Connect with us

Επιχειρηματικότητα

Τεκμήρια αυτοκινήτων / Προσδιορισμός της ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης

Σε επίπεδο εκκαθάρισης, οι φορολογικές αναταράξεις που πιθανότατα προκληθούν από την μη κάλυψη της ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης είναι μεγάλες, οπότε και κρίνουμε από σκόπιμο έως και αναγκαίο ο κάθε φορολογούμενος να έχει μια έστω σφαιρική εικόνα της μεθόδου υπολογισμού των τεκμηρίων.

Ξεκινάμε τις αναφορές μας από τα επιβατικά αυτοκίνητα, καταγράφοντας τις γενικότερες νόρμες της ισχύουσας νομοθεσίας, και παραθέτοντας παραπλεύρως τον πίνακα με τα αριθμητικά δεδομένα. Με την υποσημείωση ότι τα νούμερα αφορούν αυτοκίνητα έως 2.500 κ.ε., καθώς κρίνουμε τις οποιεσδήποτε περαιτέρω πληροφορίες ως μη χρηστικές.

 

Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη επιβατικού αυτοκινήτου ιδιωτικής χρήσης λοιπόν, ορίζεται ως εξής:

 

Αυτοκίνητα Κυβισμός Ετήσια αντικειμενική δαπάνη
< 1249 4.000
1250 έως 2049 πλέον 600 € / ανά 100 κ.ε.
2050 έως 3049 πλέον 900 € / ανά 100 κ.ε.
> 3050 πλέον 1.200 € / ανά 100 κ.ε.

 

Σχηματοποιώντας τώρα περαιτέρω τα παραπάνω δεδομένα, θα δημιουργήσουμε τον παρακάτω πίνακα για τα αυτοκίνητα που κατά βάση κυκλοφορούν στους δρόμους.

 

ΠΙΝΑΚΑΣ ΒΑΣΙΚΟΥ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ

 

Κυβισμός Τεκμήριο (€)
< 1.249 4.000
1.250 – 1.349 4.600
1.350 – 1.449 5.200
1.450 – 1.549 5.800
1.550 – 1.649 6.400
1.650 – 1.749 7.000
1.750 – 1.849 7.600
1.850 – 1.949 8.200
1.950 – 2.049 8.800
2.050 – 2.149 9.700
2.150 – 2.249 10.600

_____

 

/ Μειώσεις /

 

Καθώς η νομοθεσία προβλέπει εκπτώσεις ανάλογα με την παλαιότητα, να διευκρινίσουμε ότι αυτή υπολογίζεται με αφετηρία το έτος πρώτης κυκλοφορίας του στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η ανάλογη της παλαιότητας μείωση, υπολογίζεται κατά ποσοστό ως εξής:

α) από 5 έως 10 έτη -> 30%

β) άνω των 10 ετών -> 50%

_____

 

/ Εξαιρέσεις /

  • Εξαιρούνται της εφαρμογής τεκμηρίου αυτοκίνητα ειδικά διασκευασμένα για κινητικά αναπήρους. Εφόσον όμως, διασκευάσθηκαν ανάλογα και ύστερα από άδεια της αρμόδιας αρχής για να οδηγούνται από πρόσωπα που παρουσιάζουν κινητική αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον 67%.

 

  • Σε περίπτωση ατομικής επιχείρησης, το τεκμήριο βαρύνει βέβαια τον ίδιο τον επιτηδευματία.
  • Δεν υπολογίζεται τεκμήριο σε επαγγελματικά αυτοκίνητα (φορτηγάκια, αγροτικά αυτοκίνητα, taxi κλπ).

 

Επίσης, προκειμένου για εκπαιδευτές αυτοκινήτων καθώς και για τις επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν για το σκοπό αυτό περισσότερα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, για τον υπολογισμό της αντικειμενικής δαπάνης λαμβάνεται υπόψη το αυτοκίνητο που δίνει τη μεγαλύτερη αντικειμενική δαπάνη.

/ Ετήσια αντικειμενική δαπάνη Ε.Ι.Χ. Εταιριών /

  • Πρόκειται για ένα σημαντικό κεφάλαιο που δεν καθίσταται εφικτό να αναλύσουμε μέσα σε λίγες σειρές. Πολύ επιγραμματικά θα αναφέρουμε κάποιες από τις πλέον βασικές αρχές που διέπουν το καθεστώς των εταιρικών αυτοκινήτων, σε συνάρτηση πάντα με τα τεκμήρια.
  • Στις περιπτώσεις Ομορρύθμων Εταιριών (ΟΕ) ή Ετερορρύθμων Εταιριών (ΕΕ), το συνολικό ποσό επιμερίζεται μεταξύ τους κατά το ποσοστό συμμετοχής τους.
  • Στις περιπτώσεις Εταιριών Περιορισμένης Ευθύνης (ΕΠΕ) και Ιδιωτικών Κεφαλαιουχικών Εταιριών (ΙΚΕ), και για τα μέλη αυτών τα τεκμήρια επιμερίζονται στα φυσικά πρόσωπα. (Κατά το ποσοστό συμμετοχής του καθενός στις παραπάνω εταιρίες, και όταν οι διαχειριστές αυτών δεν είναι παράλληλα και εταίροι).
  • Στην περίπτωση που οι διαχειριστές είναι και εταίροι της, επιμεριζόμενη μεταξύ αυτών κατά το ποσοστό συμμετοχής τους στην εταιρία.
  • Στις Ανώνυμες Εταιρίες (ΑΕ) , η συνολική αντικειμενική δαπάνη με βάση τα αυτοκίνητα της εταιρίας θα κατανεμηθεί ισομερώς μεταξύ των εντεταλμένων, διευθυνόντων συμβούλων, διοικητών και προέδρων Δ.Σ. Ανεξαρτήτως μάλιστα από το αν τα πρόσωπα αυτά ασκούν πραγματική διοίκηση.
  • Στις ΕΠΕ, τις ΙΚΕ και βεβαίως και στις ΑΕ, η αντικειμενική δαπάνη που αναλογεί για καθέναν από τους υπόχρεους από αυτά τα πρόσωπα δεν μπορεί να είναι ανώτερη από τη μεγαλύτερη τεκμαρτή δαπάνη που προκύπτει από αυτοκίνητο της εταιρίας.
  • Σε περίπτωση ενοικίασης ή χρηματοδοτικής μίσθωσης επιβατικού Ι.Χ. αυτοκινήτου, το τεκμήριο βαρύνει το μισθωτή του.

 

 

Aπό:Παναγιώτη Απ. Τσένο

 

_______

*  Ο Παναγιώτης Τσένος είναι φοροτεχνικός σύμβουλος επιχειρήσεων και συγγραφέας φορολογικών και οικονομικών μελετών

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιχειρηματικότητα

Η Ελλάδα να κινηθεί σύγχρονα και ανταγωνιστικά στο νέο περιβάλλον.

Τα προβλήματα της καθημερινότητας είναι πάρα πολλά. Οι πολίτες αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις και περιμένουν ακόμη περισσότερες ελαφρύνσεις.
Οι προσθήκες που έγιναν στην κυβέρνηση στόχο έχουν την ταχύτατη αξιοποίηση των κοινοτικών κονδυλίων και την στήριξη της αγοράς.

Η Κομισιόν επεξεργάζεται ένα σχήμα που θα μπορούσε να ξεπερνά τις μεμονωμένες αντιρρήσεις των κρατών-μελών , αν η φορολογική πολιτική μιας χώρας διαστρεβλώνει την ενιαία αγορά. Οι ιθύνοντες εξετάζουν τρόπους διασφάλισης ότι μια ειδική πλειοψηφία κρατών μπορεί να προωθήσει προτάσεις ακόμη και αν υπάρχει μια μειοψηφία που διαφωνεί.

Το να αλλάξει η νομική τάξη της Ευρώπης θα απαιτούσε ένα κύμα από δημοψηφίσματα σε όλη την Ευρώπη- μια διαδικασία που τείνει να μην πηγαίνει και τόσο καλά για την ίδια την Ε.Ε.

Τα 750 δισ. ευρώ για τη νόσο Covid- 19 δικαιολογούνται ως ένα έκτακτο μέτρο. Ωστόσο τα έκτακτα μέτρα μπορούν να γίνουν μόνιμα. Προσπάθειες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να χρησιμοποιήσει κανόνες περί περιορισμών στην ενίσχυση κρατών προκειμένου να πατάξει τα ανεπιθύμητα φορολογικά καθεστώτα σε χώρες όπως η Ιρλανδία και η Ολλανδία, απορρίφθηκαν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Το να περιοριστεί το δικαίωμα των κρατών-μελών στο βέτο μπορεί να επιταχύνει την ενοποίηση.
Η ομοφωνία είναι μια δύσκολη διαδικασία, όπως είδαμε στη Σύνοδο Κορυφής. Οι ηγέτες που συμμετείχαν στις πρόσφατες διαπραγματεύσεις, των πέντε ημερών, για τις οικονομικές ενισχύσεις είχαν δύσκολο ρόλο. Όμως προχώρησαν σε συναινέσεις. Αν και όλοι, από την ισχυρή Γερμανία έως την μικρή Μάλτα, πρέπει να κάνουν θυσίες, κανείς δεν είναι αναγκασμένος να υποχωρήσει πλήρως.

Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας κα Κριστίν Λαγκάρντ επαναεπιβεβαίωσε την ανάγκη να διατηρήσει η ΕΚΤ το δίχτυ ασφαλείας, τις μαζικές αγορές αξιόγραφων και πολύ ελκυστικές συνθήκες τουλάχιστον έως τον Ιούνιο του 2021, προκειμένου να συμβάλει στην τόνωση της οικονομίας.

Η κα Λαγκάρντ εστίασε και στην κλιματική αλλαγή, ως κάτι που την απασχολεί ιδιαίτερα. «Οι θεσμοί, όπως η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, οφείλουν να αναρωτηθούν πώς μπορούν να συμμετάσχουν στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, η οποία είναι μια από τις μεγαλύτερες απειλές για τον πλανήτη μας και για τις μελλοντικές γενιές».
Η μέχρι σήμερα εμπειρία στις αναπτυγμένες χώρες, μας αποδεικνύει ότι οι καλύτερες επιδόσεις των συντελεστών της παραγωγής πλούτου, παρατηρούνται σε χώρες όπου επικρατούν οι καλύτερες ανταγωνιστικές συνθήκες και γίνονται σχολαστικά σεβαστοί οι κανόνες των συναλλαγών.

Επίσης στις αναπτυγμένες χώρες, η επαναδιανομή του παραγόμενου πλούτου σε πρώτη φάση αφορά την δικαιότερη κατανομή των εισοδημάτων που προκύπτουν από τη λειτουργία της οικονομίας της αγοράς και για μια μακρά περίοδο, η διαδικασία είχε αφετηρία τη συσσώρευση κεφαλαίου. Στην ουσία έτσι, η αναδιανομή στηριζόταν σε κινήσεις προϊόντων και υπηρεσιών, όπου έχουμε συναλλαγή αξίας έναντι αξίας.
Τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Βρισκόμαστε μπροστά σε μια πολυεπίπεδη κρίση με ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Κοινωνικές ανατροπές και νέα δεδομένα θα διαμορφώσουν το νέο περιβάλλον που θα κληθούμε να λειτουργήσουμε.
Η Ελλάδα καλείται να κινηθεί σύγχρονα και ανταγωνιστικά. Ο χρόνος πιέζει ασφυκτικά.

Κων/νος Σ. Μαργαρίτης

Δημοσιογράφος

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Πρόσθετοι κανόνες ασφαλείας για τις επιχειρήσεις, στα πλαίσια αντιμετώπισης της πανδημίας.

  • Παραθέτουμε το κυρίως κείμενο από την πολύ σημαντική απόφαση για τα μέτρα προστασίας που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις το προσεχές διάστημα.
  • Στην προκειμένη περίπτωση, με τον όρο “προσεχές διάστημα” αναφερόμαστε τουλάχιστον έως τις 31 Αυγούστου, όπως προβλέπει και η συγκεκριμένη υπ. Αριθμ. ΔΙα/ΓΠ.οικ. 48976 (ΦΕΚ Β’ 3165/31.07.2020).
  • Η διάταξη φέρει τίτλο “Κανόνες τήρησης αποστάσεων και άλλα μέτρα προστασίας σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, δημόσιες υπηρεσίες και άλλους χώρους συνάθροισης κοινού στο σύνολο της Επικράτειας, προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19“.
  • Κρίνουμε σκόπιμο να κάνουμε ιδιαίτερη μνεία στα άρθρα 24 έως 27, όπου και παρατίθενται οι ελεγκτικές διαδικασίες και όλο το εκείνο πλαίσιο πιστοποίησης παραβάσεων και επιβολής προστίμων.
  • Εξαιτίας και των τελευταίων εξελίξεων, με την εμφάνιση μεγαλύτερης διασποράς του ιού, αναμένουμε να δούμε κατά πόσο θα προκύψουν και νέα δεδομένα.

Το πλήρες κείμενο -συμπεριλαμβανομένου του παραρτήματος με τα βασικά άρθρα της διάταξης- μπορείτε να διαβάσετε στο tsenos.gr

Προλόγισε και σχολίασε ο Παναγιώτης Τσένος, φοροτεχνικός σύμβουλος επιχειρήσεων / συγγραφέας φορολογικών & οικονομικών μελετών.

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Μεταρρυθμίσεις σε όλα τα επίπεδα για να πετύχει το Ταμείο Ανάκαμψης.

Η Ελλάδα πετυχαίνει  τους στόχους της και οι αγορές   άρχισαν «να λειτουργούν» με μεγαλύτερη επιείκεια. Απαιτείται στρατηγική και οριοθέτηση δράσεων. Η νόσος Covid-19 έφερε πολλές ανατροπές και μεγάλες οικονομικές απώλειες. 

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε την εξάμηνη παράταση του πλαισίου ενισχυμένης εποπτείας στην Ελλάδα, όπως προβλέπεται στον κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 472/2013 (μέρος του αποκαλούμενου «two-pack»).

Η ελληνική οικονομία αναμένεται να δεχθεί μεγάλη ώθηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, τονίζει ο επικεφαλής της Τράπεζας της Ελλάδος κ. Γιάννης Στουρνάρας, σε συνέντευξή του στο Bloomberg.

Όπως ανέφερε ο κ. Στουρνάρας, η Ελλάδα αναμένεται να λάβει 32 δισ. ευρώ από τη δράση Next  Generation, πάνω από 17% του ΑΕΠ. Οι αρχικές εκτιμήσεις της κεντρικής τράπεζας κάνουν λόγο για μέση άνοδο του ΑΕΠ κατά 2% την περίοδο 2021-2026.

Η μεγάλη πρόκληση είναι οι μεταρρυθμίσεις, ώστε η Ελλάδα να απορροφήσει τα κεφάλαια με τον σωστό τρόπο, να έχουν τη μέγιστη δυνατή επίπτωση στην ανάπτυξη. Δεν αρκεί να ξοδέψουμε αυτά τα χρήματα. Πρέπει οι επενδύσεις να συνοδευτούν από δομικές μεταρρυθμίσεις.

Στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης, που θα καταρτιστεί για να υποβληθεί και να εγκριθεί από την ΕΕ, τα οικοσυστήματα του εμπορίου, της βιομηχανίας, της μεταποίησης, των μεταφορών – logistics  και των ναυτιλιακών υπηρεσιών μπορούν, με τη σωστή υποστήριξη, να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές. Η άμεση υιοθέτηση νέων, πράσινων και ψηφιακών τεχνολογιών, μπορούν να οδηγήσουν την αλυσίδα εφοδιασμού και των εξαγωγών της χώρας μας σε πιο ανθεκτικές δομές και μεθόδους εγχώριας παραγωγής.

Ο δρόμος είναι μακρύς και επίπονος. Οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες αναμένουν με αγωνία την ρύθμιση των σχέσεων με τις τράπεζες, που για μια ακόμη φορά παραμένουν στο απυρόβλητο.

Στοχεύοντας στην ενίσχυση της επιβραδυνόμενης ανάπτυξης της οικονομίας της ΕΕ και στην προώθηση αναπτυξιακών πολιτικών, οι ευρωβουλευτές ζήτησαν από την ΕΚΤ να διατηρήσει τόσο τις κατάλληλες συνθήκες ρευστότητας όσο και ένα βαθμό νομισματικής διευκόλυνσης.

Ωστόσο, η βιώσιμη ανάπτυξη δε μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω της νομισματικής πολιτικής, συνεπώς τα κράτη μέλη θα πρέπει να υιοθετήσουν κατάλληλες δημοσιονομικές πολιτικές και να εφαρμόσουν οικονομικές μεταρρυθμίσεις. Επιπροσθέτως, τα μέλη του Ευρωπαϊκού  Κοινοβουλίου  τονίζουν τον πιθανό αρνητικό αντίκτυπο που μπορεί να έχουν τα πολύ χαμηλά ή αρνητικά επιτόκια στα συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά συστήματα, παρά τα πιθανά οφέλη για την απασχόληση και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Για αυτές ειδικά, ζητούν την βελτίωση της πρόσβασής του σε χρηματοπιστωτικούς πόρους.

Το ψήφισμα με τις προτεραιότητες του Κοινοβουλίου για τις μελλοντικές πολιτικές της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), εγκρίθηκε με 452 ψήφους υπέρ, 142 κατά και 33 αποχές σε συνέχεια της συζήτησης  στην ολομέλεια, με την πρόεδρο της ΕΚΤ Christine Lagarde.

Το Κοινοβούλιο καλεί την Ευρωπαϊκή  Κεντρική Τράπεζα  να εφαρμόσει καλύτερα περιβαλλοντικές, κοινωνικές και σχετικές με τη βέλτιστη διακυβέρνηση αρχές στις πολιτικές της, καθώς και να επανασχεδιάσει το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων του επιχειρηματικού τομέα (CSPP) για την καλύτερη στήριξη περιβαλλοντικά βιώσιμων πρωτοβουλιών. Οι ευρωβουλευτές καταδικάζουν το γεγονός ότι η έκδοση «πράσινων» ομολόγων αντιστοιχεί μόλις στο 1% της συνολικής διάθεσης ομολόγων σε ευρώ, ενώ οι περισσότερες (62,1%) αγορές ομολόγων από την ΕΚΤ αφορούν τομείς που ευθύνονται για το 58,5% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ευρωζώνη.

Η ΕΚΤ να εντείνει τις προσπάθειές της για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, της φοροδιαφυγής και άλλων μορφών οικονομικού εγκλήματος, μέσω της σύστασης ενός συστήματος για την καλύτερη παρακολούθηση των μεγάλων συναλλαγών.

Οι απαιτήσεις και οι ανάγκες των κρατών-μελών έχουν αυξηθεί. Απαιτείται άμεση ανταπόκριση από την ΕΚΤ. Οι λαοί δεν θα δείξουν  άλλη ανοχή.

Η ευημερία των αριθμών είναι σε αναντιστοιχία με την ποιότητα ζωής των πολιτών. Η Ελλάδα οφείλει να διεκδικήσει και να πετύχει τους στόχους της.

 

Κων/νος Σ. Μαργαρίτης

Δημοσιογράφος

Continue Reading

Trending