Connect with us

Ψυχολογία

Δεν Eυθύνεσαι εσύ Πάντα για την Ποιότητα της Ζωής σου

Θυμάμαι τον εαυτό μου πολλά χρόνια πριν, περίπου στα 16 με 17, να διαβάζω βιβλία ψυχολογίας γιατί αναζητούσα το πώς μπορώ να είμαι ευτυχισμένος. Έβλεπα τα άλλα παιδάκια έξω στην γειτονιά να παίζουν, να διασκεδάζουν, να γελάνε, να είναι όλοι μαζί, αλλά εγώ μόνος σε μια γωνιά. Γιατί; Δεν παίζει ρόλο. Σημασία είχε πως δεν ήμουν ευτυχισμένος. Αυτό βέβαια είχε ένα καλό. Ποιο ήταν αυτό; Ότι από μικρό παιδί διάβαζα βιβλία ψυχολογίας προκειμένου να μάθω τι χρειάζεται να κάνω επιτέλους για να νιώσω αυτή την ευτυχία μέσα μου;

Διάβασε, διάβασε, διάβασε, διάβασε, διάβασε, δεν μου έμεινε χρόνος για να δω τηλεόραση. Έτσι λοιπόν αν έχει υπάρξει ένα καλό από όλη αυτή την ιστορία είναι ότι στην ζωή μου δεν είδα ποτέ τηλεόραση. Ακόμα και τώρα στο σπίτι μου δεν έχω τηλεόραση. Γιατί είναι έξω από τις συνήθειες μου.

Όμως ας επιστρέψω στο θέμα. Αναζητούσα να βρω τι είναι ευτυχία. Πώς μπορώ να είμαι ευτυχισμένος. Γιατί, αν θέλεις, στο τέλος της ημέρας ότι και να κάνεις το κάνεις για να είσαι ευτυχισμένος. Κι εσύ, κι εγώ και όλοι μας. Ή για να μην βιώσουμε κάτι δυσάρεστο. Δηλαδή, πάλι για να είμαστε ευτυχισμένοι.

 

Δεν ευθύνεσαι πάντα εσύ

Περνώντας μέσα από πάρα πολλές θεωρίες, ψυχοθεραπεία, ψυχανάλυση, ομάδες, coaches, ενεργειακούς θεραπευτές, ότι μπορείς να φανταστείς, άρχισα να συνειδητοποιώ το εξής: ότι αυτό που βιώνεις τώρα δεν είναι απαραίτητα μια συνειδητή δική σου επιλογή. Και ως ένα σημείο, αν έχεις προσπαθήσει πάρα πολύ και δεν τα έχεις καταφέρει, μπορεί να έχεις και δίκιο. Δεν φταίνε ούτε οι θεραπευτές σου, δεν ευθύνεσαι ούτε εσύ απαραίτητα.

Είναι μια διαδικασία πολλές φορές που χρειάζεται να είσαι πολύ βαθιά γνώστης αυτής για να μπορέσεις να την διαχειριστείς και να φτάσεις στην απέναντι όχθη. Έτσι λοιπόν θέλω να θυμάσαι πως αυτό που βιώνεις τώρα, η πραγματικότητα που αντιλαμβάνεσαι τώρα, έχει να κάνει από την συνειδητότητα σου, η οποία εξαρτάται από τι; Από τα βιώματα σου βεβαίως βεβαίως, από τις γνώσεις σου, από το περιβάλλον το οικογενειακό αλλά και της χώρας που μεγάλωσες, από την θρησκεία που πιστεύεις ή δεν πιστεύεις, από τα βιβλία, τους δασκάλους, τους φίλους, την γειτονιά την οποία συναναστράφηκες.. από την γειτονιά σου. Αλλά θέλω να θυμάσαι πως υπάρχει και κάτι ανώτερο. Δεν ξέρω πως εσύ θα επιλέξεις να το ονομάσεις αλλά υπάρχει μια ανώτερη διάνοια η οποία έχει δημιουργήσει αυτό το σύμπαν και πίσω από αυτή υπάρχει μία λογική που για εμάς είναι παράλογη.

Υπερνόηση

Στο τέλος την ημέρας αυτό που θέλω να σου πω είναι το εξής: Εάν δεν είσαι ευτυχισμένος.. Εάν βιώνεις κρίσεις πανικού.. Εάν βιώνεις κατάθλιψη.. Εάν βιώνεις οικονομική δυσχέρεια για μεγάλο χρονικό διάστημα Εάν βιώνεις ότι δεν μπορείς να συναναστραφείς με φίλους, με φίλες, να γνωρίσεις ανθρώπους, να έχεις έναν καλό κοινωνικό κύκλο, ή αν δεν μπορείς να κάνεις μια σχέση, να είσαι ευτυχισμένος σε αυτή την σχέση, ή ότι και να βιώνεις..

Και εάν έχεις προσπαθήσει με διάφορους θεραπευτές, με διάφορους συμβούλους, έχεις διαβάσει βιβλία, έχεις μπει μέσα σε όλο αυτό και δεν τα έχεις καταφέρει, να ξέρεις ότι υπάρχει και μία περίπτωση να μην ευθύνεσαι εσύ. Ίσως υπάρχει κάτι το οποίο είναι πάνω από εσένα, το οποίο θα μπορούσαμε να το ονομάσουμε υπερνόηση, ή διάνοια, ή ανώτερη διάνοια, ή “the mind”. Ένα κεντρικός νους που ελέγχει τα πάντα. Ίσως, λέω ίσως, κάποια στιγμή πέρασε από το μυαλό μου, να είμαστε σαν τα video games. Που κάθεσαι πάνω από μια κονσόλα και παίζεις και χειρίζεσαι τον χρήστη. Έτσι λοιπόν μπορεί να είσαι το πιόνι ενός χρήστη. Μπορεί και όχι. Δεν παίζει ρόλο. Αυτό όμως που θέλω να θυμάσαι είναι πως σε όλα μπορείς να αποκτήσεις πρόσβαση αρκεί να ενεργοποιήσεις, αξιοποιήσεις, και διαχειριστείς με τον κατάλληλο τρόπο αυτό που συμβαίνει στην ζωή σου.

Άρα λοιπόν αυτό που βιώνεις τώρα δεν είναι αποτέλεσμα μόνο αυτού που συμβαίνει με αυτά που βλέπεις. Και να σου δώσω ένα παράδειγμα για τους λίγο πιο δύσπιστους. Τις ακτίνες του ηλίου δεν τις βλέπουμε, αλλά εάν κάτσουμε πολύ ώρα στον ήλιο θα μας βλάψουν. Είναι αρκετό αυτό σαν παράδειγμα;

 

Η πραγματικότητα δεν είναι μόνο αυτό που μπορούμε να δούμε

 

Δεν σημαίνει ότι η πραγματικότητα είναι μόνο ότι μπορούμε να δούμε. Υπάρχει και κάτι άλλο το οποίο είναι πάνω από εμάς. Πίσω από εμάς. Κάπου τέλος πάντων που για κάποιον λόγο δεν μπορούμε να το δούμε. Για εμένα, προσωπική μου πεποίθηση είναι ότι  ο λόγος που δεν μπορούμε να τον δούμε είναι είναι γιατί δεν είμαστε έτοιμοι να το δούμε.

Άρα λοιπόν εάν θέλεις κάτι πολύ σημαντικό στην ζωή σου, σε όποιον τομέα κι αν είναι αυτό, και αν έχεις προσπαθήσει πάρα πολύ, μην κατηγορήσεις ούτε τον εαυτό σου ότι δεν τα καταφέρνεις, ούτε τους άλλους ανθρώπους. Ίσως δεν ευθύνεσαι εσύ. Ίσως να υπάρχει κάτι άλλο, αυτό που λέμε the mind, το μυαλό, η υπερνόηση, η οποία για κάποιο λόγο σε έχει προγραμματίσει με ένα συγκεκριμένο τρόπο να κάνεις συγκεκριμένα πράγματα στην ζωή σου.

Τώρα τι γίνεται; Χαλαρά.. Όλα γίνονται. Εάν θέλεις λοιπόν να αλλάξεις την πραγματικότητα σου μπορείς να το κάνεις. Αρκεί να συνδεθείς με αυτή την υπερνόηση και να δεις ακριβώς τι συμβαίνει και να ξεμπλοκάρεις αυτό που πρέπει να ξεμπλοκάρεις για να συνεχίσεις παρακάτω. Τα αποτελέσματα; Απερίγραπτα. Οπότε κάντο και αν για κάποιον λόγο χρειαστείς περισσότερη βοήθεια μπορείς να επικοινωνήσεις μαζί μου. Είμαι πάρα πολύ χαρούμενος να σε βοηθήσω και να απολαύσεις το δώρο της ζωής. Το δώρο της ευτυχίας. Γιατί γεννήθηκες να είσαι ευτυχισμένος Είναι γενετήσιο σου δικαίωμα. Απόλαυσε το.

Πηγή

 

Continue Reading

Ψυχολογία

Αντιμετωπίστε την κρίση με… αισιοδοξία

Διάφορες έρευνες που έχουν γίνει κατά καιρούς έχουν αποδείξει ότι ο παράγοντας αισιοδοξία, η ικανότητα χειρισμού των συναισθημάτων του άγχους και της έντασης, αλλά και η ικανότητα κατανόησης των συναισθημάτων των άλλων δηλαδή η ενσυναίσθηση, συμβάλλουν θεαματικά στην αύξηση της αποδοτικότητας κυρίως στον εργασιακό χώρο. Για να είναι λοιπόν ένα  άτομο αποδοτικό και καταξιωμένο επαγγελματικά, θα πρέπει να διαθέτει εκτός από υψηλή γνωστική νοημοσύνη και συναισθηματική νοημοσύνη.

Είναι  απόλυτα σαφές ότι δεν μπορούμε να “διατάξουμε” τον εαυτό μας να αισθάνεται και να συμπεριφέρεται με έναν συγκεκριμένο, προκαθορισμένο τρόπο ή ένταση εφόσον γνωρίζουμε την πηγή δημιουργίας και προέλευσης των συναισθημάτων μας.

Και όμως παρόλου την νοητή ύπαρξη αυτού  του μονόδρομου ή άλλου τι συνόρου που φράζει τέλος πάντων την ανέλεγκτη έκρηξη των συναισθημάτων, θεωρείται ότι στην πραγματικότητα υπάρχουν νευρώνες που μπλοκάρουν τα συναισθήματα και δημιουργούν αυτό που λέμε αυτοέλεγχο ή αλλιώς mind control. 

 Ο νους μας, δηλαδή το μυαλό μας έχει πολλαπλές δυνατότητες ενέργειας και σκέψης, παρόλα αυτά εμείς σε καθημερινή βάση χρησιμοποιούμε μόνο το 10% από αυτές.

  1. Πως μπορούμε λοιπόν να επιτύχουμε απόλυτο έλεγχο του νου ?
  2. Τι είναι το mind control και πως ενεργοποιείται μέσω της συμπεριφοράς κάποιων ανθρώπων ?
  3. Γιατί κάποιοι υφίστανται “συναισθηματική τύφλωση” με αποτέλεσμα πλήρη απώλεια του ελέγχου των συναισθημάτων τους ?
  4. Πως  σκεπτόμενοι θετικά κάποιοι βλέπουν το ποτήρι τους πάντα μισογεμάτο, χωρίς ποτέ να  υποστούν  “συγκινησιακή πειρατεία “?

Η βάση της κατανόησης του mind control είναι η σωματική κατά πρώτο λόγο και η νοητική  κατά δεύτερο λόγο χαλάρωση. Ο χαλαρός νους έχει την δυνατότητα να πολλαπλασιάζει την θετική σκέψη δημιουργώντας ευεργετικά αποτελέσματα όχι μόνο ψυχοσωματικά αλλά και διανοητικά με απεριόριστη εμβέλεια αναλόγως των περιστάσεων.

Σ΄ αυτήν την δεδομένη  χαλαρή χρονική στιγμή το μυαλό αδειάζει εντελώς, φρεσκάρεται και επαναφορτίζεται με εντολές  που καθοδηγούνται από το υποσυνείδητό μας. Είναι η μαγική στιγμή που διαγράφουμε ότι θέλουμε και στοχεύουμε ότι επιζητούμε, είναι η στιγμή που σαν να ξυπνούμε από λήθαργο έχοντας την λύση του όποιου προβλήματος χαρτογραφημένη μπροστά μας.

Με το mind control εκπαιδευόμαστε στο να αναγνωρίζουμε και να αφυπνίζουμε τις προσωπικές δυνατότητες του καθενός, να αξιοποιούμε κομμάτια του μυαλού μας  που λησμονήσαμε στο διάβα μας, και συγχρόνως να δημιουργούμε θετικά και παραγωγικά αποτελέσματα.

Σύμφωνα με τον Goleman η συναισθηματική νοημοσύνη είναι μια μορφή κοινωνικής νοημοσύνης, δηλαδή είναι η ικανότητα να κατανοεί κάποιος τον τρόπο που λειτουργούν  τα συναισθήματα των άλλων και να ελέγχει τα δικά του. Η συναισθηματική νοημοσύνη συμβάλλει στην προσωπική και επαγγελματική επιτυχία δεδομένης της σωστής δόσης διαχείρισης γνώσης.

Διαχείριση γνώσης σημαίνει καλύτερη επικοινωνία, καλύτερη απόδοση.

Εξασφάλιση γνώσης για το εργασιακό περιβάλλον, σημαίνει πηγή πλούτου και δύναμης, σημαίνει καλλίτερη επικοινωνία των ανθρώπων, σημαίνει αύξηση παραγωγικότητας.

Διαχείριση γνώσης σημαίνει συγκέντρωση πνευματικών παγίων γνώσης και μεθόδων επικοινωνίας, με αποτέλεσμα σωστή εκμετάλλευση τεχνογνωσίας και τεχνολογίας, σχεδιασμό και επιθετική προώθηση νέων προϊόντων  στην αγορά,  ανάπτυξη δημιουργικότητας, διασφάλιση καινοτόμου  και φιλικού περιβάλλοντος.

Η διαχείριση γνώσης  [knowledge Management] εστιάζεται στην σωστή αντιμετώπιση του ανθρώπινου παράγοντα. Αποτελεί διαδικασία σύζευξης ανθρωπίνων πόρων και τεχνολογικών μέσων με στόχο την αποτελεσματικότητα. Αποτελεί πυλώνα συγκέντρωσης ατομικής γνώσης, αποθήκευση αυτής της γνώσης σε δομές επεξεργασίας μέσα και έξω από την επιχείρηση  και επαναχρησιμοποίηση στην πρώτη ζήτηση  για αντιμετώπιση προβλημάτων ή εξεύρεση λύσεων πρακτικών με κυριότερο παράγοντα την σωστή διαχείριση των συναισθημάτων.

Ας μη λησμονούμε λοιπόν την ρήση του Αριστοτέλη:

Εκείνος που εξοργίζεται για εκείνο που πρέπει και με εκείνον που πρέπει, και επιπλέον όπως, όταν και για όσο χρόνο πρέπει, είναι αξιέπαινος ”.

Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη το να θυμώνει κανείς είναι εύκολο, το να θυμώνει όμως τη σωστή στιγμή  με τον σωστό τρόπο και με το κατάλληλο πρόσωπο, αυτό είναι και  το δυσκολότερο σημείο που θα πρέπει να γνωρίζει πώς να  το αντιμετωπίζει.

Διαβάζοντας τα παραπάνω, τουλάχιστον στο θεωρητικό του κομμάτι  υπάρχει πλήρη κατανόηση, τι γίνεται όμως στην πράξη και ποιος είναι ο τρόπος  που θα μας βοηθήσει να επιτύχουμε απόλυτο έλεγχο του νου και της σκέψης μας;

Πράγματι είναι γνωστό ότι τα συναισθήματα προέρχονται και καθορίζονται από την αμυγδαλή, ένα από τα συναισθηματικά κέντρα του νευρωνικού κυκλώματος και παίζει σημαντικό ρόλο στην συναισθηματική και λογική ζωή μας. Για τον λόγο αυτόν δεν μπορούμε να επέμβουμε σε ισχυρά συναισθήματα ακριβώς γιατί αυτά επικρατούν πάντα. Είναι σαν να θεωρούμε ότι υπάρχει μια δίαυλος  που καταλήγει σε αδιέξοδο με κατεύθυνση από την αμυγδαλή στον εξωτερικό φλοιό του εγκεφάλου.

Ρούλα Κωτούδη

Σύμβουλος Επικοινωνίας

Continue Reading

Ψυχολογία

Συναισθηματική Νοημοσύνη ή Νοημοσύνη Της Καρδιάς :

Το πιο σημαντικό κριτήριο για διακεκριμένες επιδόσεις σε μεμονωμένα άτομα, ομάδες και οργανισμούς ( Daniel Goleman, καθηγητής Ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο του Harvard & πρόεδρος του Ιδρύματος Έρευνας για τη Συναισθηματική Νοημοσύνη στο χώρο της εργασίας )

Συναισθηματική Νοημοσύνη: μια νέα φράση στο καθημερινό μας λεξιλόγιο που άλλαξε ριζικά όχι μόνο τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την προσωπική υπεροχή αλλά επαναπροσδιόρισε το κριτήριο για την επιτυχία στην εργασία.

Εδώ και δεκαετίες διακεκριμένοι άνθρωποι στο  χώρο των επιχειρήσεων επισημαίνουν ότι το κριτήριο που κάνει τη διαφορά όσον αφορά την επίδοση στην εργασία, δεν είναι μόνο πόσο έξυπνοι είμαστε, δηλαδή ο υψηλός Δείκτης Νοημοσύνης μας (ΔΝ), αλλά ούτε και η πείρα που διαθέτουμε, δηλαδή η εξειδίκευση στην εκτέλεση μιας συγκεκριμένης εργασίας.

Οι άνθρωποι αυτοί αναφέρονταν μέχρι σήμερα στα ταλέντα που εξασφαλίζουν την υπεροχή σε κάθε εργασία, με όρους όπως «χαρακτήρας» ή «προσωπικότητα» και εννοούσαν ένα σύνολο από προσωπικές και κοινωνικές ικανότητες όπως : να ακούν, να επηρεάζουν, να συνεργάζονται, να δημιουργούν κίνητρα στους ανθρώπους και να εργάζονται καλά μαζί τους.

Σήμερα όλα αυτά είναι επιτέλους πιο κατανοητά και ακούν στο όνομα «συναισθηματική νοημοσύνη». Η συναισθηματική νοημοσύνη παρέχει το νέο πλαίσιο σκέψης που απαντά, με συγκεκριμένα στοιχεία από εμπειρικές έρευνες 25 ετών σε ηγέτες επιχειρήσεων σε όλο τον κόσμο και σε περισσότερους από 500 -μεταξύ των πρώτων σύμφωνα με το Fortune- οργανισμούς, στο ερώτημα αν είναι ο νους ή η καρδιά που εξασφαλίζει τη διακεκριμένη επίδοση ή ηγεσία στην εργασία.

Η απάντηση δίνει τη χρυσή τομή ανάμεσα στις ικανότητες του μυαλού και της καρδιάς, ή για να μιλήσουμε πιο επιστημονικά, ανάμεσα στις γνωστικές διεργασίες και στο συναίσθημα. Κάποιες ικανότητες είναι σαφώς γνωστικού τύπου, όπως η αναλυτική σκέψη ή η τεχνική εξειδίκευση. Άλλες συνδυάζουν σκέψη και συναίσθημα, οι οποίες ονομάζονται από τη θεωρία της συναισθηματικής νοημοσύνης «συναισθηματικές δεξιότητες».

Η διαφορά που κάνει κάποιους τους καλύτερους γκουρού στην εργασία τους, δεν είναι η διανοητική τους υπεροχή, αλλά οι συναισθηματικές τους δεξιότητες που τους βοηθάνε να αξιοποιήσουν στο έπακρο τη διανοητική τους ιπποδύναμη. Ο λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι δεν καταφέρνουν να χρησιμοποιήσουν όλο το δυναμικό τους είναι η συναισθηματική ανεπάρκεια .

Οι συναισθηματικές δεξιότητες αποτελούν τις βασικές διαστάσεις της συναισθηματικής νοημοσύνης, οι οποίες είναι ιδιαίτερα σημαντικές προκειμένου να μάθουν οι άνθρωποι τις ικανότητες που είναι απαραίτητες για να πετύχουν στο χώρο της εργασίας.

Αυτές είναι :

  • η Αυτοεπίγνωση (επίγνωση των συναισθημάτων, ακριβής αυτοαξιολόγηση, αυτοπεποίθηση)
  • η Αυτορύθμιση (αυτοέλεγχος, αξιοπιστία, ευσυνειδησία, προσαρμοστικότητα, καινοτομία)
  • τα Κίνητρα συμπεριφοράς (τάση προς επίτευξη, δέσμευση, πρωτοβουλία, αισιοδοξία)
  • η Ενσυναίσθηση (κατανόηση των άλλων, προσανατολισμός στην παροχή υπηρεσιών, ενίσχυση της ανάπτυξης των άλλων, σωστός χειρισμός της διαφορετικότητας, πολιτική αντίληψη) και
  • οι Κοινωνικές δεξιότητες (επιρροή, επικοινωνία, ηγεσία, καταλυτική δράση όσον αφορά την αλλαγή, χειρισμός διαφωνιών, καλλιέργεια δεσμών, σύμπραξη και συνεργασία, ομαδικές ικανότητες)

Για παράδειγμα, αν κάποιος είναι ανεπαρκής σε κοινωνικές δεξιότητες δεν θα είναι σε θέση να πείσει ή να εμπνεύσει άλλους, να παίξει το ρόλο του ηγέτη ομάδων ή να προβεί σε καταλυτικές αλλαγές. Αν πάλι κάποιος έχει χαμηλό επίπεδο αυτοεπίγνωσης, δεν θα κατανοεί τις δικές του αδυναμίες, ούτε θα διαθέτει την αυτοπεποίθηση που προέρχεται από την πίστη στα προσόντα του.

Το βέβαιον είναι ότι κανείς διακεκριμένος σε ηγετική θέση δεν είναι τέλειος σε όλες τις συναισθηματικές ικανότητες. Όλοι αναπόφευκτα έχουν ένα προφίλ ισχυρών και αδύνατων σημείων. Ωστόσο τα συστατικά για τη διακεκριμένη επίδοση απαιτούν να είναι κάποιος δυνατός μόνο σε μερικές από αυτές τις ικανότητες –κατά κανόνα περίπου σε έξι-  οι οποίες πρέπει να είναι μοιρασμένες σ’ όλες τις διαστάσεις της συναισθηματικής νοημοσύνης.

Αναστασία Μουστάκα

Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια  

Continue Reading

Οικογένεια

Τα Ψυχολογικά Χαρακτηριστικά Της Εφηβικής Ηλικίας

Η εφηβική ηλικία έχει μια ιδιαιτερότητα και όπως λέει ένας σοφός άνδρας,

«η εφηβεία μοιάζει με τη θάλασσα του Αιγαίου πελάγους, όπου πνέουν σφοδρότατοι άνεμοι, τόσο σφοδροί που γονείς και παιδαγωγοί τα χάνουν».

Ένα από τα κύρια γνωρίσματα είναι ότι οι περισσότεροι έφηβοι από το 13ο  έτος παρατηρούν ραγδαίες μεταβολές τόσο στο σώμα τους (σκελετός-ενδοκρινείς και γεννητικοί αδένες) όσο και στον ψυχισμό τους. Όχι όμως με την ίδια ταχύτητα. Έτσι, η ψυχοσωματική ισορροπία διαταράσσεται. Γι’ αυτό οι νέοι υποφέρουν από μεταπτώσεις. Άλλοτε είναι χαρούμενοι και άλλοτε κλείνονται στον εαυτό τους. Άλλοτε είναι ονειροπόλοι και φαντάζονται τον κόσμο ιδανικό, και άλλοτε παρουσιάζουν αρνητικές τάσεις και τίποτα δεν τους αρέσει. Ας τα έχουμε αυτά υπόψη οι γονείς και ας είμαστε αρκετά διακριτικοί στη δική μας συμπεριφορά απέναντι τους. Όσο πιο λίγα λέμε και όσο αποφεύγουμε τις συγκρούσεις σε αυτή την ηλικία, τόσο καλύτερα αποτελέσματα θα έχουμε. Ευκαιρία να αναπτύξουμε τις δεξιοτεχνίες της επικοινωνίας μας.

Άλλο χαρακτηριστικό της εφηβείας, το οποίο μπορούμε να  αναζητήσουμε στη σκέψη του εφήβου, είναι ο νοητικός εγωκεντρισμός. Οι έφηβοι δεν είναι πια παθητικοί δέκτες, που δέχονται κάθε διδασκαλία χωρίς κρίση. Έτσι θέτουν στο περιθώριο γονείς, δασκάλους κτλ. Το κέντρο του κόσμου είναι ο ίδιος τους ο εαυτός. Θεωρούν τη σκέψη τους παντοδύναμη και περνούν όλους τους άλλους από αυστηρή κριτική. Κρίνουν πρόσωπα, ιδέες, θεσμούς, συνήθειες και ζητούν αλλαγή. Θα σας αμφισβητήσουν σε αυτή την ηλικία, καθώς επίσης και τις αρχές που τους δώσατε. Μη ταραχθείτε και μην τους κάνετε να νιώσουν ενοχές!

Ένα άλλο χαρακτηριστικό του εφήβου, είναι η τάση του για ανεξαρτησία και αυτονομία. Είναι μια συνειδητή προσπάθεια για να περάσει από το χώρο της εξάρτησης στο χώρο της αυτονομίας. Ο έφηβος συνειδητοποιεί το εγώ του, αποκαλύπτει την προσωπική του ταυτότητα. Και τότε ζητάει αναγνώριση της προσωπικότητας του και ίση μεταχείριση.

Οι έφηβοι στην προσπάθεια τους για ανεξαρτησία  δείχνουν:

  • Αντιδραστικότητα
  • Επαναστατικότητα
  • Ισχυρογνωμοσύνη
  • Θυμό και συναισθηματικές μεταπτώσεις

Προσέχετε, να μη τραβάτε πολύ το σκοινί, να τους θεωρείτε έντιμους, ισότιμους και να τους μιλάτε ευγενικά, αναγνωρίζοντας την αυτονομία τους. Μη προσπαθείτε να τους εντάξετε στο δικό σας τρόπο ζωής, γιατί αυτοί είναι διαφορετικές οντότητες με ιδιαίτερα ταλέντα και δεξιότητες.

Μέσα στα χαρακτηριστικά της εφηβικής ηλικίας, είναι και η τάση τους για  κοινωνική ζωή. Η εφηβεία είναι μια περίοδος ανάπτυξης του κοινωνικού αισθήματος και της αλληλεγγύης. Η δημιουργία φίλων, είναι βασικός σκοπός του εφήβου και η γνώμη τους και η αποδοχή τους είναι πολύ σπουδαία γι’ αυτόν. Θεωρεί ότι είναι πολύ  βασικό να αποκτήσει σωστή αυτοεικόνα και αυτοεκτίμηση. Η θετική γνώμη του περίγυρου και κυρίως των φίλων και συμμαθητών του, βοηθούν πολύ στη δημιουργία σωστής αυτοεικόνας και αυτοεκτίμησης. Να προσέχετε λοιπόν πως μιλάτε για τους φίλους τους.

Ας τους κατανοούμε, όταν θέλουν ή δεν θέλουν να κάνουν κάτι, γιατί γνωρίζουν ότι πρέπει να συσχετίζονται με τους συμμαθητές τους και ότι πρέπει να έχουν την αποδοχή τους. Αυτό ισοδυναμεί σ’ αυτή την ηλικία με έλλειψη οξυγόνου. Παιδί που δεν το αποδέχονται οι συμμαθητές του, δεν αναπτύσσεται  ομαλά ψυχολογικά και αποκτά κόμπλεξ και ανασφάλειες.

Μέσα στα πλαίσια της κοινωνικής ζωής, κατατάσσεται ασφαλώς και η επιθυμία του εφήβου να συναντήσει το άλλο φύλο. Το ερωτικό αίσθημα, γίνεται δυνατό και κυριαρχικό σ’ αυτή την ηλικία. Οφείλουμε ως γονείς να δώσουμε σωστές κατευθύνσεις και ερμηνείες για τη σχέση των δύο φύλων. Να τους βοηθούμε να κινούνται στο τομέα αυτό με τις αρχές της αγάπης, του σεβασμού και της ειλικρίνειας.

Αλεξάνδρα Ευκαρπίδου

Παιδαγωγού-Συμβούλου επικοινωνίας και επιχειρήσεων

Continue Reading

Trending