Επίκαιρα Πρόσωπα
Αφροδίτη Κράβαρη: θηλυκό Su-57 στο χώρο της πολιτικής;

Η Αφροδίτη βρέθηκε πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη και μπορέσαμε να τα πούμε από κοντά. Κάθισε μπροστά μου με τη μάσκα και όσα χρόνια τη γνωρίζω εξακολουθεί να βάζει στο αθόρυβο το κινητό και να παίρνει στο χέρι μολύβι και χαρτί όταν αφοσιώνεται να σου μιλήσει για δουλειά. Όση ώρα της μιλάς μπορεί να εμπνευστεί τίτλους, λογότυπα, μηνύματα και είναι εντυπωσιακό το πώς άφησε πίσω μια διαδρομή για ακαδημαϊκή καριέρα για τον άγνωστο χώρο του Digital τότε. Ποτέ δεν είσαι σίγουρος με τι ακριβώς ασχολείται… επικοινωνιολόγος στα χαρτιά μα τι παραπάνω ακόμα;
Την έχουμε δει να αναλαμβάνει εταιρείες, brands, πολιτικούς, υπηρεσίες , να αρθρογραφεί, να σχεδιάζει τη στρατηγική και την επικοινωνία σε οργανισμούς, να φωτογραφίζει και να φωτογραφίζεται, να ασχολείται με design,να σου τρέχει καμπάνιες στα social media, να διδάσκει για digital media, να σε ντύνει, να παθιάζεται με το public speaking ή να ενισχύει το personal branding σου. Η πένα της είναι πάντα καυστική και αυτό που σκέφτεται θα στο δηλώσει ευθαρσώς αδιαφορώντας αν το πάρεις στραβά ή όχι. Μαζί της δε τσακώνεσαι ποτέ. Θα σου δώσει το χώρο και το χρόνο σου και είναι σίγουρο πως θα επιστρέψεις αργά ή γρήγορα κοντά της – έχει το κοκκαλάκι της νυχτερίδας. Αυτό το κορίτσι που κατακλύζει με περιεχόμενο τα social media, δύσκολα θα σε κάνει φίλο στο Facebook & με μεγάλη ευκολία θα σε πετάξει έξω από το Instagram αν την ενοχλείς δίχως λόγο.
Πήρε μια μεγάλη απόφαση να αφήσει πίσω κάποιους τομείς και να ασχοληθεί ενεργά πίσω από τα φώτα με την πολιτική αν και στο παρελθόν θυμάμαι πως μου έλεγε πως δεν ήθελε να το κάνει.
Μια απολαυστική συνέντευξη εφ’όλης της ύλης με τη δική της πάντα ανατρεπτική ματιά.
Ξέρεις τι είναι το Su-57;
- Χαχαχα Θα έπρεπε; Όχι! Εγώ θα έπρεπε να ρωτήσω γιατί διάλεξες τέτοιο τίτλο! Περίμενε να δω.
[ανοίγει google, διαβάζει και σοβαρεύει για 2 λεπτά, αφήνει πάλι κάτω το κινητό και γελάει]
Είχα διαβάσει πρόσφατα ένα άρθρο για αυτό το μαχητικό αεροσκάφος, το οποίο είναι από τα καλύτερα του κόσμου και διαθέτει συστήματα τεχνητής νοημοσύνης πτήσης, πλοήγησης, συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, πυροβόλα λέιζερ κά. Είναι ένα μαζικό υπερόπλο. Σκέφτηκα πως σου ταιριάζει αν αναλογιστεί κανείς πως είσαι πολυεργαλείο, πως εντοπίζεις το issue από μίλια μακριά, εγκλωβίζεις εύκολα στόχους και έχεις εξωτικές δυνατότητες εξόντωσης . Υψηλές προδιαγραφές και απαιτήσεις. Θα το δεχτείς ως τίτλο;
- Αν και έχω τρέλα με τα αεροπλάνα, να φανταστείς πως ήθελα να γίνω πιλότος μικρή ανάμεσα στα άλλα, είμαι εντελώς άσχετη. Αυτή ήταν η νέα γνώση της μέρας. Δε θα σχολιάσω κάτι άλλο.
Πίσω ή μπροστά από τα φώτα στην πολιτική;
- Χαχαχα μου τη φυλούσες. Προς το παρόν πίσω. Εγώ βρίσκομαι εδώ για να προσφέρω βάσει τεχνογνωσίας τον καλύτερο εαυτό μου στηρίζοντας μόνο ανθρώπους που πραγματικά πιστεύω. Να τους προετοιμάζω, να βελτιώνω τη δημόσια εικόνα τους, να τους βοηθώ με τα λεκτικά τους, με τη μη λεκτική επικοινωνία τους και να βάζω μαζί τους μεγάλους στόχους. Δε με νοιάζουν οι βραχυπρόθεσμοι στόχοι, ούτε να κάνω κάτι απλά για λίγο και να εγκαταλείψω. Είμαι εδώ για να είμαι δημιουργική μέχρι αηδίας, γρήγορη, αποτελεσματική και φυσικά να μαθαίνω όσα περισσότερα μπορώ γιατί όσα γνωρίζεις εσύ δεν τα ξέρουν άλλοι, και όσα ξέρουν οι άλλοι τα αγνοείς εσύ- η γνώση είναι δούναι και λαβείν και εγώ αγαπώ τη δια βίου μάθηση. Αν με ρωτάς αν θα έβαζα ποτέ υποψηφιότητα για κάτι, όχι δε νομίζω πως θα το έκανα, δουλειά μου είναι να προετοιμάζω άλλους και να είμαι στο στενό κύκλο των συμβούλων τους. Επειδή στη ζωή όμως όλα είναι ρευστά και δε ξέρεις τι σου ξημερώνει, η μοναδική υποψηφιότητα που θα μπορούσα να σκεφτώ ή θα ταίριαζε σε αυτό που είμαι είναι μόνο για Ευρωβουλή.
Πως πήρες την απόφαση να δώσεις εξωστρέφεια σε αυτό που κάνεις στη ΝΔ; Τι ακριβώς κάνεις αυτήν την στιγμή;
- Άπαξ και πάρεις μια απόφαση, πρέπει να την υποστηρίξεις. Ως υπεύθυνη Επικοινωνίας & Digital Media της Γραμματείας Παραγωγικών Τομέων της ΝΔ, αν μη τι άλλο πρέπει να πρεσβεύω αυτό που λέει η λέξη: επικοινωνία. Και δε νοείται επικοινωνία χωρίς εξωστρέφεια. Προσπαθώ συνεχώς να περνώ το μήνυμα πως γίνονται τόσα πολλά πράγματα που ο κόσμος δεν τα γνωρίζει. Η συγκεκριμένη Γραμματεία επανδρώνεται συνεχώς ακόμα και μέχρι σήμερα με πολύ ποιοτικά και σημαντικά στελέχη της αγοράς. Αν φανταστείς πως η κάθε μικρομεσαία επιχείρηση που ανήκει σε παραγωγικό τομέα βρίσκεται κάτω από την ομπρέλα της γραμματείας μας, θα καταλάβεις πως οι ιδέες, οι ενέργειες, οι συναντήσεις, οι πρωτοβουλίες, είναι πολυπληθείς – διαδικτυακά βέβαια πλέον. Επεξεργαζόμαστε και αξιολογούμε προτάσεις, προβλήματα, αφουγκραζόμαστε την κοινωνία και προσπαθούμε να βρούμε απτές λύσεις στα προβλήματα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Θεωρούμε τους επαγγελματίες ως κρίσιμους παράγοντες στήριξης και αύξησης του εθνικού εισοδήματος και ως τέτοιους τους αντιμετωπίζουμε. Όλες οι δράσεις αυτές όμως δεν είχαν μέχρι σήμερα την εξωστρέφεια που έπρεπε. Νευριάζω πολύ όταν μου λένε…τι κάνετε πια; Αν ήξερε την ενέργεια, το ζήλο, το χρόνο και τη δουλειά που αφιερώνουμε καθημερινά, δεν θα το έλεγε αυτό. Όλοι περιμένουν με ένα μαγικό ραβδί να αλλάξει ο τόπος μεμιάς. Εγώ πιστεύω πως ο καθένας πρέπει να βάζει το δικό του λιθαράκι και με τις πράξεις του να δίνει το παράδειγμα. Να δείχνει το δρόμο. Η δουλειά που γίνεται στη ΝΔ, τόσο στη δική μας Γραμματεία, στις υπόλοιπες, όσο και στη κεντρική διοίκηση, θα έπρεπε να αναπτερώνει κάθε πολίτη πως υπάρχει μέλλον γι αυτή τη χώρα και ότι η χώρα κινείται με ρυθμούς της εποχής της πλέον. Πάμε μπροστά και δεν κοιτάμε πίσω, παρά μόνο για να μη ξανακάνουμε ίδια λάθη.
Στην πολιτική παρατηρείται να χρησιμοποιούνται συχνά από πολιτικούς τεχνάσματα και τακτικές όταν δε μπορούν να ανταπεξέλθουν σε μια ερώτηση ή όταν στριμώχνονται επικοινωνιακά. Θεωρείς πως είναι μια καλή λύση για να αποφύγεις να απαντήσεις;
- Είναι μια λύση για να αποφύγεις ή να δημιουργήσεις μια συγκεκριμένη εικόνα, ή ακόμα και να διαμορφώσεις ένα συγκεκριμένο κλίμα ανάλογα με το που θέλεις να οδηγήσεις την κουβέντα. Ένας έμπειρος δημοσιογράφος δε θα σε αφήσει να ξεφύγεις, αλλά και ένας έμπειρος ή καλά μαθητευόμενος πολιτικός μπορεί να ξεγλιστρήσει αν είναι διαβασμένος. Το θέμα είναι ένα: ένα τέχνασμα ή μια στρατηγική σε γλυτώνει προσωρινά κι αυτό το αντιλαμβάνεται ο θεατής – όταν δεν είσαι ακριβής στις απαντήσεις σου. Ο δημόσιος λόγος είναι δύσκολος. Δεν αρκεί να διαβάζεις και να αναπαράγεις ένα κατεβατό από δηλώσεις. Θέλει ταλέντο να δημιουργείς θετικό κλίμα υπέρ σου και με βάση τη συνεπή και αξιόλογη πορεία σου να δείχνεις πως δεν ήρθες για να φύγεις.
Τι διαφορετικό έχει η πολιτική επικοινωνία; Την προτιμάς από την εταιρική;
- Για μένα δεν παίζει ρόλο το είδος, αλλά η ουσία. Θέλω να «δένομαι» χειροπόδαρα με όποιον αναλαμβάνω γιατί η επικοινωνία δεν είναι 5 βήματα γραμμένα σε ένα χαρτί, ούτε 2 συμβουλές που θα τις υλοποιήσεις και θα πετύχεις το στόχο σου. Ξέρεις έχει πολύ μεγάλη σημασία η μη λεκτική επικοινωνία στην οποία και εξειδικεύομαι σε συνδυασμό με το personal branding. Ο τρόπος που θα ντυθείς, τα χρώματα που θα επιλέξεις, η ματιά σου, πόσο δυνατά ή όχι θα σφίξεις το χέρι του άλλου σε χειραψία αν και δεν υπάρχουν χειραψίες πια, η στάση του σώματός σου, το χαμόγελό σου, οι εκφράσεις του προσώπου σου, το περπάτημά σου, η οικειότητα με τους γύρω σου, η αύρα σου στο χώρο σε διαπροσωπικό ή όχι επίπεδο, όλα παίζουν μεγαλύτερη σημασία από όση ίσως πιστεύεις. Σημασία δεν έχει τι λες, αλλά πως το λες. Ακόμα κι ένα μεγάλο ψέμα, με ωραίο περιτύλιγμα και φρου φρου θα το καταπιείς σαν τη μεγαλύτερη αλήθεια. Μη μου πεις πως δεν το έχεις δει αυτό στην πολιτική ιστορία! Η πολιτική επικοινωνία με γοητεύει περισσότερο γιατί απευθύνεται σε ευρύ κοινό και το ευρύ κοινό είναι απρόβλεπτο. Αυτό ενέχει τη μεγαλύτερη γοητεία.
Υπάρχει κάτι που εσύ λόγω δουλειάς δίνεις ιδιαίτερη σημασία επικοινωνιακά, αλλά διακρίνεις πως δε γίνεται στην πλειοψηφία της Κυβέρνησης;
- Θα σου πω. Εγώ δίνω μεγάλη αξία στα σχόλια του κόσμου. Αφιερώνω μέσα στη μέρα 2 ώρες που κάνω αποδελτίωση σχολίων, φράσεων και κλίματος. Αυτό δε ξέρω αν γίνεται στο πρωθυπουργικό γραφείο από συγκεκριμένη ομάδα που επιβάλλεται να κάνει μόνο αυτό, αλλά εγώ το κάνω και στις υπόλοιπες δουλειές μου που δεν αφορούν την πολιτική. Είναι πολύ πολύ σημαντικό να αφουγκράζεσαι τη γνώμη του κόσμου που ευθαρσώς γράφει δημόσια πια σχολιασμούς με ύφος – άλλοτε με θετικό, άλλοτε με αρνητικό πρόσημο. Κατανοείς τι αισθάνονται, τι σκέφτονται, τι συζητάνε στις παρέες τους, τα παράπονά τους, το θυμό τους, τις ελπίδες τους, την αγανάκτησή τους. Όλα αυτά τα μαζεύεις σε μια γαβάθα και με το feedback που παίρνεις προχωράς. Δε νοείται να θέλεις να έχεις social media και να προωθείς τα μηνύματά σου, αλλά όταν έρχεται η ώρα του σχολιασμού να απουσιάζεις. Παρατηρώ posts με πολλά σχόλια και ο συγγραφεύς δε μπαίνει καν στον κόπο να πατήσει ένα like στα σχόλιά τους ή να κουβεντιάσει μαζί τους. Τώρα θα με ρωτήσεις και σε προλαβαίνω, αν πρέπει ή όχι να απαντάμε σε σχόλια χρηστών. Εξαρτάται. Αν σε έπαιρνα τηλέφωνο να σου πω πως το προϊόν σου που μόλις αγόρασα δεν ήταν καλό, θα μου το έκλεινες στα μούτρα; Αν σε καλούσα για χρόνια πολλά, θα έβλεπες ποιος ήμουν και δε θα το σήκωνες; Το μέσο αλλάζει, όχι η επικοινωνία, ούτε η στρατηγική. Εξαρτάται τι είδους διαχείριση crisis θέλεις να κάνεις. Πόσο κοντά θέλεις να είσαι με το community που φτιάχνεις. Πόσο σε ενδιαφέρει ή βαριέσαι να ασχοληθείς. Αυτή τη δουλειά φυσικά ποτέ δεν την κάνει το άτομο μόνο του, αλλά η ομάδα του, οι σύμβουλοί του. Είσαι γελασμένος αν θεωρείς πως μπορείς να διαχειριστείς όλο αυτό, όπως μιλάς με ένα φίλο σου απλά στο messenger.
Βασικά γνωρίσματα του χαρακτήρα σου;
- Υπομονετική μέχρι αηδίας, επίμονη/ προσηλωμένη στον εκάστοτε στόχο, ετοιμόλογη, ειλικρινής & απαιτητική/τελειομανής.
Σε ποια περίπτωση θα έλεγες ψέματα;
- Σε καμιά. Τα μεγαλύτερα ψέματα τα λέω στον εαυτό μου, αλλά πια με ξέρει και μου λέει “πόσο νομίζεις ακόμα πως μπορείς να ξεγελάς εμένα και τους άλλους;”. ‘Ετσι ούτε εκεί τολμώ να πω πλέον.
Facebook,Messenger, Instagram ή Tik Tok;
- Χαχαχ όλα. Fb για τους φίλους & για προβολή της δουλειάς, Messenger για τα προσωπικά μου, Instagram με κλειστό προφίλ για τη φωτογραφία που τόσο αγαπώ και tik tok για την καραντίνα!
Πες μου κάτι που δε μπορεί να γνωρίζει ο κόσμος που συνεργάζεται ή συναναστρέφεται μαζί σου;
- Μ’αρέσει η ποίηση, γράφω κιόλας, η φωτογραφία, τα πορτραίτα κυρίως και είμαι εξαιρετική στη ζαχαροπλαστική
Τι δεν αντέχεις σε άνθρωπο;
- Την τσιγκουνιά και την αγένεια.
Πότε ήταν η τελευταία φορά που έκλαψες;
- Πολύ πρόσφατα.
Τι σχέση έχεις με το κινητό σου; Πως προλαβαίνεις να απαντάς τόσο γρήγορα πάντα;
- Η σχέση μου με το κινητό μου είναι ερωτική! Το θέλω συνέχεια δίπλα μου, απαγορεύεται να το αγγίξεις χωρίς την έγκρισή μου και έχω τρελή εξάρτηση γιατί είναι η προέκταση του χεριού μου στη δουλειά και στις επικοινωνίες μου. Η αλήθεια είναι πως είμαι πολύ γρήγορη, ναι, αλλά αυτό συμβαίνει γιατί το online είναι ζωντανός οργανισμός. Όπως όταν σου μιλάω, σε κοιτώ στα μάτια και περιμένω να μου απαντήσεις, έτσι και οι χρήστες αναμένουν μια απάντηση από σένα όχι απλά άμεσα, αλλά τώρα. Όποιος δε μπορεί να ανταπεξέλθει σε τέτοιο ωράριο ή πίεση δε μπορεί να ασχοληθεί επαγγελματικά με τα social media. Τα social media δεν είναι ααα τι ωραία μέρα έχουμε σήμερα, ας ανεβάσουμε ένα post. Αντιθέτως, καθετί που αναρτάται σε επαγγελματικό προφίλ πρέπει να είναι απόρροια στρατηγικής, σε σωστή ώρα, με σωστό ύφος, γραφή και φυσικά να περιμένεις διάδραση. Στα προσωπικά μου μηνύματα απαντώ αμέσως μόνο όταν κάτι με ενδιαφέρει πολύ χαχα
Λογική ή ένστικτο;
- Ένστικτο, διαίσθηση και συναίσθημα. Έχω πολύ ισχυρό τέτοιο τρίγωνο που δε με έχει αφήσει να πέσω έξω ποτέ. Ούτε σε δουλειά, ούτε σε άνθρωπο, ούτε στα προσωπικά μου. Η λογική καταστρέφει τα καλύτερα μυαλά, κρίμα δεν είναι;
Αναπολείς πίσω τα χρόνια ως ξενόγλωσση καθηγήτρια; Σου λείπει η διδασκαλία; Πόσο διαφορετική ζωή έκανες τότε;
- Ωραία ερώτηση. Είναι σα να σε ρωτάω αν θυμάσαι τη ζωή σου πριν το κινητό τηλέφωνο. Είναι ριζική η αλλαγή. Θα σου πω τι μου έχει λείψει. Ο πίνακας και οι κιμωλίες. Τα γραπτά στην τσάντα μου και τα πράσινα στυλό γιατί ποτέ δε διόρθωνα με κόκκινο, το θεωρούσα πολύ επιθετικό. Μου λείπουν τα ιδιαίτερα μαθήματα και τα απροειδοποίητα τεστ που τους έβαζα. Η διδασκαλία είναι ιερό πράγμα. Διαμορφώνει χαρακτήρα και
προσωπικότητα. Ανοίγει το νου και τους ορίζοντες. Ήταν ο λόγος που στο πρώτο μου μάστερ επέλεξα τη διδακτική της τεχνολογίας με κατεύθυνση στο eLearning. Αυτό που συνέβη στην καραντίνα το Μάρτιο, ήξερα πως θα γίνει από το 2009. Ηλεκτρονική μάθηση, διδασκαλία, εργασία, επικοινωνία. Έχω μεγάλη διόραση στο να βλέπω τι έρχεται μπροστά και να προετοιμάζομαι γι αυτό. Η ζωή που έκανα τότε ήταν πολύ διαφορετική, χωρίς κινητά, χωρίς social media, χωρίς φρενήρεις ρυθμούς, περισσότερη προσωπική επαφή που εγώ την κρατώ μέχρι σήμερα με όσους θέλω και φυσικά με λιγότερη αβεβαιότητα και ρευστότητα από ό,τι ζούμε σήμερα.
Ποιο είδος ανθρώπων λατρεύεις;
- Λατρεύω όσους ρισκάρουν. Αυτούς που βγαίνουν από τη ρουτίνα τους και τολμούν να ζήσουν. Η ζωή είναι μια διαδρομή με σταυροδρόμια, ανθρώπους, εμπειρίες, πεπραγμένα, συναισθήματα και άγνωστες έννοιες που ίσως δεν καταλάβουμε ποτέ. Φαντάσου να έπρεπε να διανύσεις αυτήν τη διαδρομή στην ίδια ταχύτητα, με τον ίδιο συνεπιβάτη, στο ίδιο αμάξι, από τον ίδιο δρόμο. Προτιμώ να πεθάνω τώρα παρά να με σκοτώσει η ρουτίνα και η δειλία μου για αλλαγή. Είμαι άνθρωπος που αν το ένστικτό μου λέει πως αξίζεις, θα ρισκάρω για σένα. Τόσο απλά.
Σε έχουν υποτιμήσει ποτέ στη δουλειά; Πως αντιδράς;
- Ναι το έχουν κάνει. Δεν τους αδικώ. Οι Έλληνες έχουμε γεννηθεί για να κατασπαράζει ο ένας τον άλλο.Στο εξωτερικό περπατάς ανάμεσα σε δάφνες και κρέμονται από το χείλη σου. Οι ίδιοι βεβαίως που με υποτίμησαν, ζήτησαν μετά από καιρό συγγνώμη. Οι λόγοι συνήθως ήταν πως δεν αναγνώρισαν αλλού τη συνέπεια, τον επαγγελματισμό και την οργάνωσή μου & ότι όταν βλέπεις το χειρότερο, εκτιμάς το καλύτερο. Δεν κρατώ καμιά κακία ποτέ. Δε βροντοφωνάζω ποτέ ό,τι κάνω. Αφήνω τη δουλειά μου να μιλάει για μένα και έτσι ενεργοποιείται πολύ εύκολα το word of mouth. Δε θα σου πουλήσω ποτέ άμεσα τη δουλειά μου, δε με ενδιαφέρει. Δίνω συναισθηματικό πρόσημο σε ό,τι αναλαμβάνω γιατί είτε είσαι προϊόν, είτε υπηρεσία, είτε οργανισμός, είτε πρόσωπο, έχεις να κάνεις με ανθρώπους και οι άνθρωποι μόνο όταν συνδέονται συνειρμικά συναισθηματικά μαζί σου μπορούν να σε ακούσουν και να δεχτούν το μήνυμα που έχεις να τους πεις.
Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που κάνεις μόλις ξυπνάς;
- Κοιτάζω το κινητό μου. Μ’ αρέσει να βλέπω καλημέρα από τους ανθρώπους που αγαπώ. Μου φτιάχνει τη μέρα.
Πόσο σημαντική είναι η επικοινωνία στις μέρες μας;
- Πολύ σημαντική γιατί τείνει να εξαλειφθεί. Για να υπάρξει όμως καθαρή επικοινωνία πρέπει το μήνυμα που διαβιβάζεται από τον πομπό από ένα συγκεκριμένο μέσο να φτάνει και να κατανοείται πλήρως από τον αποδέκτη. Δεν είμαι σίγουρη πως συμβαίνει αυτό. Ο καθένας λέει αυτό που θέλει, ο αποδέκτης καταλαβαίνει τα μισά, η κατανόηση συνήθως είναι αμφίσημη και ελλιπής. Σκύβαλα επικοινωνίας τα ονομάζω εγώ. Γι αυτό είμαι λάτρης της μη λεκτικής επικοινωνίας. Όσα μπορείς να πεις με τη γλώσσα του σώματος και με τα μάτια, δε μπορούν να εκφραστούν ούτε με υπόμνημα. Τα μάτια είναι το ισχυρότερο μέσο για να λες αυτό που θες ακόμα κι αν η γλώσσα σου σχηματίζει άλλες λέξεις.
Θα έχουμε ξανά καραντίνα;
- Αν συνεχίσουμε να είμαστε ανεύθυνοι, να μην καταλαβαίνουμε τη σοβαρότητα της κατάστασης, να περιφερόμαστε σαν να μην υπάρχει αύριο αγνοώντας τον κίνδυνο, να μην ακούμε τους ειδικούς και να μην είμαστε παραδείγματα προς μίμηση ατομικής ευθύνης, ναι μπορεί να έχουμε ξανά. Μέχρι στιγμής λαμβάνονται όλα τα μέτρα για να το αποφύγουμε. Δεν είναι πυρηνική φυσική για να κατανοήσει κανείς πως η δημόσια υγεία είναι πρώτη στην ατζέντα. Είμαστε παράδειγμα προς μίμηση παγκοσμίως γιατί πήραμε δύσκολα μέτρα στην αρχή και τα τηρήσαμε. Αν χρειαστεί να γίνει ξανά, ας γίνει. Η μαθηματική πράξη είναι εύκολη. Φοράς τη μάσκα σου, πλένεις τα χέρια σου, αποφεύγεις το συνωστισμό. Πόσο δύσκολο μπορεί να είναι απορώ.
Έχεις κάνει τεστ για covid;
- Ναι έχω κάνει. Προφανώς ήταν αρνητικό, αλλά θεωρώ πως θα ξανακάνω.
Ποιο είναι το αγαπημένο σου τραγούδι; Σηματοδοτεί κάτι;
- Έτσι ξαφνικά, Ρέμος. Ναι, είναι ιδιαίτερο για μένα.
Υπάρχει ερώτηση που θα ήθελες να σου κάνω και δεν την έκανα;
- Θα ήθελα να σου πω περισσότερα περί επιχειρήσεων και τι βλέπω να έρχεται μπροστά από θέμα τεχνολογίας, αλλά μάλλον την επόμενη φορά. Θα είμαι και περισσότερο προετοιμασμένη!
Επίκαιρα Πρόσωπα
Οι startup που “μαγνητίζουν” | Μαριαλένα Μπακλατζή

Η Μαριαλένα Μπακλατζή είναι η ιδρύτρια της Ελληνικής εταιρείας οργανικών καλλυντικών προσώπου (cruelty-free) MIELĒV, και κατάγεται από την Λήμνο.
Κυρία Μπακλατζή μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για τις σπουδές σας και την πορεία σας μέχρι τώρα;
Έχω κάνει προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές ως διεθνολόγος σε πανεπιστήμια της Ελλάδας και της Γαλλίας. Η ιδέα της δημιουργίας του δικού μου brand καλλυντικών προϋπήρχε από την παιδική μου κιόλας ηλικία, ωστόσο ως άνθρωπος που δεν αφήνει τίποτα ανολοκλήρωτο προτίμησα να ολοκληρώσω τον κύκλο σπουδών μου, ενώ δεν σας κρύβω ότι αρχικά ήμουν πεπεισμένη ότι θα ακολουθήσω αυτή την πορεία και επαγγελματικά. Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών μου και παράλληλα με την δουλειά μου, η οποία μου προσέφερε σημαντική business-oriented επαγγελματική εμπειρία που ομολογουμένως δεν είχα έως τότε, άρχισα την έρευνα με σκοπό να δω πώς θα μπορούσα να ξεκινήσω την ενασχόλησή μου με αυτόν τον κλάδο. Ξεκίνησα αμέσως μαθήματα κοσμητολογίας και εργαστήρια παραγωγής φυσικών καλλυντικών και όσο περισσότερο καταπιανόμουν με αυτή την επιστήμη τόσο σιγουρευόμουν ότι θέλω να δημιουργήσω την δική μου εταιρεία καλλυντικών.
Ποια η έμπνευση πίσω από αυτή την επαγγελματική δραστηριότητα;
Η δημιουργία της δικής μου σειράς κρεμικών καλλυντικών αποτελούσε ανέκαθεν παιδικό όνειρο για μένα. Η οικογένεια μου διατηρεί έναν κήπο με τριανταφυλλιές, από τα οποία η μητέρα μου κατά την παιδική μου ηλικία, συνήθιζε να φτιάχνει εκχυλίσματα και να τα χρησιμοποιεί ως lotion για προσωπική χρήση. Η μυρωδιά αυτή καθώς και η αγάπη της για τις κρέμες, μου έβαλαν από πολύ μικρή ηλικία την ιδέα να φτιάξω το δικό μου beauty brand εμπνευσμένο από τα χρώματα και τις μυρωδιές των λουλουδιών μας. Όταν λοιπόν μετά από χρόνια ξεκίνησα την ενασχόληση μου με τον τομέα της κοσμητολογίας και έφτιαξα την πρώτη μου κρέμα, ήταν η στιγμή που είδα καθαρά ότι αυτό είναι που πραγματικά αγαπώ και θέλω να κάνω. Άρχισα τότε να φτιάχνω κρέμες πρώτα για την οικογένεια μου και για τους φίλους μου και όλοι πίστευαν ότι θα έπρεπε να κάνω το επόμενο βήμα και να το προχωρήσω σε επίσημο πλέον εγχείρημα, το οποίο και προετοίμαζα ουσιαστικά για 3 χρόνια με τη βοήθεια πάντα διακεκριμένων χημικών κοσμητολόγων και δερματολόγων διεθνούς καταξίωσης. Έτσι λοιπόν γεννήθηκε η MIELĒV, ένα όραμα, μέσα στο οποίο θέλησα να εμφυσήσω όλες τις αρχές και τις αξίες που θα ήθελα και εγώ να με καθοδηγούν στη ζωή. Η MIELĒV αποτελεί ένα πρότυπο, περιγράφει μια γυναίκα δυναμική που αγαπά τον εαυτό της, αντιλαμβάνεται την ομορφιά μέσω της ψυχικής ανάτασης της και της αυτοφροντίδας.
Τι συμβουλές θα δίνατε σε άλλους επιχειρηματίες που θέλουν να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση;
Όσο κλισέ και να ακούγεται, πιστεύω ότι η αγάπη γι’ αυτό που κάνω και η ενέργεια που δίνω είναι και θα είναι πάντα η κινητήριος δύναμή μου, οπότε θα τους συμβούλευα να ξεκινήσουν μόνο αν πραγματικά αγαπούν τον τομέα στον οποίο θέλουν να δραστηριοποιηθούν και αν αυτός ο τομέας τους δίνει την όρεξη να συνεχίζουν και να θέτουν κάθε φορά υψηλότερους στόχους. Το επιχειρείν δεν είναι σε καμία περίπτωση εύκολη υπόθεση και πολλές φορές οι συνθήκες κάτω από τις οποίες αναπτύσσεις την επιχείρηση σου μπορεί να μην είναι οι ιδανικότερες, γι’αυτό και πάντα θα προκύπτει η ανάγκη να απαντάς στο γιατί το κάνεις και γιατί πιστεύεις τόσο πολύ σ αυτό με το οποίο καταπιάνεσαι.
Πως νιώθετε που η επιχείρηση σας ανταποκρίνεται κατά βάση σε γυναικείο κοινό;
Το γυναικείο κοινό είναι γενικότερα πολύ απαιτητικό, ειδικά όταν πρόκειται να αγοράσει προϊόντα που αφορούν την επιδερμίδα τους και το θεωρώ μάλιστα πολύ λογικό. Φανταστείτε λοιπόν το βαθμό δυσκολίας να πρέπει να ανταποκριθείς σωστά για να καλύψεις τις ανάγκες των γυναικών και ακόμα περισσότερο να τους δώσει τη λύση που αναζητούν. Απ΄την άλλη νιώθω παράλληλα και πολύ μεγάλη ικανοποίηση λαμβάνοντας καθημερινά τόση αγάπη και υποστήριξη από γυναίκες που δεν σε γνωρίζουν προσωπικά αλλά σε μαθαίνουν μέσα από αυτό που τους προσφέρεις. Άλλωστε η MIELĒV ήρθε στο προσκήνιο για όλες τις γυναίκες για να τις ανυψώσει και να αναδείξει τον καλύτερο τους εαυτό εσωτερικά και εξωτερικά. Νιώθω πολύ μεγάλη ευγνωμοσύνη που βλέπω να εκπληρώνεται ο στόχος αυτός.
Ποια είναι η φράση που σας δίνει κουράγιο και έμπνευση να συνεχίσετε όσα έχετε καταφέρει;
Θα χρησιμοποιήσω μία φράση της νευροεπιστήμονα Dr.Caroline Leaf που απαντά πλήρως στην ερώτηση αυτή για μένα : «ο σκοπός σου δεν είναι αυτό που κάνεις. Ο σκοπός σου είναι αυτό που συμβαίνει στους άλλους όταν κάνεις αυτό που κάνεις»
Θεωρείτε σημαντική για την εταιρεία σας την ποικιλομορφία στο εργατικό δυναμικό και περιβάλλον;
Δύο δυνάμεις είναι καλύτερες από μία και όταν δύο ή περισσότερα άτομα προσπαθούν να βρουν μία λύση σε ένα πρόβλημα, τότε οι πιθανότητες να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή λύση είναι σίγουρα περισσότερες. Και ως προς το περιβάλλον μας αφορά επίσης να υπάρχει ποικιλομορφία καθώς η εταιρεία δεν έχει στηθεί αποκλειστικά και μόνο για την εγχώρια αγορά. Εξάγουμε ήδη σε χώρες του εξωτερικού, στην Ευρώπη, Αμερική και Καναδά, οπότε θεωρώ πολύ σημαντικό να υπάρχουν εργαζόμενοι από διαφορετικό υπόβαθρο και περιβάλλον που θα βοηθήσουν την εταιρεία να γίνει πιο καινοτόμα και επιτυχημένη.
Μπορείτε να μοιραστείτε τυχόν επερχόμενα σχέδια ή πρωτοβουλίες για την εταιρεία σας;
Τα σχέδια μας είναι πολλά και πιστεύω πως κρύβουν ευχάριστες εκπλήξεις και εξελίξεις. Έχω πολλές ιδέες και ενώ εκ φύσεως είμαι πολύ ενθουσιώδης σαν χαρακτήρας τελικά προτιμώ να κινούμαι αργά και σταθερά. Αυτό που με σιγουριά μπορώ να σας πω είναι ότι στα μελλοντικά πλάνα συμπεριλαμβάνεται το λανσάρισμα νέων, καινοτόμων προϊόντων, βασισμένα πάντα στις αρχές και την φιλοσοφία της MIELĒV. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, θέτουμε στο επίκεντρο τον πελάτη προσπαθώντας να λαμβάνουμε πάντοτε τη γνώμη του για τα προϊόντα και την συνολική εμπειρία του από την MIELĒV . Είναι ένας τρόπος να επιβεβαιώνουμε κάθε φορά ότι κινούμαστε προς την σωστή κατεύθυνση για να κάνουμε το επόμενο βήμα.
Website: https://mielev.com/
Μαριαλένα Μπακλατζή – Founder & CEO της Mielev
Επίκαιρα Πρόσωπα
Βιβή Καραφωτίου | Συνιδρύτρια – Υπεύθυνη Ανάπτυξης της Οικοτεχνίας Τσομπανούδη

Η κυρία Βιβή Καραφωτίου είναι Συνιδρύτρια και Υπεύθυνη Ανάπτυξης της Οικοτεχνίας Τσομπανούδη στο Ασπρονέρι Έβρου. Με υπόβαθρο στις κοινωνικές επιστήμες και βαθιά αγάπη για τη γη και τα φυσικά προϊόντα, δημιούργησε με τον σύζυγό της μια πρότυπη οικοτεχνία βασισμένη στην αυθεντικότητα, τη βιωσιμότητα και την τοπική παράδοση.
Κυρία Καραφωτίου μπορείτε να μας πείτε ποιο ήταν το υπόβαθρο σας πριν ασχοληθείτε με την αγροδιατροφή;
Πριν ασχοληθώ με την αγροδιατροφή, η επαγγελματική μου πορεία ήταν αποκλειστικά στον χώρο των κοινωνικών επιστημών. Ωστόσο, η βαθιά μου σύνδεση με τη γη – καθώς ο σύζυγός μου καλλιεργεί αμυγδαλιές, εβρίτικο σουσάμι (μια τοπική ποικιλία) και όσπρια – σε συνδυασμό με την αγάπη μου για τις αγνές, φυσικές τροφές χωρίς πρόσθετα ή επεξεργασίες που αλλοιώνουν τη θρεπτική τους αξία, μας οδήγησαν σε ένα νέο μονοπάτι. Η επιθυμία μας λοιπόν να δημιουργήσουμε κάτι δικό μας και να μοιραστούμε αυτή την αυθεντική εμπειρία με περισσότερους ανθρώπους μάς ώθησε να κάνουμε πραγματικότητα το όραμά μας: τη δική μας οικοτεχνία.
Τι σας ώθησε να δημιουργήσετε καινοτόμα αγροδιατροφικά προϊόντα;
Η ανάγκη για αυθεντικά, ποιοτικά προϊόντα που σέβονται τόσο τη φύση όσο και τον καταναλωτή ήταν η βασική μας κινητήρια δύναμη. Παρατηρήσαμε ότι η αγορά αναζητούσε πιο φυσικές και αγνές γεύσεις, προϊόντα με διατροφική αξία και βιώσιμο αποτύπωμα. Θέλαμε, όμως, να πάμε ένα βήμα παραπέρα, επενδύοντας σε παραδοσιακές μεθόδους που συναντούν τη σύγχρονη γνώση, ώστε να δημιουργήσουμε προϊόντα που αφηγούνται μια ιστορία – την ιστορία της γης μας, του πολιτισμού μας και της δέσμευσής μας στη βιωσιμότητα.
Ποια είναι η ταυτότητα των προϊόντων σας και πώς ξεχωρίζουν στην αγορά;
Η ταυτότητα των προϊόντων μας βασίζεται στην αυθεντικότητα και την ποιότητα, με σεβασμό στην τοπική παράδοση. Το ταχίνι μας παράγεται από μια μοναδική τοπική ποικιλία εβρίτικου σουσαμιού, το οποίο συλλέγεται με παραδοσιακό, χειρονακτικό τρόπο για να διασφαλιστεί η καλύτερη δυνατή ποιότητα. Το αμυγδαλοβούτυροo μας παρασκευάζεται πάντα φρέσκο, σε μικρές ποσότητες, διατηρώντας όλα τα θρεπτικά συστατικά του αμυγδάλου. Επίσης, τα όσπρια μας, που καλλιεργούνται σε ευνοϊκά εδάφη, ξεχωρίζουν για τη γεύση και την ποιότητά τους. Τα προϊόντα μας ξεχωρίζουν στην αγορά για τη σύνδεσή τους με την παράδοση και την αγνότητα των φυσικών συστατικών, καλύπτοντας τις ανάγκες καταναλωτών που αναζητούν υγιεινές, φυσικές τροφές χωρίς πρόσθετα και συντηρητικά.
Αναβιώνοντας μια τοπική ποικιλία σουσαμιού που είχε εγκαταλειφθεί, επαναφέρουμε γεύσεις που συνδέουν το παρελθόν με το παρόν. Η χειρωνακτική συγκομιδή και η φυσική ξήρανση δεν είναι απλώς τεχνικές – είναι τρόποι να διατηρήσουμε την κληρονομιά μας, δημιουργώντας ταυτόχρονα ένα καινοτόμο προϊόν που σέβεται τη βιοποικιλότητα, την παράδοση και τις σύγχρονες διατροφικές ανάγκες.


Ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίσατε και πώς τη λύσατε;
Όπως σε κάθε νέο εγχείρημα, η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσαμε ήταν η αρχική χρηματοδότηση και η έλλειψη εξειδικευμένων γνώσεων, απαραίτητων για την ανάπτυξη της επιχείρησής μας. Ωστόσο, η βαθιά πίστη στη φιλοσοφία μας, η συνεχής μάθηση και η επιμονή μας να προσφέρουμε ένα αυθεντικό προϊόν, μάς έδωσαν τη δύναμη να ξεπεράσουμε κάθε εμπόδιο. Επενδύσαμε σε εκπαίδευση και επιμόρφωση, αποκτώντας τις απαραίτητες γνώσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξη της επιχείρησης. Παράλληλα, ενταχθήκαμε σε πρόγραμμα υποστήριξης που προωθεί την τοπική ανάπτυξη και την ενίσχυση των αγροτικών επιχειρήσεων, παρέχοντας χρηματοδοτική στήριξη. Μέσω αυτού του προγράμματος, είχαμε την ευκαιρία να επενδύσουμε σε σύγχρονο εξοπλισμό, να βελτιώσουμε τις διαδικασίες παραγωγής μας και να ενισχύσουμε την ποιότητα των προϊόντων μας.
Πώς φαντάζεστε την εξέλιξη της ελληνικής αγροδιατροφής και τι απαιτείται για περισσότερη καινοτομία;
Η ελληνική αγροδιατροφή έχει τεράστιες προοπτικές, καθώς διαθέτει μοναδικές πρώτες ύλες και μια πλούσια γαστρονομική παράδοση. Για να εξελιχθεί, όμως, απαιτείται επένδυση στη γνώση, στη βιώσιμη ανάπτυξη και στην αξιοποίηση της πολιτισμικής μας κληρονομιάς. Η καινοτομία δεν είναι μόνο τεχνολογία – είναι και επιστροφή στις ρίζες με την αξιοποίηση σοφών παραδοσιακών μεθόδων με σύγχρονα εργαλεία. Όσοι επενδύσουν σε αυτή τη φιλοσοφία θα είναι οι πρωτοπόροι του μέλλοντος.
Πώς παράγοντες όπως η βιωσιμότητα και η βιολογική καλλιέργεια διαμορφώνουν τη στρατηγική σας;
Η βιωσιμότητα δεν είναι απλώς μια τάση, αλλά μια αναγκαιότητα. Στην παραγωγή μας, φροντίζουμε να ελαχιστοποιούμε το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα καλλιεργώντας μια τοπική ποικιλία σουσαμιού με φυσικές μεθόδους, επιλέγοντας τη χειρονακτική συγκομιδή και τη φυσική ξήρανση στον ήλιο. Οι καλλιέργειες μας βρίσκονται σε περιοχή Natura, γεγονός που μας καθιστά ακόμα πιο υπεύθυνους στη διαχείριση των φυσικών πόρων και στη διατήρηση της ισορροπίας του οικοσυστήματος. Επιπλέον, αξιοποιούμε τα παραπροϊόντα μας, χρησιμοποιώντας τα κελύφη των αμυγδάλων ως βιομάζα για θέρμανση, μειώνοντας έτσι τη σπατάλη πόρων. Ενώ, παράγουμε σε μικρή κλίμακα, δίνοντας προτεραιότητα στην ποιότητα και τη βιωσιμότητα.

Για εμάς, η αειφόρος παραγωγή δεν είναι μόνο μια επιλογή, αλλά μια δέσμευση απέναντι στη γη, στον καταναλωτή και στις επόμενες γενιές.
Καραφωτίου Βιβή | Συνιδρύτρια – Υπεύθυνη Ανάπτυξης Οικοτεχνία Τσομπανούδη Ασπρονέρι – Έβρου
Επίκαιρα Πρόσωπα
Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας… Γιατί η Γυναίκα Είναι Γένος Θηλυκού

Η κυρία Τάνια Κιουμουρτζίδου είναι μητέρα, εργαζόμενη και πολιτεύτρια Α’ Θεσσαλονίκης με τη Νέα Δημοκρατία. Διατηρεί ενεργό ρόλο στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όπου υπηρετεί ως Συντονίστρια της Γραμματείας Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής της Ν.Δ., καθώς και ως Υπεύθυνη για την Προστασία Αρχαιολογικών Μνημείων από την Κλιματική Κρίση. Παράλληλα, έχει σημαντική εμπειρία στην τοπική αυτοδιοίκηση και μεγάλη αγάπη για την ενασχόληση με τα κοινά.
Κυρία Κιουμουρτζίδου μπορείτε να μας πείτε ποια είναι η σημασία της Παγκόσμιας
Ημέρας της Γυναίκας για εσάς;
Για εμένα προσωπικά, αυτή η ημέρα δεν είναι απλώς μια επέτειος, αλλά μια υπενθύμιση
ενός αδιάκοπου αγώνα των γυναικών. Είναι μια αφορμή που μας καλεί να αναλογιστούμε τη
συνεχή προσπάθεια προόδου της γυναίκας σε όλα τα πεδία.
Η γυναίκα εξελίχθηκε, μεταβάλλεται και συνεχίζει αδιάλειπτα να προχωρά μπροστά. Μόνο
μπροστά, αλλά χωρίς να ξεχνά το παρελθόν, με τα σφάλματα και τις παραλείψεις του.
Σήμερα, η γυναίκα κατακτά διαρκώς νέες κορυφές, φτάνοντας τον άνδρα και, σε πολλές
περιπτώσεις, τον ξεπερνά. Ωστόσο, αυτό δεν πρέπει να οδηγεί σε ανταγωνισμό, αλλά σε μια
ισορροπημένη συνύπαρξη. Ο άνδρας έχει τον δικό του σπουδαίο ρόλο, ως υποστηρικτής και
συνοδοιπόρος. Δεν πρέπει να αντιμετωπίζουμε αυτή την εξέλιξη ως αντιπαλότητα, ούτε να
υποβαθμίζουμε τον άνδρα, αλλά να προχωρούμε μαζί προς ένα πιο ισότιμο μέλλον.
Η γυναικεία ψυχή είναι ένας απαλός άνεμος που ανακουφίζει όταν απαιτείται, αλλά και μια
θύελλα όταν πληγώνεται. Είναι φλόγα που μπορεί να καταστρέψει τα πάντα στο διάβα της,
αλλά και να ζεστάνει όσους αγαπά.
Ποια είναι η θέση της γυναίκας σήμερα κατά την γνώμη σας;
Η θέση της γυναίκας σήμερα δεν είναι σταθερή. Υπάρχουν εναλλαγές, επιτυχίες και
απογοητεύσεις, αλλά αυτός είναι ο δρόμος της προόδου. Δεν πρέπει να επαναπαυόμαστε
στις νίκες μας, ούτε να αποκαρδιωνόμαστε στις ήττες μας.
Η γυναίκα έχει δώσει σκληρές μάχες, αλλά ο αγώνας συνεχίζεται. Οι καθημερινές
προκλήσεις στην εργασία, την οικογένεια, τη μητρότητα, τις κοινωνικές σχέσεις και την
αποδοχή της συνεχίζονται αδιάκοπα.
Στη δύσκολη εποχή που διανύουμε, αξίζει να αναγνωρίσουμε τον ρόλο όλων των γυναικών. Γιατροί, νοσηλεύτριες, δασκάλες, καθαρίστριες, εργαζόμενες σε σούπερ μάρκετ – όλες τους είναι πραγματικές ηρωίδες της καθημερινότητας.
Ποιος είναι ο πολλαπλός ρόλος της γυναίκας;
Η γυναίκα είναι ταυτόχρονα επαγγελματίας, μητέρα, σύζυγος, ενεργό μέλος της κοινωνίας.
Συμμετέχει στα κοινά, την επιστήμη, την πολιτική, αγωνίζεται για έναν κόσμο πιο δίκαιο, με
ίσες ευκαιρίες και λιγότερη βία. Είναι μια αδιάκοπη προσπάθεια για ένα καλύτερο αύριο.
Κόρη, μητέρα, σύζυγος, εργαζόμενη, πολιτεύτρια, ποια είναι η ιεράρχηση των προτεραιοτήτων
σας;
Δύσκολη ερώτηση ! Τόσο να την απαντήσεις μα κυρίως να ιεραρχήσεις τους πολλαπλούς
ρόλους που έχω αλλά και έχουμε επωμιστεί οι περισσότερες γυναίκες σαν εμένα. Να σας
πω πάντως ειλικρινά, η ιεράρχιση γίνεται κατά περίπτωση. Όλοι αυτοί οι ρόλοι που
αναφέρατε δεν είναι ξεκομμένοι και διαφορετικοί ο ένας από τον άλλο. Είναι αλληλένδετοι
και συνυπάρχουν αρμονικά όσο είναι αυτό εφικτό.
Πίσω από όλη αυτή την προσπάθεια να τα βάλεις όλα σε μια τάξη και να τα ιεραρχήσεις,
κρύβονται ατέλειωτες ώρες εργασίας, με άγχος, ψυχική και σωματική καταπόνηση και σε
βάρος της προσωπικής και οικογενειακής ζωής κάποιες φορές. Δεν σας κρύβω πως κάποιες
φορές νιώθω ενοχές που «χάνω» και «χάνουμε» οικογενειακές στιγμές με το σύζυγο και τα
παιδιά μου, λόγω της ενασχόλησης με τα κοινά. Αλλά το τελικό αποτέλεσμα και οι καρποί
που βγαίνουν, μας δικαιώνουν και μας δίνουν κουράγιο να συνεχίσουμε.
Πώς σχολιάζετε το φαινόμενο των γυναικοκτονιών;
Ζούμε σε μια εποχή όπου η οργή ξεχειλίζει για τα πάντα – την οικονομία, τις κοινωνικές
ανισότητες, τις σχέσεις, τη διαφορετικότητα. Δεν αρκεί να λέμε ότι χρειαζόμαστε εκπαίδευση.
Πρέπει να σπάσουμε τη σιωπή μας, να μιλήσουμε ανοιχτά, να καλλιεργήσουμε σεβασμό και
αποδοχή. Η αλλαγή πρέπει να ξεκινήσει από εμάς. Τα παιδιά δεν ακούνε αυτά που τους λέμε, αλλά
παρατηρούν αυτά που κάνουμε. Και μας κρίνουν. Οφείλουμε να τους δώσουμε ένα καλύτερο
πρότυπο, ώστε να μεγαλώσουν σε έναν κόσμο όπου η βία δεν έχει θέση.
Ποια είναι η δική σας οπτική για τη σύγχρονη γυναίκα;
Η σημερινή γυναίκα είναι περισσότερο σαγηνευτική, εκτυφλωτική, αισιόδοξη. Έχει αυτοπεποίθηση, νιώθει περισσότερο δυνατή, αγαπά πιο πολύ τον εαυτό της, έχει διάθεση να παλέψει για ότι δικαιούται και ότι της ανήκει.
Η σημερινή γυναίκα συμμετέχει στα κοινά, τον πολιτισμό, επιστήμη, πολιτική, αγωνίζεται με λύσσα να γίνει ο κόσμος μας λίγο καλύτερος, λιγότερο βίαιος, με περισσότερη δικαιοσύνη και ίσες ευκαιρίες για όλους.
Να συνεχίσουμε όλες μας με αισιοδοξία, δύναμη και με το κεφάλι ψηλά. Έχουμε τη δύναμη οι γυναίκες για πολλά πράγματα… αρκεί να το πιστεύουμε!
-
Επιχειρηματικότητα
Golden Rule vs Platinum Rule
-
Lifestyle
Πέγκυ Μουζάκη | Δεν έχω αυτοπεποίθηση!
-
Ψυχολογία
Συναισθηματική Νοημοσύνη ή Νοημοσύνη Της Καρδιάς :
-
Ψυχολογία
Αντιμετωπίστε την κρίση με… αισιοδοξία
-
Τουρισμός
Ιατρικός Τουρισμός στην Ελλάδα: Η Αναδυόμενη Προοπτική
-
Οικογένεια
Πώς να αναπτύξετε τη συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών σας
-
Οικογένεια
Τα Ψυχολογικά Χαρακτηριστικά Της Εφηβικής Ηλικίας
-
Υγεία
Οδηγός Ευεξίας για το Καλοκαίρι από την Affidea