Connect with us

Τέχνη πολιτισμός

Emfylo-ποιείν / to construct the Gender

Η ομαδική έκθεση «Emfylo-ποιείν / to construct the Gender» παρουσιάζεται στην γκαλερί a.antonopoulou.art στις 28 Μαΐου 2019, σε επιμέλεια Γιώργου Καλύβη.

Τι είναι η θηλυκότητα και τι το θηλυκό; Τι είναι η αρρενωπότητα και τι το αρσενικό;

Σε μια κοινωνία που όλα αλλάζουν και ρέουν με φρενήρεις ρυθμούς, τα ερωτήματα που αφορούν στην αντίληψη της έννοιας του ανθρώπινου σώματος προβάλλουν πιο σύγχρονα από ποτέ.

Τι «πρέπει», «δεν πρέπει», «αν πρέπει» για το ανθρώπινο σώμα;

Ποια είναι η δύναμη των οπτικών μιντιακών μέσων στη δημιουργία του έμφυλου αισθήματος στις (μετα)νεωτερικές κοινωνίες και πώς μετασχηματίζονται τα υπάρχοντα πρότυπα, αν μετασχηματίζονται;

Πώς κατασκευάζεται το «προφανές», το «φυσικό», το «κανονικό» όταν μιλάμε για το ανθρώπινο σώμα;

Τελικά, δύναται να ξεφύγει ο δυτικός τρόπος σκέψης από τις διπολικές βάσεις του τύπου αρσενικό/θηλυκό, καλό/κακό, όμορφο/άσχημο, λευκό/μαύρο, κ.ο.κ. και αν ναι, πού θα οδηγούσε αυτό;

Η απεμπλοκή από τέτοια στερεότυπα στα νέα κοινωνικά δεδομένα, αν και κάποιες φορές μοιάζει εφικτή, συνήθως εμποδίζεται συστηματικά από την εξυπηρέτηση διαφόρων συμφερόντων.

Οι κοινά αποδεκτές αντιλήψεις και τα πρότυπα για τα σώματα των ανθρώπων έχουν γεννήσει μια σειρά συζητήσεων, απόψεων, λόγων και αντιλόγων σχετικά με τη φυσικότητα, το είδος και τη μοναδικότητα της ύπαρξής τους.

Η έκθεση «Emfylo-ποιείν / to construct the Gender» γίνεται ο κοινός τόπος σχολιασμού για την ανάπτυξη ιδεών πάνω σε αυτά κι άλλα σύγχρονα ερωτήματα. Κάθε καλλιτέχνιδα, καλλιτέχνης και καλλιτεχνικό ον στοχάζεται, ερμηνεύει και δημιουργεί στη βάση του κατά πόσο το φύλο είναι εν τέλει, μερικώς ή ολικώς, μια κατασκευή της ανθρώπινης διανόησης.

Τα καλλιτεχνικά έργα της έκθεσης αποτελούν διάφορες τομές δημιουργικής έκφρασης και οδηγούν σε μία παραγωγή λόγων και εικόνων για μία ευρεία γκάμα θεμάτων που αφορούν στη διαφορετικότητα, στους ρόλους και στις ταυτότητες όλων των φύλων και ενίοτε στη μελέτη της σεξουαλικότητας.

Η έκθεση σχολιάζει καυστικά αυτά που η κοινωνία θεωρεί «προφανή». Τα πρότυπα «άνδρας/γυναίκα» ξεδιπλώνουν ένα πολιτικό αφήγημα για ζητήματα που αφορούν στον περιορισμό της έκφρασης, της σκέψης και της διαφορετικότητας, και εν τέλει της ελευθερίας να διαχειρίζεσαι το ίδιο σου το σώμα.

Τα έργα των αξιόλογων ελλήνων και ξένων δημιουργών καλύπτουν ένα φάσμα εκφραστικών μέσων όπως βίντεο, φωτογραφία, γλυπτική, εγκαταστάσεις, ζωγραφική και άλλα.

Συμμετέχουν — μεταξύ άλλων: Δημήτριος Αντωνίτσης, Αντώνης Βολανάκης, Daglara, Georgia Fambris, Georges Jacotey, Ντέμη Κάια, Navine KhanDossos, Sia Kyriakakos, Σεβαστιάνα Κωνστάκη, , Κωνσταντίνος Λαδιανός, Άννα Λάσκαρη, Rick Lowe & Ντόρα Παπαδημητρίου, Ιωάννα Πανταζοπούλου, Μαρία Παπαδημητρίου, Αλέξιος Παπαζαχαρίας, Εύα Παπαμαργαρίτη, Νάνα Σαχίνη, Γιάννης Σαχπάζης, Anne Marie Slater, Αντιγόνη Τσαγκαροπούλου, Παύλος Τσάκωνας, Stef Van Looveren, Βέρα Χοτζόγλου, Αλέξανδρος Ψυχούλης

 

Εγκαίνια έκθεσης: Τρίτη 28 Μαΐου, 7:00 – 10:00 μ.μ.

Διάρκεια έκθεσης: 29 Μαΐου – 26 Ιουλίου 2019

Πηγή

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Βιβλία

«Ιστορίες για ατρόμητα κορίτσια – 40 μοναδικές Ελληνίδες»

Η επιτυχής ολοκλήρωση της παρουσίασης του βιβλίου της Κ. Σχινα

«Ιστορίες για ατρόμητα κορίτσια – 40 μοναδικές Ελληνίδες»

στη Βιβλιοθήκη Θεμάτων Ισότητας και Φύλου της ΓΓΙΦ

 

Στο πλαίσιο των δράσεων εξωστρέφειας και ευαισθητοποίησης για θέματα ισότητας των φύλων και ειδικότερα στον νέο κύκλο παρουσιάσεων βιβλίων της Βιβλιοθήκης Θεμάτων Ισότητας και Φύλου της ΓΓΙΦ, πραγματοποιήθηκε στις 14/5/2019 με ιδιαίτερη επιτυχία η παρουσίαση του βιβλίου της Κατερίνας Σχινά με τίτλο: «Ιστορίες για ατρόμητα κορίτσια – 40 Μοναδικές ελληνίδες».

Η Γενική Γραμματέας Ισότητας των Φύλων, Φωτεινή Κούβελα, απηύθυνε χαιρετισμό κατά την έναρξη της παρουσίασης, μέσα από τον οποίο τόνισε για το βιβλίο ότι οι ιστορίες των 40 μοναδικών Ελληνίδων:

  • αποτελούν ακράδαντο παράδειγμα γυναικείου σθένους
  • συνιστούν πεδίο παραδειγματισμού επί της υπέρβασης των εμποδίων
  • χαράσσουν ένα δρόμο διεκδίκησης, δύναμης και δημιουργίας κινήτρων, προκειμένου τα νέα κορίτσια να ακολουθήσουν τις κλίσεις τους, χτίζοντας τα όνειρά τους.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Γενική Γραμματέας δήλωσε ότι: Η πορεία γυναικών, όπως των προσωπικοτήτων του βιβλίου, αποδεικνύουν έμπρακτα ότι τα δικαιώματα των γυναικών και η πορεία προς την κατάκτηση και την εφαρμογή της ουσιαστικής ισότητας των φύλων στην πράξη, δεν αποτελούν υπόθεση ευχολογίου και θεωρητικών προσεγγίσεων και συμπλήρωσε ότι: Τον αγώνα για τη δόμηση αυτών των γυναικών συνεχίζουμε με το έργο μας καθημερινά στην ΓΓΙΦ προς την κατεύθυνση της μέγιστης δυνατής ενίσχυσης «ατρόμητων κοριτσιών». Των κοριτσιών και των γυναικών που δε φοβούνται, που αγωνίζονται για τα δικαιώματά τους και που διεκδικούν την ισότητα ευκαιριών και πρόσβασης σε όλους τους τομείς του βίου μας.

Μετά την ολοκλήρωση των εισηγήσεων, ακολούθησαν ερωτήσεις- παρεμβάσεις εκ μέρους του κοινού, το οποίο είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με την συγγραφέα και τις εισηγήτριες επί των επιμέρους θεματικών του βιβλίου και δημιουργήθηκε γόνιμος και εποικοδομητικός διάλογος.

Πληροφορίες: http://www.isotita.gr/

Continue Reading

Τέχνη πολιτισμός

Πέγκι Γκούγκενχαϊμ: Η απελευθερωμένη συλλέκτρια

Όταν, ανάμεσα σε άλλα, η Peggy Guggenheimρωτήθηκε σχετικά με το πόσους συζύγους είχε, η αυθόρμητη απάντηση της ήταν: “δικούς μου ή των άλλων?” και σίγουρα, δεν ήταν η πρώτη φορά που οι δημόσιες προκλητικές απαντήσεις και τα καυστικά σχόλια της μεγάλης κυρίας της τέχνης, ταρακουνούσαν τα λιμνάζοντα νερά της κοινωνικής ηθικής.

Γκαλερίστα και συλλέκτρια εκπληκτικών έργων τέχνης, αλλά και αξιοσημείωτων καλλιτεχνών, κέρδισε επάξια τη ζηλευτή από πολλούς θέση της, στην τέχνη. Η σκανδαλώδης ζωή της, αποτελεί ακόμη και σήμερα αντικείμενο συζήτησης, ειδικά μετά τη μεταφορά της στην οθόνη, μέσα από το ντοκυμαντέρ Peggy Guggenheim: Art Addict.

Η ίδια έλεγε, πως ήταν μια απελευθερωμένη γυναίκα πολύ πριν βρεθεί ο όρος για να το περιγράψει. Η “απελευθέρωση” αυτή, την έκανε να εγκαταλείψει τον άνδρα και τα παιδιά της για έναν θυελλώδη έρωτα με τον John Holmes, να έχει μια έντονη ερωτική ζωή, λέγεται πως έχει κοιμηθεί σχεδόν με όλους τους συνεργάτες της καλλιτέχνες και πολλούς ακόμη και να περάσει τέσσερις ολόκληρες μέρες σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου με τον Samuel Beckett, χωρίς να σηκωθεί από το κρεββάτι, παρά μόνο για το room service.

Peggy Guggenheim in Venice

Marguerite «Peggy» Guggenheimγεννήθηκε στις 26 Αυγούστου του 1898, στη Νέα Υόρκη, σε μια πλούσια εβραϊκή οικογένεια, μέλη της νεοϋορκέζικης εβραϊκής ελίτ και με καθορισμένο προορισμό από παράδοση, που ήταν να παντρευτεί κάποιον της ίδιας κοινωνικής τάξης και καταγωγής, να μεγαλώσει παιδιά και να ασχοληθεί με αγαθοεργίες.

Τη συνέχεια του άρθρου θα τη βρείτε εδώ

Πηγή

Continue Reading

Τέχνη πολιτισμός

Oscar Wilde: «Δεν μου αρέσει να μου δίνουν συμβουλές. Μπορώ να κάνω και μόνος μου λάθη»

“THERE ARE ONLY TWO TRAGEDIES IN LIFE: ONE IS NOT GETTING WHAT ONE WANTS, AND THE OTHER IS GETTING IT.”

 Γράφει η Λιάνα Ζωζά

Η πλέον τραγική φυσιογνωμία της βικτοριανής εποχής, αλλά παράλληλα, ο συγγραφέας και ποιητής που η πολυτάραχη ζωή του θα μπορούσε να είναι ένα από τα έργα του, ο αντισυμβατικός Oscar Wilde, γεννήθηκε στις 16 Οκτωβρίου του 1854, στο Δουβλίνο.

Η μητέρα του Jane ήταν σπουδαία ποιήτρια και έγραφε κάτω από το ψευδώνυμο Speranza, ενώ λέγεται πως μιλούσε άπταιστα πάνω από δώδεκα ξένες γλώσσες τις οποίες χρησιμοποιούσε για να μεταφράζει λογοτεχνικά έργα. Ο πατέρας του Sir William, ήταν διάσημος χειρουρουργός ωτορινολαρυγγολόγος και λαογράφος.

Ο Oscar, ήταν το δεύτερο από τα τρία παιδιά του ζευγαριού, γιατί υπήρχαν και άλλα τρία ετεροθαλή αδέλφια, που γεννήθηκαν εκτός γάμου, από διαφορετικές μητέρες και πριν το γάμο του με τη Jane. Τα παιδιά αυτά αναγνωρίστηκαν από τον Sir William, που ανέλαβε την ανατροφή και την εκπαίδευσή τους, όχι όμως μέσα στην οικογένεια, παρέα με τα “νόμιμα” παιδιά του.

Oscar Wilde reclining with Poems, by Napoleon Sarony in New York in 1882

Το πλούσιο αστικό περιβάλλον στο οποίο μεγάλωσε, αλλά και οι διανοούμενοι γονείς του, έπαιξαν σίγουρα ρόλο στην μετέπειτα εξέλιξη του Oscar Wilde, που στα εννέα του χρόνια μιλούσε άπταιστα Γαλλικά και Γερμανικά και στα δώδεκα του μπορούσε να απαγγείλει απ’ έξω μεγάλα αποσπάσματα από τα έπη του Ομήρου.

Τελειώνοντας το σχολείο, γίνεται δεκτός με υποτροφία στο Trinity College, όπου συγκατοικεί με τον αδελφό του Willie και συνεχίζει στο Magdalen College στην Οξφόρδη, όπου έρχεται σε επαφή με το κίνημα του Αισθητισμού μέσα από του καθηγητές του Walter Pater και John Ruskin, που ήταν και οι ιδρυτές του.

Εκεί, αρχίζει να διαφαίνεται, εκτός από την ευφυΐα του και η εκκεντρικότητα του χαρακτήρα του, τόσο μέσα από την εξεζητημένη εμφάνισή του, μακρυά μαλλιά, μεταξωτά πουκάμισα, βελούδινα σακάκια, όσο και μέσα από τη διακόσμησή του δωματίου του με φτερά παγονιού, λουλούδια και γαλάζιες πορσελάνες, για τις οποίες, σε μια κρίση ναρκισσισμού είχε πει: “ Κάθε μέρα γίνεται όλο και πιο δύσκολο να ανταγωνιστώ τις γαλάζιες πορσελάνες μου.”

Τελειώνοντας τις σπουδές του, μετακομίζει στο Λονδίνο, εκδίδει την πρώτη του ποιητική συλλογή Poems, δίνει διαλέξεις στις ΗΠΑ και τον Καναδά με θέμα τον Αγγλικό Διαφωτισμό στην Τέχνη και επιστρέφει στο Λονδίνο, όπου ασχολείται με τη δημοσιογραφία και παίρνει τη θέση του ανάμεσα στους ήδη καταξιωμένους διανοούμενους της εποχής του.

Το 1884 παντρεύεται τον έρωτα της ζωής του, την όμορφη Constance Lloyd, με την οποία αποκτά δύο γιους, για τους οποίους γράφει το παραμύθι Ο ευτυχισμένος πρίγκιπας.

Τη συνέχεια του άρθρου θα τη βρείτε εδώ

 

 

Πηγή

Continue Reading

Trending