Connect with us

Τέχνη πολιτισμός

«Η ΑΣΚΗΤΙΚΗ ΤΟΥ ΒΛΕΜΜΑΤΟΣ»

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΕΡΕΣΤΕΤΖΗΣ

Μια ζωγραφική πορεία τριάντα χρόνων, με σταθερή αναφορά στο ανθρώπινο πρόσωπο, παρουσιάζει η αίθουσα τέχνης «Chalkos Gallery»  με πορτρέτα του Κωνσταντίνου Κερεστετζή.

Λάδια, σχέδια και ακουαρέλες φανερώνουν, όχι την εμμονή με την πιστότητα της αναπαράστασης αλλά το πώς ο δημιουργός συναντά μέσα από την απτή πραγματικότητα που έχει μπροστά του, μια άλλη, εσωτερική πραγματικότητα:  του μοντέλου και τη δική του. Εν είδει αναδρομικής, δείχνεται η σχέση του ζωγράφου με το πορτρέτο από τα χρόνια της σπουδής στην Αθήνα, αργότερα στο περίφημο μουσείο Πράδο της Ισπανίας, στους δρόμους του Φαναρίου, αλλά και μέσα στα κελιά των μοναχών του Αγίου Όρους.

Οι μορφές που έχει συνάξει γύρω του ο Κερεστετζής, όσες συνάντησε τυχαία, όσες θήρευσε και όσες αγάπησε μέσα από την τέχνη του, αιωρούνται μεταξύ φυσικού και ζωγραφικού, θέτοντας ερωτήματα γύρω από τα ζητήματα του ορατού και του πνευματικού στην τέχνη.

Τον πυρήνα της έκθεσης τον προσδιορίζει ο ίδιος ο Κερεστετζής:

«Μας μαθαίνουν ότι δεν χρειάζεται να «βλέπεις» γιατί το κάνει για σένα πλέον το κινητό, δεν χρειάζεται να σχεδιάσεις, γιατί το κάνει το pc. Μπορεί αναλογικά να είναι πιστό το ίχνος της εικόνας με το πρόσωπό σου, σε αυτό που θα καταγράψει η κάμερα. Εγώ, όμως, δεν θα γνωρίζω απολύτως  τίποτα για το πρόσωπό σου. Θα εξακολουθεί να μου είναι ξένο και άγνωστο.  Αν όμως καθίσω να το κοιτάξω και προσπαθήσω να το σχεδιάσω, τότε βρίσκομαι μπροστά σε ένα κόσμο τελείως διαφορετικό, που όμως κρύβει ένα εξαιρετικό ενδιαφέρον… όταν καταφέρνεις να συλλάβεις λεπτές ποιότητες από την ψυχοσύνθεση και τον χαρακτήρα του ανθρώπου που ποζάρει, τότε γίνεσαι ένας καθρέπτης που ο άλλος μπορεί να αναγνωρίσει και να συνειδητοποιήσει  κάτι για τον εαυτό του εκεί».

Οι φυσιογνωμίες των ανθρώπων που αποτύπωσε ο Κερεστετζής, τα βλέμματά τους που μας μιλάνε, είτε ως αυτοσχέδιες περιστασιακές, ακόμη και παιγνιώδεις, είτε ως επίσημες, «σοβαρές»,  συνιστούν μια ζωγραφική αυθύπαρκτη, που εν τέλει μας δίνουν τον ίδιο τον δημιουργό: « η αυτοπροσωπογραφία είναι μια σταθερή αναφορά για τον ζωγράφο που ασχολείται με το πορτραίτο. Είναι ένα θέμα στο οποίο συχνά πυκνά επιστρέφω ως συνθήκη συνάντησης με τον εαυτό. Η ίδια αναζήτηση όμως μεταφέρεται και σε κάθε άλλο πορτραίτο. Τον εαυτό μας ψάχνουμε τελικά, σε ό,τι κάνουμε».

Ο Κερεστετζής επιχειρεί να δείξει όχι μόνο όψεις του πορτρέτου, αλλά και να μοιραστεί το μυστήριο της ζωγραφικής εμπειρίας με το κοινό, έξω από την «ασφάλεια» του εργαστηρίου. Για ένα περίπου μήνα θα ζωγραφίσει τα πρόσωπα των ανθρώπων που θα συναντήσει στον χώρο της γκαλερί, παρουσία κοινού. Τα έργα αυτά θα εκτεθούν με τη σειρά τους, συμπληρώνοντας την ενότητα όσων ανήκουν πλέον σε συλλογές και παραχωρήθηκαν για να μπορέσει να πλαισιωθεί με πληρότητα η έκθεση.

Το γεγονός επιμελείται ο ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς.

Με σπουδές στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1989-1994) – ζωγραφική με τον Χρόνη Μπότσογλου, χαρακτική με τον Θανάση Εξαρχόπουλο – και ουσιαστικό δάσκαλο τον Κώστα Παπατριανταφυλλόπουλο, ο Κωνσταντίνος Κερεστετζής ακολούθησε το παράδειγμα των παλιών μαστόρων και συνέχισε την σπουδή στα μεγάλα έργα του παρελθόντος, αρχικά στο Λούβρο και κατόπιν στο Πράδο. Από το 1993 έως το 1998 έκανε ελεύθερες σπουδές στην Ισπανία κι έζησε στο Τολέδο, επιχειρώντας μια ιδιότυπη «μαθητεία» στον Γκρέκο και στην πόλη που τον ανέδειξε. Το αποτέλεσμα αυτής της θητείας παρουσιάστηκε σε ατομική έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας, με τίτλο «Σπουδή στο Πράδο» (2009). Παθιασμένος ταξιδευτής ο Κερεστετζής, θέλησε να φιλοτεχνήσει και το «πρόσωπο» διάφορων πόλεων – από την Ευρώπη ως τη Λατινική Αμερική -, με κύρια την Κωνσταντινούπολη όπου έμεινε εφτά χρόνια (2010-2017). Γοητευμένος από το φως στον Κεράτιο κόλπο, επιχείρησε να σκάψει στη συλλογική μνήμη και να «αιχμαλωτίσει» στον καμβά του αναμνήσεις από τους δρόμους του Φαναρίου ως τα Πριγκηπόνησα κι από τα μοναδικά αρχοντικά ως τα πρόσωπα των λιγοστών Ελλήνων της Πόλης. Μετά τη μαθητεία του στους μεγάλους δασκάλους της Δύσης, τα τελευταία χρόνια ο Κερεστετζής αντλεί από την αγιορειτική παράδοση και την εμβολιάζει με τρόπο απρόσμενο κι ανανεωτικό. Έργα του ανήκουν σε πολλές ιδιωτικές συλλογές και μουσεία στην Ελλάδα και στην Ισπανία, την Αγγλία, την Τουρκία και τις Η.Π.Α.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Chalkos Gallery:  Ιουστινιανού 21 ||  Τηλέφωνο 2310 250956  ||  [email protected]

Εγκαίνια έκθεσης: Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου στις 21.00

Διάρκεια έκθεσης: από 14/12/2018 έως 19/1/2019

Ώρες λειτουργίας έκθεσης:  Τρίτη με Παρασκευή 11.00 με 15.00 και 18.00 με 21.00  ||  Σάββατο 11.00 με 15.00

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Συνεντεύξεις

48ο Φεστιβάλ Βιβλίου στο Ζάππειο

Πρόγραμμα συναντήσεων με τους συγγραφείς των εκδόσεων ΩΚΕΑΝΟΣ

Για περισσότερες πληροφορίες:

www.enalios.gr 

ή

 www.oceanosbooks.gr

Continue Reading

Τέχνη πολιτισμός

«Επταπύργιο – Ένας αιώνας σε μια μέρα»

Μετά την sold out παράσταση της στο Φεστιβάλ Επταπυργίου, η παραγωγή του ΚΘΒΕ «Επταπύργιο – Ένας αιώνας σε μια μέρα», συμμετέχει 25α Μερκούρεια, όπου θα παρουσιαστεί την Τετάρτη 28 Αυγούστου, στις 21:00, στο  Δημοτικό Ανοιχτό Θέατρο «Μάνος Κατράκης» στις Συκιές (Κ. Κουν 13). H Εύη Σαρμή σκηνοθετεί ένα ταξίδι στο χρόνο με μαρτυρίες πολιτικών και ποινικών κρατουμένων του Γεντί Κουλέ, διανθισμένο με τραγούδια που αναφέρονται στη φυλακή.

Επταπύργιο. Μια θεατροποιημένη αφήγηση ενός τόπου με δυνατές μνήμες που ανασαίνει πολλούς αιώνες, αποτελώντας κομμάτι της ιστορίας της πόλης μας. Από τις ανάσες του βγαίνουν στεναγμοί, μουσικές, πόνοι και χαρές, παράξενα και τρυφερά. Μέσα από ανθρώπινες ιστορίες. Ηθοποιοί και μουσικοί του ΚΘΒΕ θα μας ταξιδέψουν σε ένα κομμάτι της ιστορίας του, από το 1899 έως το 1989. Ένα ταξίδι απ’ το σκοτάδι στο φως.
Γιατί όσο ψηλά κι αν είναι τα τείχη, ο ουρανός μένει πάντα ανοιχτός……

ΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΤΜΗΜΑ ΕΚΔΟΣΕΩΝ & ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Τ. 2315 200010 – 2315 200024 – 2315 200 035

Continue Reading

Τέχνη πολιτισμός

Ο Πικάσο συναντά την αρχαία τέχνη στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Γράφει ο Κώστας Κατόπης

Είναι άραγε η Τέχνη αιώνια; Είναι ο… Θεός; Από πού προήλθε και θα καταλήξει κάπου, ποτέ; Ακολουθεί την πορεία του ανθρώπινου πολιτισμού τις τελευταίες χιλιετίες; Οι σύγχρονοι δημιουργοί εμπνέονται από παλαιότερους δημιουργούς; Και αν ναι, οι παλαιότεροι από ποιους; Ποια η ανάγκη που σφηνώθηκε στο μυαλό του πρώτου καλλιτέχνη να ζωγραφίσει μορφές στον βράχο ή να δημιουργήσει ένα κυκλαδικό ειδώλιο; Είναι δυνατόν ο Πικάσο να εμπνεύστηκε από την αρχαία ελληνική Τέχνη; Είναι τελικά η ευρύτερη περιοχή της Ελλάδας η κοιτίδα όλων των πολιτισμών; Αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα κατέτρεξαν το νου την ώρα που διαβήκαμε τη συρόμενη πόρτα του ισογείου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Εκεί συνειδητοποιήσαμε ότι η Τέχνη, τελικά, είτε μας αρέσει είτε όχι, έχει μια απάντηση σε όλα! Εκεί όπου φιλοξενείται μια πρωτότυπη έκθεση στο πλαίσιο της σειράς εκθέσεων «Θεϊκοί Διάλογοι» που διοργανώνει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Ο τίτλος «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός», μας δίνει το στίγμα… Κεραμικά και σχέδια του Πικάσο συνομιλούν με αρχαία έργα!

Αριστερά: Πάμπλο Πικάσο, «Η κουκουβάγια», Βαλορί, 12 Δεκεμβρίου 1952, Μαδρίτη, Fundacion Alminey Bernard Ruiz-Picasso para el Arte. Σε μακροχρόνιο δανεισμό στο Museo Picasso Malaga.© Succession Picasso 2019. Δεξιά: Πήλινο ομοίωμα κουκουβάγιας, Νεκροταφείο Αρκάδων, 7ος αι. π.Χ. © ΥΠΠΟΑ/Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου.

Ένα διάλογος… θεϊκός

Για πρώτη φορά 68 σπάνια κεραμικά και σχέδια του Πικάσο με πτηνά, τετράποδα και θαλάσσια όντα, ανθρώπινες μορφές, μυθολογικά ή μειξογενή όντα (Κένταυρος-Μινώταυρος) και άλλα έργα εμπνευσμένα από αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες, «συνομιλούν» θεματικά με 67 αρχαιότητες, δημιουργώντας έναν ακόμη «Θεϊκό Διάλογο» μεταξύ της αρχαίας ελληνικής και της μοντέρνας τέχνης.

Η έκθεση θα διαρκέσει από 20 Ιουνίου έως 20 Οκτωβρίου και πραγματοποιείται με την επιμέλεια του Διευθυντή του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Καθηγητή Ν. Χρ. Σταμπολίδη και του Ιστορικού Τέχνης Olivier Berggruen.

Τα έργα-σχέδια του Πικάσο προέρχονται από ιδρύματα, μουσεία και συλλογές του εξωτερικού, όπως η FABA – Fundación Alminey Bernard Ruiz-Picasso parael Arte, το Musée Νational Picasso-Paris, το Musée Picasso Antibes κ.α., καθώς και ιδιωτικές συλλογές. Τα έργα της αρχαιότητας προέρχονται από 15 συνολικά ελληνικά μουσεία και συλλογές, όπως το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, τα Αρχαιολογικά Μουσεία Αρχαίας Αγοράς, Αγίου Νικολάου, Ηρακλείου, Θηβών, Μαραθώνα, Πάρου, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, τη Νομισματική Συλλογή της Alpha Bank κ.α. Πρόκειται για γλυπτά, κεραμικά και χάλκινα που χρονολογούνται από τους προϊστορικούς χρόνους (περ. 3200 π.Χ. το παλαιότερο) έως και την Ύστερη Ρωμαϊκή περίοδο (μέσα 3ου αι. μ.Χ. το νεότερο).

Τη συνέχεια του άρθρου θα τη βρείτε εδώ

Continue Reading

Trending