Τουρισμός
Υπάρχει «Φως» στο Τουριστικό Τούνελ;

Της Έφης Βαλίλα
Δημοσιογράφος
Προοίμιο
Τα κύρια χαρακτηριστικά του τουριστικού προϊόντος είναι ότι: δεν μπορεί ν’ αποθηκευτεί, δεν μπορεί να εξαχθεί και μάλιστα εκεί που παράγεται εκεί και καταναλώνεται. Ένα επίσης από τα κύρια χαρακτηριστικά του, είναι ότι εμπεριέχει αρκετά μεγάλη εποχικότητα. Αυτό σημαίνει ότι μερικούς μήνες υπάρχει μεγάλη δραστηριότητα, ενώ στους πλάγιους μήνες (νεκρή περίοδος), υπάρχει λιγότερη έως μηδενική δραστηριότητα.
Η μεταβλητότητα των υπηρεσιών σε σχέση με τις προοπτικές ικανοποίησης της τουριστικής ζήτησης
Όταν για παράδειγμα πραγματοποιείται μεγάλη συγκέντρωση της τουριστικής ζήτησης στις περιόδους αιχμής, δυστυχώς για το ίδιο χρονικό διάστημα, καταγράφεται και μείωση της ποιότητας των υπηρεσιών. Αυτό το φαινόμενο δεν τιμά ούτε τους εργαζόμενους, ούτε την περιοχή υποδοχής τουριστικού ρεύματος. Και το κυριότερο επιτυγχάνεται η σταδιακή απομόνωση των υπηρεσιών και φαίνεται κυρίως σε περιόδους αιχμής, ότι αντί να έχουμε αύξηση καταγράφεται μείωση. Το πιο χαρακτηριστικό και απλό παράδειγμα είναι: όταν ένα Restaurant προσθέτει τραπέζια, είτε εσωτερικά είτε εξωτερικά στην ήδη υπάρχουσα δυναμικότητα του κατά τη διάρκεια της υψηλής περιόδου, χωρίς αύξηση του εργατικού δυναμικού. Αυτό θα μπορούσε μεν να εξυπηρετήσει περισσότερους ανθρώπους, αλλά οι πελάτες θα ήταν πιθανόν να κάθονται πολύ στρυμωγμένα για παράδειγμα. Αυτό μειώνει την άνεση και την καλή διάθεση του επισκέπτη. Ταυτόχρονα μειώνει και την παροχή ποιότητας. Επομένως το ζητούμενο δεν είναι η αύξηση της δυναμικότητα, αλλα ή βελτίωση της ποιότητας.
Άμεση και έμμεση Οικονομική επίδραση του τουρισμού στον τόπο
Η Οικονομική επίδραση του τουρισμού, διαχωρίζεται σε άμεση και έμμεση. Η άμεση επίδραση προέρχεται από τις πραγματικές δαπάνες που πραγματοποιούν οι τουρίστες στην περιοχή υποδοχής τουριστικού ρεύματος. Όταν δηλαδή ο τουρίστας πληρώνει στον ιδιοκτήτη του Hotel 150 Ευρώ για δύο διανυκτερεύσεις, αυτά τα χρήματα έχουν άμεση οικονομική επίδραση. Οι έμμεσες επιδράσεις λαμβάνουν χώρα, καθώς η επίδραση των αρχικών 150 Ευρώ επηρεάζουν την Εθνική Οικονομία. Ο ιδιοκτήτης του Hotel που παίρνει τα 150, ίσως χρησιμοποιήσει μερικά από αυτά για να πληρώσει τους προμηθευτές πρώτων υλών για το εστιατόριο και ένα μέρος για να πληρώσει τους μισθούς των εργαζομένων του μοτέλ. Ο προμηθευτής πρώτων υλών με τη σειρά του, θα πληρώσει τον αγρότη για τις καλλιέργειες, ενώ οι εργαζόμενοι ίσως να αγοράσουν ένα ζευγάρι παπούτσια ΄Ετσι η επίδραση των αρχικών 150 Ευρώ αυξάνεται. Τα χρήματα εξακολουθούν να ξοδεύονται και να ξαναξοδεύονται μέχρι να συμβεί ένα από τα δύο πράγματα ή τα χρήματα να αποταμιευθούν αντί να ξοδευθούν ή τα χρήματα να ξοδευθούν έξω από τον τόπο που ο πελάτης ζει.
Το καλύτερο για την τουριστική οικονομία είναι η μείωση των εισαγωγών
Όσο περισσότερο μπορεί η περιοχή υποδοχής τουριστών να περιορίσει τις εισαγωγές – που πολλές φορές επιβάλλεται από τον τουρισμό – τόσο καλύτερη και μεγαλύτερη θα είναι η οικονομική επίδραση του τουρισμού σ’ αυτήν την περιοχή. Τα 150 Ευρώ που δαπανήθηκαν για διανυκτέρευση από τον τουρίστα, ξαναδαπανώνται από τον ιδιοκτήτη του μοτέλ, τον εργαζόμενο και τον αγρότη για να δημιουργηθεί έτσι ένας καλός κύκλος εισοδήματος στην τοπική οικονομία της τάξεως των 150 Ευρώ για παράδειγμα. Επομένως τα χρήματα που δαπανώνται για τις εισαγωγές ή τα χρήματα που αποταμιεύονται και δεν κυκλοφορούν, απομακρύνονται από την συμβολή τους στο εισόδημα, της οικονομίας της περιοχής.
Προϋποθέσεις ανάκαμψης σήμερα
Προφανώς και προέχουν οι έλεγχοι των εισερχόμενων τουριστών με το εξαιρετικό σύστημα «EVA», το πιο καινοτόμο σύστημα κατανομής των τεστ, (εξ όσων δημοσιογραφικά γνωρίζουμε) το οποίο βελτίωσε την αποτελεσματικότητα των ελέγχων μέχρι και 4 φορές. Με την υγεία σε απόλυτη προτεραιότητα, έστω και υπό τις ιδιαίτερες συνθήκες που επέβαλε ο COVID-19, η Ελλάδα έκανε αλλά και θα κάνει βήματα προς τη βελτίωση της τουριστικής περιόδου. Με ορίζοντα το 2023 υπάρχει ελπίδα βελτίωσης των αφίξεων στη χώρα μας και αυτό είναι το ζητούμενο.
Οι προοπτικές για το 2021…
Ασφαλώς και το 2021, θεωρείται η χρονιά έναρξης της τουριστικής ανάκαμψης. Αυτό σημαίνει στενή συνεργασία με τις αεροπορικές εταιρείες ώστε να υποστηριχθούν δυναμικά, όπως και οι Τour Οperators. Ταυτόχρονα να αναδείξουμε όλες τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού και να επικεντρωθούμε στην Ελληνική Μεσογειακή διατροφή! Επίσης θα μπορούσε να αποτελέσει ορόσημο αφίξεων και η γιορτή των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και ένας ιμάντας για τους Έλληνες απανταχού της γης. Μια ζεστή πρόσκληση προς όλους να έρθουν να συνεορτάσουν μαζί μας! Με απόλυτη ασφάλεια στην παραμονή τους.
Να μην ξεχνάμε ότι έχουμε και έναν Υφυπουργό Εξωτερικών για την Οικονομική, Διπλωματία και την Εξωστρέφεια της Κυβέρνησης τον κο Φραγκογιάννη Κώστα (με τον οποίο συνομιλήσαμε πολύ πρόσφατα στο Business Woman On Line Stories) και που χαρήκαμε πολύ για την απόφαση της «Volks Wagen» να επιλέξει το νησί της Αστυπάλαιας. Πιστεύουμε ότι ο ίδιος θα μπορούσε να συμβάλλει ως αρμός και προς την κατεύθυνση αυτή, δηλαδή της αύξησης των αφίξεων της χώρας από Έλληνες ομογενείς.
Θα ξεκινήσουμε και με τη βαθιά επίγνωση των Νόμων της λειτουργίας της αγοράς
«Η χρονική επέκταση των μέτρων προς το παρόν, είναι εκ των ουκ άνευ» αλλά είναι λογικό η όποια χρονική επέκταση των όποιων μέτρων, να μην επεκταθεί μετά τον Μάρτιο του 2021!. Και αυτό διότι όλοι οι κλάδοι που συνεργάζονται άμεσα και έμμεσα με τον τουρισμό, ταυτόχρονα και αλληλοεπηρεάζονται με τον τουρισμό, και εξ αιτίας αυτού του γεγονότος θα χρειαστούν στήριξη από την Πολιτεία τουλάχιστον για όλο το 1ο εξάμηνο του 2021, με επικέντρωση στην αγορά εργασίας. Αυτό είναι το μεγάλο ζήτημα, των εργαζομένων στις επιχειρήσεις παροχής φιλοξενίας και εστίασης. Προφανώς μια γενναία μείωση του ΦΠΑ έστω και πρόσκαιρα, με ένα φθηνό και ανταγωνιστικά ποιοτικά πακέτο και αύξηση της ρευστότητας.
Αν και γνωρίζουμε ότι ο ανταγωνισμός θα είναι αδιάλλακτος, αφού η Ιταλία, η Ισπανία και η Τουρκία καθώς και άλλες Ευρωπαϊκές χώρες έχουν οικονομικά καταρρεύσει, θα έρθουν με σημαντικά ανταγωνιστικές τιμές για να ανακάμψουν άμεσα. Η Ελλάδα όμως οφείλει να αντισταθεί με σθένος!
Επιλογικά
Το σενάριο, ανάκαμψης αν έρθει στο δεύτερο τρίμηνο του 2021 θα έχει ως προϋπόθεση, την αναμενόμενη δράση στα ταξίδια με τη βοήθεια και της Ε.Ε. αφού φυσικά υπάρξει για το 2021 και μια κεντρική Ευρωπαϊκή Πολιτική κοινή για όλες τις χώρες.
Στόχος μία «γέφυρα» μέχρι να επανέλθει η σεζόν του 2021 στην κανονικότητα…
Τουρισμός
Επαναπροσδιορίζοντας την Τουριστική Εμπειρία

Η PHILOXENIA που πραγματοποιείται 10-12 Νοεμβρίου από τη ΔΕΘ-HELEXPO στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκηςστο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης αποτελεί θεμέλιο για το εγχώριο τουριστικό επιχειρείν, καθώς είναι ένας εκθεσιακός και συνεδριακός κόμβος συνάντησης φορέων και ιδιωτών από όλο το φάσμα του τουρισμού.Η τουριστική βιομηχανία και όλες οι νέες τάσεις και καινοτομίες της αγοράς συνυπάρχουν στο διεθνές εκθεσιακό τουριστικό γεγονός.
Το 2024 αποτελεί χρονιά ορόσημο για τις Τουριστικές Επιχειρήσεις που καλούνται να πάρουν αποφάσεις που θα καθορίσουν την πορεία τους προς τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Στο πλαίσιο αυτό η Alpha Marketing σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Επιχειρηματικού Μέλλοντος (Business Future Institute), διοργανώνει συζήτηση που θα επιδιώξει να δώσει πρακτικές απαντήσεις στα ερωτήματα πως επηρεάζονται οι δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς και οι τουριστικές επιχειρήσεις και τι ενέργειες απαιτούνται στο δυναμικά μεταλλασσόμενο περιβάλλον του Τουρισμού που εξελίσσεται διαρκώς.
Στη συζήτηση παίρνουν μέρος ο Καθηγητής Δημήτριος Μπούχαλης, Διευθυντής του εργαστηρίου ηλεκτρονικού τουρισμού (eTourism Lab) και αναπληρωτής Διευθυντής του Διεθνούς Κέντρου για την Έρευνα Τουρισμού και Φιλοξενίας στο Πανεπιστήμιο Bournemouth της Αγγλίας και ο Αλέξανδρος Θάνος, Εντεταλμένος Σύμβουλος ΣΕΤΕ με συντονιστή τον Τάσο Γούσιο, MSc Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Τουρισμού και Πολιτισμού – Alpha Marketing.
Μετά τις τοποθετήσεις θα υπάρχει χρόνος για συζήτηση με το κοινό.
Η παρακολούθηση είναι δωρεάν και μπορείτε να εγγραφείτε στον σύνδεσμο:
Τουρισμός
Διαγωνισμός Ελληνικών Τοπίωντου Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας διοργανώνει διαγωνισμό αναγνώρισης ελληνικών τοπίων, με θέμα: «Το δικό μου τοπίο». Στον διαγωνισμό μπορεί να συμμετέχει κάθε πολίτης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, άνω των 18 ετών.
Στόχος του διαγωνισμού είναι να κινητοποιήσει και να εμπνεύσει το ευρύ κοινό να εξερευνήσει, να εντοπίσει και να αναδείξει το ελληνικό τοπίο, μέσω της φωτογραφίας, προβάλλοντας την ιδιαιτερότητα του ελληνικού φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος.
Η φωτογραφία, καθώς και το επεξηγηματικό κείμενο στην ελληνική ή την αγγλική γλώσσα, που θα τη συνοδεύει, θα αποτυπώνουν το ελληνικό τοπίο, όπως αυτό γίνεται αντιληπτό από την οπτική γωνία και την ερμηνευτική ματιά κάθε συμμετέχοντα.
Ο διαγωνισμός απευθύνεται στο ευρύ κοινό και το αντικείμενό του αφορά στον εντοπισμό ενός τοπίου φυσικού ή/και δομημένου περιβάλλοντος. Το προτεινόμενο τοπίο μπορεί να αφορά σε ένα τοπίο φυσικού κάλλους, σε ένα τοπίο αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τη φύση ή σε ένα βιομηχανοποιημένο ή αποβιομηχανοποιημένο τοπίο, ως εξαίρεση, στο πλαίσιο του ευρύτερου περιβάλλοντος ή και σε γειτνίαση με άλλο τοπίο, επίσης διακριτού χαρακτήρα.
Το προτεινόμενο τοπίο μπορεί να είναι φυσικό, πολιτισμικό, αγροτικό, αστικό ή περιαστικό, αλλά θα πρέπει να παρουσιάζει, κατά την άποψη των συμμετεχόντων, μια διακριτή ταυτότητα και αυθεντικότητα, ανεξάρτητα αν θεωρείται εξαιρετικό με αισθητικούς όρους.
Η υποβολή των συμμετοχών ορίζεται από την 25η Ιουλίου 2023 και έως την 10η Σεπτεμβρίου 2023, στις 12 π.μ. Οι συμμετοχές θα αξιολογηθούν από πενταμελή κριτική επιτροπή, η οποία απαρτίζεται από διακεκριμένους εκπρόσωπους του φωτογραφικού, εικαστικού και αρχιτεκτονικού χώρου.
Οι συμμετοχές που θα διακριθούν θα λάβουν χρηματικά έπαθλα ως εξής: πρώτο βραβείο 2.000 ευρώ, δεύτερο βραβείο 1.500 ευρώ, τρίτο βραβείο 1.000 ευρώ και βραβείο κοινού 1.000 ευρώ, ενώ θα υπάρξουν και δύο έπαινοι των 500 ευρώ ο καθένας.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον παρόντα διαγωνισμό, στο site του: www.photocontestypen.gr, όπου μπορούν να καταθέτουν και πιθανές ερωτήσεις. Επίσης, για επιπλέον υλικό μπορούν να επικοινωνήσουν με την κυρία Μαρία Δημητροπούλου, e-mail: [email protected], τηλέφωνο: 210 2113333 και 6948 884018.
Ο διαγωνισμός διοργανώνεται από την Ειδική Υπηρεσία «Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας», στο πλαίσιο του έργου «Σχέδιο δράσεων επικοινωνίας του ΥΠΕΝ», το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, από πόρους του ΕΣΠΑ 2014-2020, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη». Περισσότερες πληροφορίες για το έργο είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα του: https://www.ypengreenpolicy.gr/
Τουρισμός
Αναπτυξιακό Διεθνές Συνέδριο στη Δυτική Ελλάδα “Ναύπακτος 2030”

Στις 23 & 24 Σεπτεμβρίου 2023 θα πραγματοποιηθεί στο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο Ναυπάκτου, αναπτυξιακό διεθνές συνέδριο με θέμα την ανάδειξη της περιοχής ως στρατηγικού κόμβου του δυτικού περιφερειακού άξονα της Ελλάδας.
Το συνέδριο αναπτύσσεται σε 4 βασικούς στρατηγικούς πυλώνες:
1ον Τουρισμός και εξωστρέφεια
2ον Βιώσιμη ανάπτυξη και υποδομές
3ον Γεωργική ανάπτυξη και ιχθυοκαλλιέργειες
4ον Ανθρώπινη πόλη και εθελοντισμός
Στην κάθε θεματική ενότητα θα παρουσιαστούν case studies, καινοτόμες ολοκληρωμένες εφαρμογές και λύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί σε αντίστοιχες πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού. Θα καταγραφεί η υφιστάμενη κατάσταση, ενώ θα αναλυθούν από το κάθε πάνελ πιθανές ευκαιρίες αλλά και προβληματισμοί που προκύπτουν.
Με ορίζοντα το 2030 το συνέδριο έχει ως βασικό σκοπό το σχεδιασμό ενός κοινού στρατηγικού αναπτυξιακού πλάνου, το οποίο θα φέρει την ευρύτερη περιοχή σε βάθος επταετίας (7) στο επίκεντρο των εξελίξεων.
Τα τέσσερα πάνελ ανά ενότητα απαρτίζουν καταξιωμένοι πανεπιστημιακοί και έμπειρα στελέχη κορυφαίων εταιριών από Ελλάδα και εξωτερικό, επιτυχημένοι επιχειρηματίες και ιθύνοντα στελέχη φορέων και τοπικών επιχειρήσεων.
Τις εργασίες του συνεδρίου ανοίγει ο τ. Πρωθυπουργός της Ελλάδας κ. Αντώνης Σαμαράς.
Τον κεντρικό συντονισμό των τεσσάρων πάνελ κάνει η κα Θεοτόκη Τιτή Ντολαπτσή, Πρόεδρος της OLYMPICO VISION.
Η επιστημονική επιτροπή η οποία έχει αναλάβει την ανάπτυξη της ατζέντας για κάθε ενότητα απαρτίζεται από τους:
- Δρ. Στέργιο Κατηχωρίτη, τέως Νομάρχη Αχαϊας
- κ. Διονύσιο Φιλίππου, καθηγητή νομικής Πανεπιστημίου Κομοτηνής
- Αρχμ. Δρ. Ιγνάτιο Σταυρόπουλο
- κ. Αλέξανδρο Στρίμπερη, νομικό και μέλος του δικηγορικού συλλόγου Αθηνών
Στην κάθε ενότητα συμμετέχουν ως σύνεδροι οι αντίστοιχοι επαγγελματίες, ιδιοκτήτες και στελέχη επιχειρήσεων καθώς και οι επαγγελματικοί, θεσμικοί και κρατικοί φορείς της ευρύτερης περιοχής.
Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου θα πραγματοποιηθούν one to one meetings, round tables και workshops.
Το συνέδριο τελεί υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου Πατρών, ενώ την εκτελεστική διοργάνωση έχει αναλάβει η Plan Consulting Group. Το συνέδριο θα φιλοξενηθεί στο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο της Ι.Μ. Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στην περιοχή Σκάλας Ναυπάκτου.
Nafpaktos International Conference Center – Nafpaktos 2030
Η συμμετοχή είναι δωρεάν και γίνεται μέσα από εγγραφή στην ιστοσελίδα του συνεδρίου. Περισσότερες πληροφορίες για τη διοργάνωση μπορείτε να βρείτε στο Nafpaktos 2030 – Mentoring Forum.
-
Ψυχολογία
Πώς να αποκτήσεις ακριβώς αυτό που θέλεις;
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
«Αφιέρωμα» Η Αρκαδία επιχειρεί: Παναγιώτα Τρουπή
-
Τουρισμός
Αναπτυξιακό Διεθνές Συνέδριο στη Δυτική Ελλάδα “Ναύπακτος 2030”
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
«Αφιέρωμα» Η Αρκαδία επιχειρεί: Νάντια Μπαζιωτάκη
-
Τουρισμός
Επίτιμα μέλη της Ελληνικής Ένωσης Γυναικών στον Πολιτισμό και τον Τουρισμό/HAWCT οι κυρίες Ολυμπία Αναστασοπούλου και Λίλα ντε Τσάβες
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
«Αφιέρωμα» Η Αρκαδία επιχειρεί: Βίβιαν Μανωλέσου
-
Τουρισμός
Press Conference για τις ανάγκες ενημέρωσης των δράσεων του έργου CapTour
-
Επίκαιρα Πρόσωπα
«Αφιέρωμα» Η Αρκαδία επιχειρεί: Χριστίνα Μανιάτη