Connect with us

Τέχνη πολιτισμός

Διευθυντής Ορχήστρας δολοφονείται από την ράβδο του!

Γράφει ο André Hallack*

Όταν ακούμε την ιδιότητα «Διευθυντής Ορχήστρας», ή μαέστρος όπως αποκαλείται συχνά στα ελληνικά από τον ιταλικό όρο, η χαρακτηριστική εικόνα σήμα-κατατεθέν, που συνήθως μας έρχεται αμέσως στο νου, σχεδόν σαν καρικατούρα, είναι κάποιος με άτακτα και τρελά μαλλιά, να κουνά τα χέρια του με μανιώδη τρόπο μπροστά σε μια ορχήστρα κρατώντας ένα λεπτό μακρόστενο ξυλάκι.

Από παιδί όταν ήμουν, αυτό το μακρόστενο ξυλάκι πάντα μου έκανε μεγάλη εντύπωση και μου προκαλούσε ιδιαίτερο ενδιαφέρον και περιέργεια.

Με αυτό, ο Διευθυντής Ορχήστρας φαινόταν να μεταδίδει μια επιβλητική αύρα, λες και ήταν ένας μάγος. Ναι, ένας μάγος της μουσικής -θα μπορούσε κάποιος να πει- που κρατάει ένα μαγικό ραβδί με το οποίο μπορεί να μαγεύει μια ολόκληρη ορχήστρα, Μια ορχήστρα σαν να την κρατούσε στην παλάμη του χεριού του, έτοιμη να εκτελεί ότι της προστάζει, άλλοτε με δύναμη και ένταση σαν κεραυνός κι άλλοτε απαλά σαν ρυάκι.

Αυτή η περιέργεια να ανακαλύψω τη φύση και την ιστορία πίσω από τη μπαγκέτα (baguette), όπως αποκαλείται η «ράβδος» του μαέστρο ή baton  (όπως την αποκαλούν οι Άγγλοι) με έφερε σε επαφή με μια από τις πιο ενδιαφέρουσες, αν και όχι  πολύ διαδεδομένες προσωπικότητες/ συνθέτες στην ιστορία της κλασσικής μουσικής.

ΜΙΑ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΣΑΝ ΝΑ ΤΗΝ ΚΡΑΤΟΥΣΕ ΣΤΗΝ ΠΑΛΑΜΗ ΤΟΥ ΧΕΡΙΟΥ ΤΟΥ, ΕΤΟΙΜΗ ΝΑ ΕΚΤΕΛΕΙ ΟΤΙ ΤΗΣ ΠΡΟΣΤΑΖΕΙ

Θεωρείται ο πατέρας του γαλλικού ύφους της Μπαρόκ μουσικής, όπως και της γαλλικής όπερας (tragédie en musique ή tragédie lyrique), από την οποία  αποκήρυξε κάθε ιταλική επιρροή, αφού θεωρούσε την ιταλική όπερα ακατάλληλη για τη γαλλική γλώσσα και την προσάρμοσε κατά την προτίμηση του γαλλικού κοινού.

Επίσης, θεωρείται ο πρώτος Ευρωπαίος συνθέτης που επιμελήθηκε με περισσή λεπτομέρεια ό,τι αφορούσε την ορχήστρα δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην πειθαρχία των μουσικών και στην τήρηση του ρυθμού. Απαιτητικός καθώς ήταν, εκπαίδευε ο ίδιος τους μουσικούς και τους τραγουδιστές και διηύθυνε το θέατρό του μέχρι την παραμικρή λεπτομέρεια.

Μπορούμε να πούμε ότι έθεσε τις βάσεις για την ορχήστρα, με την σύγχρονη έννοια του όρου, γράφοντας για συγκεκριμένο αριθμό οργάνων και χωροθέτοντας τα σε συγκεκριμένες θέσεις. Η επίδραση της μουσικής του ήταν επίσης εμφανής στην Αυλή όπου και εργαζόταν καθώς αντί για τις αργές και επιβλητικές κινήσεις που είχαν επικρατήσει μέχρι τότε στα μπαλέτα και τους χορούς της Αυλής, εισήγαγε χορούς με ζωντάνια και γρήγορους εύθυμους ρυθμούς.

Μια προσωπικότητα  που όμως, σημάδεψε την θέση του στην ιστορία με τον πιο απρόσμενο τρόπο. Μάλιστα, θα μπορούσε κανείς να πει πως, παρ΄όλη τη μεγάλη δόξα, δύναμη και επιρροή που απολάμβανε, κινδύνευε να ξεχαστεί και να περιπέσει σε λήθη όντας σχεδόν άγνωστος σήμερα.

Ο λόγος που τον θυμόματε δεν ήταν άλλος από τον τρόπο που πέθανε.

Ο λόγος για τον Giovanni Battista Lulli ή κατά κόσμον Jean-Baptiste Lully.

Giovanni Battista Lulli ή κατά κόσμον Jean-Baptiste Lully

Γιος μιας οικογένειας μυλωνάδων, ο Lully γεννήθηκε το 1632 στη Φλωρεντία – το αρχικό του όνομα ήταν Τζοβάννι Μπατίστα Λούλλι (Giovanni Battista Lulli).  Συνήθιζε να λέει ότι ένας Φραγκισκανός μοναχός του έδωσε τα πρώτα του μαθήματα μουσικής και του δίδαξε κιθάρα. Ωστόσο πληροφορίες για την γενικότερή του εκπαίδευση και τη μουσική του κατάρτιση κατά τη διάρκεια της νιότης του στη Φλωρεντία δεν έχουμε. Αργότερα έλαβε και μαθήματα βιολιού και χορού.

Το 1646,  έπιασε το πρώτο τυχερό του λαχείο. Κατά τη διάρκεια του γιορτασμού του Mardi Gras, το Καρναβάλι στη Φλωρεντία, ενώ τριγύρναγε στους δρόμους ντυμένος ως Harlequin (αρλεκίνος) με το βιολί του διασκεδάζοντας τους παριστάμενους, ο νεαρός Lully προσέλκυσε τη προσοχή και το ενδιαφέρον του Roger de Lorraine, Chevalier de Guise, γιού του Charles.

Ο Δούκας του Guise (ο οποίος, όπως θα περίμενε κανείς από όλο αυτόν τον τίτλο, ήταν ένα πολύ σημαντικό πρόσωπο.) ο οποίος επέστρεφε στη Γαλλία και έψαχνε κάποιον που μπορούσε να συνομιλήσει στα ιταλικά με την ανιψιά του, την Anne Marie Louise d’Orleans, τη Δούκισσα του Montpensier (εξίσου πολύ σημαντικό πρόσωπο που τύχαινε να είναι η ξαδέλφη του βασιλιά της Γαλλίας).

Ο Chevalier πήρε το αγόρι μαζί του στο Παρίσι όπου, σε ηλικία δέκα τεσσάρων ετών, εισήλθε στην υπηρεσία της Δούκισσας και έμεινε μέχρι το 1652, υπηρετώντας ως  «garçon de chambre» και ως δάσκαλος ιταλικών. Στο μεταξύ και μέσα σε αυτό το διάστημα, ο Lully πιθανώς να αξιοποιούσε το χρόνο του εκεί προς βελτίωση των μουσικών του δεξιοτήτων δουλεύοντας με τους μουσικούς της αυλής της Δούκισσας και σπουδάζοντας με τους συνθέτες Nicolas Métru, François Roberday και Nicolas Gigault.

Το ταλέντο του έφηβου Lully ως κιθαρίστας, βιολιστής και χορευτής γρήγορα του χάρισαν το παρατσούκλι “Baptiste” και “le grand baladin” (μεγάλος καλλιτέχνης δρόμου).

O νεαρός Lully σύντομα κατάφερε να προσελκύσει την προσοχή του επίσης νεαρού Λουδοβίκου (ο οποίος στη συνέχεια θα στεφόταν Λουδοβίκος XIV της Γαλλία), όταν συμμετείχε μαζί του χορεύοντας στο μπαλέτο Ballet Royal de la nuit, όπου  ο Lully έπαιξε και ερμήνευσε αρκετούς ρόλους, όπως π.χ. έναν βοσκό, έναν στρατιώτη και έναν ζητιάνο.

Ο Λουδοβίκος απολάμβανε τους ρόλους και τον χορό του Lully τόσο πολύ που πολύ γρήγορα τον διόρισε Compositeur de la musique instrumentale (Αυλικό Συνθέτη Οργανικής Μουσικής) της Βασιλική Αυλής, όπου θα διέμενε και θα πέρναγε το μεγαλύτερο μέρος της (μικρής) ζωής του εργαζόμενος εκεί, και στη συνέχεια διευθυντή της προσωπικής ορχήστρας βιολιών του βασιλιά, γνωστή ως Petits Violons («Μικρά Βιολιά») όπως και διευθυντή της βασιλικής ορχήστρας μουσικής δωματίου.

Τη συνέχεια του άρθρου θα τη βρείτε εδώ

Πηγή

Continue Reading

Βιβλία

Ημερολόγιο Προσωπικής Ανάπτυξης 2024

HAPPY CHOICES MAKE PEOPLE HAPPY

Όλα ξεκινούν με μια απλή ερώτηση: «Είσαι ευτυχισμένη;». Εάν όχι, η Χριστίνα Πίκουλα για
5η συνεχόμενη χρονιά δίνει το ετήσιο ραντεβού της με τα ράφια των βιβλιοπωλείων με ένα
ακόμα πιο ενδυναμωτικό ημερολόγιο προσωπικής ανάπτυξης.
Για πόσο καιρό ακόμα θα αφήνεις τα πράγματα στην τύχη; Τα όνειρα, την εξέλιξή σου και
τις αλλαγές που τόσο επιθυμείς, αλλά δεν ξέρεις πώς να τις φέρεις στη ζωή σου.
Δεν φτάνει να θέλεις κάτι αρκετά, χρειάζεται και να είσαι συνεπής με τον εαυτό σου σε
καθημερινή βάση.

Το Ημερολόγιο Happy Choices – Make People Happy που κυκλοφορεί και
φέτος από τις Εκδόσεις Μύρτος, θα σε βοηθήσει ακριβώς σε αυτό, να χτίσεις συνέπεια και
να αποκτήσεις εμπιστοσύνη απέναντι στον εαυτό σου. Ποιος θα σε βοηθήσει να γίνεις
ευτυχισμένη, να έχεις αφθονία και να χτίσεις τα όνειρά σου απολαμβάνοντας την
καθημερινότητά σου; Η απάντηση βρίσκεται στη γυναίκα που αντικρίζεις καθημερινά στον
καθρέφτη σου. Εσύ!


Μάθε από το παρελθόν και βάλε στόχους για το μέλλον. Μαζί με το Ημερολόγιο Happy
Choices – Make People Happy, κέρδισε χρόνο και δώσε αξία στη στιγμή σου ακούγοντας την
εσωτερική σου φωνή.


Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Μύρτος» σε όλα τα βιβλιοπωλεία.
Πληροφορίες στο τηλ. 210-8028828, [email protected], www.myrtosbooks.grwww.myrtosbooks.gr

Continue Reading

Βιβλία

Ημερολόγιο Καλοτυχίας 2024 «Ευχές και Παινέματα όπως παλιά»

‘’Ευχές & παινέματα’’ που αναβλύζουν αγάπη, που ξυπνούν αναμνήσεις και συναισθήματα, που μοσκοβολούν νοσταλγία, ζωντανεύουν μέσα από τις σελίδες του ημερολογίου Καλοτυχίας 2024 των Εκδόσεων Μύρτος για να μας χαρίσουν αισιοδοξία, δύναμη και ελπίδα.


Τι είναι οι ευχές, από πού πηγάζουν και ποιο σκοπό εξυπηρετούν; Έχουν δύναμη οι ευχές; Η
δύναμή τους είναι άραγε πραγματική; Μια ευχή αληθινή από καρδιάς έχει περισσότερη
δύναμη από χιλιάδες λόγια; Τι πίστευαν παλιά οι άνθρωποι; Μήπως με τις ευχές που
έδιναν και έπαιρναν εξέφραζαν την ελπίδα και τις προσδοκίες τους για μια καλύτερη ζωή;
Οι άνθρωποι εύχονταν πάντα για μικρά, μεγάλα, καθημερινά, σημαντικά ή ασήμαντα
γεγονότα καθώς και σε μυστήρια της εκκλησίας μας και σε εορταστικές ημέρες. Μια γλυκιά
κουβέντα, ένας ενθαρρυντικός λόγος, δυο – τρεις ευχές που προσφέρονται αυθόρμητα,
λόγια γεμάτα τρυφερότητα, καλοσύνη και αισιοδοξία ήταν πολλές φορές αρκετά για να
κάνουν τον συνάνθρωπό τους να νιώσει καλύτερα.


Ταξιδεύοντας πίσω στο χρόνο ανακαλύψαμε αληθινούς θησαυρούς, καλότυχες ευχές και
παινέματα που αξίζει να ξαναθυμηθούμε, ώστε να μη σβήσουν, να μη χαθούν ποτέ από τη
μνήμη μας και συνάμα να αποτελέσουν μονοπάτια ζωής, πυξίδα, φάρο έμπνευσης και
γνώσης που θα πλουτίσουν τις επόμενες γενιές.
Υγεία, χαρά, ευτυχία, ευλογία…, μαγικές, όμορφες λέξεις, που περικλείονται στις ευχές και
έχουν αξία ανεκτίμητη στη ζωή του καθενός μας.


Ας μαζέψουμε όσες περισσότερες ευχές μπορούμε, τις χρειαζόμαστε σε κάθε ξεκίνημα, σε
κάθε προσπάθειά μας. Είναι όμορφο να δεχόμαστε ευχές, μα πιο όμορφο είναι να
στέλνουμε. Ευχές που θα χαρίσουν ένα χαμόγελο αισιοδοξίας στα αγαπημένα μας
πρόσωπα, υπενθυμίζοντάς τους ότι δεν είναι μόνοι.


Κάντε τώρα μια καλότυχη ευχή και η μαγεία θα ξεδιπλωθεί. Γιατί το καλό υπάρχει γύρω μας, υπάρχει παντού κι έρχεται στη ζωή μας από το πουθενά.

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Μύρτος» σε όλα τα βιβλιοπωλεία.

Πληροφορίες στο τηλ. 210-8028828, [email protected], www.myrtosbooks.gr

Continue Reading

Βιβλία

Κυριακή Φράγκου “Δέκα συν μία αληθινές ιστορίες πρωταγωνιστών της ζωής”

Κυριακή Φράγκου έχει κυκλοφορήσει πρόσφατα το νέο της βιβλίο.

Μετά το «ταξίδι» που έκανα μαζί τους, σκέφτομαι ότι οι περισσότεροι άστεγοι αγαπούν τα προβλήματά τους πιο πολύ από τις λύσεις…
Ίσως δεν έχουν άλλη επιλογή;
Ίσως φοβούνται τις λύσεις;
Ίσως κάποιοι δεν τους αφήνουν;
Ίσως πάλι γιατί έμαθαν μέσα από αυτά τις δυνατότητές τους;
Ίσως αισθάνονται πως είναι το μόνο δικό τους…
«Αν με νοιάζεσαι, μη μου ξυπνάς αυτά που μου πήραν χρόνια να τα “κοιμίσω”. Αν θες να με βοηθήσεις, κάνε ησυχία…» μου είπε ο Θοδωρής σε ένα γεύμα.
Στο τέλος, με ρώτησε: «Θα ’σαι πάντα πλάι μου;»
«Θα ’μαι και εδώ και “πάνω”…» του είπα, δείχνοντας τον ουρανό.
«Κι εγώ και εδώ και “πάνω”…»
«Μαζί;»
«Μαζί».

Δεν είναι η πρώτη φορά που αυτή & η ομάδα της Εθελοντική Διακονία Αστέγων μονοπωλούν το ενδιαφέρον με έργα κοινωνικής αλληλεγγύης και φιλανθρωπίας. Γεύματα αστέγων ντελιβερι στη πόλη μας & με δράσεις σε άλλες πόλεις .Η αγάπη της δεν έχει σύνορα επίσης & η Συγγραφική της ανησυχία αποτυπώνει στο χαρτί το πρώτο βιβλίο Όρεξη να ‘ Χέις για θεο Το δεύτερο Νερό Νερο.

Το Τρίτο Δέκα συ(ν) μια Ιστορίες αστεγων αληθινές ,μια αφήγηση άκρως προσωπική ,η τριβή η επαφή & η εμπιστοσύνη στην σχέση τους όλα αυτά τα οχτώ χρόνια ήταν η αφορμή να δώσει σε όλους εμάς αντίδωρο τις ζωές αυτών των πρωταγωνιστών της (Αόρατης θεάς )Έρωτας Πάθη ,Προδοσία,Αστεγία,Στα δωμάτια της Αστεγίας κάνει αναφορά για τα λάθη που ίσως κάναμε όλοι μας κάποια στιγμή όμως για εμάς υπήρχε δεύτερη ευκαιρία όχι όμως για αυτούς…

Κακοποίηση γυναικών+ παιδιών, Αλκοόλ, Ναρκωτικά, ουσίες, Τζόγος ,Μετανάστες ,Φυλακή, Κληρονομιες κλεμμένες & Μια ιστορία της Συγγραφέως και Πρόεδρος της Εθελοντικής Διακονίας Αστέγων .

Ποιο ήταν το ερέθισμα να ασχοληθεί μαζί τους ;

Τι ήταν αυτό που έμεινε μαζί τους ;


Από τις εκδόσεις Ελληνοεκδοτικη .Για φιλανθρωπικό σκοπό. Χάρισε όλο το κέρδος για την Ανέγερση του Ιερού Ναού Αγίου Γερασίμου Υμνογράφου στο Κονγκό Γκεγκε . & Για τα δίδακτρα ενός φτωχού φοιτητή στο Πανεπιστήμιο Θεολογίας Κινσάσας Κονγκό.

Αφιερωμένο στον Μακαριστό Δέσποτα Νικηφόρο έναν Άγιο ξυπόλητο Δεσπότη στο Κονγκό .

Με την ευχή του Πατριάρχη Αλεξανδρείας κ Β Θεόδωρος ,Ευχή του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας κ Αναστάσιος. Με την Εισαγωγή του Αξιού Δεσπότη Κονγκό Κινσασας κ Θεοδόσιο Και με γράμμα του Γέροντα της Π Νεκτάριος Μικραγιαννανιτης Μικρά Αγία Άννα Καλύβη Αγίων Αρχαγγέλων.

Κυριακή Φράγκου

Συγγραφέας

Σε όλα τα κοσμικά βιβλιοπωλεία Εμπορικά κέντρα χριστιανικά βιβλιοπωλεία και στο Σάιτ της Ελληνοεκδοτικη

Continue Reading

Trending