Connect with us

Ψυχολογία

Πώς να Αγαπήσω τον Εαυτό μου.

Κάποιες φορές είναι σημαντικό να κάνουμε ένα βήμα πίσω, και να παρατηρήσουμε τη ζωή μας από τότε που μπορούμε να θυμηθούμε. Να δούμε ποια είναι τα αποτελέσματα μας, ποιες είναι οι συμπεριφορές μας, πότε συμπεριφερόμαστε με συγκεκριμένους τρόπους, πότε δεν συμπεριφερόμαστε με συγκεκριμένους τρόπους.

Ας ανοίξουμε μία παρένθεση:

Από το 0 έως το 10 πόσο χαρούμενος είσαι;

Γράψε από κάτω την απάντηση.

Από το 0 έως το 10 πόσο ήρεμος είσαι;

Γράψε από κάτω όπως και πριν.

Από το 0 έως το 10 πόσο πολύ απολαμβάνεις την ζωή σου;

Γράψτο από κάτω.

Τώρα, αυτό που θέλω να κάνεις είναι να βάλεις αυτά τα χαρακτηριστικά και στους 3 τομείς της ζωής σου.

Από το 0 έως το 10 σε σχέση με τον εαυτό σου:

Πόσο χαρούμενος είσαι;

Πόσο ήρεμος είσαι;

Πόσο απολαμβάνεις τη ζωή σου;

Από το 0 έως το 10 σε σχέση με τον συντροφικό τομέα της ζωής σου:

Πόσο χαρούμενος είσαι;

Πόσο ήρεμος είσαι;

Πόσο απολαμβάνεις τη ζωή σου;

Από το 0 έως το 10 σε σχέση με τα οικονομικά σου, επαγγελματικά σου, την καριέρα σου:

Πόσο χαρούμενος είσαι;

Πόσο ήρεμος είσαι;

Πόσο απολαμβάνεις τη ζωή σου;

Θα βάλω άλλο έναν τομέα που είναι πάρα πολύ σημαντικός.

Από το 0 έως το 10 σε σχέση με τους φίλους σου και την κοινωνική σου ζωή:

Πόσο  χαρούμενος είσαι;

Πόσο ήρεμος είσαι;

Πόσο απολαμβάνεις τη ζωή σου;

Πως μας επηρεάζουν τα παραπάνω αποτελέσματα

Όπως καταλαβαίνουμε, στα αποτελέσματα, όσο καλά και να πηγαίνεις σε έναν τομέα της ζωής σου, αν στους άλλους πάσχεις τότε αργά ή γρήγορα θα επηρεαστεί και αυτός ο τομέας που τα πηγαίνεις καλά.

Φαντάσου ότι έχεις ένα φαγητό, για παράδειγμα τον μουσακά. Όσο καλά και να φτιάξεις τον κιμά, αν δεν είναι ωραία μαγειρεμένα και τα υπόλοιπα υλικά του μουσακά, δεν θα μπορέσεις να απολαύσεις τον μουσακά στο τέλος της ημέρας.

Σκέψου λοιπόν ότι ο μουσακάς, το φαγητό, είναι η ποιότητα της ζωής σου. Έτσι λοιπόν αυτό που θέλω να κάνεις είναι να κάτσεις ένα βήμα πίσω και να παρατηρήσεις τη ζωή σου. Να δεις τον εαυτό σου από μακριά σαν εξωτερικός παρατηρητής.

Το πρώτο που θα ήθελα να κάνεις είναι να γίνεις μία κάμερα που δεν έχει άποψη. Δες λοιπόν την ζωή σου, πως συμπεριφέρεσαι, πως κινείσαι, πώς νιώθεις, πότε νιώθεις αυτό που νιώθεις, και θέλω στο τέλος της ημέρας να βγάλεις μια σούμα όπως λέμε, ένα συμπέρασμα.

Είσαι ευχαριστημένος με αυτό που έχεις έως τώρα;

Εάν δεν είσαι ευχαριστημένος, τότε έχω να σου κάνω μία ερώτηση:

Ποιος πιστεύεις ότι είναι ο #1 παράγοντας;

Και πρόσεξε, δεν μιλάω για εκείνες τις περιπτώσεις που μπορεί οι άνθρωποι να ταλαιπωρούνται για ένα χρονικό διάστημα γιατί έτσι τα έφερε η ζωή, έτσι τα έφεραν οι συνθήκες, συμβαίνει αυτό.

Και δεν μιλάω για τους ανθρώπους που μπορεί να μην έχουν σχέση ή να θέλουν μια σχέση για ένα χρονικό διάστημα γιατί συμβαίνει και αυτό, είναι μέρος της ζωής, ούτε κι εκείνους τους ανθρώπους που μπορεί να πήραν κάποια κιλά γιατί δούλευαν πάρα πολύ πάνω σε ένα project και είχαν περισσότερο καθιστική ζωή.

Μιλάω για εκείνες τις περιπτώσεις των ανθρώπων που ταλαιπωρούνται από ένα μοτίβο πάρα πολλά χρόνια. Από ανθρώπους που μπορεί να παίρνουν ακόμα και φάρμακα για να ξεπεράσουν την κατάθλιψη. Από ανθρώπους που μπορεί να έχουν κρίσεις πανικού. Να βλέπουν videos, να κάνουν αναπνοές, να κάνουν διάφορα tips τα οποία ακούν και για κάποιον λόγο δεν μπορούν να τα καταφέρουν.

Για ανθρώπους που προσπαθούν να βάλουν όρια στους άλλους ανθρώπους είτε με έναν άγαρμπο τρόπο κάποιες φορές, είτε με έναν καλύτερο κάποιες άλλες . Για ανθρώπους που μονίμως δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να κάνουν κάτι στη ζωή τους ή για τους άλλους που μονίμως έχουν ένα παράπονο ότι δεν υπάρχουν φίλοι ή μια σχέση ωραία για να ευχαριστηθούν ή ακόμη ένας ερωτικός παρτενέρ.

Άρα λοιπόν απευθύνομαι σε αυτούς τους ανθρώπους που τους ταλαιπωρεί ένα ίδιο μοτίβο. Και αυτό το μοτίβο θέλω να σκεφτείς από που προέρχεται.

Καθρέπτης

Θυμήσου ότι:

Αυτό που ζεις, αυτό που συμβαίνει στη ζωή σου, δεν είναι τίποτε άλλο από ένας καθρέπτης αυτού που συμβαίνει μέσα σου.

Τα αποτελέσματα που έχεις στην εξωτερική σου ζωή, στα οικονομικά σου, στην σχέση σου, στην σχέση με τους φίλους σου, είναι καθρέπτης αυτού που συμβαίνει μέσα σε εσένα.

Να το κάνω λίγο πιο ξεκάθαρο:

Η ποιότητα της ζωής σου εξαρτάται, από  την ποιότητα που έχεις πρώτα με τον εαυτό σου, και ύστερα με την ποιότητα που έχεις με τους άλλους ανθρώπους.

Η ποιότητα των οικονομικών σου ,εξαρτάται από την ποιότητα των σχέσεων, που έχεις με τους άλλους ανθρώπους.

Πρόσεξε: Το ίδιο ισχύει και για την ποιότητα της συντροφικής σου σχέσης. Ή της οικογένειας σου. Όμως αυτή η ποιότητα της σχέσης, της σχέσης που έχεις μεταξύ του εαυτού σου και των άλλων ανθρώπων, είναι ακριβώς η ίδια με την σχέση που έχεις με τον εαυτό σου.

Παρατήρησε τις σχέσεις σου με τους άλλους ανθρώπους

Και εδώ είναι κάτι πάρα πολύ σημαντικό. Σημείωσε το:

“Εάν Θέλεις να Μάθεις καλύτερα τον Εαυτό σου Παρατήρησε ποιες είναι οι Σχέσεις που Έχεις με τους άλλους Ανθρώπους.”

Άρχισε να παρατηρείς τους άλλους ανθρώπους,  παρατήρησε την άποψη που έχεις για τους άλλους ανθρώπους. Και αν θέλεις τώρα να αλλάξεις την σχέση που έχεις με αυτούς τους ανθρώπους, πήγαινε να βρεις αυτό που ανακάλυψες προηγουμένως μέσα στον εαυτό σου, και άλλαξε το. Και τότε θα γίνει ένα μαγικό πράγμα. Θα αλλάξει η σχέση που έχεις με τους άλλους ανθρώπους. Και όταν μάθεις να έχεις τις σχέσεις που χρειάζεσαι, που πρέπει, που θέλεις να έχεις με τους άλλους ανθρώπους, τότε μάντεψε τι; Θα μπορείς να έχεις καλύτερη σχέση συντροφική. Θα μπορείς να έχεις καλύτερους πελάτες, καλύτερους φίλους, καλύτερους εργοδότες, καλύτερους συνεργάτες κτλ.

Αλλά,  για να γίνει αυτό πρώτα, χρειάζεται να φτιάξεις το μέσα σου. Και αυτό χρειάζεται να το συνειδητοποιήσεις γιατί πρόσεξε: Δεν γίνεται εγώ να είμαι ένας άνθρωπος πάρα πολύ χαρούμενος , και την ίδια στιγμή να μπορώ να έχω σχέσεις καταθλιπτικές ή με ένταση. Όπως την ίδια στιγμή δεν είναι δυνατόν εγώ να είμαι ένας άνθρωπος καταθλιπτικός και την ίδια στιγμή να έχω χαρούμενες σχέσεις. Δεν γίνεται.

Άρα λοιπόν, αυτό που θέλω να κάνεις, είναι πρώτα απ’ όλα να συνειδητοποιήσεις την σχέση, την ποιότητα της σχέσης που έχεις με τον εαυτό σου. Η αγάπη που έχεις για τον εαυτό σου. Και μετά δες πως αυτή σχετίζεται με την ποιότητα της σχέσης που έχεις με τους άλλους ανθρώπους.

Ποιο είναι το Μυστικό για να Αλλάξεις τα Πάντα;

Εδώ έρχεται η μυστική ερώτηση:

Από το 0 έως το 10 πόσο Αγαπάς τον Εαυτό σου; Πόση Αγάπη δίνεις στον Εαυτό σου;

Γράψε από κάτω.

Πόσο πολύ αγαπάς τον εαυτό σου; Πόση αγάπη του δίνεις;

Αν είσαι πάνω από το 7-8-9 είσαι πάρα πολύ όμορφα. Πραγματικά να θυμάσαι πως η κοινότητα σε χρειάζεται. Γράψε τις σκέψεις σου. Πώς το κάνεις αυτό; Τι κάνεις καθημερινά; Πότε αποφάσισες, πως αποφάσισες να αγαπήσεις τον εαυτό σου; Να γεμίσεις με αγάπη γι’ αυτόν;

Αν είσαι κάτω από το 7 πραγματικά πίστεψε με θέλεις ένα κλικ για να περάσεις την βάση που είναι το 7-8.

Αν είσαι κάτω από το 5 θέλεις λίγο παραπάνω δουλειά αλλά δεν πειράζει. Αξίζει τον κόπο. Αξίζει την διαδρομή.

Ότι και να είναι αυτό θέλω, να είσαι ειλικρινής με τον εαυτό σου. Γιατί το να βάλεις 10 και να χαϊδέψεις τα αφτιά σου δεν λέει τίποτα. Το να βάλεις 0 και να είσαι πολύ σκληρός με τον εαυτό σου πάλι δεν λέει τίποτα, αν και αυτό είναι ένδειξη ότι δεν σε αγαπάς και σε μαστιγώνεις συνέχεια.

Δημιούργησε τη Ζωή που

Θέλεις & Αξίζεις, Ξεπερνώντας

τα Υποσυνείδητα Μπλοκαρίσματα

Ποιο είναι το Μυστικό για να Αλλάξεις τα Πάντα;

Έτσι λοιπόν θέλω τώρα να κοιτάξουμε να κάνουμε 3 πράγματα: Θέλω να κάνεις 3 πράγματα ούτως ώστε όπου και αν βρίσκεσαι σε αυτή την κλίμακα να πας στο επόμενο σκαλί.

Αφού λοιπόν έχεις αποκτήσει επίγνωση για το σημείο που βρίσκεσαι σε σχέση με την αγάπη του εαυτού σου, από το 0 έως το 10, θέλω να ορίσεις ένα πράγμα μέσα στην εβδομάδα, που αν κάνεις ο εαυτός σου θα νιώσει αυτή την φροντίδα και την αγάπη, την αγάπη για εσένα.

Ρώτησε τον εαυτό σου: “Τι θα ήθελες από εμένα προκειμένου να ξέρεις ότι σε αγαπώ;”. Και άκουσε τον. Αν βλέπεις ότι δυσκολεύεται να σου απαντήσει γιατί τον έχεις ξεχάσει πάρα πολλά χρόνια αποδέξου το. Φαντάσου ότι είναι μια φιλία την οποία την είχες παρατήσει πολύ καιρό. Δώσε της τον χώρο και τον χρόνο, να αναπτυχθεί η σχέση και να εκδηλωθεί η αγάπη.

Αφού κάνεις τα παραπάνω, το επόμενο βήμα είναι μέσα στην εβδομάδα, ότι σου είπε ο εαυτός σου να το κάνεις πράξη. Γράψε όμως ότι κάνεις σε ένα ημερολόγιο . Γιατί αν δεν το γράψεις σε ένα ημερολόγιο δεν θα το κάνεις ποτέ.

Ο ρόλος του ασυνείδητου νου

Τείνουμε οι άνθρωποι να κάνουμε αυτό που ξέρουμε καλύτερα. Αυτό που κάνουμε πάρα πολλά χρόνια. Και αν για πολλά χρόνια δεν έκανες αυτό που σου έλεγε ο εαυτός σου, τότε μην περιμένεις να είσαι συνεπής με κάτι καινούργιο που θα σε ξεβολέψει κιόλας.

Άρα κάνε ένα βήμα πίσω, δες τι θέλει ο εαυτός σου μέσα στην εβδομάδα, κάνε μια ειλικρινή συζήτηση μαζί του, σαν να έχεις ένα μικρό παιδί, που  σου ζητάει  να τον εμπιστευτείς. Πίστεψε με, ξέρει καλύτερα από εσένα για εσένα. Γιατί ο εαυτός σου είναι ο ασυνείδητος νους και ο ασυνείδητος νους είναι το 95%. Το 5% είναι η λογική και το μυαλό που τώρα μιλάμε.

Επέτρεψε λοιπόν στον ασυνείδητο νου να πάρει τα ινία γιατί μπορεί. Αγάπησε τον ασυνείδητο νου σου, αγάπησε τον εαυτό σου, γιατί όσο μάχεσαι, παλεύεις, τόσο πιο πολύ σηκώνεις αντίσταση. Κι όσο πιο πολύ αντίσταση σηκώνεις στο 95% της ύπαρξης σου, καταλαβαίνεις πως το μόνο που μπορείς να κάνεις, είναι να δημιουργήσεις πρόβλημα στον εαυτό σου.

Άρα λοιπόν επειδή θέλεις να είσαι χαρούμενος, καταλαβαίνεις  ότι για να γίνει αυτό πρέπει να αγαπήσεις τον εαυτό σου. Και για να αγαπήσεις τον εαυτό σου χρειάζεται να κάνεις τα ελάχιστα, που είναι ένα με δύο πράγματα μέσα στην εβδομάδα. Δεσμεύσου γιατί το αξίζει και ο εαυτός σου και εσύ και η σχέση σας και νιώσε αγάπη για εσένα.

Είσαι υπέροχος!

Να Αγαπάς τον Εαυτό σου και να Ζεις με Πάθος!

Πηγή: www.manolisischakis.gr.

Οικογένεια

Πώς να αναπτύξετε τη συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών σας

Πολύς λόγος γίνεται σήμερα για τη μεγάλη σημασία της Συναισθηματικής Νοημοσύνης
στην ευτυχία μας, στην προσωπική, οικογενειακή και επαγγελματική μας ζωή.
Σύμφωνα με τον ψυχολόγο Goleman, o οποίος πρόβαλε τον όρο και την αξία της
συναισθηματικής νοημοσύνης στη ζωή μας, ο ορισμός της είναι: ‘’To πλέγμα των ανθρωπίνων
ιδιοτήτων πάνω στο οποίο μπορεί ν’ υφανθεί μια ολοκληρωμένη ανθρώπινη προσωπικότητα. Είναι
μαζί υπομονή, επιμονή, δυνατότητα προσαρμογής, έλεγχος παρορμήσεων, αισιοδοξία, ελπίδα.
Συναισθηματική Νοημοσύνη σημαίνει να βρίσκεις κίνητρα για τον εαυτό σου, ν ’αντέχεις
στις απογοητεύσεις, να ελέγχεις την παρόρμηση, να χαλιναγωγείς την ανυπομονησία σου, να
ρυθμίζεις σωστά τη διάθεση σου και να εμποδίζεις την απογοήτευση να καταπνίγει την ικανότητά
σου για σκέψη.’’

Ο Συναισθηματικά Νοήμων άνθρωπος έχει τέσσερεις (4) δεξιότητες:

  • Αυτεπίγνωση (Επίγνωση του εαυτού του και των δυνατοτήτων του)
  • Αυτοδιαχείριση (Έχει μάθει να διαχειρίζεται τα αισθήματά του)
  • Κοινωνική Επίγνωση (Αντιλαμβάνεται με ακρίβεια τα συναισθήματα των άλλων) και
  • Διαχείριση σχέσεων (κατανοεί τη συμπεριφορά και τα κίνητρα των άλλων και χειρίζεται
    σωστά τις σχέσεις του).

Τα κύρια συναισθήματα, στα οποία καλούμαστε να έχουμε τον έλεγχο είναι ο θυμός, η
θλίψη, ο φόβος, η απόλαυση, η αγάπη, και η ντροπή. Πέρα από τα συναισθήματα χρειάζεται να
μάθουμε να χειριζόμαστε τις αντιξοότητες, τις ματαιώσεις, τις δυσκολίες στην οικογένεια και στη
δουλειά.
Καταλαβαίνετε λοιπόν, ως γονείς, πόσο σημαντικό είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να
αναπτύξουν την Συναισθηματική τους Νοημοσύνη. Είναι ένα από τα πιο βασικά εφόδια, που τους
δίνουμε στο ξεκίνημα της νέας τους ζωής, όταν εγκαταλείψουν το πατρικό τους σπίτι.

Η καλλιέργεια και η ανάπτυξη της Συναισθηματικής Νοημοσύνης ξεκινά από τα πρώτα
βήματα της ζωής του παιδιού. Αρχικά χρειάζεται να μάθει το παιδί πώς να αναγνωρίζει τα
συναισθήματά του και να τα εκφράζει με θετικό τρόπο.

Ο γονέας μπορεί να βοηθήσει το παιδί του να συνειδητοποιήσει την αξία του, τα ταλέντα
του, τις δυνατότητες του. Να υποστηρίζει και να ενισχύει την ικανότητα του παιδιού του να δέχεται
την απόρριψη, να την αντιμετωπίζει με τέτοιο τρόπο, χωρίς να χάνει την πίστη στον εαυτό του.

Τα βασικά στοιχεία της προσωπικότητας του παιδιού, που ο γονέας χρειάζεται να βοηθήσει
το παιδί του ν’ αναπτυχτούν, ώστε να είναι συναισθηματικό ώριμο, είναι:

  • Η υπομονή και η επιμονή.
  • Η δυνατότητα προσαρμογής. Να είναι ευέλικτο σε όποια κατάσταση.
  • Ο έλεγχος των παρορμήσεων και του θυμού.
  • Ο έλεγχος της θλίψης. Να μάθουν το παιδί οι γονείς να αντιμετωπίζει τη ζωή με αισιοδοξία
    και ελπίδα.
  • Να βάζει κίνητρα στον εαυτό του και να αντέχει στις απογοητεύσεις, στις ματαιώσεις και
    στις δυσκολίες.
  • Να ελέγχει το φόβο.
  • Να μη ντρέπεται.
  • Να ελέγχει την αγάπη και την απόλαυση.
    Να αναλαμβάνει την ευθύνη των πράξεων του και να μη ρίχνει το φταίξιμο σε άλλους.
  • Να το βοηθήσουν να αντιλαμβάνεται με ακρίβεια τα συναισθήματα των άλλων και να
    καταλαβαίνει τι τους συμβαίνει.
  • Να διαχειρίζεται τις σχέσεις του με τους άλλους με τον καλύτερο τρόπο.

Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να γνωρίζουν ότι η δική τους Συναισθηματική Νοημοσύνη
επηρεάζει άμεσα το επίπεδο της Συναισθηματικής Νοημοσύνης του παιδιού τους. Τα παιδιά
διδάσκονται τις δεξιότητες της Συναισθηματικής Νοημοσύνης από τους γονείς τους. Εάν ο γονέας
είναι συναισθηματικά μη νοήμων (ανώριμος), τα παιδιά χάνουν την καλύτερη πηγή μάθησης. Για
παράδειγμα ένας γονέας, που θυμώνει, φωνάζει με το παραμικρό, χάνει τον έλεγχο των νεύρων
του, του θυμού του και πέφτει σε κρίσεις υστερίας προς το/τη σύζυγο και τα παιδιά του, τι
παράδειγμα δίνει στο παιδί του; Είναι άκρως βέβαιο ότι το παιδί θα υιοθετήσει την ίδια
συμπεριφορά.

Αν αδιαφορείτε για τα συναισθήματά του, όταν σας μιλά και σας λέει ‘’τον πόνο του’’, δε
το βοηθάτε να οδηγηθεί στην αυτεπίγνωση. Ενώ, όταν το παρατηρείτε και ρωτάτε το παιδί σας
γιατί είναι λυπημένο, μαθαίνει να αναγνωρίζει τα συναισθήματά του, δεν τα αποφεύγει, τα
αντιμετωπίζει, μαθαίνει να τα διαχειρίζεται και επίσης μαθαίνει να δείχνει κατανόηση στη λύπη ή
στα συναισθήματα των φίλων του.

Αν σας μιλά για αυτά που του αρέσουν, τις επιθυμίες και τα όνειρά του και εσείς
αδιαφορείτε ή γελάτε, το παιδί όχι μόνο δε θα οδηγηθεί στην αυτεπίγνωση, αλλά θα χάσει την
πίστη στον εαυτό του και θα δημιουργήσει χαμηλή αυτοεκτίμηση και θα παραιτηθεί από τα όνειρα
του και γενικότερα από τη ζωή.

Γονείς αυταρχικοί, που ασκούν πίεση και φόβο, θα δουν το παιδί τους να μένει
συναισθηματικά ανώριμο σαν το δενδράκι, που δεν πρόλαβε να κάνει ρίζες και εκτέθηκε στις πιο
αντίξοες καιρικές συνθήκες.

Γονείς που εξασκούν τη Συναισθηματική Νοημοσύνη με τα παιδιά τους , ανατρέφουν
αγόρια και κορίτσια, τα οποία είναι πιο ευτυχισμένα, προσαρμόζονται καλύτερα στο κοινωνικό
περιβάλλον, παίρνουν καλύτερους βαθμούς και φθάνουν αργότερα σε υψηλότερο επίπεδο
επαγγελματικής επιτυχίας. Επίσης παρουσιάζουν χαμηλότερα επίπεδα προβληματικής
συμπεριφοράς π.χ αδικαιολόγητες απουσίες στο σχολείο, τσιγάρο, ποτό, ναρκωτικά.
Ο αγώνας σας για την ανάπτυξη της Συναισθηματικής Νοημοσύνης των παιδιών σας
χρειάζεται να είναι συνεχής και αμείωτος. Είναι ό,τι καλύτερο έχετε να κάνετε για αυτά,
εκφράζοντας στην πράξη την αληθινή σας αγάπη.

Ευκαρπίδου Αλεξάνδρα

Παιδαγωγός-Σύμβουλος επικοινωνίας και επιχειρήσεων

Continue Reading

Ψυχολογία

Αντιμετωπίστε την κρίση με… αισιοδοξία

Διάφορες έρευνες που έχουν γίνει κατά καιρούς έχουν αποδείξει ότι ο παράγοντας αισιοδοξία, η ικανότητα χειρισμού των συναισθημάτων του άγχους και της έντασης, αλλά και η ικανότητα κατανόησης των συναισθημάτων των άλλων δηλαδή η ενσυναίσθηση, συμβάλλουν θεαματικά στην αύξηση της αποδοτικότητας κυρίως στον εργασιακό χώρο. Για να είναι λοιπόν ένα  άτομο αποδοτικό και καταξιωμένο επαγγελματικά, θα πρέπει να διαθέτει εκτός από υψηλή γνωστική νοημοσύνη και συναισθηματική νοημοσύνη.

Είναι  απόλυτα σαφές ότι δεν μπορούμε να “διατάξουμε” τον εαυτό μας να αισθάνεται και να συμπεριφέρεται με έναν συγκεκριμένο, προκαθορισμένο τρόπο ή ένταση εφόσον γνωρίζουμε την πηγή δημιουργίας και προέλευσης των συναισθημάτων μας.

Και όμως παρόλου την νοητή ύπαρξη αυτού  του μονόδρομου ή άλλου τι συνόρου που φράζει τέλος πάντων την ανέλεγκτη έκρηξη των συναισθημάτων, θεωρείται ότι στην πραγματικότητα υπάρχουν νευρώνες που μπλοκάρουν τα συναισθήματα και δημιουργούν αυτό που λέμε αυτοέλεγχο ή αλλιώς mind control. 

 Ο νους μας, δηλαδή το μυαλό μας έχει πολλαπλές δυνατότητες ενέργειας και σκέψης, παρόλα αυτά εμείς σε καθημερινή βάση χρησιμοποιούμε μόνο το 10% από αυτές.

  1. Πως μπορούμε λοιπόν να επιτύχουμε απόλυτο έλεγχο του νου ?
  2. Τι είναι το mind control και πως ενεργοποιείται μέσω της συμπεριφοράς κάποιων ανθρώπων ?
  3. Γιατί κάποιοι υφίστανται “συναισθηματική τύφλωση” με αποτέλεσμα πλήρη απώλεια του ελέγχου των συναισθημάτων τους ?
  4. Πως  σκεπτόμενοι θετικά κάποιοι βλέπουν το ποτήρι τους πάντα μισογεμάτο, χωρίς ποτέ να  υποστούν  “συγκινησιακή πειρατεία “?

Η βάση της κατανόησης του mind control είναι η σωματική κατά πρώτο λόγο και η νοητική  κατά δεύτερο λόγο χαλάρωση. Ο χαλαρός νους έχει την δυνατότητα να πολλαπλασιάζει την θετική σκέψη δημιουργώντας ευεργετικά αποτελέσματα όχι μόνο ψυχοσωματικά αλλά και διανοητικά με απεριόριστη εμβέλεια αναλόγως των περιστάσεων.

Σ΄ αυτήν την δεδομένη  χαλαρή χρονική στιγμή το μυαλό αδειάζει εντελώς, φρεσκάρεται και επαναφορτίζεται με εντολές  που καθοδηγούνται από το υποσυνείδητό μας. Είναι η μαγική στιγμή που διαγράφουμε ότι θέλουμε και στοχεύουμε ότι επιζητούμε, είναι η στιγμή που σαν να ξυπνούμε από λήθαργο έχοντας την λύση του όποιου προβλήματος χαρτογραφημένη μπροστά μας.

Με το mind control εκπαιδευόμαστε στο να αναγνωρίζουμε και να αφυπνίζουμε τις προσωπικές δυνατότητες του καθενός, να αξιοποιούμε κομμάτια του μυαλού μας  που λησμονήσαμε στο διάβα μας, και συγχρόνως να δημιουργούμε θετικά και παραγωγικά αποτελέσματα.

Σύμφωνα με τον Goleman η συναισθηματική νοημοσύνη είναι μια μορφή κοινωνικής νοημοσύνης, δηλαδή είναι η ικανότητα να κατανοεί κάποιος τον τρόπο που λειτουργούν  τα συναισθήματα των άλλων και να ελέγχει τα δικά του. Η συναισθηματική νοημοσύνη συμβάλλει στην προσωπική και επαγγελματική επιτυχία δεδομένης της σωστής δόσης διαχείρισης γνώσης.

Διαχείριση γνώσης σημαίνει καλύτερη επικοινωνία, καλύτερη απόδοση.

Εξασφάλιση γνώσης για το εργασιακό περιβάλλον, σημαίνει πηγή πλούτου και δύναμης, σημαίνει καλλίτερη επικοινωνία των ανθρώπων, σημαίνει αύξηση παραγωγικότητας.

Διαχείριση γνώσης σημαίνει συγκέντρωση πνευματικών παγίων γνώσης και μεθόδων επικοινωνίας, με αποτέλεσμα σωστή εκμετάλλευση τεχνογνωσίας και τεχνολογίας, σχεδιασμό και επιθετική προώθηση νέων προϊόντων  στην αγορά,  ανάπτυξη δημιουργικότητας, διασφάλιση καινοτόμου  και φιλικού περιβάλλοντος.

Η διαχείριση γνώσης  [knowledge Management] εστιάζεται στην σωστή αντιμετώπιση του ανθρώπινου παράγοντα. Αποτελεί διαδικασία σύζευξης ανθρωπίνων πόρων και τεχνολογικών μέσων με στόχο την αποτελεσματικότητα. Αποτελεί πυλώνα συγκέντρωσης ατομικής γνώσης, αποθήκευση αυτής της γνώσης σε δομές επεξεργασίας μέσα και έξω από την επιχείρηση  και επαναχρησιμοποίηση στην πρώτη ζήτηση  για αντιμετώπιση προβλημάτων ή εξεύρεση λύσεων πρακτικών με κυριότερο παράγοντα την σωστή διαχείριση των συναισθημάτων.

Ας μη λησμονούμε λοιπόν την ρήση του Αριστοτέλη:

Εκείνος που εξοργίζεται για εκείνο που πρέπει και με εκείνον που πρέπει, και επιπλέον όπως, όταν και για όσο χρόνο πρέπει, είναι αξιέπαινος ”.

Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη το να θυμώνει κανείς είναι εύκολο, το να θυμώνει όμως τη σωστή στιγμή  με τον σωστό τρόπο και με το κατάλληλο πρόσωπο, αυτό είναι και  το δυσκολότερο σημείο που θα πρέπει να γνωρίζει πώς να  το αντιμετωπίζει.

Διαβάζοντας τα παραπάνω, τουλάχιστον στο θεωρητικό του κομμάτι  υπάρχει πλήρη κατανόηση, τι γίνεται όμως στην πράξη και ποιος είναι ο τρόπος  που θα μας βοηθήσει να επιτύχουμε απόλυτο έλεγχο του νου και της σκέψης μας;

Πράγματι είναι γνωστό ότι τα συναισθήματα προέρχονται και καθορίζονται από την αμυγδαλή, ένα από τα συναισθηματικά κέντρα του νευρωνικού κυκλώματος και παίζει σημαντικό ρόλο στην συναισθηματική και λογική ζωή μας. Για τον λόγο αυτόν δεν μπορούμε να επέμβουμε σε ισχυρά συναισθήματα ακριβώς γιατί αυτά επικρατούν πάντα. Είναι σαν να θεωρούμε ότι υπάρχει μια δίαυλος  που καταλήγει σε αδιέξοδο με κατεύθυνση από την αμυγδαλή στον εξωτερικό φλοιό του εγκεφάλου.

Ρούλα Κωτούδη

Σύμβουλος Επικοινωνίας

Continue Reading

Ψυχολογία

Συναισθηματική Νοημοσύνη ή Νοημοσύνη Της Καρδιάς :

Το πιο σημαντικό κριτήριο για διακεκριμένες επιδόσεις σε μεμονωμένα άτομα, ομάδες και οργανισμούς ( Daniel Goleman, καθηγητής Ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο του Harvard & πρόεδρος του Ιδρύματος Έρευνας για τη Συναισθηματική Νοημοσύνη στο χώρο της εργασίας )

Συναισθηματική Νοημοσύνη: μια νέα φράση στο καθημερινό μας λεξιλόγιο που άλλαξε ριζικά όχι μόνο τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την προσωπική υπεροχή αλλά επαναπροσδιόρισε το κριτήριο για την επιτυχία στην εργασία.

Εδώ και δεκαετίες διακεκριμένοι άνθρωποι στο  χώρο των επιχειρήσεων επισημαίνουν ότι το κριτήριο που κάνει τη διαφορά όσον αφορά την επίδοση στην εργασία, δεν είναι μόνο πόσο έξυπνοι είμαστε, δηλαδή ο υψηλός Δείκτης Νοημοσύνης μας (ΔΝ), αλλά ούτε και η πείρα που διαθέτουμε, δηλαδή η εξειδίκευση στην εκτέλεση μιας συγκεκριμένης εργασίας.

Οι άνθρωποι αυτοί αναφέρονταν μέχρι σήμερα στα ταλέντα που εξασφαλίζουν την υπεροχή σε κάθε εργασία, με όρους όπως «χαρακτήρας» ή «προσωπικότητα» και εννοούσαν ένα σύνολο από προσωπικές και κοινωνικές ικανότητες όπως : να ακούν, να επηρεάζουν, να συνεργάζονται, να δημιουργούν κίνητρα στους ανθρώπους και να εργάζονται καλά μαζί τους.

Σήμερα όλα αυτά είναι επιτέλους πιο κατανοητά και ακούν στο όνομα «συναισθηματική νοημοσύνη». Η συναισθηματική νοημοσύνη παρέχει το νέο πλαίσιο σκέψης που απαντά, με συγκεκριμένα στοιχεία από εμπειρικές έρευνες 25 ετών σε ηγέτες επιχειρήσεων σε όλο τον κόσμο και σε περισσότερους από 500 -μεταξύ των πρώτων σύμφωνα με το Fortune- οργανισμούς, στο ερώτημα αν είναι ο νους ή η καρδιά που εξασφαλίζει τη διακεκριμένη επίδοση ή ηγεσία στην εργασία.

Η απάντηση δίνει τη χρυσή τομή ανάμεσα στις ικανότητες του μυαλού και της καρδιάς, ή για να μιλήσουμε πιο επιστημονικά, ανάμεσα στις γνωστικές διεργασίες και στο συναίσθημα. Κάποιες ικανότητες είναι σαφώς γνωστικού τύπου, όπως η αναλυτική σκέψη ή η τεχνική εξειδίκευση. Άλλες συνδυάζουν σκέψη και συναίσθημα, οι οποίες ονομάζονται από τη θεωρία της συναισθηματικής νοημοσύνης «συναισθηματικές δεξιότητες».

Η διαφορά που κάνει κάποιους τους καλύτερους γκουρού στην εργασία τους, δεν είναι η διανοητική τους υπεροχή, αλλά οι συναισθηματικές τους δεξιότητες που τους βοηθάνε να αξιοποιήσουν στο έπακρο τη διανοητική τους ιπποδύναμη. Ο λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι δεν καταφέρνουν να χρησιμοποιήσουν όλο το δυναμικό τους είναι η συναισθηματική ανεπάρκεια .

Οι συναισθηματικές δεξιότητες αποτελούν τις βασικές διαστάσεις της συναισθηματικής νοημοσύνης, οι οποίες είναι ιδιαίτερα σημαντικές προκειμένου να μάθουν οι άνθρωποι τις ικανότητες που είναι απαραίτητες για να πετύχουν στο χώρο της εργασίας.

Αυτές είναι :

  • η Αυτοεπίγνωση (επίγνωση των συναισθημάτων, ακριβής αυτοαξιολόγηση, αυτοπεποίθηση)
  • η Αυτορύθμιση (αυτοέλεγχος, αξιοπιστία, ευσυνειδησία, προσαρμοστικότητα, καινοτομία)
  • τα Κίνητρα συμπεριφοράς (τάση προς επίτευξη, δέσμευση, πρωτοβουλία, αισιοδοξία)
  • η Ενσυναίσθηση (κατανόηση των άλλων, προσανατολισμός στην παροχή υπηρεσιών, ενίσχυση της ανάπτυξης των άλλων, σωστός χειρισμός της διαφορετικότητας, πολιτική αντίληψη) και
  • οι Κοινωνικές δεξιότητες (επιρροή, επικοινωνία, ηγεσία, καταλυτική δράση όσον αφορά την αλλαγή, χειρισμός διαφωνιών, καλλιέργεια δεσμών, σύμπραξη και συνεργασία, ομαδικές ικανότητες)

Για παράδειγμα, αν κάποιος είναι ανεπαρκής σε κοινωνικές δεξιότητες δεν θα είναι σε θέση να πείσει ή να εμπνεύσει άλλους, να παίξει το ρόλο του ηγέτη ομάδων ή να προβεί σε καταλυτικές αλλαγές. Αν πάλι κάποιος έχει χαμηλό επίπεδο αυτοεπίγνωσης, δεν θα κατανοεί τις δικές του αδυναμίες, ούτε θα διαθέτει την αυτοπεποίθηση που προέρχεται από την πίστη στα προσόντα του.

Το βέβαιον είναι ότι κανείς διακεκριμένος σε ηγετική θέση δεν είναι τέλειος σε όλες τις συναισθηματικές ικανότητες. Όλοι αναπόφευκτα έχουν ένα προφίλ ισχυρών και αδύνατων σημείων. Ωστόσο τα συστατικά για τη διακεκριμένη επίδοση απαιτούν να είναι κάποιος δυνατός μόνο σε μερικές από αυτές τις ικανότητες –κατά κανόνα περίπου σε έξι-  οι οποίες πρέπει να είναι μοιρασμένες σ’ όλες τις διαστάσεις της συναισθηματικής νοημοσύνης.

Αναστασία Μουστάκα

Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια  

Continue Reading

Trending