Connect with us

Τουρισμός

Οδοδείκτης του τουριστικού αύριο για τη Χώρα ο ποιοτικός τουρισμός

Έφη Βαλίλα Δημοσιογράφος

 

Ο Τουρισμός αποτελεί πλέον έναν από τους δυναμικότερους κλάδους της Παγκόσμιας Οικονομίας, τόσο σε απόλυτους όσο και σε σχετικούς αριθμούς. Αποτελεί την κυρίαρχη δραστηριότητα σε πολλές χώρες, έχει αξιόλογες πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στους άλλους κλάδους  της οικονομίας και συμβάλλει στη συνολική οικονομική ανάπτυξη των χωρών. Στη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών και στη χώρα μας, σημείωσε αξιοσημείωτη μεγέθυνση, συνδεόμενος άμεσα με την κοινωνικοοικονομική αναπτυξιακή διαδικασία, καθώς συμβάλλει σημαντικά και στην άνοδο του επιπέδου διαβίωσης των τουριστικά ανεπτυγμένων περιοχών και, συνακόλουθα, στην ευημερία των πολιτών. Ο επιχειρηματικός όγκος του τουρισμού σε Παγκόσμια Κλίμακα ενδεχομένως ξεπερνά αυτόν των εξαγωγών πετρελαίου, των ειδών διατροφής και των αυτοκινήτων, ενώ παράλληλα παραμένει η βασική πηγή εισοδήματος για πολλές αναπτυσσόμενες χώρες.

 

Η Αναθεώρηση των Προβλέψεων του Παγκόσμιου Τουρισμού

 

Ο τουρισμός έχει αναδειχτεί σε μείζονα οικονομική δραστηριότητα παγκοσμίως. Τις τελευταίες δεκαετίες, ο παγκόσμιος τουρισμός αυξάνεται με ταχύτερο ρυθμό. Όμως με την εμφάνιση του κορωνοϊού, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού (WTO) βρίσκεται στη δυσάρεστη θέση να δηλώνει δραστικότατη μείωση του αριθμού των τουριστών το 2020.

Με ανακοίνωση που έγινε στις 6.3.2020, αναθεωρεί τις προβλέψεις του για τον παγκόσμιο αριθμό των τουριστών το 2020 και εκτιμά ότι θα μειωθεί 1%-3% σε σχέση με το 2019, λόγω του κορονοϊού, έναντι αρχικής πρόβλεψης για αύξηση κατά 3%-4%. Η μείωση αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα να μειωθούν κατά 30-50 δισεκατομμύρια δολάρια οι τουριστικές εισπράξεις σε σχέση με το 2019.

Οι προβλέψεις αυτές υπογραμμίζουν, αφενός, τον δυναμισμό του τουρισμού, και αφετέρου, μια εδραιωμένη πίστη ότι παρά τα ενδεχόμενα βραχυχρόνια σκαμπανεβάσματα, ο τουρισμός θα αναπτύσσεται μακροχρόνια, πιο γρήγορα από την παγκόσμια οικονομία. Υπάρχει όμως  μια διαφοροποίηση, δηλαδή λόγω της εμφάνισης του κορωνοϊού, όπου ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού (WTO) βρίσκεται στη δυσάρεστη θέση να δηλώσει δραστικότατη μείωση του αριθμού των τουριστών το 2020, και γενικότερα μια μείωση σε αριθμούς σε σχέση με τις προβλέψεις.

Ένα μόλις βήμα πριν τις καλοκαιρινές διακοπές και ενώ οι πρώτοι αδειούχοι σε σχεδόν ολόκληρο τον κόσμο είχαν ήδη κλείσει δωμάτια και ετοίμαζαν  βαλίτσες, αυτόματα καταρρέουν  λαμβάνοντας  υπόψη τον Κορωνιό.

 

Μέρος Στατιστικών Στοιχείων…

 

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού, το 2018 σημειώθηκαν 1,4 δισεκατομμύρια αφίξεις τουριστών, ενώ παρατηρήθηκε αύξηση 6% σε σχέση με το 2017 σε πλανητικό επίπεδο. Πολλοί από αυτούς πραγματοποίησαν περισσότερα από ένα ταξίδια κατά τη διάρκεια των διακοπών τους.

Η αύξηση αυτή θεωρήθηκε ιδιαίτερα σημαντική, αν λάβει κανείς υπόψη του, πως ο Τουρισμός διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας.

 

Οι  Προορισμοί …

 

Οι προορισμοί που επέλεγαν μέχρι πριν την πανδημία οι ταξιδιώτες για τις καλοκαιρινές τους διακοπές  αποδεικνύουν τα στατιστικά στοιχεία  πως τα 4/5 των τουριστών προτιμούν να ταξιδεύουν εντός της χώρας τους.

Όταν όμως επέλεγαν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό, συνήθως επέλεγαν την Ευρώπη, η οποία μόνο το 2017 υποδέχτηκε 713 εκατομμύρια επισκέπτες. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η Γαλλία βρέθηκε 1η στη λίστα στις προτιμήσεις των τουριστών, ενώ ακολουθούν οι Ισπανία, ΗΠΑ, Κίνα και Ιταλία. Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η 7η  χώρα με τις περισσότερες επισκέψεις στον κόσμο. Υπάρχουν βέβαια κι άλλες περιοχές οι οποίες παρουσιάζουν αύξηση. Το 2018 τα ταξίδια στη βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή σημείωσαν άνοδο, ενώ το ίδιο συνέβη γενικά με τους μη συνηθισμένους προορισμούς.

Για το 2018 επίσης καταγράφηκαν οι πιο δημοφιλείς προορισμοί σε ολόκληρο τον κόσμο. Έτσι η Αψίδα του Θριάμβου και ο Πύργος του Άιφελ στο Παρίσι βρέθηκαν επίσης στην 1η πεντάδα. Το παλάτι του Μπάκιγχαμ, το μοναδικό Βρετανικό αξιοθέατο στους 15, κορυφαίους δημοφιλείς προορισμούς. Στην 7η   θέση βρέθηκαν το τείχος του Βερολίνου, το Βατικανό, η Disneyland και οι πυραμίδες της Αιγύπτου.

 

 Ο Ελληνικός Τουρισμός  το 2019

 

Η σημασία του τουρισμού για την Ελληνική οικονομία και κοινωνία είναι ιδιαίτερα μεγάλη. Συγκρινόμενος σε Παγκόσμιο επίπεδο, ο Ελληνικός τουρισμός κατέγραφε ικανοποιητικές επιδόσεις. Τα στοιχεία αυτά απέδειξαν ότι ο Ελληνικός τουρισμός είναι ένας από τους ελάχιστους τομείς της Εθνικής οικονομίας, ο οποίος είναι ανταγωνιστικός σε Παγκόσμιο επίπεδο. Το 2019, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση αυξήθηκε κατά 4,1% και διαμορφώθηκε στα 31.348.400 ταξιδιώτες, έναντι 30.122.800 ταξιδιωτών το 2018. Ειδικότερα, η ταξιδιωτική κίνηση μέσω αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 1,6%, ενώ αυτή μέσω οδικών σταθμών αυξήθηκε κατά 9%.  Το 2019 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν αύξηση κατά 12,8% σε σύγκριση με το 2018 και διαμορφώθηκαν στα 18.151.600.000 ευρώ.

 

Τα Οφέλη για τη Χώρα

 

 

  • Απασχόληση: Ο τουρισμός είναι τομέας ένταξης εργασίας και δημιουργεί συχνά πολλές θέσεις απασχόλησης.

 

  • Τοπική ανάπτυξη.
  • Πολλαπλασιαστικές θετικές επιδράσεις σε πολλούς κλάδους, της βιοτεχνίας, στο εμπόριο, στις μεταφορές, στον πρωτογενή τομέα.
  • Αξιοποίηση των τοπικών προϊόντων.
  • Επαγγελματική και κοινωνική κινητικότητα: διάχυση εισοδημάτων, υπηρεσίες με παράλληλη στροφή στον τουρισμό.
  • Αποτελεσματική επικοινωνία ντόπιων με τους τουρίστες.
  • Ενεργητική συμμετοχή και δραστηριοποίηση των τουριστών.
  • Προστασία του φυσικού περιβάλλοντος.
  • Προστασία της κοινωνικής – πολιτιστικής κληρονομιάς: διατήρηση και προώθηση του τοπικού πολιτισμού.
  • Τόνωση της σημασίας της προστασίας και ανάδειξης των υπαρχόντων πόρων, της διευκόλυνσης της πρόσβασης, της δημιουργίας υποδομών, του εκσυγχρονισμού των υπηρεσιών, ώστε η διαμονή και οι δραστηριότητες που προσφέρονται από την κοινότητα, να καθίστανται ικανοποιητικές για τον επισκέπτη.

 

Στο Διά Ταύτα της Επόμενης Μέρας […]

 

Ένας βασικός τομέας στον οποίο οι Ελληνικές Περιφέρειες θα μπορούσαν να επικεντρωθούν, ήταν και είναι ο ποιοτικός τουρισμός. Η Ελλάδα είναι ένας ελκυστικός τουριστικός προορισμός, με αφθονία σε όμορφους φυσικούς πόρους, πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, εύκρατο κλίμα και φιλόξενους ανθρώπους. Διερεύνηση και ανάπτυξη περισσότερων συνεργιών μεταξύ πολιτιστικών και τουριστικών επιχειρήσεων θα μπορούσε επίσης να αποτελέσει μια διεισδυτική πορεία προς μέλλον πολλών τοπικών κοινοτήτων.

Επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες, μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους θα μπορούσαν να βελτιώσουν σημαντικά την προστιθέμενη αξία του τουριστικού προϊόντος.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε αναλάβει τη δέσμευση διαβεβαίωσης ότι η Περιφερειακή Πολιτική αποτελεί αναπόσπαστο το τμήμα «Αναδημιουργία της Ελλάδας». Ο προτεινόμενος προϋπολογισμός για τα προγράμματα της περιόδου 2014-2020 ήταν 336 δισεκατομμύρια ευρώ (σε σύγκριση με τα 350 δισεκατομμύρια ευρώ της προηγούμενης περιόδου 2007-2013). Οι επενδύσεις στις λιγότερο αναπτυγμένες περιφέρειες θα αντιστοιχούσαν στο μισό περίπου αυτού του ποσού – περισσότερα από 160 δισεκατομμύρια ευρώ. Τουλάχιστον 84 δισεκατομμύρια ευρώ θα δίδονταν από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) για την προώθηση των ευκαιριών απασχόλησης, της διά βίου μάθησης και της κοινωνικής ένταξης

 

Το Αποτύπωμα της Τουριστικής Οικονομίας

 

Το αποτύπωμα στην Τουριστική οικονομία «είναι αυτό που θα δώσει το έναυσμα στις τοπικές κοινωνίες να συνδεθούν περισσότερο με τον τουρισμό και να γίνουν πιο «συνειδητοποιημένοι οικοδεσπότες»!!

Αυτό θα αποτελέσει και ταυτόχρονά θα δημιουργήσει ένα νέο «Συμβόλαιο» μεταξύ τουρίστα και τοπικής κοινωνίας»!!

 

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Τουρισμός

Ολοκληρώθηκε το11ο Amorgos Tourism Film Festival

Η ταινία μικρού μήκους Help από την εταιρία παραγωγής Madrid Destino στην Ισπανία κέρδισε το βραβείο Grand Prix στο 11ο Amorgos Tourism Film Festival.

Το 11ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αμοργού, ακολουθώντας τις επίσημες οδηγίες σχετικά με τη διεξαγωγή Φεστιβάλ εν μέσω διεθνών lock downs, πραγματοποιήθηκε εξ’ ολοκλήρου διαδικτυακά με τη συμμετοχή των συντελεστών του Φεστιβάλ αλλά και των νικητών στις 12 διαγωνιζόμενες κατηγορίες ταινιών, στο ξενοδοχείο Aegialis Hotel & Spa στην Αμοργό μεταξύ 11-14 Νοεμβρίου 2020.
Η κριτική επιτροπή βράβευσε ταινίες από 15 χώρες, μεταξύ των οποίων η Πορτογαλία, Ισπανία, Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Ιαπωνία, Αυστρία, Δανία αλλά και Ελλάδα, Μαλδίβες, Βοσνία Ερζεγοβίνη, Πολωνία, Ηνωμένο Βασίλειο και Περού. Διαγωνίστηκαν συνολικά πάνω από 600 ταινίες μικρού μήκους από 30 διαφορετικές χώρες. Εκατοντάδες θεατές απ’ όλο τον κόσμο συντονίστηκαν στο YouTube όπου καθημερινά γινόταν προβολές των νικητήριων ταινιών και παράλληλες ομιλίες από επιφανείς προσωπικότητες στον χώρο της Τέχνης αλλά φυσικά και στον κλάδο του Τουρισμού. Ο δημοσιογράφος κ. Κώστας Μαργαρίτης παρουσίασε ομιλία με θέμα την σπουδαιότητα των ταινιών για την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας, ενώ ο παραγωγός και διευθυντής του 360MediaTV από την Αγγλία, κ. Laurence Koe, μίλησε για την Αμοργό ως διεθνή προορισμό για γύρισμα ταινιών.

Η κ. Βένια Βέργου, διευθύντρια του Hellenic Film Commission στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου συντόνισε πάνελ σχετικά με τη σύνδεση μεταξύ παραγωγής ταινιών και τουριστικής ανάπτυξης. Ο κ. Santi Valldeperez παρουσίασε ομιλία σχετικά με την παραγωγή τουριστικών ταινιών και τη σημασία τους στην τουριστική βιομηχανία, ενώ ο κ. Αρίσταρχος Παπαδανιήλ μίλησε για τους διάφορους τρόπους μέσω των οποίων μπορούν να παρουσιαστούν κινηματογραφικές ιστορίες.

Σχετικά με το Amorgos Tourism Film Festival

Το Amorgos Tourism Film Festival είναι ένα διεθνές, τετραήμερο Φεστιβάλ που διοργανώνεται κάθε χρόνο από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Γυναικών Αμοργού. Ξεκίνησε το 2010 στα πλαίσια του 8ου Διεθνούς Συνεδρίου ΥΠΕΡΙΑ για τον Πολιτισμό και τον Τουρισμό προκειμένου να δημιουργήσει μια διεθνή πλατφόρμα για την ενίσχυση του τουρισμού μέσω οπτικοακουστικών μίντια και για τη βράβευση των καλύτερων διεθνών τουριστικών ταινιών και βίντεο.

Από το 2017, το Amorgos Tourism Film Festival είναι μέλος της CIFFT – International Committee of Tourism Film Festivals, που εδρεύει στη Βιέννη Αυστρίας.

Continue Reading

Τουρισμός

Μέτρα… για τον Αναπτυξιακό Τουριστικό Μονόδρομο στην Ελληνική περιφέρεια

Έφη Βαλίλα 

Δημοσιογράφος

 

Προοίμιο 

 

Το θεωρητικό πλαίσιο του Τουρισμού μας λέει ότι ο Τουρισμός, είναι ένα πολυσύνθετο φαινόμενο, που με βάση του ελευθέρου χρόνου του ανθρώπου,  εκδηλώνεται με την μετακίνηση και  παραμονή σε άλλες περιοχές μακριά από τη μόνιμη κατοικία με στόχο  συνήθως την ψυχική ανάπαυλα.

Ουσιαστικά όμως είναι διττός. Ένα μέρος σχετίζεται με την μετακίνηση των ανθρώπων που ενσαρκώνει την τουριστική ζήτηση. Το άλλο μέρος αναφέρεται στην εξυπηρέτηση των μετακινούμενων – εκδρομέων – επισκεπτών, άρα την τουριστική προσφορά. Τόσο η τουριστική προσφορά όσο και η τουριστική ζήτηση έχει να κάνει με ένα προϊόν μια  υπηρεσία, που οφείλει να ανταποκρίνεται αφενός ποσοτικά και αφετέρου ποιοτικά.

 

Ο τουριστικός κλάδος 

 

Αποτελεί πλέον έναν από τους δυναμικότερους κλάδους της παγκόσμιας αλλά και της Ελληνικής οικονομίας, τόσο σε απόλυτους όσο και σε σχετικούς αριθμούς. Αποτελεί δηλαδή μία κυρίαρχη δραστηριότητα σε όλες σχεδόν τις  χώρες, έχει δε αξιόλογες πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στους άλλους κλάδους  της οικονομίας και συμβάλλει στη συνολική οικονομική ανάπτυξη των χωρών. Στη τελευταίες δεκαετίες στη χώρα μας, σημείωσε αξιοσημείωτη ανάπτυξη, συνδεόμενος άμεσα με την κοινωνικοοικονομική αναπτυξιακή διαδικασία, καθώς συμβάλλει σημαντικά και στην άνοδο του επιπέδου διαβίωσης των τουριστικά ανεπτυγμένων περιοχών και, συνακόλουθα, στην ευημερία όλων πολιτών.

 

Η αναθεώρηση των προβλέψεων του παγκόσμιου τουρισμού λόγω εμφάνισης του κορωνοϊού

 

Με ανακοίνωση του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού στο πρώτο εξάμηνο του 2020 αναθεωρήθηκαν οι αρχικές προβλέψεις για το Τουρισμό του 2020, και εκτίμησε ότι θα μειωθεί κατά πολύ σε σχέση με το 2019, λόγω του κορονοϊού, έναντι αρχικής πρόβλεψης Η μείωση αυτή είχε ως αποτέλεσμα να μειωθούν τουλάχιστον κατά 30-50 τουλάχιστον δισεκατομμύρια δολάρια οι τουριστικές εισπράξεις του 2020,  σε σχέση με το 2019. Έτσι οι επιχειρήσεις παροχής φιλοξενίας και εστίασης καλούνται σήμερα να αντεπεξέλθουν σε μια ακόμη κρίση που δοκιμάζει τα όρια της βιωσιμότητάς τους. Τα αυστηρά μέτρα που έλαβε η ελληνική κυβέρνηση, με στόχο τον περιορισμό της εξάπλωσης της νέας πανδημίας, καθήλωσαν τον Τουρισμό. Αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις παροχής φιλοξενίας (ξενοδοχεία) να βρίσκονται χωρίς πελάτες και φυσικά πως είναι δυνατόν να έρθουν αφού είναι κλειστά τα αεροδρόμια και φυσικό επόμενο να μην υπάρχουν πτήσεις. Έτσι η Ελλάδα βρίσκεται σε έναν «οικονομικό καιάδα» και αναρωτιέται η περιφέρεια και οι τοπικές περιοχές υποδοχής Τουριστικού ρεύματος να σταθούν στα πόδια τους.

Και τούτο διότι λόγω της εμφάνισης του κορωνοϊού, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού (WTO) βρέθηκε  στη δυσάρεστη θέση να δηλώσει μείωση του αριθμού των τουριστών το 2020, και γενικότερα μια μείωση σε αριθμούς σε όλους τους οικονομικούς Τουριστικούς δείκτες,  σχέση με τις προβλέψεις.

 

Οι απαιτήσεις των Τοπικών Επιχειρήσεις παροχής  φιλοξενίας και εστίασης

 

Το αυτονόητο! Δηλαδή: την στήριξη του Τουριστικού κλάδου με μέτρα όπως: Την επιδότηση του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών για το μόνιμο προσωπικό των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων για το πρώτο εξάμηνο του 2021, επίσης την επέκταση της επιδότησης των τόκων των δανείων των τουριστικών επιχειρήσεων, ακόμα την αναστολή καταβολής χρεολυσίων υφιστάμενων ενήμερων δανείων και την επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής του κεφαλαίου κατά χ έτη. Επιπλέον την αύξηση ορίου ανά επιχείρηση της δικαιούμενης επιστρεπτέας προκαταβολής, επιπροσθέτως την παράταση του χρόνου αναστολής των προς πληρωμή επιταγών και στην συνέχεια την  φοροαπαλλαγή σε επιχορήγηση ή ακόμα και ενίσχυση του εργατικού δυναμικού των υφιστάμενων επιχειρήσεων. Τελικά  θα πρέπει η επίσημη πολιτεία να βρει κεφάλαια  και να στηρίξει τις ήδη υπάρχουσες επιχειρήσεις παροχής φιλοξενίας και εστίασης ειδικά στις  περιοχές της Βορείους Ελλάδας και Θράκης που πλήττονται, καθώς το τοπικού ΑΕΠ συγκεκριμένων περιοχών υποδοχής Τουριστικού ρεύματος, προέρχεται από τον τουρισμό.

 

Το webinar «Restarting Travel and Tourism after the COVID-19 pandemic» θα μπορούσε να δώσει εναύσματα αισιοδοξίας στην Τοπική Τουριστική μας Ανάπτυξη

 

Από σήμερα και αύριο πραγματοποιείται με πρωτοβουλία Ελληνίδας Ευρωβουλευτή, διαδικτυακά το διήμερο 16 και 17 Νοεμβρίου, ώστε να τεθούν τα καίρια ζητήματα για την αντιμετώπιση του ισχυρού πλήγματος της πανδημίας που δέχθηκε ο κλάδος των ταξιδίων και τουρισμού, και με στόχο: να ενισχυθεί ο διάλογος με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και την ταξιδιωτική αγορά για την ομαλή επανεκκίνηση του τουρισμού, να στηριχθούν οι επιχειρήσεις και ειδικά οι μικρομεσαίες και να προστατευθούν οι θέσεις εργασίας. Επίσης να εξεταστούν λύσεις και βέλτιστες πρακτικές που μπορούν να υιοθετηθούν προς όφελος της ΕΕ και ιδιαίτερα της Ελλάδας, για να συνεχίσει και μετά την πανδημία να πρωταγωνιστεί στον τουρισμό.

Η Ευρωβουλευτής διοργανώνει διαδικτυακή διημερίδα για τον τουρισμό, με τη συμμετοχή διακεκριμένων προσωπικοτήτων και φορέων της παγκόσμιας και της ευρωπαϊκής ταξιδιωτικής και τουριστικής βιομηχανίας καθώς και εκπροσώπων θεσμικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

Το αίτημα ιδιοκτητών μικρομεσαίων επιχειρήσεων παροχής φιλοξενίας για τη στήριξη των τοπικών  επιχειρήσεων τους 

Κατόπιν συζήτησης με επιχειρηματίες του κλάδου στην Περιφέρεια Α.ΜΘ αναφορικά με την απαγόρευση απαίτησης της χαμηλότερης τιμής δωματίων από τις πλατφόρμες κρατήσεων, η άποψή τους είναι ότι οι πλατφόρμες κρατήσεων δεν θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να απαιτούν από τα συνεργαζόμενα ξενοδοχεία τη χαμηλότερη τιμή, διότι  το αντίθετο συνιστά αθέμιτο ανταγωνισμό. Μάλιστα δεν είναι μόνον αίτημα επιχειρηματιών μας αλλα και ξενοδόχων της Ελβετίας αλλα και της Γερμανίας.

Αναλυτικότερα:

Σύμφωνα με το Ελβετικό Συμβούλιο, στόχος είναι να δοθεί η δυνατότητα στα ξενοδοχεία να ανταγωνίζονται επί ίσους όρους στις τιμές. Μέχρι στιγμής, το σχεδόν μονοπώλιο της Booking, εμμέσως καθορίζει τις τιμές στις οποίες οι ξενοδόχοι της χώρας μπορούν να διαθέτουν τα δωμάτιά τους. Στη Γερμανία, μέχρι στιγμής έχει απαγορευθεί η ευρεία ρήτρα ισοτιμίας ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται υπόθεση στο Ομοσπονδιακό Δικαστήριο όσον αφορά τη στενή ρήτρα ισοτιμίας εναντίον της Booking.com. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει επίσης τρόπους για την αντιμετώπιση των επιθετικών πολιτικών των πλατφορμών προκειμένου να αποκατασταθεί ο ελεύθερος ανταγωνισμός μεταξύ των ξενοδοχείων, εν όψει της νέας Τουριστικής περιόδου 2021!

Continue Reading

Τουρισμός

Υπάρχει «Φως» στο Τουριστικό Τούνελ;

Της Έφης Βαλίλα

Δημοσιογράφος

 

Προοίμιο    

 

Τα κύρια χαρακτηριστικά του τουριστικού προϊόντος είναι ότι: δεν μπορεί ν’ αποθηκευτεί, δεν μπορεί να εξαχθεί και μάλιστα εκεί που παράγεται εκεί και καταναλώνεται. Ένα επίσης από τα κύρια χαρακτηριστικά του, είναι ότι εμπεριέχει αρκετά μεγάλη εποχικότητα. Αυτό σημαίνει ότι μερικούς μήνες υπάρχει μεγάλη δραστηριότητα, ενώ στους πλάγιους μήνες (νεκρή περίοδος), υπάρχει λιγότερη έως μηδενική δραστηριότητα.

 

Η μεταβλητότητα των υπηρεσιών σε σχέση με τις προοπτικές   ικανοποίησης της τουριστικής ζήτησης  

 

Όταν για παράδειγμα πραγματοποιείται μεγάλη συγκέντρωση της τουριστικής ζήτησης στις περιόδους αιχμής, δυστυχώς για το ίδιο χρονικό διάστημα, καταγράφεται  και μείωση της ποιότητας των υπηρεσιών. Αυτό το φαινόμενο  δεν τιμά ούτε τους εργαζόμενους, ούτε την περιοχή υποδοχής τουριστικού ρεύματος. Και το κυριότερο επιτυγχάνεται η σταδιακή απομόνωση των υπηρεσιών και φαίνεται κυρίως σε περιόδους αιχμής, ότι αντί να έχουμε αύξηση καταγράφεται μείωση. Το πιο χαρακτηριστικό και απλό παράδειγμα είναι: όταν ένα Restaurant προσθέτει τραπέζια, είτε εσωτερικά είτε εξωτερικά στην ήδη υπάρχουσα δυναμικότητα του κατά τη διάρκεια της υψηλής περιόδου, χωρίς αύξηση του εργατικού δυναμικού. Αυτό θα μπορούσε μεν να εξυπηρετήσει περισσότερους ανθρώπους, αλλά οι πελάτες θα ήταν πιθανόν να κάθονται πολύ στρυμωγμένα για παράδειγμα. Αυτό μειώνει την άνεση και την καλή διάθεση του επισκέπτη. Ταυτόχρονα μειώνει και την παροχή ποιότητας. Επομένως το ζητούμενο δεν είναι η αύξηση της  δυναμικότητα, αλλα  ή βελτίωση της ποιότητας.

 

Άμεση και έμμεση Οικονομική επίδραση του τουρισμού στον τόπο

 

Η Οικονομική επίδραση του τουρισμού, διαχωρίζεται σε άμεση και έμμεση. Η άμεση επίδραση προέρχεται από τις πραγματικές δαπάνες που πραγματοποιούν οι τουρίστες στην περιοχή υποδοχής τουριστικού ρεύματος. Όταν δηλαδή  ο τουρίστας πληρώνει στον ιδιοκτήτη του Hotel 150 Ευρώ  για δύο διανυκτερεύσεις, αυτά τα χρήματα έχουν άμεση οικονομική επίδραση. Οι έμμεσες επιδράσεις λαμβάνουν χώρα, καθώς η επίδραση των αρχικών 150 Ευρώ επηρεάζουν την Εθνική Οικονομία. Ο ιδιοκτήτης του Hotel   που παίρνει τα 150, ίσως χρησιμοποιήσει μερικά από αυτά για να πληρώσει τους προμηθευτές πρώτων υλών για το εστιατόριο και ένα μέρος για να πληρώσει τους μισθούς των εργαζομένων του μοτέλ. Ο προμηθευτής πρώτων υλών  με τη σειρά του, θα πληρώσει τον αγρότη για τις καλλιέργειες, ενώ οι εργαζόμενοι ίσως να αγοράσουν ένα ζευγάρι παπούτσια ΄Ετσι η επίδραση των αρχικών 150 Ευρώ αυξάνεται. Τα χρήματα  εξακολουθούν να ξοδεύονται και να ξαναξοδεύονται μέχρι να συμβεί ένα από τα δύο πράγματα ή τα χρήματα να αποταμιευθούν αντί να ξοδευθούν ή τα χρήματα να ξοδευθούν έξω από τον τόπο που ο πελάτης ζει.

 

Το καλύτερο για την τουριστική οικονομία είναι  η μείωση των εισαγωγών

 

Όσο περισσότερο μπορεί η περιοχή υποδοχής τουριστών να περιορίσει τις εισαγωγές – που πολλές φορές επιβάλλεται από τον τουρισμό – τόσο καλύτερη και μεγαλύτερη θα είναι η οικονομική επίδραση του τουρισμού σ’ αυτήν την περιοχή. Τα 150 Ευρώ που δαπανήθηκαν για διανυκτέρευση από τον τουρίστα, ξαναδαπανώνται από τον ιδιοκτήτη του μοτέλ, τον εργαζόμενο και τον αγρότη για να δημιουργηθεί έτσι ένας καλός κύκλος εισοδήματος στην τοπική οικονομία της τάξεως των 150 Ευρώ για παράδειγμα. Επομένως τα χρήματα που δαπανώνται για τις εισαγωγές ή τα χρήματα που αποταμιεύονται και δεν κυκλοφορούν, απομακρύνονται από την συμβολή τους στο εισόδημα, της οικονομίας της περιοχής.

 

Προϋποθέσεις ανάκαμψης σήμερα 

 

Προφανώς και προέχουν οι έλεγχοι των εισερχόμενων τουριστών με το εξαιρετικό σύστημα «EVA»,  το πιο καινοτόμο σύστημα κατανομής των τεστ, (εξ όσων δημοσιογραφικά γνωρίζουμε) το οποίο βελτίωσε την αποτελεσματικότητα των ελέγχων μέχρι και 4 φορές. Με την υγεία σε απόλυτη προτεραιότητα, έστω και υπό τις ιδιαίτερες συνθήκες που επέβαλε ο COVID-19, η Ελλάδα έκανε αλλά και θα κάνει βήματα προς τη βελτίωση της τουριστικής περιόδου. Με ορίζοντα το 2023 υπάρχει ελπίδα βελτίωσης των αφίξεων στη χώρα μας και αυτό είναι το ζητούμενο.

 

Οι προοπτικές για το 2021… 

 

Ασφαλώς και το 2021, θεωρείται η χρονιά έναρξης της τουριστικής ανάκαμψης. Αυτό σημαίνει στενή συνεργασία με  τις αεροπορικές εταιρείες ώστε να υποστηριχθούν δυναμικά, όπως και οι Τour Οperators. Ταυτόχρονα να αναδείξουμε όλες τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού και να επικεντρωθούμε στην Ελληνική Μεσογειακή διατροφή! Επίσης θα μπορούσε να αποτελέσει ορόσημο αφίξεων και η γιορτή των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και ένας ιμάντας για τους Έλληνες απανταχού της γης. Μια ζεστή πρόσκληση προς όλους να έρθουν να συνεορτάσουν μαζί μας! Με απόλυτη ασφάλεια στην παραμονή τους.

Να μην ξεχνάμε ότι έχουμε και έναν Υφυπουργό Εξωτερικών για την Οικονομική,  Διπλωματία  και την Εξωστρέφεια της Κυβέρνησης  τον  κο  Φραγκογιάννη Κώστα (με τον οποίο συνομιλήσαμε πολύ πρόσφατα στο Business Woman On Line Stories) και που  χαρήκαμε πολύ  για την απόφαση της «Volks Wagen»  να επιλέξει το νησί της Αστυπάλαιας. Πιστεύουμε ότι ο ίδιος θα μπορούσε να συμβάλλει ως αρμός και προς την κατεύθυνση αυτή, δηλαδή της αύξησης των αφίξεων της χώρας από Έλληνες ομογενείς.

 

Θα ξεκινήσουμε και με τη βαθιά επίγνωση των Νόμων της λειτουργίας της αγοράς 

 

«Η χρονική επέκταση των μέτρων προς το παρόν, είναι εκ των ουκ άνευ» αλλά είναι λογικό η όποια χρονική επέκταση των όποιων μέτρων, να μην επεκταθεί μετά τον Μάρτιο του 2021!. Και αυτό διότι  όλοι οι κλάδοι που συνεργάζονται άμεσα και έμμεσα με τον τουρισμό, ταυτόχρονα και αλληλοεπηρεάζονται με τον  τουρισμό, και εξ αιτίας αυτού του γεγονότος θα χρειαστούν στήριξη από την Πολιτεία  τουλάχιστον  για όλο το 1ο εξάμηνο του 2021, με επικέντρωση στην αγορά εργασίας. Αυτό είναι το μεγάλο ζήτημα, των εργαζομένων στις επιχειρήσεις παροχής φιλοξενίας και εστίασης. Προφανώς μια γενναία μείωση του ΦΠΑ έστω και πρόσκαιρα, με ένα φθηνό και ανταγωνιστικά ποιοτικά πακέτο και αύξηση της ρευστότητας.

Αν και γνωρίζουμε ότι ο ανταγωνισμός θα είναι αδιάλλακτος, αφού η Ιταλία, η Ισπανία και η Τουρκία καθώς και άλλες Ευρωπαϊκές χώρες έχουν οικονομικά  καταρρεύσει, θα έρθουν με  σημαντικά ανταγωνιστικές τιμές για να ανακάμψουν άμεσα. Η Ελλάδα όμως οφείλει να αντισταθεί με σθένος!

 

Επιλογικά 

 

Το σενάριο, ανάκαμψης αν έρθει στο δεύτερο τρίμηνο του 2021  θα έχει ως προϋπόθεση, την αναμενόμενη δράση στα ταξίδια με τη βοήθεια και της Ε.Ε. αφού φυσικά υπάρξει για το 2021 και μια κεντρική Ευρωπαϊκή Πολιτική κοινή για όλες τις χώρες. 

Στόχος μία «γέφυρα» μέχρι να επανέλθει η σεζόν του 2021 στην κανονικότητα…

Continue Reading

Trending