Connect with us

Οικογένεια

3 & 1 υπέροχα βιβλία για τα παιδιά μας

Το μαγικό κλειδί για το παιδί θα σας προτείνει κάθε μήνα όμορφα παραμύθια που εξάπτουν τη φαντασία,  δημιουργούν πρότυπα και  προάγουν την αγάπη για τη φιλαναγνωσία . Είναι πολύτιμη η αξία του καλού εικονογραφημένου παιδικού βιβλίου, μέσα από τις εικόνες του, μπορεί να αναπτύξει θέματα όπως είναι η Ζήλια, ο Φόβος, η αξία της Φιλίας, ο σεβασμός στη Διαφορετικότητα, η Μετανάστευση.                                                                                        Παραμύθια μύθια , μύθια …του κόσμου ολάκερου η αλήθεια !!!                                                                                                                                                          –                                   Πρώτο ένα βιβλίο της Ευγενίας Φακίνου, ίσως το διασημότερο ελληνικό παραμύθι, του οποίου τη μουσική υπογράφει ο Γιάννης Μαρκόπουλος. Η «Ντενεκεδούπολη» είναι ολόκληρη φτιαγμένη από ντενεκέδες, ούτε από πέτρα, ούτε από τσιμέντο, ούτε από τούβλα, σε αυτή ζουν υπέροχα τενεκεδάκια, παλιά τενεκεδάκια σκουριασμένα. Μα να έφτασε η στιγμή που αποφάσισαν να φτιάξουν τη δική τους Πολιτεία και να ζήσουν εκεί με ησυχία!!! Τα ονόματά τους περίεργα, η Μηλίτσα, ο Σοφός, ο Σαρδέλας, ο Βουτυρένιος έχουν να μας διηγηθούν μία υπέροχη μοναδική ιστορία γεμάτη μηνύματα. Το προτείνουμε ανεπιφύλακτα για τη βιβλιοθήκη όλων των παιδιών προσχολικής και προσχολικής ηλικίας. Η Ευγενία Φακίνου γεννήθηκε το 1945 στην Αλεξάνδρεια και είναι σύζυγος του δημοσιογράφου και συγγραφέα Μιχάλη Φακίνου. Μεγάλωσε στην Αθήνα, όπου σπούδασε γραφικές τέχνες, κουκλοθέατρο και ξεναγός. Εργάστηκε και σταδιοδρόμησε για μερικά χρόνια σε περιοδικό ως γραφίστρια. Ασχολήθηκε ιδιαίτερα και με επιτυχία με την παιδική λογοτεχνία και το παιδικό θέατρο στη Ντενεκεδούπολη έχει εικονογραφήσει η ιδία το παραμύθι                                                                                                                                                                            –« Ένα και 7»  ο τίτλος του βιβλίου του Τζιάνι Ροντάρι που προτείνω για να δούμε πως μπορούμε καλύτερα  να μιλήσουμε στα παιδιά μας, για την Ειρήνη όταν όλοι οι μεγάλοι φτιάχνουν πόλεμο. Ο Ροντάρι που έχει μάθει να ζει και να σκέφτεται σαν παιδί, δίνει το λόγο στα ίδια τα παιδιά Ο Μάρκο, ο Τζιμ, ο Γιούρι μιλούν για αυτά που έχουν ανάγκη, θέλουν να μας δείξουν πώς ονειρεύονται τον κόσμο με τα δικά τους μάτια. Αυτό το βιβλίο αξίζει να το διαβάσουν όλα τα παιδιά μας, αλλά και να το χαρίσουν στους μεγάλους που διαμορφώνουν τις συνειδήσεις στον άγριο αυτό κόσμο που ζούμε. Το «Ένα και 7» του Τζιάνι Ροντάρι κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καλειδοσκόπιο. ΟΤζιάνι Ροντάρι ήταν δάσκαλος αλλά τον κέρδισε η δημοσιογραφία και η συγγραφή παιδικών βιβλίων, τα έργα του μεταφράστηκαν σε ολόκληρο τον κόσμο, πολλά από αυτά κυκλοφορούν και στη χώρα μας , του έχει απονεμηθεί το έτος ‘1970 Βραβείο Άντερσεν, που είναι η μεγαλύτερη διεθνής διάκριση για ένα συγγραφέα παιδικής λογοτεχνίας                                                                                                                                                     Ο αξεπέραστος Αντουάν Ντε Σαιντ- Εξυπερύ έγραψε το ξεχωριστό παραμύθι «Ο Μικρός Πρίγκιπας» το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, το αποδίδει με υπέροχο τρόπο η Άλκη Ζέη και το εικονογραφεί ο Αλέξης Κυριτσόπουλος . Ξέρουμε όλοι μας ότι είναι δεκάδες οι μεταφράσεις του και οι διασκευές του, ίσως είναι το πιο πολυδιαβασμένο παιδικό βιβλίο σε ολόκληρο τον 20ο αιώνα. Ένα ευαίσθητο παραμύθι που δίνει υπέροχα πρότυπα στα παιδιά και παράλληλα θυμίζει στους μεγάλους το παιδί που έχουν κρυμμένο μέσα τους, ένα παραμύθι γεμάτο συμβολισμούς και μεγάλη ευαισθησία, κάθε πρόταση του κρύβει μοναδικά νοήματα και όμορφα αποφθέγματά όπως το σημείο που λέει: « τώρα οι μεγάλοι δεν καταλαβαίνουν τίποτα από μόνοι τους και είναι κουραστικό για τα παιδιά που προσπαθούν πάντα, συνέχεια να τους εξηγούν τα πράγματα», « Αυτό είναι το μυστικό μου είναι πολύ απλό, μόνο με την καρδιά μπορεί κάποιος να δει σωστά αυτά που είναι πραγματικά σημαντικά , δεν μπορούν να τα δουν τα μάτια» Ο Μικρός μας Πρίγκιπας μέσα από τις αναμνήσεις του ταξιδιού του ξετυλίγει όλα όσα συμβαίνουν σε αυτή τη ζωή και θα έπρεπε να αλλάξουν, την υπεροψία, τη μοναξιά των ανθρώπων, τη δίψα για εξουσία και χρήματα.

 


Ο Αντουάν Ντε Σαιντ-Εξυπερύ γεννήθηκε στη Γαλλία το 1900 Μαθήτευσε σε εκκλησιαστικά ιδρύματα, απέτυχε στις σπουδές του για τη  Ναυτική Σχολή και το Ecole Centrale & σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών. Το 1921, πήρε δίπλωμα κι έγινε πιλότος σε Γαλλική Αεροπορική Εταιρεία. Το πρώτο του μυθιστόρημα, “Ταχυδρομείο του Νότου”, εκδόθηκε το 1928. Το 1931 βραβεύτηκε με το Prix Femina για το μυθιστόρημά του “Νυχτερινή πτήση”. Μετά από ένα σοβαρό ατύχημα, αφοσιώθηκε στη συγγραφή. Το μυθιστόρημα “Η γη των ανθρώπων”, το 1939 του χάρισε το Μεγάλο Βραβείο Μυθιστορήματος της Γαλλικής Ακαδημίας Στη Νέα Υόρκη, το βιβλίο του “Κάστρο”, έχει στοχασμούς μιας ζωής . Το 1943 εκδίδει τον “Μικρό Πρίγκιπα” και το “Γράμμα σ’ έναν όμηρο”. Στις 31 Ιουλίου 1944 πραγματοποίησε μια αναγνωριστική αποστολή, απ’ όπου δεν επέστρεψε, εξαφανίστηκε με το αεροπλάνο του ανοιχτά της Κορσικής, ενώ εκτελούσε την ένατη πολεμική του αποστολή κυνηγώντας γερμανικά καταδιωκτικά.-

 

 

.-Η Ελένη Αναστασοπούλου στο παραμύθι της «Το Σανταλάκι»Εκδόσεις Διάπλους, μιλά στις παιδικές ψυχές για το σκληρό ζήτημα του προσφυγικού. Το βιβλίο μας λέει ότι κάθε παιδί έχει δικαίωμα να μεγαλώνει στο σπίτι του με ασφάλεια, σ’ έναν κόσμο δίκαιο, με φίλους και παιχνίδια χωρίς να έχουν θέση στη ζωή του, η βία και η φτώχεια .                                                                                                               Μια κούκλα είναι ο σύντροφος ενός παιδιού στο δρόμο της φυγής. Ένα ιδιαίτερο βιβλίο που μιλά τον πόλεμο & τη βία δείχνοντας μας με παραστατικό τρόπο τη σκληρή πραγματικότητα. Η ιστορία αυτή ενώνει δύο διαφορετικούς κόσμους και κλυδωνίζει τους μικρούς και μεγάλους αναγνώστες σχετικά με το θέμα της μετανάστευσης που απασχολεί έντονα τη χώρα μας . Το βιβλίο μας προβληματίζει σχετικά με τις στερεοτυπικές αντιλήψεις που έχουμε σαν κοινωνία και μας δείχνει τους δύο διαφορετικούς κόσμους που κάποια παιδιά είχαν την ατυχία ή την τύχη να βιώσουν. Όταν ο μαύρος πρίγκιπας έκλεψε τη Γαλήνη από τον τόπο του μικρού Κεμάλ όταν τα πάθη του γέννησαν φωτιά και σκοτάδι, τότε η οικογένεια υποχρεώθηκε να φύγει για να σωθεί. Ο Κεμάλ πήρε σαν ανάμνηση μαζί του μία όμορφη κούκλα που του χάρισε η αγαπημένη του φίλη, το ταξίδι ήταν δύσκολο στη θάλασσα που δεν είχαν ξαναδεί. Αυτό το πρώτο τους ταξίδι στο υγρό στοιχείο, ήταν επικίνδυνο γιατί ο δράκος του βυθού με τις 7 ουρές , ξύπνησε και με τα κύματα του πήγε να τους πνίξει .Ο φόβος μεγάλος, τεράστιο θεριό η φουρτουνιασμένη θάλασσα, ο φόβος για το άγνωστο τρομερός . Η μικρή κούκλα του Κεμάλ πέφτει στο νερό, ζωντανεύει & θυσιάζεται για να σωθεί αυτός & όλοι οι άλλοι. Ως δια μαγείας η θάλασσα ησυχάζει & μένει στο χέρι του μικρού ως ενθύμιο μόνο ένα μικρό σανδαλάκι της κούκλας. Κάπου στο απέναντι ακρογιάλι ένα κοριτσάκι η Σοφία μετά το σχολείο του πάει στην παραλία για να μαζέψει βοτσαλάκια, εκεί ανάμεσα στις πέτρες βρίσκει την κούκλα του Κεμάλ .Τι κρίμα όμως που έχει μόνο ένα σανδαλάκι….Αργότερα φτάνει και η βάρκα , αυτή που έσωσε τον Κεμάλ και την οικογένειά του. Ο μικρός Κεμάλ κρατάει ακόμα στο χέρι του το μικρό σανδαλάκι & κάπως έτσι σμίγουν δύο κόσμοι, δύο πολιτισμοί, δύο παιδιά χάρη μιας κούκλας στέλνουν μήνυμα ζωής σ’ ολόκληρο τον κόσμο: «Να γίνουν Φίλοι οι Εχθροί και Ειρήνη να ‘χει όλη η Γη» το βιβλίο έχει εικονογραφήσει εξαίρετα η Ρένια Μεταλληνού η οποία έδωσε τόσο έντονα τις μορφές που απογείωσε το υπέροχο κείμενο της κυρίας Αναστασοπούλου. Το «Σανδαλάκι» περιέχει cd με αφήγηση & τραγούδια, ενώ αφηγείται σε βίντεο στο dvd του, με τρόπο ξεχωριστό, ο γνωστός ηθοποιός Γρηγόρης Βαλτινός. Ένα βιβλίο που αξίζει να το βάλετε στη βιβλιοθήκη σας και να το διαβάσετε στα παιδιά σας, μιλάει για καταστάσεις που ζούμε σήμερα και πονούν πολύ. Δείχνει στα παιδιά ότι αν μάθουμε να δίνουμε ο ένας το χέρι στον άλλον, μπορούμε αυτό τον κόσμο να τον κάνουμε καλύτερο. H κ. Ελένη Αναστασοπούλου σπούδασε παιδαγωγικά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο ΑΠΘ ,το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και την Ιταλία. Είναι Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Θεσσαλίας & έχει εκδώσει βιβλία παιδαγωγικά & λογοτεχνικά. Δυο συλλογικές εκδόσεις διηγημάτων ,το «Σκοτωμένο Νερό», απ’ τις εκδόσεις Γαβριηλίδη. Πρόταση της στήλης αποτελεί & το πρώτο συμβολικό της παραμύθι «Το μυστικό της Ερασμίας και του Έραλντ» από τις Εκδόσεις Διάπλους που απευθύνεται σε παιδιά αλλά και σε μεγάλους . Το βιβλίο πραγματεύεται αρχετυπικές αλήθειες που υπάρχουν στη ζωή όλων μας και θα σας μαγέψει .

Από: την στήλη Μαγικό κλειδί για το παιδί της Λήτως Τσακίρη Παπαθανασίου

Πηγή:Postlarissa.gr

Continue Reading

Ψυχολογία

Τεχνικές για τη βελτίωση του στρές

Τεχνικές για τη βελτίωση της ψυχολογικής ευεξίας και τη διαχείριση του στρες: Οδηγός αυτοβελτίωσης

Η ψυχολογική ευεξία είναι ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει την ποιότητα ζωής μας. Ωστόσο, η καθημερινή ζωή φέρνει πολλές προκλήσεις και στρες που μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά την ψυχική μας κατάσταση. Ευτυχώς, υπάρχουν πολλές τεχνικές που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να βελτιώσουμε την ψυχολογική μας ευεξία και να διαχειριστούμε το στρες. Ας εξερευνήσουμε μερικές από αυτές τις τεχνικές:

  1. Αναπνευστικές Τεχνικές: Η βαθιά αναπνοή μπορεί να βοηθήσει στην άμβλυνση του στρες και στην ενίσχυση της ψυχικής σας ευεξίας. Δοκιμάστε αναπνευστικές τεχνικές όπως η βαθιά αναπνοή της κοιλιάς ή οι ασκήσεις αναπνοής μετρώντας την εισπνοή και την εκπνοή σας.
  2. Ασκήσεις Χαλάρωσης: Η χαλάρωση του σώματος είναι σημαντική για την αντιμετώπιση του στρες. Δοκιμάστε τεχνικές όπως η προοδευτική χαλάρωση μυών ή η αυτούσια αποτελεσματικότητα, όπου συσκευάζετε και χαλαρώνετε κάθε μέρος του σώματός σας.
  3. Διαχείριση του Χρόνου: Η κατάλληλη διαχείριση του χρόνου μπορεί να μειώσει το στρες. Δοκιμάστε να οργανώσετε το χρόνο σας με λίστες καθημερινών καθηκόντων ή με την τεχνική Pomodoro, όπου εργάζεστε για συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα με μικρές παύσεις ανάμεσα.
  4. Ασκήσεις Μείωσης των Σκέψεων: Οι αρνητικές σκέψεις μπορούν να αυξήσουν το στρες και να επηρεάσουν την ψυχολογική ευεξία. Δοκιμάστε τεχνικές όπως η αναγνώριση και αντιμετώπιση αρνητικών σκέψεων ή η ανακατεύθυνση των σκέψεων μέσω της προσήλωσης στο παρόν.
  5. Σωματική Δραστηριότητα: Η άσκηση είναι σημαντική για την απελευθέρωση ενέργειας και τη μείωση του στρες. Ασκηθείτε τακτικά, ανεξάρτητα από το είδος της άσκησης που επιλέγετε.
  1. Κοινωνική Υποστήριξη: Η κοινωνική σύνδεση και υποστήριξη μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του στρες και στη βελτίωση της ψυχολογικής ευεξίας. Αναζητήστε τη συντροφικότητα με φίλους και οικογένεια ή συμμετάσχετε σε κοινότητες και ομάδες που σας ενδιαφέρουν.
  2. Διατροφή και Υγιεινή Ζωή: Η υγιεινή διατροφή και οικοσυστημικές συνήθειες μπορούν να επηρεάσουν την ψυχική μας κατάσταση. Προσπαθήστε να τρέφεστε ισορροπημένα και να τηρείτε έναν υγιεινό τρόπο ζωής, περιλαμβάνοντας ύπνο, άσκηση και χαλάρωση στην καθημερινότητά σας.
  3. Μείωση των Πηγών Στρες: Προσπαθήστε να αναγνωρίσετε τις πηγές στρες στη ζωή σας και να αντιμετωπίσετε τις προκλήσεις με διαφορετικούς τρόπους. Οργανώστε τις προτεραιότητές σας, ζητήστε βοήθεια όταν χρειάζεστε και αναπτύξτε τεχνικές αντιμετώπισης του στρες όπως η αποδοχή και η αντίδραση σε εκείνες τις πηγές.
  4. Ψυχοθεραπεία και Συμβουλευτική: Σε ορισμένες περιπτώσεις, η επαγγελματική υποστήριξη από ψυχολόγο ή συμβούλου μπορεί να βοηθήσει στη διαχείριση του στρες και τη βελτίωση της ψυχολογικής ευεξίας. Η ψυχοθεραπεία μπορεί να παρέχει εργαλεία και τεχνικές για την αντιμετώπιση προβλημάτων και την ενίσχυση των δεξιοτήτων αυτοδιαχείρισης.

Συνολικά, η ψυχολογική ευεξία και η διαχείριση του στρες είναι μια διαδικασία που απαιτεί αφοσίωση και προσήλωση, αλλά με τη χρήση των παραπάνω τεχνικών, μπορούμε να καταφέρουμε να δημιουργήσουμε μια πιο ισορροπημένη και ευτυχισμένη ζωή.


Άρθρο από την ομάδα του BusinessWoman

Continue Reading

Ψυχολογία

Πώς μπορούμε να απαλλαγούμε από τις αρνητικές σκέψεις

«Έχω ανακαλύψει ότι, για να ζω πλήρως τη ζωή μου, πρέπει να σκουντάω την ψυχή μου όλη την ώρα, κάθε μέρα, και τότε η ζωή γίνεται πολύ εύκολη», έλεγε η Anne Wilson Schaef. Η ψυχή είναι η μοναδική αληθινή πηγή ειρήνης, αρμονίας και ευγνωμοσύνης. Ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους, για να αποκτήσουμε επαφή και να καλλιεργήσουμε τη σχέση μας με την ψυχή μας, είναι να ξεφορτωθούμε τα εμπόδια που υπάρχουν ανάμεσα σ’ εμάς και στην καθαρότητα της σκέψης μας.

Συχνά ο αρνητικός τρόπος σκέψης στέκεται εμπόδιο και μας απομακρύνει από την καθαρή κατάσταση σκέψης. Τις περισσότερες φορές χάνουμε τα θετικά μας αισθήματα για τη ζωή, γιατί εγκλωβιζόμαστε σε μια σωρεία αρνητικών σκέψεων, μέχρι να ανακαλύψουμε πως όσο πιο αρνητικά σκεφτόμαστε, τόσο πιο άσχημα γίνονται τα πράγματα.

Για παράδειγμα, μπορούμε να πάψουμε να εστιάζουμε με αποκλειστικότητα και με μεγάλη δόση μονομέρειας σε όλα τα άσχημα που μας συνέβησαν ή μας συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της ζωής μας και να συνειδητοποιήσουμε ότι το τώρα της ύπαρξής μας είναι η μοναδική στιγμή που υπάρχει. Καθώς παύουμε να σκεφτόμαστε ποιος μας έκανε τι στο παρελθόν ή ποιος μας αντιμάχεται στο παρόν, απελευθερώνουμε τον εαυτό μας από τη σκλαβιά της αρνητικής μας ιστορίας ή κατάστασης.

Αν εστιάσουμε την προσοχή μας στη στιγμή που ζούμε και παραμείνουμε σε επαφή με την ψυχή μας, δηλαδή με μια πιο αληθινή κατάσταση συνείδησης, διατηρώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο ανοιχτό το κανάλι της επικοινωνίας μας μαζί της, θα δούμε πως η καρδιά μας θα γεμίσει με θετικά συναισθήματα και θα ζήσουμε την πιο αρμονική πραγματικότητα.

Πολλά πράγματα μας βοηθούν να αφεθούμε και να ζήσουμε με την ψυχή μας. Κάποια από αυτά είναι να είμαστε έντιμοι και ανοιχτοί τόσο με τον εαυτό μας όσο και με τους άλλους.Επίσης, κάτι που κάνει πολύ καλό στην ψυχή μας είναι να επιδιώκουμε την παρέα με ανθρώπους που είναι πρόθυμοι να εξετάσουν τις συνήθειές τους και αν είναι ανάγκη να τις αλλάξουν. Να επιλέγουμε να μας περιβάλλουν άνθρωποι που ευχαριστιούνται την παρέα μας και εμείς τη δική τους, γιατί αλλιώς η κοινωνική συμμετοχή γίνεται και άσκοπη και εξουθενωτική. Να τρέφουμε την ψυχή μας ζώντας κοντά στη φύση, όσο είναι δυνατό, και σύμφωνα με αυτήν.

Όταν βρισκόμαστε στη φύση μας, γίνεται και τα κάποιο τρόπο πιο ξεκάθαρο ότι αποτελούμε τμήμα ευρύτερης διαδικασίας, ενός μεγαλύτερου σύμπαντος, όπου ούτε κυριαρχούμε, ούτε αναγκαστικά κυριαρχούμαστε, αλλά αντίθετα συμμετέχουμε. Να κάνουμε πράγματα που αγαπάμε, να ζούμε απλά και να μοιραζόμαστε την προσωπική μας συνειδητότητα, διότι όταν μοιραζόμαστε αυτά που έχουμε μάθει για τον εαυτό μας, ερχόμαστε σε επαφή με τους άλλους. «Ζω με την ψυχή μου» σημαίνει τιμάω την εξέλιξή μου, την εμπιστεύομαι και φέρω την ευθύνη να ζήσω αυτήν τη ζωή με τα ταλέντα που μου δόθηκαν.


Άρθρο αρχείου

Αναστασία Μουστάκα

Continue Reading

Παιδί

Τιμωρία ή ανάπτυξη της υπευθυνότητας;


Για μας τους γονείς τίποτα δεν είναι πιο προκλητικό από το θέμα της πειθαρχίας ειδικά στη διάρκεια της εφηβείας.Οι περισσότεροι γονείς συνδέουμε την πειθαρχία με την τιμωρία. Μόλις ο έφηβος, αγωνιζόμενος για την ατομικότητά του, έρθει σε διαφωνία με τους γονείς του, τότε οι περισσότεροι γονείς αισθανόμενοι ότι χάνουν τον έλεγχο, τιμωρούν τους εφήβους. Είναι, δυστυχώς, ο μόνος τρόπος με τον οποίο ξέρουν να αντιδράσουν για να σώσουν τον έλεγχο στο σπίτι τους. Είναι όμως σωστή αυτή η αντίδραση;


Η σωστή αντιμετώπιση των γονέων απέναντι στην πειθαρχία είναι να τη βλέπουνε όχι σαν τιμωρία, αλλά σαν μια μέθοδο, που βοηθάει τους εφήβους να γίνουν υπεύθυνοι και ανεξάρτητοι. Αν η συμπεριφορά των εφήβων δεν είναι επικίνδυνη και καταστροφική (δεν φτάνει δηλαδή στα άκρα)
ακολουθούμε μάλλον το ρητό “η πείρα είναι ο καλύτερος δάσκαλος”.


Εάν οι σχέσεις μας με τον έφηβο δεν πάνε καλά, τι πρέπει να κάνουμε; Εκείνο που πιστεύω ότι αρχικά πρέπει να ψάξουμε να βρούμε είναι γιατί ο έφηβος αντιδρά με τον τρόπο αυτό. Σίγουρα υπάρχει κάποιος λόγος. Καλά θα είναι ν’ ανοίξουμε τα αυτιά μας και να ακούσουμε τι μας λέει ο έφηβος, τι πρόβλημα έχει. Μετά να δούμε αν εμείς φταίμε για την κατάσταση, στην οποία έχει περιέλθει. Γιατί,όσο σκληρό και αν ακούγεται αυτό, πίσω από τα προβλήματα των παιδιών μας κρύβονται τα δικά μας προβλήματα, οι δικές μας λάθος κινήσεις. Προβληματικοί γονείς μεταφέρουν τα προβλήματα τους στα παιδιά τους. Γιατί τα παιδιά είναι ο καθρέφτης των γονιών.


Επίσης, πρέπει να δούμε ποια είναι η σχέση μας με τον έφηβο. Μήπως είναι σχέση προϊσταμένου και υφισταμένου; Έτσι πρέπει να είναι; Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι όλοι είμαστε ισότιμοι στην οικογένεια. Και σαν ισότιμοι πρέπει να έχουμε αμοιβαία αγάπη και σεβασμό και ν’αντιμετωπίζουμε ο ένας τον άλλον με αξιοπρέπεια.


Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο ρόλος των γονέων στην οικογένεια δεν είναι καταπιεστικός, αλλά καθοδηγητικός και ενθαρρυντικός, προετοιμάζοντας τα παιδιά για την ενηλικίωση. Ο γονέας που δεν αισθάνεται ασφαλής με τον εαυτό του, ασκεί πίεση για να έχει την κυριαρχία. Αντί ν’ αποδέχεται και να ενθαρρύνει το παιδί του, το κατεβάζει και συνεχώς το αποθαρρύνει. Το παιδί, που αναζητά την αγάπη και την αποδοχή των γονιών του, την αναγνώριση της σημαντικότητας του, αποθαρρύνεται και αρχίζει να πιστεύει ότι δεν είναι σημαντικό και αποφασίζει να αναζητήσει την αναγνώριση μέσω της αντίδρασης και της επανάστασης. Αν έχει συμβεί κάτι τέτοιο μη πιστεύετε ότι τα πάντα τελείωσαν. Αυτό μπορεί ν’ αλλάξει!


Ενθαρρύνοντας τον έφηβο μπορείτε να εξαλείψετε την τάση του για επανάσταση. Αν πάψετε να υποδεικνύετε στον έφηβο τα λάθη του, αλλά τον ακούσετε και τον ενθαρρύνετε, θα δείτε τεράστια αλλαγή. Και μη ξεχνάτε να του δείχνετε την αγάπη σας. Η αγάπη σας θα πρέπει να είναι προϋπόθεση ανεξάρτητα από την συμπεριφορά του . Θα προτείνουμε εν συντομία κάποιες αποτελεσματικές μεθόδους, με τις οποίες αντιμετωπίζετε την αρνητική συμπεριφορά και βοηθάτε τον έφηβο να αποκτήσει την ανεξαρτησία του.


Η τιμωρία είναι αρνητική. Η πειθαρχία όμως δεν είναι. Μάλλον είναι μια μέθοδος εκπαίδευσης. Η πειθαρχία που θα προσφέρουμε εμείς είναι αυτοπειθαρχία. Καθοδηγούμε τον έφηβο προς μια υπεύθυνη ανεξαρτησία.Το καλύτερο βέβαια πρότυπο για τα παιδιά είναι οι ίδιοι οι γονείς τους, οι οποίοι χρησιμεύουν ως πρότυπα ωριμότητας, υπεύθυνης συμπεριφοράς και αυτοπειθαρχίας.


Για παράδειγμα γονείς που μιλούν άσχημα στους εφήβους τους και μετά ανησυχούν γιατί τα παιδιά τους μιλούν και συμπεριφέρονται με απρέπεια, θα πρέπει πρώτα να κάνουν κάτι οι ίδιοι για τον εαυτό τους.Είναι, επίσης, απαραίτητο να συμπεριλάβουμε τους εφήβους στη λήψη αποφάσεων. Έτσι ενισχύεται η αυτοεκτίμηση του εφήβου, ο οποίος αισθάνεται πιο ανεξάρτητος, υπεύθυνος και ικανός.Μπορείτε να του παρέχετε ένα επίδομα, το οποίο θα επιλέγει πώς θα το διαθέτει. Εάν απασχολείται σε μια δουλειά μερικής απασχόλησης είναι καλό να είναι ελεύθερος να αποφασίσει
πώς θα ξοδέψει τα χρήματα που κέρδισε.


Οι έφηβοι μπορούν να διαλέγουν το σχολείο, τις εξωσχολικές δραστηριότητες, τους φίλους, τα χόμπι, το χτένισμά τους. Να τους ρωτάμε, αν θέλουν να ακολουθήσουν σε μια οικογενειακή έξοδο ή στις καλοκαιρινές διακοπές. Να ενθαρρύνουμε τη συνεργασία μαζί τους σε θέματα που αφορούν τις υποχρεώσεις του σπιτιού και όλες τις κοινωνικές μας υποχρεώσεις.


Μη ξεχνάτε ότι στην περίοδο της εφηβείας ο νέος κατακτά την δική του ταυτότητα και οδεύει το δρόμο προς τη δική του ανεξαρτησία. Είναι φυσικό και απολύτως λογικό να κάνει ανεξάρτητες επιλογές. Δεν μπορούμε να είμαστε μαζί του σε κάθε απόφαση.Πήραν τις αρχές που τους δώσατε; Βάλανε τα θεμέλια για ένα υγιή χαρακτήρα; Από εκεί και πέρα βαδίζουν το δικό τους δρόμο, που θα τους φέρει στο δικό τους «πεπρωμένο». Εμείς απλώς τους αγαπάμε, τους σεβόμαστε, τους αναγνωρίζουμε ως ανεξάρτητες προσωπικότητες.


Άρθρο αρχείου

Αλεξάνδρα Ευκαρπίδου

Continue Reading

Trending