σχετιζόμενο με την δραστηριότητα μας. Παράλληλα, μόλις ολοκλήρωσα κύκλο εκπαίδευσης ως εισηγήτρια βιωματικών εκπαιδεύσεων προσωπικής ανάπτυξης της “Μεταμόρφωσης”, όπως και εκπαιδεύτρια Ενηλίκων. 


Έρη Παυλάκη Co founder – Director @Women Do Business

Continue Reading

Trending