Connect with us

Οικογένεια

Παιχνίδι – δώρο ζωής και ομαλής ανάπτυξης των παιδιών μας

Παιχνίδι! Τι σημάνει αυτή η λέξη; Ποια τα όρια στο παιχνίδι των μικρών μας πρωταγωνιστών ; Μπορούμε να ονομάσουμε παιχνίδι , κάποια οργανωμένη δραστηριότητα του παιδιού μας;

Σαν ενεργή παιδαγωγός & μητέρα δυο παιδιών νιώθω έντονη την ανάγκη να αφιερώσω ένα άρθρο μου στην πολύτιμη αξία του παιχνιδιού στις ζωές των παιδιών μας. Αν και επίσημος όρος για τη λέξη παιχνίδι δεν υπάρχει. Το παιχνίδι, είναι ο ακρογωνιαίος λίθος κατάκτησης των γλωσσών , των αξιών & των πολιτισμών μας . Οι τελευταίες έρευνες μας αποδεικνύουν ότι παιδιά και μεγάλοι χρειαζόμαστε τη μαγεία του ελεύθερου παιχνιδιού για να αναπτύξουμε τις κοινωνικές , γνωστικές & άλλες δεξιότητες μας, αλλά & τη συναισθηματική μας ευτυχία.
Ορισμένοι γονείς μην έχοντας σαφή εικόνα για την πολύτιμη αξία του παιχνιδιού στη ζωή του παιδιού τους προσπαθούν να του το στερήσουν προσθέτοντας εξτρά υποχρεώσεις στο καθημερινό πρόγραμμα του πχ. Λέει ένας πατέρας στον 5 χρόνο γιο του: «Ας γραφτείς στο μπάσκετ, να μάθεις κάτι εποικοδομητικό από το να παίζεις με τις ώρες στην πιλοτή του σπιτιού μας»
Η γηραιά ήπειρος αντιμετωπίζει την τελευταία 15ετία πλήθος προκλήσεων σε κοινωνικό, περιβαλλοντολογικό αλλά & οικονομικό επίπεδο. Όλα αυτά συντελούν στο να δημιουργούνται πολύ συχνά στα οικογενειακά μας περιβάλλοντα στρεσογόνες καταστάσεις , ενώ παράλληλα τα εκπαιδευτικά μας συστήματα όλο και παροχούν τις ευκαιρίες μας. Αποτέλεσμα σε όλα αυτά είναι ότι το ελεύθερο παιχνίδι των παιδιών μας καθώς και η ομαλές συνθήκες της παιδικής ανάπτυξης τους να βρίσκονται πράγματι σε απειλή πολύ συχνά
Κάποιες δυτικές χώρες δίνουν έμφαση στο να δημιουργούν πλούσιο & διεγερτικό περιβάλλον με υποστήριξη και ενθάρρυνση , που ωθεί το παιδί να πειραματιστεί όλο και με περισσότερα πράγματα, να παίξει να αναγνωρίσει και να μάθει μέσα από τα λάθη του. Κάποιες άλλες, δίνουν έμφαση στην πρώιμη γνώση των μικρών παιδιών αυτή που θα τα φέρει από πολύ μικρά σε επαφή με τις οργανωμένες γνωστικές , αριθμητικές, γλωσσικές & άλλες δεξιότητες με αποτέλεσμα να γίνεται όλο και πιο περιορισμένος ο χρόνος των μικρών μας πρωταγωνιστών, για δημιουργικό παιχνίδι.
Σε μια μεγάλη έρευνα που έκανε το Πανεπιστημίο του Cambridge, με τον κορυφαίο καθηγητή D. Writebread καταλήγουν πως για να διασφαλίσουμε την υγιή, κοινωνική, νοητική & συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών μας, ειδικά των μικρών παιδιών της προσχολικής ηλικίας, θα πρέπει να τους διαμορφώνουμε ευκαιρίες & συνθήκες ελεύθερου παιχνιδιού μέσα στο καθημερινό τους πρόγραμμα.
Από τα πρώτα αρχαιολογικά ευρήματα της ιστορίας του ανθρωπίνου είδους , από ανασκαφές σε κομβικά ιστορικά σημεία καθώς και μέσα από μελέτες ανθρωπολόγων & κοινωνιολόγων βλέπουμε ξεκάθαρα ότι το παιχνίδι αποτελεί το σημαντικότερο το κοινό χαρακτηριστικό των παιδιών όλων των ανθρώπινων κοινωνιών. Τα είδη παιχνιδιών διαφέρουν ανάλογα με τις νοοτροπίες & τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες της κάθε εποχής & κοινωνίας.

Οι Ευρωπαϊκές στρεσογόνες μεγαλουπόλεις μας, που αποχωρίζουν τον άνθρωπο από τη φύση, λόγο των πιεσμένων προγραμμάτων της καθημερινότητας των αστών κατοίκων τους, ξεχνούν να ψάξουν για εναλλακτικούς τρόπους παιχνιδιού των παιδιών μας . Οι πολίτες φοβούνται το χάσιμο χρόνου, ζουν καθημερινή ένταση,θέτουν άλλωστε όλοι αυξημένους στόχους ενώ η εκπαιδευτική κοινότητα ακολουθεί το μοτίβο & συναινεί στην πρώιμη οργανωμένη μάθηση των μικρών μας παιδιών δίνοντας δευτερεύοντα ρόλο στο παιχνίδι τους.
Σε όλα τα όντα του πλανήτη μας όμως , παρατηρούμε την ανάγκη για το παιχνίδι , στα πρωτεύοντα ζωντανά το φυσικό παιχνίδι συμβαίνει με αδρό τρόπο όπως το πάλεμα, στα θηλαστικά βλέπουμε να παίζουν με αντικείμενα & στους ανθρώπους να κάνουν συμβολικό ή σύνθετο παιχνίδι, να έχουνε καλλιτεχνικές εκφράσεις & να στήνουν παιχνίδια ρόλων με υποβολές, δοκιμές, υπερβολές .Σε αντίθεση με τις εργασίες μας , που πρέπει να χρησιμοποιούμε εργαλεία ή συγκεκριμένα μηχανήματα ή προγράμματα για να τις ολοκληρώσουμε, στο παιχνίδι είμαστε ελεύθεροι να δοκιμάζουμε νέες δράσεις, νέα υλικά & συμπεριφορές, να αλλάζουμε τη σειρά των κινήσεων μας, να βιώνουμε την υπερβολή, να συνδυάζουμε , να επαναλαμβάνουμε διαφοροποιώντας την δραστηριότητα του παιχνιδιού μας κλπ. Μέσα από το παιχνίδι μπορούμε να επιλύσουμε προβλήματα μας που αφορούν κοινωνικά, γνωστικά αλλά & συναισθηματικά ζητήματα της καθημερινότητας μας  Η σχέση των παιδιών μας με το συμβολικό παιχνίδι είναι δυναμική, Οι ερευνητές αποδεικνύουν ότι με παιχνίδια προσποίησης τα παιδιά βιώνουν συναισθηματική ευτυχία και ισορροπία καθώς εκτονώνονται με τον τρόπο αυτό.
Ο Ρώσος Vygotsky το 1970, έγραψε τις απόψεις του για τη διαδικασία της δημιουργικής μάθησης, που επηρέασαν πολύ τους άλλους ερευνητές πάνω στο θέμα. Πρώτος μίλησε για τον διπλό ρόλο του παιχνιδιού στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων του παιδιού. Το παιχνίδι & η συμβολική αναπαράσταση, αναπτύσσουν & αναβαθμίζουν τη δυνατότητα του παιδιού για γλωσσική επικοινωνία . Μέσα από γνωστικές & συναισθηματικές διαδικασίες που γίνονται καθώς παίζει ένα παιδί , αναπτύσσει & ξεδιπλώνει τις δεξιότητες του. Άλλωστε μέσα από το δημιουργικό παιχνίδι, αναπτύσσεται η εκφραστικότητα στο σώμα και στη γλώσσα , έτσι επέρχεται η αυτορρύθμιση του παιδιού που θα το ακολουθήσει στην μετέπειτα ζωή του χαρίζοντας του μια καλύτερη ακαδημαϊκή πορεία και μια ευτυχισμένη ενήλικη ζωή!!!
Παίζοντας μαθαίνουμε να χρησιμοποιούμε συμβολικές αναπαραστάσεις.
Ζωγραφίζουμε, χορεύουμε, σχεδιάζουμε με ευφάνταστη γλώσσα, με τη χρήση της μουσικής & του θεάτρου Το παιδικό παιχνίδι μας αποτελεί την πρώτη προσέγγιση στη χρήση των συμβόλων. ¨Όταν είμαστε βρεφάκια παίζουμε προσποιούμενα ήχους ενώ από 14-15 μηνών αρχίζουμε να – αναπτύσσουμε την ικανότητα της συμβολικής αναπαράστασης.
Το παιχνίδι ελεύθερο ή οργανωμένο είναι τρόπος έκφρασης, επικοινωνίας & δημιουργίας, το παιχνίδι μας φέρνει πιο κοντά .Ας ξεκινήσουμε να παίζουμε πότε πότε με τα παιδιά μας και ένας άλλος νέος μαγικός κόσμος θα δημιουργηθεί μπρός τα μάτια μας καθώς θα ανακαλύπτουμε μέσα από αυτό, τους μικρούς μας ήρωες!
Καλό μας παιχνίδι λοιπόν!

Υλικό από Cambridge, D. Writebread, για το Toy Industries of Europe.

Από: την στήλη Μαγικό κλειδί για το παιδί της Λήτως Τσακίρη Παπαθανασίου

Πηγή:Postlarissa.gr

 

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ψυχολογία

Μάθε Τον Εαυτό Σου Και Αξιοποίησε Τον Στο Μέγιστο

Επίτρεψε μου να μοιραστώ μαζί σου μία από τις μέρες μου στην καθημερινότητα μου:

Σηκώνομαι το πρωί. Έχω κάποιες συγκεκριμένες διαδικασίες που ακολουθώ καθημερινά. Θα πάω να κάνω γυμναστική, θα φάω ένα καλό πρωινό και μετά, αφού προετοιμαστώ και σε εγκεφαλικό επίπεδο, ξεκινάω την δουλειά μου. Όλα αυτά γίνονται πολύ πρωί.

Έτσι λοιπόν έρχεται η στιγμή που ανοίγω τα email μουανοίγω το Facebook, το Instagram, το Twitter, το Google Plus, το Linkedin, όλα τα Social Media, και αρχίζω να διαβάζω όλα τα σχόλια των ανθρώπων ή τα αιτήματα.

Τα αιτήματα

Ας μείνουμε λοιπόν σε αυτό το κομμάτι, τα αιτήματα. Υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι που με ρωτούν “Μάνο, έχω κρίσεις πανικού, τι να κάνω;”, “Έχω πρόβλημα με την σχέση μου τι να κάνω;”, “Έχω πρόβλημα με τα οικονομικά μου, τι να κάνω;”, “Έχω πρόβλημα σε κάτι, τι να κάνω;”. Και αυτό το πρόβλημα μπορεί να είναι χρόνιο.

Υπάρχουν άνθρωποι που παίρνουν φάρμακα και ζητούν την συμβουλή μου. Υπάρχουν άνθρωποι που έχουν χρόνιες καταθλίψεις ή άνθρωποι που θέλουν να κάνουν επιχειρήσεις ή να επεκτείνουν την επιχείρηση τους. Και μου στέλνουν ένα μήνυμα και μου λένε “Τι να κάνω;” Και αναρωτιέμαι, ναι θέλω να σε βοηθήσω, αλλά πώς μπορώ να σε βοηθήσω σε μια γραμμή, σε μια παράγραφο; Πώς;

Χρειάζεται χρόνος

Όλοι οι άνθρωποι οι οποίοι έχουμε καταφέρει αυτά που θέλουμε να πετύχουμε στην ζωή μας, όλοι μα όλοι οι άνθρωποι, έχουμε ακολουθήσει μία διαδικασία. Και γι’ αυτή την διαδικασία χρειάζεται χρόνος. Θέλει χρόνο να μάθεις. Θέλει χρόνο να υιοθετήσεις συγκεκριμένα μοτίβα. Θέλει χρόνο να αναπτύξεις καινούργιες δεξιότητες. Θέλει χρόνο να κάνεις βελτιστοποίηση αυτών. Θέλει χρόνο να μάθεις πραγματικά τον εαυτό σουποιος πραγματικά είσαι, τι πραγματικά σε μπλοκάρει, πώς δουλεύει ο ασυνείδητος νους.

Πραγματικά πώς θα μπορούσα να σε βοηθήσω μέσα σε μία παράγραφο; Το έχεις σκεφτεί ποτέ αυτό; Θέλω αλλά πώς; Αν ξέρεις τον τρόπο πες τον μου. Πες τον μου γιατί πραγματικά θα αλλάξουμε τις ζωές εκατομμυρίων ανθρώπων μέσα στους επόμενους μήνες. Και το θέλω πραγματικά αλλά εγώ δεν έχω βρει τον τρόπο.

Μήπως κάποιο μοτίβο είναι η αιτία που σε κρατάει πίσω;

Πίσω όμως από αυτό, εάν δεν υπάρχει τρόπος, σκέφτομαι μήπως υπάρχει ένα μοτίβο το οποίο είναι και η αιτία που δεν σου επιτρέπει να έχεις την ζωή που θέλεις; Δηλαδή, έστω λοιπόν ότι θέλεις να αλλάξεις σε προσωπικό ή συναισθηματικό ή οικονομικό επίπεδο, πόση αξία δίνεις σε αυτή την επιθυμία σου; Οποιαδήποτε επιθυμία. Είτε θέλεις να είσαι ήρεμος, είτε να νιώθεις αυτοπεποίθηση, είτε να νιώθεις ότι έχεις μια πολύ ωραία σχέση, είτε να βελτιώσεις την σχέση σου, είτε να βρεις μια σχέση, είτε να αυξήσεις τα οικονομικά σου..

Αν λοιπόν συναντιόμασταν στον δρόμο και σου έλεγα “Έλα έλα, γρήγορα, πες μου τι είναι να σου απαντήσω και να φύγω” θα ένιωθες ότι εκείνη την στιγμή σου δίνω αξία;

Τι αξία δίνεις στους στόχους και στα όνειρα σου;

Εάν η απάντηση είναι όχι, τότε θέλω να σταθείς για λίγο, να κάνεις ένα βήμα πίσω και να ρωτήσεις τον εαυτό σου, έχοντας αυτή την συμπεριφορά δίνεις αξία στην ζωή σου; Δίνεις αξία στους στόχους σου, στις επιθυμίες σου, στα όνειρα σου;

Εάν όχι, σταμάτα το τώραΣκέψου τι θέλεις να πετύχεις στην ζωή σου, που είσαι, που θέλεις να πας, και σταμάτα να γίνεσαι ζητιάνος μερικών λέξεων, φράσεων, οτιδήποτε. Ξέρω ότι μπορεί να είσαι σε δύσκολη θέση και να λες “Μάνο εγώ πώς θα το κάνω;” Θα το κάνεις όπως το έκανα εγώ και όπως το έχουμε κάνει εκατομμύρια άνθρωποι. Στάσου λοιπόν, μελέτησε, εφάρμοσε, αξιοποίησε αυτό που έχεις μάθει και πήγαινε στο επόμενο βήμα. Δεν χρειάζεται να ξεκινήσεις από χιλιάδες ευρώ εκπαιδεύσεων όπως έκανα εγώ ή όπως κάνουμε πάρα πολλοί άνθρωποι. Ξεκίνα από δωρεάν videos.

Μόνο εσύ μπορείς να το κάνεις για εσένα

Μην περιμένεις όμως την μία φράση, την μία λέξη.. Δεν υπάρχει κανένας που να μπορεί να το κάνει για εσένα. Μόνο εσύ μπορείς να το κάνεις για εσένα.

Και ξέρω ότι είναι λίγο άβολο, λίγο περίεργο, όταν τα έχουμε όλα αυτά μες στο μυαλό μας τι γίνεται; Ναι αλλά δεν θέλω να σου πω ψέματα, θέλω να σου πω την αλήθεια. Είναι η διαδικασία που καλείσαι εσύ να περάσεις με τον εαυτό σου. Πρέπει να σε μάθεις. Και μετά να σε αξιοποιήσεις στο μέγιστο για να αλλάξεις την ζωή σου και να ζεις μια ζωή ονειρεμένη γιατί μπορείς και την αξίζεις.

Να θυμάσαι ότι είσαι υπέροχος..

Να Αγαπάς τον Εαυτό σου και να Ζεις με Πάθος!

Πηγή

Continue Reading

Παιδί

Το Δίλημμα Της Εργαζόμενης Μητέρας

Όλες μας έχουμε δοσμένο ένα κομμάτι του εαυτού μας στα παιδιά μας. Όμως, έχουμε και ένα άγχος, ένα φόβο αδιόρατο, ένα δίλημμα μήπως η αγάπη για τη δουλειά μας και οι πολλές ώρες ενασχόλησής μας με αυτή μας στοιχίσει το ρόλο μας ως μητέρα. Χωρίς να θέλω να δώσω το «φάρμακο» για τον πόνο μας, απλά θα μοιρασθώ μαζί σας, ως εργαζόμενη μητέρα και ως παιδαγωγός επί σειρά ετών, κάποιες σκέψεις, που πιστεύω ότι θα βοηθήσουν για να μπουν κάποια πράγματα στη θέση τους και να διαλυθούν ο «φόβος» και οι αμφιβολίες μας.

Αρχικά θα πρέπει να θυμόμαστε ότι ο χρόνος που περνάμε με τα παιδιά μας πρέπει να είναι ποιοτικός και όχι ποσοτικός. Πόσες μητέρες, αλλά και πατέρες βρίσκονται αρκετές ώρες στο σπίτι με τα παιδιά τους, αλλά δυστυχώς μόνο σωματικά βρίσκονται εκεί. Ο πατέρας στην τηλεόραση, η μητέρα στην κουζίνα και, όταν τα παιδιά τους πλησιάζουν για να ρωτήσουν κάτι ή με διάθεση να συζητήσουν ,τα διώχνουν στο δωμάτιο τους γιατί είναι απασχολημένοι.

Θα θέλατε, αγαπητές μου μητέρες, να σας πω τι να κάνουμε με αυτό τον λίγο χρόνο που διαθέτουμε με τα παιδιά μας ώστε να είναι πράγματι ποιοτικός και δημιουργικός ;

Ακούστε λοιπόν μερικές χρήσιμες συμβουλές:

  • προσπαθούμε να έχουμε ένα γεύμα την ημέρα με τα παιδιά. Αν δεν προλαβαίνουμε το μεσημεριανό, λόγω του ότι αργούμε να επιστρέψουμε από τη δουλειά, ας είναι το βραδινό. Εκεί στο τραπέζι την ώρα που μαζεύεται όλη η οικογένεια κάτι εξαιρετικό συμβαίνει. Ανοίγουν οι καρδιές και μοιράζονται τα νέα της ημέρας. Με τις κατάλληλες ερωτήσεις μπορούμε να μοιρασθούμε μαζί τους εμπειρίες, συναισθήματα. Γίνεται η αναφορά της ημέρας όχι μόνο εκ μέρους των παιδιών, αλλά και των γονιών. Κρατιέται ενωμένη στο κοινό τραπέζι (όχι μόνο του φαγητού) όλη η οικογένεια.
  • Βρείτε λίγο χρόνο να κάνετε μαζί με τα παιδιά κάποια δραστηριότητα. Είτε ένα περίπατο στο πάρκο ή σε παιδότοπο έστω για μισή ή μία ώρα, είτε στο σπίτι να παίξετε μαζί ένα δημιουργικό εκπαιδευτικό παιχνίδι (επιλέξτε να υπάρχουν 2-3 τέτοια παιχνίδια στο σπίτι). Μέσα από αυτά μοιράζεστε σκέψεις, συναισθήματα και παράλληλα μπορείτε σιγά-σιγά να διακρίνετε κλίσεις και ταλέντα των παιδιών. Μπορείτε ακόμα να κάνετε μαζί κάποιες δουλειές του σπιτιού. Ζητήστε ευγενικά να σας βοηθήσουν. Έτσι τα εκπαιδεύετε όμορφα, αναθέτοντας τους κάποιες υπευθυνότητες από τη μικρή ηλικία. Χαίρονται και απολαμβάνουν να βοηθούν τους γονείς τους, αισθάνονται όμορφα και υπεύθυνα.
  • Η ώρα του ύπνου είναι μια άλλη κατάλληλη ώρα για να ενωθούν οι ψυχές μας. Πείτε μου πόση ώρα χρειάζεται να τα σκεπάσετε στο κρεβάτι και να τους τραγουδήσετε ένα τραγούδι ή να τους πείτε ένα παραμύθι; Ένα γλυκό φιλί από την μητέρα και τον πατέρα και το κλείσιμο των ματιών τους με τη μορφή σας είναι βάλσαμο για την παιδική ψυχή . Δε θα ξεχάσω ποτέ όσα χρόνια και αν περάσουν το γλυκό χαμόγελο της κόρης μου και την έκφραση της ικανοποίησης, όταν τη νύχτα τη σκέπαζα και τη φιλούσα γλυκά.

Αυτές είναι μόνο μερικές προτάσεις για τον ποιοτικό χρόνο που μπορούμε να περνάμε με τα παιδιά μας. Η μητρική σας καρδιά είμαι σίγουρη ότι μπορεί να σας οδηγήσει σε περισσότερες ιδέες και πράξεις επικοινωνίας με τα παιδιά σας.

Τέλος, θέλω να σας αφήσω με τα εξής: Προσέξτε ,κάθε φορά που τα παιδιά απευθύνονται σε εσάς για μια ερώτηση ή συζήτηση, να τους δίνετε απεριόριστη εστιασμένη προσοχή. Τα παιδιά μας την έχουν απόλυτη ανάγκη. Τίποτα δεν πληγώνει το παιδί περισσότερο από εκείνη την αγωνιώδη προσπάθεια του να συναντήσει τα μάτια σας και να πάρει την προσοχή σας, όταν μιλάει. Επίσης μη ξεχνάτε να του δίνετε συνέχεια αγάπη απροϋπόθετη (χωρίς όρους και ανταλλάγματα), όπως και αποδοχή και αναγνώριση της αξίας και της ιδιαιτερότητας του.

Είμαι σίγουρη ότι όσο και αν ο έξαλλος ρυθμός της ζωής μας συμπιέζει, η μητρική μας καρδιά πάντα βρίσκει ένα τρόπο να ξεπεράσει τις συμπληγάδες πέτρες και να δώσει τα πλούσια αποθέματα της όποτε και με όποιο τρόπο μπορεί.

Αλεξάνδρα Ευκαρπίδου

Παιδαγωγός, Εισηγήτρια Σεμιναρίων( Παιγαγωγικά-Σχέσεις-Επικοινωνία)

Continue Reading

Ψυχολογία

ΟΙ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΟΥ ΚΙΡΚΑΔΙΟΥ ΡΥΘΜΟΥ 

Aποτελούν μια ομάδα διαταραχών του ύπνου που υπάγεται στις δυσυπνίες. Οι διαταραχές αυτές ανάμεσα σε άλλα επηρεάζουν την ώρα του ύπνου και τις αφύπνισης. Τα άτομα που υποφέρουν από τις εν λόγω διαταραχές,  δεν είναι σε θέση να κοιμηθούν και να ξυπνήσουν στις ώρες που απαιτούνται για να είναι συνεπείς στην εργασία ,στο σχολείο και στις άλλες κοινωνικές τους υποχρεώσεις. Εάν δεν υπάρχει χρονικός περιορισμός, ο ύπνος που κάνουν  είναι φυσιολογικός σε χρόνο και ποιότητα εκτός αν συνυπάρχει και κάποια άλλη διαταραχή.

Υπάρχουν οι εξωγενείς και οι ενδογενείς διαταραχές του κιρκάδιου ρυθμού.

Οι εξωγενείς διαταραχές περιλαμβάνουν το jet lag που εμφανίζεται σε άτομα που ταξιδεύουν σε περιοχές με διαφορετική ζώνη ώρας και η διαταραχή που συνδέεται με το ωράριο εργασίας και συναντάται σε άτομα τα οποία εργάζονται σε βάρδιες ή εργάζονται αποκλειστικά νυχτερινές ώρες.

  • Οι δυσυπνίες σχετίζονται με τον συγχρονισμό ή με τις ανωμαλίες των μηχανισμών που παράγουν τις καταστάσεις ύπνου και ξύπνιου . Οι ενδογενείς διαταραχές του κιρκάδιου ρυθμού σε παιδιά και ενήλικες αφορούν την καθυστέρηση απουσία και πρώιμη φάση του ύπνου.
  • Το σύνδρομο της καθυστερημένης φάσης(DSPS) χαρακτηρίζεται από μεγάλη καθυστέρηση στην ώρα κατάκλισης και αφύπνισης σε συνδυασμό με αυξημένη ετοιμότητα τα μεσάνυχτα. Τα άτομα αυτά παραπονιούνται ότι δεν τα παίρνει ο ύπνος μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες ενώ κοιμούνται την ίδια ώρα κάθε νύχτα. Αν παρόλα αυτά τους επιτραπεί να κοιμηθούν τις ώρες που επιθυμούν (από τα ξημερώματα μέχρι και το μεσημέρι ξυπνάνε από μόνα τους χωρίς να παρουσιάζουν υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας
  • Το σύνδρομο πρώιμης φάσης (ASPS) χαρακτηρίζεται από τη δυσκολία του ατόμου να παραμείνει ξύπνιο  το απόγευμα, καθώς μπορεί να  κοιμάται στις 6.00 με 8.00 το απόγευμα και να ξυπνάει στη 1.00 με 3.00 τα ξημερώματα. Παραπονιέται ότι πάσχει από πρωινή αϋπνία και απογευματινή υπνηλία. Τα άτομα αυτά δεν παρουσιάζουν υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας
  • Το σύνδρομο απουσίας της 24ωρης ροής ύπνου (non-24) Η ώρα που νυστάζει ο ασθενής μεταφέρεται περίπου ένα δίωρο αργότερα σε καθημερινή βάση ενώ για να ολοκληρωθεί ένας κύκλος απαιτούνται μερικές εβδομάδες. Στο τέλος του κύκλου ο ασθενής συνήθως επανέρχεται στα κανονικά ωράρια για μία ή δύο ημέρες και ο κύκλος ξαναρχίζει.
  • Επιπρόσθετα, είναι γνωστό πως η χρήση ηρεμιστικών/κατασταλτικών σε διάφορα νοσήματα -νευρολογικά και μη- προκαλεί μεταβολές στην αρχιτεκτονική και την ποιότητα του ύπνου και θα πρέπει να γίνεται με φειδώ.

Δέσποινα Δριβάκου
Ψυχολόγος Msc, PhD.c
Οικογενειακή θεραπεύτρια

Continue Reading

Trending