Connect with us

Τέχνη πολιτισμός

“Κίτρινο”: Το αγαπημένο χρώμα των μεγάλων ζωγράφων

Γράφει η Λιάνα Ζωζά

“Μιρό, σου χρωστάω αυτά τα δυο ανόμοια-όμοια χρώματα στην πάνω αριστερή γωνία του αόρατου κίτρινου (όχι κίτρινο, μάλλον αχνά πορτοκαλί- όπως είναι το αόρατο πάντα) και το φτωχό βαζάκι της μουστάρδας, που σηκώθηκε η μητέρα, άρρωστη, με 40 πυρετό, όταν έλειπαν όλοι, κι έβαλε μέσα δυο ερημικά λουλούδια, κι άξαφνα τα λουλούδια πολλαπλασιάστηκαν, ευώδιασε το σπίτι ολόκληρο ως έξω στον πολυάσχολο δρόμο, γιατί ‘ταν η λησμονημένη εορτή των Ηρώων και των Μαρτύρων.”

Γιάννης Ρίτσος, “Οκτώ Οκτάστιχα για τον Μιρό”, 1993 

Ο Γιάννης Ρίτσος έγραψε τα “Οκτώ Οκτάστιχα για τον Μιρό”, 1993, κάνοντας έναν ιδιαίτερο και μαζί ενδιαφέροντα διάλογο με τη δουλειά του Ισπανού υπερρεαλιστή ζωγράφου Joan Miro. Η ποίηση συναντά τη ζωγραφική ανατρέποντας τους κανόνες και συνομιλεί με τις εικόνες δημιουργώντας καινούριες φανταστικές. Σε ένα από τα οκτάστιχά του, ο Γιάννης Ρίτσος εμπνέεται από το κίτρινο του Miro. Πηγή έμπνευσης για τον ποιητή θα μπορούσε σίγουρα να είναι το “κατακίτρινο” έργο Catalan Landscape, 1924.

Joan Miro, Catalan Landscape, 1924, Museum of Modern Art (MoMA), New York

Το συγκεκριμένο έργο, μαζί με άλλα 27 έργα του Miro, τέθηκαν σε πλειστηριασμό (2015) από τον Οίκο Cristie’s στο Λονδίνο. Ο ιδιοκτήτης των έργων που δεν είναι άλλος από τον εγγονό του ζωγράφου που αποφάσισε να δωρίσει τη συλλογή και τα έσοδα από την πώλησή τους να διατεθούν στο Ερυθρό Σταυρό για την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης.

Ο ζωγράφος είχε βρεθεί εξόριστος στο Παρίσι στη διάρκεια του ισπανικού εμφυλίου (1936 –  1939) και είχε παρακολουθήσει από κοντά την τύχη των ισπανών προσφύγων που διέφευγαν από το καθεστώς του Φράνκο. Σύμφωνα με τον εγγονό του:” Ήθελε πάντα να βοηθάει τους αδύναμους, τους πρόσφυγες και τους εξόριστους. Αν ήταν ακόμη στη ζωή, θα θεωρούσε πως όλο αυτό που συμβαίνει σήμερα στη Συρία, θα μπορούσε να συμβεί αύριο στην Ισπανία”

Vincent van Gogh, Café Terrace at Night, 1888,    Kröller-Müller Museum, Otterlo

Vincent Van Gogh, χρησιμοποίησε το κίτρινο χρώμα σε πολλά έργα του και διαφορετικές αποχρώσεις του. Αν και οι σειρές των έργων του με τα ηλιοτρόπια είναι χαρακτηριστικές για τη χρήση του κίτρινου, επιλέγω το έργο Café Terrace at Night, 1888, για τη ιδιαίτερη θέση που κατέχει το κίτρινο χώμα σε αυτό.

Το έργο δημιουργήθηκε στην Arles και είναι ανυπόγραφο, αν και αναφέρεται σε τρία από τα γράμματα που συνήθιζε να στέλνει στον αδελφό του. Υπάρχει, επίσης και ένα μεγάλο προσχέδιο του έργου με πένα.  

View this post on Instagram

Vincent Willem van Gogh (30 March 1853 – 29 July 1890) was a Dutch Post-Impressionist painter who is among the most famous and influential figures in the history of Western art. In just over a decade he created about 2,100 artworks, including around 860 oil paintings, most of them in the last two years of his life. They include landscapes, still lifes, portraits and self-portraits, and are characterised by bold colours and dramatic, impulsive and expressive brushwork that contributed to the foundations of modern art. However, he was not commercially successful and his suicide at 37 followed years of mental illness and poverty O Βίνσεντ βαν Γκογκ ήταν Ολλανδός ζωγράφος. Εν ζωή, το έργο του δεν σημείωσε επιτυχία ούτε ο ίδιος αναγνωρίστηκε ως σημαντικός καλλιτέχνης. Ωστόσο, μετά το θάνατό του, η φήμη του εξαπλώθηκε πολύ γρήγορα και σήμερα αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους όλων των εποχών.#vangogh #vangoghmuseum #vangoghsunflowers #vangohgmuseum #sunflower #sunflowerfield #paintings #artoftoday #impressionism #dutchpainter#impressionism #impressionistart #ear #portait #selfportrait #vangoghmovie #amsterdam #artlover #artportal #artviews #artviewsgr #night #canvaspainting #dramatic #brushcolor #vincentvangogh #vincentvangoghmuseum #vincentvangogh #dutchart #dutchartist @vincent_van_gogh_love @vincentvangogh_official @vincentvangogh_official @vincent_van_gogh_museum @tate

A post shared by art, culture, well-being (@artviews.gr) on

Susan Watkins, Lady in Yellow, 1902, Chrysler Museum of Art

Αν και η καριέρα της Susan Watkins (1875 – 1913) ήταν σύντομη λόγω του ότι πέθανε αρκετά νέα, μόλις στα 37 της, μέσα από τη συλλογή των έργων της που βρίσκεται στο Μουσείο Chrysler,  επιβεβαιώνεται ως επαγγελματίας ζωγράφος τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική.

Επίσης, το ότι η Watkins, κατάφερε όχι μόνο να σπουδάσει ζωγραφική, αλλά και να αναγνωριστεί σαν ανερχόμενη ζωγράφος αποτελέσε μέρος των θεμελιωδών αλλαγών που ξεκινούν εκείνη την εποχή στον τομέα της τέχνης. Γύρω στο 1900, ταλαντούχες καλλιτέχνες όπως η Mary Cassatt, η Cecilia Beaux και η Susan Watkins μπορούν επιτέλους να σταθούν ισότιμες σε ένα χώρο που κυριαρχείται από τους άνδρες και να καταφέρουν να δημιουργήσουν διακεκριμένες καριέρες σαν επαγγελματίες ζωγράφοι.

Τη συνέχεια του άρθρου θα τη βρείτε εδώ

 

 

 

 

Πηγή

 

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Τέχνη πολιτισμός

Διάσημοι ζωγράφοι και τα μοντέλα τους

Ο τίτλος “The artist and his model”, όπως και ο αντίστοιχος του “The painter and his model”, αν και χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον από τον Pablo Picasso για ένα μεγάλο αριθμό έργων και σχεδίων του, σε όλη σχεδόν την καλλιτεχνική του πορεία, χαρακτηρίζουν μια ολόκληρη ενότητα έργων που δημιουργήθηκαν από γνωστούς και άγνωστους καλλιτέχνες που δεν αντιστάθηκαν στον πειρασμό της αναπαράστασής τους μαζί με το μοντέλο τους.

Γράφει η Λιάνα Ζωζά

Σε ένα από τα ομότιτλα έργα που δημιούργησε ο Picasso, κατά την παραμονή του στην Avignon τον Ιούνιο του 2014, το “Painter and his model”, βλέπουμε το ζωγράφο με το μοντέλο του στο στούντιο, με εμφανή τα στοιχεία που υποδεικνύουν το χώρο, όπως η παλέτα και ο μουσαμάς στο καβαλέτο.

Ο ζωγράφος καθισμένος, σε μια στάση που θυμίζει το έργο “The Smoker” του Cezanne, εξετάζει το μοντέλο, την ερωμένη του Eva Gouel, που δυστυχώς πέθανε το επόμενο έτος. Αυτό είναι το μόνο γνωστό πορτρέτο της, το οποίο ίσως εξηγεί και το γιατί δεν παρουσιάστηκε ποτέ δημόσια όσο βρισκόταν εν ζωή ο ζωγράφος.

Pablo Picasso, Artist and his model, 1926

Στο έργο Artist and is his model, 1926, o Pablo Picasso, προσπαθεί να εκφράσει την περιπλοκότητα των σχέσεων μεταξύ του ζωγράφου και του μοντέλου του. Με κυρίαρχο το γκρι χρώμα, οι φόρμες από τα αντικείμενα και τις φιγούρες συνδέονται μεταξύ τους με αλληλένδετες καμπύλες γραμμές. Ο καλλιτέχνης βρίσκεται στη δεξιά πλευρά του έργου ενώ το μοντέλο στην αριστερή με αξιοσημείωτες τις εντυπωσιακές αναστροφές της προοπτικής που μεταβάλλουν τις αναλογίες του γυναικείου σώματος δημιουργώντας ακραίες μεταμορφώσεις.

Pablo Picasso, Painter and his model, 1963

Ο Pablo Picasso ήταν ήδη 83 ετών το 1963, όταν δημιούργησε τα τρία έργα της σειράς The Painter and his model (1963 – 1965), επανερχόμενος στο αγαπημένο του θέμα και αντιμετωπίζοντας το καθένα από αυτά με ιδιαίτερη ένταση. Το συγκεκριμένο θέμα απεικονίζεται τόσο στα πρώτα του κλασσικά έργα όσο και σε πολλά από τα επόμενα, σε διάφορες εκδοχές και διαφορετικό ύφος.

Η δημιουργική διαδικασία που ακολουθούσε όλα τα προηγούμενα χρόνια, χαρακτηριζόταν από μια εντατική, σχεδόν ψυχαναγκαστική παραγωγή έργων, που σήμαινε να ολοκληρώνει ο ζωγράφος δύο καμβάδες την ημέρα. Ο ίδιος συνέβαλλε στην επανάσταση στη σύγχρονη ζωγραφική, μέσα από έναν εικαστικό διάλογο που ο ίδιος καθιέρωσε με τους παλιούς δασκάλους για την εκπροσώπηση ενός κλασικού θέματος στην ιστορία της ευρωπαϊκής ζωγραφικής.

Μεταξύ 1963 και 1965, επικεντρώνεται στη δημιουργία μιας διαδικασίας που ουσιαστικά μιλάει για τη σχέση του καλλιτέχνη με τη ζωγραφική, τον ζωγράφο σε σχέση με την εκπροσώπηση του μοντέλου.

Τη συνέχεια του άρθρου θα τη βρείτε εδώ

 

 

 

 

Πηγή

Continue Reading

Θέατρο

Η ΝΕΡΑΙΔΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΛΗΚΑΡΙ ΣΤΟ RADIO CITY

Από Παρασκευή 29 Μαρτίου

ΦΟΥΡΤΟΥΝΑΚΗΔΕΣ ή ΒΡΟΝΤΑΚΗΔΕΣ;

Η μάχη φέτος θα είναι ανελέητη και θα έχει γέλιο μέχρι δακρύων…!

50 χρόνια μετά την ανεπανάληπτη αισθηματική κωμωδία της FINOS FILMS,   η «Η ΝΕΡΑΙΔΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΛΗΚΑΡΙ» για πρώτη φορά στο θέατρο σε διασκευή –σκηνοθεσία ΓΙΩΡΓΟΥ ΒΑΛΑΡΗ, με τους ΜΑΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΠΕΤΡΑΚΗ, την ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΔΙΑΒΑΤΗ στο ρόλο της μητέρας Φουρτουνάκη και τον ΓΙΩΡΓΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ στο ρόλο του πατέρα Φουρτουνάκη, σε μια υπερπαραγωγή με 30μελή θίασο, τον  Κρητικό Σύλλογο «Βρακοφόροι Δυτικής  Μακεδονίας» και τον δημοφιλή Κρητικό λυράρη ΝΙΚΟ ΖΩΙΔΑΚΗ με την ορχήστρα του να ερμηνεύει ζωντανά μαντινάδες και την παραδοσιακή   Κρητική μουσική της παράστασης.

Λίγα λόγια για την υπόθεση:

«Στην Κρήτη όπου διαδραματίζεται η ιστορία μας, οι βεντέτες έχουν την τιμητική τους. Έτσι λοιπόν οι δύο γνωστές και εύπορες οικογένειες οι Φουρτουνάκηδες και οι Βροντάκηδες, κρατώντας την παράδοση της βεντέτας ανά τους αιώνες,  είναι στα μαχαίρια. Δεν μιλούν, ούτε χαιρετούνται όταν ανταμώνουν και φυσικά προσπαθούν με κάθε τρόπο  να κρατήσουν μακριά τα μοναχοπαίδια τους μην τύχει και ειδωθούν και αγαπηθούν. Οι Βροντάκηδες έχουν ένα κανακάρη μορφονιό, τον Μανούσο (Παναγιώτη Πετράκη)  που σπουδάζει στην Αθήνα και οι Φουρτουνάκηδες επίσης έχουν μια μοναχοκόρη  το Κατερινιώ (Μαρία Κορινθίου), ένα αγοροκόριτσο μέν  «μπουκιά και συγχώριο» δε, που κρατάει την βεντέτα ζωντανή. Η προίκα εκείνη την εποχή επίσης είχε την τιμητική της… Έτσι οι Βροντάκηδες καλούν τον μοναχογιό τους στην Κρήτη να τον παντρέψουν με το Λενιώ, που είναι όσο «βαρέων βαρών» είναι και τα προικιά του. Οι Φουρτουνάκηδες από την άλλη, αρραβωνιάζουν το Κατερινιώ με τον ώριμο και μάλλον ασχημάντρα μεν, άρχοντα του χωριού δε, τον Καπετάν Σκανταλάκη και το ρίχνουν στο γλέντι. Σ’αυτό το γλέντι μέλλει να συναντηθούν για πρώτη φορά το Κατερινιώ με τον Μανούσο και εκεί με την πρώτη ματιά ανθίζει ένας έρωτας μεγάλος ως σύγχρονοι Ρωμαίος και Ιουλιέττα ! Όμως όλα αλλάζουν όταν αποκαλύπτεται η πραγματική ταυτότητα των δύο νέων, με ανατροπές, κωμικές εξελίξεις αλλά και δραματικές,  μέχρι να φθάσει η στιγμή που θα πούμε «και ζήσαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα»,  σε ένα κρητικό γλέντι με την λύρα και τη χαρακτηριστική σφραγίδα του δημοφιλούς Κρητικού καλλιτέχνη  Νίκου Ζωιδάκη!

Συντελεστές:

Κείμενο: Λάκης Μιχαηλίδης

Διασκευή- Σκηνοθεσία: Γιώργος Βάλαρης

Παραδοσιακή  Κρητική Μουσική

Σκηνικά: Λία Ασβεστά

Κοστούμια: Έλενα Παπανικολάου

Φωτισμοί: Βασίλης Πλατάκης

Φωτογράφος: Μάνθος Τσακιρίδης

Video trailer:  Φώτης Φωτόπουλος

Βοηθός σκηνοθέτης: Κων/νος Φρίγγας

Διεύθυνση παραγωγής: Κατερίνα Μπερδέκα

Βοηθός παραγωγής: Μαριάνθη Μπαϊρακτάρη

Πρωταγωνιστούν: Μαρία Κορινθίου (Κατερινιώ), Παναγιώτης Πετράκης (Μανούσος), Σταύρος Νικολαίδης (Ενωμοτάρχης), Σπύρος Μεριανός (Ιερέας), Ευτυχία Φαναριώτη (Λενιώ), Ανδρέας Κωνσταντινίδης (Μανολιός)  και στον ρόλο του Βροντάκη ο Κοσμάς Ζαχάρωφ.

Φιλική συμμετοχή:  Πέτρος Ξεκούκης

Στον ρόλο της μητέρας Φουρτουνάκη η Χρυσούλα Διαβάτη

Στον ρόλο του πατέρα  Φουρτουνάκη ο  Γιώργος Κωνσταντίνου

Συμμετέχουν: Κων/νος Φρίγγας, Χρήστος Ιντζέογλου (χωροφύλακας), Άρης Δελαγραμμάτικας (Μαθιός) και ο Κρητικός χορευτικός Σύλλογος «Βρακοφόροι Δυτικής  Μακεδονίας»

Πηγή

Continue Reading

Κινηματογράφος

11ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Λάρισας «Έρευνα και καινοτομία»

Tετάρτη 13/03

Η δεύτερη ημέρα (Τετάρτη 13/03) του 11ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Λάρισας, εξελίσσεται σε τρεις αίθουσες και αφορά τρεις ενότητες. Συνεχίζεται  με το πρόγραμμα «Έρευνα και καινοτομία» με πέντε ταινίες Α΄και Β΄προβολής  οι οποίες με την κινηματογραφική γλώσσα, παρουσιάζουν την προσπάθεια ανθρώπων και κοινωνιών να βελτιώσουν τις συνθήκες ζωής τους, μέσα από την έρευνα και την καινοτομία. Στη συνέχεια και μέσα από τις απόψεις  προσκεκλημένων  ομιλητών, θα γίνει συζήτηση για την καινοτομία ως μοχλό ανάπτυξης. Η δεύτερη ενότητα αφορά στο κεντρικό αφιέρωμα του Φεστιβάλ στον Ρουμάνικο Κινηματογράφο  ενώ η  τρίτη το Διαγωνιστικό animation στο Γαλλικό Ινστιτούτο. Στον ίδιο χώρο συνεχίζεται η έκθεση ΩΔΗ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗ του Σάκη Παπαγιάννη.

Οι ταινίες: The Man Who Stopped the Desert (2010), Mark Dodd, 64’ Α΄Προβολής. Ηνωμένο Βασίλειο. Ο Sawadogo αφηγείται την απίστευτη ιστορία του για τη μάχη του με τον άνθρωπο και το περιβάλλον στο οποίο αυτός ζει. The next black (2014), David Dworsky & Victor Kohler, 47’. Σουηδία. Καινοτόμες προοπτικές σε νέα υλικά και διαφορετικές αντιλήψεις για το ρούχο ως καθημερινό εργαλείο. Waste Land (Άγονη Γη) (2010), Lucy Walker, Karen Harley, João Jardim, 99’. Βραζιλία, Ηνωμένο Βασίλειο. Το ντοκιμαντέρ ερευνά τη δύναμη της τέχνης να μεταμορφώνει, αλλά και την ομορφιά του ανθρωπίνου πνεύματος.

Thin Ice: The Inside Story of Climate Science (2015), Simon Lamb & David Sington, 56’. Νέα Ζηλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο. Ο γεωλόγος Simon Lamb διερεύνησε την ιστορία της κλιματικής αλλαγής. The true cost (2015), Andrew Morgan, 92’. Μπαγκλαντές, H.Π.Α., Καμπότζη, Κίνα, Δανία, Γαλλία, Αϊτή, Ινδία, Ιταλία, Ουγκάντα, Ηνωμένο Βασίλειο. , Το ντοκιμαντέρ εξερευνά την φτηνή εργασία στα εργοστάσια ρούχων της Ασίας, που αποφέρει τεράστια κέρδη στην παγκόσμια βιομηχανία μόδας.

Ρουμάνικος Κινηματογράφος: Αφερίμ (2015), Ράντου Ζούντε, 108’: Στη Βλαχία του 1835 ένας αστυνομικός και ο γιος του αναζητούν έναν τσιγγάνο σκλάβο ο οποίος δραπέτευσε από τον αφέντη του, τον αυταρχικό βογιάρο της περιοχής, γιατί είχε παράνομη σχέση με τη γυναίκα του. Η ταινία έχει διακριθεί με Αργυρή Άρκτο σκηνοθεσίας στο Βερολίνο.

Η ενότητα  «Έρευνα και καινοτομία» υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

 

Το πρόγραμμα συνοπτικά

Victoria Cinemas

16:00- 18:00  Έρευνα και καινοτομία

-The man who stopped the dessert (Mark Dodd, 2010) 64’

-The next black (David    Dworsky, Victor Kohler, 2014) 47΄

 

18:00-20:00 Ρουμάνικος Κινηματογράφος

-Aferim! (2015), 108’) Radu Jude

 

Χατζηγιάννειο Πνευματικό Κέντρο

16:30 – 21:00 Ερευνα – Καινοτομία

-Waste land (Lucy Walker, Karen Harley, João Jardim, 2010) 9΄

The inside story: The inside story of climate change (Simon Lamb, David Sington, 2015) 56’

-The true cost (Andrew Morgan, 2015) 92’

(Σύνολο 4 ώρες)

 

21:00 Στρογγυλό τραπέζι:

Δημήτριος Μπαλαούρας (Chief Technical Officer στην SB Technologies), Παναγιώτης Καρακίτσιος (εταιρεία Geomiso)

Σεραφείμ Μουστακίδης

Συντονίζει : Γιάννης Γιαλαμάς (Operations Manager της startup “Dr Button”)

 

Γαλλικό Ινστιτούτο Λάρισας

17:00 – 20:30 Διαγωνιστικό animation

Όλες οι προβολές είναι με ελεύθερη είσοδο.

Πηγή

Continue Reading

Trending