Connect with us

Τέχνη πολιτισμός

Χιόνι και ιμπρεσιονισμός…

Γράφει η Λιάνα Ζωζά

Στην ιστορία της τέχνης μπορούμε να συναντήσουμε πολλά και σημαντικά έργα που κινούνται θεματικά στην εποχή του χειμώνα, κυρίως χιονισμένα τοπία.

Στην τοπιογραφία των ιμπρεσιονιστών αποτελούν αγαπημένα και πολυζωγραφισμένα θέματα, μιας και οι ζωγράφοι κινούνται σε εξωτερικούς χώρους καταγράφοντας σκηνές της πραγματικής ζωής με την επίδραση του φωτός και του καιρού τη συγκεκριμένη στιγμή. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που συχνά ξαναζωγραφίζουν το ίδιο θέμα σε άλλη ώρα, ακόμη και σε άλλη εποχή.

Οι κύριες επιρροές στα θέματα των “χειμωνιάτικων” έργων τους προέρχονται από την ιαπωνική τεχνική που είναι γνωστή σαν woodblock printing που απεικονίζει συνήθως το χιόνι να πέφτει και ανθρωπινες φιγούρες να κρατούν ομπρέλες μέσα σε χιονισμένα τοπία.

Utagawa Hiroshige, Evening Snow at Kanbara, 1833 – 34

Αν και το πιό γνωστό χειμωνιάτικο τοπίο του Claude Monet (1840 – 1926), είναι το έργο The Magpie (1869), του αποδίδονται 140 έργα με θέμα τον χειμώνα. Το συγκεκριμένο έργο είναι το μεγαλύτερο από τα “χειμωνιάτικα” του (89 x 130 cm) και απεικονίζει μια μικρή μαύρη κίσσα, σ’ένα χιονισμένο τοπίο, όπου το φως του ήλιου αντανακλά στο χιόνι δημιουργώντας αριστοτεχνικές προσεγγίσεις μέσα από το φως και την σκιά.

Claude Monet The Magpie

Το 1875, ο Monet, ζωγραφίζει το Train in the Snow, στο σιδηροδρομικό σταθμό του Argenteuil, ακριβώς απέναντι από το σπίτι του. Το έργο δεν παρουσιάστηκε στην έκθεση των ιμπρεσιονιστών, αλλά αποκαλύπτει το έντονο ενδιαφέρον του Monet για τη σύγκλιση της φύσης με την τεχνολογία.

Το τρένο, με τη δύναμη και την ταχύτητά του σε σύγκριση με το ακίνητο χιονισμένο τοπίο, του έδωσε μια διαρκώς μεταβαλλόμενη εικόνα ιδανική για καλλιτεχνικές παρατηρήσεις. Αποτελεί ένα έργο, που παρουσιάζει διαφορετικά στοιχεία από αυτά που συναντούμε συνήθως στα έργα του με το πιo χαρακτηριστικό, την απόδοση μιας πραγματικής εικόνας και όχι αυτή της εντύπωσης.

Claude Monet,Train in the Snow, 1875, Museum Marmottan, Paris, France

Ο Pierre-Auguste Renoir (1841 – 1919), εμπνέεται από το παγωμένο τοπίο του δάσους της Βουλώνης και δημιουργεί το Skaters in the Bois de Boulogne, 1868, ένα από τα ελάχιστα χειμερινά τοπία του, λόγω της έντονης απέχθειάς του για το χιόνι και τις χαμηλές θερμοκρασίες.

Στο έργο απεικονίζονται πολυάριθμοι Παριζιάνοι, νέοι και μεγαλύτεροι, να περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους πατινάροντας στην παγωμένη λίμνη του πάρκου, με τις εφημερίδες της εποχής να καταγράφουν για το χειμώνα του 1968, πολικές θερμοκρασίες, που πάγωσαν τον Σηκουάνα και τα υπόλοιπα ποτάμια.

Ο Renoir επιλέγει το πάρκο για την μεγάλη επισκέψιμότητα που του δίνει τη δυνατότητα, να ζωγραφίζει πλήθη και παράλληλα μέσα από αυτά να καταγράφει τη ζωή της παρισινής αστικής τάξης, η οποία και καθορίζει στην συνέχεια το έργο του.

Pierre-Auguste Renoir, Skaters in the Bois de Boulogne, 1868, Private Collection

Ο Paul Gauguin (1848 -1903) εγκατέλειψε την Ευρώπη το 1891,  για να εγκατασταθεί, όπως αποδείχθηκε, για το υπόλοιπο της ζωής του στην Πολυνησία και να δημιουργήσει εκεί τα έργα που αποτελούν και τα καλύτερα δείγματα της δουλειάς του.

Στη Γαλλία, επέστρεψε από τις σπουδές και τα ταξίδια του, to 1870 και αρχικά, εργάσθηκε σαν βοηθός χρηματιστή. Παράλληλα, όμως με αυτή την ιδιότητά του, ο Gauguin περνούσε αρκετό χρόνο καθημερινά, ζωγραφίζοντας με τον Camille Pissarro και τον Paul Cezanne.

Αν και οι πρώτες ζωγραφικές του προσπάθειές ήταν μάλλον αδέξιες, στην συνέχεια σημείωσε αξιοσημείωτη πρόοδο, με αποτέλεσμα την περίοδο 1876–1886,  να συμμετέχει με έργα του στις εκθέσεις των ιμπρεσιονιστών. Ανάμεσα στα έργα που δημιούργησε εκείνη τη περίοδο βρίσκεται και το La Neige à Vaugirard II, 1879 με θέμα ένα χιονισμένο τοπίο.

Paul Gaugin, La Neige à Vaugirard II, 1879, Museum of Fine Arts, Budapest

Ο Paul Signac (1863 – 1935), επηρεάστηκε έντονα από τις θεωρίες σχετικά με την οπτική και το χρώμα, αλλά και από το καινοτόμο έργο των ιμπρεσιονιστών που βρισκόταν στην ακμή τους, όταν εκείνος ζούσε την εφηβεία και τη νεαρή του ηλικία στην μποέμ συνοικία της Μονμάρτης.

Το ύφος του στη συνέχεια άλλαξε, όταν άρχισε να ενσωματώνει στο έργο του τις τεχνικές και τις θεωρίες του Νεο-Ιμπρεσιονισμού, κινήματος γνωστού και με το όνομα Πουαντιγισμός, μια μέθοδος ουσιαστικά, που εφευρέθηκε το 1884, από το στενό του φίλο Georges Seuratκαι τα χρώματα εφαρμόζονται στο έργο, το καθένα ξεχωριστά σαν κουκκίδες, ενώ η μίξη τους γίνεται από το ανθρώπινο μάτι, δίνοντας στο σύνολό τους ένα ιδιαίτερα λαμπερό αποτέλεσμα.

Τη συνέχεια του άρθρου θα τη βρείτε εδώ

Πηγή

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Τέχνη πολιτισμός

«Πόλη Γένους Θηλυκού»

«Πόλη Γένους Θηλυκού»

Ένα φωτογραφικό λεύκωμα αφιερωμένο στη γυναίκα της Θεσσαλονίκης

Με έναν εξαιρετικά πρωτότυπο τρόπο αποφάσισε η Tzimas Cosmetics να γιορτάσει τα 60 χρόνια της στο χώρο της καλλυντικής περιποίησης και της γυναικείας ομορφιάς.

Προχώρησε στην έκδοση ενός καλαίσθητου και ιδιαίτερου Φωτογραφικού Λευκώματος με τίτλο «Πόλη Γένους Θηλυκού», αφιερωμένο σε όλες τις γυναίκες της Θεσσαλονίκης.

Είναι μία έκδοση όπου συνυπάρχουν εικόνες ανώνυμων και επώνυμων φωτογράφων, μέσα από τις οποίες επιχειρείται η διερεύνηση της πολύτροπης όσο και πλούσιας παρουσίας της γυναίκας στην Θεσσαλονίκη στο διάστημα έξι δεκαετιών.

Κάθε μία από τις γυναίκες που απεικονίζονται, μέσα από την αναπαράσταση των πολλών και διαφορετικών ρόλων τους, εμφανίζονται ελκυστικές με το δικό τους μοναδικό τρόπο.

«Θελήσαμε να  σηματοδοτήσουμε την επέτειο των 60 χρόνων της λειτουργίας μας με τη δημιουργία ενός έργου, ικανού να τιμήσει την πόλη στην οποία γεννηθήκαμε και μεγαλώσαμε, αλλά και τις γυναίκες που έζησαν σε αυτήν κατά τη διάρκεια αυτών των χρόνων» είναι τα λόγια με τα οποία προλογίζουν την έκδοση ο Γιώργος και η Λίλα Τζίμα.

Την επιμέλεια του λευκώματος είχαν η Ευδοξία Ράδη και ο Ηρακλής Παπαϊωάννου του MΟΜus / Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Τo λεύκωμα παρουσιάστηκε πρόσφατα σε μια μοναδική εκδήλωση στον πολυχώρο ΥΨΙΛΟΝ στην Θεσσαλονίκη, όπου παρευρέθηκαν περισσότερα από 400 άτομα.  

 Την έκδοση προλόγισε ο κ. Γιώργος Τζίμας, εκ μέρους της Tzimas Cosmetics, ο κ. Ηρακλής Παπαϊωάννου, εκ των επιμελητών του λευκώματος και η κα Ζωή Ψαρρά – Παπαγεωργίου, εκπρόσωπος του Ιδρύματος Παπαγεωργίου, η οποία μίλησε για την πορεία και την εξέλιξη της γυναίκας στη Θεσσαλονίκη  τα τελευταία 60 χρόνια. Οι παρευρισκόμενοι είχαν την ευκαιρία να αποκτήσουν ένα από τα αριθμημένα αντίτυπα του λευκώματος.

Η βραδιά έκλεισε με το γυναικείο πολυφωνικό σχήμα Stringless, οι οποίες τραγούδησαν ένα ρεπερτόριο ειδικά επιλεγμένο για την εκδήλωση με κομμάτια από τις έξι αυτές δεκαετίες.

 

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΛΕΥΚΩΜΑΤΟΣ

 https://issuu.com/tzimas-cosmetics.com/docs/tzimas_book_body_pages_full_lr_c064b6b6eb4ec6 

TZIMAS COSMETICS

Continue Reading

Τέχνη πολιτισμός

Στίχοι και Χρώματα: Η μαγική δημιουργία της Ρένας Τζολάκη

Γράφει η Μαράη Γεωργούση, Δρ. Ιστορικός Τέχνης

Τα χαρακτικά, οι υδατογραφίες και τα παστέλ της καλλιτέχνιδος Ρένας Τζολάκη, που παρουσίασε πρόσφατα στο κοινό στην αίθουσα Τέχνης ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ Καρτέρης, δημιουργούν τα σύνορα ενός κόσμου ολοκληρωμένου, πλαισιωμένου από τους κανόνες μιας έκδηλης ευαισθησίας αλλά και αυστηρής εγκράτειας, όπου η εξαιρετική και ευρηματική τεχνική συνυπάρχει με το πάθος της δημιουργίας, σε κάθε τελική και ολοκληρωμένη καλλιτεχνική έκφραση του έργου τέχνης.

Η καλλιτεχνική της δημιουργία συχνά περιστρέφεται σ’ ένα σύμπαν νεφελωμάτων και μεταμορφώσεων. Προβάλλει μπροστά στα μάτια μας ένας νέος κόσμος, που αν και διατηρεί τις ρίζες του σε αρχέγονες πηγές, αποδίδεται με ένα έγχρωμο συνονθύλευμα, που αντικατοπτρίζει όλη τη σεμνότητα και τη δύναμη της σύνθεσης. Η ισορροπία κυριαρχεί στα έργα της σε συνδυασμό με την δεινή ικανότητα χάραξής της.

Η Ρένα Τζολάκη ζωγραφίζει, στο ατελιέ της, Paris, Δεκέμβριος 2018 – Φωτογραφία-Γιώργος Αλεξανδρινός.

Η τεχνική της κατάκτηση στην τεχνική της λιθογραφίας, όπως και η χρωματική παλέτα την οποία επιτυγχάνει με ευκολία σε κάθε τεχνική, αποδεικνύουν την καλλιτεχνική της ωριμότητα. Το αποτέλεσμα των έργων της φαντάζει αβίαστο αλλά και γοητευτικό. Διαθέτει την στόφα της αληθινής δημιουργού, η οποία αποκαλύπτει ολόκληρη την ομορφιά των συνθέσεων, τιθασεύοντας ακόμα και τις πιο σύνθετες τεχνικές για να αποδώσει στα έργα της την υπόσταση που επιθυμεί.

Ο Βασίλης Βασιλικός αναφέρει για την πρώτη ατομική της έκθεση στην Γκαλερί ASTOR , από τις 14 Δεκεμβρίου 1965 έως τις 2 Ιανουαρίου 1966. «…Η τεχνική κατάκτηση στην περιοχή της λιθογραφίας κι’ η χρωματική ωριμότητα στον χώρο της ακουαρέλας, μας επιβάλλουν τα γοητευτικά αποτελέσματα τους, αβίαστα, χωρίς να προδίνουν τη δημιουργική αγωνία του καλλιτέχνη …». Ήταν το πρώτο άρθρο που γράφτηκε για τη Ρένα Τζολάκη.

Στις δουλειές της κυριαρχεί μια χρωματική έκρηξη, ένα εικονοκλαστικό παραλήρημα, σαν φροϋδική αντίληψη, σαν επινόηση μιας επικοινωνίας με το θείο. Μπορούμε να συνδεθούμε με την καλλιτεχνική ροή των έργων, όπως με το τρεχούμενο νερό και τον αέρα. Δημιουργεί ένα εικαστικό περιβάλλον, το οποίο αβίαστα ανατρέπει τον χώρο και τον χρόνο.

Συνήθως οι επιρροές τις προέρχονται από το κίνημα της αφαίρεσης και του εξπρεσιονισμού, το αποτέλεσμα όμως διεγείρει τις αισθήσεις. Κοιτάζοντας προσεκτικά παρατηρούμε την εξπρεσιονιστική αποκάλυψη του ελληνικού φωτός, ίσως με την χρωματική δύναμη της μινωικής τερακότας, που εν τέλει, ο συνδυασμός τους να αποδίδει την μουσικότητα της φόρμας

Η Ρένα Τζολάκη αγάπησε και ενεπνεύστηκε από την ποίηση του Baudelaire, του Verlaine και στην συγκεκριμένη έκθεση από τους στίχους του αδερφού της Στέλιου, παράλληλα δημιούργησε εξαιρετικές και άρτιες livre d’ art απεικονίσεις. Μαθήτρια του μοναδικού Κεφαλληνού, με Κρητική καταγωγή αλλά και με βαθιά γαλλική παιδεία. Η βαριά κληρονομιά του δασκάλου της την συντροφεύει στο Παρίσι αλλά εκεί συνεχίζει να δημιουργεί και να εξατομικεύει το έργο της. Οι χαράξεις της διαθέτουν ρώμη και λεπτότητα παράλληλα.

Τη συνέχεια του άρθρου θα τη βρείτε εδώ

 

 

Πηγή

Continue Reading

Βιβλία

«Ιστορίες για ατρόμητα κορίτσια – 40 μοναδικές Ελληνίδες»

Η επιτυχής ολοκλήρωση της παρουσίασης του βιβλίου της Κ. Σχινα

«Ιστορίες για ατρόμητα κορίτσια – 40 μοναδικές Ελληνίδες»

στη Βιβλιοθήκη Θεμάτων Ισότητας και Φύλου της ΓΓΙΦ

 

Στο πλαίσιο των δράσεων εξωστρέφειας και ευαισθητοποίησης για θέματα ισότητας των φύλων και ειδικότερα στον νέο κύκλο παρουσιάσεων βιβλίων της Βιβλιοθήκης Θεμάτων Ισότητας και Φύλου της ΓΓΙΦ, πραγματοποιήθηκε στις 14/5/2019 με ιδιαίτερη επιτυχία η παρουσίαση του βιβλίου της Κατερίνας Σχινά με τίτλο: «Ιστορίες για ατρόμητα κορίτσια – 40 Μοναδικές ελληνίδες».

Η Γενική Γραμματέας Ισότητας των Φύλων, Φωτεινή Κούβελα, απηύθυνε χαιρετισμό κατά την έναρξη της παρουσίασης, μέσα από τον οποίο τόνισε για το βιβλίο ότι οι ιστορίες των 40 μοναδικών Ελληνίδων:

  • αποτελούν ακράδαντο παράδειγμα γυναικείου σθένους
  • συνιστούν πεδίο παραδειγματισμού επί της υπέρβασης των εμποδίων
  • χαράσσουν ένα δρόμο διεκδίκησης, δύναμης και δημιουργίας κινήτρων, προκειμένου τα νέα κορίτσια να ακολουθήσουν τις κλίσεις τους, χτίζοντας τα όνειρά τους.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Γενική Γραμματέας δήλωσε ότι: Η πορεία γυναικών, όπως των προσωπικοτήτων του βιβλίου, αποδεικνύουν έμπρακτα ότι τα δικαιώματα των γυναικών και η πορεία προς την κατάκτηση και την εφαρμογή της ουσιαστικής ισότητας των φύλων στην πράξη, δεν αποτελούν υπόθεση ευχολογίου και θεωρητικών προσεγγίσεων και συμπλήρωσε ότι: Τον αγώνα για τη δόμηση αυτών των γυναικών συνεχίζουμε με το έργο μας καθημερινά στην ΓΓΙΦ προς την κατεύθυνση της μέγιστης δυνατής ενίσχυσης «ατρόμητων κοριτσιών». Των κοριτσιών και των γυναικών που δε φοβούνται, που αγωνίζονται για τα δικαιώματά τους και που διεκδικούν την ισότητα ευκαιριών και πρόσβασης σε όλους τους τομείς του βίου μας.

Μετά την ολοκλήρωση των εισηγήσεων, ακολούθησαν ερωτήσεις- παρεμβάσεις εκ μέρους του κοινού, το οποίο είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με την συγγραφέα και τις εισηγήτριες επί των επιμέρους θεματικών του βιβλίου και δημιουργήθηκε γόνιμος και εποικοδομητικός διάλογος.

Πληροφορίες: http://www.isotita.gr/

Continue Reading

Trending