Connect with us

Υγεία

Η Διατροφή στην Εμμηνόπαυση

Τι είναι η εμμηνόπαυση;

Πρόκειται για μια φυσιολογική και συνάμα μεγάλη αλλαγή στη ζωή μίας γυναίκας που σηματοδοτείται από τη διακοπή της έμμηνου ρύσεως (της περιόδου). Πρακτικά, επιβεβαιώνεται 12 μήνες μετά την τελευταία περίοδο, ενώ το διάστημα που προετοιμάζει τη γυναίκα γι’ αυτήν (προ-εμμηνόπαυση ή κλιμακτήριος) μπορεί να διαρκέσει μερικά χρόνια πριν όπου ξεκινούν οι αλλαγές στη συχνότητα της περιόδου.

Η εμμηνόπαυση συνδέεται με μειωμένη λειτουργία των ωοθηκών της γυναίκας, καθώς περνούν τα χρόνια, κάτι που οδηγεί σε χαμηλότερα επίπεδα οιστρογόνων και άλλων ορμονών. Ένας μέσος όρος ηλικίας εμφάνισης είναι τα 51 έτη, ενώ ένα εύρος ηλικιών που εμφανίζεται συχνότερα είναι μεταξύ των 45 και 55 ετών και σημαίνει το τέλος της γόνιμης ηλικίας.

Ποιες αλλαγές συμβαίνουν στο Σώμα μιας Γυναίκας;

Τα συμπτώματα που θα παρατηρήσεις στον οργανισμό σου κατά την εμμηνόπαυση διαφέρουν αρκετά από γυναίκα σε γυναίκα. Ένα μικρό ποσοστό, γύρω στο 20% δεν εκδηλώνει καθόλου συμπτώματα, το 60% έχει ήπια συμπτώματα κι ένα 20% εμφανίζει πιο έντονα συμπτώματα.

Ανάμεσα στις αλλαγές συμπεριλαμβάνονται:

  • εξάψεις,
  • δυσκολία στον ύπνο,
  • προβλήματα μνήμης,
  • διαταραχές διάθεσης – εκνευρισμός,
  • εφιδρώσεις,
  • αύξηση βάρους,
  • συχνούς πονοκεφάλους,
  • μείωση της σεξουαλικότητας,
  • ξηρότητα του κόλπου και
  • κούραση.

Ανά περιπτώσεις η φαρμακευτική αναπλήρωση οιστρογόνων έχει φανεί ως αποτελεσματικός τρόπος για να ελεγχθούν ορισμένα από τα συμπτώματα, ωστόσο δεν οφείλονται όλες οι αλλαγές σε ορμονικές διαταραχές. Οι εξάψεις και τα προβλήματα στη μνήμη ενδέχεται να βελτιωθούν με τον καιρό, ενώ η υιοθέτηση μίας ισορροπημένης διατροφής, άσκησης και καθημερινότητας γενικότερα μπορεί να συμβάλλει θετικά στην αντιμετώπισή τους.

Ένα διπλό όφελος που έχεις να λάβεις μέσω υγιεινότερων διατροφικών επιλογών αποτελεί και η πρόληψη στην υγεία της καρδιάς και των οστών, μιας που μακροπρόθεσμα η μείωση των οιστρογόνων αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων, ενώ παρατηρείται και μειωμένη πυκνότητα των οστών.

Γιατί αυξάνεται το βάρος στην εμμηνόπαυση;

Μία ερώτηση που ακούω συχνά από γυναίκες στην περίοδο της εμμηνόπαυσης είναι «Γιατί είναι τόσο δύσκολο να μειώσω το βάρος μου;».

Δυστυχώς η εμμηνόπαυση σηματοδοτεί και αρκετούς «σαμποτέρ» στη διατήρηση ή ακόμη και μείωση του βάρους σου. Πιο συγκεκριμένα:

  • Η διαταραχή των οιστρογόνων μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση αποθήκευσης λίπους.
  • Με την πάροδο του χρόνου παρατηρείται αργή, αλλά σημαντική, μείωση της μυϊκής μάζας που έχει σαν αποτέλεσμα τη μείωση των καύσεων ημερησίως.
  • Ελλιπής ύπνος: ένα από τα συμπτώματα κατά τη διάρκεια της εμμηνόπαυσης είναι η δυσκολία στον ύπνο, ενώ κακή ποιότητα και λιγότερος ύπνος μπορεί να συμβάλλει στην αύξηση του βάρους.
  • Ινσουλινοαντίσταση, η οποία παράτηρείται συχνά στις γυναίκες με την αύξηση της ηλικίας, κάτι που δυσκολεύει τη μείωση του βάρους.

Μετριάζοντας την ενεργειακή πρόσληψη και αυξάνοντας τις καύσεις με την καθημερινή σωματική άσκηση, μπορεί να σημειωθεί σημαντική διαφορά όμως.

Για να δείτε τον πλήρες οδηγό για την εμμηνόπαυση κάντε κλικ εδώ

Πάρης Παπαχρήστος,
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, M.Sc.
Συγγραφέας & Ιδρυτής του medNutrition.gr

Υγεία

Πώς επιδρά ο Κορονοϊός στην Καρδιά μας;

Η νόσος του κορονοϊού (COVID-19) είναι μια ασθένεια που εμφανίστηκε στα τέλη του 2019 ξεκινώντας από την Γουχάν της Κίνας και εξαπλώθηκε σε παγκόσμιο επίπεδο προκαλώντας την γνωστή πλέον σε όλους μας πανδημία.

Τα συμπτώματα της νόσου μπορεί να κυμαίνονται από ασυμπτωματικά, ήπια αναπνευστικά συμπτώματα και ακόμη δυνητικά απειλητικές για τη ζωή καρδιαγγειακές και πνευμονικές επιπλοκές έως τον θάνατο.

Οι καρδιολογικές επιπλοκές περιλαμβάνουν:

  • την οξεία μυοκαρδιακή βλάβη
  • τις αρρυθμίες
  • το καρδιογενές σοκ
  • τον ξαφνικό θάνατο

Διαβάστε ακόμα: Διαβήτης και Κορονοϊός

Γενικά χαρακτηριστικά παθοφυσιολογίας που έως τώρα γνωρίζουμε

Οι πρωτεΐνες του ιού παρουσιάζουν ισχυρή δέσμευση με τους υποδοχείς του ενζύμου μετατροπής της αγγειοτενσίνης 2 (ACE2), οι οποίοι εκφράζονται σε πολλά όργανα, ένα από αυτά είναι και η καρδιά. Μετά την είσοδο του ιού στα κύτταρα μέσω των υποδοχέων ACE2, ο ιός ασκεί αρνητική επίδραση στην έκφραση του ενζύμου αυτού κι έτσι το ένζυμο αδυνατεί να ασκήσει τα ευεργετικά του αποτελέσματα στα όργανα στόχους, όπως και στην καρδιά.

Συνακόλουθες καρδιαγγειακές παθήσεις υπάρχουν στο 8-25% του συνολικού μολυσμένου πληθυσμού με COVID-19 και σε υψηλότερο ποσοστό αυτών που πεθαίνουν, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες.

Διαβάστε επίσης: Διατροφή και Κορονοϊός (Covid-19)

Πώς ακριβώς εξηγείται η βλάβη στην καρδιά;

Καταρχήν, ο ιός μπορεί να προκαλέσει μυοκαρδιακή βλάβη, οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου και μυοκαρδίτιδα. Οι αλλοιώσεις αυτές λόγω του ιού COVID-19 μπορεί να σχετίζονται κυρίως με υπερδραστηριότητα του πηκτικού μηχανισμού (αυξημένο ιξώδες, ενεργοποίηση του καταρράκτη της πήξης), με βλάβη σε μια ιδιαίτερη κατηγορία κυττάρων, τα προφλεγμονώδη κύτταρα, ή με ενδοθηλιακή κυτταρική δυσλειτουργία που προκαλείται από τον ιό SARS-CoV-2. Η μόλυνση με COVID-19 θα μπορούσε βέβαια να θεωρηθεί πολυπαραγοντική, καθώς περιλαμβάνει την ρήξη της αθηροσκληρωτικής πλάκας, τον σπασμό των στεφανιαίων αγγείων, την υποξία στο αγγειακό σύστημα, τον άμεσο σχηματισμό των μικροθρόμβων.

Σε μία πρόσφατη μελέτη ασθενών με COVID-19 υπήρξε καρδιομυοκυτταρική υπερτροφία, εκφυλισμός και νέκρωση των κυττάρων του μυός της καρδιάς, ήπια αύξηση της αιμάτωσης και οίδημα ανάμεσα στα κύτταρα, σε συνδυασμό με διήθησή τους από κύτταρα της φλεγμονής.

Δεύτερον, ο ιός σχετίζεται με την εμφάνιση καρδιακών αρρυθμιών και κυρίως ταχυκαρδίας. Αυτό εξηγείται, επειδή λόγω της ενεργοποίησης της συστηματικής φλεγμονής «τραυματίζεται» η καρδιά και έτσι δημιουργείται προδιάθεση για κολπικές και κοιλιακές αρρυθμίες.

Σε αυτό το σημείο, αξίζει να αναφέρουμε ότι ορισμένες αντιιϊκές θεραπείες που έως τώρα έχουν δοκιμαστεί για την καταπολέμηση του ιού, μπορεί να έχουν επιπλοκές στην καρδιά, προκαλώντας κυρίως συγκεκριμένης μορφής αρρυθμίες κι έτσι να επιβαρύνουν την καρδιακή ανταπόκριση.

Τρίτον, αυξημένες φλεγμονώδεις κυτοκίνες και αναπνευστική δυσχέρεια μπορεί να προκαλέσουν την επιδείνωση της προϋπάρχουσας δυσλειτουργίας της αριστερής κοιλίας ή μπορεί να οδηγήσουν στην εμφάνιση νέας μυοκαρδιοπάθειας. Το γεγονός αυτό μπορεί να υποκρύπτει μυοκαρδίτιδα, στρες καρδιομυοπάθεια ή ισχαιμία του μυοκαρδίου και όλα αυτά αυξάνουν τον κίνδυνο θανάτου για τον ασθενή.

Τέλος, το καρδιογενές σοκ στη νόσηση με COVID-19 θα μπορούσε να οφείλεται είτε σε οξεία καρδιακή ανεπάρκεια ή μυοκαρδίτιδα, αλλά μπορεί να είναι και πολυπαραγοντικό, καθώς η καρδιακή εμπλοκή συχνά επιβαρύνει την αναπνευστική δυσχέρεια και την σήψη που έχει ο βαρέως πάσχων.

Συμπερασματικά

Οι καρδιαγγειακές εκδηλώσεις λόγω της μόλυνσης από τον COVID-19 κυμαίνονται κλινικά από την φλεγμονώδη μυοκαρδίτιδα, το έμφραγμα, τις απειλητικές για τη ζωή αρρυθμίες έως το καρδιογενές σοκ και τον θάνατο. Όλοι οι ασθενείς που επιδεινώνονται χρειάζονται στενή αιμοδυναμική και ηλεκτροκαρδιογραφική παρακολούθηση, ειδικά εάν λαμβάνουν ειδική αγωγή για τον Covid-19.

Είναι πολύ σημαντική η σωστή και έγκαιρη πρόληψη και ο έλεγχος των λοιμώξεων, καθώς η κοινωνική αποστασιοποίηση και η επιμελής προσωπική υγιεινή παραμένουν μέχρι σήμερα ο ακρογωνιαίος λίθος της διαχείρισης αυτής της παγκόσμιας πανδημίας.

Αναστασία Μαργούτα Ειδικός Παθολόγος MD, MSc, PhD

Continue Reading

Ομορφιά

Κρέμα ημέρας Onoelixir με γάλα γαϊδούρας!

Κρέμα ημέρας με γάλα γαϊδούρας 15% Onoelixir

Η κρέμα ημέρας συνδυάζει το γάλα γαϊδούρας και ΜΟΝΟ φυσικά συστατικά.
Η πλούσια σύστασή της σε ενυδατικά, αντιοξειδωτικά, απαλυντικά συστατικά, είναι ιδανική για:

  •     βαθειά ενυδάτωση
  •     αντιμετώπιση ακμής
  •     αντιρυτιδική δράση
  •     καταπολέμηση ελεύθερων ριζών
  •     λεία και βελούδινη επιδερμίδα
  •     επαναφορά της φυσικής λάμψης.
  •     εξισορρόπηση του δέρματος

Χωρίς κανένα χημικό συντηρητικό.

Κατάλληλη για χρήση από κάθε ηλικία και για όλους τους τύπους δέρματος, ακόμη και τα ιδιαιτέρως ευαίσθητα.

Χαρίστε στο δέρμα σας την απόλυτη περιποίηση και νιώστε το να λάμπει μέρα με τη μέρα.

Συστατικά: γάλα γαϊδούρας, υαλουρονικό οξύ, αμυγδαλέλαιο, λάδι τζοτζόμπα, βούτυρο καριτέ, γλυκερίνη, αλόη βέρα, ροδόνερο, βιταμίνη Ε, αιθέρια έλαια.

  • Χωρίς parabens
  • Χωρίς δοκιμές σε ζώα.

 

Continue Reading

Υγεία

Pilates και εγκυμοσύνη: Baby,let’s do it!

Η διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι μια περίοδος στη γυναίκα που κάνει ένα βήμα πίσω έτσι ώστε να προετοιμαστεί για το μεγάλο βήμα της μητρότητας που θα κάνει! Είναι μια καλή αφορμή, εάν κι εφόσον δεν υπάρχουν επιπλοκές και πάντα σε συνεννόηση με τον γιατρό, να κάνει μια καλή αρχή στην άσκηση και τι καλύτερο από τη ασφαλέστατη μέθοδο Pilates που:

  • Δεν προκαλεί τραυματισμούς
  • Είναι ασφαλές ακόμη και όσες γυναίκες δεν έχουν ξαναγυμναστεί
  • Γυμνάζει τους μύες που είναι σημαντικοί για την εγκυμοσύνη και τον τοκετό
  • Βοηθάει στην ψυχική ανάταση και σταθερότητα
  • Μακραίνει τους μύες και βοηθά στην εξάλειψη των πόνων

Πάμε να τα δούμε όμως αναλυτικά!

  • Δυναμώνει το κέντρο (κοιλιακοί,γλουτοί, ραχιαίοι)

Το Pilates δυναμώνει γενικά και ομοιόμορφα όλο το σώμα και ειδικότερα το κέντρο μας ,που θεωρείται η βάση μας- το στήριγμα μας,πράγμα πολύ χρήσιμο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και όχι μόνο. Χωρίς δυνατό κέντρο όλες οι κινήσεις της καθημερινότητας φαίνονται κουραστικές και επίπονες.

  • Βοηθάει στη μείωση των πόνων στην πλάτη

Όλες οι γυναίκες στη διάρκεια της εγκυμοσύνης παραπονιούνται για τους έντονους πόνους στην πλάτη και είναι λογικό λόγω του έξτρα βάρους που καλούνται να διαχειριστούν. Το Pilates είναι η μέθοδος που θα δυναμώσει τους μύες της πλάτης και θα εξαλείψει το αίσθημα του πόνου.

  • Συμβάλλει στην υγιή διατήρηση του βάρους

Η αύξηση βάρους κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι ένα απολύτως φυσιολογικό φαινόμενο που δε θα πρέπει να αγχώνει τις γυναίκες. Η σωματική άσκηση και ακόμη πιο ειδικά το pilates Θα σας κρατήσει σε φόρμα και θα βοηθήσει να επανέλθετε πιο γρήγορα στα φυσιολογικά κιλά σας μετά τον τοκετό.

  • Το Pilates βοηθάει τη σωστή αναπνοή

Η αναπνοή και η εκμάθηση της είναι το Α και το Ω στη μέθοδο Pilates . Μαθαίνοντας να αναπνέετε σωστά μέσω της άσκησης, οι αναπνοές του τοκετού θα σας φανούν παιχνίδι!

  • Βελτιώνει την ισορροπία και βοηθά στην ψυχική υγεία

Όλες οι μέλλουσες μανούλες καθώς μεγαλώνει η κοιλίτσα αισθάνονται όλο και πιο αδέξιες με μειωμένη αίσθηση ισορροπίας. Ταυτόχρονα, το άγχος της μητρότητας, οι αλλαγές που έρχονται και νιώθουν στο σώμα προκαλούν μια μείωση στην ψυχολογία. Το Pilates θα βοηθήσει να ισορροπήσετε σώμα και πνεύμα καθώς είναι μια από.. τις «ειδικότητες” του!

Η άσκηση μόνο οφέλη μπορεί να προσφέρει σε όλους και πόσο μάλλον σε μια μέλλουσα μαμά.  Εάν κι εφόσον η εγκυμοσύνη είναι φυσιολογική και ο γιατρός είναι σύμφωνος, το Pilates είναι η καλύτερη μέθοδος που μπορείτε να επιλέξετε ώστε να νιώσετε πιο υγιής, δυνατή, γεμάτη ενέργεια, να αποφύγετε πόνους και πιθανές νόσους που εμφανίζονται κατά την αλλαγή των ορμονών και να διατηρήσετε το βάρος σας σε φυσιολογικά επίπεδα.

Επιλέξτε έναν εξειδικευμένο επαγγελματία να σας μυήσει στη μέθοδο Pilates για τους μήνες της εγκυμοσύνης αλλά και για μετά τον τοκετό.

Τι περιμένεις; Baby, let’s do it!!!!

Για περισσότερα άρθρα με θέμα την γυμναστική ή διατροφή κάντε κλικ εδώ.

Χριστίνα Βασιλειάδου

Βασιλειάδου Χριστίνα, Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής – Χαλκίδα

Continue Reading

Trending