Connect with us

Παιδί

Γονείς γνωρίζετε τα 3Ε που χρειάζονται τα παιδιά σας;

Όλοι οι φυσιολογικοί άνθρωποι έχουν τρεις βασικές ανάγκες. Αυτές οι ανάγκες συνοψίζονται σε μια μέθοδο, που μπορούμε να ονομάσουμε «τεχνική τριών Ε». Το ίδιο ακριβώς και τα παιδιά μας έχουν αυτές τις ίδιες ανάγκες γιατί και αυτά είναι μικροί ενήλικοι, χωριστές και αυτόνομες προσωπικότητες.

Το πρώτο Ε είναι η Έγκριση. Η έγκριση είναι Βιταμίνη. Όλοι μας λαχταράμε να μας αποδεχθούν γι’ αυτό που είμαστε. Θέλουμε κάποιον με τον οποίο να μπορούμε να χαλαρώσουμε, να ανοίξουμε την καρδιά μας. Και εδώ που τα λέμε, ποιος απ’ όλους τους ανθρώπους πάνω στη γη είναι ο καταλληλότερος από τη μητέρα και τον πατέρα μας; Θέλουμε όλοι κάποιον με τον οποίο να αισθανόμαστε, ότι είμαστε ο εαυτός μας, γιατί ξέρουμε ότι μας εγκρίνει. Αυτό ζητούν τα παιδιά από τους γονείς τους. Οι γονείς να τα εγκρίνουν και να τα αγαπούν όπως είναι, ώστε να αισθάνονται άνετα, να αισθάνονται “ο εαυτός τους”

Ο επικριτικός τύπος που διαρκώς βρίσκει λάθη και πάντοτε διακρίνει τις αδυναμίες των άλλων είναι ο άνθρωπος, που δεν έχει την φιλία και την εκτίμηση των άλλων.

Ρωτήστε τον ίδιο σας τον εαυτό. Εσάς θα σας άρεσε να είχατε κάποιον διαρκώς από πάνω σας να σας υποδεικνύει τα λάθη σας διαρκώς και να σας επικρίνει; Ασφαλώς όχι . Αυτό λοιπόν δεν πρέπει ποτέ να το κάνουμε στα παιδιά μας.

Τα παιδιά έχουν ανάγκη από έγκριση και διακριτική καθοδήγηση. Διαφορετικά δεν εκτιμούν και δεν ακούν πλέον τους γονείς τους, ό,τι καλό και να τους πουν. Πολλά παιδιά άλλαξαν την αρνητική συμπεριφορά, όταν είδαν, ότι οι γονείς τα αποδέχονται και τα αγαπούν όπως είναι.

Αντιθέτως, γονείς ώθησαν τα παιδιά τους στην αρνητική συμπεριφορά και στην καταστροφή γιατί δεν έδωσαν την έγκριση και την αγάπη στο παιδί τους, έτσι όπως είναι. Ένας μεγάλος ψυχολόγος είπε: “Κανείς δεν έχει τη δύναμη να αναμορφώνει κάποιον, αν όμως αγαπήσετε τον άλλον όπως είναι, του δίνετε τη δύναμη ν’ αλλάξει τον εαυτό του”.

Το δεύτερο Ε που χρειάζονται τα παιδιά μας είναι η Επιδοκιμασία. Η επιδοκιμασία προχωρά λίγο παραπέρα από την έγκριση. Η έγκριση αναφέρεται σε αρνητικές καταστάσεις. Εγκρίνουμε τον άλλο, τον αποδεχόμαστε παρά τα σφάλματα και τις αδυναμίες του.

Αλλά η επιδοκιμασία σημαίνει κάτι περισσότερο θετικό. Ξεπερνάει την απλή ανοχή των αδυναμιών του άλλου, βρίσκει κάτι θετικό στον πλησίον που μας αρέσει. Μπορείτε πάντοτε να βρείτε κάτι θετικό για να επιδοκιμάσετε το παιδί σας, όπως επίσης μπορείτε να βρείτε κάτι αρνητικό για να το αποδοκιμάσετε, εξαρτάται από το τι αναζητάτε.

Ο αρνητικός, επικριτικός γονέας βγάζει στην επιφάνεια ό,τι αρνητικό στο παιδί του, τονίζοντας διαρκώς τα αρνητικά του σημεία. Ενώ ο θετικός γονέας, βρίσκει, κάτι καλό να επιδοκιμάσει το παιδί του, του βγάζει τον καλύτερο εαυτό του. Οι παιδαγωγοί λένε: “καλλιέργησε τις συμπεριφορές που θέλεις να πάρεις”. Με άλλα λόγια θέλεις ένα θετικό και υπάκουο παιδί; Μάθε να του μιλάς όμορφα, ήσυχα και φυσικά θετικά. Εμείς τι είδους γονείς θέλουμε να είμαστε; Γονείς με επιδοκιμασία ή διαρκή κριτική και αποδοκιμασία; Εάν διαλέξουμε το δεύτερο, θα “χάσουμε” τα παιδιά μας και το αστείο θα είναι ότι θα ψάχνουμε τις αιτίες, τη στιγμή που εμείς θα είμαστε οι αίτιοι και οι υπεύθυνοι.

Τέλος, το τρίτο Ε είναι η δίψα για Εκτίμηση. Είναι βασική ανάγκη όλων μας, καθώς επίσης και των παιδιών μας. Η λέξη εκτιμώ σημαίνει υπολογίζω και στη συνέχεια αναγνωρίζω την αξία κάποιου. Όταν δεν αναγνωρίζουμε την αξία κάποιου, τον υποτιμάμε. Όταν εκτιμάμε τα παιδιά και το ξέρουν, τα βοηθάμε να γίνουν περισσότερο ωφέλιμα και επιτυχημένα για τους ίδιους τους, τους εαυτούς και τους γύρω τους. Το ότι εκτιμάμε τα παιδιά μας δεν αρκεί, χρειάζονται και να τους το δείχνουμε.

Θα αναφέρω εδώ κάποιους τρόπους για το πώς να δείχνετε την εκτίμηση σας στα παιδιά σας:

  • Όταν σας μιλούν τα κοιτάτε στα μάτια. Δεν τα διακόπτετε. Προσπαθήστε να καταλάβετε πώς νοιώθουν.
  • Όταν σας ζητούν κάτι μη τα αγνοείτε και μη τα αφήνετε να περιμένουν.
  • Όταν σας εξυπηρετούν μη ξεχνάτε να λέτε “ευχαριστώ”.
  • Δείξτε σεβασμό στα μικρά τους μυστικά και κρατηθείτε μακριά από να κοροϊδέψετε ό,τι το παιδί θεωρεί σημαντικό, κυρίως τις σχέσεις με τους φίλους τους, που είναι σημαντικοί γι’ αυτό.
  • Μη πειράζετε τα παιχνίδια τους, μη πετάτε ποτέ πράγματα απ’ το δωμάτιό τους, ούτε να μπαίνετε μέσα χωρίς την έγκρισή τους (ιδιαίτερα όσο μεγαλώνει η ηλικία τους χρειάζεται περισσότερη διακριτικότητα).
  • Πρέπει πάντα να συστήνετε τα παιδιά σας σε γνωστούς και φίλους με τα ονόματά τους.
  • Όταν υπόσχεστε κάτι στο παιδί να κρατάτε πάντα την υπόσχεσή σας.

Θα μπορούσαμε να απαριθμήσουμε πολλούς ακόμη τρόπους, αλλά πιστεύω ότι καταλάβατε το νόημα.

Αγαπητοί μου, ας διδαχθούμε από τα λουλούδια που προσελκύουν τις μέλισσες. Θέλουν τη μέλισσα για να τα γονιμοποιήσει. Χρειάζονται τη μέλισσα. Αντί όμως να αρχίσει αυτή τις ικεσίες, τις επιπλήξεις ή τον καταναγκασμό, το λουλούδι απλώς βγάζει λίγες σταγόνες νέκταρ. Το λουλούδι γνωρίζει ότι η μέλισσα πεινάει για νέκταρ. Προσφέρει τροφή για να κόβεται αυτή η πείνα. Ας προσφέρουμε κι εμείς τροφή, που ικανοποιεί τις τρεις βασικές ανάγκες των παιδιών μας την έγκριση, την επιδοκιμασία και την εκτίμηση.

Αλεξάνδρα Ευκαρπίδου

 

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Παιδί

Το 3ο Παιδικό Φεστιβάλ Υγείας, Διατροφής και Αθλητισμού

Το 3ο Παιδικό Φεστιβάλ Υγείας, Διατροφής και Αθλητισμού το Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου από τις 11:00-17:00 στο περίπτερο 12 της ΔΕΘ

 

Ο σημαντικότερος θεσμός για το παιδί, το Παιδικό Φεστιβάλ Υγείας, Διατροφής και Αθλητισμού, διοργανώνεται για 3η συνεχή χρονιά το Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου από τις 11:00 μέχρι τις 17:00 στο περίπτερο 12 της Διεθνής Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

Η τεράστια επιτυχία των δύο προηγούμενων Φεστιβάλ προδιαθέτει για μία ακόμη πιο εμπλουτισμένη διοργάνωση φέτος, με πλήθος εκδηλώσεων και happenings για τα παιδιά και όλα αυτά ΔΩΡΕΑΝ!

Μεταξύ άλλων θα υπάρχουν θεατρικές παραστάσεις, μουσικοχορευτικά δρώμενα, δημιουργικά εργαστήρια, πειράματα σε συνεργασία με τη NASA Α.Ε , μαγειρική για παιδιά, εκπαιδευτικές δράσεις, ρομποτική, παιδική πασαρέλα, παιδική μουσικολογία, yoga για παιδιά και μαμάδες, μπάσκετ, ποδόσφαιρο, βόλεϊ, giga τοξοβολία, ακροβατικά, stratego, παιχνίδια στο νερό, baby corner, live party κα.

Βασικός πρεσβευτής του Φεστιβάλ είναι ο Αντελίνο Βιεϊρίνια (αρχηγός της ποδοσφαιρικής ομάδας του ΠΑΟΚ) και η σύζηγος του Βεργίδου Βάσω

Ακολουθεί το πρώτο promo video του Φεστιβάλ με πρωταγωνιστές τον Αντελίνο Βιεϊρίνια και τη σύζηγο του Βεργίδου Βάσω: https://www.facebook.com/fani.mouratidou/videos/10217331753478689/

Στο φεστιβάλ θα συμμετέχουν ακόμη:

– Δημοφιλείς αθλητές ποδοσφαίρου και μπάσκετ που θα παίξουν μαζί με τα παιδιά. 

– Γνωστοί σεφ, όπως η Ελένη Ψυχούλη, που θα μαγειρέψουν με τα παιδιά και θα δώσουν πολύτιμες συμβουλές διατροφής στους γονείς. 

– Καταξιωμένοι Ολυμπιονίκες, όπως ο Aλέξανδρος Νικολαΐδης, οι οποίοι θα διδάξουν στα παιδιά το πνεύμα του αθλητισμού.

– Eπιστήμονες που θα παρέχουν πολύτιμες συμβουλές σε γονείς και παιδιά, όπως ο Μανώλης Σφακιανάκης, πρώην ταξίαρχος της δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος της ΕΛ.ΑΣ. και ιδρυτής του CSII.

Στο πλαίσιο των δράσεων του Φεστιβάλ σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους θα πραγματοποιούνται ακόμη: 

 

  • Εθελοντική Αιμοδοσία και 

 

  • Ενημέρωση για λήψη μυελού των οστών.

Ο σκοπός του 3ου Παιδικού Φεστιβάλ Υγείας, Διατροφής και Αθλητισμού είναι μη κερδοσκοπικός και είναι η στήριξη του Συλλόγου Γονέων Παιδιών με Νεοπλασματικές Ασθένειες Β. Ελλάδος «ΛΑΜΨΗ» (https://lampsi.org/ ).

Το Φεστιβάλ πραγματοποιείται με πρωτοβουλία του Andrianoupoleos Pharmacy.

Στο ακόλουθο link μπορείτε να δείτε video από την περσινή διοργάνωση στο οποίο συμμετείχαν περισσότερα από 4.500 άτομα (αγόρια – κορίτσια με τους γονείς τους)

https://www.facebook.com/events/606070883118201/permalink/787073021684652/

 

Continue Reading

Παιδί

ΜΕ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΩΙΜΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΧΩΡΙΟΥ SOS ΠΛΑΓΙΑΡΙΟΥ

ΜΕ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΩΙΜΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΚΟΥ
ΧΩΡΙΟΥ SOS ΠΛΑΓΙΑΡΙΟΥ ΣΕ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΑΚΟΥΣ ΣΤΑΘΜΟΥΣ ΤΟΥ Ο.ΒΡΕ.Π.Ο.Μ.
Σε ζεστή και συγκινητική ατμόσφαιρα διοργανώθηκε την Τετάρτη 3 Ιουλίου από το Παιδικό Χωριό
SOS Πλαγιαρίου η εκδήλωση για την παρουσίαση του Προγράμματος Πρώιμης Παρέμβασης σε
Βρεφονηπιακούς Σταθμούς του Οργανισμού Βρεφονηπιακής, Παιδικής και Οικογενειακής Μέριμνας
(Ο.ΒΡΕ.Π.Ο.Μ.) του Δήμου Θεσσαλονίκης, που υλοποιήθηκε κατά τη σχολική χρονιά 2018-2019.
Στον κατάμεστο Δ΄ Δημοτικό Παιδικό Σταθμό στην Τριανδρία παιδαγωγοί, εκπρόσωποι της
επιστημονικής κοινότητας της τοπικής αυτοδιοίκησης και συνεργάτες του Σωματείου,
παρακολούθησαν τις ομιλίες με τα σχετικά αποτελέσματα του προγράμματος.
Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε από το Κέντρο Στήριξης Παιδιού και Οικογένειας του Παιδικού Χωριού
SOS Πλαγιαρίου, με την ευγενική υποστήριξη του Ομίλου Φροντίδας Υγείας Johnson & Johnson, που
στηρίζει με συνέπεια τους ανθρώπους στην πρώτη γραμμή φροντίδας, όπως τους γονείς, τους
επαγγελματίες υγείας και τους κοινωνικούς λειτουργούς. Το πρόγραμμα είχε ως στόχο την
υποστήριξη και ενδυνάμωση των βρεφονηπιοκόμων και των γονέων ώστε να είναι σε θέση να
εντοπίζουν, να διαχειρίζονται και να προλαμβάνουν ψυχοσυναισθηματικές και κοινωνικές διαταραχές
των παιδιών, καθώς και την εξοικείωση των παιδιών με την αναγνώριση και τη διαχείριση των
συναισθημάτων τους.
Συγκεκριμένα, για τα νήπια οργανώθηκαν βιωματικά εργαστήρια, τα οποία είχαν ως στόχο μέσα
από τη μουσική, το παιχνίδι και τις τέχνες να μάθουν στα παιδιά να αναγνωρίζουν, να εκφράζουν και
να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, όπως τη χαρά, τη λύπη, το θυμό και το φόβο. Οι γονείς των
παιδιών είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε κύκλο συμβουλευτικών συναντήσεων με
θεματικές σχετικά με την ανάπτυξη των παιδιών και τη διαχείριση των δυσκολιών της
καθημερινότητας και των συναισθημάτων τους, ενώ οι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν επίσης σε ομάδες
συμβουλευτικής σχετικά με το ρόλο και τη σχέση τους με τα παιδιά και τους γονείς, καθώς και
θέματα ανάπτυξης και ψυχικής υγείας των παιδιών και τον τρόπο διαχείρισής τους.
Το πρόγραμμα διεξήχθη σε δέκα Βρεφονηπιακούς Σταθμούς του Ο.ΒΡΕ.Π.Ο.Μ. του Δήμου
Θεσσαλονίκης, με τη συμμετοχή 490 παιδιών, 85 εκπαιδευτικών και 88 γονέων. Το πρόγραμμα
αξιολογήθηκε πολύ θετικά από τους εκπαιδευτικούς, 87% εκ των οποίων δήλωσαν ότι ήταν πολύ
ενδιαφέρον στο σύνολό του και 88% ότι είχε θετική επίδραση στη συμπεριφορά των παιδιών
που το παρακολούθησαν, ενώ την ίδια θετική ανταπόκριση είχε στους γονείς που συμμετείχαν, οι
οποίοι μαζί με τους εκπαιδευτικούς εξέφρασαν την επιθυμία συνέχισης του προγράμματος και την
επόμενη σχολική χρονιά.

Continue Reading

Παιδί

Πως να βοηθήσετε τα παιδιά σας στις Πανελλήνιες Εξετάσεις

Οι εξετάσεις αποτελούν ένα θεμελιώδες στάδιο στην ζωή των παιδιών αλλά κι εκείνη των γονιών. Υπάρχουν σημαντικά στάδια στην ζωή των παιδιών μας και οι Πανελλήνιες Εξετάσεις είναι ένα από αυτά. Η συναισθηματική ένταση που συνοδεύει αυτές τις εξετάσεις είναι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που πρέπει να λάβουμε υπόψη. Μια υπερβολική ένταση και άγχος μπορεί να προκαλέσει ανεπιθύμητα αποτελέσματα όπως παροδικές απώλειες μνήμης, δυσκολία συγκέντρωσης και δυσκολία στην ανάπτυξη του θέματος, τραύλισμα… καθώς και άλλα σωματικά συμπτώματα όπως τρέμουλο, ταχυκαρδίες, εφίδρωση, κρίσεις πανικού κ.α. Την ίδια στιγμή όμως, ένα γεγονός τόσο σημαντικό όπως οι εξετάσεις απαιτεί ένα βαθμό συναισθηματικής έντασης και άγχους την οποία θα ονομάζαμε “παραγωγική ένταση” γιατί πρόκειται για μια κατάσταση ενεργοποίησης του εγκεφάλου, και της μέγιστης ενέργειας σε ψυχικό και σωματικό επίπεδο που μας επιτρέπουν να είμαστε έτοιμοι για να συγκεντρωθούμε στο συγκεκριμένο στόχο.

Ως γονείς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας για να αντιμετωπίσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις εξετάσεις:

Φροντίζουμε την διατροφή τους. Τα βοηθάμε να βλέπουν το θετικό και μέσα σε δύσκολες καταστάσεις. Τα ενθαρρύνουμε και δείχνουμε εμπιστοσύνη στις δυνατότητές τους. Διατηρούμε γενικότερα μια θετική στάση. Αποφεύγουμε να αντιμετωπίζουμε τα γεγονότα μ΄έναν τρόπο απόλυτο: οι Πανελλήνιες Εξετάσεις είναι ένας σημαντικός σταθμός αλλά δεν αποτελούν ολόκληρο το ταξίδι. Αποφεύγουμε τις συγκρίσεις: με άλλους συμμαθητές, με τις δικές μας εξετάσεις, με άλλες χώρες, με άλλα σχολεία κλπ. Τα βοηθάμε να δώσουν την σωστή σημασία στην προετοιμασία και στην μελέτη, που είναι οι βάσεις για να αντιμετωπίσουν στο μέλλον το Πανεπιστήμιο και την εργασία. Προσπαθούμε να ελέγξουμε την δική μας ένταση, τις δικές μας προσδοκίες ή φιλοδοξίες για να αποφύγουμε να τα επιβαρύνουμε με την ευθύνη αυτή. Πρέπει να είμαστε ήρεμοι και σταθεροί: το άγχος που μπορεί να έχουμε εμείς, μερικές φορές είναι αναπόφευκτο. Το να το εκφράζουμε όμως στα παιδιά μας μπορεί να έχει πολύ αρνητικές επιδράσεις, κυρίως γιατί ενδεχομένως μπορεί να αυξήσει τον δικό τους φόβο. Προσπαθούμε να μην ελαχιστοποιούμε την σημασία του γεγονότος τως εξετάσεων: π.χ. Εκφράσεις του τύπου “είναι μόνο κάποιες εξετάσεις” , κ.α. Μπορεί να λέγονται από τους γονείς αλλά δεν έχουν καμία βαρύτητα, καθώς οι έφηβοι σε αυτή την περίοδο βρίσκονται σε μια κατάσταση συναισθηματικού αυτισμού.Το ξέρουν πως αυτό που ζουν τώρα το έχουν περάσει και χιλιάδες άλλοι, αλλά αυτό δεν έχει καμιά επίδραση πάνω τους. Μπορείτε να τους μιλήσετε για το προκαταβολικό άγχος. Συχνά οι έφηβοι σκέφτονται τον εαυτό τους την ημέρα των εξετάσεων και αυτό παράγει φοβίες και τους κυριεύει ο πανικός. Για να τους καθησυχάσουμε μπορούμε να τους εξηγήσουμε πως το να φαντάζονται την ημέρα των εξετάσεων είναι φυσικό να τους κάνει να νιώθουν άγχος, αφού ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η προετοιμασία τους. Δεν προσπαθούμε να τους επιβάλουμε τους δικούς μας τρόπους. Μια τυπική
φράση: “εγώ έτσι έκανα….” μπορεί να προκαλέσει ένταση στο μεγαλύτερο ποσοστό των εφήβων. Είναι καλύτερο να τους ενημερώσουμε πως υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι μελέτης και προετοιμασίας και πως θα πρέπει να πειραματιστούν με διάφορους τρόπους για να καταλάβουν ποιός τρόπος τους ταιριάζει. Είναι προτιμότερο να μην μιλάμε για την ενδεχόμενη αποτυχία καθώς δεν είναι η κατάλληλη στιγμή και μπορεί να αποβεί πολύ αποκαρδιωτικό για τους εφήβους. Ελέγχουμε με διακριτικότητα να μην κάνουν κατάχρηση διεγερτικών, φαρμάκων, αλκοόλ, και καπνού. Καλή ξεκούραση και καλός ύπνος είναι επίσης σημαντικοί παράγοντες που βοηθούν στην συγκέντρωση και στην καλύτερη απόδοση. Δεν αναποδογυρίζουμε όλο το οικογενειακό πρόγραμμα. Επειδή μπορεί να υπάρχει ένα παιδί μέσα στην οικογένεια που δίνει εξετάσεις, δεν σημαίνει πως η υπόλοιπη οικογένεια πρέπει να σταματήσει να αναπνέει. Μπορούμε να κάνουμε το σπίτι ένα ευχάριστο περιβάλλον για μελέτη, χωρίς να κάνουμε μεγάλες αλλαγές. Το να του ετοιμάσουμε το αγαπημένο του φαγητό ή να ζητήσουμε από τα αδέλφια του να ακούσουν λίγο χαμηλότερα την μουσική, είναι αρκετό για να τους ζητήσουμε με αυτό τον τρόπο να δείξουν την συμπαράστασή τους και να αποφύγουμε τις εντάσεις.

Μέσα από τον γονεικό μας ρόλο συμβάλλουμε σημαντικά στην προετοιμασία των παιδιών μας για τις εξετάσεις. Πρέπει πρώτα εμείς να έχουμε την σωστή στάση για να αποτελέσουμε τον καλύτερο προπονητή και να καθησυχάσουμε τις δικές τους φοβίες αντί να τις ενισχύουμε.

“Οι γονείς πρέπει να γεμίζουν τον κάδο αυτοεκτίμησης ενός παιδιού τόσο πολύ, ώστε ο υπόλοιπος κόσμος να μην μπορεί να τον τρυπήσει για να τον αποστραγγίσει”
Alvin Price

 

Αιμιλία Αξιωτίδου

Continue Reading

Trending