Connect with us

Οικογένεια

Τι είναι αυτό στο οποίο κάνεις πρακτική κάθε μέρα;

Το σημερινό άρθρο πραγματικά μπορεί να σου αλλάξει τη ζωή. Μπορεί να σου αλλάξει την ζωή αλλά για να συμβεί αυτό θα ήθελα να κάνεις το εξής:

Θα ήθελα να απομονώσεις τον εαυτό σου από οτιδήποτε μπορεί να σου αποσπάσει την προσοχή.. Να αποκτήσεις λίγο χρόνο με τον εαυτό σου και να σκεφτείς πάρα πολύ καλά όλα αυτά τα οποία θα μοιραστώ μαζί σου.

Έτσι λοιπόν η ερώτηση μου για εσένα είναι η εξής:

Τι είναι αυτό που κάνεις πρακτική κάθε μέρα;

Γιατί σε αυτό που κάνεις πρακτική θα γίνεις πάρα πολύ καλός. Οι νευροεπιστήμονες λένε ότι για να γίνεις εξαιρετικά καλός σε κάτι πρέπει να αφιερώσεις 10.000 ώρες. Όμως πολλές φορές οι άνθρωποι αφιερώνουμε χρόνο και γινόμαστε εξαιρετικά καλοί σε πράγματα τα οποία έρχονται σε αντίθεση με αυτά που θέλουμε και αξίζουμε!

Η ερώτηση μου για εσένα είναι η εξής: Τι είναι αυτό που κάνεις πρακτική κάθε μέρα πάρα πολύ, είτε συνειδητά, είτε ασυνείδητα;

Εξασκείσαι στο να έχεις αγάπη; Στο να είσαι ήρεμος; Στο να είσαι ενθουσιασμένος; Στο να είσαι χαρούμενος; Στο να έχεις πάθος στην ζωή σου; Στο να απολαμβάνεις την κάθε στιγμή; Στο να βρίσκεις λύσεις; Στο να συνειδητοποιήσεις πόσο έξυπνος είσαι; Στο πόσο υπέροχη είναι η ζωή; Στο πόσο σπουδαίος είσαι;

Ή εξασκείς τον εαυτό σου καθημερινά εδώ και πολλά χρόνια στο να είσαι θυμωμένος; Στο να είσαι λυπημένος.. Στο να φοβάσαι.. Στο να παραπονιέσαι.. Στο να γκρινιάζεις.. Στο να νιώθεις ενοχές.. Στο να υπάρχει πρόβλημα.. Στο να είναι μίζερα τα πράγματα.. Στο να βρίσκεις πρόβλημα στο καθετί που συμβαίνει.. Γιατί;

Εάν αφιερώνεις χρόνο κάθε μέρα στο να θυμώνεις, πίστεψε με, θα είσαι θυμωμένος καθημερινά πολύ εύκολα. Θα έχεις την ικανότητα και την δεξιότητα σε ότι κι αν συμβαίνει στην ζωή θα βρίσκεις κάτι που να σε θυμώνει. Για την ακρίβεια θα έχεις την δεξιότητα χωρίς καν να το καταλαβαίνεις να θυμώνεις. Να κάνεις τα πράγματα με εκείνον τον τρόπο ώστε στο τέλος της ημέρας κάτι να βρεθεί για να θυμώσεις. Γιατί εθιζόμαστε στις καταστάσεις όταν τις κάνουμε συνήθεια. Όταν τις επαναλαμβάνουμε πάρα πολλά χρόνια και τις κάνουμε αυτόματα χωρίς καν να τις σκεφτούμε.

Λοιπόν, σε τι είναι κάνεις πρακτική κάθε μέρα; Στο να γκρινιάζεις; Στο να παραπονιέσαι; Στο να κρίνεις τους άλλους; Πίστεψε με.. Θα γίνεις πάρα πολύ καλός. Θα βρίσκεις κάτι που δεν πάει καλά ακόμα κι αν όλα πηγαίνουν σούπερ.

Γι’ αυτό θα παρατηρήσεις πολλές φορές δύο ανθρώπους να βλέπουν το ίδιο πράγμα, την ίδια κατάσταση, το ίδιο γεγονός.. Αλλά ο ένας να είναι χαρούμενος, να τον εξιτάρει και να τον πηγαίνει παρακάτω αλλά τον άλλον να συρρικνώνεται, να πιέζεται, να γκρινιάζει..

Τι είναι αυτό που κάνεις πρακτική κάθε μέρα; Στο να φοβάσαι; Στο να βλέπεις τον τρόμο και τον πανικό σ’ αυτό που δεν υπάρχει; Ή στο να αγχώνεσαι;

Είμαι σίγουρος πως αν γυρίσεις πίσω και παρατηρήσεις τον εαυτό σου να το κάνει πάρα πολλά χρόνια, σήμερα, αυτή την στιγμή που μιλάμε, θα το αναπαράγεις πάρα πολύ εύκολα.. Θα είσαι εξαιρετικά καλός.. Θα είσαι πρωταθλητής και μπράβο γι’ αυτό.

Όμως η ερώτηση που για εσένα είναι η εξής: Σου δίνει τα αποτελέσματα που θέλεις και αξίζεις; Είσαι σίγουρος ότι τα πάντα ΔΕΝ αλλάζουν; Ή χρειάζεται απλά να αφιερώσεις αρκετό χρόνο μέχρι να εξασκήσεις τον εαυτό σου, να κάνεις την κατάλληλη πρακτική και σε ποιότητα και σε ποσότητα για να επανεκπαιδεύσεις το νευρικό σου σύστημα και να αναπαράγει τα αποτελέσματα τα οποία θέλεις, που είναι η χαρά, το πάθος, η ευτυχία, η δύναμη, η ασφάλεια, ο ενθουσιασμός.. Όλες αυτές οι ποιότητες που κατοικούν και ζουν μέσα σου..

Αλλά σε ρωτώ πάλι: Τι είναι αυτό που κάνεις πρακτική; Στο να λες φταίνε οι γονείς μου; Φταίνε τα παιδικά μου χρόνια; Φταίει κάποιος άλλος; Φταίει η κοινωνία; Φταίνε οι φόροι; Φταίνε οι φίλοι; Μου τα πέρασαν; Έτσι έχω συνηθίσει; Έτσι έχω μάθει και δεν ξέρω τι άλλο να κάνω; Τι είναι αυτό που κάνεις πρακτική; Σε τι είναι αυτό που εστιάζεις και εκπαιδεύεις καθημερινά τον εγκέφαλο σου και όλο σου το νευρικό σύστημα;

Τον εκπαιδεύεις σε κάτι που όταν γίνεις καλός θα σε οδηγήσει σε μια εξαιρετική ζωή ή τον εκπαιδεύεις σε κάτι που όταν γίνεις πολύ καλός θα δυστυχήσεις και θα ανήκεις στο 96% των ανθρώπων που αποτυγχάνουν, μιζεριάζουν, δεν μπορούν να πετύχουν, δεν ζουν την ζωή που θέλουν και μάταια προσπαθούν πάρα πολύ – και κάποιοι καθόλου – αλλά όπως και να έχει, είτε προσπαθούν είτε όχι, το αποτέλεσμα είναι μηδέν. Όχι το αποτέλεσμα που τους αξίζει.

Τι είναι αυτό που κάνεις πρακτική; Δες ποια είναι τα αποτελέσματα σου.. Δες ποια είναι τα συναισθήματα σου.. Δες ποια είναι η συμπεριφορά σου.. Και δες πόσα χρόνια, ακόμα κι αν δεν το καταλάβαινες, έκανες πρακτική, εκπαίδευες το νευρικό σου σύστημα, για να το κάνει τώρα πάρα πολύ εύκολα..

Σταμάτα να έχεις την ψευδαίσθηση ότι τα πράγματα δεν αλλάζουν.. Το μόνο που χρειάζεσαι είναι πρακτική. Ο Σωκράτης έλεγε πως δεν υπάρχει τίποτα δύσκολο. Όλα είναι θέμα πρακτικής. Δύσκολο είναι αυτό το οποίο δεν εξασκείσαι.

Έτσι λοιπόν η ερώτηση μου για εσένα είναι η εξής: Τι είναι αυτό που θέλεις στην ζωή σου; Θέλεις ενθουσιασμό; Θέλεις αγάπη; Θέλεις πάθος; Θέλεις δύναμη; Θέλεις ηρεμία; Τι θέλεις στην ζωή σου; Γαλήνη; Έρωτα; Σχέσεις; Φίλους; Τι θέλεις;

Δεσμεύσου σήμερα και αφιέρωσε τους επόμενους μήνες καθημερινά με πολύ ένταση, με δύναμη, με δέσμευση, με πίστη, με υπομονή.. να γίνεις ο καλύτερος σε αυτό, όπως έγινες τόσα χρόνια σε κάτι άλλο το οποίο δεν ήθελες.

Στην ουσία αυτό που θα ήθελα να καταλάβεις είναι το εξής: Ότι και να συμβαίνει αυτή την στιγμή στην ζωή σου είναι το αποτέλεσμα των ωρών που είχες αφιερώσει εδώ και πάρα πολλά χρόνια για να εκπαιδεύσεις το νευρικό σου σύστημα.

Πάρε σήμερα μία απόφαση: Να εκπαιδεύσεις το νευρικό σου σύστημα για την ζωή την οποία θέλεις και αξίζεις. Μια ζωή πάθους, χαράς, δύναμης, ασφάλειας, ηρεμίας, σχέσεων, προσφοράς, ότι κι αν είναι αυτό για εσένα.. Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να εξασκηθείς. Να εκπαιδεύσεις το νευρικό σου σύστημα.

Έτσι λοιπόν τι είναι αυτό το οποίο από εδώ και πέρα θα επιλέξεις να κάνεις πρακτική;

Να Αγαπάς τον Εαυτό σου και να Ζεις με Πάθος!

Πηγή: www.manolisischakis.gr

Continue Reading

Παιδί

Παιδιά και συναισθηματικός εκβιασμός

Σχέσεις βασισμένες στον ηθικό καταναγκασμό, την καταπίεση των συναισθημάτων και την εξάρτηση, είναι απλώς μη υγιείς σχέσεις, που πρέπει να αποβάλλουμε επιτέλους από την ελληνική κοινωνία.

Ο εκβιασμός είναι πραγματικά μια μη ηθική πράξη, αφού ο εκβιαστής προσπαθεί να εκμεταλλευτεί κάποια αδυναμία του θύματος, για να ωφεληθεί ο ίδιος. Ο συναισθηματικός εκβιασμός αφορά αισθήματα. Αυτός που τον ασκεί ενδιαφέρεται μέσω αυτού να επιβληθεί στις ιδέες των ανθρώπων κυρίως αυτών, που η θέληση τους δεν είναι τόσο ισχυρή.

Παραδείγματα συναισθηματικού εκβιασμού

Ο συναισθηματικός εκβιασμός ξεκινά από την παιδική ηλικία.  Είναι δηλαδή η δύναμη που μπορεί να ασκήσει ένα μικρό παιδί στους γονείς του ή και το αντίστροφο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα συναισθηματικού εκβιασμού ενός μικρού παιδιού προς τη μητέρα του είναι το εξής: «Θα φάω το φαγητό μου μόνο, εάν με πας βόλτα μετά το φαγητό». Όμως και οι γονείς συχνά καταφεύγουν στο συναισθηματικό εκβιασμό προς τα παιδιά τους π.χ.  «Αν είσαι φρόνιμος θα σε πάω στο πάρκο το Σάββατο». Τον συναισθηματικό εκβιασμό μπορούμε εύκολα να τον συναντήσουμε στην καθημερινότητα. Αυθεντία  στον συναισθηματικό εκβιασμό είναι οι γυναίκες. Πόσες μητέρες δεν ασκούν συναισθηματικό εκβιασμό στα παιδιά τους, όταν αυτά εκφράζουν την επιθυμία να ανεξαρτητοποιηθούν και να δημιουργήσουν την δική τους προσωπική ζωή; Ακούμε, λοιπόν, συχνά τη μητέρα να λέει: «Δεν μπορείς να φύγεις από το σπίτι, γιατί εγώ σε μεγάλωσα. Έχω κάνει τόσες θυσίες για σένα, είσαι αχάριστος/η». Πολλές φορές μάλιστα χρησιμοποιούν ακόμα χειρότερα προσχήματα, όπως αυτά της υγείας. Για παράδειγμα «δεν μπορείς να το κάνεις αυτό γιατί θα πεθάνω. Η καρδιά μου δεν αντέχει, θα είσαι υπεύθυνος/η , αν πάθω κάτι κακό».

Ψυχολογικό μπούμερανγκ

Μερικοί από τους λόγους, που οι γονείς δεν επιτρέπεται να ασκούν συναισθηματικό εκβιασμό στα παιδιά τους είναι οι εξής:

* Ο συναισθηματικός εκβιασμός  στερεί την ελεύθερη θέληση των παιδιών και τραυματίζει την εμπιστοσύνη των παιδιών, όχι μόνο απέναντι στους γονείς τους, αλλά στην ίδια τη ζωή.

* Δημιουργεί ενοχικά συμπλέγματα στο παιδί, που το συντροφεύουν στην υπόλοιπη ενήλικη ζωή του και το δυσκολεύουν αφάνταστα σε όλες του τις ενέργειες.

* Το μήνυμα που παίρνει το παιδί είναι, ότι οι γονείς του δεν το αγαπούν παρά μόνο υπό την προϋπόθεση που θα τους κάνει όλες τις επιθυμίες και τα καπρίτσια τους.  Δηλητηριάζεται  λοιπόν η πίστη τους στην αγάπη.

* Ούτε οι γονείς είναι καλό να υποκύπτουν στο συναισθηματικό εκβιασμό που ασκούν τα παιδιά τους σ’  αυτούς  για τους εξής λόγους: Αρχικά γιατί δίνουν το μήνυμα της συναισθηματικής αδυναμίας τους στα παιδιά, τα οποία όσο μεγαλώνουν θα αυξάνουν και την ένταση  του συναισθηματικού εκβιασμού προς αυτούς, σε σημείο που να γίνει ανεξέλεγκτος και επικίνδυνος. Επίσης δίνουν λάθος μήνυμα στα παιδιά τους ότι μπορούν με αυτόν τον ανέντιμο τρόπο να κερδίζουν πράγματα στη ζωή  στερούμενοι, έτσι της δυνατότητας  χτισίματος γνησίων ανθρώπινων σχέσεων και επικοινωνίας με τους συνανθρώπους τους.

Φίλοι μου κρατάμε στα χέρια μας τη δυνατότητα να χτίσουμε υγιείς και γνήσιες σχέσεις με τα παιδιά μας. Ας το κάνουμε χωρίς να χρησιμοποιούμε ανορθόδοξες μεθόδους, που βλάπτουν κι εμάς και τα παιδιά μας.


Άρθρο αρχείου

Αλεξάνδρα Ευκαρπίδου

Continue Reading

Ψυχολογία

Είσαι ο εαυτός σου?

Το «αναδυόμενο πρόσωπο» μέσα από τη θεραπευτική σχέση

Ο Carl Rogers (1902-1987) διάσημος αμερικανός καθηγητής, ψυχοθεραπευτής, συγγραφέας, παρατηρεί πως η πολυετής συμμετοχή του στην εμπειρία των πελατών του μέσα από τη θεραπευτική σχέση τού κατέδειξε πως ο καθένας τους κατά βάθος κάνει το ίδιο ερώτημα:

 «Ποιος είμαι, στην πραγματικότητα; Πώς μπορώ να έρθω σε επαφή με τον αληθινό εαυτό μου που βρίσκεται κάτω από την επιφανειακή συμπεριφορά; Πώς μπορώ να γίνω ο εαυτός μου;»

Με άλλα λόγια, ο στόχος που επιδιώκει ο κάθε πελάτης, συνειδητά ή ασυνείδητα, κάτω από το επίπεδο της προβληματικής του κατάστασης είναι να γίνει ο εαυτός του.

Απαραίτητη προϋπόθεση για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός είναι να δημιουργήσει ο θεραπευτής μια σχέση μαζί του, στην οποία να νιώθει ασφαλής και ελεύθερος.[Αυτό για να γίνει χρειάζεται] να καταλάβει ο θεραπευτής πώς αισθάνεται στον εσωτερικό του κόσμο ο ασθενής, να τον αποδεχθεί όπως είναι, για να δημιουργήσει το ευνοϊκό ψυχολογικό κλίμα που θα του παρέχει την ευχέρεια της σκέψης, του συναισθήματος και της ίδιας του της ύπαρξής, ώστε να επιλέξει ο ίδιος προς ποια κατεύθυνση επιθυμεί να κινηθεί.

Μέσα σ’ ένα τέτοιο θεραπευτικό κλίμα ο πελάτης χρησιμοποιεί τη θεραπευτική σχέση τυπικά για να ρίξει τα ψεύτικα προσωπεία, τις μάσκες ή τους ρόλους, με τους οποίους αντιμετώπιζε ως τώρα τη ζωή. Μαθαίνει να εξετάζει τις διάφορες πλευρές της εμπειρίας του, να αναγνωρίζει και να αντιμετωπίζει τις βαθιές του αντιθέσεις, να βλέπει σε ποιο βαθμό η συμπεριφορά ή ακόμη και το συναίσθημα που βιώνει δεν είναι αληθινά, αλλά είναι ένα προσωπείο, πίσω από το οποίο κρύβεται συστηματικά.

Ο Δανός φιλόσοφος Soren Kierkegaard –πριν από έναν αιώνα και κάτι- απεικόνισε το δίλημμα του ατόμου με αξιοζήλευτη ενσυναίσθηση. Τόνισε πως ο πιο συνηθισμένος τύπος απόγνωσης που μπορεί να περιέλθει κάποιος, είναι να μην επιλέγει ή να μην επιθυμεί να είναι ο εαυτός του. Ωστόσο, η πιο σοβαρή μορφή απόγνωσης είναι να επιλέγει «να είναι κάποιος άλλος και όχι ο εαυτός του».

Από την άλλη πλευρά, όταν «επιθυμεί κάποιος να είναι ο πραγματικός του εαυτός, αυτό αποτελεί όντως το αντίθετο της απόγνωσης» και αυτή η επιλογή είναι η βαθύτερη ευθύνη του ανθρώπου.

Μετά λοιπόν την αφαίρεση του προσωπείου κατά τη διαδικασία της διαμόρφωσης του προσώπου, της αναζήτησης δηλαδή του αληθινού εαυτού, το άτομο μαθαίνει να αναγνωρίζει και να βιώνει τα συναισθήματά του στην ολότητά τους, καθαρά μέχρι εκείνο το σημείο που αποκαλύπτεται η πραγματική τους φύση.

Τα συναισθήματα αυτά μπορεί να είναι οποιοδήποτε ανθρώπινο συναίσθημα (φόβος, θυμός, τρυφερότητα, βαθιά επιθυμία, κλπ) που αναδύεται από μέσα του, και το βιώνει με τρόπο γνωστικό και ανοιχτό ώστε να βιώσει τον εαυτό του, με όλο τον πλούτο που υπάρχει εντός του.

Αυτό αποτελεί τη λεγόμενη εμπειρική ανακάλυψη του εαυτού, η οποία αρχικά φέρνει ένα συναίσθημα αναστάτωσης, που σταδιακά γίνεται συναίσθημα ανακούφισης.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την ανακάλυψη του εαυτού σου είναι να αφήσεις την ίδια σου την εμπειρία να σου δώσει το δικό της νόημα, γιατί αν εσύ συμπεραίνεις αυθαίρετα, τότε είσαι σε πόλεμο με τον εαυτό σου.

Αυτή η διαδικασία κάνει το άτομο να ανοίγεται περισσότερο στην εμπειρία του, να αναπτύσσει δηλαδή τη δεκτικότητά του ως προς την εμπειρία, που είναι το αντίθετο της αμυντικότητας.

Η δεκτικότητα στη συνειδητότητα, για ό,τι υπάρχει αυτή τη στιγμή μέσα σε κάποιον και μέσα στην κατάσταση, είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο στην περιγραφή του προσώπου που αναδύεται από τη θεραπεία.Επιτρέπει στο άτομο να είναι αυθεντικά ανοιχτό στις εμπειρίες και να ζει πλήρως τις εμπειρίες ολόκληρου του οργανισμού του, αντί να τις αποκλείει από τη συνειδητότητά του.

Έτσι, αποκτά και εμπιστοσύνη στον οργανισμό του γιατί μπορεί να ανακαλύπτει όλο και περισσότερο ότι ο ίδιος του ο οργανισμός είναι αξιόπιστος, ότι είναι ένα κατάλληλο όργανο για να του προτείνει την πιο ικανοποιητική συμπεριφορά σε κάθε κρίσιμη κατάσταση.

Τέλος, μέσα από όλα αυτά τα στάδια ωρίμανσης το άτομο απευθύνεται όλο και λιγότερο σε άλλους για επιδοκιμασία ή αποδοκιμασία, για πρότυπα σύμφωνα με τα οποία θα ζει, για αποφάσεις και επιλογές. Αναγνωρίζει δηλαδή ότι η επιλογή βρίσκεται μέσα του και ότι το μόνο ερώτημα που μετρά είναι: «ζω με τρόπο που είναι για μένα βαθιά ικανοποιητικός και με εκφράζει αληθινά;»

Αυτό ίσως είναι το πλέον σημαντικό ερώτημα για το δημιουργικό άτομο.


Άρθρο αρχείου

Αναστασία Μουστάκα

Continue Reading

Ψυχολογία

Παράλογη Ενοχή

Νιώθεις ότι είσαι υπεύθυνος για όλα. Έχεις πραγματικές ενοχές. Πονάς. Είσαι δυστυχισμένος. Στην πραγματικότητα δεν ευθύνεσαι για τίποτα. Πάσχεις από Παράλογη Ενοχή.

Τι είναι λοιπόν η ενοχή; Γιατί μερικοί άνθρωποι δεν νιώθουν καμιά ενοχή όταν κάνουν αξιόποινες πράξεις, ενώ κάποιοι άλλοι μοιάζουν παγιδευμένοι για πάντα στις αναίτιες ενοχές τους;

Στην πραγματικότητα το μόνο είδος ενοχής που θα ’πρεπε να νιώθουμε είναι οι τύψεις από τη σκόπιμα βλαπτική ή ανεύθυνη συμπεριφορά μας.

Την ενοχή αυτή την αποκαλούμε Λογική Ενοχή, δηλαδή δίκαιη, θεμιτή γιατί είναι ένα φυσικό και πολύτιμο συναίσθημα που λειτουργεί ως μηχανισμός διόρθωσης της συμπεριφοράς μας, προκειμένου να μπορούμε να αναπτυσσόμαστε ως άτομα και να δημιουργούμε αρμονικές και ανθεκτικές σχέσεις.

Η ενοχή όμως είναι ένα συναίσθημα πολύ πιο πολύπλοκο από αυτά που δημιουργεί η λογική ενοχή. Αυτό το δεύτερο είδος το αποκαλούμε Παράλογη Ενοχή, γιατί είναι άδικη και περιττή. Είναι ένα ανεπιθύμητο συναίσθημα που δεν προκαλείται από κάποια άδικη πράξη και λειτουργεί ως ένας αμυντικός ψυχολογικός μηχανισμός ενάντια στον πόνο που νιώθουμε από άλλες αιτίες.

Οι πηγές των παράλογων ενοχών έχουν στη συντριπτική τους πλειοψηφία ως χρόνο έναρξης την παιδική μας ηλικία, τότε δηλαδή που ως παιδιά δεν διαθέτουμε τον κατάλληλο τρόπο για να συνδιαλλαγούμε με τον πόνο και το θυμό, και έτσι τα μετατρέπουμε σε παράλογη ενοχή ώστε να απομονώσουμε τον εαυτό μας από αυτά τα συναισθήματα μειώνοντας τον πόνο και δίνοντάς μας μια ψεύτικη αίσθηση ελέγχου.

Για παράδειγμα, πολλοί άνθρωποι όπως γονείς, δάσκαλοι, κληρικοί, συνομήλικοι, έχουν καλλιεργήσει στο έπακρο την ικανότητα να ξυπνούν μέσα μας άδικη ενοχή, μέσα από την προσπάθειά τους να μας ελέγξουν, να μας μειώσουν, να μας κάνουν να νιώσουμε ανεπαρκείς ή κακοί με τον εαυτό μας, προκειμένου να αισθανθούν οι ίδιοι καλύτεροι από εμάς.

Η παράλογη ενοχή γεννάει τη λεγόμενη καταστροφική ντροπή, η οποία σε αντίθεση με τη δημιουργική ντροπή που προέρχεται από τη δίκαιη ενοχή, προσβάλλει την προσωπικότητά μας κάνοντάς μας να νιώθουμε άσχημα, βρώμικοι ή χωρίς αξία. Κατά συνέπεια, λειτουργεί καταστροφικά για μας, επειδή μας οδηγεί στο να μην αγαπάμε κάποια κομμάτια του εαυτού μας.

Ο συνδυασμός της παράλογης ενοχής και της υπερβολικής ντροπής μπορούν να προκαλέσουν σοβαρές συναισθηματικές διαταραχές, όπως χαμηλή αυτοεκτίμηση, κατάθλιψη, άγχος και εθιστική ή παρορμητική συμπεριφορά, με αποτέλεσμα τον ψυχικό μας ακρωτηριασμό και το σταμάτημα της φυσιολογικής ανάπτυξης της προσωπικότητάς μας.

Τα βήματα που μπορούν να μας βοηθήσουν να αναγνωρίσουμε και να περιορίσουμε τη λογική ενοχή αλλά και να αποφύγουμε την άδικη ενοχή είναι τα εξής :

1. Αναγνώρισε την ενοχή και σταμάτησε τη σκέψη σου, μην επιτρέπεις τον εαυτό σου να βγάλει βιαστικά συμπεράσματα.

2. Εντόπισε την πραγματική πηγή της ενοχής ή του πόνου

3. Προσδιόρισε αν νιώθεις δίκαιη ή άδικη ενοχή

4. Αν η ενοχή είναι δίκαιη :

  • α. Ομολόγησε την
  • β. Ζήτησε συγγνώμη
  • γ. Άλλαξε την ανεύθυνη συμπεριφορά
  • δ. Συγχώρεσε τον εαυτό σου και συνέχισε τη ζωή σου

5.  Αν η ενοχή είναι άδικη :

  • α. Αντέστρεψε τη συναισθηματική διαδικασία από άδικη ενοχή σε θυμό
  • β. Νιώσε τον πόνο και απελευθέρωσε τον
  • γ.  Αντιμετώπισε και διόρθωσε την επώδυνη κατάσταση, όταν είναι αναγκαίο και δυνατό


Άρθρο αρχείου

Αναστασία Μουστάκα

Continue Reading

Trending