Connect with us

Επιχειρηματικότητα

Εφόδια κατά της ανεργίας

Οι παραδοσιακές γνώσεις και δεξιότητες, καθώς επίσης και οι εξειδικευμένες ακαδημαϊκές που αποκτώνται στα ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, δεν επαρκούν πλέον και δεν αποτελούν κριτήριο γνώσης και επαγγελματισμού στο επίπεδο που απαιτεί η ταχέως μεταβαλλόμενη αγορά εργασίας.

Για να αντιμετωπίσουμε τη δαμόκλειο σπάθη της ανεργίας, για να μεταγγίσουμε νέα κύτταρα σε εργαζόμενους που είναι γνώστες συστημάτων απασχόλησης και πρακτικών παλαιού τύπου και να δώσουμε στους νέους που βγαίνουν για πρώτη φορά στην αγορά εργασίας εφόδια που θα τους εξασφαλίσουν μια πολυπόθητη θέση, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη τα εξής:

  1. Η εξέλιξη της τεχνολογίας, η εφαρμογή νέων πληροφοριακών συστημάτων και οι νέες συνθήκες εργασίας δημιουργούν την ανάγκη εξειδικευμένων γνώσεων των στελεχών, που θα πρέπει να αναβαθμίζουν συνεχώς την όποια τεχνογνωσία, εμπειρική ή θεωρητική, κατέχουν.
  2. Σήμερα πλέον όλοι οι εργαζόμενοι, παλαιοί και νέοι, θα πρέπει να ανανεώνουν τις γνώσεις τους και να εξελίσσουν τις όποιες ικανότητες ή δεξιότητες κατέχουν, για να είναι σε θέση πάντα να καλύπτουν τις ανάγκες της αγοράς και να είναι ισότιμοι εργασιακά.
  3. Οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί απαιτούν αναπροσαρμογή των παραδοσιακών τρόπων εργασίας και ζητούν στελέχη με νέες αντιλήψεις και σύγχρονους τρόπους σκέψης, με κοινό στόχο την οργάνωση, την παραγωγικότητα και τις ανθρώπινες σχέσεις, δημιουργώντας έτσι εργασιακό περιβάλλον με συναισθηματική ασφάλεια.
  4. Από δεκαετίες πλέον γίνονται από διάφορες οργανώσεις και ύστερα από έντονες προσπάθειες της Ευρωπαϊκής Ενωσης- αγώνες και αποφασιστικά βήματα για την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας μέσα από την προώθηση ίσων ευκαιριών για όλους.

Οι γυναίκες

Αν και ο τελευταίος άξονας αφορά, κυρίως, τις γυναίκες και την ισότιμη αντιμετώπισή τους στην απασχόληση σε σχέση με τον άνδρα, εντούτοις θα πρέπει να θέσουμε τις παρακάτω ερωτήσεις:

  • Πρώτον, κατά πόσο οι επιχειρήσεις διαθέτουν τις προϋποθέσεις για τις νέες γυναίκες-στελέχη να ανέλθουν ισότιμα τα σκαλιά της ιεραρχίας σε αρμονία με την επερχόμενη μητρότητα και τους πολλαπλούς ρόλους που κατέχουν θεωρητικά υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στα δύο φύλα, ωστόσο στην αγορά των ανώτατων στελεχών υπάρχει περιθωριοποίηση των γυναικών εξαιτίας πολιτισμικών στερεοτύπων ή κοινωνικών προτύπων.
  • Δεύτερον, κατά πόσο τα πανεπιστήμια και τα άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα ενημερώνουν και εκπαιδεύουν τους σπουδαστές πριν ακόμη εισέλθουν στην αγορά εργασίας ότι οι ρυθμοί εξέλιξης στη σταδιοδρομία ή στο επάγγελμα είναι ίσως διαφορετικοί για τα δύο φύλα.

Σήμερα πλέον απασχόληση και εκπαίδευση είναι δύο πυλώνες που δρουν παράλληλα, γιατί οι νέες ειδικότητες, ο επαναπροσδιοριζόμενος όρος του επαγγελματισμού και τα εργασιακά προφίλ εγείρουν την ανάγκη δημιουργίας νέων συστημάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης, τα οποία θα προσαρμόζονται στις νέες συνθήκες εργασίας και θα ανταποκρίνονται στις αυξανόμενες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας. Για το λόγο αυτό θα πρέπει:

  1. Τα άτομα να υποστηρίζονται στο χώρο εργασίας με «διά βίου μάθησης» μεθόδους κατάρτισης, πληροφόρησης και ψυχολογικής ενίσχυσης για την ομαλή προσαρμογή στην κάθε εταιρική κουλτούρα.
  2. Να αποτελέσουν πλέον όλοι οι εργασιακοί χώροι κοιτίδες γνώσης και μάθησης, όπου θα υπάρχει δυνατότητα να τηρούνται διαδικασίες αξιολόγησης των μαθησιακών αναβαθμίσεων των στελεχών.
  3. Να αποτελούν τα εκπαιδευτικά ιδρύματα συγκοινωνούντα δοχεία με τις επιχειρήσεις και τους οργανισμούς, με απώτερο σκοπό την άμεση ενθάρρυνση στην πράξη της όποιας θεωρητικής γνώσης καινοτομίας ή νέας τεχνολογίας έχει επιτευχθεί.
  4. Να αποδοθεί η πρέπουσα βαρύτητα στη βελτίωση του ανθρώπινου δυναμικού που αποτελεί το κεφάλαιο της κάθε επιχείρησης.
  5. Τέλος να μυηθούμε όλοι στη φιλοσοφία «της διά βίου μάθησης».

Άρθρο αρχείου

Ρούλα Κωτούδη

Επιχειρηματικότητα

Η συνεισφορά του χαμόγελου στην επαγγελματική μας επιτυχία

Πολλές έρευνες στο παρελθόν έχουν αναδείξει την ανεκτίμητη αξία που έχει το χαμόγελο στη σκληρή καθημερινότητα των ανθρώπων.

Τα αποτελέσματα των πραγματικά πολυάριθμων μελετών που έχουν διεξαχθεί αναφορικά με το ρόλο που διαδραματίζει το χαμόγελο στην προσωπική ζωή των ανθρώπων, καταδεικνύουν τη σπουδαιότητά του. Σύμφωνα με αυτά τα αποτελέσματα το χαμόγελο συμβάλλει: στην επιμήκυνση της συνολικής διάρκειας της ζωής, στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και προστασία του οργανισμού από διάφορες αρρώστιες (π.χ. κατάθλιψη), στην ψυχοσυναισθηματική ισορροπία, στην αύξηση της αισιοδοξίας, στη δημιουργία καλύτερης διάθεσης κ.α.

Παράλληλα όμως, με την προσωπική ζωή, το χαμόγελο μπορεί να συμβάλλει δυναμικά και στην επαγγελματική μας επιτυχία. Σε όλους τους επαγγελματικούς κλάδους που υπάρχει κοινωνική συναναστροφή, ένα ζεστό χαμόγελο όχι μόνο μπορεί να προσφέρει πολύτιμη αρωγή, αλλά δύναται και να αποτρέψει δύσκολες καταστάσεις. Ας βάλουμε τα πράγματα σε μία σειρά και ας εξετάσουμε την κάθε παράμετρο ξεχωριστά.

Ποια είναι τα επαγγέλματα εκείνα που ένα χαμόγελο θεωρείται πλέον απαραίτητο προσόν; Την πρώτη θέση στη συγκεκριμένη λίστα καταλαμβάνουν τα επαγγέλματα παροχής υπηρεσιών (όπου η επαφή πρόσωπο με πρόσωπο θεωρείται αναγκαία) και οι πωλήσεις! Πράγματι, μία εταιρία ερευνών αγοράς στο Σικάγο, παρακολούθησε τις αντιδράσεις 340 ατόμων απέναντι στο χαμόγελο και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι πιθανότητες να δεχθεί ο υποψήφιος αγοραστής να μιλήσει με έναν πωλητή αυξάνονται από 8% σε 33% όταν ο πωλητής χαμογελάει! Ακόμα, βρήκαν ότι μέσα στα υποκαταστήματα των τραπεζών ή των εμπορικών καταστημάτων, ο υποψήφιος αγοραστής αποφασίζει εάν και σε ποιον θα απευθυνθεί ανάλογα με τις εκφράσεις των προσώπων που θα παρατηρήσει γύρω του (πηγή: Επιστημονικό Μάρκετινγκ, Ιανουάριος 2004, σελ. 108).

Σε πάρα πολλές περιπτώσεις, ένας χαμογελαστός υπάλληλος μπορεί να αποτελέσει για την επιχείρηση σημείο υπέροχης αλλά και επίλυσης προβλημάτων. Σε τμήματα παροχής υπηρεσιών, service και ανταλλακτικών, πολλών μεγάλων εταιριών στην Ελλάδα, καταγράφεται συχνά και με μεγάλη περιοδικότητα το φαινόμενο να εισέρχεται ο πελάτης πολύ εκνευρισμένος, είτε γιατί το ακριβό προϊόν που αγόρασε την προηγούμενη μέρα που του βγήκε ελαττωματικό, είτε γιατί τη συγκεκριμένη μέρα έχει βρεθεί αντιμέτωπος με μία σειρά από αναπάντεχα ατυχή συμβάντα, είτε και για τα δύο, και να φεύγει ήρεμος και ικανοποιημένος, όχι γιατί απαραίτητα βρήκε λύση στο πρόβλημά του, αλλά γιατί αντιμετωπίστηκε από τον υπάλληλο με ψυχραιμία, ευγένεια και χαμόγελο! Επίσης, έχει παρατηρηθεί ότι ο κόσμος που περιμένει στην ουρά, είτε κάποιων τραπεζών, είτε κάποιων δημοσίων υπηρεσιών (φαινόμενο όχι και πολύ σπάνιο για τη χώρα μας…), εκνευρίζεται και παραπονιέται πολύ λιγότερο σε περίπτωση αργοπορίας, εάν οι υπάλληλοι που βλέπει πίσω από τα γκισέ σηκώνουν που και που το κεφάλι και χαμογελούν. Με αυτόν τον τρόπο, ο πελάτης νιώθει ότι γίνεται αντιληπτή η παρουσία του και ότι δεν περνάει απαρατήρητη η ταλαιπωρία του.

Ένα σημαντικό στατιστικό στοιχείο, είναι ότι οι ενήλικοι χαμογελούν κατά μέσο όρο 21 φορές την ημέρα, οι έφηβοι 30, ενώ τα παιδάκια κάτω των 5 ετών χαμογελούν έως και 300 φορές την ημέρα…! Αυτή η αντιστρόφως ανάλογη πορεία της ηλικίας με το μέσο όρο που χαμογελάμε (με άλλα λόγια όσο μεγαλώνουμε τόσο λιγότερο χαμογελάμε), πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο σκέψης και προβληματισμού για όλους, ειδικά αν λάβουμε υπόψη μας το σωρευτικό αποτέλεσμα των αρνητικών συνεπειών που επιφέρουν στη ζωή μας οι γρήγοροι ρυθμοί, η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, και ο πολλαπλασιασμός των απλών και καθημερινών δυσκολιών. Η λίγο κλισέ συμβουλή μου είναι απλή: «Χαμογελάτε, είναι μεταδοτικό», ή αλλιώς «Χαμογελάτε, γιατί χανόμαστε» ή ακόμα και «Χαμογελάστε και κάντε τους άλλους να ανησυχούν»…


Άρθρο αρχείου

Αλμπέρτο Αζαρία

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Προσωπική ανάπτυξη και επιχειρείν

Έμφυτη ή επίκτητη ικανότητα;

«Δεν πνίγεσαι αν πέσεις στο νερό.

Πνίγεσαι αν μείνεις μέσα.»

Η προσωπική ικανότητα που αναπτύσσουν ορισμένα άτομα συνίσταται στο να γνωρίζει κανείς  πολύ καλά τον εαυτό του και να κάνει ότι είναι δυνατόν για  την ανάπτυξή του με τα μέσα που διαθέτει. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει να είναι κάποιος τέλειος ή να έχει τον απόλυτο έλεγχο των συναισθημάτων του. Αντιθέτως σημαίνει να τα επιτρέπει να τον ενεργοποιούν και να οδηγούν την συμπεριφορά του  την κατάλληλη στιγμή.

Αποτέλεσμα πολλών ερευνών καταδεικνύει ότι επικοινωνιακές δεξιότητες παίζουν  μεγαλύτερο ρόλο ως προς την εργασιακή επίδοση  και απόδοση  από οποιαδήποτε άλλη ηγετική ικανότητα.

Στον σημερινό κόσμο της ταχύτητας και του ανταγωνισμού όλοι αποζητούμε τα μέσα για την επαγγελματική μας επιτυχία και την προσωπική μας διάκριση.

Παρ’ όλα, αυτά πρέπει να παραδεχθούμε ότι το χάος της προσωπικής μας ζωής, μας αναγκάζει  να αναζητούμε συνεχώς τα κατάλληλα εργαλεία που θα βελτιώσουν την συμπεριφορά  μας και κατά συνέπεια, ότι αυτή επηρεάζει.

Το κατά πόσο θα επιτύχουμε τους στόχους μας, είτε προσωπικούς, είτε επιχειρηματικούς είναι θέμα τακτικής που θα ακολουθήσουμε.

Ικανότητα ή Μάθηση;

Καλώς ή κακώς όμως το επιχειρείν είναι δυναμικό και όχι στατικό. Άρα θα πρέπει  κάθε στιγμή να εξετάζουμε που βρισκόμαστε,  καθρεφτίζοντας δυνατά και αδύνατά μας σημεία, και που θέλουμε να φτάσουμε, χαράζοντας ξεκάθαρους στόχους χωρίς να αγνοούμε το εξωτερικό περιβάλλον που μεταβάλλεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Παλαιότερα οι επιχειρήσεις έσκαβαν τάφρους ή ύψωναν τοίχους ολόγυρά τους. Σήμερα οι επιχειρήσεις φτιάχνουν γέφυρες.  Η γνώση, η καινοτομία και η οργάνωση είναι τα κρίσιμα χαρακτηριστικά για να στηθεί και να κρατηθεί μια επιχείρηση. Οι δεξιότητες – κλειδιά που απαιτούνται για την προαναφερθείσα προϋπόθεση είναι οι ικανότητες και οι γνώσεις που αφορούν την επικοινωνία με τους άλλους την εργασία σε ομάδες, την στρατηγική σκέψη και της ηγετικές ικανότητες.

Η παρακάτω απεικόνιση  μιας συνολικής θεώρησης της ανάπτυξης της ανθρώπινης προσωπικότητας στον εργασιακό χώρο  όπως δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα  ΤΑ ΝΕΑ  απαντά σε όλα τα πιθανά ερωτήματα.

ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

  • Γνώσεις
  • Δεξιότητες                                                                  
  • Τυπικά προσόντα                                                        
  • Εργασιακή Εμπειρία                                                   

   ΥΠΟΚΙΝΗΣΗ                                                                                  

  • Ενθουσιασμός
  • Πρωτοβουλία
  • Αυτοπεποίθηση
  •  Επαγγελματική Ευσυνειδησία

Που σκιαγραφούν την

ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ

  • Προσωπική Εικόνα
  • Πεποιθήσεις
  • Συνήθειες
  • Χαρακτήρας

Και δημιουργούν βελτιωμένη προσωπική απόδοση μια που …

από τις πιο σημαντικές αποφάσεις για τη ζωή του, ο κάθε άνθρωπος τις  παίρνει στην ηλικία της εφηβείας του.. Είναι η απόφαση  της επιλογής του επαγγέλματος ή τουλάχιστον της κατεύθυνσης σπουδών που θα τον οδηγήσει σε ένα συγκεκριμένο επάγγελμα.

Κατά την διαδικασία αυτής της απόφασης πολλές φορές ο έφηβος δεν λαμβάνει υπ΄ όψη του  αν το επάγγελμα που επιλέγει του ταιριάζει, αν είναι  σε αρμονία  με την  προσωπικότητά του ή τον τρόπο ζωής του ή αν εκπληρώνει  τις προσωπικές του φιλοδοξίες και τα όνειρά του. Και αυτό συμβαίνει γιατί  οι επιλογές του εξαρτώνται άμεσα ή έμμεσα  από τα ενδιαφέροντα του και την επιρροή του οικογενειακού ή του κοινωνικού  περιβάλλοντός  του.

Τα ενδιαφέροντα   δεν καλλιεργούνται, ούτε αναπτύσσονται  στον ίδιο βαθμό σε όλους τους ανθρώπους, γιατί εξαρτώνται από το ύψος των ερεθισμάτων που δέχονται,  αλλά και από τις έμφυτες κλίσεις που έχουν.

Θεωρείται ευτυχής συγκυρία και μέθεξη, να συνδυάσει κανείς τα ενδιαφέροντα  με τις σπουδές του και την μελλοντική επαγγελματική του ενασχόληση, γιατί αυτό θα αποβεί σε πλήρη εργασία ικανοποίηση, ψυχική εφορία και συναισθηματική ασφάλεια

Οι μεταβολές που προέκυψαν στην τεχνολογία, στην οικονομία και στις κλιματολογικές συνθήκες αφ΄ ενός  και το φαινόμενο της δημογραφικής γήρανσης αφ΄ ετέρου,  δημιούργησαν  πολλές παραμέτρους που συνδέονται  με την τελική κατεύθυνση σπουδών, την  επιλογή του επαγγέλματος  και  τον εργασιακό χώρο  ενασχόλησης. Από την άλλη πλευρά τα μέσα μαζικής ενημέρωσης μας βομβαρδίζουν με εικόνες επιτυχημένων ανθρώπων και  γλαφυρότατες περιγραφές του τρόπου ζωής των, με αποτέλεσμα  να οδηγούμαστε   σε ποικίλες επιλογές και αποφάσεις αλλά και αδιέξοδα ή τρομερά διλήμματα…

Καταλήγουμε λοιπόν πως η Ηγεσία διδάσκεται

Το επιχειρείν κτίζεται

Η ιδέα γεννιέται

Ο άνθρωπος γεννιέται και γίνεται


Άρθρο αρχείου

Ρούλα Κωτούδη

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Συμβάσεις : Μια καθημερινή δραστηριότητα για όλους

Ιδιώτες ή επιχειρηματίες συνάπτουμε καθημερινά συμβάσεις είτε σιωπηρές προφορικές, είτε έγγραφες.

Συμβάσεις για την αγορά του σπιτιού μας, του αυτοκινήτου μας, τη σύνδεση του τηλεφώνου μας, την έναρξη της εμπορικής δραστηριότητας μας, τη σύσταση της εταιρίας μας, τη διαχείριση της περιουσίας μας, τη διαφήμιση μας, την είσοδο μας για νοσηλεία σε νοσοκομείο… Συμβάσεις από διάφορους τομείς της οικονομίας, χρηματοδοτικές, επενδυτικές, οργάνωσης διοίκησης και λειτουργίας της επιχείρησης και μάλλον θα χρειαστώ πολλές σελίδες αν συνεχίσω να τις μνημονεύω.

Φαντάζομαι πως όλοι, λίγο ή πολύ, έχουμε νιώσει τη «γνωστή ανασφάλεια» πλήρους ελέγχου του περιεχομένου τους, λίγο πριν ή αμέσως μετά την υπογραφή τους.

Η ενασχόληση μου με το αντικείμενο ως νομικού συμβούλου με οδήγησε να κατατάξω πρακτικά τις κάθε είδους συμβάσεις που συναντάμε καθημερινά σε δύο  κατηγορίες, ανάλογα με τη δυνατότητα διαπραγμάτευσης τους:

Συμβάσεις προσχωρήσεως, που είναι όλα εκείνα τα προτυπωμένα έντυπα με τα γνωστά σε όλους «ψιλά γράμματα» που διαμορφώνονται από τον οικονομικά ισχυρότερο συμβαλλόμενο, είτε είναι δημόσιος ή ιδιωτικός φορέας ή επιχείρηση, και το μόνο που λείπει για να ενεργοποιηθούν είναι η υπογραφή μας. Στην περίπτωση αυτή δεν έχουμε και πολλά πράγματα να κάνουμε ή να αλλάξουμε παρά μόνο να κατανοήσουμε το περιεχόμενο τους. Δεν το κάνουμε όμως ούτε αυτό. Συνήθως παραδινόμαστε στη μέση της διαδρομής.

Διαπραγματεύσιμες συμβάσεις που στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνω κάθε μορφής συμβάσεις αστικού ή εμπορικού δικαίου που ρυθμίζονται μεν από το νόμο γενικά ή με ειδικότερες διατάξεις και που το περιεχόμενο τους, μπορεί να είναι προϊόν ελεύθερων διαπραγματεύσεων των μερών. Στην περίπτωση αυτή προσέχουμε να υπάρχουν:

1. Ο τόπος, ο χρόνος κατάρτισης και η διάρκεια της σύμβασης. Το κάθε ένα από τα δεδομένα αυτά κάνει τη σύμβαση ορισμένη και σαφή.

2. Τα συμβαλλόμενα μέρη. Είναι σημαντική η ακριβής περιγραφή των συμβαλλομένων μερών, μας προφυλάσσει  από ακυρότητες.

3. Το αντικείμενο της σύμβασης. Όσο ακριβέστερη η περιγραφή του αντικειμένου, τόσο σαφέστερες οι υποχρεώσεις και τα  δικαιώματα των μερών.

4. Tα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των μερών σε φυσιολογική εξέλιξη της σύμβασης.

5. Tα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των μερών σε παθολογική εξέλιξη της σύμβασης, καταγγελίες, υπαναχωρήσεις, συνέπειες.

6. Οι πάσης φύσεως ρήτρες.

7. Πρόβλεψη περί λύσης ή λήξης της σύμβασης.

8. Ρύθμιση του μετασυμβατικού σταδίου.

Σε κάθε περίπτωση επαγρυπνείτε! Είτε συνοδεύεστε από νομικό σύμβουλο ή όχι μελετήστε το περιεχόμενο της σύμβασης και αποσαφηνίστε τις αμφιβολίες. Το ουσιαστικό περιεχόμενο της σύμβασης το ορίζουν οι συμβαλλόμενοι. Το ότι εκπροσωπείστε σε συγκεκριμένη περίπτωση από το νομικό σας σύμβουλο δεν σημαίνει ότι αντιλαμβάνεστε με τον ίδιο τρόπο τα πράγματα.


Άρθρο αρχείου

Σοφία Τόλη

Continue Reading

Trending