Connect with us

Τουρισμός

Η άγνωστη ιστορία των Σιδηροδρόμων Θεσσαλίας

Βόλος – Παλαιοφαρσάλος – Καλαμπάκα

Γράφει ο Παναγιώτης Γιαννούλας*

Όλα ξεκινούν με ένα γεγονός μεγίστης σημασίας για το τότε Ελληνικό Βασίλειο. Το Νοέμβριο του 1881, η Ελληνική επικράτεια θα μεγαλώσει, καθώς σε αυτή θα προστεθεί η σημερινή Θεσσαλία. Τα σύνορα με το Οθωμανικό κράτος βρίσκονται πια βορείως της Λάρισας, στο ύψος του χωριού Παπαπούλι. Τι νέα δεδομένα φέρνει η Θεσσαλία, λοιπόν;

Ο Θεσσαλικός κάμπος, αποτελούσε και συνεχίζει να αποτελεί κυριότατη πηγή γεωργικών προϊόντων, όπως σιτηρά, βαμβάκι, καπνά. Η ύπαρξή του, σε συνδυασμό με τις μεγάλου μεγέθους τοπικές αγορές σε πόλεις και οικισμούς, όπως ο Βόλος, η Λάρισα, οι Σοφάδες, η Καρδίτσα, τα Τρίκαλα και η Καλαμπάκα, καθώς και τη βιομηχανική δραστηριότητα που συγκεντρώνει ο Βόλος, με το λιμένα του, δημιουργούν ανάγκες.

Ο εθνικής σημασίας κάμπος και τα οικιστικά και βιομηχανικά κέντρα του χρειάζονται πια ένα μέσον αξιόπιστο, φθηνό και αποτελεσματικό για τη μεταφορά ανθρώπων και αγαθών. Την απάντηση θα δώσει, φυσικά, ο σιδηρόδρομος.

Ας δούμε, λοιπόν, πως γεννήθηκε η γραμμή που πασχίζουμε να κρατήσουμε, όσο γίνεται, ζωντανή, η μια εκ των δύο γραμμών των Σιδηροδρόμων Θεσσαλίας, η γραμμή Βόλου – Καλαμπάκας, καθώς και ποιοι ήταν οι σημαντικοί “σταθμοί” στην υπεραιωνόβια πορεία της.

Η ΓΡΑΜΜΗ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ, ΕΠΙ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΤΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΥ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΤΗ, ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΤΡΙΚΟΥΠΗ

Η γραμμή γεννιέται, επί πρωθυπουργίας του πατέρα των σιδηροδρόμων και μεγάλου εκσυγχρονιστή, Χαριλάου Τρικούπη. Εκείνος είναι που συνάπτει τη σύμβαση για την κατασκευή της γραμμής από το Βελεστίνο ως την Καλαμπάκα, συνδέοντας την τελευταία με το Βόλο, μέσω της υπό κατασκευής, τότε, γραμμής Βόλου – Λάρισας. Με το νόμο ΑΜΗ’/22.6.1882 οι εργασίες κατασκευής ξεκινούν, με πρωταγωνιστές τον μεγαλοτραπεζίτη Θεόδωρο Μαυρογορδάτο και υπεύθυνο μηχανικό σχεδιασμού τον Ιταλό Ευαρίστο Ντε Κίρικο, πατέρα του γνωστού ζωγράφου Τζόρτζιο Ντε Κίρικο.

Η κατασκευή προχωρά γοργά, κυρίως λόγω της ευκολίας που παρουσιάζουν τα πεδινά εδάφη από όπου αυτή περνά. Επιλέγεται το εύρος γραμμής του ενός μέτρου, λόγω του μειωμένου του κόστους σε σχέση με το διεθνές εύρος (1,435 μ.), ενώ τα πεδινά εδάφη που η γραμμή διασχίζει δεν απαιτούν σημαντικά και κοστοβόρα τεχνικά έργα, παρά μόνον τις εννιά γέφυρες που κατασκευάστηκαν, ώστε να υπερβεί η γραμμή τα Θεσσαλικά ποτάμια.

Σημαντικότερες σε μέγεθος και από πλευράς αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος είναι η μεταλλική γέφυρα του Δροσερού, που περνά πάνω από τον ποταμό Πηνειό, η γέφυρα του Ληθαίου, κοντά στην Καλαμπάκα και η γέφυρα του ποταμού Ενιπέα.

Έτσι, στις 16 Ιουνίου 1886, η γραμμή φτάνει στην Καλαμπάκα, τον τερματικό της σταθμό και τίθεται υπό τη διαχείριση της ανώνυμης εταιρείας “Εταιρεία Σιδηροδρόμων Θεσσαλίας’’, που είχε ιδρυθεί το 1882 και διαχειριζόταν και τη γραμμή Βόλου – Λάρισας.

Στον πρώτο χρόνο λειτουργίας της, διεξάγονται δύο ζεύγη δρομολογίων την ημέρα, με διάρκεια ταξιδιού έξι ώρες και τριάντα λεπτά. Μαζί με τη γρήγορη και αποτελεσματική μεταφορά επιβατών, προσφερόταν μεταφορά αγαθών κατ’οίκον από και προς το λιμάνι του Βόλου, από και προς Λάρισα, Καρδίτσα και Τρίκαλα.

Επιπροσθέτως, μετά το 1900, ο σιδηρόδρομος ανέλαβε και τη διεκπεραίωση της αλληλογραφίας των Θεσσαλικών πόλεων και χωριών, επιταχύνοντας την και καθιστώντας την αξιόπιστη. Οι σταθμοί διέθεταν ταχυδρομικά γραφεία, όπου πωλούνταν και γραμματόσημα.

Στο δεύτερο μόλις έτος της ζωής της, η γραμμή απέδειξε με άλλον έναν τρόπο τη χρησιμότητα και το σπουδαίο της ρόλο στη Θεσσαλία. Κατά τη διάρκεια των εχθροπραξιών του Ελληνοτουρκικού πολέμου, την άνοιξη του 1897, ο σιδηρόδρομος μετέφερε πολυάριθμα στρατεύματα, τόσο ενδοθεσσαλικά, όσο και προς τα σύνορα, στενά συνεργαζόμενος με τον Ελληνικό Στρατό.

Οι επιβατάμαξες και οι φορτάμαξες δε, φιλοξένησαν και μετέφεραν τους νεκρούς και τραυματίες του πολέμου, όπως και εφόδια απαραίτητα για τον Ερυθρό Σταυρό. Επίσης, με πρωτοβουλία των Σ.Θ., οι πρόσφυγες του πολέμου φιλοξενούνταν και σιτίζονταν στους σταθμούς του δικτύου.

Χάρη στο σιδηρόδρομο, όλα αυτά γίνονταν πολύ γρήγορα, σε μεγάλη κλίμακα και με πολύ μεγαλύτερη αξιοπιστία εν συγκρίσει με το φτωχό οδικό δίκτυο και τα υποζύγια.

Είναι η πρώτη μα όχι η τελευταία φορά που οι Θεσσαλικοί σιδηρόδρομοι θα παλέψουν για να ανασυγκροτηθούν από την καταστροφή που μοίρασε ο πόλεμος. Η κατάσταση αρχίζει να επανέρχεται σε καλά επίπεδα, όταν το δίκτυο περιέρχεται και πάλι σε Ελληνικά χέρια, τον Ιούλιο του 1897 και με την απελευθέρωση του Βόλου, στις 25 Μαρτίου του 1898.

Επόμενος σταθμός μας, το 1908. Εκείνη τη χρονιά, ολοκληρώνεται ο άξονας κανονικού εύρους από την Αθήνα ως τη Λάρισα, συνδέοντας τις δύο πόλεις απ’ευθείας. Το γεγονός αυτό επηρεάζει αρνητικά την κίνηση του Θεσσαλικού δικτύου, ως ένα βαθμό. Από εδώ και μέχρι το τέλος της ζωής των Σ.Θ., το δίκτυο δεν θα ζήσει πια ποτέ ξανά το μεγαλείο των πρώτων δεκαετιών του. Θα υποστεί ξανά εκτεταμένες καταστροφές σε υποδομή και τροχαίο υλικό κατά τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο αλλά θα αναγεννηθεί για άλλη μια φορά, συνεχίζοντας να προσφέρει, έστω και με μειωμένο πια ρυθμό.

Η ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 1960 ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

Η δεκαετία του 1960 θα είναι καθοριστική για το μέλλον των Σιδηροδρόμων Θεσσαλίας. Το 1955 γίνεται η συγχώνευσή τους με τους ΣΕΚ (Σιδηρόδρομοι Ελληνικού Κράτους). Ακολούθως, το 1960, η μετρικού εύρους γραμμή Λαρίσης – Βόλου αντικαθίσταται από γραμμή κανονικού εύρους. Έτσι, το πάλαι ποτέ δίκτυο των Σ.Θ. περιορίζεται πια στη γραμμή Βόλου – Καλαμπάκας. Τα χρόνια ζωής που απομένουν στη γραμμή είναι δύσκολα…

Ο έντονος οδικός ανταγωνισμός από τους αναπτυσσόμενους εθνικούς δρόμους, η άνοδος του ιδιόκτητου αυτοκινήτου, σε συνδυασμό με τις γηρασμένες υποδομές της γραμμής φέρνουν μιαν αναπόφευκτη μείωση του επιβατικού κοινού, ενώ και η εμπορική δραστηριότητα περνάει πια σε άλλα χέρια. Η τελευταία σημαντική αναβάθμιση, μια σύντομη αναλαμπή πριν το τέλος θα λέγαμε, γίνεται με την κυκλοφορία στο δίκτυο των νέων σύγχρονων αυτοκινηταμαξών ΜΑΝ 1/ΕΝ, από το 1990 και ύστερα.

Τη συνέχεια του άρθρου θα τη βρείτε εδώ

 

Πηγή

Continue Reading

Ξενοδοχεία

Τα Επώνυμα Τοπικά Προϊόντα ως εργαλείο Marketing Προορισμών & Ξενοδοχείων

Με το βλέμμα στην επόμενη ημέρα της πανδημίας, ανακοινώθηκε η επανεκκίνηση του καινοτόμου έργου “ΤΟΠΙΚΑ & ΕΠΩΝΥΜΑ”, από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ), το Δίκτυο “AuthenticGreece” και τους λοιπούς συντελεστές του. Το έργοβασίζεται σε δράσεις ανάδειξης και κοινής προβολής Ξενοδοχείων, Προορισμών και Παραγωγών – χρησιμοποιώντας ως “όχημα” επιλεγμένα  Επώνυμα Τοπικά Προϊόντα.

Είναι αποδεκτό ότι η γαστρονομία αποτελεί πλέον σημαντικό εργαλείο στη διαμόρφωση της ταυτότητας των προορισμών και αποτελεί σοβαρό λόγοεπιλογής τόπου διακοπών. Ωστόσο οι σχετικές μεθοδολογίες αξιοποίησης είναι σε πρώιμα στάδια οργάνωσης, με βασικό πρόβλημα ότι η διασύνδεση αυτή βασίζεται συνήθως σε λύσεις μη-τυποποιημένες και “μη-Επώνυμες” (πχ ένα φεστιβάλ, μια τοπική συνταγή, προϊόντα χωρίς επωνυμία και τοπική ταυτότητα, κλπ). 

Πολύ πριν την έκρηξη της πανδημίας, η ΠΟΞ είχε υιοθετήσει την οργανωμένη διασύνδεση του τουρισμού με τη γαστρονομία, μέσα από την πρόταση που διαμορφώθηκε από τους συνεργαζόμενους Φορείς “Authentic Greece – δίκτυο παραγωγών και γαστροτουρισμού” και “We Do Local”, το δίκτυο Φιλοξενίας με έδρα στην Κρήτη. 

Συγκεκριμένα, το έργο “ΤΟΠΙΚΑ & ΕΠΩΝΥΜΑ” βασίζεται στο Μοντέλο ΤΕΤοΠ, δηλαδή «Το Επώνυμο Τοπικό Προϊόν ως αποδοτικό εργαλείο Marketing Ξενοδοχείων & Προορισμών». Βασικό εργαλείο του μοντέλου, είναι η άμεση επικοινωνία με το ευρύ κοινό μέσα από κοινές ενέργειες προώθησης και προβολής τροφίμων και τουρισμού προς καταναλωτές και δυνητικούς τουρίστες. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του είναι ότι σημαντικές δράσεις προβολής διενεργούνται στα καταστήματα λιανικής πώλησης τροφίμων, σε Ελλάδα και εξωτερικό..

Επιπλέον το έργο ακολουθεί τις διεθνείς τάσεις “Αυθεντικότητας” για σήμανση και “επώνυμη”  χρήση, επιλεγμένων τοπικών προϊόντων μέσα στα ξενοδοχεία, παρουσιάζοντας παραγωγούς καιτόπους  προέλευσης αυτών. Σκοπός του έργου είναι, από τη μια οι τουρίστες να επαναγοράζουν τοπικά προϊόντα που γεύτηκαν στις διακοπές τους και οι αγοραστές ελληνικών τοπικών προϊόντων να θέλουν να γνωρίσουν τους Ελληνικούς προορισμούς.

Σύμφωνα με τον Πρόεδρό της, κ. Γρηγόρη Τάσιο, «η ΠΟΞ γίνεται υποστηρικτής τέτοιων συνεργειών, που ενισχύουν το τουριστικό προφίλ της χώρας μας και επανατοποθετούν την Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη των προορισμών πιο δυναμικά, σε ένα περιβάλλον αβεβαιότητας και σκληρού ανταγωνισμού, με επίκεντρο την Ελληνική διατροφή, την υγεία και την ποιότητα ζωής. Η Ελληνική γαστρονομία αποτελεί ένα εξαιρετικό εργαλείο, ώστε η χώρα να μπορέσει να προωθήσει τον ποιοτικό τουρισμό σε μια δύσκολη εποχή για όλο τον κλάδο»

Η ΠΟΞ, με 62 μέλη της τις τοπικές Ενώσεις Ξενοδόχων της χώρας, δηλαδή τους Ελληνικούς προορισμούς,αναπτύσσει μια εξωστρεφή πολιτική και γίνεται υποστηρικτής δράσεων που προωθούν τα προϊόντα των Ελλήνων παραγωγών τόσο στην χώρα μας όσο και στο εξωτερικό. Συγχρόνως όμως εξετάζει και τρόπους με τους οποίους το Τουριστικό Προϊόν της χώρας μπορεί να γίνει υψηλότερης Προστιθέμενης Αξίας αλλά και να προβληθεί και προωθηθεί αποδοτικότερα στο ευρύ κοινό, από περισσότερα κανάλια άμεσης προβολής και διανομής. 

Από τη μεριά του, το Δίκτυο “AuthenticGreece”, όπως επεσήμανε ο ιδρυτής του κ. Δημήτρης Η. Βασιλείου, «εισήγαγε ως βασική καινοτομία τη διαμόρφωση μιας γκάμας Προϊόντων επιλεγμένων Παραγωγών τοπικού χαρακτήρα, με δύο ταυτόχρονα χαρακτηριστικά: 1.Ικανό αριθμό προϊόντων για σχηματισμό μιας ενιαίας γκάμας, ικανής να ικανοποιήσει μια διατροφική πρόταση στηριγμένη στη Μεσογειακή Διατροφή και 2.Πλήρη και ισότιμη παρουσίαση παραγωγού και τόπου στην σήμανση ΚΑΘΕ προϊόντος σε κάθε συσκευασία – υπηρετώντας τις σύγχρονες καταναλωτικές τάσεις για αυθεντικότητα».

Το έργο “ΤΟΠΙΚΑ & ΕΠΩΝΥΜΑ” τελεί υπό την Αιγίδα των Υπουργείων Τουρισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων και έχει επίσης την υποστήριξη του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου (ΤΟΠ), τουΣυνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) και του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιολάδου (ΣΕΒΙΤΕΛ). Χορηγός Επικοινωνίας του έργου είναι ο Όμιλος KSD/Money &Tourism, ενώ Υποστηρικτές Επικοινωνίας είναι ο Όμιλος 100% Hotel Show και το GTP (Greek Travel Pages)

Οι εκπρόσωποι Προορισμών, μέλη τοπικών Ενώσεων Ξενοδόχων ή μεμονωμένα ξενοδοχεία που επιθυμούν να έχουν αναλυτική πληροφόρηση ώστε να εξετάσουν τη συμμετοχή τους στο έργο, μπορούν να επικοινωνούν με τους :

Δημήτρη Η. Βασιλείου, Project Manager του έργου, εκπρόσωπο της “Authentic Greece” (6932.277.779, [email protected]) και

Ιωάννη Χατζή, Αναπληρωτή Γενικό Γραμματέα – Υπεύθυνο του ΔΣ της ΠΟΞ (e-mail: [email protected]), ή με τα γραφεία της ΠΟΞ.

Continue Reading

Ξενοδοχεία

Δήλωση του Προέδρου της ΠΟΞ κ. Γρηγόρη Τάσιου για το Ψηφιακό Πράσινο Πιστοποιητικό.

Με αφορμή την πρόταση της Κομισιόν για τη δημιουργία του Ψηφιακού Πράσινου Πιστοποιητικού, ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων κ. Γρηγόρης Τάσιος, δήλωσε: 

«Η ανακοίνωση του Ψηφιακού Πράσινου Πιστοποιητικού για τις μετακινήσεις και τα ταξίδια είναι μια ιστορική μέρα για την Ευρώπη, καθώς όλοι οι Ευρωπαίοι πολίτες ξανακερδίζουμε σήμερα το δικαίωμα της ασφαλούς ελεύθερης κυκλοφορίας εντός της Ε.Ε.

Είναι επίσης μια μέρα δικαίωσης για την Ελλάδα. Πρώτος από όλους ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έδειξε από τις 12 Ιανουαρίου τη σωστή κατεύθυνση. Σωστή για την Ευρώπη, σωστή για την Ελλάδα και την οικονομία της, αφού ο τουρισμός έχει καθοριστική σημασία για την ανάκαμψη της χώρας.

Η συμβολή της Ελλάδας στο Ψηφιακό Πράσινο Πιστοποιητικό επιβεβαιώνει τον ηγετικό ρόλο της στον ευρωπαϊκό και παγκόσμιο τουρισμό. Αξίζει να είμαστε περήφανοι για μια χώρα – οδηγό και όχι ουραγό, όπως συνέβαινε για πολλά χρόνια.

Είναι, τέλος, μια μέρα που αναπτερώνει τις ελπίδες κάθε Έλληνα ξενοδόχου πως παρά τις δυσκολίες, η ζήτηση που υπάρχει θα μεταφραστεί και σε κρατήσεις, ώστε να επιβιώσει, να σταθεί στα πόδια του αυτό το καλοκαίρι και να ανακάμψει στη συνέχεια».

Continue Reading

Τουρισμός

Σκέψεις Εν Μέσω Πανδημίας με Φόντο τον Τουρισμό του 2021!

Η Άποψη του Υπουργού Τουρισμού  

Ο Υπουργός Τουρισμού κος Θεοχάρης, τόνισε στο πρακτορείο Reuters ότι, η Ελλάδα θα ανοίξει τα σύνορά της, στους τουρίστες με κάθε τρόπο, δηλαδή σε: «Άτομα που έχουν εμβολιαστεί, που έχουν διαγνωστεί αρνητικά σε τεστ, ή θα έχουν αναρρώσει από την ασθένεια και έχουν αντισώματα, είναι ευπρόσδεκτα στην Ελλάδα και θα τα καλωσορίσουμε ανεξάρτητα από τυχόν συμφωνίες».

Η Πραγματικότητα Σήμερα… 

Όμως εξ όσων δημοσιογραφικά γνωρίζουμε, η «Ελληνική Εστίαση» αλλά και οι επιχειρήσεις παροχής φιλοξενίας, ζουν ακόμα και σήμερα σε μια εικονική πραγματικότητα, με μια ασάφεια, ως προς το τι ακριβώς σημαίνει ότι θα ανοίξουν, διότι υπάρχει αρκετή σύγχυση και απαιτείται διασάφηση και ξεκάθαρη προσέγγιση, για την καλύτερη κατανόηση ημερομηνίας έναρξης της τουριστικής σεζόν, για όλους τους επαγγελματίες του Τουρισμού και όχι μονον. 

Μέσα στην Πανδημία η Ελλάδα Αντιστέκεται…  

Είναι φυσικό με βάση την προσμονή έναρξης της θερινής περιόδου, η Ελληνική Πολιτεία αλλά και οι επιχειρηματίες του Τουρισμού, αν και βρισκόμαστε μέσα στην πανδημία, να διατυμπανίζουν προς όλες τις κατευθύνσεις ότι:  «Όσοι θέλουν να απολαύσουν την ησυχία, την ηρεμία, την απλότητα και τη φύση, όλα αυτά θα τα βρουν στην Ελλάδα. Και αυτό διότι η Ελλάδα, ανήκει στις χώρες που έχουν δυναμικές προοπτικές τουριστικής ανάπτυξης, με ένα τεράστιο τουριστικό απόθεμα στο οποίο συμπεριλαμβάνεται: το πανέμορφο φυσικό περιβάλλον, η παγκόσμιας εμβέλειας πολιτιστική της κληρονομιάς, ο ήλιος και οι θάλασσές της, οι διατροφικές συνήθειες και η φιλική προς τους τουρίστες συμπεριφορά των Ελλήνων – που εκδηλώνεται στο πλαίσιο της πατροπαράδοτης φιλοξενίας – ως κληρονομιά από τον «Ξένιο Δία». Άλλωστε αυτό το απόθεμα, μπορεί να ερμηνεύσει κανείς για το πώς και το γιατί η Ελλάδα μέχρι το 2019 ανήκε στους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς: για τους Γερμανούς, Άγγλους, Γάλλους, Ιταλούς, Αυστριακούς αλλά και για άλλους Κεντροευρωπαίους και Βορειοευρωπαίους πολίτες – ταξιδιώτες. 

Στατιστικά Τουριστικά μεγέθη ενώ οι Επιχειρηματίες Τουρισμού προετοιμάζονται  

Είναι σε όλους γνωστό ότι το 2020, ήταν η χειρότερη χρονιά σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού και για την Ελλάδα. Τα έσοδα από τον τουρισμό – που αντιστοιχούν στο ένα πέμπτο της ελληνικής οικονομίας – καταποντίστηκαν στα τέσσερις δις ευρώ το 2020, από 18 δισ. το 2019. Και μοιραία η οικονομία συρρικνώθηκε πάνω από 8%, με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί το δυσβάσταχτο δημόσιο χρέος. Πιο συγκεκριμένα ο αριθμός των Βρετανών και Γερμανών τουριστών μειώθηκε το 2020  κατά 70% και 62% αντίστοιχα. 

Από την άλλη  η πανδημία στη χώρας των 10 εκατ. κατοίκων, έχει καταγράψει περίπου 7.000 θανάτους και βρισκόμαστε ξανά σε lockdown, μετά από μία αύξηση στα νέα κρούσματα, που ενέτεινε φυσικά την πίεση στο πληττόμενο και από την οικονομική κρίση σύστημα υγείας. Παρόλα αυτά η Χώρα μας: προετοιμάζει τις παραλίες της, στο να ανοίξει τα σύνορά της, με στόχο από τον Μάιο του 2021 να ανακάμψει Τουριστικά!! 

Οι Στάση  των Νησιωτών απέναντι στο Εμβόλιο και η Αξία των Πολιτιστικών Πόρων…

Αξίζει να επισημανθεί ότι οι κάτοικοι αρκετών ελληνικών νησιών έχουν εμβολιαστεί! Η Ελλάδα σκοπεύει να εμβολιάσει όλους τους εργαζόμενους στον τουρισμό μέχρι το καλοκαίρι και έπονται οι ευάλωτες ομάδες. Έτσι ανοίγει ο δρόμος στην επισκεψιμότητα, επειδή μεταξύ άλλων, οι πολιτιστικοί πόροι, καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα χαρακτηριστικών του τόπου μας (π.χ. αρχαία μνημεία και ερείπια, κάστρα, φρούρια και ιστορικές οικίες), στοιχεία βασισμένα σε ιστορικά γεγονότα και σε ιστορικά αντικείμενα (π.χ. μουσεία, περιοχές ιστορικής κληρονομιάς), αλλά και κατασκευές (κτήρια, οικήματα) σε ιστορικές πόλεις και κωμοπόλεις. 

Οι πολιτιστικοί πόροι περιλαμβάνουν ακόμα: τις θρησκευτικές δοξασίες και πεποιθήσεις, τα στοιχεία της εθνικότητας, άλλες όψεις του τρόπου ζωής ενός ιδιαίτερου πολιτισμού των ντόπιων κατοίκων, τα σπουδαία γεγονότα, τις τοποθεσίες όπου εξελίχθηκαν σημαντικά κοινωνικά γεγονότα (π.χ. γύρισμα διάσημων κινηματογραφικών ταινιών ή τηλεοπτικών σειρών). 

Προτεινόμενες Αναπτυξιακές Παρεμβάσεις

Εφόσον τα πράγματα εισέρθουν στην κανονικότητα, οι παρεμβάσεις θα πιστοποιούν μία αναπτυξιακή αλήθεια, που θα σχετίζονται με την πρότερη ιστορική διαδρομή, σε αντίθεση με την κρατούσα λογική ικανοποίησης του κυρίαρχου και αδηφάγου καταναλωτικού πνεύματος των μικροαστών κατοίκων των πόλεων και των αγροτικών οικισμών, όπως αυτές οι επιλογές εκφράζουν αναμφίβολα την αναγκαιότητα τόνωσης π.χ.  της ζωής στην ύπαιθρο. 

Πάντως σε όλες τις περιοχές υποδοχής Τουριστικού οφείλει να  διακηρύσσεται ο  σεβασμός στην «οικολογική και περιβαλλοντική ευαισθησία». Και φυσικά  η οικολογική ευαισθησία, δεν σημαίνει πόλεμο εναντίον ολίγων γεωργών,  κτηνοτρόφων και επιχειρηματιών της χώρας, αλλά πρέπει προσεχθεί η υπερχρήση λιπασμάτων, γεωργικών και κτηνοτροφικών φαρμάκων, η υπερβόσκηση με τα ζώα τους της χλωρίδας, τα παράνομα και αυθαίρετα οικήματα και τις βίλες, ή και για τις άλλου είδους βιομηχανικές και εμπορικές δραστηριότητες, που είναι επιβαρυντικές στο περιβάλλον. 

Δημοσιογράφος – Έφη Βαλίλα

Βιβλιογραφικές παραπομπές 

Δρ. Γεώργιος Στ. Έξαρχος  –  Δρ. Στέφανος Γ. Καραγιάννης, Αγροτουρισμός –   Μοχλός για την ανάπτυξη της υπαίθρου, Διδακτικό Εγχειρίδιο, ΚΤΕ  Κρήτης, 2004, σελ. 5 

Δρ Στέφανος Γ. Καραγιάννης – Δρ Γεώργιος Στ. Έξαρχος Τουρισμός: Τουριστική Οικονομία- Ανάπτυξη-Πολιτική, Κοινωνική Ευθύνη και Στοχασμοί, πρόλογος prof. dr. gerhard henning, τέως αντιπρύτανης, Πανεπιστημίου düsseldorf, εκδ. Κέντρο Τεχνολογικής Έρευνας Κρήτης, 2006, σελ. 17, 18

Γ. Έξαρχος είναι Δρ Οικονομικών Επιστημών, Επιστημονικός Συνεργάτης Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Κρήτης: Θέμα: Οικονομικός και Κοινωνικός Μετασχηματισμός Ορεινών Κτηνοτροφικών Κοινοτήτων -Το τέλος Του Κοινοτισμού και η Σύγχρονη Ανάπτυξη των Ορεινών Ζωνών- (Α-ΤΕΙ Κρήτης). 2007, σελ 8: [email protected]

Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ της Στερεάς Ελλάδας, περίοδος 2007-2013, Υπουργείο Οικονομικών, www.espa.gr. 

Ειρήνη Σωπασή:1 Δρ Πυργιώτης Λάμπρος2: Πολιτιστικές Δράσεις του Δήμου Φαιστού,  η περίπτωση του matala beach festival, [email protected]

Continue Reading

Trending