Connect with us

Έρευνες

Αύξηση της Ιχθυοκαλλιέργειας

 Η ιχθυοκαλλιέργεια είναι ένας από τους σημαντικότερους παραγωγικούς και εξαγωγικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας στον πρωτογενή τομέα. Οι κλιματολογικές συνθήκες και η γεωγραφική θέση της Ελλάδας ευνοούν την ανάπτυξη της ιχθυοκαλλιέργειας. Τα προϊόντα της και συγκεκριμένα η τσιπούρα και το λαβράκι, καταλαμβάνουν σημαντική θέση στις ελληνικές εξαγωγές. Τα παραπάνω προκύπτουν από την κλαδική μελέτη «Ιχθυοκαλλιέργειες» που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών και Κλαδικών Μελετών της ICAP ΑΕ, και η οποία εστιάζει στις επιχειρήσεις που ασχολούνται με την παραγωγή γόνου καθώς και την πάχυνση ψαριών (τσιπούρα, λαβράκι).

Σύμφωνα με την Ελένη Δεμερτζή, Senior Manager Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP, Ο κλάδος της θαλάσσιας ιχθυοκαλλιέργειας έχει έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό. Απαρτίζεται από ορισμένες μεγάλες καθετοποιημένες επιχειρήσεις – ομίλους που ασχολούνται τόσο με την παραγωγή γόνου όσο και την πάχυνση ψαριών, ενώ οι περισσότερες επιχειρήσεις του κλάδου ασχολούνται μόνο με την πάχυνση ψαριών.

Ο εξαγωγικός χαρακτήρας των θαλάσσιων ιχθυοκαλλιεργειών συμβάλλει ουσιαστικά στο ισοζύγιο πληρωμών της χώρας, τα δε προϊόντα (τσιπούρα, λαβράκι) ‘‘κυριαρχούν’’ στην Ευρωπαϊκή αγορά. Ο ανταγωνισμός που δέχεται ο κλάδος από επιχειρήσεις άλλων χωρών και ιδιαίτερα της Τουρκίας (που αναδεικνύεται σε ισχυρό ανταγωνιστή λόγω του χαμηλότερου κόστους παραγωγής), ενδέχεται να επηρεάζει την τελική τιμή πώλησης των προϊόντων. Ωστόσο τα ελληνικά προϊόντα εξακολουθούν να διαθέτουν δυναμική παρουσία στις ευρωπαϊκές αγορές, λόγω κυρίως των ποιοτικών χαρακτηριστικών τους.

Η Σταματίνα Παντελαίου, Διευθύντρια Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP, επισημαίνει ότι ο εξεταζόμενος κλάδος στο σύνολό του αντιμετώπιζε επί σειρά ετών σοβαρά οικονομικά προβλήματα, λόγω υπερ-δανεισμού αρκετών επιχειρήσεων και έλλειψης κεφαλαίων κίνησης. Τα τελευταία χρόνια (από το 2014 και μετά) ξεκίνησε μία προσπάθεια “εξυγίανσης” του κλάδου με πλήθος ενεργειών (συγχωνεύσεις, απορροφήσεις, εξαγορές μικρότερων επιχειρήσεων και δημιουργία ομίλων, κ.α.). Η διαδικασία αναδιάρθρωσης του κλάδου έχει οδηγήσει σε περαιτέρω συγκέντρωση της εγχώριας παραγωγής.

Το μέγεθος της συνολικής εγχώριας παραγωγής τσιπούρας – λαβρακίου αυξήθηκε τη διετία 2017-2018 με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 6%, μετά από μία οκταετία συνεχούς (σχεδόν) μείωσης.

Η τσιπούρα κάλυψε περίπου το 57% της εγχώριας παραγωγής τη διετία 2017-2018 και το λαβράκι το υπόλοιπο 43%. Οι εξαγόμενες ποσότητες τσιπούρας και λαβρακίου κάλυψαν το 78%-80% της συνολικής εγχώριας παραγωγής τα τελευταία έτη, με την Ιταλία να αποτελεί διαχρονικά την κυριότερη χώρα προορισμού των εξεταζόμενων προϊόντων (45% των συνολικών εξαγωγών). Ακολουθούν η Ισπανία, η Γαλλία και η Πορτογαλία. Οι εισαγωγές κυμαίνονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα, η δε εγχώρια κατανάλωση παρουσιάζει ελαφρά άνοδο τα τελευταία έτη.

Στα πλαίσια της μελέτης πραγματοποιήθηκε χρηματοοικονομική ανάλυση των επιχειρήσεων του κλάδου για την πενταετία 2014-2018, βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών.

Από την ανάλυση αυτών (βάσει δείγματος 70 επιχειρήσεων) προκύπτουν τα εξής: Το περιθώριο μικτού κέρδους παρουσίασε αύξηση την πενταετία 2014-2018 και ως μέσος όρος διαμορφώθηκε σε 12,6%. Το μέσο ετήσιο περιθώριο EBITDA εμφάνισε διακυμάνσεις και ως μέσος όρος της πενταετίας ανήλθε στο 3,1%. Αυξομειώσεις παρουσίασε και ο δείκτης της αποδοτικότητας ιδίων κεφαλαίων την ίδια περίοδο και διαμορφώθηκε στο 5,7%. Τέλος, επισημαίνεται ότι οι συνολικές πωλήσεις 38 επιχειρήσεων του κλάδου με διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία για όλη την περίοδο 2014-2018 κατέγραψαν σωρευτική αύξηση 11,4%.

Τέλος, σύμφωνα πάντα με τα αποτελέσματα της μελέτης της ICAP, η ηγετική θέση των ελληνικών επιχειρήσεων ιχθυοκαλλιέργειας στην ευρωπαϊκή αγορά τσιπούρας-λαβρακίου, αποτελεί δυνατό σημείο του εξεταζόμενου κλάδου. Γεγονός είναι ότι οι κλιματολογικές συνθήκες της χώρας και η μορφολογία της (μεγάλη ακτογραμμή, πλήθος νησιών) ευνοούν την ανάπτυξη ψαριών ιχθυοκαλλιέργειας. Στα αδύνατα σημεία συγκαταλέγεται ο μεγάλος κύκλος παραγωγής των προϊόντων, ο οποίος απαιτεί υψηλές ανάγκες σε κεφάλαια κίνησης σε συνδυασμό με τον περιορισμένο χρόνο ζωής των ψαριών (διατίθενται ως νωπά). Η ευρύτερη αποδοχή των ειδών θαλάσσιας καλλιέργειας παγκοσμίως και η επέκταση σε νέες αγορές του εξωτερικού συνιστούν ευκαιρίες για τον κλάδο. Από την άλλη πλευρά, η ενίσχυση της ανταγωνιστικής θέσης της Τουρκίας στη διεθνή αγορά για προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας αποτελεί απειλή για τον κλάδο.

ΠΗΓΗ

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιχειρηματικότητα

Πώς η Εμπειρία του Πελάτη βοηθά τις επιχειρήσεις να διατηρήσουν μια καλή σχέση με τους πελάτες την εποχή του Covid-19; Hatzi Filax

H νοοτροπία της Εμπειρίας του Πελάτη σε επίπεδο οργανισμού αποτελεί προσχέδιο για το μέλλον και το παρόν. Παρά την σημερινή κατάσταση που χαρακτηρίζει τους τομείς δραστηριοτήτων διαφόρων επιχειρήσεων, πολλές από αυτές έχουν εντάξει συνειδητά σαν μέρος της αποστολής τους να υποστηρίξουν τους πελάτες τους και να προσφέρουν την καλύτερη Εμπειρία του Πελάτη (CX).

Σαν Εμπειρία του Πελάτη ορίζουμε ότι νιώθει, ότι βιώνει και ότι μένει στον Πελάτη κατά τη διάρκεια και ύστερα από οποιαδήποτε αλληλεπίδραση ή επικοινωνία είχε με μία επιχείρηση.

Αν σε κάποιους μπορεί αυτό να φαίνεται ασήμαντο, πρέπει να αποσαφηνιστεί ότι η Εμπειρία του Πελάτη δεν περιορίζεται στην πώληση μίας ηλεκτρονικής συσκευής ή της παροχή μίας υπηρεσίας.

Η σωστή διαχείριση και αντιμετώπιση παραπόνων, καθώς και η άμεση παράδοση και η παροχή του σωστού προιόντος αποτελούν βασικό κομμάτι της επικοινωνίας με τον Πελάτη και αυτόματα με την Εμπειρία του. Με αυτήν τη σωστή διαχείριση διασφαλίζεται η αύξηση πωλήσεων και πελατών.

Στην εποχή του Covid-19 έχει σημειωθεί ότι οι επιχειρήσεις που γενικότερα δίνουν προτεραιότητα στην Εμπειρία του Πελάτη σημειώνουν επιτυχία με σταθερό βαθμό τους τελευταίους μήνες.

Δίνοντας έμφαση στην παροχή θετικής Εμπειρίας στον Πελάτη και στην επιβράβευση του συναισθηματικά αφοσιωμένου Πελάτη, μία επιχείρηση προσφέρει την εμπειρία της σταθερότητας, ακόμα και αν όλα γύρω από τον Πελάτη φαίνονται ασταθή. Με αυτόν τον τρόπο αναπτύσσεται η εμπιστοσύνη της επιχείρησης και δημιουργείται μια σχέση εμπιστοσύνης που οδηγεί σε αύξηση των πωλήσεων και των πελατών μας.

Γι’ αυτό και οι επιχειρήσεις αυτή την περίοδο, περισσότερο από κάθε άλλη φορά πρέπει να εντείνουν και να κάνουν ό, τι μπορούν για να προσφέρουν λύσεις στου συνεργάτες και τους πελάτες τους. Προκειμένου να παρέχουν Εμπειρία στον Πελάτη και να αναπτύξουν τόσο τις δεξιότητες τους αλλά και την εμπιστοσύνη που τους έχει κάποιος, ακόμα και στην περίοδο ενός lockdown, οι επιχειρήσεις πρέπει να επενδύσουν στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού τους και στο πως μπορούν να διατηρήσουν τους Πελάτες τους και τις πωλήσεις τους.

Οι εκπαιδεύσεις εξέλιξης βοηθούν σημαντικά το ανθρώπινο δυναμικό μίας επιχείρησης στην ανάπτυξη επικοινωνιακών εργαλείων και γνώσεων για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα, διασφαλίζοντας έτσι καλύτερη Εμπειρία του Πελάτη, και άρα αυξημένες πωλήσεις.

Για παράδειγμα, θέματα όπως η διαχείριση χρόνου και η αντιμετώπιση παραπόνων με τον κατάλληλο τρόπο είναι δύο βασικά χαρακτηριστικά της εταιρικής καθημερινότητας. Πλέον δεν αρκεί να ξέρει κάποιος εργαζόμενος ότι η αναβλητικότητα «σκοτώνει» την παραγωγικότητα του, απλά σαν ιδέα. Πρέπει να γνωρίζει και πως να αντιμετωπίζει την αναβλητικότητα, τρόπους για να επικεντρώνεται στο να μην είναι απλά απασχολημένος αλλά και παραγωγικός.

Ή η διαχείριση και αντιμετώπιση παραπόνων. Πλέον ο εργαζόμενος πρέπει να είναι σε θέση να επικοινωνεί και να λύνει τα θέματα του Πελάτη με βάση τα δεδομένα της ψηφιακής επικοινωνίας και του αυξημένου φόρτου εργασίας που μπορεί να έχει.

Η εποχή που ζούμε έχει αναδείξει την ανάγκη για επένδυση στην Εμπειρία του Πελάτη από κάθε επιχείρηση, εάν αυτή επιθυμεί αύξηση στις πωλήσεις και στους Πελάτες της. Στόχος δεν είναι απλά πλέον να τον εξυπηρετούμε, αλλά να του δείχνουμε ότι ακόμα και τώρα μπορούμε να του παρέχουμε κάτι μοναδικό.

 

Χάτζη Φύλαξ

www.hatzifilax.com

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Εμβόλιο και covid-19 επηρεάζουν τις οικονομικές εξελίξεις.

Τα κράτη-μέλη της ΕΕ προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα της νόσου covid-19. Ζητήματα οικονομικής ενίσχυσης, ανεργίας και ρευστότητας αποτελούν μερικά μόνο από τα μεγάλα θέματα, που καλούνται να λύσουν οι ηγέτες της Ευρώπης.

Με αυστηρή δικλίδα ελέγχου των τραπεζών ξεκινά τις επόμενες ημέρες ο δεύτερος γύρος χρηματοδότησης του Ταμείου Εγγυοδοσίας, με το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης που θα προκύψει από τις εγγυήσεις του δημοσίου να κατευθύνεται προς τις πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι στις συμβάσεις που θα υπογράψουν  οι τράπεζες με την Αναπτυξιακή Τράπεζα υπάρχει -σε αντίθεση με τον πρώτο γύρο του προγράμματος- η εξής ρήτρα: Τον Φεβρουάριο, το δημόσιο μέσω της Αναπτυξιακής θα προχωρήσει στον έλεγχο των χρηματοδοτήσεων που έδωσε η κάθε τράπεζα και στην περίπτωση που διαπιστωθεί ότι δεν κατευθύνθηκε ποσοστό της ρευστότητας που γεννάται από τις εγγυήσεις ύψους 1 δισ. ευρώ που παρέχει το δημόσιο, τότε αυτό θα χάνεται για την τράπεζα και θα δίνεται σε άλλη. Για παράδειγμα, αν μια τράπεζα έχει δεσμευθεί με βάση τους στόχους που έχει υπογράψει στη σύμβαση με την Αναπτυξιακή Τράπεζα ότι θα χορηγήσει δάνεια ύψους 100 εκατ. ευρώ και χορηγήσει τα 80 εκατ. ευρώ, για τα υπόλοιπα 20 εκατ. ευρώ θα χάνει τις εγγυήσεις και το δικαίωμα θα μεταφέρεται σε κάποια άλλη εκ των τραπεζών.

Ο δεύτερος γύρος του προγράμματος του Ταμείου Εγγυοδοσίας στηρίζεται σε εγγυήσεις ύψους 1 δισ. ευρώ που παρέχει το ελληνικό δημόσιο  και μέσω της μόχλευσης, οι τράπεζες θα παραγάγουν δάνεια ύψους 2,5 δισ. ευρώ. Από την πλευρά των τραπεζών, υποστηρίζουν ότι είναι έτοιμες να τρέξουν τη διαδικασία χρηματοδότησης με στόχο όλη η ρευστότητα να διοχετευθεί μέχρι και τον Δεκέμβριο στις πληττόμενες επιχειρήσεις.

Στο διεθνές περιβάλλον, τα νέα στο μέτωπο των εμβολίων κατά του κορονοϊού έχουν επισκιάσει τις εξελίξεις στην πολιτική μέχρι στιγμής αυτήν την εβδομάδα, όπως σημειώνει ο οίκος αξιολόγησης Scope Ratings. Η επενδυτική διάθεση είναι risk-on και οι μετοχές που χτυπήθηκαν περισσότερο από την πανδημία έχουν ανακάμψει σημαντικά.

Η πολιτική του νέου προέδρου των ΗΠΑ κ. Μπάιντεν προς τις τράπεζες μπορεί να αποδειχθεί εποικοδομητική.

Οι ενδείξεις πριν από τις εκλογές ήταν ότι η νίκη του κ. Μπάιντεν θα οδηγούσε σε μετάβαση σε μια πολύ πιο αυστηρή ατζέντα πολιτικής σχετικά με το ρυθμιστικό περιβάλλον στις αμερικανικές τράπεζες, με τις αβεβαιότητες τόσο για το πώς αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει τις δραστηριότητές τους όσο και ποιες θα είναι οι επιπτώσεις για την Ευρώπη, όπου τα αμερικάνικα ιδρύματα έχουν αναπτύξει ισχυρές ανταγωνιστικές θέσεις στη σειρά προϊόντων επενδυτικής τραπεζικής, να είναι έντονες.

Υπάρχει έντονη ανησυχία και οι αγορές αναμένουν να δουν τα πρώτα «δείγματα γραφής» του νέου προέδρου.

Η Ευρώπη παρακολουθεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις εξελίξεις και η ΕΚΤ θα ορίσει τη πολιτική της πάνω στα νέα δεδομένα που θα προκύψουν.

 

Κων/νος Σ. Μαργαρίτης
Δημοσιογράφος

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Μελέτη της ICAP για τη Γυναικεία Επιχειρηματικότητα

Με αφορμή την έκδοση της ICAP “Leading Women in Business”, που έχει ως αντικείμενο τη Γυναικεία Επιχειρηματικότητα και Ηγεσία, η Διεύθυνση Οικονομικών Ερευνών και Κλαδικών Μελετών του Ομίλου, πραγματοποίησε Μελέτη για τη Γυναικεία Επιχειρηματικότητα, η οποία μεταξύ άλλων, παρουσιάζει συγκεντρωτικά, ορισμένα βασικά διαρθρωτικά στοιχεία και οικονομικά μεγέθη για τις τρεις (3) παρακάτω ομάδες-εταιρειών:

Α. Σύνολο Εταιρειών: Αφορά 37.750 επιχειρήσεις προερχόμενες από όλους τους κλάδους δραστηριότητας, οι οποίες έχουν αντληθεί από τη βάση δεδομένων της ICAP και έχουν διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία για τη χρήση 2018.Επισημαίνεται ότι, για ένα μικρό ποσοστό αυτών και συγκεκριμένα μόνο για το 11% (4.151 επιχειρήσεις) υπήρχαν διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία και για τη χρήση 2019 μέχρι την περίοδο σύνταξης της παρούσης ανάλυσης.

Β. Εταιρείες που Διοικούνται από Γυναίκες: Στο παραπάνω σύνολο (37.750 εταιρείες) περιλαμβάνονται 9.468 εταιρείες οι οποίες διοικούνται από γυναίκες (Διευθύνουσα Σύμβουλος, ή Διαχειρίστρια).

Γ. Top 500 LWiB: Αναφέρεται στις 500 μεγαλύτερες εταιρείες με βάση το συνολικό κύκλο εργασιών τους την περίοδο 2018 – 2019* οι οποίες διοικούνται από Γυναίκες και παρουσιάζονται αναλυτικά στην παρούσα έκδοση. Οι εταιρείες αυτές προέκυψαν από το δείγμα των (παραπάνω) 9.468 εταιρειών.

Δήλωση της Σταματίνας Παντελαίου, Διευθύντριας Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP:
«Σε αρκετές χώρες του κόσμου οι κυβερνήσεις αλλά και διάφορες άλλες οργανώσεις ενθαρρύνουν τη γυναικεία επιχειρηματικότητα, υλοποιώντας προγράμματα ένταξης, ανάπτυξης και επιδότησης. Ωστόσο, παρά τις προσπάθειες που καταβάλλονται για την ενίσχυση κυρίως των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που διοικούνται από γυναίκες στην Ευρώπη, οι ρυθμοί ανάπτυξης παραμένουν ακόμα αρκετά χαμηλοί.

Στη χώρα μας, το ποσοστό διείσδυσης των εταιρειών που διοικούνται από Γυναίκες σημείωσε μικρή αύξηση το 2020, ανερχόμενο σε 25,1% από 24,9% το 2019, αυξημένο κατά 5,5 περίπου ποσοστιαίες μονάδες την τελευταία 6ετία (2015-2020). Ωστόσο όμως υστερεί σημαντικά σε σχέση με το ποσοστό που καταλαμβάνουν οι άνδρες. Οι εταιρείες που διοικούνται από Γυναίκες είναι στην πλειοψηφία τους μικρομεσαίου μεγέθους και ανήκουν κυρίως στους τομείς του Τουρισμού και του Εμπορίου. Αναλύοντας και συγκρίνοντας τα οικονομικά στοιχεία των 9,5 χιλιάδων εταιρειών που διοικούνται από γυναίκες, με τα αντίστοιχα ενός συνόλου 38 χιλ. εταιρειών προέκυψε ότι, όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, οι εταιρείες με επικεφαλής γυναίκες εμφανίζουν αρκετά καλύτερες επιδόσεις στους δείκτες κερδοφορίας, αποδοτικότητας ιδίων κεφαλαίων και ρευστότητας σε σύγκριση με το σύνολο των επιχειρήσεων. Από αυτό συμπεραίνεται ότι οι γυναίκες ανώτατα – στελέχη διακρίνονται για την αποτελεσματική διοίκησή τους, καθώς και για την καλύτερη διαχείριση του κόστους των εταιρειών που διοικούν.

Εξετάζοντας τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των Γυναικών επιχειρηματιών/ανωτάτων στελεχών, διαπιστώνουμε ότι το κύριο χαρακτηριστικό που τις διακρίνει παραμένει η επιμονή και η εργατικότητα, ενώ ταυτόχρονα καλούνται να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες οικογενειακές υποχρεώσεις. Η τρέχουσα υγειονομική συγκυρία λόγω της πανδημίας προβληματίζει τις Γυναίκες Μάνατζερ, καθώς θεωρούν ότι αυτή θα επιδράσει αρνητικά στις επιχειρήσεις τις οποίες διοικούν και αναμένουν να δημιουργήσει απώλειες στα έσοδά τους της τάξεως του 5% περίπου το 2020. Ωστόσο, εμφανίζονται περισσότερο αισιόδοξες για το προσεχές μέλλον και προβλέπουν για την προσεχή διετία σημαντική ενίσχυση του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων που διοικούν, της τάξης του 13% το 2021 και 18% το 2022».

*Έχει ληφθεί υπόψη ο κύκλος εργασιών των εταιρειών για το έτος 2018, ενώ για όσες υπήρχαν οικονομικά στοιχεία και για το 2019 έχει υπολογιστεί ο κύκλος εργασιών του συγκεκριμένου έτους

Continue Reading

Trending