Connect with us

Επιχειρηματικότητα

Άνοδος του Δείκτη Εξαγωγικών Προσδοκιών στο 2ο εξάμηνο 2019

Ιδιαίτερα αισιόδοξοι οι Έλληνες Εξαγωγείς για τις εγχώριες οικονομικές συνθήκες

Για 7ο διαδοχικό εξάμηνο ο ΣΕΒΕ-Σύνδεσμος Εξαγωγέων σε συνεργασία με την εταιρία DHL, μέλος του ΣΕΒΕ, κατάρτισαν το Δείκτη Εξαγωγικών Προσδοκιών. Ο δείκτης κατέγραψε τις εκτιμήσεις των Ελλήνων εξαγωγέων αναφορικά με τις εγχώριες και διεθνείς συνθήκες, καθώς και τις εγχώριες και διεθνείς πωλήσεις τους για το 2ο εξάμηνο 2019. Το θέμα επικαιρότητας αφορούσε στην αλλαγή που επήλθε στο πολιτικό σκηνικό στο πλαίσιο των βουλευτικών εκλογών της 7ης Ιουλίου 2019, με το μεγαλύτερο ποσοστό των ερωτηθέντων να διατυπώνει μία θετική στάση για την επιρροή των προαναφερθεισών εξελίξεων στον προγραμματισμό τους και στις εκτιμήσεις τους για τις εγχώριες και διεθνείς πωλήσεις τους για τα επόμενα χρόνια.

Πιο συγκεκριμένα, ο Δείκτης TCI SEVE-DHLγια το 2ο εξάμηνο του 2019 ανήλθε σε 141,5 μονάδες (όπου TCI>100 = αισιοδοξία και TCI<100 = απαισιοδοξία) έναντι 132,3 μονάδων του 1ου εξαμήνου 2019, με την αύξηση να διαμορφώνεται σε 9,2 μονάδες. Η υλοποίηση του project έγινε από το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών & Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ, με Επιστημονικό Σύμβουλο τον Καθηγητή Ιωάννη Χατζηδημητρίου, Διευθυντή του Μεταπτυχιακού Προγράμματος στις Διεθνείς Επιχειρηματικές Δραστηριότητες του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Αναλυτικά:

  •  Οι εξαγωγές παρέμειναν για ακόμη ένα εξάμηνο ο τομέας για τον οποίο αποτυπώνονται  πιο έντονα αισιόδοξες προβλέψεις. Συγκεκριμένα, το 66% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι αναμένει αύξηση εξαγωγών στο β’ εξάμηνο 2019, ενώ σταθερό παρέμεινε το ποσοστό όσων αναμένουν μείωση εξαγωγών σε 5%. Αντίστοιχα, το 29% εκτιμά ότι δε θα υπάρξει μεταβολή στην εξαγωγική τους επίδοση στο β’ εξάμηνο 2019.
  •  Για τις διεθνείς οικονομικές συνθήκες οι ερωτηθέντες διατύπωσαν μία πιο επιφυλακτική στάση εκφράζοντας μέσω της μελέτης την ανησυχία τους για τα διεθνή οικονομικά δρώμενα του τρέχοντος διαστήματος, καθώς μόλις το 21% αναμένει βελτίωση των παγκόσμιων οικονομικών συνθηκών, ενώ μεγαλύτερο ποσοστό και συγκεκριμένα 33% εκτιμά ότι θα επιδεινωθούν οι οικονομικές συνθήκες. Το 46% ανέφερε πως θα επικρατήσει σταθερότητα.
  •  Σε 60% ανέρχεται το ποσοστό του δείγματος που προσβλέπει σε αύξηση των εγχώριων πωλήσεών του, με το 34% να αναμένει σταθερότητα και μόλις το 6% μείωση, αποτυπώνοντας έτσι μία αισιόδοξη στάση συνολικά για τις εγχώριες πωλήσεις στο β’ εξάμηνο 2019.
  • Καταγράφοντας για πρώτη φορά μία έντονα αισιόδοξη στάση στο πλαίσιο του Trade Confidence Index ΣΕΒΕ-DHL, το 68% των εξαγωγέων που συμμετείχαν στην έρευνα για το 7ο τεύχος, δήλωσε ότι οι εγχώριες οικονομικές συνθήκες θα βελτιωθούν, ενώ μόλις το 5% αναμένει επιδείνωση και το 27% σταθερότητα.
  •  Θέμα Επικαιρότητας: Πολιτικό Σκηνικό. Η 5η ερώτηση επικαιρότητας αφορούσε στις αλλαγές στο πολιτικό σκηνικό και στο αν οι εξαγωγείς εκτιμούν ότι θα επηρεάσουν θετικά τον προγραμματισμό της επιχείρησής τους, αναφορικά με τις επενδυτικές δαπάνες, αλλά και τις εκτιμήσεις τους για τις πωλήσεις στην ελληνική αγορά και τις εξαγωγές τους για τα επόμενα χρόνια.

Στο πρώτο ερώτημα αναφορικά με τις επενδυτικές δαπάνες το 29% δήλωσε ότι δε θα επηρεαστεί, το 15% ότι θα επηρεαστεί ελάχιστα, το 37% μέτρια, το 16% πολύ και μόλις το 3% πάρα πολύ. Όσον αφορά στις εγχώριες πωλήσεις, το 21% δήλωσε ότι οι εκτιμήσεις της επιχείρησής του δε θα επηρεαστούν καθόλου, το 16% ελάχιστα, η πλειονότητα και συγκεκριμένα το 43% ανέφερε ότι θα επηρεαστούν μέτρια, το 18% πολύ και το 2% πάρα πολύ. Αντίστοιχα για τις εξαγωγές, 1 στους 5 εκτιμά ότι δε θα επηρεαστούν οι εκτιμήσεις της επιχείρησής του για τα επόμενα χρόνια, το 23% δήλωσε ελάχιστα, το 39% μέτρια, το 16% πολύ και το 2% πάρα πολύ.

Η αύξηση του δείκτη κατά 9,2 μονάδες συγκριτικά με το α’ εξάμηνο 2019, οφείλεται κατά κύριο λόγο στην πολύ μεγάλη βελτίωση των εγχώριων οικονομικών συνθηκών, καθώς το ποσοστό βελτίωσης διαμορφώθηκε σε 68% στο β’ εξάμηνο 2019 από 38% στο α’ εξάμηνο 2019. Παράλληλα, σε παρόμοια θετικά επίπεδα με το προηγούμενο εξάμηνο κινήθηκαν οι εγχώριες και διεθνείς πωλήσεις των εξαγωγικών επιχειρήσεων, σημειώνοντας μάλιστα μία μικρή βελτίωση αναφορικά με το ποσοστό αυτών που αναμένουν αύξηση των εγχώριων και διεθνών πωλήσεών τους, ενώ αντίστροφη εικόνα παρατηρούμε στην ενότητα των διεθνών οικονομικών συνθηκών, με το 29% των ερωτηθέντων να διαμορφώνει μία απαισιόδοξη εικόνα. Αναφορικά με το θέμα επικαιρότητας το οποίο επικεντρώθηκε στην αλλαγή του πολιτικού σκηνικού στο πλαίσιο των βουλευτικών εκλογών της 7ης Ιουλίου 2019 και το πώς η αλλαγή θα επηρεάσει τον προγραμματισμό των εξαγωγικών επιχειρήσεων αναφορικά με τις επενδυτικές δαπάνες και αν θα επηρεάσει θετικά τις εκτιμήσεις τους για τις εγχώριες και διεθνείς πωλήσεις για τα επόμενα χρόνια, το μεγαλύτερο ποσοστό (56%-63%) διατύπωσε μία αισιόδοξη στάση απαντώντας «μέτρια-πολύ-πάρα πολύ», ενώ λιγότεροι είναι οι εξαγωγείς που κρατούν μία πιο απαισιόδοξη στάση (καθόλου-ελάχιστα) με τα ποσοστά να κυμαίνονται από 37% ως 44%.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το διάστημα 15/10/19–29/11/19 σε επιλεγμένο δείγμα 250 εξαγωγικών επιχειρήσεων από όλη τη χώρα (οι 239 ανταποκρίθηκαν). Η επιλογή των επιχειρήσεων έγινε μέσω διαστρωματικής δειγματοληψίας, στα πρότυπα αντίστοιχων ερευνών που πραγματοποιούνται από εγχώριους και διεθνείς οργανισμούς, ενώ για τη συλλογή των στοιχείων των επιχειρήσεων αξιοποιήθηκε η βάση δεδομένων της ICAP. Ειδικότερα, με αρχικό κριτήριο τις επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο πάνω από €1.000.000, το δείγμα περιλαμβάνει επιχειρήσεις από πρωτογενή παραγωγή, βιομηχανία και εμπόριο.

Επιχειρηματικότητα

Εργασιακή απόδοση & ηγετικό προφίλ

Οι αναποτελεσματικοί ηγέτες επηρεάζουν αρνητικά την απόδοση των μελών της ομάδας τους.

Πολλές φορές στην προσπάθειά μας να αναζητήσουμε τις αιτίες που μας κάνουν μη αποδοτικούς στην εργασία μας στρέφουμε την προσοχή μας στις δικές μας πράξεις και στα δικά μας λάθη. Σπάνια, θεωρούμε ότι η μη ικανοποιητική απόδοσή μας οφείλεται κατά πολύ στην ηγετική συμπεριφορά του διευθυντή ή γενικά του υπευθύνου της ομάδδας στην οποία ανήκουμε.

Κατά γενική ομολογία, σε κάθε επιχείρηση ή οργανισμό υπάρχουν κάποιοι κακοί ή αναποτελεσματικοί ηγέτες, οι οποίοι συνγκεντρώνουν χαρακτηριστικά που προσδιορίζουν το συγκεκριμένο προφίλ.
Μερικά από αυτά είναι:

  • Αξιολογούν τους υφισταμένους τους τονίζοντας μόνο τα αρνητικά σημεία της συμπεριφοράς και της εργασιακής τους απόδοσης, ενώ ποτέ δεν αμείβουν ή έστω προσπαθούν να ανακαλύψουν τα θετικά σημεία τους
  • Κάνουν διακρίσεις και προτιμούν αυτούς που είναι πρόθυμοι να τους δίνουν, συνήθως όχι καλές, πληροφορίες για τα ικανά μέλη της ομάδας, ενώ αυτοί οι πληροφοριοδότες απολαμβάνουν την εύνοια των διευθυντών κυρίως σε θέματα συγκάλυψης των αδυναμιών τους
  • Αδυνατούν να επικοινωνήσουν σωστά και να θέτουν στο χους τους οποίους θα τηρήσουν, γιατί είναι οι ίδιοι τους πολύ ευμετάβλητοι στις σκέψεις και τις αποφάσεις τους δημιουργώντας έτσι καταστάσεις ανισορροπίας στα μέλη της ομάδας τους
  • Χρεώνουν τις αποτυχίες στους άλλους, ενώ διεκδικούν πίσ στωση στην επιτυχία
  • Υστερούν σε ηγετικές ικανότητες ή αξιόλογη εμπειρία, αλλά διαλέγουν την πειθαρχία μέσω του εκφοβισμού ή της και τάχρησης της εξουσίας για να φαίνονται αποτελεσματικοί
  • Δεν αφήνουν χώρο για δράση και αγνοούν τους συνεργάτες τους και όταν προκύψει πρόβλημα τους επιτίθενται αιφνιδιαστικά
  • Είναι κακοί διαχειριστές του χρόνου και δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν τα δύσκολα, ενώ εύκολα δικαιολογούν τις καθυστερήσεις και τις αδυναμίες τους

Είναι λοιπόν εύλογο, ότι αν ο ηγέτης μιας ομάδας έχει μερικά από αυτά τα χαρακτηριστικά επηρεάζει αρνητικά την απόδοση των μελών της ομάδας του και κατ’ επέκταση τη συνολική παραγωγικότητά της.

Συμπερασματικά, όταν η δικαιοσύνη της αδικίας, η μεροληπτική αντιμετώπιση των ατόμων της ομάδας και ο παραγκωνιασμός αξιόλογων υπαλλήλων υπερισχύουν της αντιμετώπισης υπερισχύουν της αντιμετώπισης κάθε εργαζόμενου ως μοναδικού ατόμου με ξεχωριστά ταλέντα και ικανότητες, τότε υπονομεύεται τόσο η απόδοση όσο και η ύπαρξη ισορροπίας στην επαγγελματική και προσωπική ζωή όλων των μελών της ομάδας.


Άρθρο αρχείου

Στέλλα Γκιώση

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Διαφορετικότητα και απόδοση εργασίας

Η απειλή συρρίκνωσης του απασχολούμενου προσωπικού, η ανάγκη για υψηλή απόδοση των εργαζομένων προς όφελος του πελάτη αλλά και της επιχείρησης ή του οργανισμού οδηγούν τους επιχειρηματίες ή τους διοικούντες κάποιου οργανισμού να προβληματίζονται στο να βρουν τρόπο να δεσμεύσουν το προσωπικό τους σε παροχή συνεχούς και ποιοτικής εργασίας.

Τις περισσότερες φορές ισχυρό κίνητρο για την απόδοση εργασίας αποτελεί η χρηματική αμοιβή. Αν και η χρηματική αμοιβή  αποτελεί τον πρώτο και άμεσα συνδεόμενο με την ανάληψη εργασίας συνειρμό, δεν είναι όμως και ο αποτελεσματικότερος υποκινητής υψηλής απόδοσης στην εργασία.

Η οικονομική κρίση σε παγκόσμιο επίπεδο, η αλλαγή του τρόπου ζωής του σύγχρονου ανθρώπου, οι απαιτήσεις διαβίωσης και επιβίωσης του ανθρώπου σε ανταγωνιστικά περιβάλλοντα διαφοροποιεί τη διάσταση της χρηματικής αμοιβής, ενώ υποβιβάζει τη σειρά κατάταξής της σε χαμηλότερο ή χαμηλό επίπεδο ανάλογο με τις αξίες του κάθε ατόμου στο οποίο αναφέρεται.

Έρευνες έχουν αποδείξει ότι η χρηματική αμοιβή μπορεί να είναι ένας ισχυρός υποκινητής, αλλά υπάρχουν άλλοι ισχυρότεροι και πιο σημαντικοί. Σε αυτούς ανήκουν:

  • η δύναμη του επιτεύγματος
  • η πεποίθηση ότι η δουλειά έχει αξία
  • η αναγνώριση από αξιόλογους ανθρώπους που εκτιμούμε
  • η αίσθηση ότι είμαστε και κάνουμε κάτι διαφορετικό
  • η πεποίθηση ότι αποτελούμε μέλος ομάδας
  • η εμπλοκή μας στους στόχους της επιχείρησης ή του οργανισμού

Εκτός από αυτούς, υπάρχουν πολλοί άλλοι υποκινητές εργασίας, αλλά αυτό που είναι σημαντικό είναι ότι ο καθένας έχει διαφορετική σημασία και επίδραση σε κάθε άτομο. Αυτή την ιδιαιτερότητα πρέπει να τη λάβει υπόψη του ο υπεύθυνος διαχείρισης ανθρώπινων πόρων επιχείρησης ή οργανισμού ώστε να επιλέξει το σωστό και κατάλληλο τρόπο για να παρακινήσει το προσωπικό του σε υψηλή απόδοση εργασίας.

Επιλέγοντας μια πρότυπη απόδοση εργασίας ή ενθαρρύνοντας το προσωπικό να αναπτύξει τη δική του προσέγγιση στο θέμα της απόδοσης είναι ένα δίλημμα που απασχολεί πολύ και συχνά τους αρμόδιους διαχείρισης προσωπικού.

Η πρώτη προσέγγιση υπαγορεύει πως το προσωπικό έχει μια στοιχειώδη παρακίνηση και αναγνώριση της ποιότητας στην εργασία και στην περίπτωση που δεν την έχει δεν μπορούμε να έχουμε αποτελέσματα αναφορικά με την απόδοση εργασίας.

Η δεύτερη προσέγγιση θεωρεί το άτομο ικανό και ώριμο να αναπτύξει το δικό του πλαίσιο απόδοσης, το οποίο όμως θα πρέπει να υπαγορεύεται από κάποιο πρότυπο, το οποίο θα απαιτεί τη δέσμευση του ατόμου σε αυτό.

Κανείς δεν μπορεί να θεωρήσει την πρώτη ή τη δεύτερη προσέγγιση απόδοσης εργασίας ως καλύτερη. Εκείνο όμως που έχει βαρύτητα και στις δύο προσεγγίσεις είναι η αναγνώριση της διαφορετικότητας του ατόμου και του μοναδικού του πλέγματος εμπειριών που θα καθορίσει τη στάση του στην εργασία και την απόδοσή του σε αυτήν.


Άρθρο αρχείου

Στέλλα Γκιώση

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Πώς να αντιμετωπίσετε το φόβο της επιτυχίας

Δείτε την Επιτυχία σαν Προορισμό και όχι σαν Εμπόδιο προς Αποφυγή.

Η Μαρία είναι μία δραστήρια συμπαθητική και εργατική επιχειρηματίας. Με το Γιάννη που είναι στέλεχος σε μια μεγάλη επιχείρηση έχουν δύο παιδιά και ζουν στα πλαίσια του μοντέλου που ονομάζεται «μέση οικογένεια». Έχουν τις δουλειές τους, έχουν τα παιδιά τους, έχουν το σπίτι τους (που αποπληρώνουν μέσω ενός στεγαστικού 25ετίας), έχουν 2 αυτοκίνητα και 20 μέρες διακοπές το χρόνο.

Στα όνειρά της η Μαρία ήταν μια πετυχημένη, χαρισματική, αξιοθαύμαστη και οικονομικά εύρωστη γυναίκα με μια εξαιρετική οικογένεια και ανεβασμένο κοινωνικό επίπεδο. Στην πραγματικότητα είναι μια μεσόκοπη μοναχική γυναίκα που καταφέρνει να επιβιώνει παγιδευμένη μέσα στην βαρετή της καθημερινότητα. «Υπάρχουν και χειρότερα» λέει στον εαυτό της όταν αραιά και που την ζώνουν οι προσωπικές της ανασφάλειες.

Ναι, αλλά υπάρχουν και καλύτερα! Αν η Μαρία είχε πραγματικά κυνηγήσει την επιτυχία σε κάποιο τομέα της ζωής της θα έπρεπε να αντιμετωπίσει τις απώλειες στους άλλους τομείς. Και η Μαρία δεν έχει καμία διάθεση να δώσει κάτι παραπάνω από τον εαυτό της στο «Βωμό» όπως το ονομάζει της Επιτυχίας. Είναι βολικά καθισμένη στην οικονομική θέση του τραίνου και δεν θα σηκωθεί για να πάει στην πρώτη θέση γιατί φοβάται μην χάσει και αυτήν που έχει!

            Φόβος, Ενοχές και Ανωνυμία στη γειτονιά του Βολέματος

            Αν και η Επιτυχία κατέχει μία περίοπτη θέση στην καρδιά και το μυαλό των ανθρώπων οι περισσότεροι κατατρέχονται από ένα μόνιμο φόβο και μόνο στην ιδέα ότι μπορούν να τα καταφέρουν ή ακόμη και από το ότι θα προσπαθήσουν να τα καταφέρουν. Η δικτατορία του μέτριου έχει καταφέρει να δημιουργήσει εξαιρετικές αναστολές στην συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων. Έτσι ο κάθε επίδοξος διώκτης της επιτυχίας θα έχει να τα βάλει με ένα σωρό εσωτερικούς εχθρούς πριν εξορμήσει για την κατάκτηση της κορυφής.

  • Ο Φόβος του Άγνωστου. Αν η Μαρία άρχιζε να γίνεται πετυχημένη θα αντιμετώπιζε το πρόβλημα της αλλαγής περιβάλλοντος σε διάφορους τομείς. Ξαφνικά θα βρισκόταν σε μια άγνωστη περιοχή με διαφορετικούς κανόνες και αρχές από αυτές που γνώριζε. Ο Πλούτος και η Επιρροή επηρεάζουν δραματικά τους ανθρώπους μια και τους εισάγουν σε κύκλους όπου νιώθουν ότι θα έπρεπε να αποδείξουν ξανά την αξία τους. Αυτό που δεν υπολογίζει η Μαρία είναι ότι όταν έχεις φτάσει στην κορυφή ενός βουνού μετά από σοβαρή προσπάθεια, γνωρίζεις ότι σου αξίζει και ότι δεν θα βρεθεί κανένας να σε αμφισβητήσει. Η Επιτυχία είναι μια αυστηρά προσωπική υπόθεση.
  • Ο Φόβος της Έκθεσης. Η επιθυμία της Μαρίας να παραμείνει ανώνυμη αν και πετυχημένη την εμποδίζει να εκτεθεί στη δημόσια παρατήρηση. Αυτό εν μέρει οφείλεται στο φόβο του φθόνου των άλλων. Προκειμένου να μην τη ζηλεύουν και να μην τη φθονούν παραμένει στην αφάνεια και κρατά κρυφές και τις παραμικρές έστω επιτυχίες της. Παραμένοντας αδιάφορη δεν πρόκειται να γίνει ποτέ αξιοζήλευτη!
  • Οι Δηλητηριώδης Ενοχές. Έχοντας μεγαλώσει σε ένα περιβάλλον που προάγει την πεπατημένη οδό και που καταδικάζει την εξερεύνηση ως χάσιμο χρόνου η Μαρία δηλητηριάζεται από τις ενοχές που της έχουν δημιουργηθεί. Δεν έχει το δικαίωμα, λέει στον εαυτό της, να σκορπίσει αλόγιστα το χρόνο και την ενέργειά της κυνηγώντας ένα όνειρο και στερώντας τα από άλλους. Επιπλέον έχει κάνει τόσα λάθη μέχρι τώρα στη ζωή της (όπως όλοι μας) που η πιο κρυφή της ενοχή είναι ότι δεν το αξίζει. Τα παπούτσια της επιτυχίας θα τα βαδίσουν άλλοι.

Βλέποντας την Επιτυχία κατάματα!

Είναι φυσικό η Επιτυχία, όπως και κάθε άλλη αλλαγή στη ζωή μας, να προκαλεί κάποια ποσότητα στρες. Είναι περίεργο όμως να αρνούμαστε να κοιτάξουμε την Επιτυχία στα μάτια μόνο και μόνο επειδή δεν έχουμε την κατάλληλη προετοιμασία. Τις περισσότερες φορές δεν μας εμποδίζει η άγνοια του δρόμου προς την κορυφή αλλά η έλλειψη σχεδίου για τα μετέπειτα βήματα. Δίνοντας μια τελευταία συμβουλή στην φανταστική Μαρία μας θα της θυμίζαμε ότι μετανιώνουμε για ότι δεν κάναμε παρά για ότι έχουμε κάνει.    


Άρθρο αρχειού
Γιώργου Σαπροβαλάκη

Continue Reading

Trending