Connect with us

Οικογένεια

«Μεγαλώνοντας μαζί με τα παιδιά μας»

Τα Πρότυπα Εκπαιδευτήρια Θεσσαλονίκης βρίσκονται πάντα και με κάθε δυνατό τρόπο κοντά στην οικογένεια και στα παιδιά. Μέσα στο πλαίσιο της διαρκούς συνεργασίας σχολείου – οικογένειας, διοργανώνουμε για δέκατη τρίτη  συνεχή χρονιά τις «Απογευματινές συναντήσεις γονέων για τις ανάγκες και τους προβληματισμούς της σύγχρονης οικογένειας» με θέμα:

«Μεγαλώνοντας μαζί με τα παιδιά μας»

Στις συναντήσεις αυτές θα συζητήσουμε και θα αναλύσουμε θέματα καθημερινά που μας απασχολούν και μας προβληματίζουν σε σχέση με τον γνωστό – άγνωστο κόσμο των παιδιών μας.

Κάθε Δευτέρα ή Τετάρτη από τις 21 Φεβρουαρίου  έως και τις 9 Μαΐου 2018, από τις 18:30 έως τις 20:30 θα συναντιόμαστε στους χώρους των Εκπαιδευτηρίων μας, στους Ελαιώνες Πυλαίας, για να ακούσουμε καταξιωμένους ειδικούς επιστήμονες και να αφουγκραστούμε, να συζητήσουμε, να εκφράσουμε τις απορίες και τους ιδιαίτερους προβληματισμούς μας.

Πιστεύουμε ότι η συμμετοχή και η συνεργασία σας θα συμβάλλει στη βελτίωση της ζωής, της ανάπτυξης και της συμπεριφοράς των παιδιών μας.

 

Παρακαλούμε δηλώστε εγκαίρως συμμετοχή στη Γραμματεία του Σχολείου

στο τηλέφωνο 2310 300002 ή στο email: seminaria@protypa.gr

https://www.protypa.gr/frontend/article.php?aid=58&cid=74

 

Παρατηρήσεις:

  • Τα σεμινάρια είναι δωρεάν και απευθύνονται σε όλους τους γονείς της πόλης μας
  • Δυνατότητα συμμετοχής σε όσες από τις συναντήσεις επιθυμείτε
  • Ο αριθμός των συμμετεχόντων είναι περιορισμένος
  • Τις ώρες των συναντήσεων υπάρχει δυνατότητα δημιουργικής απασχόλησης των παιδιών στον χώρο του σχολείου

 

Πρόγραμμα Σεμιναρίων 2018

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ

  • Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου 18:30 – 20:30

Αφήνοντας ανοιχτά τα μονοπάτια της επιτυχίας των παιδιών μας

Πώς η ψυχική ανθεκτικότητα θα αποτελέσει ένα διαρκές δώρο στα παιδιά μας

Η αντιμετώπιση «άβολων» ή «δυσμενών» καταστάσεων αλλά ακόμη και η αποτυχία αποτελούν μέρος της φυσικής εξέλιξης όλων των ανθρώπων. Η υπερπροστασία μαζί με τον φόβο της αποτυχίας υπονομεύουν την ανεξαρτησία και την αυτονομία των παιδιών μας. Γιατί είναι σημαντικό να αφήνουμε ανοιχτά τα μονοπάτια της επιτυχίας των παιδιών μας; Ποια είναι η ανάγκη των παιδιών να δοκιμάζουν καινούρια πράγματα για να εξερευνήσουν τα όριά τους;

 

Πρόγραμμα Σεμιναρίων 2018

ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ

  • Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου 18:30 – 20:30

Αφήνοντας ανοιχτά τα μονοπάτια της επιτυχίας των παιδιών μας

Πώς η ψυχική ανθεκτικότητα θα αποτελέσει ένα διαρκές δώρο στα παιδιά μας

Η αντιμετώπιση «άβολων» ή «δυσμενών» καταστάσεων αλλά ακόμη και η αποτυχία αποτελούν μέρος της φυσικής εξέλιξης όλων των ανθρώπων. Η υπερπροστασία μαζί με τον φόβο της αποτυχίας υπονομεύουν την ανεξαρτησία και την αυτονομία των παιδιών μας. Γιατί είναι σημαντικό να αφήνουμε ανοιχτά τα μονοπάτια της επιτυχίας των παιδιών μας; Ποια είναι η ανάγκη των παιδιών να δοκιμάζουν καινούρια πράγματα για να εξερευνήσουν τα όριά τους;

Λάμπα Πόπη, MSc Αναπτυξιακή Νευροψυχολογία, Σχολική Σύμβουλος Προτύπων Εκπαιδευτηρίων Θεσσαλονίκης

 

  • Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 18:30 – 20:30

Γονείς και παιδιά σε on line σύνδεση

Τεχνολογία στα παιδιά: Προνόμιο ή Δικαίωμα σε κάθε ηλικία; Επιτρέπω στο παιδί μου χρήση της τεχνολογίας πίσω από κλειστή πόρτα; Ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για την ενασχόληση με τα  μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πότε αυτά αποτελούν εμπόδιο στην κοινωνικοποίηση του παιδιού; Πώς μπορώ να καταλάβω ότι το παιδί μου είναι εθισμένο στην τεχνολογία; Είναι αργά να βάλω όρια στο παιδί μου ως προς τη χρήση της; Μπορούμε να ζήσουμε χωρίς το διαδίκτυο;

Αθανάσιος Κανάκης, Ψυχολόγος ΕΛ.ΑΣ

ΜΑΡΤΙΟΣ

  • Τετάρτη 7 Μαρτίου 18:30 – 20:30

Παίζοντας και με τα εμπορευματοποιημένα παιχνίδια «μόδας»

Τα παιχνίδια που προβάλλονται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης είναι τα αγαπημένα των μικρών παιδιών, μέρος της καθημερινής ζωής και των δραστηριοτήτων τους με τους συνομηλίκους. Τα παιχνίδια «μόδας», ενώ πληρούν για τα παιδιά την προϋπόθεση της ευχαρίστησης και της διασκέδασης, προκαλούν σύγχυση στους γονείς σχετικά με τα κριτήρια με τα οποία ορίζεται ένα παιχνίδι ως «καλό».

Θα προσεγγίσουμε τη θέση αυτών των παιχνιδιών στη ζωή των παιδιών, επισημαίνοντας τη σημασία τους και θα αναδείξουμε τις μαθησιακές ευκαιρίες που παρουσιάζουν.

Κακανά Δόμνα-Μίκα, Καθηγήτρια, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

  • Δευτέρα 12 Μαρτίου  18:30 – 20:30

Κι αν σου τύχει; Πρώτες βοήθειες

Τι μπορούμε να κάνουμε όταν ένας συνάνθρωπός μας  χρήζει άμεσης βοήθειας; Να τον πλησιάσω; Μήπως να μην παρέμβω; Πώς μπορώ να κρατήσω την ψυχραιμία μου; Πώς θα αντιμετωπίσουμε προβλήματα, όπως απώλεια αισθήσεων, πνιγμονή, αιμορραγίες- ρινορραγία, εγκαύματα, τσιμπήματα, έμφραγμα, εγκεφαλικό και επιληπτική κρίση.

Οργάνωση κυτίου Πρώτων Βοηθειών. Πώς μπορώ να γίνω πάροχος Πρώτων Βοηθειών; Από τι ηλικία μπορούν να εκπαιδευτούν τα παιδιά;

Ζιώγα Χριστίνα, Ιατρός Κυτταρολόγος, MSc MIAC, Εκπαιδεύτρια Πρώτων Βοηθειών

  • Δευτέρα 19 Μαρτίου 18:30 – 20:30
  • Πώς αναπτύσσεται ο λόγος του παιδιού.

Η εξέλιξη της λειτουργίας του προφορικού λόγου στο παιδί από την προγλωσσική μέχρι τη γλωσσική ανάπτυξη; Ποια είναι τα αναμενόμενα στάδια, από ποιους παράγοντες εξαρτάται και πώς μπορεί να συνδράμει  σ’ αυτό το οικογενειακό περιβάλλον; Πότε αρχίζουμε να ανησυχούμε και πώς συνδέεται η γλωσσική ανάπτυξη με την περεταίρω  εξέλιξη του παιδιού τόσο στο κοινωνικό όσο και στο σχολικό πλαίσιο;

Μιχάλης Τόσκας, Λογοθεραπευτής – Ειδ. Παιδαγωγός,Επιστημονικός υπεύθυνος του Κέντρου Θεραπευτικής Αγωγής των Διαταραχών του Λόγου και Ψυχοθεραπείας «Διάλογος»

 

  • Μαθαίνω να διαβάζω ή διαβάζω για να μάθω;

Η σημασία της όρασης

Μπορείτε να διαβάσετε με κλειστά μάτια; Κι όμως πολύ συχνά θεωρούμε δεδομένη την όραση, την πολύτιμη αυτή αίσθηση.

40% των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες πιθανόν να έχουν κάποιο πρόβλημα στη λειτουργία της όρασης, παρόλο που βλέπουν 10 στα 10 και δε χρειάζονται γυαλιά. Η εμπλοκή της όρασης στη μαθησιακή διαδικασία και το πώς αυτή επηρεάζει την ανάγνωση, την αντιγραφή, την ορθογραφία, τη συγκέντρωση, την κατανόηση.

Μαρία Ταρασούδη, MSc Συμπεριφορική – Νευροαναπτυξιακή Οπτομέτρης

  • Δευτέρα 26 Μαρτίου  18:30 – 20:30

Πώς με την προσέγγιση της «Ήρεμης Δύναμης» μπορούν να βελτιωθούν οι σχέσεις μέσα στην οικογένεια

Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μπορεί κάποιες φορές να φτάσουν στο σημείο να μην ξέρουν πλέον πώς να απαντήσουν στις αρνητικές συμπεριφορές των παιδιών. Συχνά περιγράφουν ότι δεν αντέχουν άλλο, πιστεύουν ότι τίποτα δεν μπορεί να δώσει λύση και αισθάνονται ηττημένοι προκαταβολικά όταν χρειαστεί να αντιμετωπίσουν μία σύγκρουση. Η προσέγγιση της «Ήρεμης Δύναμης» προτείνει απαντήσεις, ώστε να καταφέρουν οι ενήλικες να βγουν από αυτή τη δύσκολη θέση και να επανακτήσουν τον ρόλο τους  απέναντι στο παιδί με μη βίαια μέσα.

Δημήτρης Φιλοκώστας, Ψυχίατρος Παιδιών και Εφήβων, Οικογενειακός Θεραπευτής

ΑΠΡΙΛΙΟΣ

 

  • Τετάρτη 18 Απριλίου 18:30 – 20:30

Μαθησιακό Προφίλ: Αντιμετωπίζοντας τις δυσκολίες στη μάθηση με σεβασμό στην αυτοεκτίμηση και στη μοναδικότητα του παιδιού

Ποιες είναι οι διαστάσεις της μάθησης; Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να αξιοποιήσουν το δυναμικό τους; Τι διερευνά το μαθησιακό προφίλ; Πώς συμβάλλει η διερεύνηση της μοναδικότητας του κάθε παιδιού στην καλυτέρευση της σχέσης με τον ίδιο του τον εαυτό, τον γονιό και τους εκπαιδευτικούς;

Η αρχή στην οποία βασίζεται η προσέγγιση του μαθησιακού προφίλ είναι ότι όλοι είμαστε ικανοί να μάθουμε, αρκεί να μας δώσουν την πληροφορία έτσι όπως είναι φτιαγμένο το μυαλό μας να τη λάβει.

Χρυσάνθη Κωστάρα, Σύμβουλος Μαθησιακού Προφίλ & Επαγγελματικού Προσανατολισμού

  • Τετάρτη 25 Απριλίου 18:30 – 20:30

Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό – Προτάσεις για την ομαλή προσαρμογή του μαθητή στο νέο σχολικό περιβάλλον

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αυξημένο ενδιαφέρον από τους ειδικούς στο θέμα της μετάβασης των παιδιών από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό. Πόσο σημαντική θεωρείται πλέον η κοινωνική και η συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού ως παράγοντας της προσαρμοστικότητάς του στο νέο περιβάλλον; Τι χρειάζεται να γνωρίζουν οι γονείς και ποιος ο ρόλος τους σε αυτή τη σημαντική στιγμή του παιδιού;

  • Στέλλα Λύκου, Διευθύντρια του Νηπιαγωγείου των Προτύπων Εκπαιδευτηρίων Θεσσαλονίκης
  • Νίκος Πανουργιάς, Διευθυντής του Δημοτικού σχολείου των Προτύπων Εκπαιδευτηρίων Θεσσαλονίκης
  • Πόπη Λάμπα, MSc Αναπτυξιακή Νευροψυχολογία, Σχολική Σύμβουλος Προτύπων Εκπαιδευτηρίων Θεσσαλονίκης

 

  • Δευτέρα 30 Απριλίου 18:30 – 20:30

Εγώ, εσύ, εμείς – Δεσμοί αγάπης, προσκόλλησης και ευθύνης στην εξέλιξη της οικογένειας

Η οικογένεια αποτελεί δομικό στοιχείο στην εξέλιξη του καθενός και μπορεί να καθορίσει το ποιοι είμαστε. Η δυναμική της οικογένειας αλλάζει καθώς όλα τα μέλη της αλλάζουν και αλληλοεπηρεάζονται. Τι μπορούμε να περιμένουμε; Υπάρχει κάποια «μαγική συνταγή» οικογενειακής ευτυχίας;

Λάμπα Πόπη, MSc Αναπτυξιακή Νευροψυχολογία, Σχολική Σύμβουλος Προτύπων Εκπαιδευτηρίων Θεσσαλονίκης

ΜΑΪΟΣ

  • Τετάρτη 2 Μαΐου 18:30 – 20:30

Είναι ο χρόνος που ξόδεψες για το τριαντάφυλλό σου που το κάνει τόσο σημαντικό

Βιωματικό Εργαστήριο Αυτογνωσίας μέσω Εικαστικής Έκφρασης (Art Therapy)

Πόσο χρόνο αφιερώνουμε για κάτι ή κάποιον που παίζει σημαντικό ρόλο στη ζωή μας; Είναι αρκετός; Είναι ποιοτικός; Πώς μπορούμε να βρούμε τρόπους να διαφυλάσσουμε ό,τι αγαπάμε; Τι είναι η αγάπη; Τι είναι η εξάρτηση;

Ελένη Πάλλη, εικαστικός-παιδαγωγός, MSc Art Therapy, καθηγήτρια εικαστικής αγωγής Προτύπων Εκπαιδευτηρίων Θεσσαλονίκης

  • Τετάρτη 9 Μαΐου 18:30 – 20:30

Πώς σχετίζομαι με τους ανθρώπους – Εγώ και οι άλλοι. Τι είδους σχέσεις δημιουργούμε; Τι βοηθάει στη σχέση μας με τους άλλους;

Βιωματικό Εργαστήριο Αυτογνωσίας μέσω Εικαστικής Έκφρασης (Art Therapy)

Ο καθένας μας είναι διαφορετικός. Σεβόμαστε αυτή τη μοναδικότητα αλλά συγχρόνως κάνουμε προσπάθειες να ανακαλύψουμε την αρμονική συνύπαρξη και συνεργασία με άλλους ανθρώπους.

Art Therapy – Αυτογνωσία μέσω τέχνης: Βασίζεται στη δύναμη της Εικαστικής Έκφρασης ως μέσου επικοινωνίας και έκφρασης. Δεν απαιτείται κανένα ιδιαίτερο ταλέντο στη ζωγραφική, παρά μόνο προσωπική θέληση.

Ελένη Πάλλη, εικαστικός-παιδαγωγός, MSc Art Therapy, καθηγήτρια εικαστικής αγωγής Προτύπων Εκπαιδευτηρίων Θεσσαλονίκης

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Οικογένεια

Η Caresma αλλάζει το τοπίο της φροντίδας  ηλικιωμένων ανθρώπων, με σύμμαχο την εκπαίδευση & τεχνολογία.

Η νέα πλατφόρμα εκπαιδεύει φροντιστές και τους συνδέει με οικογένειες, με ταχύτητα και ασφάλεια. 

Η Caresma επαναπροσδιορίζει τη φροντίδα των ηλικιωμένων, εκπαιδεύοντας επαγγελματίες φροντιστές, σε διεθνή πρότυπα, στη χώρα μας και (προσεχώς) διεθνώς. Αξιοποιώντας τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης, με τον άνθρωπο στο επίκεντρο, εκπαιδεύει ουσιαστικά και ελέγχει αυστηρά φροντιστές για κάθε οικογένεια. Το όνομα δεν είναι τυχαίο: Caresma, από την αγγλική λέξη “care” (φροντίδα) και την ελληνική λέξη “χάρισμα” – η φροντίδα είναι χάρισμα, και η σωστή, επαγγελματική φροντίδα είναι ανεκτίμητη.

Η ιδανική φροντίδα κατ οίκον, με μερικά κλικ, μια «αγκαλιά» για εκείνους που την έχουν ανάγκη.

Όταν οι ρόλοι αντιστρέφονται και οι γονείς μας γίνονται αυτοί που χρειάζονται στήριξη, η αγωνία είναι μία: Ποιός θα τους φροντίσει όπως τους αξίζει; Η Caresma δημιουργήθηκε για αυτόν ακριβώς τον λόγο. Οι υπηρεσίες της πλατφόρμας αγγίζουν εκατοντάδες οικογένειες, σε πρώτη φάση στην περιοχή της Αττικής, σε μια αγορά όπου η ποιότητα και η εμπιστοσύνη ήταν η εξαίρεση, όχι ο κανόνας. 

Από την υποστήριξη σε καθημερινές ανάγκες, όπως βοήθεια στο σπίτι, διατροφή, επίβλεψη φαρμακευτικής αγωγής και προσωπική υγιεινή ή παρέα, ως την επαγγελματική φροντίδα διαφόρων παθήσεων, κινητικών προβλημάτων, καθώς και την παροχή ψυχολογικής υποστήριξης και διαχείρισης κρίσεων,). Η Caresma δημιουργεί γέφυρες φροντίδας, προσφέροντας στους ανθρώπους τη δυνατότητα να ζουν με αξιοπρέπεια και σιγουριά. 

Οι φροντιστές του δικτύου συμμετέχουν σε ψυχομετρική αξιολόγηση, υποβάλλονται σε πολλαπλές συνεντεύξεις και λαμβάνουν πλήρη εκπαίδευση. Έτσι, δημιουργείται ένα δίκτυο με το 1% των καλύτερων φροντιστών της αγοράς, που προσφέρουν φροντίδα με υπευθυνότητα και συνέπεια. Μέσω ετήσιας συνδρομής, η Caresma παρέχει φροντιστές από το δίκτυό της για όλη τη διάρκεια του έτους,  ώστε οι οικογένειες να απολαμβάνουν συνεχή, επαγγελματική κάλυψη ανα πάσα στιγμή.

Μια ουσιαστική επαγγελματική διαδρομή, στον κόσμο της φροντίδας

Η Caresma δεν στηρίζει μόνο τους ηλικιωμένους αλλά και εκείνους που επιλέγουν να σταθούν δίπλα τους. Πίσω από κάθε φροντιστή υπάρχει μια ιστορία: άνθρωποι με ενσυναίσθηση, εμπειρίες και την ανάγκη να προσφέρουν ουσιαστικά μέσα από την επαγγελματική τους πορεία. Η Caresma δίνει στους ανθρώπους αυτούς τον χώρο να ανθίσουν, προσφέροντάς τους δίκαιες ευκαιρίες, εκπαίδευση και στήριξη, σε ένα περιβάλλον που καλλιεργεί την επαγγελματική εξέλιξη.

Ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης

Η τεχνητή νοημοσύνη ενισχύει την ταχύτητα και την υψηλή ποιότητα φροντίδας. Οι οικογένειες περιγράφουν αναλυτικά τις ανάγκες τους και η Caresma, με τη βοήθεια της τεχνολογίας, εντοπίζει τους ιδανικούς φροντιστές, προσφέροντας εξατομικευμένες λύσεις για κάθε ενδιαφερόμενο. 

Φροντίδα δεν σημαίνει απλώς παροχή βοήθειας. Σημαίνει να δημιουργείς ένα αίσθημα ασφάλειας, να προσφέρεις ποιότητα ζωής με ταχύτητα και ευκολία.  Μέσω της νέας πλατφόρμας η πρόσβαση σε ποιοτική περίθαλψη και ουσιαστική υποστήριξη για τα αγαπημένα μας πρόσωπα γίνεται πλέον ευκολότερη, καθιερώνοντας ένα νέο, υψηλών προδιαγραφών πρότυπο φροντίδας που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της κοινωνίας.

Ο Χριστόδουλος Ασπρομάλλης, co-Founder & CEO δήλωσε σχετικά «Για εμάς είναι αυτονόητο πως κάθε άνθρωπος αξίζει να ζει με αξιοπρέπεια και ασφάλεια, ανεξαρτήτως ηλικίας. Είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι καταφέρνουμε να επαναπροσδιορίσουμε την φροντίδα και να ενώσουμε τους ανθρώπους που χρειάζονται υποστήριξη με τους καταλληλότερους φροντιστές. Η τεχνολογία μάς επιτρέπει να προσφέρουμε προσωποποιημένες υπηρεσίες, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα την αξιοπιστία, τη διαφάνεια και τη συνέπεια στην ποιότητα της φροντίδας. Στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε ότι όλοι έχουν τη φροντίδα που χρειάζονται, τη στιγμή που τη χρειάζονται.»

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφτείτε το caresma.com

Σχετικά με την Caresma: 

Η Caresma είναι η νέα ψηφιακή πλατφόρμα που επαναπροσδιορίζει τη φροντίδα των ηλικιωμένων υιοθετώντας διεθνή πρότυπα, με εκπαιδευμένους και αυστηρά ελεγμένους φροντιστές. Αξιοποιώντας τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης, πάντα με τον άνθρωπο στο επίκεντρο, βρίσκει τους ιδανικούς φροντιστές για κάθε οικογένεια. 

Continue Reading

Ψυχολογία

Τα προβλήματα του σώματος ως δείκτης των ψυχολογικών μας υπεκφυγών…

Το σώμα είναι κάτι το θαυμαστό. Αποτελεί το ζωώδες κομμάτι μας με το ζωώδη εγκέφαλό του και τα δικά του ζωώδη ένστικτα και αισθήματα . Όπως συμβαίνει με όλα τα’ άλλα ζώα, έτσι και το ανθρώπινο σώμα είναι ανίκανο για έλλειψη εντιμότητας. Αυτό το απλό γεγονός προκαλεί σ’ εμάς τις ανθρώπινες υπάρξεις ατέλειωτα προβλήματα. Στην πραγματικότητα, τα προβλήματα αυτά δεν πηγάζουν τόσο από το σώμα, που είναι ανίκανο να πει ψέματα, όσο από την προσωπικότητα, που έχει αναπτύξει μια ιδιαίτερη ικανότητα να το κάνει.

Η κατάσταση του σώματός μας μπορεί να μας επισημάνει κάποια πηγή συγκινησιακού ή νοητικού στρες την οποία αγνοούμε. Και επειδή θα επιθυμούσαμε, αν είναι δυνατόν, να την αγνοήσουμε ή να την αποφύγουμε, η καταπόνηση του σώματος εξυπηρετεί δύο σκοπούς :  αφενός μας χτυπάει το καμπανάκι ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα που απαιτεί ν’ ασχοληθούμε μαζί του και, αφετέρου, κάνει τις συνέπειες των προσπαθειών μας να αρνηθούμε αυτό το γεγονός εξαιρετικά οδυνηρές, με αποτέλεσμα να πληρώνουμε πολύ ακριβά την αναβλητικότητά μας.

Μέσα ακριβώς από αυτά τα συμπτώματα που εμφανίζει, το σώμα μας μπορεί να μας υποδείξει όλα όσα προσπαθούμε να αρνηθούμε.

Το φυσικό μας σώμα , χωρίς να καταφεύγει σε οποιουδήποτε είδους αξιολογήσεις, αντιδρά με καθαρό ένστικτο προκαλώντας μας, στη συνέχεια, δυσκολίες. Κοκκινίζει, χλομιάζει, οι κόρες των ματιών διαστέλλονται, τα δόντια χτυπάνε, το σαγόνι σφίγγεται, τα χέρια ιδρώνουν. Το σώμα μας ταπεινώνει ή μας εξαντλεί με τρεμούλες ή λιποθυμίες. Χωρίς ίχνος δισταγμού , εκθέτει στους πάντες τις σεξουαλικές μας διεγέρσεις, τους φόβους μας, την αμηχανία ή το θυμό μας, ή οποιαδήποτε άλλη αντίδραση  που το σκεπτόμενο, κριτικό κομμάτι μας προσπαθεί τόσο σκληρά να κρύψει.

Βέβαια, δεν έχουν όλες οι σωματικές αδιαθεσίες κάποια ψυχολογική αιτία. Όμως, αυτό ισχύει για τις περισσότερες. Και όταν συμβαίνει συχνά κάτι τέτοιο, τότε αυτό που επιθυμούμε είναι να «διορθωθεί» το σώμα. Να ανακουφιστεί δηλαδή ο πόνος με ιατρική βοήθεια –χάπια, εγχείρηση, βελονισμό ή άλλες προσεγγίσεις- επειδή δεν είμαστε πρόθυμοι ν’ αναγνωρίσουμε ότι η βαθύτερη, μη σωματική, πηγή του πόνου είναι εκείνη που ζητάει την προσοχή μας.

Η άγνοια  ή η άρνηση μιας τέτοιας, μη σωματικής, πηγής μπορεί, τελικά, να διευκολύνει την ανάπτυξη ακόμα πιο σοβαρών σωματικών προβλημάτων.

Το σώμα μας τελικά είναι πιο συντονισμένο με τις επιλογές μας απ’ όσο εμείς συνειδητοποιούμε. Το σώμα επαναστατεί όταν παρασυρόμαστε πέρα από αυτό που είναι σωστό για εμάς. Και πληρώνει ένα τίμημα για το άγχος που προκαλούν οι επιλογές μας. Κάνοντας αυτό που του ζητάμε, ακόμα και όταν επαναστατεί, παραδόξως, είναι ο υπηρέτης της ψυχής μας.

Έτσι, διάφορες αρρώστιες, τραυματισμοί ή η σωματική εξάντληση μπορούν να μας υπηρετήσουν όταν στην προσπάθειά μας ν’ αγνοήσουμε τις εξουθενωτικές καταστάσεις που υπάρχουν στη ζωή μας, δεν αντιμετωπίζουμε τον εαυτό μας με την απαραίτητη εντιμότητα.

Γι’ αυτό ας πλησιάσουμε το σώμα μας απαλά, ευγενικά, καθησυχαστικά και ας αφουγκραστούμε τη σοφία του.

Αναστασία Μουστάκα

Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια.    

Continue Reading

Ψυχολογία

Κρίση πανικού… συμβαίνει συχνά;

Ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν πολλοί άνθρωποι στις μέρες μας είναι η κρίση πανικού. Λόγω των προβλημάτων που συσσωρεύουν μέσα τους συχνά έχουν ξεσπάσματα φόβου και άγχους.

Η διαταραχή πανικού (κρίση πανικού) είναι από τις πιο συχνές ψυχικές παθήσεις της σύγχρονης κοινωνίας και ανήκει στο φάσμα των αγχωδών διαταραχών. Το άτομο που υποφέρει από διαταραχή πανικού παρουσιάζει αιφνίδια και απρόσμενα επεισόδια έντονου φόβου και άγχους. Τα επεισόδια αυτά ονομάζονται κρίσεις πανικού και η διάρκεια τους είναι συνήθως μερικά λεπτά. Εκδηλώνονται χωρίς καμία προειδοποίηση και η αιτία έναρξης τους μπορεί να μην είναι γνωστή και προφανής στο άτομο.

Οι κρίσεις πανικού εκδηλώνονται σε όλες τις ηλικίες. Η συχνότητα εκδήλωσης της πρώτης κρίσης πανικού είναι μεγαλύτερη μεταξύ 20 και 40 ετών, παρόλο που τα τελευταία χρόνια έχουμε και εκδήλωση σε μικρότερες ηλικίες, ακόμη και σε παιδιά. Στις γυναίκες η διαταραχή είναι 2 έως 3 φορές συχνότερη σε σύγκριση με τους άνδρες.

Η κρίση πανικού αποτελεί μια περίοδο έντονου φόβου – τρόμου που εμφανίζεται απροσδόκητα χωρίς την παρουσία κάποιου φανερού ερεθίσματος και συνοδεύεται από μια ποικιλία σωματικών και γνωστικών συμπτωμάτων. Τα κύρια συμπτώματα είναι το αίσθημα έντονου διάχυτου φόβου για το άτομο, αίσθημα απώλειας του ελέγχου, επέλευσης τρέλας, πανικός και τρόμος, ταχυκαρδία, έντονη εφίδρωση, έντονο αίσθημα δύσπνοιας – πνιγμού, αίσθημα αστάθειας ή ζάλης, φόβος επερχόμενου θανάτου.

Λόγω της έντασης και της ποικιλίας που έχουν τα σωματικά συμπτώματα της περισσότερες φορές τα άτομα επισκέπτονται πολλούς γιατρούς και στρέφονται σε ιατρικές εξετάσεις και διαγνώσεις, και τους δημιουργείται τη πεποίθηση ότι πάσχουν από κάτι σοβαρό. Από άποψη φυσιολογίας οι κρίσεις πανικού δεν είναι επικίνδυνες για τα άτομα, δηλαδή το άτομο δεν πεθαίνει αυτό που φοβάται ότι θα του συμβεί. Παρόλα αυτά ο οργανισμός επιβαρύνεται από την συνεχή ένταση και επιπλέον είναι πολύ επιβαρυντικές για τους ανθρώπους γιατί μπαίνουν σε μια κατάσταση που συνεχώς δοκιμάζονται τα όρια και οι αντοχές τους. Ένα άλλο βασικό συνοδό χαρακτηριστικό των κρίσεων πανικού είναι ο φόβος και το άγχος που τα άτομα αναπτύσσουν ότι η κρίση θα επαναληφθεί. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που στους ανθρώπους που υποφέρουν αναπτύσσεται κοινωνική απόσυρση, αποφεύγουν τον συνωστισμό, την συναναστροφή με πολλούς ανθρώπους και τα πολύβουα μέρη ενώ κάποιες φορές οδηγούνται και στην αγοραφοβία.

Πως αντιμετωπίζεται η διαταραχή πανικού;

Το ερώτημα απαντάται με σαφήνεια θετικά. Υπάρχουν ψυχοθεραπευτικές μέθοδοι και τεχνικές που ενισχύουν θετικά το άτομο και του παρέχουν βοήθεια σε πρώτη φάση να ελέγξει τις κρίσεις και κατόπιν να απαλλαγή από το πρόβλημα. Ευρέως διαδεδομένες και αποτελεσματικές στην θεραπεία των κρίσεων πανικού είναι η γνωστική – συμπεριφοριστική θεραπεία και η συστημική, καθώς και πολλές άλλες ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις. Είναι πολύ σημαντικό για τα άτομα που υποφέρουν από την διαταραχή πανικού να ζητούν εξειδικευμένη βοήθεια ώστε να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα των κρίσεων που έχει αρνητικές συνέπειες στην καθημερινή λειτουργικότητα και επιδρά αρνητικά στην ποιότητα ζωής τους. Το βασικό μήνυμα είναι ότι το πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπιστεί και η αναζήτηση βοήθειας είναι το πρώτο και πιο ουσιαστικό βήμα για την επίλυση του. Η διαταραχή πανικού είναι από τις πιο συχνές ψυχικές παθήσεις της σύγχρονης κοινωνίας και ανήκει στο φάσμα των αγχωδών διαταραχών. 


Βασιλική Λιάφου – Ψυχοθεραπεύτρια

Continue Reading

Trending