Connect with us

Βιβλία

Εκείνη του Φιλίπ Τζιάν

Μεταφράστηκε σε 23 γλώσσες.

Το βιβλίο στο οποίο βασίστηκε η πολυβραβευμένη ταινία του  Paul Verhoeven.

 

Σειρά: Ξένη Λογοτεχνία | Σελ: 256 |Τιμή:12,90 1η κυκλοφορία Δεκέμβριος 2017 |
Κωδικός είδους: ΩΚ 221 |ISBN978-618-5284– 38-1|Εκδόσεις Ωκεανός
Κλικ εδώ για να δείτε περισσότερες πληροφορίες (εξώφυλλο και φωτογραφία συγγραφέα)

Λίγες ημέρες πριν τα Χριστούγεννα, η Μισέλ πέφτει θύμα βιασμού… Δεν θυμάται καθόλου τον άνδρα που της έχει επιτεθεί μέσα στο διαμέρισμά της,
αλλά μερικές ημέρες μετά, έχει διαρκώς την αίσθηση ότι εκείνος βρίσκεται κάπου εκεί κοντά.

Η αόρατη παρουσία του συνεχώς κάπου κοντά της, δίπλα της, πίσω της, τη στοιχειώνει. Το μυαλό της πέφτει στη δίνη μιας μνήμης που έρχεται από
τα παλιά φέρνοντας εικόνες και γεγονότα που τα έχει θάψει στη λήθη. Αρχίζει να φοβάται ότι η ζωή της περιπλέκεται σε σημείο ανεξέλεγκτο,
με έναν πρώην σύζυγο που έχει βρει καινούργια ερωμένη, ένα ιδιαίτερα ζηλιάρη εραστή, και με τον γυιό της να φρικάρει όταν μαθαίνει
πως η κοπέλα του είναι έγκυος από έναν άλλον άνδρα.

Ωστόσο η Μισέλ δεν ανέχεται τον ρόλο του θύματος. Όταν αρχίζει να λαμβάνει μηνύματα από τον βιαστή της, παίρνει προφυλάξεις
και τελικά οδηγείται στην αποκάλυψη της ταυτότητάς του…!

 

Ένα ψυχολογικό θρίλερ που κρατά τον αναγνώστη με την ψυχή στα δόντια, γραμμένο από έναν μετρ της γαλλική λογοτεχνίας.

Στην ομώνυμη ταινία του Πωλ Βερχόφεν, τον ρόλο της Μισέλ ενσαρκώνει εκπληκτικά η σπουδαία Ιζαμπέλ Υπέρ.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Βιβλία

«Ιστορίες για ατρόμητα κορίτσια – 40 μοναδικές Ελληνίδες»

Η επιτυχής ολοκλήρωση της παρουσίασης του βιβλίου της Κ. Σχινα

«Ιστορίες για ατρόμητα κορίτσια – 40 μοναδικές Ελληνίδες»

στη Βιβλιοθήκη Θεμάτων Ισότητας και Φύλου της ΓΓΙΦ

 

Στο πλαίσιο των δράσεων εξωστρέφειας και ευαισθητοποίησης για θέματα ισότητας των φύλων και ειδικότερα στον νέο κύκλο παρουσιάσεων βιβλίων της Βιβλιοθήκης Θεμάτων Ισότητας και Φύλου της ΓΓΙΦ, πραγματοποιήθηκε στις 14/5/2019 με ιδιαίτερη επιτυχία η παρουσίαση του βιβλίου της Κατερίνας Σχινά με τίτλο: «Ιστορίες για ατρόμητα κορίτσια – 40 Μοναδικές ελληνίδες».

Η Γενική Γραμματέας Ισότητας των Φύλων, Φωτεινή Κούβελα, απηύθυνε χαιρετισμό κατά την έναρξη της παρουσίασης, μέσα από τον οποίο τόνισε για το βιβλίο ότι οι ιστορίες των 40 μοναδικών Ελληνίδων:

  • αποτελούν ακράδαντο παράδειγμα γυναικείου σθένους
  • συνιστούν πεδίο παραδειγματισμού επί της υπέρβασης των εμποδίων
  • χαράσσουν ένα δρόμο διεκδίκησης, δύναμης και δημιουργίας κινήτρων, προκειμένου τα νέα κορίτσια να ακολουθήσουν τις κλίσεις τους, χτίζοντας τα όνειρά τους.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Γενική Γραμματέας δήλωσε ότι: Η πορεία γυναικών, όπως των προσωπικοτήτων του βιβλίου, αποδεικνύουν έμπρακτα ότι τα δικαιώματα των γυναικών και η πορεία προς την κατάκτηση και την εφαρμογή της ουσιαστικής ισότητας των φύλων στην πράξη, δεν αποτελούν υπόθεση ευχολογίου και θεωρητικών προσεγγίσεων και συμπλήρωσε ότι: Τον αγώνα για τη δόμηση αυτών των γυναικών συνεχίζουμε με το έργο μας καθημερινά στην ΓΓΙΦ προς την κατεύθυνση της μέγιστης δυνατής ενίσχυσης «ατρόμητων κοριτσιών». Των κοριτσιών και των γυναικών που δε φοβούνται, που αγωνίζονται για τα δικαιώματά τους και που διεκδικούν την ισότητα ευκαιριών και πρόσβασης σε όλους τους τομείς του βίου μας.

Μετά την ολοκλήρωση των εισηγήσεων, ακολούθησαν ερωτήσεις- παρεμβάσεις εκ μέρους του κοινού, το οποίο είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με την συγγραφέα και τις εισηγήτριες επί των επιμέρους θεματικών του βιβλίου και δημιουργήθηκε γόνιμος και εποικοδομητικός διάλογος.

Πληροφορίες: http://www.isotita.gr/

Continue Reading

Βιβλία

16η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Μετρώντας αντίστροφα για την έναρξή της η 16η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης (9-12 Μαΐου 2019, εγκαταστάσεις ΔΕΘ – HELEXPO) συνδυάζει τη φιλαναγνωσία και την αγάπη για τη λογοτεχνία  με παρεμβάσεις για μερικά από τα  πιο κρίσιμα ζητήματα του σύγχρονου κοινωνικοπολιτικού βίου, ανοίγοντας ενδιαφέροντες διαλόγους, θέτοντας σημαντικά ερωτήματα, διερευνώντας επίκαιρα ζητήματα, φωτίζοντας, ενίοτε, αθέατες πτυχές της τρέχουσας επικαιρότητας και συγκυρίας.

Υπηρετώντας αυτή τη λογική το κεντρικό θέμα της έκθεσης με τίτλο «Το πλήθος ως πρωταγωνιστής στη λογοτεχνία και την Ιστορία» εστιάζει σε μια σειρά από καίριους επιμέρους άξονες που επιχειρούν να σηματοδοτήσουν τη συμβολή, τον ρόλο, ή την απλή παρουσία των μεγάλων ομάδων στη διαμόρφωση των εκάστοτε συνθηκών.

Παράλληλα, μια ενότητα που έχει καθιερωθεί τα τελευταία χρόνια με τίτλο «Imagine all the people: αφιέρωμα στην προσφυγική εμπειρία» καταπιάνεται με μια από τις μεγαλύτερες κρίσεις στη σύγχρονη ιστορία της ανθρωπότητας: αυτή της μετακίνησης και ροής μεγάλου μέρους πληθυσμού, όπως την  επιβάλλουν καταστάσεις ανεξάρτητες της ατομικής βούλησης.

Κοντά σε αυτές τις δύο θεματικές, μια έκθεση φωτογραφίας που ταιριάζει απόλυτα με το πνεύμα τους αποτελεί  η παρουσίαση των εικόνων του βραβευμένου με Πούλιτζερ φωτορεπόρτερ του πρακτορείου Reuters Γιάννη Μπεχράκη, που αποτύπωσε ζωντανά, με την πιο αλληλέγγυα ματιά το προσφυγικό ζήτημα.

Αναλυτικά οι τρεις παραπάνω ενότητες της 16ης ΔΕΒΘ διαμορφώνονται ως εξής:

ΤΟ ΠΛΗΘΟΣ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΠΕΝΤΕ ΣΥΖΗΤΗΣΕΩΝ

Η κεντρική θεματική της διοργάνωσης με τίτλο «Το πλήθος ως πρωταγωνιστής στη λογοτεχνία και την Ιστορία» φιλοδοξεί να αναδείξει τον ρόλο του πλήθους, είτε ως κομπάρσου, είτε ως πρωταγωνιστή των εξελίξεων, και να ανιχνεύσει τον τρόπο που η

λογοτεχνία και η ιστοριογραφία αντιμετωπίζουν το πλήθος διαχρονικά. Επίσης να προβάλει μια μεγάλη ιδεολογική αντιπαράθεση των ημερών μας, ανάμεσα στους οπαδούς των συλλογικών δράσεων –και κατ’ επέκταση των δράσεων κοινωνικής αλληλεγγύης– και τους θιασώτες του ατομικισμού. Ανάμεσα στους υποστηρικτές της κοινωνίας και εκείνους που θεωρούν ότι δεν υπάρχει κοινωνία, παρά μόνον άτομα.

Στο πλαίσιο της ενότητας αυτής, συνολικά πέντε συζητήσεις που διοργανώνει το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού στην αίθουσα «Cosmos» (Περίπτερο 13) της 16ης ΔΕΒΘ, θα επιχειρήσουν να προσδιορίσουν τη σημασία του πλήθους όπως διαμορφώνεται  από την Ιστορία ή όπως τη διαμορφώνει, διερευνώντας παράλληλα τη σχέση του με τη λογοτεχνία. Γνωστοί έλληνες και ξένοι συγγραφείς, ειδικοί επιστήμονες, πανεπιστημιακοί,  ερευνητές, δημοσιογράφοι, κριτικοί λογοτεχνίας συμμετέχουν στα πάνελ των εκδηλώσεων που μέσα από τους διαλόγους τους οποίους θα αναπτύξουν αναμένεται να προκαλέσουν προβληματισμούς, σχόλια και ζυμώσεις:

-Η Γαλλία, μια από τις χώρες της Ευρώπης με παράδοση σε θέματα μαζικών εξεγέρσεων και κατάκτησης στόχων στη βάση της κοινωνικής  πυραμίδας, μοιάζει και σήμερα να γίνεται μια χώρα- οδηγός εξελίξεων που κατευθύνουν μαζικά κινήματα. Ένας από τους σημαντικότερους προσκεκλημένους της διοργάνωσης, ο γάλλος συγγραφέας Ερίκ Βυϊγιάρ  συνομιλεί με τον αναπληρωτή καθηγητή Νεότερης Ευρωπαϊκής Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας & Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής ΕΚΠΑ Κώστα Γαγανάκη με θέμα «Ο χαρακτήρας του πλήθους: Από τη γαλλική επανάσταση στα κίτρινα γιλέκα». Σημειώνεται ότι ο γάλλος συγγραφέας στο βιβλίο του «14η Ιουλίου», μιλά ιδιαίτερα για την κατάληψη της Βαστίλλης από την οπτική της συμμετοχής του μεγάλου πλήθους σε αυτήν. Εδώ συζητά για τον χαρακτήρα αυτού του πλήθους, και τους όποιους συσχετισμούς του με σημερινές εκδοχές αυθόρμητων κινημάτων, με τον ειδικό στην Ιστορία της Γαλλίας, Κώστα Γαγανάκη θέτοντας ερωτήματα όπως: Είναι το πλήθος κάτι το ενιαίο; Και είναι πάντα ανώνυμο; Σε ποιες περιπτώσεις εξεγείρεται; Η Γαλλική Επανάσταση διεκδικεί, άλλωστε, τα πρωτεία ως προς την είσοδο του μεγάλου πλήθους στην Ιστορία. Συντονιστής της συζήτησης θα είναι ο δημοσιογράφος, διευθυντής της ΔΕΒΘ Μανώλης Πιμπλής.

-Τα τελευταία χρόνια είδαμε μεγάλα πλήθη να κινητοποιούνται και σε όλη τη Μεσόγειο. Το ίδιο κατά καιρούς συμβαίνει στη Λατινική Αμερική αλλά και σε άλλα μέρη του κόσμου με αυξανόμενη συχνότητα. Στη  συζήτηση με θέμα «Το πλήθος στις πλατείες. Μνήμη μιας χαμένης κοινότητας;» άλλοι τρεις σημαντικοί ξένοι συγγραφείς, καλεσμένοι της διοργάνωσης, ο Κολομβιανός Σαντιάγκο Γκαμπόα, η Τουρκάλα Ασλί Ερντογάν και ο ισπανός Πέδρο Ολάγια συνομιλούν για τις πολλές πτυχές του θέματος αυτού: Ποιο είναι αυτό το σύνολο ανθρώπων που συνεργούν χωρίς κομματική ταυτότητα, χωρίς αναγκαστικά συγκεκριμένη ιδεολογία και κυρίως χωρίς αντιπροσώπευση; Τι ζητούν από την κεντρική εξουσία και πόσο εισακούγονται; Τι μπορούν άραγε να πετύχουν; Τα παραπάνω είναι μερικά μόνο από τα ερωτήματα στα οποία επιχειρούν να απαντήσουν. Τη συζήτηση συντονίζει ο γνωστός έλληνας συγγραφέας Πέτρος Μάρκαρης.

– Το πλήθος έκανε αισθητή την παρουσία του σε αρκετές περιπτώσεις μετά τη δικτατορία στην Ελλάδα, άλλοτε πιο δυναμικά, άλλοτε σε πιο παθητικό ρόλο. Μερικές εικόνες του μπαίνουν στο μικροσκόπιο στη συζήτηση με θέμα «Το πλήθος στην εικόνα, 1974-2019: κομπάρσος ή πρωταγωνιστής;». Από τη σκοπιά των πολιτισμικών, κοινωνικών και πολιτικών σπουδών οι συνομιλητές/τριες θα εστιάσουν σε πρόσφατες και αναγνωρίσιμες εικόνες πλήθους, εξηγώντας την ιστορία που αναδύεται μαζί του και αναλύοντας την πολιτική τους σημασία σήμερα. Ομιλητές θα είναι οι: Δημήτρης Παπανικολάου (αναπληρωτής καθηγητής Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης),  Άντζελα Δημητρακάκη (συγγραφέας, καθηγήτρια Ιστορίας και Θεωρίας της Σύγχρονης Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου),  Αλέξανδρος Κιουπκιολής (επίκουρος καθηγητής, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών ΑΠΘ), Αθηνά Αθανασίου (Καθηγήτρια Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο). Συντονιστής θα είναι ο Δημήτρης Παπανικολάου.

-Στη συζήτηση με θέμα «Η ιστορία  από την πλευρά του πλήθους. Όψεις αυθορμητισμού και μαζικότητας στο παρελθόν της Ελλάδας και της Ευρώπης» με τον φακό του ιστορικού αλλά και του πολιτικού επιστήμονα εξετάζονται η ίδια η έννοια του πλήθους, παραδείγματα δραστηριοποίησής του στον ελληνικό 20ό αιώνα αλλά και σε ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο, ενώ επιχειρείται και μία παρουσίαση της διαχρονικής αντίθεσης λίγοι/πολλοί, πατρίκιοι/πληβείοι, δημοκρατικοί/ολιγαρχικοί και η αναπαράσταση αυτής της αντίθεσης στη λογοτεχνία. Συμμετέχουν: Βαγγέλης Καραμανωλάκης (επίκουρος καθηγητής Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας, ΕΚΠΑ), Κώστας Γαγανάκης (αν. καθηγητής Νεότερης Ευρωπαϊκής Ιστορίας, Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας,

Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ), Γιάννης Σταυρακάκης (αν. καθηγητής, Τμήμα Πολιτικών Επιστημών ΑΠΘ). Συντονίζει ο δημοσιογράφος, διευθυντής της ΔΕΒΘ Μανώλης Πιμπλής.

Τέλος, η συζήτηση με τίτλο «Άψυχες φιγούρες από χαρτόνι»*. Το πλήθος στο μικροσκόπιο της Λογοτεχνίας και της Κριτικής έχει στόχο να εξετάσει με τη ματιά του φιλολόγου και του κριτικού λογοτεχνίας το πώς το πλήθος παρουσιάζεται (ή δεν παρουσιάζεται) σε λογοτεχνικά κείμενα, ελληνικά και όχι μόνο, το πώς αντιμετωπίζεται από την κριτική, αλλά και από τη θεωρία της λογοτεχνίας. Ομιλητές θα είναι οι: Αριστοτέλης Σαΐνης και Γιώργος Περαντωνάκης (κριτικοί λογοτεχνίας), Ελένη Παπαργυρίου (επίκουρη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Πατρών). Συντονιστής θα είναι ο Βαγγέλης Χαρτοβασιλείου (δημοσιογράφος, κριτικός βιβλίου).

*Από τον πρόλογο του Αντρέα Φραγκιά στο μυθιστόρημά του, «Το πλήθος».

ΕΝΑ ΕΥΡΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΟΥΣ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ

Για τέταρτη συνεχή χρονιά στο πλαίσιο της ενότητας «Imagine all the people: Αφιέρωμα στην προσφυγική εμπειρία» η ΔΕΒΘ πραγματοποιεί συζητήσεις και βιωματικά εργαστήρια με κύριο θέμα τη ζωή των προσφύγων, τη φωνή, τις ανάγκες αλλά και την προσφορά τους στη χώρα μας. Πολύτιμη βοήθεια στο κομμάτι αυτό προσέφεραν η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες, αλλά και η Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού που είναι συνδιοργανωτές εκδηλώσεων μαζί με το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού.

Στρογγυλό τραπέζι – συζητήσεις 

-Στο στρογγυλό τραπέζι με θέμα «Η προσφυγική εμπειρία ως πηγή έμπνευσης και λογοτεχνικής δημιουργίας» συμμετέχουν ο αντιπρόσωπος της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες στην Ελλάδα Φιλίπ Λεκλέρκ και οι συγγραφείς Αλί Μπαντέρ και Άρης Φιορέτος, ενώ συντονίζει η δημοσιογράφος Θεοδώρα Αυγέρη (Οργάνωση: Ύπατη Αρμοστεία ΟΗΕ για τους πρόσφυγες/ΕΙΠ/ΓΓ Απόδημου Ελληνισμού) .

– Στην παρουσίαση – συζήτηση με τίτλο «Imagine all the people»: Προσφυγική εμπειρία και ένταξη με τα μάτια των εφήβων  επτά έφηβοι που ζουν μόνιμα στη Θεσσαλονίκη παρουσιάζουν τα κείμενα που δημιούργησαν στη διάρκεια βιωματικού εργαστηρίου για την προσφυγική εμπειρία, την ένταξη, τη διαφορετικότητα, την αλληλεγγύη, την ενσυναίσθηση και μοιράζονται τους προβληματισμούς και τις ιδέες τους με το κοινό της έκθεσης. Το συντονισμό έχουν οι Παυλίνα Μάρβιν (συγγραφέας) και Ελένη Σουκούρογλου (ψυχολόγος) (Οργάνωση: ΕΙΠ).

-Στη συζήτηση με τίτλο «Η προσφυγική εμπειρία με το βλέμμα των συγγραφέων» τέσσερις πεζογράφοι συνομιλούν για την προσφυγική εμπειρία στην Ελλάδα και την Ευρώπη από τη σκοπιά του συγγραφέα με αφορμή πρόσφατα έργα τους. Ομιλητές θα είναι οι συγγραφείς: Πάνος Καρνέζης, Άρης Φιορέτος, Νούλτσε Μαρία Καρντόζο (Πορτογαλία), Ντούμπραβκα Λάλιτς (Σερβία). (Ογάνωση: ΕΙΠ/Γ.Γ. Απόδημου Ελληνισμού).

-Τέλος, πολυαναμενόμενη και ξεχωριστή είναι η συζήτηση με τίτλο «Η προσφυγική εμπειρία σε πρώτο πρόσωπο» που αφορά την ένταξη και την ενσωμάτωση των προσφύγων. Σ’ αυτή θα συμμετάσχουν εκπαιδευτικοί και πρόσφυγες από τη Δομή Φιλοξενίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων στους Ταγαράδες Θεσσαλονίκης. Η εκδήλωση παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς στη διάρκειά της προσφυγόπουλα θα πάρουν το λόγο και θα μιλήσουν για τις εμπειρίες τους. (Οργάνωση: ΕΙΠ).

Εργαστήρια

Ξεχωριστό κομμάτι αυτής της ενότητας αποτελούν τρία εργαστήρια:

-Βιωματικό Εργαστήρι Γραφής με τίτλο «Από την ανάγνωση της προσφυγιάς στη δημιουργία»

Με αφορμή ποικίλα ερεθίσματα (αφηγήσεις, εικόνες, έργα τέχνης, θεατρικές τεχνικές)  οι συμμετέχοντες προσεγγίζουν βιωματικά το προσφυγικό ζήτημα μέσα από την ιστορία ενός παιδιού και γράφουν δικά τους κείμενα.  Το εργαστήριο βασίζεται στο ψηφιακό έργο Πολύτροπη Γλώσσα- θεματική ενότητα «Μετανάστες-Πρόσφυγες». Η Πολύτροπη Γλώσσα είναι εγκεκριμένη από το ΙΕΠ και αναρτημένη στον ιστότοπο του ΚΕΓ και περιλαμβάνει πλούσιο υλικό για τη διδασκαλία της γλώσσας στο λύκειο και στο γυμνάσιο. Εμψυχώτριες: Αύρα Αυδή, Γιούλη Αλεξίου, Τζένη Καραβίτη, Πανταζής Μητελούδης. (Οργάνωση: Ύπατη Αρμοστία ΟΗΕ για τους πρόσφυγες, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Ομάδα Δημιουργικής Έκφρασης).

-Εργαστήριο Δημιουργικής Ανάγνωσης – Διαβάζουμε μαζί στις γλώσσες του κόσμου (απευθύνεται σε παιδιά 5-8 ετών μαζί με τους γονείς τους)

Μικροί μαθητές/τριες και οι γονείς τους διαβάζουν μαζί το βιβλίο της Mira Lobe, «Το μικρό Εγώ είμαι εγώ» (εκδόσεις Τόπος), στα ελληνικά, γερμανικά, αραβικά και φαρσί. Στο πλαίσιο του προγράμματος «κι αν ήσουν εσύ;». Εμψυχώτριες: Αφροδίτη Ρίζου, Αντιγόνη Τσαρμποπούλου. (Οργάνωση: Ύπατη Αρμοστεία ΟΗΕ για τους πρόσφυγες, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Κέντρο Γυναικείων Μελετών και Ερευνών «Διοτίμα»).

-Νεοσσοί

Βιωματικό εργαστήριο για αραβόφωνους και ελληνόφωνους μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με σκοπό τη δημιουργία ποιητικής εφημερίδας. Συντονίστριες: Παυλίνα Μάρβιν (συγγραφέας), Ελένη Σουκούρογλου (ψυχολόγος). (Οργάνωση: Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού/ PRAXIS –Παράρτημα Θεσσαλονίκης)

Προβολές

Τέλος, την ενότητα ολοκληρώνει ένα πρόγραμμα προβολών με:

-Επιλογή ταινιών που έχουν δημιουργήσει παιδιά και νέοι με θέμα το προσφυγικό, οι οποίες προβλήθηκαν στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Συνάντησης Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας-Camera Zizanio –  Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για παιδιά και νέους.

-Ενημέρωση από εκπρόσωπο του Κέντρου Γυναικείων Μελετών «Διοτίμα» που παρέχει δωρεάν νομική βοήθεια σε γυναίκες θύματα βίας όλων των εθνικοτήτων και προβολή σποτ – εισαγωγικών βίντεο διάρκειας 10΄για την ψηφιακή καμπάνια που υλοποίησε το κέντρο με τη ευγενική υποστήριξη της «Παπαστράτος». Στη διάρκειά τους το κέντρο

επιδιώκει να κάνει ορατές τις διάφορες όψεις του φαινομένου της έμφυλης βίας, ευαισθητοποιώντας το ευρύτερο κοινό (Παραγωγή: Κέντρο Γυναικείων Ερευνών και Μελετών Διοτίμα).

ΤΟ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΕΧΡΑΚΗ

«Θέλω η φωτογραφία μου να δημιουργεί μια σχέση και ένα αίσθημα κοινής ευθύνης για τη συμφορά των άλλων ανθρώπων που παγιδεύονται από τα γεγονότα σε μακρινά μέρη»… «Μισώ τον πόλεμο, αλλά θέλω να καταγράψω τον πόνο. Θέλω ο θεατής να νιώσει άβολα, ενδεχομένως να νιώσει ένοχος, και ότι είναι ενήμερος….

Τα λόγια του Γιάννη Μπεχράκη (1960-2019), μαχαίρι στην καρδιά της αδιαφορίας, της μισαλλοδοξίας, της έλλειψης αλτρουισμού και αλληλεγγύης, εκφράζουν την ευρύτερη ευαισθησία του για το προσφυγικό ζήτημα, το οποίο ο βραβευμένος με Πούλιτζερ φωτογράφος και φωτορεπόρτερ αποτύπωσε με τον φακό του, ίσως με την πιο καθαρή ματιά.

Τώρα, η 16η ΔΕΒΘ έχει την τιμή να παρουσιάσει, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, συνολικά 47 φωτογραφίες γύρω από το θέμα αυτό, τις οποίες παραχωρεί στη διοργάνωση το πρακτορείο Reuters στο οποίο ο Μπεχράκης υπήρξε επικεφαλής του φωτογραφικού τμήματος. Η έκθεση που είναι αφιερωμένη στη μνήμη του, απόλυτα εναρμονισμένη με τις δύο παραπάνω κεντρικές θεματικές της διοργάνωσης, έχει τίτλο «Δρόμοι Ελπίδας και Απελπισίας» και θα παρουσιαστεί δίπλα στην αίθουσα «Εξώστης» (Περίπτερο 15).

Όπως είναι γνωστό, ο φωτογράφος επί τρεις σχεδόν δεκαετίες υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας και κατέγραψε με το φακό του τη μαζική μετακίνηση ανθρώπων στη Μέση Ανατολή και στην Αφρική, στην Ασία, στα Βαλκάνια και σε άλλα μέρη της Ευρώπης. Στις περιοχές αυτές το έργο του λειτούργησε ως απόδειξη της κυκλικότητας των συγκρούσεων, αλλά και ως υπενθύμιση της αναπόφευκτης συνέπειας του πολέμου, του ξεριζωμού. Ο φακός του αιχμαλώτισε διαδρομές ελπίδας και απελπισίας. Οι φωτογραφίες του μιλούν για το θάρρος και την αντοχή, τον πόνο και την αποφασιστικότητα ανθρώπων που έχουν ξεπεράσει το ανθρώπινο μέτρο, οικογενειών που ξεριζώθηκαν από τις μάχες, της μάνας που αποχωρίζεται το παιδί της. Τον τελευταίο χρόνο, ο Μπεχράκης φωτογράφησε ζωές ανθρώπων σε πολύ προσωπικές στιγμές, δίχως όμως να προσβάλει τον ιδιωτικό τους χώρο. Αποτύπωσε την ανακούφισή τους όταν πατούσαν σε ευρωπαϊκό έδαφος και τον τρόμο στα μάτια τους για όσα θα ακολουθούσαν.

Τέτοιου είδους έργα περιλαμβάνει και η συγκεκριμένη φωτογραφική έκθεση, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 2017 στο σημαντικότερο Φεστιβάλ Φωτοειδησεογραφίας στον κόσμο, στο Περπινιάν της Γαλλίας, και το 2019 στο Πανεπιστήμιο της Μπολόνια στην Ιταλία.

Συζήτηση

Εξάλλου, με αφορμή την έκθεση, στο πλαίσιο της 16ης ΔΕΒΘ θα πραγματοποιηθεί συζήτηση με θέμα «Δρόμοι Ελπίδας και Απελπισίας» με ομιλητές τους Αλέξανδρο Αβραμίδη (φωτογράφο – συνεργάτη Reuters), Άλκη Κωνσταντινίδη (φωτογράφο Reuters για την Ελλάδα και την Κύπρο), Ηρακλή Παπαϊωάννου (επιμελητή MOMus/ Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης). (Οργάνωση: Reuters/ Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού/ Προσφυγική Εμπειρία).

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΕΧΡΑΚΗ

Γιάννης Μπεχράκης Γεννήθηκε το 1960 στην Αθήνα. Σπούδασε φωτογραφία στην Σχολή Τεχνών και Τεχνολογίας στην Αθήνα, συνέχισε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο του Middlesex, όπου πήρε πτυχίο στη Φωτογραφία. Ξεκίνησε να εργάζεται ως φωτορεπόρτερ στο πρακτορείο Reuters το 1988 καλύπτοντας μεταξύ άλλων την κηδεία του Αγιατολάχ Χομεϊνί στο Ιράν, τις αλλαγές στην Ανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια, τις εθνοτικές συγκρούσεις στην Κροατία, τη Βοσνία και το Κοσυφοπέδιο, τους πολέμους στην Τσετσενία, τη Σιέρα Λεόνε, τη Σομαλία, το Αφγανιστάν, τον Λίβανο, καθώς και τον πρώτο και τον δεύτερο πόλεμο του Κόλπου. Επιπλέον, κάλυψε τη σύγκρουση Ισραηλινών και Παλαιστινίων για πολλά χρόνια, τους σεισμούς στο Κασμίρ, την Τουρκία, την Ελλάδα και το Ιράν. Απεικόνισε εμφύλιες συγκρούσεις και μεγάλα πολιτικά γεγονότα σε όλο τον κόσμο, και πιο πρόσφατα την Αραβική Άνοιξη στην Αίγυπτο, την Τυνησία και τη Λιβύη. Το 2013 κάλυψε τις κοινωνικές αναταραχές στην Τουρκία και το 2014 την ουκρανική κρίση στο Κίεβο, καθώς και τον εμφύλιο πόλεμο στην Ανατολική Ουκρανία. Εργάστηκε ως φωτορεπόρτερ σε τέσσερις Ολυμπιακούς Αγώνες, στο Παγκόσμιο Κύπελλο στις Ηνωμένες Πολιτείες και πολλά διεθνή αθλητικά γεγονότα. Το 2008 μετέβη στα Ιεροσόλυμα ως επικεφαλής της αποστολής του πρακτορείου Reuters για τα ισραηλινά και παλαιστινιακά εδάφη. Το 2010 επέστρεψε στην πατρίδα του ως επικεφαλής φωτογράφος στην Ελλάδα και την Κύπρο προκειμένου να καλύψει την οικονομική και την πολιτική κρίση. Το 2015-16 φωτογράφησε την προσφυγική κρίση στην Ευρώπη. Ο Γιάννης Μπεχράκης έδωσε διαλέξεις σε διάφορα κολέγια και πανεπιστήμια στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ανάμεσα στα εθνικά και διεθνή βραβεία που έλαβε, αναγορεύτηκε εφτά φορές Έλληνας Φωτορεπόρτερ της Χρονιάς από τα Ελληνικά Εθνικά Βραβεία Fuji και τρεις φορές Ευρωπαίος Φωτορεπόρτερ της Χρονιάς από τη Fuji, στο Λονδίνο το 1999, στη Βαρκελώνη το 2002 και στη Ρώμη το 2004.  Το 2000 έλαβε το βραβείο John Faber από το Overseas Press Club of America στη Νέα Υόρκη και την ίδια χρονιά τιμήθηκε με το πιο αναγνωρισμένο δημοσιογραφικό βραβείο στην Ελλάδα, το Βραβείο του Ιδρύματος Μπότση, από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας. Το 2000 ο Μπεχράκης κέρδισε το πρώτο βραβείο στην κατηγορία της γενικής ειδησεογραφίας του διαγωνισμού World Press Photo. To 2002 στα βραβεία Bayeux που απονέμονται στους πολεμικούς ανταποκριτές, κέρδισε το Βραβείο του Κοινού (Prix de Public) για τις φωτογραφίες του από την απελευθέρωση της Καμπούλ. Επιπλέον, κέρδισε το 2004, το 2009, το 2013 και το 2015 το βραβείο στο Διεθνή Διαγωνισμό Ειδησεογραφικής Φωτογραφίας της Κίνας (China International Press Photo Contest). Το 2011 βραβεύτηκε από την NPPA (National Press Photographers Association) με βραβείο αριστείας στην κατηγορία της γενικής ειδησεογραφίας στο διαγωνισμό Best of Photojournalism. Το 2012 και το 2015 κέρδισε το βραβείο για τις φωτογραφίες της χρονιάς POYi (Pictures of the Year international) του Πανεπιστημίου του Μιζούρι. Το 2015 αναγορεύτηκε από τον Guardian και το πρακτορείο Reuters ως Φωτορεπόρτερ της Χρονιάς, ενώ κέρδισε και το χρυσό βραβείο στο διεθνή διαγωνισμό Ειδησεογραφικής Φωτογραφίας της Ιαπωνίας-Days Japan. Το 2015 τιμήθηκε με το βραβείο Πούλιτζερ. Ο Γιάννης Μπεχράκης απεβίωσε στις 2 Μαρτίου 2019.

Πηγή

Continue Reading

Βιβλία

Μια χρονιά γεμάτη βιβλία παντού!

Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου του δήμου Αθηναίων: Μια χρονιά γεμάτη βιβλία παντού!

615 δράσεις, 212 συνεργαζόμενοι φορείς και 450.000 επισκέπτες σε μια χρονιά -Το γιορτάζουμε με μια μεγάλη εκδήλωση αυτή την Κυριακή, ανοικτή στο κοινό!

Η μεγάλη γιορτή της ανάγνωσης, 12 μήνες με βιβλία παντού, περισσότερες από 615 δράσεις και εκδηλώσεις σε γειτονιές της Αθήνας, ένα στοίχημα συνεργασιών με 212 διαφορετικούς φορείς που έδειξε ότι η Αθήνα ξέρει και μπορεί να συνεργάζεται, εκδηλώσεις ανοικτές σε όλους τους κατοίκους αλλά και τους πολυάριθμους επισκέπτες της πόλης που ξεπέρασαν τις 450 000, κλείνει τον κύκλο του σε λίγες μέρες.

Με μια γιορτή μελοποιημένης ποίησης, στο θέατρο Ολύμπια, με τους δημοφιλείς και καταξιωμένους καλλιτέχνες Μανώλη Μητσιά και Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, που ερμηνεύουν αποσπάσματα από τους μεγάλους ποιητές της σύγχρονης ιστορίας μας, την Κυριακή 21 Απριλίου στις 21.00, η Αθήνα παραδίδει τη σκυτάλη του θεσμού της UNESCO στη Σάρτζα των Ενωμένων Αραβικών Εμιράτων.

«Όταν ξεκινήσαμε να σχεδιάζουμε το πρόγραμμα της Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου δεν φανταζόμασταν κι εμείς οι ίδιοι αφενός τη μεγάλη απήχηση που θα είχε στους κατοίκους κι επισκέπτες αλλά και τη θετική και δημιουργική ανταπόκριση που θα συναντούσαμε», τόνισε ο δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης. «Ο θεσμός της Παγκόσμιας Πρωτεύουσας Βιβλίου της UNESCO είναι μια αποκαλυπτική εμπειρία. Όλοι συνεργαστήκαμε σε ένα πρόγραμμα με σκοπό να φέρει τα «Βιβλία παντού». Το βιβλίο έγινε αυτή τη χρονιά μια συναρπαστική περιπέτεια, φέρνοντας τις αφηγήσεις και τις παραλλαγές τους, τη λογοτεχνία, τις επιστήμες και τις τέχνες, τις εκπαιδευτικές δράσεις και τις πρωτοβουλίες για ευάλωτες κοινωνικές ομάδες στις γειτονιές της Αθήνας. Ναι, καταφέραμε να διοργανώσουμε μια γιορτή ανοιχτή, μια γιορτή για τους πολίτες, χωρίς αποκλεισμούς, δώσαμε βήμα κι ευκαιρίες έκφρασης σε νέους -φέραμε τον πολιτισμό στις γειτονιές, δεν περιμέναμε να πάει ο πολίτης στον πολιτισμό. Εύχομαι και ελπίζω, ορισμένες από τις θεματικές, αλλά και ο καινοτόμος τρόπος των συνεργειών, να αποτελέσουν κληρονομιά για την Αθήνα, τρόπο λειτουργίας για μια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που μπορεί και πρέπει να εδραιωθεί και ως προορισμός και σύγχρονου πολιτισμού», συμπλήρωσε ο Γ. Καμίνης, ευχαριστώντας θερμά όσους εργάστηκαν και συνεργάστηκαν σε αυτή την διαδρομή.

Από τις 615 δράσεις, οι 173 υλοποιήθηκαν σε συνεργασία με δημοτικούς φορείς, οι 76 με δημόσιους, οι 255 με ιδιωτικούς, οι 42 με Πρεσβείες και Ινστιτούτα και οι 69 με Αστικές Μη Κερδοσκοπικές Εταιρείες. Στις εκδηλώσεις της διοργάνωσης συμμετείχαν συνολικά περίπου 450.000 άνθρωποι κάθε ηλικίας, καταγωγής, ιδιότητας, κάτοικοι ή επισκέπτες της Αθήνας.

Το πρόγραμμα της Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου του δήμου Αθηναίων, μέγας δωρητής της οποίας είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, αναπτύχθηκε σε 8 βασικές θεματικές ενότητες:

Ένας Κόσμος Συγγραφείς: Κάθε μήνα τουλάχιστον ένας ξένος συγγραφέας επισκεπτόταν την Αθήνα σε ένα διάλογο με το κοινό για τη συγγραφική τέχνη αλλά και τη σύγχρονη κοινωνία. Ανάμεσά τους η νομπελίστα Χέρτα Μύλερ, οι τιμημένοι με Booker Ίαν ΜακΓιούαν και Τζορτζ Σόντερς, με Πούλιτζερ ο Jeffrey Eugenides και πολλοί άλλοι, αιφνιδιάζοντας συχνά με τις γνώσεις αλλά και την αγάπη τους για τη σύγχρονη Ελλάδα.

Μια πρωτότυπη Σκυταλοδρομία Λόγου, συνέδεσε σε μια νοητή, διαφορετική αλυσίδα Έλληνες δημιουργούς από διαφορετικά κειμενικά είδη λόγου. Κάθε μήνα ένας συγγραφέας επέλεγε ένα βιβλίο που ξεχώρισε και ήταν σημαντικό για εκείνον και έδινε τη σκυτάλη στον συγγραφέα του, στο πλαίσιο ενός ανοικτού διαλόγου με το κοινό και ξεχωριστούς συντονιστές. Διαφορετικά κειμενικά είδη αντικρίστηκαν, αναδείχθηκαν απρόσμενες συνάφειες, επιρροές, αγάπες κι προτιμήσεις. Το σύνθημα έδωσε ο Τίτος Πατρίκιος και συνέχισαν οι Παντελής Μπουκάλας, Ρέα Γαλανάκη, Δημήτρης Δασκαλόπουλος και Μαρία Στασινοπούλου, Νίκος Βατόπουλος, Θοδωρής Γκόνης, Μάκης Τσίτας, Χριστόφορος Χαραλαμπάκης, Soloúp (Αντώνης Νικολόπουλος), Δήμος Αβδελιώδης, Σταμάτης Κριμιζής και Θεόδωρος Παπαγγελής.

Οι «Ανοικτές Συλλογές» ήταν ένα πρόγραμμα με περίπου 40 μουσεία, ινστιτούτα και πολιτιστικοί φορείς να παρουσιάζουν, συχνά για πρώτη φορά, σπάνιο αρχειακό υλικό και συλλογές, προσφέροντας διαφορετικού είδους αφηγήσεις και αναγνώσεις με ελεύθερη είσοδο στο κοινό. Ορισμένοι από τους συμμετέχοντες ήταν οι: Goethe-Institut Athen, Ωδείο Αθηνών, Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, Ελληνοαμερικανική Ένωση, Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία, Γαλλική Σχολή Αθηνών, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, Μουσική Βιβλιοθήκη του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, Ίδρυμα Ευγενίδου. Μια θεματική που ελπίζουμε να γίνει θεσμός για την πόλη.

Το σύνθημα «Βιβλία Παντού» έγινε πράξη με Βιβλιοθήκες και συγγραφείς που ταξίδεψαν κάνοντας την ανάγνωση απόλαυση και παιχνίδι, ακόμη και για ομάδες πληθυσμού με διαφορετική γλώσσα.

Οι «Αθηναϊκές Διαδρομές Βιβλίου» με 48 διαδρομές μας ξανασύστησαν την πόλη και τα μυστικά της μέσα από τα βιβλία, μαζί με τους συγγραφείς τους, ενώ η ενότητα «Μεγάλη Γιορτή της Ανάγνωσης» με 234 ποικίλες δράσεις έγιναν πόλος έλξης για εκατοντάδες ανθρώπους. Επιβεβαιώνοντας το σύνθημα «Βιβλία παντού», διοργανώθηκαν 109 δράσεις σε γειτονιές της Αθήνας εκτός κέντρου και 96 δράσεις σε υπαίθριους και ανοικτούς χώρους.

Κυριολεκτικό όχημα για τη διάδοση του βιβλίου ήταν η Κινητή Βιβλιοθήκη του δήμου Αθηναίων, μια δράση του ΟΠΑΝΔΑ. Μια δανειστική βιβλιοθήκη που επισκεπτόταν τις γειτονιές της πόλης με πάνω από 3.000 βιβλία για κάθε ηλικία. Η Πλανόδια βιβλιοθήκη για τα δικαιώματα του παιδιού που συναντούσε παιδιά σε ανοικτούς χώρους και πλατείες της πόλης. Η Echo Library που φέρνει βιβλία σε διάφορες γλώσσες σε προσφυγικούς πληθυσμούς, τα Βιβλία σε Ρόδες που σύστησαν το βιβλίο σε παιδιά προσχολικής ηλικίας και τις οικογένειές τους σε 68 βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς του δήμου Αθηναίων. Η χνουδωτή, πρωτοποριακή βιβλιοθήκη Τέχνης, Fluffy Library στο Μεταξουργείο, που φιλοξένησε μικρούς και μεγάλους που θέλησαν να διαβάσουν ή να συμμετέχουν σε εργαστήρια.

Ευάλωτες κοινωνικές ομάδες ήρθαν σ’ επαφή με το βιβλίο μέσα από δράσεις και προγράμματα όπως η συνεργασία με το ‘Διαβάζω για τους άλλους’, με αναγνώσεις σε ηλικιωμένους, σε σταθμούς του ΜΕΤΡΟ και ηχογραφήσεις από εθελοντές αλλά και το κοινό για ακουστικά βιβλία. Παράλληλα έγιναν αφηγήσεις ιστοριών σε διάφορες γλώσσες σε παιδιά που δε μιλούν ελληνικά και σε χώρους φιλοξενίας προσφύγων, ιστορίες και μαγειρικές στο Bahar Project με κοινότητες μεταναστών και ιστορίες προσφύγων ακούστηκαν για πρώτη φορά. Ένα ξεχωριστό, βιωματικό εργαστήρι, με σημείο αναφοράς τις Αόρατες Πόλεις του Ίταλο Καλβίνο, το ΕΔΩ, μια συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή, το περιοδικό δρόμου Σχεδία και τις Κοινωνικές Δομές του δήμου Αθηναίων, κορυφώθηκε στο Σεράφειο σε μια συγκινητική παράσταση.

 

To «Βιβλίο και Τέχνες» εξελίχθηκε σε μια πλούσια θεματική με 114 εκδηλώσεις και πολύ σημαντικές συνεργασίες, με παρονομαστή το κείμενο, την πολύτροπη αφήγηση, την περφόμανς, τις οπτικές εγκαταστάσεις, τις εικαστικές τέχνες. Μεγάλες εκθέσεις, όπως η τριλογία της Άγραφης Βιβλιοθήκης στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με δεκάδες διεθνείς συμμετοχές και διαδοχικές παρατάσεις, η Ιαπωνία και το Βιβλίο στη Δημοτική Πινακοθήκη, το Future as a project / Ο Δοξιάδης στα Σκόπια, καθώς και η έκθεση του Soloup στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση για τον Τζέιμς Τζόις στο μετρό Κεραμεικός προσέλκυσαν πλήθος κόσμου, όπως και οι εκθέσεις με τα βιβλία του Ακριθάκη ή την εικονογράφηση βιβλίων στο Κέντρο Τεχνών ή το βιβλίο ως έργο τέχνης στη Δημοτική Πινακοθήκη. Ξεχωριστές βραδιές εξελίχθηκαν οι Ruby Tuesdays, με κουβέντα, μουσική, απόψεις και αντιθέσεις, για μεγάλα ονόματα της διεθνούς μουσικής σκηνής, που η θρυλική ζωή τους έγινε βιβλίο.

Καλές πρακτικές και ζητήματα που αφορούν τη φιλαναγνωσία και τη βιβλιοφιλία, την ελλειμματική διάδοση της ελληνικής λογοτεχνίας στο εξωτερικό, τα πνευματικά δικαιώματα στο ρευστό ψηφιακό περιβάλλον και τη νέα ευρωπαϊκή οδηγία και τα ψηφιακά μέσα, τη μετάφραση και τις βιβλιοθήκες, ή για το αν αποτελούν οι τηλεοπτικές σειρές τη νέα λογοτεχνία, διερευνήθηκαν σε ημερίδες, συνέδρια και συναντήσεις με Έλληνες και ξένους καλεσμένους.

Συνολικά διοργανώθηκαν 81 «Εκπαιδευτικές δράσεις» που συμπεριλάμβαναν και πολλά εργαστήρια για παιδιά και μεγάλους με θέμα το βιβλίο και την ανάγνωση. Με τη στήριξη της διοργάνωσης και σε συνεργασία με φορείς, δημιουργήθηκαν εκδόσεις που θα μείνουν ως παρακαταθήκη, όπως η δίγλωσση έκδοση μελέτης για το έργο του αρχιτέκτονα Δοξιάδη, η έκδοση πρακτικών του Επιστημονικού συνεδρίου “Το ελληνικό θεατρικό έντυπο από τον 19ο στον 21ο αιώνα”, η έκδοση του περιοδικού Poetry Athens με θέμα την Αθήνα, παιδικά βιβλία και μαθητικές εφημερίδες, ενώ η διοργάνωση στηρίζει τη δημιουργία του διαδικτυακού κόμβου ελεύθερης πρόσβασης στα Ιστορικά Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη, με κύριους αποδέκτες ερευνητές και ακαδημαϊκούς. Δημιουργήθηκε επίσης ένα επιτραπέζιο παιγνίδι για δυνατούς παίκτες, ο δίγλωσσος Βιβλιοφάγος, που προέκυψε από το πετυχημένο ομώνυμο υπαίθριο παιχνίδι μέσα στη χρονιά.

Η ανάδειξη και αξιοποίηση του δημόσιου χώρου υπήρξε κεντρικός στόχος της διοργάνωσης μαζί με τη διασπορά του πολιτισμού στις γειτονιές: 396 δράσεις πραγματοποιήθηκαν σε δημόσιους και δημοτικούς χώρους, ενώ εξασφαλίστηκε η πρόσβαση σε δράσεις σε 206 ιδιωτικούς χώρους. Η διοργάνωση εξαπλώθηκε στη μητροπολιτική Αθήνα, πραγματοποιώντας 13 δράσεις και σε άλλους δήμους. Μια από τις συνεργασίες ήταν με το δήμο Πειραιά και το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά με μια σειρά πετυχημένων προγραμμάτων που συμπεριλάμβαναν την Ποίηση on the Road, με αναγνώσεις ποιημάτων σε αναπάντεχα σημεία, τραμ, λεωφορεία, ηλεκτρικό, τις Επικίνδυνες Λέξεις, αναγνώσεις κειμένων που λογοκρίθηκαν για λόγους διαφορετικούς, καθώς και μια μεγάλη θεματική, «Το λιμάνι ως θέατρο αλλαγής- Αθήνα – Πειραιάς, μια σχέση αμφίδρομη», με αναφορές στην ιστορία, με πλωτές ξεναγήσεις στο παρελθόν, συζητήσεις για το παρόν, για τις ροές μεταναστών και προσφύγων, το αστικό περιβάλλον, τις αλλαγές, τις μνήμες, τις προοπτικές.

Το πρόγραμμα συμπεριέλαβε δράσεις και εκδηλώσεις του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, σύμφωνα με την προγραμματική σύμβαση, με την οποία ο δήμος ενίσχυε το σχεδιασμό, συντονισμό και προβολή του προγράμματος, καθώς και την υλοποίηση δράσεων από τον ΟΠΑΝΔΑ. Πολύτιμη επίσης ήταν η συνεργασία με προγράμματα του δήμου Αθηναίων, κυρίως τα Ανοιχτά Σχολεία και το συν Αθηνά, τις αντιδημαρχίες για το Παιδί, τους Πρόσφυγες και Μετανάστες, την Κοινωνία των Πολιτών και την Κοινωνική Αλληλεγγύη, αλλά και την Τεχνόπολη, που εμπλούτισαν το πρόγραμμα της διοργάνωσης με στοχευμένες δράσεις.

«Ο βασικός σχεδιασμός του προγράμματος και οι θεματικές ενότητες εγκρίθηκαν από την UNESCO τον Ιανουάριο 2018, αλλά γρήγορα αποδείχτηκε ότι η διαμόρφωσή του θα αποτελούσε μέχρι το τέλος του μια ανοικτή διαδικασία» δηλώνει η Εριφύλη Μαρωνίτη, Project Manager της διοργάνωσης. «Καθώς συνεχώς αυξάνονταν οι φορείς πολιτισμού και οι δημιουργικές ομάδες της πόλης που ήθελαν να συμμετέχουν, το πρόγραμμα τροποποιούνταν και αναδιαμορφώνονταν. Οι διαδικασίες ήταν εξωστρεφείς και η Αθήνα αποδείχτηκε πλούσια σε ιδέες αλλά και δημιουργική όρεξη».

«Βασικό σκεπτικό ήταν ότι για να ενισχυθεί η αγάπη για το βιβλίο και το κείμενο χρειάζεται να προσελκύσει την προσοχή του κόσμου μέσα από ένα αφήγημα που συνδημιουργείται με άλλες τέχνες, όπως τα εικαστικά, η εικονογράφηση, τα καλλιτεχνικά βιβλία, οι παρτιτούρες, τα κινηματογραφικά σενάρια που βασίζονται σε λογοτεχνικά έργα, τα θεατρικά κείμενα, τα σπάνια αρχεία και οι συλλογές, κ.ά.» επισημαίνει ο Φοίβος Σακαλής, συντονιστής προγράμματος της διοργάνωσης.

Το συντονισμό και την υλοποίηση του προγράμματος ανέλαβε το Δίκτυο Πολιτισμού του δήμου Αθηναίων (Athens Culture Net), με ιδρυτικό δωρητή το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, μέλη του οποίου είναι 55 από τους σημαντικότερους πολιτιστικούς οργανισμούς της πόλης, αλλά και ευρύτερα.

Η Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί σε τόσο εύρος, χωρίς την ενεργοποίηση όλων των συμμετεχόντων φορέων, αλλά και χωρίς τους δωρητές της: Μέγας δωρητής είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Χρυσοί δωρητές είναι το Ίδρυμα Ι. Λάτση και η εταιρία Core Α.Ε. Δωρητές είναι το Ίδρυμα Ωνάση, το Κοινωφελές Ίδρυμα Κοινωνικού και Πολιτιστικού Έργου (ΚΙΚΠΕ), το Ίδρυμα Α. Κ. Λασκαρίδη και ο Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων Λόγου (ΟΣΔΕΛ).

Οι δε υποστηρικτές της διοργάνωσης την αγκάλιασαν και ταυτίστηκαν μαζί της, σχεδιάζοντας οι ίδιοι προγράμματα, όπως ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών με το Athens as a book, όπου οι ταξιδιώτες έχουν και την ευκαιρία να αποχαιρετίσουν την πόλη μας με ένα βιβλίο στις πύλες αναχώρησης ή και να συμμετέχουν σε πρωτότυπα προγράμματα όπως το Hub of Stories και το Air Portraits. Η εταιρία Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ) διέθεσε τους χώρους της προκειμένου να διοργανωθούν μεγάλες εκθέσεις, εκδηλώσεις και αναγνώσεις, αλλά και για να προβληθεί η διοργάνωση. Η Aegean Airlines διέθεσε εισιτήρια, προκειμένου να έρθουν οι ξένοι συγγραφείς στη χώρα μας.

Ενδιαφέρον υπήρξε στο εξωτερικό για την Αθήνα ως Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου με δημοσιεύματα στον ξένο τύπο και σε εξειδικευμένα περιοδικά και ηλεκτρονικά μέσα, καθώς και με ενημερωτικά δελτία μέσω πρεσβειών και οργανισμών τουρισμού. Συνολικά το πρόγραμμα περιλάμβανε 85 ξενόγλωσσες δράσεις με διερμηνεία. Ξενόγλωσσες ιστοσελίδες και πλατφόρμες φιλοξενούσαν συχνά ενημέρωση για εκδηλώσεις,.

Η ΑΠΠΒ 2018 εξέδιδε δίγλωσσα μηνιαία ή δίμηνα έντυπα που διανέμονταν στην πόλη, ενώ υπήρχαν μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ιστοσελίδα της διοργάνωσης. Κατά μέσο όρο το κανάλι της διοργάνωσης στο Facebook κάνει 120 αναρτήσεις τον μήνα και έχει δημοσιεύσει 280 FB events, τα οποία έχουν δει 1.200.000 χρήστες. Κάθε μήνα επίσης αποστέλλονταν 15-18 δελτία Τύπου σε μεγάλη μερίδα του έντυπου και ηλεκτρονικού Τύπου, ώστε να ενημερώνεται το ευρύτερο κοινό.

Η διοργάνωση αφήνει πίσω της έναν κόσμο περισσότερο εξοικειωμένο με το βιβλίο, το κείμενο, την αφήγηση, την ανάγνωση, τη γραφή και τη διήγηση, αλλά και τους ίδιους τους συγγραφείς. Θεματικές και δράσεις που μπορεί να αποτελέσουν αναπόσπαστο κομμάτι της πολιτιστικής ζωής της Αθήνας, να γίνουν θεσμός για την πόλη. Τη βεβαιότητα για τις δυνατότητες, για τα θαύματα των συνεργασιών και της δικτύωσης. Την ανάδειξη μιας εντυπωσιακής κλίμακας δημιουργικής έκφρασης στις τοπικές κοινωνίες. Μια εξωστρέφεια που ενδυναμώνει και ενδυναμώνεται.

Μια Αθήνα που συνομιλεί ανοιχτά και δυναμικά για τις τέχνες, την κουλτούρα, τα κοινωνικά ζητήματα, την κοινωνική ενσωμάτωση, μια πόλη με σπουδαία ιστορία που αναμετριέται με το παρόν και οραματίζεται το μέλλον.

Πηγή

Continue Reading

Trending