Connect with us

Τέχνη πολιτισμός

Ελπίδα και Πίστη.

Εκκλησία και τέχνη στη Θεσσαλία τον 16ο αιώνα

Περιοδική έκθεση στο Διαχρονικό Μουσείο Λάρισας (2 Δεκεμβρίου 2018- 28 Φεβρουαρίου 2019) ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΟΦΙΑΝΟΥ (1935 – 2008)

Οι Εφορείες Αρχαιοτήτων Λάρισας και Τρικάλων συνεργάζονται στην περιοδική έκθεση του Διαχρονικού Μουσείου Λάρισας με τίτλο «Ελπίδα και Πίστη. Εκκλησία και Τέχνη στη Θεσσαλία τον 16ο αιώνα», που παρουσιάζει μια σπουδαία εποχή της μεταβυζαντινής τέχνης. Μέσα από τα εκκλησιαστικά αντικείμενα της εποχής επιχειρείται η ερμηνεία της μεγάλης καλλιτεχνικής άνθησης του 16ου αιώνα, όταν, στο πλαίσιο της οθωμανικής κυριαρχίας, δημιουργήθηκαν και διακοσμήθηκαν δεκάδες ναοί υψηλών προθέσεων, που άφησαν σημαντικό αποτύπωμα στην τέχνη.

Χάρη στην ευγενική παραχώρηση των Ιερών Μητροπόλεων της Θεσσαλίας, συγκεντρώθηκαν εικόνες, άμφια, σκεύη και χειρόγραφα της εποχής, τα οποία στην πλειοψηφία τους βγήκαν για πρώτη φορά από τις εκκλησιαστικές και μοναστηριακές συλλογές, για να εικονογραφήσουν την εποχή τους καθώς και τα πρόσωπα της εκκλησίας, που σχετίζονται με τη δημιουργία τους. 

Πίσω από την αναμφισβήτητη καλλιτεχνική αναγέννηση βρίσκονται οι απαρχές της οικονομικής ανόδου του ελληνισμού καθώς και οι φωτισμένοι ιεράρχες, οι οποίοι, χρησιμοποιώντας τα προνόμια που τους παρείχε η οθωμανική διοίκηση, ανύψωσαν το κύρος της τοπικής Εκκλησίας, ερμηνεύοντας τα μηνύματα που έρχονταν από το Πατριαρχείο, και δημιούργησαν τις προϋποθέσεις της συσπείρωσης του ορθόδοξου πληθυσμού γύρω από αυτή. Με το πλούσιο έργο τους πολλοί από αυτούς εξυψώθηκαν ως άγιοι στη συνείδηση των πιστών και έγιναν η Ελπίδα του Γένους.

Στην έκθεση έχουν παραχωρήσει κειμήλια οι Μητροπόλεις Λαρίσης και Τυρνάβου, Τρίκκης και Σταγών, Σταγών και Μετεώρων, Δημητριάδος, Ελασσόνος, Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων, καθώς και οι ιερές μονές των Μετεώρων (Μεγάλου Μετεώρου, Βαρλαάμ και Αγίου Στεφάνου), Δουσίκου, Κορώνας, Ολυμπιώτισσας, Αγίου Παντελεήμονα Αγιάς και Φλαμουρίου.

Η έκθεση αφιερώνεται στη μνήμη του καθηγητή Δημήτρη Σοφιανού, ο οποίος, ως Διευθυντής του Μεσαιωνικού Αρχείου της Ακαδημίας Αθηνών, κατέγραψε και δημοσίευσε εκατοντάδες χειρόγραφα των μονών των Μετεώρων και της μονής Δουσίκου, προβάλλοντας έτσι την ιστορία και την πνευματική παρακαταθήκη των μοναστηριών της Θεσσαλίας.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Θέατρο

«Οι Κίνδυνοι Του Διαδικτύου» Σε Μια Παιδική Θεατρική Παράσταση

Το Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» υποδέχεται τη βραβευμένη εκπαιδευτική παράσταση  « Η Φάρμα του Διαδικτύου » από τη θεατρική ομάδα «ΧΙΛΙΟΔΕΝΤΡΙ»

Από τις 9 Δεκεμβρίου και για λίγες μόνο παραστάσεις στην αίθουσα «ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ»

«ΘΕΑΤΡΟΝ», Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»  Βραβευμένη παράσταση στην Ευρώπη για την προστασία των παιδιών στο Διαδίκτυο*

Η «Φάρμα του Διαδικτύου» από τη θεατρική ομάδα ΧΙΛΙΟΔΕΝΤΡΙ μετά τη sold-out περιοδεία σ’ όλη την Ελλάδα και την ευρωπαϊκή διάκριση, έρχεται στο «ΘΕΑΤΡΟΝ» του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» από την Κυριακή 9 Δεκεμβρίου για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, μια παράσταση – εργαλείο για την εκπαίδευση μαθαίνει στα παιδιά να αναγνωρίζουν και να προφυλάσσονται από τους «λύκους» του Διαδικτύου. Σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου-Saferinternet.gr αποτέλεσε το κεντρικό γεγονός πανελλήνιας εκστρατείας ενημέρωσης, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

Με τρόπο άμεσο και διασκεδαστικό οι μικροί θεατές μαθαίνουν να αναγνωρίζουν και να θωρακίζονται απέναντι σε κινδύνους όπως: λήψη ηλεκτρονικών μηνυμάτων από αγνώστους, αποκάλυψη στοιχείων, συναντήσεις με αγνώστους στο διαδίκτυο, δημοσίευση προσωπικών φωτογραφιών, ρατσισμός. Συχνά, τα παιδιά εμπνέονται από τις ιστορίες της Φάρμας, κάνουν θεατρικά, γράφουν ποιήματα, τραγούδια, ζωγραφίζουν.

Ενδείκνυται για παιδιά από 4 έως 12 ετών.

Μετά την παράσταση ακολουθεί συζήτηση με τους μικρούς θεατές.

Περισσότερες πληροφορίες:

 

Continue Reading

Κινηματογράφος

Βραβεία Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Η αυλαία του 31ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου έπεσε χθες Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου στον κινηματογράφο Τριανόν, παρουσία της υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά, με τη βράβευση των τιμώμενων προσώπων της 31ης διοργάνωσης και την απονομή των βραβείων του διαγωνιστικού τμήματος.

Το road-movie ενηλικίωσης του σλοβένου σκηνοθέτη Olmo Omerzu, «Winter flies», απέσπασε το Βραβείο FIPRESCI «Θόδωρος Αγγελόπουλος» της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου για την εικαστική κινηματογράφηση, τις υπέροχες ερμηνείες, το ενδιαφέρον soundtrack και το ξεκάθαρο μήνυμα ότι η φιλία μπορεί να νικήσει την υποκρισία των ενηλίκων.

Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) έδωσε το δικό της βραβείο στην «Παύση» της Τώνιας Μισιαλή για το ενδιαφέρον τέχνασμα της ταινίας, όπου η πατριαρχία έρχεται σε σύγκρουση με ένα απελευθερωτικό φαντασιακό. Η Τώνια Μισιαλή, η οποία ήταν παρούσα στην τελετή, αφιέρωσε το βραβείο σε όλες τις γυναίκες και την πρωταγωνίστριά της.

Το Βραβείο Κοινού της επιτροπής αναγνωστών του «Αθηνοράματος» δόθηκε ομόφωνα στην ταινία «Η τέχνη καταστρέφει» του Νίκου Κορνήλιου, για τις εξαιρετικές ερμηνείες και τον ανατρεπτικό τρόπο με τον οποίο παρουσιάζει το φλερτ μεταξύ κινηματογράφου και θεάτρου.

Η Επιτροπή του Πανοράματος απένειμε το βραβείο εξ ημισείας στις ταινίες «Η ευγενική αδιαφορία του κόσμου» του ανεξάρτητου σκηνοθέτη Αντιλκάν Γερζάνοβ και «Suleiman Mountain» της ρωσίδας σκηνοθέτριας Ελιζαβέτα Στίσοβα «για τη σύγχρονη διεισδυτική ματιά  στις κοινωνίες που περιβάλλουν και καταπιέζουν δραματικά τους ήρωες τους και κυρίως για την τολμηρή κινηματογράφηση που σχολιάζει τόσο την καθημερινότητα όσο και τα αδιέξοδα των λαών που επαναπροσδιορίζονται μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης».

Το βραβείο εκ μέρους του Γιερζάνοφ παρέλαβε ο πολιτιστικός ακόλουθος της Πρεσβείας του Καζακστάν στην Ελλάδα, κ. Αμπζάλ Ιμανκούλοβ, ενώ η Ελιζαβέτα Στίσοβα έστειλε το δικό της ευχαριστήριο μήνυμα στο φεστιβάλ λέγοντας: «Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη παραλαμβάνοντας το συγκεκριμένο βραβείο. Σημαίνει πολλά πράγματα για μένα, πρώτον επειδή ένιωσα ιδιαίτερη σύνδεση με την Ελλάδα και μαζί σας από τη στιγμή που το αεροπλάνο μου προσγειώθηκε στην Αθήνα. Σας ευχαριστώ από καρδιάς για την απόφασή σας και ευχαριστώ για μια ακόμη φορά το φεστιβάλ και όλους τους συντελεστές του, ξεκινώντας από τον Διευθυντή μέχρι τον κάθε εθελοντή και εθελόντρια που γνώρισα».

Η Επιτροπή Πανοράματος απένειμε επίσης, τιμητική διάκριση στην ταινία «Η τέχνη καταστρέφει» του Νίκου Κορνήλιου για την «πυκνή κινηματογραφική κατάδειξη των σχέσεων μεταξύ ζωής και τέχνης, μέσα από ένα λιτό σχεδόν χειρωνακτικό αφήγημα με θαυμάσιες ερμηνείες, όπου τα συναισθήματα των προσώπων φωτίζουν τις εκκρεμότητες ενός τραυματικού παρελθόντος και διεκδικούν λύσεις».

Τιμητικό βραβείο στον σκηνοθέτη Τώνη Λυκουρέση για τη συμβολή του στην ανάπτυξη του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου απένειμε ο πρόεδρος του ΕΚΚ, Δημήτρης Παπαϊωάννου. Ο Τώνης Λυκουρέσης αφιέρωσε το βραβείο στους νέους σκηνοθέτες, οι οποίοι καταθέτουν με δύναμη και αγάπη τις κινηματογραφικές τους ιστορίες.

Τα δικά τους τιμητικά βραβεία για το πλούσιο έργο τους έλαβαν επίσης, οι συνθέτες Μιχάλης Χριστοδουλίδης και Νίκος Πλάτανος.

Η ηθοποιός Βέρα Κρούσκα παρέλαβε το δικό της τιμητικό βραβείο από την υπουργό πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά και, εμφανώς συγκινημένη, το αφιέρωσε στις δύο καλύτερες ταινίες που έχει κάνει, τη «Χρυσομαλλούσα» και το «Αίμα των αγαλμάτων».

Η βραδιά έκλεισε με την πανελλήνια πρεμιέρα της ταινίας «Ayka» του καζάκου σκηνοθέτη Σεργκέι Ντβορτσεβόι. Η πρωταγωνίστριά του, η ηθοποιός Σαμάλ Γεσλιάμοβα, που κέρδισε βραβείο καλύτερης ηθοποιού στο φεστιβάλ των Κανών, ενσαρκώνει την Άικα, σε μια δραματική ταινία με θέμα μία μετανάστρια που αντιμετωπίζει διλήμματα ζωής και θανάτου. Η avant-premiere της ταινίας πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τη Rosebud 21 και τη Seven Films.

Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου είναι το παλαιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Αθήνας, με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Νίνο Φένεκ Μικελίδη και διοργανώνεται κάθε χρόνο με την υποστήριξη της Βουλής των Ελλήνων, του υπουργείου Πολιτισμού, την Περιφέρεια Αττικής, του ΟΠΑΝΔΑ, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου, της FIPRESCI, του Σπιτιού της Κύπρου, της Π.Ε.Κ.Κ, του Μορφωτικού Ιδρύματος της ΕΣΗΕΑ και σε συνεργασία με πολιτιστικά ινστιτούτα, εταιρίες διανομής και διάφορους άλλους φορείς. Στόχος του είναι να αναδείξει σύγχρονα αλλά και παλιότερα αριστουργήματα του ευρωπαϊκού και ελληνικού κινηματογράφου, αλλά και επιλεγμένους δημιουργούς από όλον τον κόσμο.

Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, ανανεώνει το ραντεβού με τους θεατές τον Οκτώβρη 2019.

Πληροφορίες

Continue Reading

Τέχνη πολιτισμός

«Η ΑΣΚΗΤΙΚΗ ΤΟΥ ΒΛΕΜΜΑΤΟΣ»

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΕΡΕΣΤΕΤΖΗΣ

Μια ζωγραφική πορεία τριάντα χρόνων, με σταθερή αναφορά στο ανθρώπινο πρόσωπο, παρουσιάζει η αίθουσα τέχνης «Chalkos Gallery»  με πορτρέτα του Κωνσταντίνου Κερεστετζή.

Λάδια, σχέδια και ακουαρέλες φανερώνουν, όχι την εμμονή με την πιστότητα της αναπαράστασης αλλά το πώς ο δημιουργός συναντά μέσα από την απτή πραγματικότητα που έχει μπροστά του, μια άλλη, εσωτερική πραγματικότητα:  του μοντέλου και τη δική του. Εν είδει αναδρομικής, δείχνεται η σχέση του ζωγράφου με το πορτρέτο από τα χρόνια της σπουδής στην Αθήνα, αργότερα στο περίφημο μουσείο Πράδο της Ισπανίας, στους δρόμους του Φαναρίου, αλλά και μέσα στα κελιά των μοναχών του Αγίου Όρους.

Οι μορφές που έχει συνάξει γύρω του ο Κερεστετζής, όσες συνάντησε τυχαία, όσες θήρευσε και όσες αγάπησε μέσα από την τέχνη του, αιωρούνται μεταξύ φυσικού και ζωγραφικού, θέτοντας ερωτήματα γύρω από τα ζητήματα του ορατού και του πνευματικού στην τέχνη.

Τον πυρήνα της έκθεσης τον προσδιορίζει ο ίδιος ο Κερεστετζής:

«Μας μαθαίνουν ότι δεν χρειάζεται να «βλέπεις» γιατί το κάνει για σένα πλέον το κινητό, δεν χρειάζεται να σχεδιάσεις, γιατί το κάνει το pc. Μπορεί αναλογικά να είναι πιστό το ίχνος της εικόνας με το πρόσωπό σου, σε αυτό που θα καταγράψει η κάμερα. Εγώ, όμως, δεν θα γνωρίζω απολύτως  τίποτα για το πρόσωπό σου. Θα εξακολουθεί να μου είναι ξένο και άγνωστο.  Αν όμως καθίσω να το κοιτάξω και προσπαθήσω να το σχεδιάσω, τότε βρίσκομαι μπροστά σε ένα κόσμο τελείως διαφορετικό, που όμως κρύβει ένα εξαιρετικό ενδιαφέρον… όταν καταφέρνεις να συλλάβεις λεπτές ποιότητες από την ψυχοσύνθεση και τον χαρακτήρα του ανθρώπου που ποζάρει, τότε γίνεσαι ένας καθρέπτης που ο άλλος μπορεί να αναγνωρίσει και να συνειδητοποιήσει  κάτι για τον εαυτό του εκεί».

Οι φυσιογνωμίες των ανθρώπων που αποτύπωσε ο Κερεστετζής, τα βλέμματά τους που μας μιλάνε, είτε ως αυτοσχέδιες περιστασιακές, ακόμη και παιγνιώδεις, είτε ως επίσημες, «σοβαρές»,  συνιστούν μια ζωγραφική αυθύπαρκτη, που εν τέλει μας δίνουν τον ίδιο τον δημιουργό: « η αυτοπροσωπογραφία είναι μια σταθερή αναφορά για τον ζωγράφο που ασχολείται με το πορτραίτο. Είναι ένα θέμα στο οποίο συχνά πυκνά επιστρέφω ως συνθήκη συνάντησης με τον εαυτό. Η ίδια αναζήτηση όμως μεταφέρεται και σε κάθε άλλο πορτραίτο. Τον εαυτό μας ψάχνουμε τελικά, σε ό,τι κάνουμε».

Ο Κερεστετζής επιχειρεί να δείξει όχι μόνο όψεις του πορτρέτου, αλλά και να μοιραστεί το μυστήριο της ζωγραφικής εμπειρίας με το κοινό, έξω από την «ασφάλεια» του εργαστηρίου. Για ένα περίπου μήνα θα ζωγραφίσει τα πρόσωπα των ανθρώπων που θα συναντήσει στον χώρο της γκαλερί, παρουσία κοινού. Τα έργα αυτά θα εκτεθούν με τη σειρά τους, συμπληρώνοντας την ενότητα όσων ανήκουν πλέον σε συλλογές και παραχωρήθηκαν για να μπορέσει να πλαισιωθεί με πληρότητα η έκθεση.

Το γεγονός επιμελείται ο ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς.

Με σπουδές στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1989-1994) – ζωγραφική με τον Χρόνη Μπότσογλου, χαρακτική με τον Θανάση Εξαρχόπουλο – και ουσιαστικό δάσκαλο τον Κώστα Παπατριανταφυλλόπουλο, ο Κωνσταντίνος Κερεστετζής ακολούθησε το παράδειγμα των παλιών μαστόρων και συνέχισε την σπουδή στα μεγάλα έργα του παρελθόντος, αρχικά στο Λούβρο και κατόπιν στο Πράδο. Από το 1993 έως το 1998 έκανε ελεύθερες σπουδές στην Ισπανία κι έζησε στο Τολέδο, επιχειρώντας μια ιδιότυπη «μαθητεία» στον Γκρέκο και στην πόλη που τον ανέδειξε. Το αποτέλεσμα αυτής της θητείας παρουσιάστηκε σε ατομική έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας, με τίτλο «Σπουδή στο Πράδο» (2009). Παθιασμένος ταξιδευτής ο Κερεστετζής, θέλησε να φιλοτεχνήσει και το «πρόσωπο» διάφορων πόλεων – από την Ευρώπη ως τη Λατινική Αμερική -, με κύρια την Κωνσταντινούπολη όπου έμεινε εφτά χρόνια (2010-2017). Γοητευμένος από το φως στον Κεράτιο κόλπο, επιχείρησε να σκάψει στη συλλογική μνήμη και να «αιχμαλωτίσει» στον καμβά του αναμνήσεις από τους δρόμους του Φαναρίου ως τα Πριγκηπόνησα κι από τα μοναδικά αρχοντικά ως τα πρόσωπα των λιγοστών Ελλήνων της Πόλης. Μετά τη μαθητεία του στους μεγάλους δασκάλους της Δύσης, τα τελευταία χρόνια ο Κερεστετζής αντλεί από την αγιορειτική παράδοση και την εμβολιάζει με τρόπο απρόσμενο κι ανανεωτικό. Έργα του ανήκουν σε πολλές ιδιωτικές συλλογές και μουσεία στην Ελλάδα και στην Ισπανία, την Αγγλία, την Τουρκία και τις Η.Π.Α.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Chalkos Gallery:  Ιουστινιανού 21 ||  Τηλέφωνο 2310 250956  ||  [email protected]

Εγκαίνια έκθεσης: Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου στις 21.00

Διάρκεια έκθεσης: από 14/12/2018 έως 19/1/2019

Ώρες λειτουργίας έκθεσης:  Τρίτη με Παρασκευή 11.00 με 15.00 και 18.00 με 21.00  ||  Σάββατο 11.00 με 15.00

Continue Reading

Trending