Connect with us

Επιχειρηματικότητα

Αλλαγή οικονομικού μοντέλου για να σωθούν οι Μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Η κυβέρνηση καλείται να λύσει πολλά θέματα μέσα στο μήνα Σεπτέμβριο. Πανδημία, ανεργία, οικονομία, προκλήσεις της Τουρκίας και πάρα πολλά ακόμη. Απαιτείται γρήγορος και εύστοχος συντονισμός. Οι αντοχές των πολιτών έχουν εξανεμιστεί και τα περισσότερα προβλήματα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων παραμένουν άλυτα.

Η σημασία των ΜΜΕ για την οικονομία της ΕΕ είναι τεράστια. Η στήριξη της ανάπτυξής τους τόσο εντός της ενιαίας αγοράς όσο και εκτός της ΕΕ αποτελεί, συνεπώς, βασικό στοιχείο της συνολικής ενωσιακής στρατηγικής για την ανταγωνιστικότητα. Το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο δρομολογεί έλεγχο για την αξιολόγηση της συνοχής της τρατηγικής της ΕΕ που σχετίζεται με τη διεθνοποίηση των ΜΜΕ και της αποτελεσματικότητας των μέτρων που έχουν
ληφθεί μέχρι στιγμής.

Οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), ήτοι εκείνες που απασχολούν λιγότερους από 250 εργαζομένους, θεωρούνται ευρέως η ραχοκοκαλιά της οικονομίας. Στην ΕΕ, αντιπροσωπεύουν τα δύο τρίτα της απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα και πάνω από το ήμισυ της συνολικής οικονομικής παραγωγής. Συνεπώς, κάθε μέτρο που τις βοηθά να αναπτυχθούν και να διεθνοποιήσουν τις δραστηριότητές τους μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην απασχόληση και την ανάπτυξη. Εντούτοις, εξακολουθούν να υπάρχουν ορισμένοι φραγμοί που εμποδίζουν τις ΜΜΕ να δραστηριοποιηθούν περισσότερο διεθνώς και να επωφεληθούν από το διασυνοριακό εμπόριο.

Στους εν λόγω φραγμούς περιλαμβάνονται η έλλειψη γνώσεων σχετικά με τις μη εγχώριες αγορές και τις επιχειρηματικές ευκαιρίες, η πολυπλοκότητα των κανονισμών, οι διοικητικοί φραγμοί, καθώς και η έλλειψη επαρκών πόρων για την πραγματοποίηση της διεθνοποίησης.

Η παροχή βοήθειας στις επιχειρήσεις για την αποτελεσματική αντιμετώπιση αυτών των φραγμών αποτελεί προτεραιότητα της ΕΕ, η οποία έχει δρομολογήσει σειρά πρωτοβουλιών για την κάλυψη των αναγκών των ΜΜΕ. Σε αυτές περιλαμβάνονται, ειδικότερα, το δίκτυο «Enterprise Europe Network», η πρωτοβουλία «Startup Europe», η τήριξη από το μέσο για τις ΜΜΕ και τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία, καθώς και άλλες πρωτοβουλίες στο πλαίσιο του προγράμματος για την ανταγωνιστικότητα των ΜΜΕ (COSME).

«Οι ΜΜΕ αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο της ευρωπαϊκής οικονομίας. Πάνω απ’ όλα, μπορούν να αναπτυχθούν και, ως εκ τούτου, να συμβάλουν περαιτέρω στην ανάπτυξη της ΕΕ, μέσω της πρόσβασής τους σε νέες αγορές, εντός και εκτός των συνόρων της ΕΕ», δήλωσε η Ivana Maletić, μέλος του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου και αρμόδια για τον έλεγχο. «Είναι επομένως εξαιρετικά σημαντικό να ενθαρρύνεται η δραστηριοποίησή τους στις διεθνείς αγορές, και με τον έλεγχό μας θα διαπιστωθεί κατά πόσον η δράση της ΕΕ στον τομέα αυτό έχει αποδώσει καρπούς.»

Η ΕΕ έχει αναπτύξει μια στρατηγική και έχει θεσπίσει μέτρα προκειμένου να στηρίξει τις ΜΜΕ και να τις βοηθήσει να αξιοποιήσουν τα οφέλη του διασυνοριακού εμπορίου και της διασυνοριακής συνεργασίας. Το 2008, με την πρωτοβουλία «Small Business Act», εγκαινιάστηκε η γενική πολιτική της ΕΕ για τη διεθνοποίηση των ΜΜΕ, τόσο εντός όσο και εκτός της ενιαίας αγοράς. Τρία χρόνια αργότερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε την ανακοίνωσή της με τίτλο «Μικρή επιχείρηση, μεγάλος κόσμος», στην οποία περιγράφεται η στρατηγική της ΕΕ για τη διεθνοποίηση των ΜΜΕ.

Επιδίωξη της εν λόγω στρατηγικής ήταν η εξασφάλιση της συνοχής των πολυάριθμων δράσεων και μέσων που, παρά τις πολύ διαφορετικές προσεγγίσεις και στόχους τους, αποσκοπούν στη στήριξη της διεθνούς ανάπτυξης των ευρωπαϊκών ΜΜΕ. Στη στρατηγική καθορίζονται επίσης οι αρχές που διέπουν κάθε πρωτοβουλία σε ενωσιακό επίπεδο στον εν λόγω τομέα.

Διεθνοποίηση είναι η διαδικασία αύξησης της δραστηριοποίησης των επιχειρήσεων στις διεθνείς αγορές, κυρίως μέσω εξαγωγών, αλλά και μέσω εισαγωγών και τεχνικής συνεργασίας. Οι εν λόγω διεθνείς αγορές βρίσκονται είτε εντός της ενιαίας αγοράς της ΕΕ είτε σε τρίτες χώρες. Θεωρητικές προσεγγίσεις στα καίρια ζητήματα δεν δίνουν λύσεις. Η έκθεση της «επιτροπής Πισσαρίδη» δίνει την αίσθηση στην αγορά ότι είναι περισσότερο ευχολόγιο. Απουσιάζει ο αναπτυξιακός σχεδιασμός. Αλλαγή οικονομικού μοντέλου, στήριξη της παραγωγής, καινοτομία, ιδιωτικοποιήσεις, μεταρρυθμίσεις. Δεν υπάρχουν χρονικά περιθώρια. Είναι
η ώρα των αποφάσεων.

Κων/νος Σ. Μαργαρίτης
Δημοσιογράφος

Επιχειρηματικότητα

Εργασιακή απόδοση & ηγετικό προφίλ

Οι αναποτελεσματικοί ηγέτες επηρεάζουν αρνητικά την απόδοση των μελών της ομάδας τους.

Πολλές φορές στην προσπάθειά μας να αναζητήσουμε τις αιτίες που μας κάνουν μη αποδοτικούς στην εργασία μας στρέφουμε την προσοχή μας στις δικές μας πράξεις και στα δικά μας λάθη. Σπάνια, θεωρούμε ότι η μη ικανοποιητική απόδοσή μας οφείλεται κατά πολύ στην ηγετική συμπεριφορά του διευθυντή ή γενικά του υπευθύνου της ομάδδας στην οποία ανήκουμε.

Κατά γενική ομολογία, σε κάθε επιχείρηση ή οργανισμό υπάρχουν κάποιοι κακοί ή αναποτελεσματικοί ηγέτες, οι οποίοι συνγκεντρώνουν χαρακτηριστικά που προσδιορίζουν το συγκεκριμένο προφίλ.
Μερικά από αυτά είναι:

  • Αξιολογούν τους υφισταμένους τους τονίζοντας μόνο τα αρνητικά σημεία της συμπεριφοράς και της εργασιακής τους απόδοσης, ενώ ποτέ δεν αμείβουν ή έστω προσπαθούν να ανακαλύψουν τα θετικά σημεία τους
  • Κάνουν διακρίσεις και προτιμούν αυτούς που είναι πρόθυμοι να τους δίνουν, συνήθως όχι καλές, πληροφορίες για τα ικανά μέλη της ομάδας, ενώ αυτοί οι πληροφοριοδότες απολαμβάνουν την εύνοια των διευθυντών κυρίως σε θέματα συγκάλυψης των αδυναμιών τους
  • Αδυνατούν να επικοινωνήσουν σωστά και να θέτουν στο χους τους οποίους θα τηρήσουν, γιατί είναι οι ίδιοι τους πολύ ευμετάβλητοι στις σκέψεις και τις αποφάσεις τους δημιουργώντας έτσι καταστάσεις ανισορροπίας στα μέλη της ομάδας τους
  • Χρεώνουν τις αποτυχίες στους άλλους, ενώ διεκδικούν πίσ στωση στην επιτυχία
  • Υστερούν σε ηγετικές ικανότητες ή αξιόλογη εμπειρία, αλλά διαλέγουν την πειθαρχία μέσω του εκφοβισμού ή της και τάχρησης της εξουσίας για να φαίνονται αποτελεσματικοί
  • Δεν αφήνουν χώρο για δράση και αγνοούν τους συνεργάτες τους και όταν προκύψει πρόβλημα τους επιτίθενται αιφνιδιαστικά
  • Είναι κακοί διαχειριστές του χρόνου και δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν τα δύσκολα, ενώ εύκολα δικαιολογούν τις καθυστερήσεις και τις αδυναμίες τους

Είναι λοιπόν εύλογο, ότι αν ο ηγέτης μιας ομάδας έχει μερικά από αυτά τα χαρακτηριστικά επηρεάζει αρνητικά την απόδοση των μελών της ομάδας του και κατ’ επέκταση τη συνολική παραγωγικότητά της.

Συμπερασματικά, όταν η δικαιοσύνη της αδικίας, η μεροληπτική αντιμετώπιση των ατόμων της ομάδας και ο παραγκωνιασμός αξιόλογων υπαλλήλων υπερισχύουν της αντιμετώπισης υπερισχύουν της αντιμετώπισης κάθε εργαζόμενου ως μοναδικού ατόμου με ξεχωριστά ταλέντα και ικανότητες, τότε υπονομεύεται τόσο η απόδοση όσο και η ύπαρξη ισορροπίας στην επαγγελματική και προσωπική ζωή όλων των μελών της ομάδας.


Άρθρο αρχείου

Στέλλα Γκιώση

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Διαφορετικότητα και απόδοση εργασίας

Η απειλή συρρίκνωσης του απασχολούμενου προσωπικού, η ανάγκη για υψηλή απόδοση των εργαζομένων προς όφελος του πελάτη αλλά και της επιχείρησης ή του οργανισμού οδηγούν τους επιχειρηματίες ή τους διοικούντες κάποιου οργανισμού να προβληματίζονται στο να βρουν τρόπο να δεσμεύσουν το προσωπικό τους σε παροχή συνεχούς και ποιοτικής εργασίας.

Τις περισσότερες φορές ισχυρό κίνητρο για την απόδοση εργασίας αποτελεί η χρηματική αμοιβή. Αν και η χρηματική αμοιβή  αποτελεί τον πρώτο και άμεσα συνδεόμενο με την ανάληψη εργασίας συνειρμό, δεν είναι όμως και ο αποτελεσματικότερος υποκινητής υψηλής απόδοσης στην εργασία.

Η οικονομική κρίση σε παγκόσμιο επίπεδο, η αλλαγή του τρόπου ζωής του σύγχρονου ανθρώπου, οι απαιτήσεις διαβίωσης και επιβίωσης του ανθρώπου σε ανταγωνιστικά περιβάλλοντα διαφοροποιεί τη διάσταση της χρηματικής αμοιβής, ενώ υποβιβάζει τη σειρά κατάταξής της σε χαμηλότερο ή χαμηλό επίπεδο ανάλογο με τις αξίες του κάθε ατόμου στο οποίο αναφέρεται.

Έρευνες έχουν αποδείξει ότι η χρηματική αμοιβή μπορεί να είναι ένας ισχυρός υποκινητής, αλλά υπάρχουν άλλοι ισχυρότεροι και πιο σημαντικοί. Σε αυτούς ανήκουν:

  • η δύναμη του επιτεύγματος
  • η πεποίθηση ότι η δουλειά έχει αξία
  • η αναγνώριση από αξιόλογους ανθρώπους που εκτιμούμε
  • η αίσθηση ότι είμαστε και κάνουμε κάτι διαφορετικό
  • η πεποίθηση ότι αποτελούμε μέλος ομάδας
  • η εμπλοκή μας στους στόχους της επιχείρησης ή του οργανισμού

Εκτός από αυτούς, υπάρχουν πολλοί άλλοι υποκινητές εργασίας, αλλά αυτό που είναι σημαντικό είναι ότι ο καθένας έχει διαφορετική σημασία και επίδραση σε κάθε άτομο. Αυτή την ιδιαιτερότητα πρέπει να τη λάβει υπόψη του ο υπεύθυνος διαχείρισης ανθρώπινων πόρων επιχείρησης ή οργανισμού ώστε να επιλέξει το σωστό και κατάλληλο τρόπο για να παρακινήσει το προσωπικό του σε υψηλή απόδοση εργασίας.

Επιλέγοντας μια πρότυπη απόδοση εργασίας ή ενθαρρύνοντας το προσωπικό να αναπτύξει τη δική του προσέγγιση στο θέμα της απόδοσης είναι ένα δίλημμα που απασχολεί πολύ και συχνά τους αρμόδιους διαχείρισης προσωπικού.

Η πρώτη προσέγγιση υπαγορεύει πως το προσωπικό έχει μια στοιχειώδη παρακίνηση και αναγνώριση της ποιότητας στην εργασία και στην περίπτωση που δεν την έχει δεν μπορούμε να έχουμε αποτελέσματα αναφορικά με την απόδοση εργασίας.

Η δεύτερη προσέγγιση θεωρεί το άτομο ικανό και ώριμο να αναπτύξει το δικό του πλαίσιο απόδοσης, το οποίο όμως θα πρέπει να υπαγορεύεται από κάποιο πρότυπο, το οποίο θα απαιτεί τη δέσμευση του ατόμου σε αυτό.

Κανείς δεν μπορεί να θεωρήσει την πρώτη ή τη δεύτερη προσέγγιση απόδοσης εργασίας ως καλύτερη. Εκείνο όμως που έχει βαρύτητα και στις δύο προσεγγίσεις είναι η αναγνώριση της διαφορετικότητας του ατόμου και του μοναδικού του πλέγματος εμπειριών που θα καθορίσει τη στάση του στην εργασία και την απόδοσή του σε αυτήν.


Άρθρο αρχείου

Στέλλα Γκιώση

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Πώς να αντιμετωπίσετε το φόβο της επιτυχίας

Δείτε την Επιτυχία σαν Προορισμό και όχι σαν Εμπόδιο προς Αποφυγή.

Η Μαρία είναι μία δραστήρια συμπαθητική και εργατική επιχειρηματίας. Με το Γιάννη που είναι στέλεχος σε μια μεγάλη επιχείρηση έχουν δύο παιδιά και ζουν στα πλαίσια του μοντέλου που ονομάζεται «μέση οικογένεια». Έχουν τις δουλειές τους, έχουν τα παιδιά τους, έχουν το σπίτι τους (που αποπληρώνουν μέσω ενός στεγαστικού 25ετίας), έχουν 2 αυτοκίνητα και 20 μέρες διακοπές το χρόνο.

Στα όνειρά της η Μαρία ήταν μια πετυχημένη, χαρισματική, αξιοθαύμαστη και οικονομικά εύρωστη γυναίκα με μια εξαιρετική οικογένεια και ανεβασμένο κοινωνικό επίπεδο. Στην πραγματικότητα είναι μια μεσόκοπη μοναχική γυναίκα που καταφέρνει να επιβιώνει παγιδευμένη μέσα στην βαρετή της καθημερινότητα. «Υπάρχουν και χειρότερα» λέει στον εαυτό της όταν αραιά και που την ζώνουν οι προσωπικές της ανασφάλειες.

Ναι, αλλά υπάρχουν και καλύτερα! Αν η Μαρία είχε πραγματικά κυνηγήσει την επιτυχία σε κάποιο τομέα της ζωής της θα έπρεπε να αντιμετωπίσει τις απώλειες στους άλλους τομείς. Και η Μαρία δεν έχει καμία διάθεση να δώσει κάτι παραπάνω από τον εαυτό της στο «Βωμό» όπως το ονομάζει της Επιτυχίας. Είναι βολικά καθισμένη στην οικονομική θέση του τραίνου και δεν θα σηκωθεί για να πάει στην πρώτη θέση γιατί φοβάται μην χάσει και αυτήν που έχει!

            Φόβος, Ενοχές και Ανωνυμία στη γειτονιά του Βολέματος

            Αν και η Επιτυχία κατέχει μία περίοπτη θέση στην καρδιά και το μυαλό των ανθρώπων οι περισσότεροι κατατρέχονται από ένα μόνιμο φόβο και μόνο στην ιδέα ότι μπορούν να τα καταφέρουν ή ακόμη και από το ότι θα προσπαθήσουν να τα καταφέρουν. Η δικτατορία του μέτριου έχει καταφέρει να δημιουργήσει εξαιρετικές αναστολές στην συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων. Έτσι ο κάθε επίδοξος διώκτης της επιτυχίας θα έχει να τα βάλει με ένα σωρό εσωτερικούς εχθρούς πριν εξορμήσει για την κατάκτηση της κορυφής.

  • Ο Φόβος του Άγνωστου. Αν η Μαρία άρχιζε να γίνεται πετυχημένη θα αντιμετώπιζε το πρόβλημα της αλλαγής περιβάλλοντος σε διάφορους τομείς. Ξαφνικά θα βρισκόταν σε μια άγνωστη περιοχή με διαφορετικούς κανόνες και αρχές από αυτές που γνώριζε. Ο Πλούτος και η Επιρροή επηρεάζουν δραματικά τους ανθρώπους μια και τους εισάγουν σε κύκλους όπου νιώθουν ότι θα έπρεπε να αποδείξουν ξανά την αξία τους. Αυτό που δεν υπολογίζει η Μαρία είναι ότι όταν έχεις φτάσει στην κορυφή ενός βουνού μετά από σοβαρή προσπάθεια, γνωρίζεις ότι σου αξίζει και ότι δεν θα βρεθεί κανένας να σε αμφισβητήσει. Η Επιτυχία είναι μια αυστηρά προσωπική υπόθεση.
  • Ο Φόβος της Έκθεσης. Η επιθυμία της Μαρίας να παραμείνει ανώνυμη αν και πετυχημένη την εμποδίζει να εκτεθεί στη δημόσια παρατήρηση. Αυτό εν μέρει οφείλεται στο φόβο του φθόνου των άλλων. Προκειμένου να μην τη ζηλεύουν και να μην τη φθονούν παραμένει στην αφάνεια και κρατά κρυφές και τις παραμικρές έστω επιτυχίες της. Παραμένοντας αδιάφορη δεν πρόκειται να γίνει ποτέ αξιοζήλευτη!
  • Οι Δηλητηριώδης Ενοχές. Έχοντας μεγαλώσει σε ένα περιβάλλον που προάγει την πεπατημένη οδό και που καταδικάζει την εξερεύνηση ως χάσιμο χρόνου η Μαρία δηλητηριάζεται από τις ενοχές που της έχουν δημιουργηθεί. Δεν έχει το δικαίωμα, λέει στον εαυτό της, να σκορπίσει αλόγιστα το χρόνο και την ενέργειά της κυνηγώντας ένα όνειρο και στερώντας τα από άλλους. Επιπλέον έχει κάνει τόσα λάθη μέχρι τώρα στη ζωή της (όπως όλοι μας) που η πιο κρυφή της ενοχή είναι ότι δεν το αξίζει. Τα παπούτσια της επιτυχίας θα τα βαδίσουν άλλοι.

Βλέποντας την Επιτυχία κατάματα!

Είναι φυσικό η Επιτυχία, όπως και κάθε άλλη αλλαγή στη ζωή μας, να προκαλεί κάποια ποσότητα στρες. Είναι περίεργο όμως να αρνούμαστε να κοιτάξουμε την Επιτυχία στα μάτια μόνο και μόνο επειδή δεν έχουμε την κατάλληλη προετοιμασία. Τις περισσότερες φορές δεν μας εμποδίζει η άγνοια του δρόμου προς την κορυφή αλλά η έλλειψη σχεδίου για τα μετέπειτα βήματα. Δίνοντας μια τελευταία συμβουλή στην φανταστική Μαρία μας θα της θυμίζαμε ότι μετανιώνουμε για ότι δεν κάναμε παρά για ότι έχουμε κάνει.    


Άρθρο αρχειού
Γιώργου Σαπροβαλάκη

Continue Reading

Trending