Connect with us

Οικογένεια

Επικοινωνία γονέα – παιδιού

Συνήθως όταν επικοινωνούμε με τα παιδία χρησιμοποιούμε έναν από τους εξής 12 τρόπους:

1. Διατάζουμε, δίνουμε εντολές.
Εδώ λέμε στο παιδί μέσω μια εντολής ποια συμπεριφορά να ακολουθήσει.
Π.χ «δεν με ενδιαφέρει τι λένε οι άλλοι οι γονείς, εσύ πρέπει να κάνεις τα μαθήματα σου».

2. Προειδοποιούμεαπειλούμε.
Λέμε στο παιδί τις συνέπειες που θα ακολουθήσουν εάν κάνει κάτι συγκεκριμένο.
Π.χ. «εάν τολμήσεις να παραβείς τις εντολές μου τότε θα το μετανιώσεις».

3. Προσπαθούμε να τα πείσουμε για κάτι, ηθικολογούμε, κάνουμε κήρυγμα
Λέμε στο παιδί τι πρέπει να κάνει.
Π.χ. «δεν θα έπρεπε να συμπεριφέρεσαι έτσι»

4. Συμβουλεύουμε, βρίσκουμε λύσεις, κάνουμε προτάσεις.
Εδώ είμαστε εμείς που δίνουμε λύσεις στο πρόβλημα του παιδιού.
Π.χ. «καλά θα έκανες να μιλήσεις στον φίλο σου το Νίκο».

5. Διδάσκουμε, δίνουμε λογικά επιχειρήματα.
Κατευθύνουμε τα παιδιά χρησιμοποιώντας λογικά επιχειρήματα, πληροφορίες ή προσπαθώντας να επηρεάσουμε μέσω της δικής μας γνώμης.
Π.χ. «εάν ακολουθήσεις την επιθυμία σου να γίνεις δασκάλα θα κάνεις 10 χρόνια να διοριστείς ».

6. Κριτικάρουμε, κατηγορούμε.
Όταν κάνουμε μια αρνητική αξιολόγηση του παιδιού.
Π.χ. «δεν σκέπτεσαι λογικά».

7. Επαινούμε, συμφωνούμε.
Σε αυτή την περίπτωση κάνουμε μια θετική αξιολόγηση του παιδιού.
Π.χ. «βρίσκω ότι είσαι πολύ καλή».

8. Βρίζουμε, γελοιοποιούμε, τα κάνουμε να ντρέπονται.
Εδώ δίνουμε στο παιδί την αίσθηση ότι είναι ανόητο ή το κάνουμε να ντρέπεται.
Π.χ «συμπεριφέρεσαι σαν άγριο ζώο» «καλά κύριε εξυπνάκια»

9. Εξηγούμε, αναλύουμε.
Λέμε στο παιδί ποία κίνητρα θεωρούμε ότι έχει.
Π.χ. «στην πραγματικότητα δεν το πιστεύεις ούτε εσύ ο ίδιος»

10. Παρηγορούμε, ηρεμούμε, υποστηρίζουμε.
Προσπαθούμε να κάνουμε το παιδί να νιώσει καλύτερα, να του «αλλάξουμε» την αίσθηση που έχει ή να το πείσουμε ότι δεν νιώθει αυτό που νιώθει.
Π.χ. « αύριο θα σκέπτεσαι διαφορετικά γιαυτο που σε στενοχώρησε σήμερα».

11. Ερευνούμε, ρωτάμε, ανακρίνουμε.
Εδώ ψάχνουμε λόγους, κίνητρα η αιτίες που θα μας βοηθήσουν να βρούμε λύση στο πρόβλημα του παιδιού.
Π.χ. «τι σκοπεύεις να κάνεις εάν δεν σπουδάσεις;»

12. Αποστασιοποιούμαστε, αλλάζουμε θέμα.
Προσπαθούμε να απομακρύνουμε το παιδί από τα πρόβλημα, παραμερίζουμε το πρόβλημα ή κάνουμε σαν να μην είναι επίπονο το όποιο πρόβλημα του παιδιού.
Π.χ. «έλα ας πούμε κάτι ευχάριστο» ή «μην το σκέπτεσαι άλλο».

Τι εμπεριέχουν όλοι αυτοί οι τρόποι επικοινωνίας;

Υπάρχει ένα κοινό χαρακτηριστικό σε όλους αυτούς τους τρόπους επικοινωνίας: δεν μεταφέρουμε απλά ένα μήνυμα στο παιδί, αλλά εκφράζουμε ταυτόχρονα και την άποψη μας για το παιδί.

Πάμε να δούμε ένα συγκεκριμένο παράδειγμα:
Έτσι λέγοντας: «θα σου πρότεινα να συμπεριφέρεσαι καλύτερα στην Μαρία και τότε είμαι σίγουρη πως θα είναι πιο πρόθυμη να παίξει μαζί σου».

Το παιδί μπορεί να «ακούσει» τα μηνύματα:

– «δεν αποδέχεσαι αυτό που νιώθω γιαυτό θέλεις να αλλάξω ».

– «δεν πιστεύεις ότι θα καταφέρω να λύσω αυτό το πρόβλημα μόνη μου».

– «θεωρείς ότι φταίω εγώ».

– «σκέπτεσαι ότι κάνω κάτι κακό ή κάτι λάθος».

Ποιός είναι όμως ο «σωστός» τρόπος επικοινωνίας;

Παρατηρώντας τον εαυτό μας και τον τρόπο που επικοινωνούμε με το παιδί μας:
Ας σκεφτούμε, ποια είναι πρόθεση μας, τι θέλουμε να πούμε στο παιδί μας και βέβαια ας λάβουμε υπόψη τι μπορεί να λέμε ενώ δεν θέλουμε χωρίς να μας είναι καν συνειδητό.

Βασιλική Λιάφου
Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια – Γλυφάδα

Ψυχολογία

Μήπως θέλεις να αλλάξεις χωρίς να αλλάξεις τίποτα;

Μαθαίνοντας ότι όλα εξαρτώνται από τη γαλήνη, από την ηρεμία σου, από τον οραματισμό σου, από τη συγκέντρωσή σου, από το πώς θα πειθαρχήσεις, από το πώς θα καταγράψεις τους στόχους σου, η αρνητική γνώμη των άλλων σε αφήνει ανεπηρέαστο, επειδή μπροστά σου έχεις μόνο τον τελικό στόχο.

Ο τελικός στόχος μπορεί να είναι ο σύντροφος, ο γάμος, το πτυχίο, μια ευτυχισμένη σχέση, να είσαι επιτυχημένη ή επιτυχημένος, να έχεις μια καλή ποιότητα ζωής, να αναπνέεις καλύτερα, να αποδεσμεύσεις κιλά, οτιδήποτε προβάλλεις στο κέντρο της ιδανικής σου ευτυχίας στο μέλλον.

Και προχωράς προς αυτόν σαν μπουλντόζα. Και σας λέω: όταν γίνει το πρώτο βήμα, αυτό θα σε οδηγήσει, στη συνέχεια, και στον επόμενο στόχο.

Τι θέλεις να κάνεις; Να πας γυμναστήριο. Τι πρέπει να κάνεις; Βάζεις ξυπνητήρι, προετοιμάζεσαι, ακολουθείς με ιερή προσήλωση αυτή σου την απόφαση. Δεν έχεις λεφτά να πας στο γυμναστήριο; Σκέφτεσαι και βάζεις το μυαλό σου να εκτελέσει τη λειτουργία. Δεν πιάνεις κουβέντα με το Εγώ σου προβάλλοντας δικαιολογίες αναβολής, τύπου «Όταν πληρωθώ», «Όταν πάρω καλύτερες φόρμες» κτλ. Φοράς τις φόρμες σου και κάνεις γύρω γύρω το τετράγωνο, να ιδρώσεις. Αποφασίζεις να δράσεις, δηλαδή, ΤΩΡΑ!

Χρειάζεται να είσαι ενεργή, λοιπόν. Και για να είσαι ενεργή, χρειάζεται να χτίσεις, να πλάσεις, να ζυμώσεις ενέργεια.

Και θα ζυμώσεις ενεργεία αν:

  • Πεις μια καλή κουβέντα για τον εαυτό σου και για τους γύρω σου.
  • Διαβάσεις ένα ωραίο βιβλίο.
  • Πας γυμναστήριο.
  • Γράψεις ένα ημερολόγιο για τις μεγάλες ή τις μικρές νίκες που

πέτυχες την προηγούμενη εβδομάδα, την προηγούμενη μέρα.

  • Συμπληρώσεις ένα ημερολόγιο ευγνωμοσύνης.

Είμαστε τόσο εγωκεντρικοί και τόσο εγωιστές οι άνθρωποι, που θέλουμε να ελέγχουμε ακόμα και τις αλλαγές μας. Αν δεν αφομοιώσεις αυτή την αλλαγή, όμως, δε θα γεφυρώσεις την επόμενη που έρχεται, οπότε όλες καλοδεχούμενες. Τρελαινόμαστε να έχουμε τον έλεγχο. Εγώ, πάλι, σου λέω: surrender! Παραδώσου, άσε τον έλεγχο. Ούτως ή άλλως, υπάρχουν άλλοι στα πηδάλια. Το να θέλεις να έχεις τον έλεγχο σε μπλέκει πάλι στα δίχτυα του Εγώ.

Η απλή αλλαγή μπορεί να γίνει και μέσα από τον πόνο. Η απλή

αλλαγή μπορεί να γίνει και μέσα από έναν χωρισμό. Η μεγάλη αλλαγή, όμως, θέλει commitment, θέλει δηλαδή αφοσίωση και δέσμευση. Θέλει διάρκεια, θέλει εργαλεία και θέλει δάσκαλο. Θέλει δάσκαλο κάποιον που να το έχει πετύχει. Η ζωή του coach που θα εμπιστευτώ, καταθέτοντας χώρο, χρόνο, χρήμα και ενέργεια, πρέπει να αντιπροσωπεύει αυτό που ευαγγελίζεται και αυτό που έχει να μου προσφέρει ως έμπνευση.

Αν θέλεις απλές αλλαγές, κάθεσαι και μέσα στον πόνο. Αν, όμως,

θέλεις να ζήσεις μεγάλες αλλαγές, ψάχνεις τα εργαλεία, τους

δασκάλους και τη διάρκεια.

 

Νικὀλας Ουρανός, ACC

Continue Reading

Ψυχολογία

Τι είναι το στρες;

Το στρες είναι μια φυσιολογική σωματική και ψυχική αντίδραση σε μια απειλή η σε μια αίτηση για την αντιμετώπιση απαιτητικών καταστάσεων. Όταν νιώθεις στρες το σώμα σου είναι σε ένταση και ο εγκέφαλος σου πυροδοτείτε από πολλαπλές σκέψεις.

Ο καθένας μας εκτίθεται καθημερινά σε στρες καταστάσεις. Το στρες μάλιστα μπορεί να είναι και θετικό – το λεγόμενο ευ στρες – όταν καλούμαστε να το αντιμετωπίσουμε σπάνια (ή μόνο μερικές φορές) και σε περιορισμένο βαθμό. Σε αυτή την περίπτωση λειτουργεί σαν καταλύτης και μας ενεργοποιεί για να αντεπεξέλθουμε στις όποιες καταστάσεις. Όσο ποιο συχνό και έντονο είναι το στρες, τόσο πιο δύσκολο μας είναι να αντιμετωπίσουμε της καθημερινές μας υποχρεώσεις.

Συναισθήματα, θυμού, απογοήτευσης και φόβου, όπως επίσης, οξυθυμία, κούραση και κατάθλιψη, μας κυριαρχούν και δεν μας επιτρέπουν να λειτουργήσουμε έτσι όπως θα θέλαμε, με αποτελέσμα η ψυχολογία μας να ειναι σε «κακή».

Πως καταλαβαίνουμε το στρες;

Υπάρχουν διάφορα προειδοποιητικά σημάδια του στρες, όπως:

  • Πονοκέφαλος.
  • Διαταραχές στον ύπνο.
  • Προβλήματα συγκέντρωσης.
  • Ένταση και πόνος στο μυϊκό σύστημα.
  • Κούραση.
  • Η αίσθηση ότι ήμαστε υπερφορτωμένοι και ότι ήμαστε ανίκανοι να αντεπεξέλθουμε στην καθημερινότητα μας.
  • Ενοχλήσεις στο στομάχι και διάρροια.
  • Εξανθήματα και ακμή.
  • Επαναλαμβανόμενες λοιμώξεις και ιογενείς ασθένειες.

Πώς να αντιμετωπίσουμε το καθημερινό στρες;

  • Αναγνωρίστε έγκαιρα και δώστε προσοχή σε μυϊκές εντάσεις.
  • Αθληθείτε 3 φόρες την εβδομάδα για τουλάχιστον 20 λεπτά.
  • Μάθετε να ηρεμείτε με ασκήσεις χαλάρωσης και εφαρμόστε τες τακτικά.
  • Διαγνώσετε έγκαιρα αρνητικές σκέψεις που σας επιβαρύνουν.
  • Μάθετε να ελέγχεται και να κατευθύνεται την σκέψη σας.
  • Εφαρμόστε αλλαγές στον τρόπο ζωής σας.

Δουλέψτε με πρόγραμμα και πάνω από όλα μην γεμίζετε υπερβολικά την ημέρα σας με υποχρεώσεις.
Αν εσείς ή ο σύντροφος σας νιώθετε πολύ τακτικά ιδιαίτερα στρεσαρισμένοι και αδυνατείτε να αντεπεξέλθετε στις καθημερινές σας υποχρεώσεις, ενώ σας είναι πολύ δύσκολο να επιλύετε τα προβλήματα σας με ηρεμία, τότε θα πρέπει να ζητήσετε βοήθεια από ψυχολόγο – ψυχοθεραπευτή.

Βασιλική Λιάφου
Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια – Γλυφάδα

Continue Reading

Οικογένεια

Διαδικτυακό – εικαστικό εργαστήριο: «Ιστορίες από Τέχνη»

Το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης συμμετέχει στις Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2020.

Διοργανώνει ένα διαδικτυακό εργαστήρι για παιδιά 6-10 ετών με θέμα

Από τα σπάνια κοχύλια του Δ. Μυταρά, μέχρι τα μαγευτικά τοπία γεμάτα φως του Κ. Παρθένη, αλλά και μέσα από τη διαδρομή και το έργο άλλων Ελλήνων σπουδαίων εικαστικών, θα κάνουμε ένα μοναδικό ταξίδι στην Τέχνη! Θα ανακαλύψουμε πως οι καλλιτέχνες εμπνεύστηκαν από την ιστορία του τόπου τους αλλά και πως αποτύπωσαν τα συναισθήματά τους. Τέλος θα δημιουργήσουμε τα δικά μας έργα τέχνης, χρησιμοποιώντας χρώματα, πολύ φαντασία αλλά και τεχνικές των μεγάλων ζωγράφων!

Τα παιδιά θα χρειαστεί να έχουν ένα μπλοκ ακουαρέλας ή λευκές κόλλες Α4, νερομπογιές, μολύβι και γόμα, πινέλο και ποτήρι με νερό

Ημέρα και ώρα διεξαγωγής: Πέμπτη 24 Σεπτεμβρίου, ώρα 18:00-19:00 μέσω της πλατφόρμας Zoom

Η συμμετοχή είναι ελεύθερη, απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής συμπληρώνοντας τη φόρμα συμμετοχής εδώ

Continue Reading

Trending