Connect with us

Τέχνη πολιτισμός

“Κίτρινο”: Το αγαπημένο χρώμα των μεγάλων ζωγράφων

Γράφει η Λιάνα Ζωζά

“Μιρό, σου χρωστάω αυτά τα δυο ανόμοια-όμοια χρώματα στην πάνω αριστερή γωνία του αόρατου κίτρινου (όχι κίτρινο, μάλλον αχνά πορτοκαλί- όπως είναι το αόρατο πάντα) και το φτωχό βαζάκι της μουστάρδας, που σηκώθηκε η μητέρα, άρρωστη, με 40 πυρετό, όταν έλειπαν όλοι, κι έβαλε μέσα δυο ερημικά λουλούδια, κι άξαφνα τα λουλούδια πολλαπλασιάστηκαν, ευώδιασε το σπίτι ολόκληρο ως έξω στον πολυάσχολο δρόμο, γιατί ‘ταν η λησμονημένη εορτή των Ηρώων και των Μαρτύρων.”

Γιάννης Ρίτσος, “Οκτώ Οκτάστιχα για τον Μιρό”, 1993 

Ο Γιάννης Ρίτσος έγραψε τα “Οκτώ Οκτάστιχα για τον Μιρό”, 1993, κάνοντας έναν ιδιαίτερο και μαζί ενδιαφέροντα διάλογο με τη δουλειά του Ισπανού υπερρεαλιστή ζωγράφου Joan Miro. Η ποίηση συναντά τη ζωγραφική ανατρέποντας τους κανόνες και συνομιλεί με τις εικόνες δημιουργώντας καινούριες φανταστικές. Σε ένα από τα οκτάστιχά του, ο Γιάννης Ρίτσος εμπνέεται από το κίτρινο του Miro. Πηγή έμπνευσης για τον ποιητή θα μπορούσε σίγουρα να είναι το “κατακίτρινο” έργο Catalan Landscape, 1924.

Joan Miro, Catalan Landscape, 1924, Museum of Modern Art (MoMA), New York

Το συγκεκριμένο έργο, μαζί με άλλα 27 έργα του Miro, τέθηκαν σε πλειστηριασμό (2015) από τον Οίκο Cristie’s στο Λονδίνο. Ο ιδιοκτήτης των έργων που δεν είναι άλλος από τον εγγονό του ζωγράφου που αποφάσισε να δωρίσει τη συλλογή και τα έσοδα από την πώλησή τους να διατεθούν στο Ερυθρό Σταυρό για την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης.

Ο ζωγράφος είχε βρεθεί εξόριστος στο Παρίσι στη διάρκεια του ισπανικού εμφυλίου (1936 –  1939) και είχε παρακολουθήσει από κοντά την τύχη των ισπανών προσφύγων που διέφευγαν από το καθεστώς του Φράνκο. Σύμφωνα με τον εγγονό του:” Ήθελε πάντα να βοηθάει τους αδύναμους, τους πρόσφυγες και τους εξόριστους. Αν ήταν ακόμη στη ζωή, θα θεωρούσε πως όλο αυτό που συμβαίνει σήμερα στη Συρία, θα μπορούσε να συμβεί αύριο στην Ισπανία”

Vincent van Gogh, Café Terrace at Night, 1888,    Kröller-Müller Museum, Otterlo

Vincent Van Gogh, χρησιμοποίησε το κίτρινο χρώμα σε πολλά έργα του και διαφορετικές αποχρώσεις του. Αν και οι σειρές των έργων του με τα ηλιοτρόπια είναι χαρακτηριστικές για τη χρήση του κίτρινου, επιλέγω το έργο Café Terrace at Night, 1888, για τη ιδιαίτερη θέση που κατέχει το κίτρινο χώμα σε αυτό.

Το έργο δημιουργήθηκε στην Arles και είναι ανυπόγραφο, αν και αναφέρεται σε τρία από τα γράμματα που συνήθιζε να στέλνει στον αδελφό του. Υπάρχει, επίσης και ένα μεγάλο προσχέδιο του έργου με πένα.  

View this post on Instagram

Vincent Willem van Gogh (30 March 1853 – 29 July 1890) was a Dutch Post-Impressionist painter who is among the most famous and influential figures in the history of Western art. In just over a decade he created about 2,100 artworks, including around 860 oil paintings, most of them in the last two years of his life. They include landscapes, still lifes, portraits and self-portraits, and are characterised by bold colours and dramatic, impulsive and expressive brushwork that contributed to the foundations of modern art. However, he was not commercially successful and his suicide at 37 followed years of mental illness and poverty O Βίνσεντ βαν Γκογκ ήταν Ολλανδός ζωγράφος. Εν ζωή, το έργο του δεν σημείωσε επιτυχία ούτε ο ίδιος αναγνωρίστηκε ως σημαντικός καλλιτέχνης. Ωστόσο, μετά το θάνατό του, η φήμη του εξαπλώθηκε πολύ γρήγορα και σήμερα αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους όλων των εποχών.#vangogh #vangoghmuseum #vangoghsunflowers #vangohgmuseum #sunflower #sunflowerfield #paintings #artoftoday #impressionism #dutchpainter#impressionism #impressionistart #ear #portait #selfportrait #vangoghmovie #amsterdam #artlover #artportal #artviews #artviewsgr #night #canvaspainting #dramatic #brushcolor #vincentvangogh #vincentvangoghmuseum #vincentvangogh #dutchart #dutchartist @vincent_van_gogh_love @vincentvangogh_official @vincentvangogh_official @vincent_van_gogh_museum @tate

A post shared by art, culture, well-being (@artviews.gr) on

Susan Watkins, Lady in Yellow, 1902, Chrysler Museum of Art

Αν και η καριέρα της Susan Watkins (1875 – 1913) ήταν σύντομη λόγω του ότι πέθανε αρκετά νέα, μόλις στα 37 της, μέσα από τη συλλογή των έργων της που βρίσκεται στο Μουσείο Chrysler,  επιβεβαιώνεται ως επαγγελματίας ζωγράφος τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική.

Επίσης, το ότι η Watkins, κατάφερε όχι μόνο να σπουδάσει ζωγραφική, αλλά και να αναγνωριστεί σαν ανερχόμενη ζωγράφος αποτελέσε μέρος των θεμελιωδών αλλαγών που ξεκινούν εκείνη την εποχή στον τομέα της τέχνης. Γύρω στο 1900, ταλαντούχες καλλιτέχνες όπως η Mary Cassatt, η Cecilia Beaux και η Susan Watkins μπορούν επιτέλους να σταθούν ισότιμες σε ένα χώρο που κυριαρχείται από τους άνδρες και να καταφέρουν να δημιουργήσουν διακεκριμένες καριέρες σαν επαγγελματίες ζωγράφοι.

Τη συνέχεια του άρθρου θα τη βρείτε εδώ

 

 

 

 

Πηγή

 

Continue Reading

Βιβλία

Κυριακή Φράγκου :”Όρεξη να ‘χεις για θεό”

Η Κατάθεση ψυχής που κρατάτε στα χέρια σας γεννήθηκε στους δρόμους της στοργής & της θλίψης μια Μεγάλη Παρασκευή & διαμορφώθηκε μέσα στα φορτηγά της προσφοράς ,μεθωντας πνευματικά με το ευωδες άρωμα από την Ιχθυοσκαλα Νέας Μηχανιώνας.

Η Κυριακή με συνεπιβάτες την ανθρώπινη αδυναμία αλλά & την καλή προαίρεση ,ταξιδεύει τον αναγνώστη μέσα στα οποία συχνάζει η θλίψη & η απελπισία ,με τελικό προορισμό την πίστη & την ελπίδα στην Ανάσταση.

Το βιβλίο έχει στόχο να αφυπνίσει τη συνείδηση μας, ώστε να ακολουθήσουμε & εμείς δρόμους διακονίας προς τον ταλαιπωρημένο άνθρωπο.


Π.Γεωργιος Χριστοδούλου
Εφημέριος Ιερού Ναού Αγίας Σοφίας Νέου ψυχικου 

Απο κάθε βιβλίο 1€ πηγαίενι στα Γεύματα Αστέγων & 1€ στην Ιεροποστολικη Στέγη Αγίου Διονυσίου εν Ολύμπου Ιεραποστολή Κεντρικής Τανζανίας Αρρουσας για τα παιδιά της Αφρικής.

Continue Reading

Βιβλία

Άρθουρ Αντωνόπουλος:”Σκοτεινή Αθήνα”

Αθήνα 1932  

Όταν ένας Ελβετός µεγιστάνας επισκέπτεται την Ελλάδα µε σκοπό τη συγκάλυψη ενός µυστικού και την αποκάλυψη ενός άλλου, η περιέργεια ενός µοναχού κορυφώνεται. Τι είναι το πέπλο που κάποιοι µανιωδώς ψάχνουν; Τι µυστικά κρύβει η Τράπεζα της Ελλάδος; 

Τι ρόλο παίζει ένα κοινό σύµβολο;  

Αθήνα 2007  

Η Αριάδνη επιστρέφει στην Αθήνα όταν µια µεγάλη εφηµερίδα της δίνει µια µοναδική επαγγελµατική ευκαιρία. Όµως δεν είναι όλα όπως φαίνονται. Κάποιος προσπαθεί να την προειδοποιήσει ότι η ζωή της κινδυνεύει και ότι ένα σύµβολο που βλέπει παντού γύρω της δεν είναι τυχαίο. Ότι το σύµβολο που παρατηρεί παντού στους δρόµους της Αθήνας, σε Υπουργεία, σηµαίες χωρών και µεγάλες πολυεθνικές εταιρίες είναι µόνο η αρχή µιας νέας παγκόσµιας πραγµατικότητας. Τι ρόλο έπαιξαν πραγµατικά οι αρχαίοι φιλόσοφοι, οι θρησκείες και οι άγνωστοι πυραµίδες στην Ελλάδα, αλλά και οι σύγχρονες πολιτικές οικογένειες; Ποιοι είναι αυτοί που µας κυβερνούν και πώς είναι δυνατόν να τους ενώνει όλους ένα σύµβολο;  

Σε µια απεγνωσµένη προσπάθεια να ανακαλύψει ένα µυστικό αιώνων και κυνηγηµένη από την αστυνοµία, η Αριάδνη θα ταξιδέψει στους αρχαιολογικούς χώρους της Αθήνας αλλά και πίσω στον χρόνο.  

Βιογραφικό Σημείωμα 

Ο Άρθουρ Αντωνόπουλος γεννήθηκε το 1975 στη Μελβούρνη, Αυστραλίας.  Σπούδασε πολιτικές επιστήµες στο Πανεπιστήµιο Monash από όπου αποφοίτησε µετ’  επαίνων µε ειδίκευση στη Λογοτεχνία. Το µεταπτυχιακό του πάνω στις Ελληνοτουρκικές σχέσεις στάθηκε η αφορµή να επισκεφθεί αρκετές φορές την Αθήνα λόγω κρατικών υποτροφιών, γεγονός που τον έφερε σε επαφή µε τις ρίζες του και τη βαθιά αγάπη του για την Ελλάδα. Έκτοτε εργάστηκε ως καθηγητής της αγγλικής γλώσσας σε ενήλικες, ενώ η έµφυτη αγάπη του για την επικοινωνία, ήταν αυτή που τον οδήγησε στα µονοπάτια της συγγραφής του πρώτου του µυθιστορήµατος µε τίτλο “Σκοτεινή Αθήνα”.  Σήµερα ζει στην Αθήνα, κάνει µεταπτυχιακές σπουδές στην “Κλινική Ψυχολογία”  στο ΕλληνοΑµερικανικού Πανεπιστηµίου και συνεχίζει το συγγραφικό του έργο,  παράλληλα µε τα σεµινάρια εκπαίδευσης προσωπικού επιχειρήσεων στη Λεκτική και

Continue Reading

Βιβλία

Στέφανος Δάνδολος: “Ένα ταξίδι στον κόσμο της λογοτεχνίας.”

Στο πλαίσιο του Masterclass, ο συγγραφέας μοιράζεται πολύτιμες συμβουλές γύρω από την συγγραφή ενός πετυχημένου μυθιστορήματος, από την έμπνευση μέχρι την κατάληξη στα ράφια των βιβλιοπωλείων και τις παρουσιάσεις. Δίνεται ιδιαίτερη βάση στον τομέα των ιστορικών μυθιστορημάτων και του ιδιαίτερου χειρισμού που αυτά απαιτούν, στα κύρια σημεία μίας ουσιαστικής έρευνας, στην ενδιαφέρουσα καταγραφή ιστορικών γεγονότων, αλλά και στην αποτύπωση ιστορικών προσωπικοτήτων στο πλαίσιο ενός βιβλίου.

Πρόκειται λοιπόν για ένα Masterclass που θα σταθεί διαφωτιστικό τόσο για φιλόδοξους συγγραφείς ιστορικών-και μη- μυθιστορημάτων, αλλά και για εν ενεργεία συγγραφείς που θέλουν να εξελίξουν το έργο τους.


Αποκτήστε το Master Class στον παρακάτω σύνδεσμο: Στέφανος Δάνδολος, ένα ταξίδι στον κόσμο της λογοτεχνίας | Master ART (teachable.com)


Το τρέιλερ: https://youtu.be/NN7jF35RjUU


Βιογραφικό σημείωμα:
Στέφανος Δάνδολος – Συγγραφέας και δημοσιογράφος


Ο Στέφανος Δάνδολος, ξεκίνησε την πορεία του στην λογοτεχνία το 1996 με την συγγραφή του πρώτου του μυθιστορήματος “Υπνοβάτες του Σεπτέμβρη”.

Έκτοτε ακολούθησαν πολλά ακόμα μυθιστορήματα που γνώρισαν τεράστια επιτυχία από το αναγνωστικό κοινό.

Το 2004 χαρακτηρίστηκε από τον Παύλο Μάτεσι ως «ο σημαντικότερος Έλληνας συγγραφέας της γενιάς του», ενώ το 2009 τιμήθηκε με το Βραβείο Μπότση για το σύνολο του πεζογραφικού του έργου, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας.


Το ιστορικό μυθιστόρημά του με τίτλο “Ιστορία χωρίς όνομα” τιμήθηκε με το Βραβείο Κοινού Public 2018 για το Καλύτερο Ελληνικό Μυθιστόρημα, το Ειδικό Βραβείο Ενηλίκων Βιβλιοπωλείων Public 2018 και το Βραβείο Κοινού Athens Voice Choice 2017, ενώ μεταφέρθηκε στο θέατρο τη σεζόν 2019-20. Το 2020 κυκλοφόρησε το δωδέκατο βιβλίο του με τίτλο “Φλόγα και άνεμος”.

Continue Reading

Trending