Connect with us

Επίκαιρα Πρόσωπα

Η σπάνια συλλογή των έργων του Κερκυραίου Νικολάου Βεντούρα

Συνέντευξη του Γρηγόρη Καρύδη,

εγγονού και διαχειριστή της συλλογής στη Ζέτα Τζιώτη

Ο Νικόλαος Βεντούρας ήταν από τους σημαντικότερους Έλληνες χαράκτες με έργο που εκτείνεται χρονικά σε περισσότερο από μισό αιώνα. Γεννημένος στην Κέρκυρα το 1899, από αρχοντική οικογένεια της ευρύτερης περιοχής της Βενετίας, που συμπεριλαμβανόταν στο Libro d’ oro εγκαταστάθηκε στο νησί γύρω στα 1730.

Μάλιστα μία από τις προγόνους του υπήρξε η συγγραφέας Isabella Teotochi Albrizzi και μεγάλος θείος του, ο Ιωάννης Καποδίστριας. Οι σπουδές του στη χημεία τον οδήγησαν σε εύστοχους πρωτοποριακούς πειραματισμούς στη χαρακτική.

Gregory Καρύδης

Συναντήσαμε τον εγγονό του, Γρηγόρη Καρύδη, κάτοχο της σπάνιας αυτής συλλογής και μιλήσαμε μαζί του για τον ταλαντούχο παππού του.

– Γρηγόρη, η ιστορία του παππού σου έχει ενδιαφέρον; Θα ήθελες να αναφερθείς περιληπτικά στη ζωή του;

– Ο παππούς μου ήταν ένας αξιοθαύμαστος άνθρωπος και αισθάνομαι πραγματικά υπερήφανος. Χαράκτης, επιστήμονας και καλλιτέχνης, ο Νικόλαος Βεντούρας, ο παππούς μου, γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1899 με ρίζες από το Βένετο της Ιταλίας. Μαζί με τον κατά κάτι χρόνια μεγαλύτερο αδερφό του μεγάλωσαν με αυστριακές νταντάδες (όπως συνηθιζόταν τότε) και σε σχετικά νεαρή ηλικία έχασαν τον πατέρα τους, με αποτέλεσμα να αρχίσουν να ασχολούνται με την τεράστια –τότε– περιουσία.

 

 

Φωτογραφική Μηχανή Νικολάου Βεντούρα

 

Το 1916 ξεκίνησε σπουδές Βιομηχανικής Χημείας στην ιδιωτική Βιομηχανική και Εμπορική Ακαδημία στον Πειραιά. «Ήδη από τας πολύ μικράς τάξεως του δημοτικού εδιδάχθη ιχνογραφίαν» όπως σημειώνει ο ίδιος.

 

 

Πειραιεύς, Θειαφένια Δύσις – 1966 Χαλκογραφία 31,5*43

Με μια φωτογραφική μηχανή στο χέρι του κατέγραφε τις φορεσιές των ανθρώπων της υπαίθρου, την παλαιά πόλη της Κέρκυρας και πολλά καράβια! Το National Geographic έχει δημοσιεύσει κάποιες από αυτές.

Λίγα χρόνια αργότερα θα παρακολουθήσει μαθήματα υδατογραφίας με τον Άγγελο Γιαλλινά. Τον κερδίζει όμως η χαρακτική που εκεί, αυτοδίδακτος πια, βρήκε τον ιδανικό για εκείνο τρόπο έκφρασης. Χάρη στις γνώσεις του στη χημεία μπόρεσε να εξελίξει την τέχνη της χαρακτικής και να δημιουργήσει έργα που μισό αιώνα αργότερα είναι ακόμα σύγχρονα.

ΜΕ ΜΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ ΣΤΟ ΧΕΡΙ ΤΟΥ ΚΑΤΕΓΡΑΦΕ ΤΙΣ ΦΟΡΕΣΙΕΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΤΗΣ ΥΠΑΙΘΡΟΥ, ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΑ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΛΑ ΚΑΡΑΒΙΑ

– Ποιες ήταν οι κύριες θεματολογίες των έργων του;

– Ως επάγγελμα δήλωνε κτηματίας κι έτσι ξόδευε ως επί το πλείστον τον χρόνο του. Έτσι, στα έργα του θα συναντήσουμε την ύπαιθρο της Κέρκυρας, καθώς επισκεπτόταν τα κτήματα για το μάζεμα των ελιών ή άλλες εργασίες, πάντα με τα απαραίτητα εργαλεία για ένα γρήγορο σκίτσο ή μία υδατογραφία επιτόπου.

Σκίτσο με μολύβι -Νικολάου Βεντούρα 1964

Ταξίδευε πολύ και ένα άλλο αγαπημένο του θέμα ήταν τα καράβια. Πολεμικά, φορτηγά ή αλιευτικά, όλα έδιναν έμπνευση για τα έργα του.

Μία άλλη μεγάλη ενότητα αποτελούν τα αφηρημένα έργα του με την Ελένη Βακαλό να λέει «τολμώ να πω πως ίσως και αν ακόμη δεν υπήρχε αφηρημένη τέχνη, ο Βεντούρας θα την είχε ανακαλύψει».

Τρέφοντας μία ιδιαίτερη αγάπη για τη Βενετία δεν θα μπορούσε ούτε αυτή να λείψει από τη θεματολογία του.

Μικρότερες αλλά εξίσου σημαντικές ενότητες αποτελούν οι αστερισμοί και οι λιτανείες, σημαντικό μέρος της ζωής στην Κέρκυρα.

Αστερισμός του Ταύρου 1967 Χαλκογραφία 33*44,5

 – Τι τεχνοτροπίες χρησιμοποιούσε; Πειραματιζόταν;

– Οι τεχνικές του προσαρμόζονταν ειδικά για τις ανάγκες κάθε έργου. Πολλά από αυτά τον οδηγούσαν σε μελέτες και πειραματισμούς που κρατούσαν χρόνια. Με τη μεθοδικότητα ενός επιστήμονα κατέγραφε κάθε στάδιο από επιτυχίες ή αποτυχίες, αφήνοντας πλήθος σημειώσεων και δοκιμαστικών εκτυπώσεων που εξιστορούν τη δημιουργία ενός έργου. Από δοκιμές για την ανθεκτικότητα του βουτύρου ή καλλυντικών απέναντι σε συνδυασμούς οξέων, μέχρι τις συνθετικές πλάκες που δημιουργούσε για κάθε έργο.

Αυτά και πολλά ακόμα συνθέτουν το ταξίδι του στον χώρο της βαθυτυπίας, όπως συνολικά αποκαλούσε τις διάφορες μορφές χαρακτικής που συναντάμε στα έργα του.

ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗΝ ΚΟΥΦΙΚΗ ΓΡΑΦΗ, ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΜΟΡΦΗ ΑΡΑΒΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ ΠΟΥ ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ ΤΗΣ ΣΥΝΑΝΤΑΜΕ ΣΑΝ ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΑ ΜΟΤΙΒΑ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ

– Καταλαβαίνουμε ότι εμπνεόταν και από τα ταξίδια του. Έχεις να μας αναφέρεις κάποιο ανέκδοτο περιστατικό;

– Ταξίδευε πολύ και συχνά επισκεπτόταν πόλεις της Ευρώπης με αγαπημένους προορισμούς τη Βενετία, το Παρίσι και το Λονδίνο. Το 1923 μαζί με τρείς φίλους ξεκίνησαν με ποδήλατο από το Μπρίντεζι έκαναν «λα τραβερσάτα ντι Ιτάλια» και έφτασαν στη Βιέννη σε ενάμιση μήνα, χωρίς άσφαλτο τότε, διανύοντας 125 χιλιόμετρα την ημέρα.

Είχε τόση αγάπη για την τέχνη που να φανταστείτε φτάνοντας στα σύνορα με την Αυστρία άφησε τους φίλους του για λίγο και επέστρεψε στη Βενετία για να πάρει κάτι πινέλα που είχε ξεχάσει. Στη συνέχεια επέστρεψε και τους βρήκε για το υπόλοιπο του ταξιδιού.

– Μίλησέ μας για τα χαρακτικά με τα καράβια που φιλοτεχνούσε.

– Τα καράβια ήταν μία από τις πιο αναγνωρίσιμες θεματικές της δουλειάς του, που αγαπώ πολύ. Αποτυπώνοντας καραβιά, ναυπηγεία και πολεμικά πλοία στην Κέρκυρα όσο και στον Πειραιά, η ενότητα αυτή αριθμεί πάνω από 300 έργα.

Όπως είχε πει η Αθηνά Σχοινά το 1988 «από τα πιο κλασικότροπα και ρεαλιστικά καράβια του, μέχρι τις σουρεαλιστικές και κυβιστικές εκδοχές τους, ο Ν. Βεντούρας εκφράζεται με μια αυθεντικότητα μοναδική. Μοναδική από την άποψη της αυτοτέλειας, μιας αυτοτελούς εκφραστικής δυνατότητας που δεν έχει υποστηρικτική θεωρητική ανάγκη για να πείσει τον θεατή του. Η δουλειά του είναι ορόσημο». 

Αστερισμός του Ταύρου 1967 Χαλκογραφία 33*44,5

ΟΙ ΑΣΤΕΡΙΣΜΟΙ ΚΕΝΤΡΙΣΑΝ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΤΟΥ

– Τι σήμαιναν οι αστερισμοί για αυτόν; Στη δουλειά του διακρίνουμε αναφορές στην κουφική γραφή και σε σπηλαιογραφίες. Θα ήθελες να μας εξηγήσεις πώς αποτυπώνονται στα έργα του;

– Ως επιστήμονας και μελετητής του κόσμου γύρω μας δεν ήταν λίγες οι φορές που του κέντρισαν το ενδιαφέρον οι αστερισμοί.

Στον Αστερισμό της Παρθένου 1968 Χαλκογραφία Βαθυτυπία 20*24,3

Όπως και οι λιτανείες με τη μυσταγωγία τους, έτσι και οι αστερισμοί σαν κάτω τόσο απόμακρο αλλά ταυτόχρονα πολύ οικείο, τους παρατηρούσε με το τηλεσκόπιό του και αντλώντας από «το θυμικόν» του δημιούργησε τον αστερισμό του Ταύρου που απεικονίζει τον ηνίοχο που ζεύει έναν ταύρο με μορφές εμπνευσμένες από τις σπηλαιογραφίες Lascaux και Altamira.

Για τον αστερισμό της παρθένου, όπως και για κάποια άλλα έργα μελέτησε την κουφική γραφή, την πρώτη μορφή αραβικής γραφής που παραλλαγή της συναντάμε σαν διακοσμητικά μοτίβα στη βυζαντινή αγιογραφία.

 

 

Κέρκυρα, Λιτανεία Αναστάσεως Αγ. Νικολάου, 1971 Χαλκογραφία 19,5*31,5 (British Museum)

– Έχεις παρουσιάσει και επιμεληθεί προσωπικά τη δουλειά αυτή με εξαιρετική επιτυχία στην Αθήνα και στην Κέρκυρα. Μίλησέ μας για τις πρόσφατες εκθέσεις.

– Οι πρώτες μου αναμνήσεις από τον Νικόλαο Βεντούρα, τον παππού μου, είναι να δουλεύουμε μαζί στο εργαστήριό του στην Κέρκυρα, φτιάχνοντας σχέδια και χαράσσοντας πλάκες.

Τον θυμάμαι να μου κρατάει το χέρι δείχνοντάς μου πώς να χρησιμοποιώ διάφορα αιχμηρά εργαλεία πάνω σε πλάκες χαλκού, που το παιδικό μου χέρι δεν είχε αρκετή δύναμη να χαράξει. Τον άφηνα να χρησιμοποιεί τα διάφορα μείγματα οξέων με τη χαρακτηριστική οσμή, από ασφαλή απόσταση, αλλά χρησιμοποιούσαμε την πρέσα του μαζί και μου έδειχνε πως να γυρίζω αυτή την τεράστια ρόδα ώστε να περάσει η πλάκα με το μελάνι μαζί με το νωπό χαρτί και να αποτυπωθεί η χάραξη.

Και βέβαια θυμάμαι όταν στα γενέθλιά μου, το 1987, ήρθε στην Αθήνα ο «νονός» μου και ανακοίνωσε πως μου χαρίζει όλα του τα έργα σαν δώρο. 

Τότε είχα πει ένα απλό ευχαριστώ. Όμως μετά από χρόνια κατάλαβα πόσο σημαντικό ήταν αυτό το δώρο και αντίστοιχα πόσο μεγάλη η ευθύνη του δώρου αυτού.

Μετά από χρόνια θυμάμαι τη μητέρα μου να συζητά με τον θείο μου, τον Άγγελο Δελιβοριά, στο καινούργιο τότε γραφείο του στην Οδό Κριεζώτου, στο κτίριο της Πινακοθήκης Χατζηκυριάκου Γκίκα που ετοιμαζόταν να ανοίξει προς το κοινό για την κοινή τους επιθυμία να πραγματοποιηθεί μία μεγάλη αναδρομική έκθεση με σκοπό τη γνωριμία του κόσμου και συγκεκριμένα του φιλότεχνου κοινού με τον «άγνωστο» σε πολλούς καλλιτέχνη και χαράκτη Νικόλαο Βεντούρα.

Με τον θάνατο της μητέρας μου και την επιστροφή μου στην Κέρκυρα το 2014 ξανά συζητήθηκε η επιθυμία του μουσείου για τη διοργάνωση της έκθεσης και βλέποντάς το σαν προσωπική υποχρέωση προς τον κόσμο γενικότερα αλλά και προς τη μητέρα μου και τον παππού μου, με τη βοήθεια μίας παιδικής μου φίλης ανέλαβα να φέρω σε πέρας αυτό το έργο χωρίς να έχουμε ιδέα τι μας περιμένει…

Στα μισά της ετοιμασίας για την έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη, εκφράστηκε το ενδιαφέρον από τη Δημοτική Πινακοθήκη της Κέρκυρας για την πραγματοποίηση μικρής αναδρομικής με έργα του Βεντούρα για την επέτειο των 300 ετών από την πολιορκία του νησιού από τους Τούρκους.

Στην πορεία διαπιστώσαμε πως δεν είναι πολλοί αυτοί που κατανοούν τι είναι η τέχνη της χαρακτικής, με τη χαρακτηριστική φράση «οι ζωγραφιές του παππού σου». Έτσι αναλάβαμε ακόμα μία ευθύνη: να παρουσιαστεί η έκθεση με τέτοιο τρόπο ώστε να γνωρίσει το κοινό όχι μόνον το έργο του Βεντούρα, αλλά και την τέχνη της χαρακτικής.

Κέρκυρα, Στη Συνοικία Αγίων Πατέρων, αεροπορικός βομβαρδισμός 1940

Το δυσκολότερο ήταν να αποφασίσουμε τι να αφήσουμε για μια άλλη φορά, για μια επόμενη έκθεση και να μην το δείξουμε τώρα…

Εκτός από τα περισσότερα από 500 έργα και σημειώσεις δεν μπορούσαμε να παραλείψουμε τη σημαντικότατη (και χαμένη) εικονογράφηση του ηθογραφήματος του Θεοτόκη «Η ζωή και ο θάνατος του Καραβέλα» που εικονογράφησε ο Βεντούρας με ψευδώνυμο για τον εκδοτικό οίκο Βασιλείου.

Στη μεγάλη πρόκληση του βιβλίου που θα συνόδευε την έκθεση, συνέβαλλε ο κ. Martin Royalton Kisch, τ. Πρεσβύτερος Επιμελητής του Τμήματος Χαρακτικών και Σχεδίων του Βρετανικού Μουσείου, δεχόμενος την πρόσκλησή μου να γράψει για τον Βεντούρα και την ιδιαίτερή τους συνάντηση στο μουσείο το Νοέμβριο του 1982.

Το Μουσείο Μπενάκη μας διέθεσε ολόκληρο τον ισόγειο χώρο στο κτίριο της οδού Πειραιώς και η έκθεση παρουσιάστηκε για τρεις μήνες, μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2018.

«Η ΤΕΧΝΗ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟ ΚΟΡΕΣΜΟ ΣΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΜΑΣ»

– Θεωρείς την τέχνη επένδυση; 

– Βλέπω την πραγματική τέχνη σαν κάτι που μιλάει στον κάθε ένα από εμάς ξεχωριστά και προσφέρει έναν ευχάριστο κορεσμό στο πνεύμα μας. Η αξία που προσδίδουμε σε ένα έργο τέχνης συνδέεται με χίλιους δύο παράγοντες αλλά πάνω από όλα θα πρέπει να μας ευχαριστεί η παρουσία του.

Η επένδυση στην τέχνη είναι μία επένδυση που ξεπερνά το εφήμερο και μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη συνεχίζει να δίνει ζωή στη φαντασία και ομορφαίνει τη ζωή μας.

– Πού αλλού θα παρουσιάσεις αυτήν την εθνική κληρονομιά;

– Εκτός από το Μουσείο Μπενάκη, την Εθνική Πινακοθήκη, τη Δημοτική Πινακοθήκη της Κέρκυρας και το Βρετανικό Μουσείο που ήδη έχουν έργα του Βεντούρα στις συλλογές τους, η έκθεση είναι έτοιμη να ταξιδέψει και εξετάζονται προσκλήσεις από αρκετά μουσεία σε Ευρώπη, Ηνωμένες Πολιτείες και Ασία.

– Ποια τα μελλοντικά σου σχέδια;

Τη συνέχεια της συνέντευξης θα τη βρείτε εδώ

Πηγή

Continue Reading

Επίκαιρα Πρόσωπα

«Αφιέρωμα» Η Θεσσαλία επιχειρεί: Καλλιόπη Τζήκα

Η σημερινή ενασχόληση της Καλλιόπης ,ξεκίνησε πριν είκοσι χρόνια. Παρόλο που ως τότε εργαζόταν σε οικογενειακή επιχείρηση ένδυσης, διαπιστώνοντας  κάποια στιγμή την αξία της ασφάλισης και γνωρίζοντας το επάγγελμα του ασφαλιστή εκ του σύνεγγυς, αποφάσισε να δραστηριοποιηθεί σε αυτό.

Ήταν και είναι του χαρακτήρα της ,η προσφορά στον άνθρωπο και το επάγγελμα του ασφαλιστή είναι ακριβώς αυτό. Προσφέρει συμβουλευτική σε πολύ σοβαρά θέματα όπως προστασία οικογένειας, κάλυψη δαπανών εξόδων νοσοκομειακής περίθαλψης , δημιουργία ομαδικών συμβολαίων των εργαζομένων για τις επιχειρήσεις, ασφαλίσεις κτιριακών εγκαταστάσεων και εξοπλισμού επιχειρήσεων , χρηματοοικονομικά προγράμματα σύνταξης – αποταμίευσης κ.α.

Πιστεύει ακράδαντα ότι ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής δεν  εξασκεί επάγγελμα αλλά κοινωνικό έργο. Εξασφαλίζει ποιότητα ζωής, προστασία νοικοκυριών, στήριξη και ενθάρρυνση στην επιχειρηματικότητα.

Αυτό ακριβώς την γοήτευσε, καθώς και οι απεριόριστες δυνατότητες που σου δίνει ένα επάγγελμα που βρίσκεται σε ανοδική πορεία στην Ελλάδα, δεδομένου ότι η ασφαλιστική συνείδηση στον Έλληνα τείνει συνεχώς αυξανόμενη, ακολουθώντας τα Ευρωπαικά πρότυπα και ιδιαίτερα τώρα που η κλιματική αλλαγή άρχισε να φέρνει άσχημα καιρικά φαινόμενα με καταστροφικά αποτελέσματα σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Άλλωστε, μην ξεχνάμε ότι η ιδιωτική ασφάλιση είναι ένας τομέας ζωτικής σημασίας για την πορεία της χώρας, μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην  βιώσιμη ανάπτυξη, στο δημογραφικό και να εξασφαλίσει δημοσιονομική ισορροπία.

-Πως μπορούμε να ενισχύσουμε τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα;

Επειδή όλα ξεκινάνε μέσα από την οικογένεια, αρχικά λοιπόν η γυναίκα πρέπει να έχει την στήριξή της. Tην ώθηση από τους αγαπημένους της ανθρώπους ότι μπορεί να τα καταφέρει, παρόλο που η ίδια το γνωρίζει.

Κατά δεύτερον, χρειάζεται η αμέριστη υποστήριξη από την πλευρά της πολιτείας, με χρηματοδοτικά εργαλεία, επιδοτούμενα προγράμματα, εκπαίδευση σε οικονομικές, φορολογικές και ψηφιακές δεξιότητες, θέματα τα οποία μας απασχολούν ιδιαίτερα στο Εθνικό Επιμελητηριακό Δίκτυο Ελληνίδων Γυναικών Επιχειρηματιών (ΕΕΔΕΓΕ), γιαυτό και οι δράσεις μας κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση.

Επίσης, η πολιτεία θα πρέπει να στηρίξει την μητρότητα των επιχειρηματιών κατά τις χρονικές περιόδους κύησης, λοχείας και ανατροφής τέκνων. Είναι μια πρόταση μας, ως Επιμελητήριο Λάρισας,  Επιτροπή Γυναικείας Επιχειρηματικότητας του Επιμελητηρίου Λάρισας και του ( ΕΕΔΕΓΕ), προς το Υπουργείο Εργασίας, μία πρόταση η οποία δείχνει να έχει θετική εξέλιξη.

Αν η γυναίκα στηριχθεί οικονομικά σε αυτές τις κρίσιμες και ευαίσθητες περιόδους, όχι μόνο θα σωθεί η επιχείρηση της αλλά θα μεγαλουργήσει.

Προφανώς βέβαια,  μια τέτοιου είδους κίνηση από την πλευρά της κυβέρνησης, θα προτρέψει και πολλές νέες γυναίκες , που βρίσκονται προ των πυλών δημιουργίας οικογένειας, να ασχοληθούν με το επιχειρείν.

-Τι θα συμβουλεύατε σε μια νέα επιχειρηματία που θα επιθυμούσε να
ασχοληθεί με το αντικείμενο σας. Ποιες δυσκολίες και προκλήσεις καλείται να αντιμετωπίσει;

Η πώληση ενός ασφαλιστικού προιόντος, δεν είναι και η ευκολότερη που υπάρχει,  διότι πρόκειται για ένα άυλο προιόν.Χρειάζεται πίστη στον θεσμό της ασφάλισης, αγάπη για τον άνθρωπο,επίσης  ενσυναίσθηση , υπομονή, ευγενική επιμονή και αυτοπεποίθηση είναι απαραίτητα χαρακτηριστικά που πρέπει να διαθέτει κανείς για να σταθεί επάξια στον χώρο της ασφάλισης.

Αλλά πάνω από όλα να έχει αξίες ηθικής και τιμιότητας.Στοιχεία τα οποία, σε βάθος χρόνου αναγνωρίζονται από τους πελάτες και οι πωλήσεις αυξάνονται μέσω των συστάσεων λόγω του επαγγελματικού προφίλ που θα έχει καταφέρει να δημιουργήσει και της εμπιστοσύνης που θα έχει εμπνεύσει.

Απαραίτητη προϋπόθεση προφανώς, η καλή γνώση των προϊόντων, η συνεχής εκπαίδευση, επιμόρφωση και επίσης καλή γνώση της ψηφιακής τεχνολογίας.

Ο συνδυασμός των άνωθεν είναι τα θεμέλια για την ανοικοδόμηση της επαγγελματικής της εξέλιξης και επιτυχίας.

-Ποιους κλάδους προβλέπετε ότι θα κατακτήσουν ή σε ποιους εκτιμάτε ότι
θα διαπρέψουν οι γυναίκες εργαζόμενες στο μέλλον;

Δεν νομίζω ότι υπάρχει κλάδος που αδυνατεί η γυναίκα να διαπρέψει, εξαιρουμένων των κλάδων που έχουν ως απαραίτητη προϋπόθεση την μυϊκή δύναμη, αλλά και εκεί υπάρχουν εξαιρέσεις. 

 Είναι ευκαιρία τώρα, στην νέα εποχή ψηφιακού μετασχηματισμού που ανατέλλει, οι γυναίκες να γίνουν κυρίαρχες στην αγορά, διεκδικώντας αυτό που τους αξίζει.

Ο στόχος της γυναίκας πλέον ,δεν θα είναι μόνο ο βιοπορισμός, αλλά η ισότητα σε όλα τα επίπεδα, η καταξίωση της και η επίτευξη εκ μέρους της, υψηλής ποιότητας ζωής.

Οι γυναίκες επιχειρηματίες παρόλο που αντιμετωπίζουν μεγαλύτερα προβλήματα σε σχέση με τούς άντρες για την επίτευξη των στόχων τους, ωστόσο διαθέτουν ιδιαίτερες ικανότητες και δεξιότητες, όπως είναι ο έλεγχος και η πρόληψη του κινδύνου και η αξιολόγηση στελεχών και συνεργατών, με αποτέλεσμα να δίνουν προστιθέμενη αξία στην βιωσιμότητα των επιχειρήσεων.

-Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον;

Επαγγελματικά, νοιώθω , ευχαριστημένη για την έως εδώ πορεία μου, μια πορεία πού μου έφερε στο διάβα της, επιτυχίες, βραβεύσεις σε Πανελλήνιο επίπεδο αλλά και επίπεδο Βορείου Ελλάδος, μέσα από την οποία δημιουργήθηκε ένα αξιόλογο χαρτοφυλάκιο πελατών, με αναμενόμενες βέβαια δυσκολίες και αποτυχίες. 

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν συνεχίζω να προσπαθώ, με αγάπη για το επάγγελμα που επέλεξα. Ταυτόχρονα  ξοδεύω και αρκετή από την ενέργειά μου, στην προσφορά μου στον άνθρωπο, μέσα από σειρά δράσεων για το κοινό καλό, εκπροσωπώντας έναν μεγάλο φορέα της επιχειρηματικότητας, όπως είναι το Επιμελητήριο Λάρισας, με ιδιαίτερη ευαισθησία και προσφορά στο γυναικείο επιχειρείν.

Θα ήθελα να κλείσω με μια συμβουλή, προς τις γυναίκες που σκέφτονται να ασχοληθούν με το επιχειρείν. Να νικήσουν τους φόβο της αποτυχίας, να αφοσιωθούν στον στόχο τους με πίστη, υπομονή και επιμονή, σκεπτόμενες ότι  είναι μοναδικές, δυνατές και υπάρχει μόνο ένας δρόμος, αυτός της επιτυχίας και είναι μαγικά εκεί.

Άλλωστε, όπως είπε και ο Καναδός συγγραφέας Bryan Tracy, κάθε μεγάλη επιτυχία, έρχεται μετά από μια μακρά περίοδο σκληρής δουλειάς, προς μια κατεύθυνση, έχοντας έναν ξεκάθαρο στόχο.

Continue Reading

Επίκαιρα Πρόσωπα

«Αφιέρωμα» Η Θεσσαλία επιχειρεί: Σταυρούλα Παπαδέα

Έχουν περάσει σχεδόν δεκαπέντε χρόνια από τότε που εντάχθηκε η Σταυρούλα στην οικογένεια του EFILIAL TRAVEL, το οποίο δραστηριοποιείται στον τομέα του τουρισμού εδώ και 35 χρόνια – την «βαριά» δηλαδή , βιομηχανία της χώρας μας. Ιδιοκτήτρια ενός ταξιδιωτικού γραφείου με βάση την πόλη της Λάρισας, και έχει αναλάβει αποκλειστικά τον πεδίο που αφορά στην διαμόρφωση και υλοποίηση , εξατομικευμένων ταξιδιών πάνω στις ανάγκες του εκάστοτε επισκέπτη/πελάτη/εταιρία.

Μιλήστε μας λίγο για την εταιρία σας, ποια τυχόν προβλήματα υπάρχουν και ποια εφόδια πρέπει να έχει μια γυναίκα για να προχωρήσει

Εδώ θα χρειαστεί να χωρίσω την απάντησή μου σε δύο σκέλη. Αρχικά τα «προβλήματα» που θα προτιμούσα να ονομάσω προκλήσεις και έπειτα τα εφόδια και τρόπο σκέψης που χρειάζεται μια γυναίκα.

Όσον αφορά στο πρώτο σκέλος, οι προκλήσεις ενός ελεύθερου επιχειρηματία είναι συνήθη εφόσον αναφερόμαστε για μια ελεύθερη αγορά , με υγιή ή μη ανταγωνισμό και όλο το ρίσκο του επιχειρείν που ενυπάρχει σε αυτή. Ειδικότερα όμως και συγκεκριμενοποιώντας τον χρονικό ορίζοντα στην εποχή του covid 19 , η δική μας ασχολία έχει πληγεί όπως κατανοείτε και εσείς σημαντικά. Δεν μιλάμε για μια περίοδο που η δουλειά κάνει την λεγόμενη «κοιλιά» αλλά για μια κατακόρυφη πτώση της ζήτησης ήτοι και των εσόδων. Συνεπώς εδώ επέρχεται πλέον η πρόκληση της επιβίωσης.

Περνώντας στο δεύτερο σκέλος  θα επιλέξω να πως , πως οι περισσότερες γυναίκες έχουν ήδη όλα τα πηγαία εφόδια για να προχωρήσουν. Πολύ κουράγιο, μεγάλη περιέργεια και μια δύναμη που ως δια μαγείας την κάνει να ξεπερνά έναν σκόπελο απλά και μόνο για να πάει στον επόμενο και όχι να επαναπαυθεί στις δάφνες της. Προχωρώντας σε αυτά που μπορούν να αποκτηθούν , θα έλεγα την δημιουργικότητα , την υπομονή , την προσαρμοστικότητα και πάνω απ’ όλα αυτά , το πραγματικό μεράκι για αυτό που έχει επιλέξει να κάνει.

Πιστεύετε πως ο τομέας με τον οποίο ασχολείστε μπορεί να έχει εξέλιξη στο μέλλον;

Σίγουρα ναι , ίσως όμως με διαφορετικό τρόπο. Οι ανάγκες όπως και η επιλογές του τρόπου ταξιδιών , έχουν αλλάξει άρδην την τελευταία δεκαετία. Όπως ανέφερα παραπάνω , η προσαρμοστικότητα είναι το μυστικό της βιωσιμότητας και ανάπτυξης. Είναι σημαντικό λοιπόν να παρατηρούμε τι συμβαίνει γύρω μας ώστε να ανταποκρινόμαστε και να ξεπερνάμε τις προσδοκίες των ανθρώπων που μας εμπιστεύονται.

Τι θα προτείνατε σε μια νέα γυναίκα επιχειρηματία που κάνει τώρα τα 
πρώτα της βήματα στον χώρο.

Να χτίσει . Να οργανωθεί σιγά σιγά  να μην κυνηγήσει μια άμεση επιτυχία – σαν πυροτέχνημα. Τα μικρά βήματα , τουλάχιστον για εμένα, βοηθούν για διάφορους λόγους. Μειώνουν το ρίσκο – είτε αυτό είναι οικονομικό είτε ψυχολογικό, αυτό δηλαδή που κυρίως σε αποτρέπει από το να κάνεις την εκκίνηση. Επιπλέον, σου αφήνουν περιθώριο να κάνεις μικρά λάθη και να μαθαίνεις διορθώνοντάς τα. Να ελπίζουν να κάνουν λάθη και να είναι υπέρμαχοι αυτών – δεν υπάρχει πιο υγιής και σίγουρο τρόπος να εξελιχθείς. Έπειτα σου δίνουν το χρόνο να αποκτήσεις μια ολιστική εικόνα των συνισταμένων της αγοράς, κάτι το οποίο θέλει συνεχή παρακολούθηση κυρίως στο πλαίσιο της παρατήρησης.

Σημαντικό είναι να αφουγκράζεσαι χωρίς να κρίνεις , να κάνεις πολλές ερωτήσεις στον εαυτό σου αλλά και σε άλλους. Οι συζητήσεις με ανθρώπους στο χώρο του γενικού εμπορίου , σχεδόν πάντα έχουν να σου δώσουν είτε μια καινούρια πληροφορία είτε μια καινούρια οπτική.

Τέλος , οτιδήποτε και αν είναι αυτό στο οποίο κάποιος επιλέξει να δραστηριοποιηθεί , να συμπεριλάβει τα ταξίδια ως ένα αναγκαίο κομμάτι της προετοιμασίας. Όσα περισσότερα ερεθίσματα δεχτούμε , ακόμη κ αν φαινομενικά δεν συνδέονται με την δουλειά μας, βοηθούν στην συνδυαστική σκέψη και στην δημιουργία πρωτοπόρων ιδεών ή υβριδικών λύσεων.

Ποια είναι τα σχέδια σας για το άμεσο μέλλον;

Σκοπεύω να μείνω στο κομμάτι της ταξιδιωτικής εμπειρίας. Είναι ένας κόσμος που όσο και αν κατά διαστήματα φέρνει αρκετό στρες, είναι κάτι που αγαπώ και το κάνω με πολλή αγάπη, προσήλωση και μεράκι. Σπουδαίο ζήτημα να παίρνεις ευχαρίστηση από εκεί που περνάς σχεδόν όλη σου την ημέρα. Ακρογωνιαίος λίθος θα έλεγα μιας ισορροπημένη ζωή.

Continue Reading

Επίκαιρα Πρόσωπα

«Αφιέρωμα» Η Θεσσαλία επιχειρεί: Οίκος Μόδας VATRIMA

Ο Οίκος Μόδας VATRIMA αποτελείται από 3 σχεδιάστριες μόδας, οι αδερφές Βασιλική, Τριανταφυλλιά και Μαριάννα Κατσούρα, συνεχίζουνε ως 2η γενιά την οικογενειακή επιχείρηση 20 ετών, από το 2001, μαζί με την μητέρα τους και ιδρύτρια του ατελιέ VATRIMA, Παρασκευή Μίχου – Κατσούρα, αναγνωρισμένης μοντελίστ και ειδήμων της υψηλής ραπτικής, με εμπειρία άνω των 40 ετών. 

Σχεδιάζουν και δημιουργούν ρούχα υψηλής ραπτικής, νυφικά και τουάλετες υψηλής αισθητικής, αλλά και prêt a porter de luxe κομμάτια, όπως παλτό, ταγιέρ, φορέματα, καπαρντίνες, από όμορφα υφάσματα, πιο ευκολοφόρετα και πάντα με μια δόση πολυτέλειας.

Οι νυφικές και αμπιγιέ γόβες που δημιούργησαν φέτος, συμπληρώνουν άψογα τις δημιουργίες τους, μαζί με τις χειροποίητες τσάντες και τα αξεσουάρ.

Δημιούργησαν στην Covid εποχή μια casual athleisure συλλογή από T- Shirts, hoodies, φούτερ φόρμες και φορέματα από βαμβάκι ή βελούδο.

Απαραίτητο και χρήσιμο αξεσουάρ της εποχής οι stylish μάσκες προστασίας από καπιτονέ ύφασμα ή βαμβακερές, αξεσουάρ για τα μαλλιά (κορδέλες και scrunchies), προσπαθώντας να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα και τα νέα δεδομένα.

1. Ο τίτλος του περιοδικού μας είναι businesswoman.gr .  τι σας έρχεται   
στο μυαλό όταν ακούτε αυτήν την λέξη.

Μια δυναμική γυναίκα της σύγχρονης εποχής, τολμηρή, θαρραλέα, επίμονη, αλλά και υπομονετική, που τολμά να επιχειρεί, να πραγματοποιεί τα όνειρά της, να δημιουργεί συμμάχους, συμπορευτές στην διαδρομή της, κόντρα στις δύσκολες συνθήκες των εποχών, σε ανδροκρατούμενες κοινωνίες, που πρέπει με ήθος και πυγμή να προβάλει το όραμά της.

Μια γυναίκα, που καλείται να παίξει πολλαπλούς ρόλους, αλλά πάνω απ’ όλα να είναι ηγέτης στο όραμά της και στην ομάδα της.

2. Ποιο είναι το «δυνατό» σημείο της εταιρίας σας, το πλεονέκτημά της σε
σχέση με τις άλλες εταιρίες του ανταγωνισμού;

Η τέχνη της υψηλής ραπτικής

Το δυνατό σημείο της επιχείρησης είναι οι 4 δυναμικές γυναίκες, μια οικογένεια, μια ενωμένη ομάδα, με κοινό όραμα, που με αλληλοσεβασμό και μεθοδικότητα, συμπληρώνουν η μια την άλλη, δημιουργώντας χειροποίητα και μοναδικά ρούχα από ποιοτικά πολυτελή υφάσματα, με πολύ μεράκι και αγάπη για τη μόδα, για το όμορφο, το ωραίο, αγάπη για την γυναίκα, με προσωπική επικοινωνία και επιμέλεια ως την παραμικρή λεπτομέρεια από όλη την ομάδα για ένα άρτιο αποτέλεσμα.

Η κάθε εμφάνιση γίνεται προσωπική μας υπόθεση και η επιτυχία είναι προδιαγεγραμμένη. 

Επίσης, η επιμέλεια ολόκληρου του ντυσίματος, από το φόρεμα, τα παπούτσια και την τσάντα μέχρι τα αξεσουάρ, δημιουργούν μια εικόνα απόλυτης επιτυχίας της εμφάνισης.

3. Υπάρχει κάποιο όνειρο ζωής που δεν το έχετε ακόμη καταφέρει;

Επειδή η επιχείρηση είναι οικογενειακή υπόθεση, τα βήματά μας είναι αργά και σταθερά. Ένα βήμα την κάθε φορά. Τα όνειρά μας είναι πολλά και δουλεύουμε σκληρά για αυτά και σίγουρα ένα από αυτά είναι να γνωρίσει την δουλειά μας όσο το δυνατόν περισσότερος κόσμος, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Φωτογραφήσεις, συμμετοχές σε  fashion shows και σε αναγνωρισμένα περιοδικά μόδας. Το σημαντικότερο είναι να αγαπηθούν και να φορεθούν τα ρούχα μας , κάνοντας πολλές γυναίκες ευτυχισμένες και να γίνει το στυλ μας διαχρονικά αναγνωρίσιμο. Ιδανικά, θα θέλαμε να αφήσουμε το σημάδι μας στον χώρο της μόδας, ως ένα  brand ιδιαίτερο, ξεχωριστό και καινοτόμο.

4. Ποια είναι για εσάς τα βασικά στοιχεία που εξασφαλίζουν επιτυχία σε μια
επιχείρηση;

Όλα ξεκινούν με ένα όνειρο. Έμπνευση και φαντασία για να δημιουργήσεις μια πρόταση, υπομονή για να αντέξεις και να ξεπεράσεις τα εμπόδια, επιμονή κόντρα στις συνθήκες για να φτάσεις τον στόχο σου, καινοτομία για να δείξεις τις δικές σου προτάσεις, να αφήσεις το στίγμα σου, να αφουγκράζεσαι τις ανάγκες της αγοράς και να προσαρμόζεσαι στα δεδομένα της κάθε εποχής.

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι το ανθρώπινο δυναμικό κάθε επιχείρησης, η ομάδα που δημιουργεί, οι εσωτερικοί και εξωτερικοί συνεργάτες, που θα έχουν κοινό όραμα, θέληση, μα πάνω απ’ όλα αγάπη για να επιτευχθεί ο κοινός στόχος.

Τέλος, η επιμονή στην υψηλή ποιότητα των πρώτων υλών είναι αυτό που ξεχωρίζει την επιχείρησή μας και έχει κάνει όλα αυτά τα χρόνια τον κόσμο να μας εκτιμήσει και με την αγάπη του να στηρίξει το όνειρό μας.

5.Ποια είναι τα σχέδια σας για το άμεσο μέλλον;

Μετά από 2 δύσκολα χρόνια της Covid εποχής, αλλά και της απώλειας του πατέρα μας, ο οποίος ήταν το στήριγμα της οικογένειας και της επιχείρησής μας, επαναπροσδιοριζόμαστε και επιστρέφουμε πιο δυναμικές με νέες φρέσκες συλλογές, προτάσεις σε νυφικά παπούτσια και αξεσουάρ. Η συμμετοχή μας σε κάποια περιοδικά μόδας, η παρουσία μας σε fashion shows , τόσο στην πόλη μας, την Λάρισα, όσο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, καθώς και να δημιουργήσουμε νέες συνεργασίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Continue Reading

Trending