Connect with us

Οικογένεια

Ψυχική ανθεκτικότητα των Νέων σε δύσκολες καταστάσεις

Η πανδημία που ζήσαμε  ήταν πρωτόγνωρη σε μέγεθος, έκταση και διάρκεια και δημιούργησε αγωνία και φόβο σε μεγάλη μερίδα ανθρώπων. Αυτό μας οδήγησε στη συνειδητοποίηση ότι για να αντιμετωπίσουμε στρεσογόνες καταστάσεις πρέπει να αναπτύξουμε στρατηγικές σε επίπεδο σκέψης, συναισθήματος και συμπεριφοράς. 

Οι έφηβοι και οι νέοι  όπως άλλωστε και όλοι μας ήρθαν αντιμέτωποι με την απώλεια ελέγχου της ζωής τους, κλήθηκαν  να αλλάξουν την καθημερινότητα τους και να  αντιμετωπίσουν  νέες συνθήκες της ζωής. 

Πως μπορούμε όμως να αποκτήσουμε ψυχική ανθεκτικότητα για να διαχειριζόμαστε δύσκολες καταστάσεις;  

Στο πλαίσιο μιας υγιούς διαχείρισης οι δύσκολες στιγμές και οι συναισθηματικές  μεταπτώσεις είναι κάτι φυσιολογικό. Στη σημερινή εποχή που χαρακτηρίζεται από μεγάλη αβεβαιότητα είναι πολύ ξεκάθαρο ότι οι νέοι δεν έχουν τον έλεγχο των καταστάσεων της ζωής τους. Αυτό προκαλεί πολλά αρνητικά συναισθήματα και δοκιμάζει τις πεποιθήσεις και τις αντοχές τους. 

Η αποδοχή των αρνητικών συναισθημάτων που βιώνουμε  βοηθάει να συνδεθούμε  με τον εαυτό τους και τις προσωπικές μας ανάγκες. Είναι μια ευκαιρία να μιλήσουμε  με την οικογένεια, τους  φίλους, τους συγγενείς  με κάποιους που νιώθουμε άνετα για τα συναισθήματα μας στο παρόν, αλλά και για τα μελλοντικά μας σχέδια και όνειρα που δεν ακυρώνονται αλλά μετατίθενται.

Οι φόβοι μας θα υπάρχουν σε μικρότερο και μεγαλύτερο βαθμό. Αν τους  αγκαλιάσουμε  με τρυφερότητα και αποδοχή  μπορούμε  να κοιτάξουμε με αισιοδοξία το μέλλον. Σε όλη αυτή τη κατάσταση δεν είμαστε μόνοι μας. Πολλοί άνθρωποι νιώθουν έτσι. Επομένως, αν μοιραστούμε την αγωνία μας μπορεί να μας βοηθήσει. 

 Επίσης, είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε  ότι τα αρνητικά συναισθήματα δεν είναι μόνιμα. Για παράδειγμα ,το γεγονός ότι σήμερα ένιωσα μεγάλο φόβο δεν σημαίνει ότι θα νιώθω για πάντα έτσι…Τα πράγματα εξελίσσονται, αύριο ή μεθαύριο μπορεί να νιώσω πιο έτοιμος να αναγνωρίσω το πρόβλημα στο κανονικό του μέγεθος και να αποκτήσω καλύτερη αίσθηση ελέγχου της κατάστασης. 

Σημασία έχει στο τέλος της ημέρας ή  της εβδομάδας να διατηρούμε την πορεία προς τα εμπρός, να βιώνουμε την εξέλιξη των πραγμάτων με το κόστος τους. Άλλωστε αποδοχή δε σημαίνει παθητικότητα, αλλά είναι η πρώτη πράξη στη θεμελίωση μιας ουσιαστικής παρέμβασης.  

Καλές οικογενειακές και φιλικές σχέσεις  που στηρίζονται στην αγάπη αποδοχή κατανόηση και ειλικρίνεια επηρεάζουν θετικά τη ψυχική μας ανθεκτικότητα και ίσως είναι μια ευκαιρία να ξεκαθαρίσουμε ποιοι άνθρωποι αξίζει να είναι στη ζωή μας και ποιοι όχι.

Θα μπορούσε επίσης, να μας βοηθήσει ένα ημερολόγιο σκέψεων και συναισθημάτων. Έτσι, ανατρέχοντας στις σελίδες του, μπορούμε να γνωρίσουμε καλύτερα τον εαυτό μας και να έρθουμε σε επαφή με αυτά που νιώθουμε. Ο τρόπος με τον οποίο καταφέραμε να ξεπεράσουμε μια δυσκολία θα είναι καταγεγραμμένος στο προσωπικό μας ημερολόγιο και έτσι θα μπορέσει να αποτελέσει χρήσιμο εργαλείο για την επόμενη πρόκληση της ζωής μας.

Τέλος  η αλληλεγγύη  ενισχύει την αίσθηση του «ανήκειν» στο κοινωνικό σύνολο, δίνει σκοπό στη ζωή του ανθρώπου και συσπειρώνει τους ανθρώπους σε περιόδους κρίσης. Πολλές έρευνες αποδεικνύουν ότι η ενσυναίσθηση και η προσφορά μειώνουν το άγχος και τα αρνητικά συναισθήματα, αυξάνουν την αυτοπεποίθηση του ατόμου και βοηθούν στην επανάκτηση του έλεγχου της ζωής μας.

 Ας θυμόμαστε ότι η διαχείριση μιας δύσκολης  κατάστασης χρειάζεται ευελιξία και προσαρμοστικότητα, δεξιότητες που είναι απαραίτητες στην εξελικτική πορεία της ζωής μας.

 Νάνσυ Πιλωνά, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας και Σταδιοδρομίας

Ψυχολογία

Γιατί η πειθαρχία είναι το όχημα προς την καλύτερη ζωή;

Αν θέλουμε πραγματικά να απολαύσουμε μια καλύτερη ζωή και καλύτερες σχέσεις, η πειθαρχία είναι το όχημα που γνωρίζει τόσο καλύτερα από οτιδήποτε άλλο αυτόν τον προορισμό. 

Ζώντας μέσα στην ανειλικρίνεια και την ασυδοσία των επιπόλαιων σχέσεων, είναι λογικό η πρόταση για αυτοπειθαρχία να ξεβολεύει. Η αυτοπειθαρχία, όμως, δεν είναι συνώνυμη της στέρησης και της έλλειψης. Είναι, στις περισσότερες περιπτώσεις, προϋπόθεση για να έρθουμε στο δρόμο της αληθινής αγάπης, χρησιμοποιώντας τεχνικές που μας κινητοποιούν και ενεργοποιούν την ανάγκη μας για περισσότερη γνώση. 

Έχοντας πειθαρχία, κατανοούμε τη θέση μας στον κόσμο καλύτερα και μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που μας παρουσιάζονται όχι ως εμπόδια αλλά ως ευκαιρίες για εξέλιξη. Η αυτοπειθαρχία χτίζεται και κατακτιέται μέρα με τη μέρα, εφαρμόζοντας τεχνικές που μελλοντικά αποδεικνύονται αποτελεσματικές στη σταθερότητα και τη σοβαρότητα των ερωτικών αλλά και των υπόλοιπων σχέσεών μου. Η αναβολή της ικανοποίησης, η αποδοχή της ευθύνης, η αλήθεια και η στάθμιση είναι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί της συμπεριφοράς μας που δεν θα μας αποκόψουν, φυσικά, από το να είμαστε αυθόρμητοι, αλλά θα μας θυμίζουν τον απώτερο στόχο, τη δημιουργία δηλαδή καλύτερων και ειλικρινέστερων σχέσεων.

Φρενάροντας, λοιπόν, τα ένστικτά μας, θέτουμε όρια και συνάμα διαμορφώνουμε τις κατάλληλες τεχνικές αυτοπειθαρχίας που εξασφαλίζουν επιτυχημένες σχέσεις.

Νικόλας Ουρανός, PCC

Professional Certified Life & Relationship Coach by International Coaching Federation

Βραβευμένος συγγραφέας παγκόσμιου bestseller Αγάπη Τώρα, Ευ Ζην Τώρα και Ξαφνικά Τώρα, Ομιλητής

Continue Reading

Ψυχολογία

Σχεδίασε από την αρχή τη ζωή σου

Ένα από τα βασικά συστατικά του μοντέρνου ορισμού της αγάπης είναι η προσωπική μας δράση και δημιουργικότητα. Όλες εκείνες οι ενεργές επιλογές που θα αποφασίσουμε να εντάξουμε στη σκαλέτα της καθημερινότητάς μας και χρειάζονται από εμάς κινητοποίηση και αποφασιστικότητα για να τελεσφορήσουν. Αυτό είναι το σημείο όπου αποφασίζω να σχεδιάσω από την αρχή την καθημερινή μου δράση, αφαιρώντας μηχανικότητα και προσθέτοντας συνειδητότητα.

Ένας καλός άξονας για να ξεκινήσω να επανασχεδιάζω το πλάνο μου είναι να καταγράψω όλες τις βασικές ανάγκες που χρειάζομαι ως άνθρωπος να ικανοποιήσω για να αισθάνομαι ευτυχισμένος και ολοκληρωμένος. Θα διαπιστώσω πως όχι απλώς θα καλύψω με καλύτερο τρόπο τις ανάγκες μου, αλλά μέσα από τη δράση θα κατακτήσω και ένα νέο επίπεδο ατομικής υπευθυνότητας και πειθαρχίας, που θα με οδηγήσει με μια νέα αυτοπεποίθηση.

Ένα ολοκληρωμένο πλάνο δράσης έχει ως εξής :

Ενθαρρύνω τις κλίσεις και τα ταλέντα μου: λίγο πολύ, όλοι γνωρίζουμε πού και ως προς τι ένα ταλέντο μας είναι οξυμμένο ή έχει τον τρόπο να αναπτυχθεί. Κάπου, κάπως, κάποτε «είχα πειστεί» πως «μεγάλωσα», πως «δεν είχα χρόνο», πως «είχα άλλες προτεραιότητες», αλλά τώρα πια είναι εξόχως σημαντικό να αναγνωρίσω και να δώσω και πάλι αξία στις εκφάνσεις που ξεχωρίζω και να τις αναπτύξω. Τώρα είναι η ώρα να ασχοληθώ με την καλλιτεχνική μου ροπή στην ποίηση ή στην υποκριτική, να εντρυφήσω στα εικαστικά ή στη φωτογραφία.

Μου δίνω χρόνο, προσοχή και επικεντρώνω στην αυτοπαρατήρηση: Βρίσκω πάντα χρόνο για μικρά διαλείμματα με τον εαυτό μου μέσα στη μέρα, όπου ανασυντάσσω τις σκέψεις και τα συναισθήματά μου, ενώ όλο τον υπόλοιπο χρόνο που είμαι σε κίνηση φροντίζω να μη χάνω επαφή με τη «γεύση της ζωής», έτσι όπως ακριβώς ξεδιπλώνεται κάθε στιγμή μέσα μου.

Δε φοβάμαι τις εξόδους ή το να πηγαίνω σε μέρη μόνη μου: Προσωπικά, μπορεί να πήγα πρώτη φορά στο σινεμά μόνος μου όταν συμπλήρωσα τα 33 μου χρόνια, αλλά μόλις τότε ανακάλυψα τι έχανα έως εκείνη τη στιγμή. Αν δε φροντίσω να είμαι καλή και συναρπαστική παρέα για εμένα, πάρα πολύ δύσκολα θα είμαι καλή παρέα και αργό-

τερα για τον/τη σύντροφό μου. Επιπλέον, παύει η χαρά και η διασκέδασή μου να είναι συνδεδεμένη με την παρουσία κάποιου άλλου. Προσθέτω έτσι μια δυναμική στο ενεργητικό μου, έχοντας παράλληλα και την πολυτέλεια σε αυτή την προσωπική μου διαδρομή να ακούσω καθαρότερα το ένστικτό μου και να παρατηρήσω καλύτερα

τα «σημάδια» και ό,τι «τυχαίο» εκδηλώνεται γύρω μου.

Βγαίνω από τον «αυτόματο πιλότο»:  Είναι σημαντικό η κάθε μέρα μου να περιέχει εκπλήξεις και για να μην τις περιμένω παθητικά. Γίνομαι ο ίδιος αυτός που τις επιδιώκει. Είχα μάθει καλά να δρω μηχανικά και να προωθώ τη ρουτίνα του προγράμματός μου αφήνοντάς τη στον «αυτόματο πιλότο». Τουλάχιστον μία φορά τη μέρα είναι καθοριστικής σημασίας να προκαλείς τον εαυτό σου να κάνει κάτι το διαφορετικό. Να είσαι ανοιχτή στο «καινούριο». Ακόμα και μια μικρή αλλαγή, λόγου χάρη, το να αλλάξεις το κατάστημα απ’ όπου ψωνίζεις ή να ακολουθήσεις μια διαφορετική διαδρομή σε ένα συνηθισμένο σου δρομολόγιο, θα σε κάνει να δίνεις «προσοχή» και να ζεις όλο και περισσότερο στο παρόν σου.

Νικόλας Ουρανός, PCC

Professional Certified Life & Relationship Coach by International Coaching Federation

Βραβευμένος συγγραφέας παγκόσμιου bestseller Αγάπη Τώρα, Ευ Ζην Τώρα και Ξαφνικά Τώρα, Ομιλητής

Continue Reading

Ψυχολογία

Γεφύρωσε το χάσμα της επικοινωνίας στη σχέση σου

Lead: Δεν υπάρχει υγιής σχέση χωρίς ένα καλά δομημένο δίκτυο επικοινωνίας μεταξύ των συντρόφων. 

Αυτό φυσικά δεν χρειάζεται να σου το πει κάποιος ειδικός σχέσεων. Το διαπιστώνεις κάθε φορά που ακόμα και η πιο μικρή και ασήμαντη διαφωνία οδηγεί σε επικούς τσακωμούς. Το πιο σημαντικό, λοιπόν, συστατικό μιας επιτυχημένης σχέσης είναι η σωστή και αποτελεσματική επικοινωνία. Με τη σειρά της η καλή επικοινωνία αποκαθιστά την εμπιστοσύνη και επουλώνει τυχόν προβλήματα στη σχέση που οφείλονται στην κακή συνεννόηση και την έλλειψη πίστης στις δυνατότητες και την αξιοπιστία του συντρόφου μας.

Έχει τύχει σχεδόν σε όλους μας με το πέρασμα του χρόνου να μας φαίνεται πως ο άλλος έχει αλλάξει, πως ακούγεται σχεδόν σαν ένας ξένος κάθε φορά που μας μιλάει. Κάτι που φυσικά δεν ισχύει. Η κακή επικοινωνία είναι ικανή να μεταφέρει μπερδεμένα μηνύματα και να αποκωδικοποιήσει λανθασμένα όσα θέλουμε να πούμε και όσα εννοούμε, συμμαχώντας βέβαια με τις προκαταλήψεις που χτίζει μοιραία ο χρόνος μέσα σε μία σχέση. 

Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη επικοινωνίας που κάνουμε στη σχέση είναι να διαμορφώνουμε μοτίβα συμπεριφορών τα οποία περιμένουμε να επαληθευτούν. Με άλλα λόγια πολύ συχνά περιμένουμε από το σύντροφό μας να δρα και να σκέφτεται όπως ακριβώς εμείς. Οποιοδήποτε άλλο μοτίβο φαντάζει ξένο και εχθρικό,  γιατί πάντα στο μυαλό μας λειτουργεί υποσυνείδητα η επιθυμία της συναισθηματικής ταύτισης. Θέλουμε δηλαδή να νιώθει ο άλλος όπως ακριβώς νιώθουμε και εμείς. 

Τα πράγματα όμως είναι πιο απλά. Ακόμα και τα μεγαλύτερα χάσματα επικοινωνίας οφείλονται συνήθως σε μια βασική και ουσιαστική παρεξήγηση μεταξύ αντρών και γυναικών. Κάθε φορά που πλησιάζουμε το σύντροφό μας για να του παραπονεθούμε, εκείνος αποκωδικοποιεί αυτή την προσπάθειά μας ως αίτημα για να αναλάβει δράση. Ως άλλος “Mr Fix it” προσπαθεί να καθησυχάσει και να αποκαταστήσει τον προβληματισμό της συντρόφου του, χωρίς ωστόσο πραγματικά να την ακούει! Το μόνο που θέλει είναι να τακτοποιήσει την εκκρεμότητα! Η σύντροφος, από την άλλη, δεν επιθυμεί πάντα την εξεύρεση μιας μαγικής λύσης, καθώς υπάρχουν φορές που το μόνο που επιδιώκει είναι το ειλικρινές ενδιαφέρον και την προσοχή του συντρόφου της και τίποτα άλλο. 

Και όσο ο άντρας προσπαθεί να βρει μία λύση στην ανησυχία της γυναίκας, γιατί του προκαλεί αμηχανία και άγχος, τόσο εκείνη εκνευρίζεται γιατί δεν την ακούει πραγματικά. Αντίστοιχα κι εκείνος δοκιμάζει τα όριά του γιατί δεν μπορεί να εξηγήσει  γιατί εκείνη παραμένει ανικανοποίητη αφού της παρέχονται εναλλακτικές λύσεις. 

Η πραγματική αγάπη, ωστόσο, δεν είναι ατομικό άθλημα. Δεν αρχίζει και τελειώνει σε μας. Έχει πάντα δύο άξονες, δύο πόλους. Η ελλειμματική επικοινωνία παρουσιάζει ως αναγκαία την κατάργηση αυτών των δύο πόλων και προβάλλει ως πραγματική την αγάπη όχι έτσι όπως τη νιώθουμε αλλά έτσι όπως την περιμένει ο άλλος.

Νικόλας Ουρανός, PCC

Professional Certified Life & Relationship Coach by International Coaching Federation

Βραβευμένος συγγραφέας παγκόσμιου bestseller Αγάπη Τώρα, Ευ Ζην Τώρα και Ξαφνικά Τώρα, Ομιλητής

Continue Reading

Trending