Διευθυντής Ορχήστρας δολοφονείται από την ράβδο του!
Γράφει ο André Hallack*
Όταν ακούμε την ιδιότητα «Διευθυντής Ορχήστρας», ή μαέστρος όπως αποκαλείται συχνά στα ελληνικά από τον ιταλικό όρο, η χαρακτηριστική εικόνα σήμα-κατατεθέν, που συνήθως μας έρχεται αμέσως στο νου, σχεδόν σαν καρικατούρα, είναι κάποιος με άτακτα και τρελά μαλλιά, να κουνά τα χέρια του με μανιώδη τρόπο μπροστά σε μια ορχήστρα κρατώντας ένα λεπτό μακρόστενο ξυλάκι.
Από παιδί όταν ήμουν, αυτό το μακρόστενο ξυλάκι πάντα μου έκανε μεγάλη εντύπωση και μου προκαλούσε ιδιαίτερο ενδιαφέρον και περιέργεια.
Με αυτό, ο Διευθυντής Ορχήστρας φαινόταν να μεταδίδει μια επιβλητική αύρα, λες και ήταν ένας μάγος. Ναι, ένας μάγος της μουσικής -θα μπορούσε κάποιος να πει- που κρατάει ένα μαγικό ραβδί με το οποίο μπορεί να μαγεύει μια ολόκληρη ορχήστρα, Μια ορχήστρα σαν να την κρατούσε στην παλάμη του χεριού του, έτοιμη να εκτελεί ότι της προστάζει, άλλοτε με δύναμη και ένταση σαν κεραυνός κι άλλοτε απαλά σαν ρυάκι.
Αυτή η περιέργεια να ανακαλύψω τη φύση και την ιστορία πίσω από τη μπαγκέτα (baguette), όπως αποκαλείται η «ράβδος» του μαέστρο ή baton (όπως την αποκαλούν οι Άγγλοι) με έφερε σε επαφή με μια από τις πιο ενδιαφέρουσες, αν και όχι πολύ διαδεδομένες προσωπικότητες/ συνθέτες στην ιστορία της κλασσικής μουσικής.
ΜΙΑ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΣΑΝ ΝΑ ΤΗΝ ΚΡΑΤΟΥΣΕ ΣΤΗΝ ΠΑΛΑΜΗ ΤΟΥ ΧΕΡΙΟΥ ΤΟΥ, ΕΤΟΙΜΗ ΝΑ ΕΚΤΕΛΕΙ ΟΤΙ ΤΗΣ ΠΡΟΣΤΑΖΕΙ
Θεωρείται ο πατέρας του γαλλικού ύφους της Μπαρόκ μουσικής, όπως και της γαλλικής όπερας (tragédie en musique ή tragédie lyrique), από την οποία αποκήρυξε κάθε ιταλική επιρροή, αφού θεωρούσε την ιταλική όπερα ακατάλληλη για τη γαλλική γλώσσα και την προσάρμοσε κατά την προτίμηση του γαλλικού κοινού.
Επίσης, θεωρείται ο πρώτος Ευρωπαίος συνθέτης που επιμελήθηκε με περισσή λεπτομέρεια ό,τι αφορούσε την ορχήστρα δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην πειθαρχία των μουσικών και στην τήρηση του ρυθμού. Απαιτητικός καθώς ήταν, εκπαίδευε ο ίδιος τους μουσικούς και τους τραγουδιστές και διηύθυνε το θέατρό του μέχρι την παραμικρή λεπτομέρεια.
Μπορούμε να πούμε ότι έθεσε τις βάσεις για την ορχήστρα, με την σύγχρονη έννοια του όρου, γράφοντας για συγκεκριμένο αριθμό οργάνων και χωροθέτοντας τα σε συγκεκριμένες θέσεις. Η επίδραση της μουσικής του ήταν επίσης εμφανής στην Αυλή όπου και εργαζόταν καθώς αντί για τις αργές και επιβλητικές κινήσεις που είχαν επικρατήσει μέχρι τότε στα μπαλέτα και τους χορούς της Αυλής, εισήγαγε χορούς με ζωντάνια και γρήγορους εύθυμους ρυθμούς.
Μια προσωπικότητα που όμως, σημάδεψε την θέση του στην ιστορία με τον πιο απρόσμενο τρόπο. Μάλιστα, θα μπορούσε κανείς να πει πως, παρ΄όλη τη μεγάλη δόξα, δύναμη και επιρροή που απολάμβανε, κινδύνευε να ξεχαστεί και να περιπέσει σε λήθη όντας σχεδόν άγνωστος σήμερα.
Ο λόγος που τον θυμόματε δεν ήταν άλλος από τον τρόπο που πέθανε.
Ο λόγος για τον Giovanni Battista Lulli ή κατά κόσμον Jean-Baptiste Lully.
Giovanni Battista Lulli ή κατά κόσμον Jean-Baptiste Lully
Γιος μιας οικογένειας μυλωνάδων, ο Lully γεννήθηκε το 1632 στη Φλωρεντία – το αρχικό του όνομα ήταν Τζοβάννι Μπατίστα Λούλλι (Giovanni Battista Lulli). Συνήθιζε να λέει ότι ένας Φραγκισκανός μοναχός του έδωσε τα πρώτα του μαθήματα μουσικής και του δίδαξε κιθάρα. Ωστόσο πληροφορίες για την γενικότερή του εκπαίδευση και τη μουσική του κατάρτιση κατά τη διάρκεια της νιότης του στη Φλωρεντία δεν έχουμε. Αργότερα έλαβε και μαθήματα βιολιού και χορού.
Το 1646, έπιασε το πρώτο τυχερό του λαχείο. Κατά τη διάρκεια του γιορτασμού του Mardi Gras, το Καρναβάλι στη Φλωρεντία, ενώ τριγύρναγε στους δρόμους ντυμένος ως Harlequin (αρλεκίνος) με το βιολί του διασκεδάζοντας τους παριστάμενους, ο νεαρός Lully προσέλκυσε τη προσοχή και το ενδιαφέρον του Roger de Lorraine, Chevalier de Guise, γιού του Charles.
Ο Δούκας του Guise (ο οποίος, όπως θα περίμενε κανείς από όλο αυτόν τον τίτλο, ήταν ένα πολύ σημαντικό πρόσωπο.) ο οποίος επέστρεφε στη Γαλλία και έψαχνε κάποιον που μπορούσε να συνομιλήσει στα ιταλικά με την ανιψιά του, την Anne Marie Louise d’Orleans, τη Δούκισσα του Montpensier (εξίσου πολύ σημαντικό πρόσωπο που τύχαινε να είναι η ξαδέλφη του βασιλιά της Γαλλίας).
Ο Chevalier πήρε το αγόρι μαζί του στο Παρίσι όπου, σε ηλικία δέκα τεσσάρων ετών, εισήλθε στην υπηρεσία της Δούκισσας και έμεινε μέχρι το 1652, υπηρετώντας ως «garçon de chambre» και ως δάσκαλος ιταλικών. Στο μεταξύ και μέσα σε αυτό το διάστημα, ο Lully πιθανώς να αξιοποιούσε το χρόνο του εκεί προς βελτίωση των μουσικών του δεξιοτήτων δουλεύοντας με τους μουσικούς της αυλής της Δούκισσας και σπουδάζοντας με τους συνθέτες Nicolas Métru, François Roberday και Nicolas Gigault.
Το ταλέντο του έφηβου Lully ως κιθαρίστας, βιολιστής και χορευτής γρήγορα του χάρισαν το παρατσούκλι “Baptiste” και “le grand baladin” (μεγάλος καλλιτέχνης δρόμου).
O νεαρός Lully σύντομα κατάφερε να προσελκύσει την προσοχή του επίσης νεαρού Λουδοβίκου (ο οποίος στη συνέχεια θα στεφόταν Λουδοβίκος XIV της Γαλλία), όταν συμμετείχε μαζί του χορεύοντας στο μπαλέτο Ballet Royal de la nuit, όπου ο Lully έπαιξε και ερμήνευσε αρκετούς ρόλους, όπως π.χ. έναν βοσκό, έναν στρατιώτη και έναν ζητιάνο.
Ο Λουδοβίκος απολάμβανε τους ρόλους και τον χορό του Lully τόσο πολύ που πολύ γρήγορα τον διόρισε Compositeur de la musique instrumentale (Αυλικό Συνθέτη Οργανικής Μουσικής) της Βασιλική Αυλής, όπου θα διέμενε και θα πέρναγε το μεγαλύτερο μέρος της (μικρής) ζωής του εργαζόμενος εκεί, και στη συνέχεια διευθυντή της προσωπικής ορχήστρας βιολιών του βασιλιά, γνωστή ως Petits Violons («Μικρά Βιολιά») όπως και διευθυντή της βασιλικής ορχήστρας μουσικής δωματίου.
Σε ένα κόσμο γεμάτο από πολλά και συχνά συγκεχυμένα μηνύματα που “στοχεύουν” τη Γυναίκα, ξεχωρίσαμε μια καλλιτεχνική, δημιουργική ιδέα που εκπέμπει ένα καθαρό μήνυμα εστιάζοντας στην εσωτερική της ομορφιά και δύναμη, ως τον μόνο δρόμο που θα την οδηγήσει σε μια ευτυχισμένη ζωή γεμάτη νόημα.
Η δημιουργική αυτή ιδέα που έχει εφαρμογή στη μόδα περιγράφεται στο βιβλίο ΑPHRODITE REINVENTED®-The Concept Book, με ελληνικό τίτλο Η Αφροδίτη που Επανεφηύρα από τη δημιουργό της, Χριστίνα Χαροκόπου:
“ Η Αφροδίτη που Επανεφηύρα είναι μία αναδρομή στη δημιουργία του concept Aphrodite Reinvented®, μιας πρωτοποριακής καλλιτεχνικής ιδέας με εφαρμογή στη μόδα που έχει σκοπό την εσωτερική ενδυνάμωση της Γυναίκας αλλά και του Fashion Brand THE BRITELINE®, το οποίο δημιουργεί και προωθεί μόδα με νόημα και μήνυμα.
Μέσα στο βιβλίο αναλύονται επίσης τα νοήματα και μηνύματα που εμπεριέχει και προωθεί η σειρά Aphrodite Reinvented Line. Εχει γραφτεί στα Αγγλικά και στα Ελληνικά με σκοπό να διαβαστεί από όσο το δυνατόν περισσότερες γυναίκες και εύχομαι να αποτελέσει έμπνευση για κάθε γυναίκα στο προσωπικό της ταξίδι ζωής. Μέρος των εσόδων από τις πωλήσεις διατίθεται σε οργανώσεις που έχουν ως σκοπό τους την ενδυνάμωση των γυναικών, μέσα από την μη κερδοσκοπική μας οργάνωση THE BRITELINE® International Organization “.
Το ποδηλατικό τμήμα zbiketools.gr της ΖΑΝΝΗΣ Μ ΚΟΚΟΛΙΑΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΟΕ στο Athens Bike Festival
Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε η συμμετοχή της ΖΑΝΝΗΣ Μ. ΚΟΚΟΛΙΑΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΟΕ και του ποδηλατικού της τμήματος, zbiketools.gr, της εξειδικευμένης πλατφόρμας μας για επαγγελματικά εργαλεία και αξεσουάρ ποδηλάτου, στο Athens Bike Festival, την κορυφαία έκθεση για τους λάτρεις του ποδηλάτου, που πραγματοποιήθηκε στο Πεδίον του Άρεως.
Κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ, είχαμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε τις τελευταίες μας καινοτομίες στον κόσμο του ποδηλάτου, να γνωρίσουμε από κοντά την ποδηλατική κοινότητα και να συζητήσουμε με επαγγελματίες και ερασιτέχνες ποδηλάτες για τις ανάγκες τους. Το περίπτερό μας αποτέλεσε σημείο συνάντησης για τους επισκέπτες, οι οποίοι είχαν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τον πιο σύγχρονο εξοπλισμό, αξεσουάρ και τεχνολογίες που αναβαθμίζουν την ποδηλατική εμπειρία.
Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσαν τα προϊόντα που διαθέτουμε μέσω του zbiketools.gr, το οποίο αποτελεί το εξειδικευμένο ποδηλατικό τμήμα της ΖΑΝΝΗΣ Μ. ΚΟΚΟΛΙΑΣ ΚΑΙ ΣΙΑ ΟΕ. Οι επισκέπτες έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για την εξειδικευμένη γκάμα εργαλείων και αξεσουάρ που προτείνουμε, επιβεβαιώνοντας τη δέσμευσή μας για συνεχή εξέλιξη και βελτίωση των προϊόντων μας.
Μια από τις σημαντικότερες στιγμές του φεστιβάλ ήταν η επίσκεψη του διακεκριμένου Έλληνα BMX αθλητή, Γιώργου Νταβούτιαν. Ο Γιώργος, γνωστός για τα εντυπωσιακά του επιτεύγματα, όπως η ολοκλήρωση του μεγαλύτερου πλήρους βρόχου στην ιστορία του ποδηλάτου μέσα σε έναν σωλήνα ύψους 7,5 μέτρων , επισκέφθηκε το περίπτερό μας και εξέφρασε τον θαυμασμό του για την ποιότητα και την καινοτομία των προϊόντων μας. Η παρουσία του αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για όλους εμάς και ενίσχυσε τη δέσμευσή μας να συνεχίσουμε να προσφέρουμε κορυφαία προϊόντα στην ποδηλατική κοινότητα.
Ευχαριστούμε όλους όσοι επισκέφθηκαν το περίπτερό μας, μοιράστηκαν τις απόψεις τους και μας έδωσαν την ευκαιρία να γίνουμε μέρος της ποδηλατικής τους διαδρομής. Η ενέργεια και ο ενθουσιασμός που βιώσαμε αυτές τις τρεις ημέρες μας δίνουν την ώθηση να συνεχίσουμε να καινοτομούμε και να στηρίζουμε την κοινότητα του ποδηλάτου.
Ανανεώνουμε το ραντεβού μας για το επόμενο Athens Bike Festival, με ακόμα περισσότερες εκπλήξεις και νέες τεχνολογίες που θα κάνουν την ποδηλατική εμπειρία ακόμα πιο απολαυστική!
Ένα Μικρό Καράβι έχει ξεκινήσει ένα µακρύ, µοναδικό ταξίδι «από το ΕΓΩ στο ΕΜΕΙΣ» και οι Εκδόσεις Μύρτος µε την σύµβουλο Ενσυνειδητότητας & NLP Λένα Καββαθά σου προτείνουν να ταξιδέψεις µαζί του.
Πρόκειται για µια ∆ΙΑΛΟΓΙΣΤΙΚΗ πρακτική ΑΥΤΟΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ, ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑΣ & ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ. Έρευνες, η µια µετά την άλλη, αποδεικνύουν τα πάµπολλα οφέλη του ∆ιαλογισµού, σε σωµατικό, νοητικό, και ψυχικό επίπεδο, προάγοντας όχι µόνον το «ζειν» αλλά και το «ευ ζειν».
Σε µια γη που γυρίζει ξέφρενα… µε φωνές, άγχος, πίεση, στρες, έλλειψη ύπνου… ο ΚΟΣΜΟΣ ξεχνάει πως όλα αυτά, µε µαθηµατική ακρίβεια, µέρα µε τη µέρα, πλήττουν την υγεία του. Μα ο κόσµος είµαστε ΕΜΕΙΣ… είσαι ΕΣΥ… είµαι ΕΓΩ Ξεκινάω λοιπόν πρώτα ΕΓΩ: ΠΑΥΣΗ … ΚΛΕΙΝΩ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΟΥ… ΑΝΑΠΝΕΩ φτιάχνω µια συνθήκη γαλήνης για να µε δω, για να µε ακούσω, για να µε φροντίσω… Αυτό ακριβώς είναι τούτο το βιβλίο… ένα ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΑΥΤΟΦΡΟΝΤΙ∆ΑΣ που απευθύνεται κυριολεκτικά σε ΟΛΟΥΣ, είτε έχουν προηγουµένη επαφή µε ∆ιαλογισµό/Οραµατισµό, είτε όχι… και καθώς βασίζεται σε αρχές του NLP και του Mindfulness, σε ένα δεύτερο επίπεδο, µπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικό εργαλείο στα χέρια ενός ψυχολόγου, ψυχοθεραπευτή ή σύµβουλου προσωπικής ανάπτυξης. Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Μύρτος» σε όλα τα βιβλιοπωλεία. Πληροφορίες στο τηλ. 210-8028828, [email protected], www.myrtosbooks.gr