Connect with us

Ψυχολογία

Αλκοολισμός – συνήθεια ή εξάρτηση;

Ο αλκοολισμός είναι μια απειλητική και ταυτόχρονα ύπουλη μάστιγα για τις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες. Οι επιβλαβείς συνέπειες της υπερβολικής χρήσης του αλκοόλ είναι καίριας σημασίας για τους ανθρώπους που κάνουν χρήση αλλά και τον ευρύτερο οικογενειακό και κοινωνικό περίγυρο τους. Έχει υπολογιστεί ότι σε ποσοστό 50% των αυτοκινητιστικών ατυχημάτων, η χρήση του αλκοόλ ήταν η βασική αιτία, ταυτόχρονα η κατάχρηση του αλκοόλ είναι παρούσα σε ποσοστό 50% των βιασμών και δολοφονιών. Οι άνδρες κατέχουν τα πρωτεία της κατανάλωσης σε σχέση με τις γυναίκες.

Η χρήση του αλκοόλ ξεκινά συνήθως μέσα από την κοινωνική συναναστροφή την οικογένεια και στις δυσκολότερες και αλγεινές περιπτώσεις το άτομο καταλήγει να ζει μόνο για να πίνει. Η κατάχρηση και εξάρτηση από το αλκοόλ είναι μια αναπτυξιακή διαδικασία η οποία ενέχει την θετική προδιάθεση του ατόμου στο αλκοόλ, στην συνέχεια το άτομο πειραματίζεται με την συχνή του χρήση κατόπιν η χρήση γίνεται υπερβολική και τέλος το άτομο αποκτά εξάρτηση από το αλκοόλ. Συνάμα, η εξάρτηση από το αλκοόλ είναι μια σύνθετη διαδικασία που εμπεριέχει πολλούς παράγοντες: γενετικούς, κοινωνικό-πολιτισμικούς και ψυχολογικούς.

Ψυχολογία

Μήπως θέλεις να αλλάξεις χωρίς να αλλάξεις τίποτα;

Μαθαίνοντας ότι όλα εξαρτώνται από τη γαλήνη, από την ηρεμία σου, από τον οραματισμό σου, από τη συγκέντρωσή σου, από το πώς θα πειθαρχήσεις, από το πώς θα καταγράψεις τους στόχους σου, η αρνητική γνώμη των άλλων σε αφήνει ανεπηρέαστο, επειδή μπροστά σου έχεις μόνο τον τελικό στόχο.

Ο τελικός στόχος μπορεί να είναι ο σύντροφος, ο γάμος, το πτυχίο, μια ευτυχισμένη σχέση, να είσαι επιτυχημένη ή επιτυχημένος, να έχεις μια καλή ποιότητα ζωής, να αναπνέεις καλύτερα, να αποδεσμεύσεις κιλά, οτιδήποτε προβάλλεις στο κέντρο της ιδανικής σου ευτυχίας στο μέλλον.

Και προχωράς προς αυτόν σαν μπουλντόζα. Και σας λέω: όταν γίνει το πρώτο βήμα, αυτό θα σε οδηγήσει, στη συνέχεια, και στον επόμενο στόχο.

Τι θέλεις να κάνεις; Να πας γυμναστήριο. Τι πρέπει να κάνεις; Βάζεις ξυπνητήρι, προετοιμάζεσαι, ακολουθείς με ιερή προσήλωση αυτή σου την απόφαση. Δεν έχεις λεφτά να πας στο γυμναστήριο; Σκέφτεσαι και βάζεις το μυαλό σου να εκτελέσει τη λειτουργία. Δεν πιάνεις κουβέντα με το Εγώ σου προβάλλοντας δικαιολογίες αναβολής, τύπου «Όταν πληρωθώ», «Όταν πάρω καλύτερες φόρμες» κτλ. Φοράς τις φόρμες σου και κάνεις γύρω γύρω το τετράγωνο, να ιδρώσεις. Αποφασίζεις να δράσεις, δηλαδή, ΤΩΡΑ!

Χρειάζεται να είσαι ενεργή, λοιπόν. Και για να είσαι ενεργή, χρειάζεται να χτίσεις, να πλάσεις, να ζυμώσεις ενέργεια.

Και θα ζυμώσεις ενεργεία αν:

  • Πεις μια καλή κουβέντα για τον εαυτό σου και για τους γύρω σου.
  • Διαβάσεις ένα ωραίο βιβλίο.
  • Πας γυμναστήριο.
  • Γράψεις ένα ημερολόγιο για τις μεγάλες ή τις μικρές νίκες που

πέτυχες την προηγούμενη εβδομάδα, την προηγούμενη μέρα.

  • Συμπληρώσεις ένα ημερολόγιο ευγνωμοσύνης.

Είμαστε τόσο εγωκεντρικοί και τόσο εγωιστές οι άνθρωποι, που θέλουμε να ελέγχουμε ακόμα και τις αλλαγές μας. Αν δεν αφομοιώσεις αυτή την αλλαγή, όμως, δε θα γεφυρώσεις την επόμενη που έρχεται, οπότε όλες καλοδεχούμενες. Τρελαινόμαστε να έχουμε τον έλεγχο. Εγώ, πάλι, σου λέω: surrender! Παραδώσου, άσε τον έλεγχο. Ούτως ή άλλως, υπάρχουν άλλοι στα πηδάλια. Το να θέλεις να έχεις τον έλεγχο σε μπλέκει πάλι στα δίχτυα του Εγώ.

Η απλή αλλαγή μπορεί να γίνει και μέσα από τον πόνο. Η απλή

αλλαγή μπορεί να γίνει και μέσα από έναν χωρισμό. Η μεγάλη αλλαγή, όμως, θέλει commitment, θέλει δηλαδή αφοσίωση και δέσμευση. Θέλει διάρκεια, θέλει εργαλεία και θέλει δάσκαλο. Θέλει δάσκαλο κάποιον που να το έχει πετύχει. Η ζωή του coach που θα εμπιστευτώ, καταθέτοντας χώρο, χρόνο, χρήμα και ενέργεια, πρέπει να αντιπροσωπεύει αυτό που ευαγγελίζεται και αυτό που έχει να μου προσφέρει ως έμπνευση.

Αν θέλεις απλές αλλαγές, κάθεσαι και μέσα στον πόνο. Αν, όμως,

θέλεις να ζήσεις μεγάλες αλλαγές, ψάχνεις τα εργαλεία, τους

δασκάλους και τη διάρκεια.

 

Νικὀλας Ουρανός, ACC

Continue Reading

Ψυχολογία

Τι είναι το στρες;

Το στρες είναι μια φυσιολογική σωματική και ψυχική αντίδραση σε μια απειλή η σε μια αίτηση για την αντιμετώπιση απαιτητικών καταστάσεων. Όταν νιώθεις στρες το σώμα σου είναι σε ένταση και ο εγκέφαλος σου πυροδοτείτε από πολλαπλές σκέψεις.

Ο καθένας μας εκτίθεται καθημερινά σε στρες καταστάσεις. Το στρες μάλιστα μπορεί να είναι και θετικό – το λεγόμενο ευ στρες – όταν καλούμαστε να το αντιμετωπίσουμε σπάνια (ή μόνο μερικές φορές) και σε περιορισμένο βαθμό. Σε αυτή την περίπτωση λειτουργεί σαν καταλύτης και μας ενεργοποιεί για να αντεπεξέλθουμε στις όποιες καταστάσεις. Όσο ποιο συχνό και έντονο είναι το στρες, τόσο πιο δύσκολο μας είναι να αντιμετωπίσουμε της καθημερινές μας υποχρεώσεις.

Συναισθήματα, θυμού, απογοήτευσης και φόβου, όπως επίσης, οξυθυμία, κούραση και κατάθλιψη, μας κυριαρχούν και δεν μας επιτρέπουν να λειτουργήσουμε έτσι όπως θα θέλαμε, με αποτελέσμα η ψυχολογία μας να ειναι σε «κακή».

Πως καταλαβαίνουμε το στρες;

Υπάρχουν διάφορα προειδοποιητικά σημάδια του στρες, όπως:

  • Πονοκέφαλος.
  • Διαταραχές στον ύπνο.
  • Προβλήματα συγκέντρωσης.
  • Ένταση και πόνος στο μυϊκό σύστημα.
  • Κούραση.
  • Η αίσθηση ότι ήμαστε υπερφορτωμένοι και ότι ήμαστε ανίκανοι να αντεπεξέλθουμε στην καθημερινότητα μας.
  • Ενοχλήσεις στο στομάχι και διάρροια.
  • Εξανθήματα και ακμή.
  • Επαναλαμβανόμενες λοιμώξεις και ιογενείς ασθένειες.

Πώς να αντιμετωπίσουμε το καθημερινό στρες;

  • Αναγνωρίστε έγκαιρα και δώστε προσοχή σε μυϊκές εντάσεις.
  • Αθληθείτε 3 φόρες την εβδομάδα για τουλάχιστον 20 λεπτά.
  • Μάθετε να ηρεμείτε με ασκήσεις χαλάρωσης και εφαρμόστε τες τακτικά.
  • Διαγνώσετε έγκαιρα αρνητικές σκέψεις που σας επιβαρύνουν.
  • Μάθετε να ελέγχεται και να κατευθύνεται την σκέψη σας.
  • Εφαρμόστε αλλαγές στον τρόπο ζωής σας.

Δουλέψτε με πρόγραμμα και πάνω από όλα μην γεμίζετε υπερβολικά την ημέρα σας με υποχρεώσεις.
Αν εσείς ή ο σύντροφος σας νιώθετε πολύ τακτικά ιδιαίτερα στρεσαρισμένοι και αδυνατείτε να αντεπεξέλθετε στις καθημερινές σας υποχρεώσεις, ενώ σας είναι πολύ δύσκολο να επιλύετε τα προβλήματα σας με ηρεμία, τότε θα πρέπει να ζητήσετε βοήθεια από ψυχολόγο – ψυχοθεραπευτή.

Βασιλική Λιάφου
Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια – Γλυφάδα

Continue Reading

Ψυχολογία

ΑΥΤΟΣ είναι ο τρόπος για να αλλάξεις επίπεδο!

Όλοι θέλουν να αλλάξουν επίπεδο. Σημασία δεν έχει, όμως, να θέλω, αλλά να έχω συνείδηση σε ποιο επίπεδο βρίσκομαι τώρα και για ποιον λόγο πρέπει να αλλάξω. Ποιες παγίδες πρέπει να αποφύγω και πότε είμαι πραγματικά έτοιμος να περάσω στην… επόμενη πίστα.

Ρόλο κλειδί στην αλλαγή επιπέδου έχουν, λοιπόν, οι εξωτερικές συνθήκες. Ας πάρουμε τον έλεγχο από το Εγώ, που τις χρησιμοποιεί για να μας συνθλίβει συναισθηματικά και να μας αποθαρρύνει. Αν τις καλλιεργήσουμε υπέρ μας, αν κάνουμε μάθημα τις αστοχίες μας, αν προσέξουμε τον εαυτό μας, αν είμαστε συγκεντρωμένοι στο τώρα μας, τότε μόνο θα αλλάξουμε επίπεδο. 

Σκέψου, λοιπόν, με σύνεση, μέτρο και συνέπεια τι είναι αυτό που θέλεις να αναστήσεις μέσα σου για να σε βοηθήσει να προχωρήσεις στο επόμενο στάδιο της εξέλιξής σου. Αφέσου με ταπεινότητα, με κατάνυξη στα ερεθίσματα που σε κατακλύζουν, πάρε το χρόνο σου και νιώσε πως πλημμυρίζεις από αυτό το χαρακτηριστικό. Νιώσε κάθε κύτταρό σου να φορτίζει με τη θετική του ενέργεια. Και όταν το οραματιστείς, θα κάνεις τα πάντα για να το ζήσεις. 

Σταμάτα να φοβάσαι και να συγκρίνεσαι. Μη δέχεσαι εκπτώσεις στην αλλαγή σου. Μην αναπαράγεις ό,τι σε τραβά πίσω. Μην υπεραπλουστεύεις τους στόχους σου, γιατί χωρίς ξεβόλεμα και πειθαρχία, δεν θα προχωρήσεις πολύ μακριά. 

 

Νικόλας Ουρανός, ACC

Βραβευμένος συγγραφέας παγκόσμιου bestseller Αγάπη Τώρα, Ευ Ζην Τώρα και Ξαφνικά Τώρα, Ομιλητής, Life & Relationship Coach

Continue Reading

Trending