Connect with us

Τέχνη πολιτισμός

Διάσημοι ζωγράφοι και τα μοντέλα τους

Ο τίτλος “The artist and his model”, όπως και ο αντίστοιχος του “The painter and his model”, αν και χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον από τον Pablo Picasso για ένα μεγάλο αριθμό έργων και σχεδίων του, σε όλη σχεδόν την καλλιτεχνική του πορεία, χαρακτηρίζουν μια ολόκληρη ενότητα έργων που δημιουργήθηκαν από γνωστούς και άγνωστους καλλιτέχνες που δεν αντιστάθηκαν στον πειρασμό της αναπαράστασής τους μαζί με το μοντέλο τους.

Γράφει η Λιάνα Ζωζά

Σε ένα από τα ομότιτλα έργα που δημιούργησε ο Picasso, κατά την παραμονή του στην Avignon τον Ιούνιο του 2014, το “Painter and his model”, βλέπουμε το ζωγράφο με το μοντέλο του στο στούντιο, με εμφανή τα στοιχεία που υποδεικνύουν το χώρο, όπως η παλέτα και ο μουσαμάς στο καβαλέτο.

Ο ζωγράφος καθισμένος, σε μια στάση που θυμίζει το έργο “The Smoker” του Cezanne, εξετάζει το μοντέλο, την ερωμένη του Eva Gouel, που δυστυχώς πέθανε το επόμενο έτος. Αυτό είναι το μόνο γνωστό πορτρέτο της, το οποίο ίσως εξηγεί και το γιατί δεν παρουσιάστηκε ποτέ δημόσια όσο βρισκόταν εν ζωή ο ζωγράφος.

Pablo Picasso, Artist and his model, 1926

Στο έργο Artist and is his model, 1926, o Pablo Picasso, προσπαθεί να εκφράσει την περιπλοκότητα των σχέσεων μεταξύ του ζωγράφου και του μοντέλου του. Με κυρίαρχο το γκρι χρώμα, οι φόρμες από τα αντικείμενα και τις φιγούρες συνδέονται μεταξύ τους με αλληλένδετες καμπύλες γραμμές. Ο καλλιτέχνης βρίσκεται στη δεξιά πλευρά του έργου ενώ το μοντέλο στην αριστερή με αξιοσημείωτες τις εντυπωσιακές αναστροφές της προοπτικής που μεταβάλλουν τις αναλογίες του γυναικείου σώματος δημιουργώντας ακραίες μεταμορφώσεις.

Pablo Picasso, Painter and his model, 1963

Ο Pablo Picasso ήταν ήδη 83 ετών το 1963, όταν δημιούργησε τα τρία έργα της σειράς The Painter and his model (1963 – 1965), επανερχόμενος στο αγαπημένο του θέμα και αντιμετωπίζοντας το καθένα από αυτά με ιδιαίτερη ένταση. Το συγκεκριμένο θέμα απεικονίζεται τόσο στα πρώτα του κλασσικά έργα όσο και σε πολλά από τα επόμενα, σε διάφορες εκδοχές και διαφορετικό ύφος.

Η δημιουργική διαδικασία που ακολουθούσε όλα τα προηγούμενα χρόνια, χαρακτηριζόταν από μια εντατική, σχεδόν ψυχαναγκαστική παραγωγή έργων, που σήμαινε να ολοκληρώνει ο ζωγράφος δύο καμβάδες την ημέρα. Ο ίδιος συνέβαλλε στην επανάσταση στη σύγχρονη ζωγραφική, μέσα από έναν εικαστικό διάλογο που ο ίδιος καθιέρωσε με τους παλιούς δασκάλους για την εκπροσώπηση ενός κλασικού θέματος στην ιστορία της ευρωπαϊκής ζωγραφικής.

Μεταξύ 1963 και 1965, επικεντρώνεται στη δημιουργία μιας διαδικασίας που ουσιαστικά μιλάει για τη σχέση του καλλιτέχνη με τη ζωγραφική, τον ζωγράφο σε σχέση με την εκπροσώπηση του μοντέλου.

Τη συνέχεια του άρθρου θα τη βρείτε εδώ

 

 

 

 

Πηγή

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Τέχνη πολιτισμός

«Πόλη Γένους Θηλυκού»

«Πόλη Γένους Θηλυκού»

Ένα φωτογραφικό λεύκωμα αφιερωμένο στη γυναίκα της Θεσσαλονίκης

Με έναν εξαιρετικά πρωτότυπο τρόπο αποφάσισε η Tzimas Cosmetics να γιορτάσει τα 60 χρόνια της στο χώρο της καλλυντικής περιποίησης και της γυναικείας ομορφιάς.

Προχώρησε στην έκδοση ενός καλαίσθητου και ιδιαίτερου Φωτογραφικού Λευκώματος με τίτλο «Πόλη Γένους Θηλυκού», αφιερωμένο σε όλες τις γυναίκες της Θεσσαλονίκης.

Είναι μία έκδοση όπου συνυπάρχουν εικόνες ανώνυμων και επώνυμων φωτογράφων, μέσα από τις οποίες επιχειρείται η διερεύνηση της πολύτροπης όσο και πλούσιας παρουσίας της γυναίκας στην Θεσσαλονίκη στο διάστημα έξι δεκαετιών.

Κάθε μία από τις γυναίκες που απεικονίζονται, μέσα από την αναπαράσταση των πολλών και διαφορετικών ρόλων τους, εμφανίζονται ελκυστικές με το δικό τους μοναδικό τρόπο.

«Θελήσαμε να  σηματοδοτήσουμε την επέτειο των 60 χρόνων της λειτουργίας μας με τη δημιουργία ενός έργου, ικανού να τιμήσει την πόλη στην οποία γεννηθήκαμε και μεγαλώσαμε, αλλά και τις γυναίκες που έζησαν σε αυτήν κατά τη διάρκεια αυτών των χρόνων» είναι τα λόγια με τα οποία προλογίζουν την έκδοση ο Γιώργος και η Λίλα Τζίμα.

Την επιμέλεια του λευκώματος είχαν η Ευδοξία Ράδη και ο Ηρακλής Παπαϊωάννου του MΟΜus / Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Τo λεύκωμα παρουσιάστηκε πρόσφατα σε μια μοναδική εκδήλωση στον πολυχώρο ΥΨΙΛΟΝ στην Θεσσαλονίκη, όπου παρευρέθηκαν περισσότερα από 400 άτομα.  

 Την έκδοση προλόγισε ο κ. Γιώργος Τζίμας, εκ μέρους της Tzimas Cosmetics, ο κ. Ηρακλής Παπαϊωάννου, εκ των επιμελητών του λευκώματος και η κα Ζωή Ψαρρά – Παπαγεωργίου, εκπρόσωπος του Ιδρύματος Παπαγεωργίου, η οποία μίλησε για την πορεία και την εξέλιξη της γυναίκας στη Θεσσαλονίκη  τα τελευταία 60 χρόνια. Οι παρευρισκόμενοι είχαν την ευκαιρία να αποκτήσουν ένα από τα αριθμημένα αντίτυπα του λευκώματος.

Η βραδιά έκλεισε με το γυναικείο πολυφωνικό σχήμα Stringless, οι οποίες τραγούδησαν ένα ρεπερτόριο ειδικά επιλεγμένο για την εκδήλωση με κομμάτια από τις έξι αυτές δεκαετίες.

 

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ ΛΕΥΚΩΜΑΤΟΣ

 https://issuu.com/tzimas-cosmetics.com/docs/tzimas_book_body_pages_full_lr_c064b6b6eb4ec6 

TZIMAS COSMETICS

Continue Reading

Τέχνη πολιτισμός

Στίχοι και Χρώματα: Η μαγική δημιουργία της Ρένας Τζολάκη

Γράφει η Μαράη Γεωργούση, Δρ. Ιστορικός Τέχνης

Τα χαρακτικά, οι υδατογραφίες και τα παστέλ της καλλιτέχνιδος Ρένας Τζολάκη, που παρουσίασε πρόσφατα στο κοινό στην αίθουσα Τέχνης ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ Καρτέρης, δημιουργούν τα σύνορα ενός κόσμου ολοκληρωμένου, πλαισιωμένου από τους κανόνες μιας έκδηλης ευαισθησίας αλλά και αυστηρής εγκράτειας, όπου η εξαιρετική και ευρηματική τεχνική συνυπάρχει με το πάθος της δημιουργίας, σε κάθε τελική και ολοκληρωμένη καλλιτεχνική έκφραση του έργου τέχνης.

Η καλλιτεχνική της δημιουργία συχνά περιστρέφεται σ’ ένα σύμπαν νεφελωμάτων και μεταμορφώσεων. Προβάλλει μπροστά στα μάτια μας ένας νέος κόσμος, που αν και διατηρεί τις ρίζες του σε αρχέγονες πηγές, αποδίδεται με ένα έγχρωμο συνονθύλευμα, που αντικατοπτρίζει όλη τη σεμνότητα και τη δύναμη της σύνθεσης. Η ισορροπία κυριαρχεί στα έργα της σε συνδυασμό με την δεινή ικανότητα χάραξής της.

Η Ρένα Τζολάκη ζωγραφίζει, στο ατελιέ της, Paris, Δεκέμβριος 2018 – Φωτογραφία-Γιώργος Αλεξανδρινός.

Η τεχνική της κατάκτηση στην τεχνική της λιθογραφίας, όπως και η χρωματική παλέτα την οποία επιτυγχάνει με ευκολία σε κάθε τεχνική, αποδεικνύουν την καλλιτεχνική της ωριμότητα. Το αποτέλεσμα των έργων της φαντάζει αβίαστο αλλά και γοητευτικό. Διαθέτει την στόφα της αληθινής δημιουργού, η οποία αποκαλύπτει ολόκληρη την ομορφιά των συνθέσεων, τιθασεύοντας ακόμα και τις πιο σύνθετες τεχνικές για να αποδώσει στα έργα της την υπόσταση που επιθυμεί.

Ο Βασίλης Βασιλικός αναφέρει για την πρώτη ατομική της έκθεση στην Γκαλερί ASTOR , από τις 14 Δεκεμβρίου 1965 έως τις 2 Ιανουαρίου 1966. «…Η τεχνική κατάκτηση στην περιοχή της λιθογραφίας κι’ η χρωματική ωριμότητα στον χώρο της ακουαρέλας, μας επιβάλλουν τα γοητευτικά αποτελέσματα τους, αβίαστα, χωρίς να προδίνουν τη δημιουργική αγωνία του καλλιτέχνη …». Ήταν το πρώτο άρθρο που γράφτηκε για τη Ρένα Τζολάκη.

Στις δουλειές της κυριαρχεί μια χρωματική έκρηξη, ένα εικονοκλαστικό παραλήρημα, σαν φροϋδική αντίληψη, σαν επινόηση μιας επικοινωνίας με το θείο. Μπορούμε να συνδεθούμε με την καλλιτεχνική ροή των έργων, όπως με το τρεχούμενο νερό και τον αέρα. Δημιουργεί ένα εικαστικό περιβάλλον, το οποίο αβίαστα ανατρέπει τον χώρο και τον χρόνο.

Συνήθως οι επιρροές τις προέρχονται από το κίνημα της αφαίρεσης και του εξπρεσιονισμού, το αποτέλεσμα όμως διεγείρει τις αισθήσεις. Κοιτάζοντας προσεκτικά παρατηρούμε την εξπρεσιονιστική αποκάλυψη του ελληνικού φωτός, ίσως με την χρωματική δύναμη της μινωικής τερακότας, που εν τέλει, ο συνδυασμός τους να αποδίδει την μουσικότητα της φόρμας

Η Ρένα Τζολάκη αγάπησε και ενεπνεύστηκε από την ποίηση του Baudelaire, του Verlaine και στην συγκεκριμένη έκθεση από τους στίχους του αδερφού της Στέλιου, παράλληλα δημιούργησε εξαιρετικές και άρτιες livre d’ art απεικονίσεις. Μαθήτρια του μοναδικού Κεφαλληνού, με Κρητική καταγωγή αλλά και με βαθιά γαλλική παιδεία. Η βαριά κληρονομιά του δασκάλου της την συντροφεύει στο Παρίσι αλλά εκεί συνεχίζει να δημιουργεί και να εξατομικεύει το έργο της. Οι χαράξεις της διαθέτουν ρώμη και λεπτότητα παράλληλα.

Τη συνέχεια του άρθρου θα τη βρείτε εδώ

 

 

Πηγή

Continue Reading

Βιβλία

«Ιστορίες για ατρόμητα κορίτσια – 40 μοναδικές Ελληνίδες»

Η επιτυχής ολοκλήρωση της παρουσίασης του βιβλίου της Κ. Σχινα

«Ιστορίες για ατρόμητα κορίτσια – 40 μοναδικές Ελληνίδες»

στη Βιβλιοθήκη Θεμάτων Ισότητας και Φύλου της ΓΓΙΦ

 

Στο πλαίσιο των δράσεων εξωστρέφειας και ευαισθητοποίησης για θέματα ισότητας των φύλων και ειδικότερα στον νέο κύκλο παρουσιάσεων βιβλίων της Βιβλιοθήκης Θεμάτων Ισότητας και Φύλου της ΓΓΙΦ, πραγματοποιήθηκε στις 14/5/2019 με ιδιαίτερη επιτυχία η παρουσίαση του βιβλίου της Κατερίνας Σχινά με τίτλο: «Ιστορίες για ατρόμητα κορίτσια – 40 Μοναδικές ελληνίδες».

Η Γενική Γραμματέας Ισότητας των Φύλων, Φωτεινή Κούβελα, απηύθυνε χαιρετισμό κατά την έναρξη της παρουσίασης, μέσα από τον οποίο τόνισε για το βιβλίο ότι οι ιστορίες των 40 μοναδικών Ελληνίδων:

  • αποτελούν ακράδαντο παράδειγμα γυναικείου σθένους
  • συνιστούν πεδίο παραδειγματισμού επί της υπέρβασης των εμποδίων
  • χαράσσουν ένα δρόμο διεκδίκησης, δύναμης και δημιουργίας κινήτρων, προκειμένου τα νέα κορίτσια να ακολουθήσουν τις κλίσεις τους, χτίζοντας τα όνειρά τους.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Γενική Γραμματέας δήλωσε ότι: Η πορεία γυναικών, όπως των προσωπικοτήτων του βιβλίου, αποδεικνύουν έμπρακτα ότι τα δικαιώματα των γυναικών και η πορεία προς την κατάκτηση και την εφαρμογή της ουσιαστικής ισότητας των φύλων στην πράξη, δεν αποτελούν υπόθεση ευχολογίου και θεωρητικών προσεγγίσεων και συμπλήρωσε ότι: Τον αγώνα για τη δόμηση αυτών των γυναικών συνεχίζουμε με το έργο μας καθημερινά στην ΓΓΙΦ προς την κατεύθυνση της μέγιστης δυνατής ενίσχυσης «ατρόμητων κοριτσιών». Των κοριτσιών και των γυναικών που δε φοβούνται, που αγωνίζονται για τα δικαιώματά τους και που διεκδικούν την ισότητα ευκαιριών και πρόσβασης σε όλους τους τομείς του βίου μας.

Μετά την ολοκλήρωση των εισηγήσεων, ακολούθησαν ερωτήσεις- παρεμβάσεις εκ μέρους του κοινού, το οποίο είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με την συγγραφέα και τις εισηγήτριες επί των επιμέρους θεματικών του βιβλίου και δημιουργήθηκε γόνιμος και εποικοδομητικός διάλογος.

Πληροφορίες: http://www.isotita.gr/

Continue Reading

Trending