Connect with us

Παιδί

Η τέχνη είναι βασικό στοιχείο για την ομαλή ανάπτυξη του παιδιού

Η συγγραφέας Λητώ Τσακίρη Παπαθανασίου στη στήλη της «Το Μαγικό κλειδί για το παιδί» εξηγεί για τον πολύτιμο ρόλο των τεχνών στη ζωή μας. Όμως, πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η τέχνη στην ομαλή ανάπτυξη των μικρών παιδιών μας;Όταν τα παιδιά μας δεν έρχονται σε επαφή με την τέχνη, με τις έμμεσες ιστορίες και ποιήματα, αν δεν ακούνε μουσική, η ζημιά δεν είναι τόσο εύκολο να δει κανείς, αλλά υπάρχει. Ο μεγάλος Βρετανός συγγραφέας που έχει τιμηθεί με πολυάριθμα βραβεία Ο Φίλιπ Πούλμαν έγραψε για το τέταρτο φεστιβάλ του Βραβείου Memorial Astrid Lindgren το 2012.« Τα παιδιά χρειάζονται τέχνη και ιστορίες και ποιήματα και μουσική όσο χρειάζονται αγάπη και φαγητό και καθαρό αέρα και παιχνίδι»Είναι αλήθεια ότι μερικοί άνθρωποι μεγαλώνουν χωρίς να δουν ποτέ με προσοχή την τέχνη, είναι απόλυτα ευχαριστημένοι από την ζωή τους. Ίσως κάποια στιγμή από μια τυχαία ώθηση, όπως η ακοή μιας μουσικής από ένα ανοιχτό παράθυρο, ή μια προσεκτική ματιά σε ένα πίνακα, συνειδητοποιούν ότι είναι γεμάτες με μια επιθυμία για κάτι τόσο γλυκό και τόσο απολαυστικό που σχεδόν πληγώνει τους. Κάποιοι δακρύζουν ή αισθάνονται χαμένοι και άλλοι κρυφή χαρά από αυτή την νέα εμπειρία, από την ανάγκη που δεν γνώριζαν ότι υπάρχει. Το παιδί με το παιδί ακούει μουσική ή βλέποντας όμορφες εικόνες ή ακούγοντας για πρώτη φορά ένα τραγούδι ένα ποίημα ή ένα παιδικό παραμύθι. Ζωή χωρίς τις τέχνες είναι μια ζωή στην κατάσταση πολιτιστικής αγνοίας που οι συνέπειες της δεν είναι τόσο εύκολα ορατές, λέει ο Philip Pullman. Εμείς ως δραστήριοι παιδαγωγοί και άνθρωποι που ασχολούνται με τις ανάγκες των μικρών μαθητών μας, γνωρίζουμε τον καλλιτεχνικό ρόλο των τεχνών στη ζωή των παιδιών μας. Το πρώτο κοντσέρτο για τα μωρά, υλοποίησε το 2014 με μεγάλη επιτυχία την Λυρική Σκηνή της Σόφιας. Κάθε Σάββατο και Κυριακή από τα 11πμ στην Όπερα έχει κοντσέρτα για παιδιά ηλικίας έως 3 ετών. Η ιδέα αυτή ανήκε στον διευθυντή της Λυρικής Σκηνής, Πλαμέν Καρταλόφ, που λέει ότι τα «Κοντσέρτα για τα μωρά» έχουν ως στόχο να δημιουργήσουν στους μικρότερους θεατές ένα όμορφο ηχητικό περιβάλλον, διεξάγονται στην πρώην VIP αίθουσα που έχει επισκευαστεί, έχει ειδική επιφάνεια, και παιδικά παιχνίδια και κουδουνίστρες – τα πρώτα κρουστά όργανα.  Ολοκληρώνοντας την μικρή μας αναδρομή στην ιστορία της μουσικής στην Ζωή του Παιδιού αξίζει να προσέξουμε την θέση της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας για το τραγούδι και το ρόλο της στην ευκολότερη συγκράτηση του λόγου στα βρέφη . Ο Γκαρντνέρ μιλά για την «μουσική νοημοσύνη» που υπάρχει λανθάνουσα σε όλους μας και την έδρα της έχει μαζί με το κέντρο του λόγου το ανθρώπινο μυαλό όπως αποκαλύπτει με τις έρευνες του ο νευροφυσιολόγος ν. Το τραγούδι και το καλό παραμύθι είναι εξαιρετικά εκπαιδευτικά εργαλεία για πολλούς κλάδους των επιστημόνων, για τους παιδαγωγούς, τους ψυχολόγους και τους κοινωνιολόγους και καλύπτει εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς και γνώσεις στόχους.Το παραμύθι & η μουσική μπορούν να γίνουν μέθοδοι εκπαίδευσης, εργαλεία γνώσης, νοητικής εξέλιξης & αναπαράστασης, που συμβάλλουν στην ενεργητική ακρόαση, ζωντανεύουν την φαντασία και αναβλύζουν σε όλες τις αισθήσεις μας.Βρείτε την ευκαιρία να απολαύσετε μαζί με τα παιδιά σας ένα τραγούδι που θα το τραγουδήσετε θα το χορέψει και θα μιλήσει γι ‘αυτό. Το βράδυ να θυμάστε πως η καλύτερη καληνύχτα είναι αυτή που συνοδεύει την ανάγνωση ενός καλού παραμυθιού.

Πηγή

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Παιδί

FamilyGames Το παιχνίδι γίνεται οικογενειακή υπόθεση!

Μπορείς να ανακαλύψεις περισσότερα για έναν άνθρωπο μέσα σε μια ώρα παιχνιδιού από ότι μέσα σε έναν χρόνο συζήτησης”.  ~ Πλάτωνας

Δημιουργικά εργαστήρια για παιδιά και γονείς μαζί

Στο ΚΕΝΤΡΟ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ & ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ «Ανθρώπων Βήματα», στην Ηλιούπολη, ξεκινούν τον Δεκέμβριο πρωτότυπες δραστηριότητες δημιουργικής απασχόλησης, που αποκαλύπτουν πώς το παιχνίδι γίνεται τρόπος σύνδεσης και σχέσης.

Το παιχνίδι ανάμεσα στα παιδιά και τους γονείς συμβάλλει στη δημιουργία και τη διατήρηση μιας συναισθηματικής και υποστηρικτικής σχέσης, που είναι πολύ σημαντική για την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού.

Οι γονείς μαθαίνουν να αποκωδικοποιούν τα μηνύματα των παιδιών τους και να ενδυναμώνουν τον γονεϊκό τους ρόλο. Τα παιδιά, μέσα από το παιχνίδι, μαθαίνουν να εκφράζονται, να δημιουργούν, να συνεργάζονται, ενισχύοντας, παράλληλα, την αυτοεκτίμησή τους.

Τις ομάδες παιχνιδιού για γονείς και παιδιά συντονίζουν η Βούλα Δημητρίου, Κοινωνική Λειτουργός, Κοινωνιολόγος, που εργάζεται ως θεραπεύτρια ομάδων παιδιών και γονέων και η Σεμόιρα Ζούλα, Ψυχολόγος, με πολυετή εμπειρία στην εκπαίδευση και στον συντονισμό ομάδων προσωπικής ανάπτυξης και ενδυνάμωσης.

Οι συναντήσεις γίνονται την ίδια ημέρα και ώρα κάθε εβδομάδα, προτείνεται οι συμμετέχοντες να παρακολουθήσουν έναν κύκλο τουλάχιστον πέντε δραστηριοτήτων, ώστε να δημιουργήσουν μια «ρουτίνα» στο μαζί και να μπορέσουν να δουν τους στόχους τους να κατακτώνται.

Οι θέσεις είναι περιορισμένες και οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να δηλώσουν έγκαιρα τη συμμετοχή τους.

Πληροφορίες:

Facebook: https://www.facebook.com/familychildtherapy/

 

Continue Reading

Παιδί

Μάθε παιδί μου γράμματα!

Μικρές Συμβουλές για τους μικρούς μας μαθητές απο το «Μαγικό Κλειδί για το Παιδί» με την Παιδαγωγό & Συγγραφέα Λητώ Τσακίρη Παπαθανασίου. Tα σχoλεία έχουν αρχίσει και μαζί τους άρχισαν & οι υποχρεώσεις των μικρών μας μαθητών.  Αναρωτιόμαστε συχνά αυτό τον καιρό πώς μπορούμε να πείσουμε τα παιδιά μας να αρχίσουν το διάβασμα χωρίς να γκρινιάζουν και να αντιστέκονται?  Ας  θυμηθούμε για λίγο τα παιδικά μας χρόνια, να  έρθουν στη μνήμη μας οι δικοί μας  φόβοι και ανασφάλειες όταν μας έστελναν από το σχολείο μας, μεγάλο όγκο εργασιών για το σπίτι. Ας καταλάβουμε ότι τώρα οφείλουμε ως γονείς να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να ξεκινήσουν το διάβασμα τους χωρίς εντάσεις και φωνές, αλλά με ηρεμία και θετική διάθεση. Υπάρχουν άλλωστε κάποιες μικρές και εύκολες συμβουλές οι οποίες θα επιφέρουν αυτό το αποτέλεσμα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Η πρώτη συμβουλή μας είναι να έχουμε έναν καλό προγραμματισμό σε όλες τις δραστηριότητες και υποχρεώσεις του παιδιού και το πρόγραμμα του να είναι κολλημένο πάντα επάνω στο γραφειάκι του, ώστε να μπορεί να ενημερώνεται άμεσα για τις υποχρεώσεις τις οποίες έχει καθημερινά. Είναι καλό να συνεννοούμαστε με τα παιδιά μας για το τι ώρα θα μπουν στη διαδικασία του διαβάσματος. Δεν είναι σωστό να αποφασίζουμε για τα πάντα εμείς , ας τους δώσουμε την ευκαιρία ώστε να αισθανθούν ότι εκείνα επέλεξαν τον συγκεκριμένο χρόνο για να μπουν στη διαδικασία της μελέτης, τότε σίγουρα θα ξεκινήσουν με άλλη διάθεση, Η ανταμοιβή στην κάθε επιτυχία τους είναι ένα καλό βήμα που δείχνει τη θετική μας διάθεση, οπότε όταν το παιδί μας ολοκληρώσει τις εργασίες του, μπορούμε να του προτείνουμε μία μικρή βόλτα μαζί,  ή να του χαρίσουμε ελεύθερο χρόνο για  ενασχόληση με ένα παιχνίδι της επιλογής του,  ή να του προσφέρουμε ένα ωραίο επιδόρπιο, ή λίγη ώρα για να απασχοληθεί με το iPad και φυσικά να το αγκαλιάσουμε γλυκά & να κλείσουμε τη βραδιά μας μαζί του, διαβάζοντας του ένα παραμύθι για καληνύχτα.  Θα πρέπει να είναι κατανοητό σε όλους εμάς τους γονείς, ότι για να μπορεί να συγκεντρωθεί ένα παιδί στο διάβασμα του, ο χώρος του θα πρέπει να είναι ήρεμος, χωρίς εντάσεις και χωρίς φασαρία, αν έχουμε κατοικίδιο την ώρα που θα διαβάζει το παιδί να μην είναι στο ίδιο δωμάτιο μαζί του, θα πρέπει ίσως να κλείσουμε την τηλεόραση ή τη μουσική & να βάλουμε το κινητό μας σε δόνηση. Αυτή η ένδειξη σεβασμού στον κόπο που καταβάλει θα το κάνει να μας εκτιμήσει περισσότερο & ασφαλώς θα  αποδώσει καλύτερα στη μελέτη του. Ας φροντίσουμε οι στόχοι μας να είναι εφικτοί ώστε να μπορούν και να επιτευχθούν. Εμείς είμαστε το καλό πρότυπο των παιδιών μας, αν λοιπόν εμείς ακολουθούμε ένα υπεύθυνο πρόγραμμα εργασίας, αν δεν αναβάλλουμε τις υποχρεώσεις μας στην πρώτη ευκαιρία, τότε πρέπει να ξέρουμε ότι και το παιδί μας που επηρεάζεται από τη δική μας στάση ζωής  & αντίστοιχα θα δράσει στη δική του. Είναι πολύ σημαντικό την ώρα που ξεκινά το παιδί μας το διάβασμά του θα πρέπει από πριν να είναι και χορτάτο αλλά και ξεκούραστο να έχει κοιμηθεί και να έχει καθαρό μυαλό. Οπότε ίσως μία ώρα μετά το μεσημεριανό φαγητό για ξεκούραση θα του δώσει την ευκαιρία να ξεκουραστεί  και στη συνέχεια να ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις του με καλύτερη διάθεση. Ας θυμόμαστε πάντα  ότι η ενθάρρυνση είναι ο καλύτερος βοηθός ώστε τα παιδιά να μελετήσουν με καλύτερη διάθεση. Μία μικρή δική μας βοήθεια όπου ζητηθεί,  μία καλή κουβέντα επιβεβαίωσης του ότι έχουν βελτιωθεί στην απόδοσή τους μπορεί να μας  βοηθήσει πολύ. Καλή επιτυχία λοιπόν σε μας και στους μικρούς μας μαθητές  και ας δημιουργήσουμε άμεσα τις συνθήκες ώστε να κάνουμε τη μάθηση τους  όχι αγγαρεία αλλά δημιουργία, χαρά και παιχνίδι.

Πηγή

Continue Reading

Οικογένεια

 Μπορείς να διακρίνεις αν είσαι αληθινός ή συμβατικός γονιός;

  Ανησυχώντας για την απειρία των παιδιών τους, που μπαίνουν στον κόσμο των ενηλίκων, οι γονείς γίνονται προστατευτικοί, μερικές φορές μάλιστα υπερπροστατευτικοί. Φοβούνται, επίσης, πράγμα απόλυτα φυσικό και κατανοητό, μήπως «χάσουν» τα παιδιά τους καθώς αυτά μεγαλώνουν.
Kάποια στιγμή στη ζωή μας, το επιλέξαμε ή όχι, γίναμε γονείς. Κρατήσαμε ένα όμορφο πλασματάκι στα χέρια μας, που άλλαξε τη ζωή μας και μας έκανε να τη δούμε μέσα από μια νέα προοπτική. Κάποιοι από μας καταλάβαμε ότι η ζωή μας δεν μπορεί να είναι πια ποτέ η ίδια. Κάποιοι άλλοι τρομοκρατηθήκαμε, όταν το καταλάβαμε αυτό και ψάξαμε απεγνωσμένα για εναλλακτικές λύσεις. Κάποιοι προσαρμοστήκαμε στις αλλαγές, που φέρνει ένα νέο μέλος στην οικογένειά μας, αλλά κάποιοι αρνηθήκαμε να δεχτούμε την αλήθεια και την αλλαγή και χτίσαμε ένα ψεύτικο κόσμο για να την υπομείνουμε.

Μερικοί από εμάς δέχτηκαν κάπως νομικιστικά και διδασκαλικά το ρόλο τους. Πίστεψαν δηλαδή, ότι το να είσαι γονιός σημαίνει ότι είσαι πάνω σε ένα θρόνο δικαστικό, εξουσιαστικό που αποφασίζεις εσύ για τα πάντα και τα παιδιά σου ως κατηγορούμενοι στο εδώλιο, απλά υπακούν. Πραγματικά δε γνωρίζω πώς δημιουργήσαμε αυτή την αντίληψη, αλλά γνωρίζω στα σίγουρα, ότι έχει πολλούς οπαδούς και βασιλεύει μέσα σε πολλά σπίτια. Οι γονείς αυτοί έχασαν το αληθινό τους πρόσωπο, έπαψαν να είναι αληθινοί. Φόρεσαν τη μάσκα του άμεμπτου κριτή, που πρέπει να «κοντρολάρει» τα πάντα και να τα κρατά υπό την εξουσία του. Όλα αυτά από το φόβο μήπως χάσουν το γονεΐκό σεβασμό και την εξουσία πάνω στα παιδιά τους.

Αυτό όμως που αξίζει να θυμόμαστε είναι ότι ο άνθρωπος που φοβάται, ουσιαστικά αισθάνεται ανασφαλής και μη επαρκής. Δεν τα έχει βρεί πραγματικά με τον εαυτό του. Όποιος είναι σίγουρος για τον εαυτό του δεν αισθάνεται φόβο και ανασφάλεια. Δε φοβάται να είναι ο εαυτός του. Να είναι αληθινός. Να σέβεται την ελευθερία του παιδιού του. Να σέβεται τις ιδιαιτερότητες και τα ταλέντα του. Να καταλαβαίνει τις αδυναμίες του και να μένει κοντά του υπομονετικά ως καλός προπονητής, να το εκπαιδεύει και να το δυναμώνει. Δεν ντρέπεται για το παιδί του γιατί δεν είναι σαν αυτόν. Γιατί υστερεί σ΄ αυτά, που ο ίδιος ο γονιός είναι δυνατός. Καταλαβαίνει την ιδιαιτερότητά του και το προτρέπει να είναι ο εαυτός του και να εκφράζεται ελεύθερα. Αυτός ο γονιός δε ντρέπεται να παραδεχθεί τα λάθη τα δικά του μπροστά στο παιδί του και να ζητήσει συγγνώμη. Έτσι διδάσκει στο παιδί του ότι στη ζωή μπορεί να κάνουμε λάθη, άλλα η συνειδητοποίηση των λαθών μας και η διόρθωσή τους βρίσκεται μέσα στη διαδικασία ωρίμανσής μας στη ζωή. Ο αληθινός γονιός επικοινωνεί ειλικρινά με το παιδί του. Ως καλός ακροατής το ακούει, το αφουγκράζεται, ακόμα και αν οι χτύποι της καρδιάς του δεν ταιριάζουν με τους δικούς του. Σέβεται τις επιλογές του παιδιού του, αν και ο ίδιος θα επέλεγε διαφορετικά. Ο αληθινός γονιός δε χρησιμοποιεί το παιδί για το δικό του συμφέρον ή για τη δική του εγωΐστική ικανοποίηση. Γνωρίζει καλά ότι δεν είναι ιδιοκτησία του, απλά βρίσκεται κοντά του να το προετοιμάσει για την ενηλικίωση, δίνοντάς του απροΰπόθετα την αγάπη του. Αυτή την απροϋποθέτη αγάπη, που είναι το θεμέλιο για μια επιτυχημένη και ευτυχισμένη ζωή. Δε χειραγωγεί το παιδί του, δε το «δένει» συναισθηματικά κοντά του. Το ωθεί στη ανεξαρτητοποίησή του. Η αληθινή αγάπη στα παιδιά μας δεν έχει ίχνος συναισθηματικής εξάρτησης. Οι γονείς χαίρονται να τα βλέπουν να ανεξαρτητοποιούνται λίγο λίγο και να οδηγούνται στην συναισθηματική ωριμότητα.

Τα παιδιά των γονέων, που τα «δέσμευσαν» συναισθηματικά συνήθως γίνονται φοβισμένα και ανασφαλή. Δεν καταφέρνουν να δημιουργήσουν τη δική τους ανεξάρτητη προσωπικότητα. Δε βρίσκουν την ταυτότητά τους, βουλιάζουν μέσα στους φόβους και τις ανασφάλειες των γονέων τους.
Αγαπητοί μου ας αποφασίσουμε όλοι μας να γίνουμε αληθινοί γονείς. Να παλέψουμε με τους δικούς μας φόβους και τις ανασφάλειες και να γίνουμε ευχαριστημένοι με τον εαυτό μας. Ας αφήσουμε τα παιδιά μας να γίνουν ανεξάρτητα. Να χαίρονται την ελευθερία τους και να απολαμβάνουν τους καρπούς των επιλογών τους. Μη πιστεύετε, ότι θα τα χάσετε, όταν γίνουν ανεξάρτητα.

Μια μητέρα, που μεγάλωσε μόνη τα παιδιά της, μου έλεγε, ότι είχε το δίλημμα, αν θα έπρεπε να τα αφήσει να ανεξαρτητοποιηθούν από αυτήν, μήπως και τα χάσει και μείνει μόνη της στη ζωή. Νίκησε όμως το φόβο και ανέθρεψε ανεξάρτητα παιδιά με αρχές και ήθος. Το αποτέλεσμα ήταν ότι όσο ελεύθερα και ανεξάρτητα γίνανε, τόσο εκτίμησαν την ελευθερία, που τους πρόσφερε η μητέρα τους και με τη θέλησή τους παραμένουν «τριγύρω» της, απολαμβάνοντας συγχρόνως τις δικές τους ελεύθερες επιλογές.

Κείμενο: Αλεξάνδρα Ευκαρπίδου 
Παιδαγωγός

 

Continue Reading

Trending