Connect with us

Βιβλία

Σκυταλοδρομία Λόγου

Η διοργάνωση «Αθήνα 2018 – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου» του Δήμου Αθηναίων προσκαλεί το αναγνωστικό κοινό στην 6η Σκυταλοδρομία Λόγου, την Τρίτη 27 Νοεμβρίου και ώρα 19:00, στο Δημαρχιακό Μέγαρο της Αθήνας (αίθουσα Τελετών), όπου ο ποιητής, διηγηματογράφος και σκηνοθέτης Θοδωρής Γκόνης παραδίδει τη σκυτάλη στον συγγραφέα Μάκη Τσίτα.

Η Σκυταλοδρομία Λόγου πραγματοποιείται κάθε μήνα στην Αθήνα και φέρνει κοντά Έλληνες συγγραφείς από διαφορετικά κειμενικά είδη σε μια πρωτότυπη διαδοχή ιδεών, κειμένων και λόγου. Μετά τους Τίτο Πατρίκιο, Παντελή Μπουκάλα, Ρέα Γαλανάκη, Δημήτρη Δασκαλόπουλο – Μαρία Στασινοπούλου, Νίκο Βατόπουλο, ο Θοδωρής Γκόνης παραδίδει τη σκυτάλη στον Μάκη Τσίτα, με αφορμή τα παιδικά βιβλία του Και βγάζω το καπέλο μου (Εκδόσεις Κόκκινη Κλωστή Δεμένη, 2018) και Ο αδέσποτος Κώστας (Εκδόσεις Ψυχογιός, 2014). Η εκδήλωση εντάσσεται στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας «Έλληνες Συγγραφείς» και η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό. Τη συζήτηση συντονίζουν οι: Νατάσα Βησσαρίωνος, δημοσιογράφος, και Ανθούλα Δανιήλ, δρ φιλολογίας – κριτικός λογοτεχνίας. Η εκδήλωση πραγματοποιείται σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Άγρα, Κόκκινη Κλωστή Δεμένη και Ψυχογιός.

Ο προηγούμενος σκυταλοδρόμος, Νίκος Βατόπουλος, παραδίδοντας τη σκυτάλη στον Θοδωρή Γκόνη, με αφορμή το βιβλίο του Εφτά λευκά πουκάμισα (Εκδόσεις Άγρα, 2017), σχολίασε: «Η τελευταία συλλογή διηγημάτων του δοξάζει την πλαστικότητα, την ευλυγισία και τον πλούτο της ελληνικής γλώσσας, με έναν τρόπο σχεδόν εμμονικό. Είναι μικρές ιστορίες, που διαγράφουν μεγάλες εσωτερικές διαδρομές. Έχει έναν τρόπο να φέρνει τη γεύση της σκόνης, των καρπών, του χώματος, του ξύλου, της σάρκας. Ο χώρος του Γκόνη είναι κοιτίδα μνήμης. Σαν ένα απλό, αρχέγονο, ελληνικό σπίτι».

Ο Θοδωρής Γκόνης στην εκδήλωση σχολίασε: «Στα διηγήματά μου έχω προσωπικά βιώματα. Ταξιδεύοντας διαρκώς μεταξύ βορρά και νότου έχω νιώσει τον νόστο, τη νοσταλγία της επιστροφής στον τόπο και τον χρόνο. Πατρίδα για μένα είναι ο χρόνος κι εκεί που βλέπεις με καθαρό μάτι τον εαυτό σου – και η Αθήνα με βοήθησε πολύ σε αυτό. Επίσης, τρέφω μεγάλο πάθος για τους δασκάλους μου, που μου έδωσαν τη δυνατότητα να γίνω κι εγώ μέρος των έργων τους. Είμαι ευγνώμων για κάποιους ανθρώπους που είχαν από μένα αίτημα ποιότητας και αυστηρότητα. Όταν παίρνεις στα χέρια σου ένα Όχι, είναι υπέροχο να το γυρίζεις σε Ναι! Αυτό μου δίνει δύναμη. Η συμβουλή είναι το χειρότερο πράγμα. Ας αφήσουμε να μιλά καλύτερα το παράδειγμα». Για την επιλογή του να δώσει τη σκυτάλη στον συγγραφέα Μάκη Τσίτα, δήλωσε: «Επέλεξα να δώσω τη σκυτάλη στον Μάκη Τσίτα, επειδή έχω διαβάσει τα βιβλία του, τόσο τα παιδικά, όσο και ενηλίκων –όπως το βραβευμένο το 2014 από την Ευρωπαϊκή Ένωση Μάρτυς μου ο Θεός– και εκτιμώ τη γραφή του. Αυτό που μου κεντρίζει το ενδιαφέρον είναι ότι γράφει για παιδιά, αλλά όχι μόνον. Οι παιδικές ιστορίες του δεν αφορούν μόνο παιδιά. Αυτό μ’ αρέσει πολύ και στο θέατρο, με τα έργα που είναι γραμμένα υποτίθεται για παιδιά, αλλά διαβάζοντάς τα διαπιστώνω ότι απευθύνονται και στους μεγάλους».

Ο Μάκης Τσίτας σχολίασε σχετικά: «Τον Θοδωρή Γκόνη τον θαυμάζω και τον παρακολουθώ χρόνια, κυρίως ως στιχουργό. Τα τραγούδια του με έχουν συντροφεύσει σε σημαντικές στιγμές της ζωής μου. Είναι μεγάλη μου χαρά που η σκυτάλη περνάει σ’ εμένα, σε αυτή την πολύ ωραία διοργάνωση, παρέα με τόσο σημαντικούς δημιουργούς!»

Στη Σκυταλοδρομία Λόγου, συγγραφείς επιλέγουν ο καθένας το αγαπημένο του βιβλίο από διαφορετική κατηγορία λόγου (Ποίηση, Ιστορία, Βιογραφία/Απομνημονεύματα/Ημερολόγιο, Μυθιστόρημα, Νουβέλα/Διήγημα, Επιστήμη, Θέατρο, Βιβλία για παιδιά και εφήβους, Φιλοσοφία, Κριτική/Δοκίμιο, κ.ά.). Στη συνέχεια, καλούν τον συγγραφέα του βιβλίου αυτού σε έναν ανοικτό, δημόσιο διάλογο με τη συμμετοχή του κοινού, παραδίδοντάς του τη σκυτάλη προκειμένου, στην επόμενη εκδήλωση, να επιλέξει και να παρουσιάσει τον επόμενο δημιουργό. Η δράση διαρκεί όλη τη χρονιά της διοργάνωσης. Συντονιστές-παρουσιαστές της εκάστοτε εκδήλωσης είναι εκπρόσωποι από τον χώρο των γραμμάτων και των τεχνών – καλλιτέχνες, συγγραφείς, δημοσιογράφοι, πανεπιστημιακοί, κ.ά. Παράλληλα, στην εκδήλωση γίνονται αναγνώσεις ή και προβολές οπτικοακουστικού υλικού.

Στοιχεία για τους συγγραφείς:

Ο Θοδωρής Γκόνης γεννήθηκε στο Ναύπλιο. Είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Πέλου Κατσέλη. Σπούδασε Οικονομικά. Εργάστηκε ως ηθοποιός μέχρι το 1996 και έκτοτε ασχολείται κυρίως με τη σκηνοθεσία. Έχει συνεργαστεί με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, το Μέγαρο Μουσικής, ΔΗΠΕΘΕ και θιάσους του ελεύθερου θεάτρου, σκηνοθετώντας σύγχρονα και κλασικά έργα. Επίσης, έχει γράψει και σκηνοθετήσει αρκετές μουσικοθεατρικές παραστάσεις. Διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου και του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών. Την περίοδο αυτή είναι καλλιτεχνικός διευθυντής στο Φεστιβάλ Φιλίππων και το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας.

Έχει συνεργαστεί ως στιχουργός με τους σπουδαιότερους Έλληνες συνθέτες του έντεχνου ελληνικού τραγουδιού. Από τις Εκδόσεις Άγρα κυκλοφορούν τα βιβλία του: Τραγούδια (1993), Ένα τραγούδι για τον Νίκο Γκάτσο (1993), Λόγια για τραγούδια (1997), Τα πορτοκάλια της Παλαιάς Επιδαύρου (2000), Αγρινίου. Καρόλου Ντηλ και Τσιμισκή (2004), Καρόλου Ντηλ και Τσιμισκή (2008), Ο ύπνος της Αδριανουπόλεως (2011), Εφτά λευκά πουκάμισα (2017). Από τις Εκδόσεις Γαβριηλίδη κυκλοφορούν τα βιβλία του: Η πύλη της ξηράς (1993) και Ο Ξεπεσμένος Δερβίσης (2007), ενώ για τις Εκδόσεις Μεταίχμιο έχει επιμεληθεί το βιβλίο Ναύπλιο: Μια πόλη στη λογοτεχνία (2004).

Ο Μάκης Τσίτας γεννήθηκε το 1971 στα Γιαννιτσά. Πήρε πτυχίο δημοσιογραφίας και συνεργάστηκε με ραδιοφωνικούς σταθμούς στη Θεσσαλονίκη. Από το 1994 ζει μόνιμα στην Αθήνα και εργάζεται στον χώρο των εκδόσεων. Ήταν αρχισυντάκτης του λογοτεχνικού περιοδικού Περίπλους (1994-2005) και συνεκδότης και διευθυντής του περιοδικού για το βιβλίο Index (2006-2011). Το 2012 ίδρυσε το Diastixo.gr, το ενημερωτικό site για το βιβλίο και τον πολιτισμό. Είναι μέλος του Δ.Σ. της Εταιρείας Συγγραφέων.

Λογοτεχνικά κείμενά του έχουν συμπεριληφθεί σε ανθολογίες, έχουν δημοσιευτεί σε περιοδικά και εφημερίδες κι έχουν μεταφραστεί στα γερμανικά, τα γαλλικά, τα ισπανικά, τα αγγλικά, τα εβραϊκά, τα αλβανικά, τα σουηδικά, τα φινλανδικά και τα ιταλικά. Έργα του σκηνοθέτησαν η Σοφία Καραγιάννη (Θέατρο Vault), η Έρση Βασιλικιώτη («Θέατρο των Καιρών»), η Taru Makela (Christine and Goran Schildt Foundation, Φινλανδία) και ο Alexandru Mazgareanu (Θέατρο Nottara, Ρουμανία). Στίχους του μελοποίησαν ο Γιώργος Σταυριανός, ο Τάκης Σούκας και η Τατιάνα Ζωγράφου. Έχει εκδώσει τρία βιβλία για ενήλικες και είκοσι βιβλία για παιδιά. Για το μυθιστόρημά του Μάρτυς μου ο Θεός έλαβε το Βραβείο Λογοτεχνίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2014 (European Union Prize for Literature) και τιμήθηκε από τον Δήμο Αθηναίων, τον

Δήμο Πέλλας, τον Δήμο Έδεσσας, τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Έδεσσας και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Το Μάρτυς μου ο Θεός κυκλοφορεί ήδη σε 8 ευρωπαϊκές γλώσσες και πρόκειται σύντομα να κυκλοφορήσει σε άλλες 4.

Το πρόγραμμα της διοργάνωσης «Αθήνα 2018 – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου» του Δήμου Αθηναίων υλοποιείται χάρη στη στήριξη και των δωρητών: Μέγας δωρητής είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Χρυσοί δωρητές είναι το Ίδρυμα Ι. Λάτση και η εταιρία Core Α.Ε. Δωρητές είναι το Ίδρυμα Ωνάση, το Κοινωφελές Ίδρυμα Κοινωνικού και Πολιτιστικού Έργου (ΚΙΚΠΕ), το Ίδρυμα Α.Κ. Λασκαρίδη και ο Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων Λόγου (ΟΣΔΕΛ). Πολύτιμοι υποστηρικτές είναι η Aegean Airlines, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών και η εταιρία Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ).

Πηγή

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Βιβλία

Μια χρονιά γεμάτη βιβλία παντού!

Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου του δήμου Αθηναίων: Μια χρονιά γεμάτη βιβλία παντού!

615 δράσεις, 212 συνεργαζόμενοι φορείς και 450.000 επισκέπτες σε μια χρονιά -Το γιορτάζουμε με μια μεγάλη εκδήλωση αυτή την Κυριακή, ανοικτή στο κοινό!

Η μεγάλη γιορτή της ανάγνωσης, 12 μήνες με βιβλία παντού, περισσότερες από 615 δράσεις και εκδηλώσεις σε γειτονιές της Αθήνας, ένα στοίχημα συνεργασιών με 212 διαφορετικούς φορείς που έδειξε ότι η Αθήνα ξέρει και μπορεί να συνεργάζεται, εκδηλώσεις ανοικτές σε όλους τους κατοίκους αλλά και τους πολυάριθμους επισκέπτες της πόλης που ξεπέρασαν τις 450 000, κλείνει τον κύκλο του σε λίγες μέρες.

Με μια γιορτή μελοποιημένης ποίησης, στο θέατρο Ολύμπια, με τους δημοφιλείς και καταξιωμένους καλλιτέχνες Μανώλη Μητσιά και Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, που ερμηνεύουν αποσπάσματα από τους μεγάλους ποιητές της σύγχρονης ιστορίας μας, την Κυριακή 21 Απριλίου στις 21.00, η Αθήνα παραδίδει τη σκυτάλη του θεσμού της UNESCO στη Σάρτζα των Ενωμένων Αραβικών Εμιράτων.

«Όταν ξεκινήσαμε να σχεδιάζουμε το πρόγραμμα της Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου δεν φανταζόμασταν κι εμείς οι ίδιοι αφενός τη μεγάλη απήχηση που θα είχε στους κατοίκους κι επισκέπτες αλλά και τη θετική και δημιουργική ανταπόκριση που θα συναντούσαμε», τόνισε ο δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης. «Ο θεσμός της Παγκόσμιας Πρωτεύουσας Βιβλίου της UNESCO είναι μια αποκαλυπτική εμπειρία. Όλοι συνεργαστήκαμε σε ένα πρόγραμμα με σκοπό να φέρει τα «Βιβλία παντού». Το βιβλίο έγινε αυτή τη χρονιά μια συναρπαστική περιπέτεια, φέρνοντας τις αφηγήσεις και τις παραλλαγές τους, τη λογοτεχνία, τις επιστήμες και τις τέχνες, τις εκπαιδευτικές δράσεις και τις πρωτοβουλίες για ευάλωτες κοινωνικές ομάδες στις γειτονιές της Αθήνας. Ναι, καταφέραμε να διοργανώσουμε μια γιορτή ανοιχτή, μια γιορτή για τους πολίτες, χωρίς αποκλεισμούς, δώσαμε βήμα κι ευκαιρίες έκφρασης σε νέους -φέραμε τον πολιτισμό στις γειτονιές, δεν περιμέναμε να πάει ο πολίτης στον πολιτισμό. Εύχομαι και ελπίζω, ορισμένες από τις θεματικές, αλλά και ο καινοτόμος τρόπος των συνεργειών, να αποτελέσουν κληρονομιά για την Αθήνα, τρόπο λειτουργίας για μια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που μπορεί και πρέπει να εδραιωθεί και ως προορισμός και σύγχρονου πολιτισμού», συμπλήρωσε ο Γ. Καμίνης, ευχαριστώντας θερμά όσους εργάστηκαν και συνεργάστηκαν σε αυτή την διαδρομή.

Από τις 615 δράσεις, οι 173 υλοποιήθηκαν σε συνεργασία με δημοτικούς φορείς, οι 76 με δημόσιους, οι 255 με ιδιωτικούς, οι 42 με Πρεσβείες και Ινστιτούτα και οι 69 με Αστικές Μη Κερδοσκοπικές Εταιρείες. Στις εκδηλώσεις της διοργάνωσης συμμετείχαν συνολικά περίπου 450.000 άνθρωποι κάθε ηλικίας, καταγωγής, ιδιότητας, κάτοικοι ή επισκέπτες της Αθήνας.

Το πρόγραμμα της Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου του δήμου Αθηναίων, μέγας δωρητής της οποίας είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, αναπτύχθηκε σε 8 βασικές θεματικές ενότητες:

Ένας Κόσμος Συγγραφείς: Κάθε μήνα τουλάχιστον ένας ξένος συγγραφέας επισκεπτόταν την Αθήνα σε ένα διάλογο με το κοινό για τη συγγραφική τέχνη αλλά και τη σύγχρονη κοινωνία. Ανάμεσά τους η νομπελίστα Χέρτα Μύλερ, οι τιμημένοι με Booker Ίαν ΜακΓιούαν και Τζορτζ Σόντερς, με Πούλιτζερ ο Jeffrey Eugenides και πολλοί άλλοι, αιφνιδιάζοντας συχνά με τις γνώσεις αλλά και την αγάπη τους για τη σύγχρονη Ελλάδα.

Μια πρωτότυπη Σκυταλοδρομία Λόγου, συνέδεσε σε μια νοητή, διαφορετική αλυσίδα Έλληνες δημιουργούς από διαφορετικά κειμενικά είδη λόγου. Κάθε μήνα ένας συγγραφέας επέλεγε ένα βιβλίο που ξεχώρισε και ήταν σημαντικό για εκείνον και έδινε τη σκυτάλη στον συγγραφέα του, στο πλαίσιο ενός ανοικτού διαλόγου με το κοινό και ξεχωριστούς συντονιστές. Διαφορετικά κειμενικά είδη αντικρίστηκαν, αναδείχθηκαν απρόσμενες συνάφειες, επιρροές, αγάπες κι προτιμήσεις. Το σύνθημα έδωσε ο Τίτος Πατρίκιος και συνέχισαν οι Παντελής Μπουκάλας, Ρέα Γαλανάκη, Δημήτρης Δασκαλόπουλος και Μαρία Στασινοπούλου, Νίκος Βατόπουλος, Θοδωρής Γκόνης, Μάκης Τσίτας, Χριστόφορος Χαραλαμπάκης, Soloúp (Αντώνης Νικολόπουλος), Δήμος Αβδελιώδης, Σταμάτης Κριμιζής και Θεόδωρος Παπαγγελής.

Οι «Ανοικτές Συλλογές» ήταν ένα πρόγραμμα με περίπου 40 μουσεία, ινστιτούτα και πολιτιστικοί φορείς να παρουσιάζουν, συχνά για πρώτη φορά, σπάνιο αρχειακό υλικό και συλλογές, προσφέροντας διαφορετικού είδους αφηγήσεις και αναγνώσεις με ελεύθερη είσοδο στο κοινό. Ορισμένοι από τους συμμετέχοντες ήταν οι: Goethe-Institut Athen, Ωδείο Αθηνών, Γεννάδειος Βιβλιοθήκη, Ελληνοαμερικανική Ένωση, Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία, Γαλλική Σχολή Αθηνών, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, Μουσική Βιβλιοθήκη του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, Ίδρυμα Ευγενίδου. Μια θεματική που ελπίζουμε να γίνει θεσμός για την πόλη.

Το σύνθημα «Βιβλία Παντού» έγινε πράξη με Βιβλιοθήκες και συγγραφείς που ταξίδεψαν κάνοντας την ανάγνωση απόλαυση και παιχνίδι, ακόμη και για ομάδες πληθυσμού με διαφορετική γλώσσα.

Οι «Αθηναϊκές Διαδρομές Βιβλίου» με 48 διαδρομές μας ξανασύστησαν την πόλη και τα μυστικά της μέσα από τα βιβλία, μαζί με τους συγγραφείς τους, ενώ η ενότητα «Μεγάλη Γιορτή της Ανάγνωσης» με 234 ποικίλες δράσεις έγιναν πόλος έλξης για εκατοντάδες ανθρώπους. Επιβεβαιώνοντας το σύνθημα «Βιβλία παντού», διοργανώθηκαν 109 δράσεις σε γειτονιές της Αθήνας εκτός κέντρου και 96 δράσεις σε υπαίθριους και ανοικτούς χώρους.

Κυριολεκτικό όχημα για τη διάδοση του βιβλίου ήταν η Κινητή Βιβλιοθήκη του δήμου Αθηναίων, μια δράση του ΟΠΑΝΔΑ. Μια δανειστική βιβλιοθήκη που επισκεπτόταν τις γειτονιές της πόλης με πάνω από 3.000 βιβλία για κάθε ηλικία. Η Πλανόδια βιβλιοθήκη για τα δικαιώματα του παιδιού που συναντούσε παιδιά σε ανοικτούς χώρους και πλατείες της πόλης. Η Echo Library που φέρνει βιβλία σε διάφορες γλώσσες σε προσφυγικούς πληθυσμούς, τα Βιβλία σε Ρόδες που σύστησαν το βιβλίο σε παιδιά προσχολικής ηλικίας και τις οικογένειές τους σε 68 βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς του δήμου Αθηναίων. Η χνουδωτή, πρωτοποριακή βιβλιοθήκη Τέχνης, Fluffy Library στο Μεταξουργείο, που φιλοξένησε μικρούς και μεγάλους που θέλησαν να διαβάσουν ή να συμμετέχουν σε εργαστήρια.

Ευάλωτες κοινωνικές ομάδες ήρθαν σ’ επαφή με το βιβλίο μέσα από δράσεις και προγράμματα όπως η συνεργασία με το ‘Διαβάζω για τους άλλους’, με αναγνώσεις σε ηλικιωμένους, σε σταθμούς του ΜΕΤΡΟ και ηχογραφήσεις από εθελοντές αλλά και το κοινό για ακουστικά βιβλία. Παράλληλα έγιναν αφηγήσεις ιστοριών σε διάφορες γλώσσες σε παιδιά που δε μιλούν ελληνικά και σε χώρους φιλοξενίας προσφύγων, ιστορίες και μαγειρικές στο Bahar Project με κοινότητες μεταναστών και ιστορίες προσφύγων ακούστηκαν για πρώτη φορά. Ένα ξεχωριστό, βιωματικό εργαστήρι, με σημείο αναφοράς τις Αόρατες Πόλεις του Ίταλο Καλβίνο, το ΕΔΩ, μια συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή, το περιοδικό δρόμου Σχεδία και τις Κοινωνικές Δομές του δήμου Αθηναίων, κορυφώθηκε στο Σεράφειο σε μια συγκινητική παράσταση.

 

To «Βιβλίο και Τέχνες» εξελίχθηκε σε μια πλούσια θεματική με 114 εκδηλώσεις και πολύ σημαντικές συνεργασίες, με παρονομαστή το κείμενο, την πολύτροπη αφήγηση, την περφόμανς, τις οπτικές εγκαταστάσεις, τις εικαστικές τέχνες. Μεγάλες εκθέσεις, όπως η τριλογία της Άγραφης Βιβλιοθήκης στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με δεκάδες διεθνείς συμμετοχές και διαδοχικές παρατάσεις, η Ιαπωνία και το Βιβλίο στη Δημοτική Πινακοθήκη, το Future as a project / Ο Δοξιάδης στα Σκόπια, καθώς και η έκθεση του Soloup στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση για τον Τζέιμς Τζόις στο μετρό Κεραμεικός προσέλκυσαν πλήθος κόσμου, όπως και οι εκθέσεις με τα βιβλία του Ακριθάκη ή την εικονογράφηση βιβλίων στο Κέντρο Τεχνών ή το βιβλίο ως έργο τέχνης στη Δημοτική Πινακοθήκη. Ξεχωριστές βραδιές εξελίχθηκαν οι Ruby Tuesdays, με κουβέντα, μουσική, απόψεις και αντιθέσεις, για μεγάλα ονόματα της διεθνούς μουσικής σκηνής, που η θρυλική ζωή τους έγινε βιβλίο.

Καλές πρακτικές και ζητήματα που αφορούν τη φιλαναγνωσία και τη βιβλιοφιλία, την ελλειμματική διάδοση της ελληνικής λογοτεχνίας στο εξωτερικό, τα πνευματικά δικαιώματα στο ρευστό ψηφιακό περιβάλλον και τη νέα ευρωπαϊκή οδηγία και τα ψηφιακά μέσα, τη μετάφραση και τις βιβλιοθήκες, ή για το αν αποτελούν οι τηλεοπτικές σειρές τη νέα λογοτεχνία, διερευνήθηκαν σε ημερίδες, συνέδρια και συναντήσεις με Έλληνες και ξένους καλεσμένους.

Συνολικά διοργανώθηκαν 81 «Εκπαιδευτικές δράσεις» που συμπεριλάμβαναν και πολλά εργαστήρια για παιδιά και μεγάλους με θέμα το βιβλίο και την ανάγνωση. Με τη στήριξη της διοργάνωσης και σε συνεργασία με φορείς, δημιουργήθηκαν εκδόσεις που θα μείνουν ως παρακαταθήκη, όπως η δίγλωσση έκδοση μελέτης για το έργο του αρχιτέκτονα Δοξιάδη, η έκδοση πρακτικών του Επιστημονικού συνεδρίου “Το ελληνικό θεατρικό έντυπο από τον 19ο στον 21ο αιώνα”, η έκδοση του περιοδικού Poetry Athens με θέμα την Αθήνα, παιδικά βιβλία και μαθητικές εφημερίδες, ενώ η διοργάνωση στηρίζει τη δημιουργία του διαδικτυακού κόμβου ελεύθερης πρόσβασης στα Ιστορικά Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη, με κύριους αποδέκτες ερευνητές και ακαδημαϊκούς. Δημιουργήθηκε επίσης ένα επιτραπέζιο παιγνίδι για δυνατούς παίκτες, ο δίγλωσσος Βιβλιοφάγος, που προέκυψε από το πετυχημένο ομώνυμο υπαίθριο παιχνίδι μέσα στη χρονιά.

Η ανάδειξη και αξιοποίηση του δημόσιου χώρου υπήρξε κεντρικός στόχος της διοργάνωσης μαζί με τη διασπορά του πολιτισμού στις γειτονιές: 396 δράσεις πραγματοποιήθηκαν σε δημόσιους και δημοτικούς χώρους, ενώ εξασφαλίστηκε η πρόσβαση σε δράσεις σε 206 ιδιωτικούς χώρους. Η διοργάνωση εξαπλώθηκε στη μητροπολιτική Αθήνα, πραγματοποιώντας 13 δράσεις και σε άλλους δήμους. Μια από τις συνεργασίες ήταν με το δήμο Πειραιά και το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά με μια σειρά πετυχημένων προγραμμάτων που συμπεριλάμβαναν την Ποίηση on the Road, με αναγνώσεις ποιημάτων σε αναπάντεχα σημεία, τραμ, λεωφορεία, ηλεκτρικό, τις Επικίνδυνες Λέξεις, αναγνώσεις κειμένων που λογοκρίθηκαν για λόγους διαφορετικούς, καθώς και μια μεγάλη θεματική, «Το λιμάνι ως θέατρο αλλαγής- Αθήνα – Πειραιάς, μια σχέση αμφίδρομη», με αναφορές στην ιστορία, με πλωτές ξεναγήσεις στο παρελθόν, συζητήσεις για το παρόν, για τις ροές μεταναστών και προσφύγων, το αστικό περιβάλλον, τις αλλαγές, τις μνήμες, τις προοπτικές.

Το πρόγραμμα συμπεριέλαβε δράσεις και εκδηλώσεις του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, σύμφωνα με την προγραμματική σύμβαση, με την οποία ο δήμος ενίσχυε το σχεδιασμό, συντονισμό και προβολή του προγράμματος, καθώς και την υλοποίηση δράσεων από τον ΟΠΑΝΔΑ. Πολύτιμη επίσης ήταν η συνεργασία με προγράμματα του δήμου Αθηναίων, κυρίως τα Ανοιχτά Σχολεία και το συν Αθηνά, τις αντιδημαρχίες για το Παιδί, τους Πρόσφυγες και Μετανάστες, την Κοινωνία των Πολιτών και την Κοινωνική Αλληλεγγύη, αλλά και την Τεχνόπολη, που εμπλούτισαν το πρόγραμμα της διοργάνωσης με στοχευμένες δράσεις.

«Ο βασικός σχεδιασμός του προγράμματος και οι θεματικές ενότητες εγκρίθηκαν από την UNESCO τον Ιανουάριο 2018, αλλά γρήγορα αποδείχτηκε ότι η διαμόρφωσή του θα αποτελούσε μέχρι το τέλος του μια ανοικτή διαδικασία» δηλώνει η Εριφύλη Μαρωνίτη, Project Manager της διοργάνωσης. «Καθώς συνεχώς αυξάνονταν οι φορείς πολιτισμού και οι δημιουργικές ομάδες της πόλης που ήθελαν να συμμετέχουν, το πρόγραμμα τροποποιούνταν και αναδιαμορφώνονταν. Οι διαδικασίες ήταν εξωστρεφείς και η Αθήνα αποδείχτηκε πλούσια σε ιδέες αλλά και δημιουργική όρεξη».

«Βασικό σκεπτικό ήταν ότι για να ενισχυθεί η αγάπη για το βιβλίο και το κείμενο χρειάζεται να προσελκύσει την προσοχή του κόσμου μέσα από ένα αφήγημα που συνδημιουργείται με άλλες τέχνες, όπως τα εικαστικά, η εικονογράφηση, τα καλλιτεχνικά βιβλία, οι παρτιτούρες, τα κινηματογραφικά σενάρια που βασίζονται σε λογοτεχνικά έργα, τα θεατρικά κείμενα, τα σπάνια αρχεία και οι συλλογές, κ.ά.» επισημαίνει ο Φοίβος Σακαλής, συντονιστής προγράμματος της διοργάνωσης.

Το συντονισμό και την υλοποίηση του προγράμματος ανέλαβε το Δίκτυο Πολιτισμού του δήμου Αθηναίων (Athens Culture Net), με ιδρυτικό δωρητή το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, μέλη του οποίου είναι 55 από τους σημαντικότερους πολιτιστικούς οργανισμούς της πόλης, αλλά και ευρύτερα.

Η Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί σε τόσο εύρος, χωρίς την ενεργοποίηση όλων των συμμετεχόντων φορέων, αλλά και χωρίς τους δωρητές της: Μέγας δωρητής είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Χρυσοί δωρητές είναι το Ίδρυμα Ι. Λάτση και η εταιρία Core Α.Ε. Δωρητές είναι το Ίδρυμα Ωνάση, το Κοινωφελές Ίδρυμα Κοινωνικού και Πολιτιστικού Έργου (ΚΙΚΠΕ), το Ίδρυμα Α. Κ. Λασκαρίδη και ο Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων Λόγου (ΟΣΔΕΛ).

Οι δε υποστηρικτές της διοργάνωσης την αγκάλιασαν και ταυτίστηκαν μαζί της, σχεδιάζοντας οι ίδιοι προγράμματα, όπως ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών με το Athens as a book, όπου οι ταξιδιώτες έχουν και την ευκαιρία να αποχαιρετίσουν την πόλη μας με ένα βιβλίο στις πύλες αναχώρησης ή και να συμμετέχουν σε πρωτότυπα προγράμματα όπως το Hub of Stories και το Air Portraits. Η εταιρία Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ) διέθεσε τους χώρους της προκειμένου να διοργανωθούν μεγάλες εκθέσεις, εκδηλώσεις και αναγνώσεις, αλλά και για να προβληθεί η διοργάνωση. Η Aegean Airlines διέθεσε εισιτήρια, προκειμένου να έρθουν οι ξένοι συγγραφείς στη χώρα μας.

Ενδιαφέρον υπήρξε στο εξωτερικό για την Αθήνα ως Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου με δημοσιεύματα στον ξένο τύπο και σε εξειδικευμένα περιοδικά και ηλεκτρονικά μέσα, καθώς και με ενημερωτικά δελτία μέσω πρεσβειών και οργανισμών τουρισμού. Συνολικά το πρόγραμμα περιλάμβανε 85 ξενόγλωσσες δράσεις με διερμηνεία. Ξενόγλωσσες ιστοσελίδες και πλατφόρμες φιλοξενούσαν συχνά ενημέρωση για εκδηλώσεις,.

Η ΑΠΠΒ 2018 εξέδιδε δίγλωσσα μηνιαία ή δίμηνα έντυπα που διανέμονταν στην πόλη, ενώ υπήρχαν μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ιστοσελίδα της διοργάνωσης. Κατά μέσο όρο το κανάλι της διοργάνωσης στο Facebook κάνει 120 αναρτήσεις τον μήνα και έχει δημοσιεύσει 280 FB events, τα οποία έχουν δει 1.200.000 χρήστες. Κάθε μήνα επίσης αποστέλλονταν 15-18 δελτία Τύπου σε μεγάλη μερίδα του έντυπου και ηλεκτρονικού Τύπου, ώστε να ενημερώνεται το ευρύτερο κοινό.

Η διοργάνωση αφήνει πίσω της έναν κόσμο περισσότερο εξοικειωμένο με το βιβλίο, το κείμενο, την αφήγηση, την ανάγνωση, τη γραφή και τη διήγηση, αλλά και τους ίδιους τους συγγραφείς. Θεματικές και δράσεις που μπορεί να αποτελέσουν αναπόσπαστο κομμάτι της πολιτιστικής ζωής της Αθήνας, να γίνουν θεσμός για την πόλη. Τη βεβαιότητα για τις δυνατότητες, για τα θαύματα των συνεργασιών και της δικτύωσης. Την ανάδειξη μιας εντυπωσιακής κλίμακας δημιουργικής έκφρασης στις τοπικές κοινωνίες. Μια εξωστρέφεια που ενδυναμώνει και ενδυναμώνεται.

Μια Αθήνα που συνομιλεί ανοιχτά και δυναμικά για τις τέχνες, την κουλτούρα, τα κοινωνικά ζητήματα, την κοινωνική ενσωμάτωση, μια πόλη με σπουδαία ιστορία που αναμετριέται με το παρόν και οραματίζεται το μέλλον.

Πηγή

Continue Reading

Βιβλία

4+1 Διηγήματα για εσένα που δεν έχεις χρόνο!

Σου αρέσει πολύ το διάβασμα και θα ήθελες στο Σαββατοκύριακο να περιλαμβάνεται άλλη μία μέρα, ώστε να προλαβαίνεις και να φέρνεις εις πέρας τις υποχρεώσεις σου, και να διασκεδάζεις με τους φίλους σου αλλά και να χαλαρώνεις στην πολυθρόνα σου διαβάζοντας ένα βιβλίο.

Το να επιλέξεις ένα πολυσέλιδο μυθιστόρημα σου μοιάζει με δέσμευση που σε τρομάζει.Άλλωστε, μια χαλαρωτική δραστηριότητα δεν θα έπρεπε με κανέναν τρόπο να εμπεριέχει πίεση.

Εφόσον δεν έχεις χρόνο, γιατί να μην επιλέξεις κάποιο βιβλίο ευκολοδιάβαστο, όπως μια συλλογή διηγημάτων; Σύντομες ιστορίες για πριν τον ύπνο ή ως συντροφιά στο λεωφορείο μέχρι να φτάσεις στον προορισμό σου που δεν απαιτούν συστηματική ανάγνωση προκειμένου να συμβαδίζεις με την πλοκή.

Ιδού λοιπόν κάποια βιβλία διηγημάτων για όλα τα γούστα!

Το συγκινητικό: Ζητείται ελπίς, Αντώνης Σαμαράκης

Ένα βιβλίο με δώδεκα ιστορίες κοινωνικέςελπιδοφόρες και συγκινητικές. Στο επίκεντρο βρίσκεται ο άνθρωπος και οι δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζει όπως η μοναξιά, η φτώχεια, η απόγνωση, ο εσωτερικός διχασμός. Η γραφή του Σαμαράκη, λιτή αλλά με τέτοια εκφραστική δύναμη, που θα σε συνεπάρει!

Ένα βιβλίο, που αν και κλείνει 64 χρόνια ζωής είναι πάντα επίκαιρο όπως και οι αξίες που προβάλει. Βρίσκεται στη λίστα με τα 100 καλύτερα βιβλία της νεοελληνικής λογοτεχνίας, σύμφωνα με τις επιλογές 120 συγγραφέων.

Το νοσταλγικό: Με μια χιλιάρα Καβασάκι, Βαγγέλης Σιαφάκας

Με φόντο την πόλη των Ιωαννίνων αλλά και την Ιταλία, ξεδιπλώνονται με τρόπο μελαγχολικό και νοσταλγικό οι ιστορίες μαθητών και νεαρών που μεγαλώνουν, ονειρεύονται, ερωτεύονται, μπλέκουν σε μπελάδες, και ως ενήλικεςδιαψεύδονται μέσα στα μεταπολεμικά χρόνια και αργότερα κατά τη μεταπολίτευση.

Ένα ταξίδι, σε μέρη και γεγονότα, μάλλον άγνωστα για πολλούς από τους αναγνώστες, μέσα από μια καταγραφή που μοιάζει περισσότερο με χαλαρή συζήτηση που βρίθει ρεαλισμού και σαρκαστικής διάθεσης.

Το αστυνομικό: Τριημερία και άλλα διηγήματα, Πέτρος Μάρκαρης

Για τους λάτρεις του μυστηρίου και της αγωνίας, τι καλύτερο από μια σειρά διηγημάτων του μετρ του ελληνικού αστυνομικού μυθιστορήματος; Με πρωταγωνιστές τον διάσημο αστυνόμο Χαρίτο και πρωτοεμφανιζόμενες φιγούρες, η δράση μεταφέρεται στηΓερμανία και την Τουρκία. Ο συγγραφέας αφουγκράζεται το κοινωνικό γίγνεσθαι της εποχής και το αποτυπώνει στις ιστορίες του ανανεώνοντας έτσι την αστυνομική λογοτεχνία με μια σύγχρονη ματιά.

Το χιουμοριστικό: Φωτιά στα σαββατόπαχα, Αύγουστος Κορτώ

Τα ευθυμογραφήματα του Κορτώ είναι η ιδανικότερη επιλογή για να σε αποφορτίσει από την κούραση της ημέρας. Με μότο ότι «το γέλιο είναι το μόνο αντίδοτο στο σκοτάδι που μας περιβάλλει», ο συγγραφέας μας δίνει απαντήσεις σε φλέγοντα ερωτήματα όπως το «Αν μια απλή σοκολάτα μπορεί να κάνει θαύματα» και χαρίζει στην επιστήμη την πολύτιμη μελέτη του περί φεϊσμπουκικής ψυχιατρικής.  

Το φιλοσοφικό: Μικρή ιστορία της Φιλοσοφίας, Nigel Warburton

Ένα βιβλίο που παρουσιάζει με τον πλέον εύληπτο τρόπο τους στοχαστές της δυτικής φιλοσοφίας και τις φιλοσοφικές θεωρίες τους στον άξονα του χρόνου. Η φιλοσοφία από κάτι άπιαστο και ακατανόητο γίνεται προσιτή για τους αναγνώστες κάθε ηλικίας, μέσα από μια συναρπαστική αφήγηση που μας καλεί να θαυμάσουμε τα ευρήματα της ανθρώπινης διάνοιας, να τα κατανοήσουμε και να τα καταστήσουμε τροφή για σκέψη.

 

 

Πηγή

Continue Reading

Βιβλία

ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑΣ ΤΗΣ ΔΥΣΗΣ ΚΑΙ Η ΕΙΣΒΟΛΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ  

Παρουσίαση στον IANO  του νέου βιβλίου της Μαρίας Νεγρεπόντη- Δελιβάνη                         

Το  52ο σύγγραμμα της γνωστής οικονομολόγου, καθηγήτριας Μαρίας Νεγρεπόντη- Δελιβάνη παρουσιάζεται την Τετάρτη 19 Δεκεμβρίου 2018 στις 19:00 στο βιβλιοπωλείο IANOS, Αριστοτέλους 7, Θεσσαλονίκη.

Λίγα λόγια για το βιβλίο

‘Το τέλος της οικονομικής κυριαρχίας της Δύσης και η εισβολή της Ανατολής’ (εκδ. Ιανός) ξεσκεπάζει τις συγκλονιστικές πτυχές του κόσμου μας που ψυχορραγεί και του νέου που κατακλύζει την υφήλιο. Ο νέος αυτός κόσμος αναδύεται μέσα από τις στάχτες του δυτικού πολιτισμού, με τα χρώματα της Κίνας και με εντελώς διαφορετικές προδιαγραφές.

Η Κίνα, πλαισιωμένη από πολυάριθμες ασιατικές οικονομίες, καλπάζει ακάθεκτη προς την κατάκτηση του πλανήτη. Η κινεζική παγκοσμιοποίηση χτίζει τα θεμέλιά της στον «νέο δρόμο του μεταξιού» και υπόσχεται να εξασφαλίσει στις αναπτυσσόμενες οικονομίες ένα καινούργιο και ολοκληρωμένο Σχέδιο Marshall.

Σε αντίθεση, όμως, με την απερχόμενη παγκοσμιοποίηση, η Κίνα δεν επιδιώκει τη μεγιστοποίηση του κέρδους, αλλά την παγκόσμια κυριαρχία της. Η ίδια δείχνει να επιθυμεί μια ειρηνική διαδοχή στην παγκόσμια εξουσία. Ωστόσο, το σύνδρομο της ‘παγίδας του Θουκυδίδη’ έχει ήδη αναπόφευκτα εισχωρήσει στις σχέσεις ΗΠΑ και Κίνας και κορυφώνεται με τον μεταξύ τους εμπορικό πόλεμο.

Η πιθανότητα ενός Γ΄ Παγκοσμίου Πολέμου, που θα σημάνει το τέλος εποχής για τον πλανήτη, δυστυχώς, φαίνεται δύσκολο να αποφευχθεί. Η προετοιμασία υποδοχής της Κίνας στην κορυφή της πυραμίδας του κόσμου συνδυάζεται με μία σειρά κοσμογονικών αλλαγών, που κονιορτοποιούν το σύνολο των κανόνων της παρηκμασμένης Δύσης, χαράσσοντας νέους ορίζοντες με τη μορφή νεωτερισμών, που ήδη αλλάζουν την καθημερινότητά μας.

Πρόκειται για τη θριαμβευτική επάνοδο στο προσκήνιο βασικών αξιών, που υποβαθμίστηκαν στους χρόνους της παγκοσμιοποίησης, όπως ο πατριωτισμός, οι παραδόσεις, η εθνική ταυτότητα, τα εθνικά σύνορα και το Έθνος-Κράτος, καθώς και για την υποχώρηση της προσπάθειας δημιουργίας παγκόσμιας διακυβέρνησης. Πρόκειται, επίσης, για τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές (robots) που κατακλύζουν τη Γη, υποκαθιστώντας την ανθρώπινη εργασία ακόμα και στις πιο ευαίσθητες και απαιτητικές της μορφές, γεγονός που καθιστά επιτακτική τη λήψη μέτρων, ώστε να αποφευχθεί η δημιουργία μιας κοινωνίας του 1/10.

 

Continue Reading

Trending