Connect with us

Επιχειρηματικότητα

Η Θέση των Γυναικών στον Ερευνητικό Χώρο

Τη συμμετοχή των γυναικών στον τομέα της Έρευνας & Ανάπτυξης στην Ελλάδα παρουσιάζει νέα έκδοση του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ). Με αναλυτικά στοιχεία και δείκτες καταγράφεται η ενισχυμένη θέση των γυναικών στον ακαδημαϊκό και ερευνητικό χώρο και στις επιχειρήσεις, αλλά και στα ευρωπαϊκά και εθνικά χρηματοδοτούμενα έργα. Ωστόσο, η “γυάλινη οροφή” είναι ακόμα στη θέση της, καθώς οι γυναίκες εξακολουθούν να υποεκπροσωπούνται στις υψηλότερες βαθμίδες και στα όργανα διοίκησης.

Τα κύρια ευρήματα της έκδοσης συνοψίζονται ως εξής:

  • Καταγράφεται απόλυτη ισότητα γυναικών και ανδρών στους διδάκτορες που αναγορεύονται κάθε χρόνο από τα ελληνικά Πανεπιστήμια, οι οποίοι αποτελούν το νεοεισερχόμενο ερευνητικό προσωπικό της χώρας (50,0% το 2018).
  • Στον ακαδημαϊκό χώρο, παρότι διαπιστώνεται διαχρονική αύξηση της συμμετοχής τους σε όλες τις βαθμίδες, οι γυναίκες εξακολουθούν να υπολείπονται των ανδρών, ιδιαίτερα στην υψηλότερη βαθμίδα, όπου το ποσοστό γυναικών το 2017 είναι μόλις 22,3%. Πολύ χαμηλή είναι επίσης η εκπροσώπηση των γυναικών στα ανώτατα όργανα διοίκησης των ΑΕΙ.
  • Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η συμμετοχή των γυναικών στο προσωπικό Έρευνας & Ανάπτυξης (E&A) στην Ελλάδα είναι υψηλή. Το 2017 απασχολούνταν σε δραστηριότητες E&A συνολικά 39.665 γυναίκες, περίπου 4 γυναίκες στα 10 άτομα προσωπικού Ε&Α, ποσοστό που κατατάσσει την Ελλάδα στην 8η θέση μεταξύ των χωρών της ΕΕ28. Υψηλή συγκριτικά με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο είναι η συμμετοχή των γυναικών στο ερευνητικό προσωπικό των επιχειρήσεων.
  • Οι γυναίκες καταγράφουν υψηλά ποσοστά (πάνω από 50%) στις δράσεις υποστήριξης υποψηφίων διδακτόρων, μεταδιδακτόρων και νέων ερευνητών, που χρηματοδοτήθηκαν σε εθνικό επίπεδο από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο τα τελευταία έτη. Μικρότερη είναι ωστόσο η συμμετοχή τους στις δράσεις νέων ερευνητών που χρηματοδοτήθηκαν από την ΕΕ, όπως οι δράσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας (συμμετοχή γυναικών 24%) και Marie Skłodowska-Curie (συμμετοχή γυναικών 38,4%).

Το ΕΚΤ, υποστηρίζοντας ενεργά τον στόχο της ισότιμης συμμετοχής των γυναικών στον Ευρωπαϊκό Χώρο Έρευνας, αναπτύσσει σειρά δραστηριοτήτων και παρεμβάσεων προς την κατεύθυνση αυτή, έχοντας συμπεριλάβει από το 2020  για πρώτη φορά τις στατιστικές για τη συμμετοχή των γυναικών σε Ε&Α, στον κατάλογο των εθνικών στατιστικών που στο εξής θα δημοσιεύει. Η έκδοση “Η συμμετοχή των γυναικών στην Έρευνα & Ανάπτυξη στην Ελλάδα. Έκδοση 2020” (https://metrics.ekt.gr/publications/400) αποτελεί τμήμα της πολύχρονης ενασχόλησής του με θέματα που αφορούν την καταγραφή και αποτίμηση της θέσης των Ελληνίδων ερευνητριών. Αποτελεί δε συνεισφορά στον δημόσιο διάλογο για το ζήτημα της ισότητας των φύλων, κεντρικό ζητούμενο για μια δίκαιη και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνία.

Η έκδοση περιλαμβάνει στοιχεία για τη συμμετοχή των γυναικών στους νέους διδάκτορες, στο ακαδημαϊκό προσωπικό, στο προσωπικό Ε&Α, καθώς και τη συμμετοχή τους σε ευρωπαϊκά και εθνικά χρηματοδοτούμενα έργα. Τα στατιστικά αυτά στοιχεία και μετρικά δεδομένα συγκεντρώνονται από το ΕΚΤ, ως Εθνική Αρχή του Ελληνικού Στατιστικού Συστήματος, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του για τη μέτρηση και αποτύπωση του ελληνικού συστήματος Έρευνας και Καινοτομίας. Στόχος της έκδοσης είναι να λειτουργήσει συμπληρωματικά προς τις καθιερωμένες ευρωπαϊκές εκδόσεις, παρέχοντας μια διαχρονική εικόνα και ανάλυση των συναφών διαστάσεων και τάσεων σε εθνικό επίπεδο.

Ισοδύναμη συμμετοχή στους νέους διδάκτορες

Όσον αφορά τη συμμετοχή των γυναικών στους νέους διδάκτορες, τα δεδομένα (2015-2018) παρουσιάζουν μικρές διακυμάνσεις, καταλαμβάνοντας ποσοστά ελαφρώς μικρότερα από το 50%. Για το πιο πρόσφατο έτος (2018), η συμμετοχή των γυναικών ανέρχεται  στο 50%. Στη μελέτη παρουσιάζονται στοιχεία για τη συμμετοχή των γυναικών στους διδάκτορες που αναγορεύονται από τα ελληνικά Πανεπιστήμια. Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζονται τα μερίδια των γυναικών στο σύνολο των διδακτόρων, την ηλικιακή ομάδα τους, το εκπαιδευτικό επίπεδο των γονέων τους, τη συμμετοχή τους στα επιμέρους επιστημονικά πεδία, καθώς και τη χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης του διδακτορικού τους.

Ενδεικτικά, για το 2018 η υψηλότερη συμμετοχή των γυναικών σημειώνεται στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες (59%) και ακολουθούν τα επιστημονικά πεδία “Γεωργικές Επιστήμες και Κτηνιατρική” (58%), “Ιατρική και Επιστήμες Υγείας” (52%), “Φυσικές Επιστήμες” (49%). Η χαμηλότερη συμμετοχή καταγράφεται στο πεδίο “Επιστήμες Μηχανικού και Τεχνολογία” (34%).

Διαχρονική αύξηση των μεριδίων γυναικών σε όλες τις βαθμίδες ακαδημαϊκής εκπαίδευσης

Όσον αφορά τη συμμετοχή των γυναικών στο διδακτικό προσωπικό των ελληνικών ΑΕΙ, τα τελευταία έτη σημειώνεται αύξηση των μεριδίων των γυναικών σε όλες τις βαθμίδες. Συγκεκριμένα στη βαθμίδα Γ (Επίκουρος Καθηγητής) καταγράφεται αύξηση από 35,0% το 2012 σε 37,5% το 2017, στη βαθμίδα Β (Αναπληρωτής Καθηγητής) από 29,4% σε 32,5%, και στη βαθμίδα Α (Καθηγητής) από 19,6% σε 22,3%. Ωστόσο, όσο αυξάνει η βαθμίδα της ακαδημαϊκής ιεραρχίας τόσο μειώνεται το μερίδιο της συμμετοχής των γυναικών.

Η υψηλότερη συγκέντρωση των γυναικών στις χαμηλότερες ακαδημαϊκές βαθμίδες καταγράφεται σε όλες τις χώρες της ΕΕ28 και είναι γνωστή ως “γυάλινη οροφή” (glass ceiling). Ως προς αυτό, και συγκριτικά με τη θέση της χώρας σε σχέση με τις άλλες χώρες μέλη, παρά το γεγονός ότι τα μερίδια των γυναικών στην Ελλάδα βρίσκονται κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε όλες τις βαθμίδες, το φαινόμενο της “γυάλινης οροφής” εμφανίζεται λιγότερο οξύ. Για το πιο πρόσφατο έτος (2016), η συμμετοχή των γυναικών στη βαθμίδα Γ ανέρχεται στο 37,2%, στη βαθμίδα Β στο 32,5%, και καταλήγει στο 21,6% στη βαθμίδα Α. Τα αντίστοιχα μερίδια του ευρωπαϊκού μέσου όρου είναι 46,4%, 40,5% και 23,7%, γεγονός που σημαίνει ότι οι γυναίκες που ανέρχονται στη βαθμίδα Α είναι υποδιπλάσιες αυτών που ξεκινούν στη βαθμίδα Γ.

Επίσης, έχει ενδιαφέρον να αναδειχθεί η ανάλυση για τη συμμετοχή αυτή στις τρείς ακαδημαϊκές βαθμίδες, ανά επιστημονικό πεδίο, όπου φαίνεται ότι τα υψηλότερα ποσοστά γυναικών καταγράφονται στις “Ανθρωπιστικές Επιστήμες & Τέχνες”, τις “Κοινωνικές Επιστήμες” και την “Ιατρική και Επιστήμες Υγείας” και τα χαμηλότερα στις “Φυσικές Επιστήμες” και τις “Επιστήμες Μηχανικού και Τεχνολογία”.

Yψηλή συμμετοχή των γυναικών στο προσωπικό Έρευνας & Ανάπτυξης, σε επίπεδο ΕΕ

Ως προς τη συμμετοχή των γυναικών στο προσωπικό Έρευνας και Ανάπτυξης (Ε&Α), με βάση τις δραστηριότητες Ε&Α σε όλους τους τομείς της οικονομίας, δηλαδή τις επιχειρήσεις, τον κρατικό τομέα, την τριτοβάθμια εκπαίδευση και τον τομέα ιδιωτικών μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων, το συνολικό προσωπικό Ε&Α στη χώρα ανέρχεται σε 94.560 άτομα (στοιχεία για το έτος 2017). Από αυτά, οι 39.665 είναι γυναίκες, με το σχετικό ποσοστό να ανέρχεται σε 41,9% και την Ελλάδα να κατατάσσεται 8η μεταξύ των χωρών της ΕΕ28. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο μέσος όρος του ποσοστού των γυναικών στο προσωπικό Ε&Α στους τρείς τομείς για το 2017 διαμορφώνεται ως εξής: οι γυναίκες αποτελούν το 46,6% του συνολικού ανθρώπινου δυναμικού Ε&Α στον τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, το 47,9% στον κρατικό τομέα και το 23,0% στον τομέα των επιχειρήσεων. Η Ελλάδα βρίσκεται στην 18η θέση στον τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στην 24η θέση στον κρατικό τομέα και στην 8η θέση στον τομέα των επιχειρήσεων.

 Αυξημένη συμμετοχή σε εθνικά έργα και δράσεις υποστήριξης νεών ερευνητών, μικρότερη συμμετοχή σε ευρωπαϊκό επίπεδο 

Η συμμετοχή των γυναικών σε εθνικά έργα και δράσεις υποστήριξης των νέων επιστημόνων κρίνεται επίσης ως ιδιαίτερα ικανοποιητική. Πρόκειται για δράσεις που χρηματοδοτούνται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση & Διά Βίου Μάθηση” (ΕΣΠΑ 2014-2020, με συγχρηματοδότηση από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση-Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο). Συγκεκριμένα στις Δράσεις υποστήριξης υποψηφίων διδακτόρων, οι γυναίκες υπερτερούν σαφώς των ανδρών, καθώς καταγράφουν ποσοστά συμμετοχής 60,5%. Το ίδιο ισχύει και για την περίπτωση των Δράσεων ενίσχυσης μεταδιδακτόρων και νέων ερευνητών (51,9% και 51,7%, αντίστοιχα). Στην περίπτωση των Δράσεων ενίσχυσης διδακτικής εμπειρίας, οι γυναίκες υπολείπονται των ανδρών στα ακαδημαϊκά έτη (2016-2017, 2017-2018, 2018-2019) που υλοποιείται η συγκεκριμένη Δράση (41,5%, 40,4% και 41,1%, αντίστοιχα).

Όσον αφορά τη συμμετοχή των γυναικών σε ευρωπαϊκά προγράμματα, εξετάστηκαν δύο δράσεις του Ορίζοντα 2020, αυτές του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας (European Research Council – ERC) και των Δράσεων Marie Skłodowska-Curie (MSCA), οι οποίες χρηματοδοτούν έργα υψηλής επιστημονικής αριστείας που υλοποιούνται είτε από μεμονωμένους ερευνητές είτε από ερευνητικές ομάδες με επικεφαλής έναν “βασικό ερευνητή”.

Συνολικά στη διάρκεια της περιόδου 2014-2018,  από το ERC χρηματοδοτήθηκαν 104 ελληνικές προτάσεις/υπότροφοι, εκ των οποίων 25 γυναίκες. Διαχρονικά, το ποσοστό συμμετοχής των γυναικών διαμορφώνεται στο 24%. Για την ίδια περίοδο, στο πλαίσιο των Δράσεων MSCA χρηματοδοτήθηκαν 1.550 υπότροφοι από την Ελλάδα, εκ των οποίων 595 γυναίκες. Το συνολικό ποσοστό της συμμετοχής των γυναικών για την περίοδο 2014-2018 φθάνει σωρευτικά το 38,4%.

 Διευθύνσεις στο Διαδίκτυο
“Η συμμετοχή των γυναικών στην Έρευνα & Ανάπτυξη στην Ελλάδα. Έκδοση 2020” https://metrics.ekt.gr/publications/400

metricsEKT – Συμμετοχή των γυναικών σε Ε&Α https://metrics.ekt.gr/women-rd

 

Επιχειρηματικότητα

Το χαμόγελο αυξάνει τις πωλήσεις

Πολλές έρευνες έχουν αναδείξει την ανεκτίμητη αξία που έχει το χαμόγελο στη σκληρή καθημερινότητα των ανθρώπων.

Ενδεικτικά αναφέρω ορισμένα πολύ γνωστά και κοινώς αποδεκτά αποτελέσματα των παραπάνω ερευνών όπως επιμήκυνση της συνολικής διάρκειας της ζωής, ενίσχυση του ανοσοποιτικού συστήματος και προστασία του οργανισμού από διάφορες αρρώστιες (π.χ.κατάθλιψη), ψυχοσυναισθηματική ισορροπία, αύξηση της αισιοδοξίας, δημιουργία καλύτερης διάθεσης, συνεισφορά στην υπερπήδηση προσωπικών προβληματικών και δύσκολων καταστάσεων, κ.α.

Πολύτιμη αρωγή

Παράλληλα όμως, με την προσωπική ζωή, το χαμόγελο μπορεί να συμβάλλει δυναμικά και στην επαγγελματική μας επιτυχία. Σε όλους τους επαγγελματικούς κλάδους που υπάρχει κοινωνική συναναστροφή, ένα ζεστό χαμόγελο όχι μόνο μπορεί να προσφέρει πολύτιμη αρωγή, αλλά δύναται και να αποτρέψει δύσκολες καταστάσεις.

Ποια είναι τα επαγγέλματα εκείνα που ένα χαμόγελο θεωρείται πλέον απαραίτητο προσόν; Την πρώτη θέση στη συγκεκριμένη λίστα καταλαμβάνουν τα επαγγέλματα παροχής υπηρεσιών (όπου η επαφή πρόσωπο με πρόσωπο θεωρείται αναγκαία) και οι πωλήσεις! Πράγματι, μία εταιρία ερευνών αγοράς στο Σικάγο, παρακολούθησε τις αντιδράσεις 340 ατόμων απέναντι στο χαμόγελο και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι πιθανότητες να δεχθεί ο υποψήφιος αγοραστής να μιλήσει με έναν πωλητή αυξάνονται από 8% σε 33% όταν ο πωλητής χαμογελάει! Ακόμα, βρήκαν ότι μέσα στα υποκαταστήματα των τραπεζών ή των εμπορικών καταστημάτων, ο υποψήφιος αγοραστής αποφασίζει εάν και σε ποιον θα απευθυνθεί ανάλογα με τις εκφράσεις των προσώπων που θα παρατηρήσει γύρω του (Πηγή: Επιστημονικό Μάρκετινγκ, Ιανουάριος 2004, σελ. 108).

Σε πάρα πολλές περιπτώσεις, ένας χαμογελαστός υπάλληλος μπορεί να αποτελέσει για την επιχείρηση σημείο υπέροχης, αλλά και επίλυσης προβλημάτων. Σε τμήματα παροχής υπηρεσιών, service και ανταλλακτικών, πολλών μεγάλων εταιριών στην Ελλάδα, καταγράφεται συχνά και με μεγάλη περιοδικότητα το φαινόμενο να εισέρχεται ο πελάτης πολύ εκνευρισμένος, είτε γιατί το ακριβό προϊόν που αγόρασε την προηγούμενη μέρα του βγήκε ελαττωματικό, είτε γιατί τη συγκεκριμένη μέρα έχει βρεθεί αντιμέτωπος με μία σειρά από αναπάντεχα ατυχή συμβάντα, είτε και για τα δύο, και να φεύγει ήρεμος και ικανοποιημένος όχι γιατί απαραίτητα βρήκε λύση στο πρόβλημά του, αλλά γιατί αντιμετωπίστηκε από τον υπάλληλο με ψυχραιμία, ευγένεια και χαμόγελο!

Ένα σημαντικό στατιστικό στοιχείο, είναι ότι οι ενήλικοι χαμογελούν κατά μέσο όρο 21 φορές την ημέρα, οι έφηβοι 30, ενώ τα παιδάκια κάτω των 5 ετών χαμογελούν έως και 300 φορές την ημέρα! Αυτή η αντιστρόφως ανάλογη πορεία της ηλικίας με το μέσο όρο που χαμογελάμε (με άλλα λόγια όσο μεγαλώνουμε τόσο λιγότερο χαμογελάμε), πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο σκέψης και προβληματισμού για όλους, ειδικά αν λάβουμε υπόψη μας το σωρευτικό αποτέλεσμα των αρνητικών συνεπειών που επιφέρουν στη ζωή μας οι γρήγοροι ρυθμοί, η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, και ο πολλαπλασιασμός των απλών και καθημερινών δυσκολιών.


Άρθρο αρχείου

Αλμπέρτο Αζαρία

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Ο πελάτης στο επίκεντρο

Μια από τις πιο σημαντικές ερμηνείες της παγκοσμιοποίησης είναι η δυνατότητα της περαιτέρω εξέλιξης των ήδη ανεπτυγμένων οικονομιών και η ραγδαία κοσμογονική αλλαγή των υπό ανάπτυξη χωρών.

Μέσα από το πέρασμά τους στον 21ο αιώνα απαιτείται δημιουργία συγκεκριμένων κοινωνικών και οικονομικών οραμάτων, αναθεώρηση των παραδοσιακών αντιλήψεων και συμπεριφορών και συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων σε ένα παιχνίδι με αβέβαιους ρόλους για τον καθένα, αλλά με δυνατές προκλήσεις για τους τολμηρούς.


Μετά την «εισβολή» της Κίνας και της Ινδίας άρχισαν να τρίζουν τα θεμέλια επιχειρηματικών κολοσσών και να καταρρέουν μικρότερες που δεν είχαν το χρόνο καν για ανασύνταξη και ανακατασκευή. Μαγικές συνταγές για την αναχαίτιση των «εισβολέων», σε ένα οικονομικά αβέβαιο περιβάλλον για την άμεση αντιμετώπισή τους και την εύρεση λύσεων, στα όποια οικονομικά αδιέξοδα περιήλθαν σήμερα οι επιχειρήσεις δεν υπάρχουν.

Οδηγίες προς… ναυτιλλομένους

Αν μπορούσαμε να δώσουμε γενικές οδηγίες πλοήγησης θα τις καταγράφαμε κατά σειρά προτεραιότητας ως εξής:

Πρώτον, δημιουργούμε ευχάριστο εργασιακό περιβάλλον διατηρώντας με τον τρόπο αυτόν ικανοποιημένους εργαζομένους, οι οποίοι εκπαιδεύονται στο να εφαρμόζουν μοντέλα συμπεριφοράς και έκφρασης συναισθημάτων, με απώτερο σκοπό την επιτυχή προσέγγιση των πελατών και τη διασφάλιση της εξυπηρέτησής τους.


Δεύτερον, διασφαλίζουμε, συντηρούμε και ενισχύουμε τη φήμη και πελατεία μας ως πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο που συγκαταλέγεται πλέον στα πάγια της επιχείρησης στοχεύοντας συνεχώς στην εικόνα μας, και στην ικανοποίηση των πελατών μας.


Τρίτον, επενδύουμε στο να αποκτήσουμε μόνιμα ευχαριστημένους πελάτες οι οποίοι βρίσκουν κοντά μας λύση στο πρόβλημά τους, και ως εκτούτου επανέρχονται και γίνονται επαναλαμβανόμενοι πελάτες. Το μυστικό αυτής της επένδυσης αποτελεί η δημιουργία ενός συστήματος after sales service καταπληκτικού, που αποτελεί πλέον και το φόρο προστιθέμενης αξίας μας στις υπηρεσίες που,παρέχουμε και είναι αυτό που προσδίδει τη διαφορετικότητα σε μας.


Τέταρτον, η παρεχόμενη εξαιρετική εξυπηρέτηση των πελατών μας δημιουργεί μια καινούργια εικόνα η οποία μας εισάγει σε νέα μοντέλα ανάπτυξης και μας ωθεί να προκαλέσουμε ακόμη μεγαλύτερους στόχους, συμπαρασύροντας το μυαλό των συνεργατών μας σε νέα οικονομικά μεγέθη, ανεβάζοντας τη στάθμη των αποτελεσμάτων και εισβάλλοντας θεαματικά στις καρδιές των πελατών μας.

Η αδυναμία των επιχειρήσεων, οργανισμών και υπηρεσιών να εφαρμόσουν μοντέλα διοίκησης, μόνιμης εξυπηρέτησης των πελατών τους και να διατηρήσουν ένα ισχυρό after sales service εντοπίζεται συνήθως στη φιλοσοφία και κουλτούρα της κάθε οικονομικής μονάδας και στην απουσία γνώσης σχετικά με την ευρεία έννοια του επαγγελματισμού, η οποία δεν επιτρέπει στα στελέχη πωλήσεων και των χώρων πληροφόρησης όπως τηλεφωνικά κέντρα, τμήματα υποδοχής και εξυπηρέτησης πελατών, τμήματα αντιμετώπισης δυσαρεστημένων πελατών κ.λπ., να αναπτύξουν τα ταλέντα τους, τις έμφυτες δεξιότητες και την προσαρμοστικότητά τους στις διαπραγματεύσεις και στην αντιμετώπιση των παραπόνων.

Τι πρέπει να πρήξουν οι επιχειρήσεις

Οι επιχειρήσεις λοιπόν θα πρέπει:
1) Να επιδιώξουν να δημιουργήσουν μόνιμα συμβατό κύκλωμα επικοινωνίας με τους πελάτες τους.
2) Να υιοθετήσουν συστήματα πελατοκεντρικής κουλτούρας.
3) Να εφαρμόσουν διεθνή πρότυπα εξαιρετικής εξυπηρέτησης των πελατών τους.
4) Να εκπαιδεύσουν τα στελέχη τους στη φιλοσοφία της επαγγελματικής φροντίδας του πελάτη.
5) Να γίνει απόλυτα αντιληπτό και κατανοητό από όλους ότι, όταν ο πελάτης εκφράζει το θυμό του ή το παράπονό του, να τον ακούμε προσεκτικά ή καλύτερα να τον αφουγκραζόμαστε γιατί αυτό αποτελεί πηγή πληροφόρησης για μας. Σημαίνει ότι κάτι δεν κάναμε καλά και μας δίδεται η ευκαιρία να το διορθώσουμε. Σημαίνει ότι μας δίδεται η ευκαιρία να βελτιωθούμε εμείς προσωπικά. Σημαίνει ότι μας δίδεται η ευκαιρία να αναζητήσουμε μέσα μας ή γύρω μας καλύτερες πηγές ανάπτυξης.


Άρθρο αρχείου

Ρούλα Κωτούδη

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Στρατηγικός σχεδιασμός με στόχο την ποιότητα

Κάθε επιχείρηση που ελπίζει να ενταχθεί στον κόσμο της ποιότητας πρέπει να συμπεριλάβει την ποιότητα στο στρατηγικό σχεδίασμά της, που αποτελεί εργαλείο ανεκτίμητης αξίας για αποφάσεις όπως ποιο θα είναι το όραμα της επιχείρησης, ποιους μετρήσιμους και αντικειμενικούς σκοπούς θα περιλαμβάνει σε σχέση με την ποιότητα καθώς και πώς θα υλοποιηθεί το επιλεγμένο όραμα.

Βέβαια , αν θέλαμε να ερευνήσουμε κατά πόσο ο στρατηγικός σχεδιασμός έχει εσνωματωθεί στην κουλτούρα της επιχείρησης αναφορικά με την ποιότητα, τρεις ερωτήσεις θα ήταν χρήσιμο να κάνουμε στον κάθε εργαζόμενο της επιχείρησης.

Η πρώτη ερώτηση αφορά τη γνώση του εργαζομένου για το τρέχον στρατηγικά πλάνο της επιχείρησης ή του οργανισμού στον οποίο απασχολείται.

Η δεύτερη έχει να κάνει με το πώς αντιλαμβάνεται ο εργαζόμενος τη σύνδεση της δικιάς του δουλειάς με τη στρατηγική ποιότητας όλης της επιχείρησης ή όλου του οργανισμού.

Η τρίτη ρώτα σε ποιο βαθμό η απόδοση και η αμοιβή του εργαζόμενου σχετίζονται με τήν επίτευξη των στρατηγικών στόχων και αντικειμενικών σκοπών της επιχείρησης.

Η οργάνωση

Είναι αλήθεια ότι μια αποτελεσματική προσπάθεια στρατηγικού σχεδιασμού για την ποιότητα δίνει την ευκαιρία στη διοίκηση να διερευνήσει πόσο καλά ο Οργανισμός ή η επιχείρηση είναι οργανωμένος και εστιασμένος στην επίτευξη των στόχων.

Αυτό συνήθως ονομάζεται οργανωσιακή ευθυγράμμιση ποιότητας. Στο στρατηγικό σχεδιασμό μιας επιχείρησης με προσανατολισμό την ποιότητα απεικονίζονται οι επιλογές της που αναφέρονται στο επίπεδο ποιότητας που έχει δεσμευτεί να ακολουθήσει. Η συνάντηση των προσδοκιών και αναγκών του πελάτη, η υπέρβαση αυτών, ο βαθμός ικανοποίησης του πελάτη είναι κυρίαρχα στοιχεία όχι μόνο στο στρατηγικό σχεδίασμά, αλλά και στην κουλτούρα της επιχείρησης, ανεξάρτητα από τον τύπο που μπορεί να έχει αυτή: γραφειοκρατική, ιεραρχική, αναπτυσσόμενη με γνώμονα τη συνεχή βελτίωση κ,λπ.

Τρεις επιλογές

Φαίνεται πως οι σύγχρονες επιχειρήσεις έχουν πολλές επιλογές στην ένταξή τους στην ποιότητα και κυρίως στην συνεχή βελτίωση της και την εμφάνιση αυτών στο στρατηγικό σχεδιασμό. Βασικότερες μπορούν να θεωρηθούν οι εξής τρεις:


Πρώτον, η , σταθερή προσέγγιση κατά την οποία αναγνωρίζονται κάποιες σημαντικές αρχές της ποιότητας, οι οποίες πρέπει να αναπτυχθούν και να εφαρμοστούν στη διάρκεια, για παράδειγμα, ενός χρόνου.
Δεύτερον, μια πιο δυναμική επιλογή είναι η θεώρηση της βελτίωσης της ποιότητας ως βασικού στόχου της επιχείρησης ή του οργανισμού.
Η τρίτη και η περισσότερο αισιόδοξη επιλογή είναι η εκτίμηση της βελτίωσης της ποιότητας ως βασικής αξίας της επιχείρησης, που θα υιοθετηθεί από κάθε συμμετέχοντα στην επιχείρηση με οποιαδήποτε ιδιότητα.

Αναπόφευκτα, το παρόν και το μέλλον κάθε επιχείρησης ή οργανισμού δεν μπορεί να μην είναι συνυφασμένο με την ποιότητα, η οποία θα ξεκινά από το στρατηγικό σχεδιασμό και θα ακολουθεί όλα τα στάδια ανάπτυξης της επιχείρησης, η οποία θέλει να υφίσταται και να εξελίσσεται στη σύγχρονη απαιτητική εποχή.


Άρθρο αρχείου

Στέλλα Γκιώση

Continue Reading

Trending