Connect with us

Επίκαιρα Πρόσωπα

Χριστίνα Σαραντοπούλου: «Η γλυπτική έχει προορισμό της το δημόσιο χώρο»

Η γλύπτρια Χριστίνα Σαραντοπούλου

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Η Χριστίνα Σαραντοπούλου, μια από τις ελάχιστες γλύπτριες που κατασκευάζουν κινητικά έργα, μιλά για την πορεία της στο χώρο και για τη δύναμη που χρειάζεται να έχει ο καλλιτέχνης που ασχολείται με τη γλυπτική. Αναφέρει μεταξύ άλλων «Ο καλλιτέχνης βρίσκεται πάντα σε ένα μεγάλο ταξίδι που δεν έχει τέλος»

Έχοντας στο νου μας τα έργα της γλύπτριας,  Χριστίνας Σαραντοπούλου, έργα μεγάλων διαστάσεων και βαριά για δημόσιους, αστικούς χώρους, θα φανταζόμασταν ότι πρόκειται για μια σωματώδη κυρία που «πιάνει την πέτρα και τη στύβει». Όταν, όμως, συναντήσαμε την καλλιτέχνιδα, διαπιστώσαμε ότι η σκέψη μας ήταν λανθασμένη. Η Χριστίνα Σαραντοπούλου είναι μια πολύ δυναμική γυναίκα, δυνατή πιο πολύ στην ψυχή από ό,τι στο σώμα, με ευγενικούς και λεπτούς τρόπους, η οποία «λέει τα πράγματα με τ’ όνομά τους», χωρίς τυπικότητες.

Μελετώντας τη δουλειά της και βλέποντας τον τρόπο που χειρίζεται καταστάσεις, καταλαβαίνει κάποιος ότι είναι τελειομανής και προσγειωμένη. Και μπορεί να μη «στύβει την πέτρα» αλλά σίγουρα «στύβει τη ζωή». Αγαπά τα ταξίδια και έχει συμμετάσχει σε πάρα πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι από τους ελάχιστους Έλληνες καλλιτέχνες που κατασκευάζουν κινητικά έργα και πολλά από αυτά έχουν επιλεγεί για δημόσιους χώρους. Εντυπωσιακό είναι το κινητικό έργο που βρίσκεται στη γωνία Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας και Νεοφύτου Βάμβα. Άλλο σπουδαίο έργο της είναι αυτό που κυριαρχεί στον σταθμό του μετρό  Άγιος Ιωάννης.

Συναντήσαμε τη Χριστίνα Σαραντοπούλου και μιλήσαμε μαζί της για τη δύναμη που χρειάζεται να έχει ο καλλιτέχνης που ασχολείται με τη γλυπτική, ιδίως όταν είναι γυναίκα, για την πορεία της στον χώρο, για την έννοια της δημιουργίας και τη δημιουργική έκφραση, για την αγορά της τέχνης στην Ελλάδα.

– Γυναίκα γλύπτρια που δουλεύει το σίδερο. Πόση δύναμη χρειάζεται για αυτό;

Η δύναμη χρειάζεται για να στηρίξει, ένα τέτοιο επάγγελμα. Αναφέρομαι στην αβεβαιότητα και στην οικονομική δυσκολία του επαγγέλματος. Οι σύγχρονοι οικονομολόγοι μας τοποθετούν στην τάξη του πρεκαριάτου.

– Η επισφάλεια στη ζωή του καλλιτέχνη δεν ήρθε με την κρίση, όμως μεγάλωσε.

Στη γενιά μου η απόφαση να ζήσεις ως καλλιτέχνης, που είναι τρόπος ζωής, είχε τα χαρακτηριστικά μιας αποστολής. Με αυτή την ευθύνη και την απόφαση μεγάλωσα και εργάστηκα. Η δύναμη στην οποία αναφέρεστε βρίσκεται μέσα στο πάθος για συνεχή εργασία και δημιουργία.

«ΣΤΗ ΓΕΝΙΑ ΜΟΥ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΝΑ ΖΗΣΕΙΣ ΩΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ, ΕΙΧΕ ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΙΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ»

– Μίλησέ μας για την πορεία σου στη γλυπτική, τα έργα σου στον δημόσιο χώρο.

Σπούδασα στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας από το 1971 έως το 1975. Δύσκολα χρόνια, και υπέροχα ταυτόχρονα. Μια εποχή, ιδεολογικά φορτισμένη και δυναμική. Οι καλλιτέχνες, ζούσαμε σε ένα ξεχωριστό περιβάλλον αισθητικών αξιών και πολιτικών ερεθισμάτων. Κατά τη συνήθεια των διανοουμένων της εποχής αναζήτησα για συνέχιση των σπουδών μου σε μια μεγαλύτερη ευρωπαϊκή πόλη. Αυτή τότε για τους περισσότερους καλλιτέχνες ήταν το Παρίσι. Υπέροχο! μεγαλειώδες για μένα, «ρούφηξα» βιαστικά και ακανόνιστα απίστευτες ομορφιές που με ξεπερνούσαν. Γνώσεις που πολύ αργότερα ταξινόμησα.

Κινητικό έργο στη Βασ.Σοφίας

Ασχολήθηκα αρκετά χρόνια με έργα μεγάλων διαστάσεων, του δημόσιου αστικού χώρου. Τοποθέτησα έργα στην Αθήνα και σε διάφορες πόλεις, στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, έργα στον δρόμο, σε ξενοδοχεία, σε μουσεία, στο μετρό, γενικά έργα σε κοινή θέα.

Όχι μνημειακά έργα, αλλά εγκαταστάσεις, ενταγμένες στον αρχιτεκτονικό χώρο που μου προσφερόταν. Με απασχολούσε πάντα ο κοινωνικός ρόλος της τέχνης και θεωρώ ότι το σημαντικότερο βήμα που όφειλα να έχω ήταν ο δημόσιος χώρος. Όσο κι αν απομακρύνεται ο καλλιτέχνης από πολιτικές δεσμεύσεις, δεν μπορεί να είναι αδιάφορος στην κοινωνική πραγματικότητα. Η γλυπτική είχε και έχει προορισμό της τον δημόσιο χώρο.

«ΜΕ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΣΕ ΠΑΝΤΑ Ο ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΘΕΩΡΩ ΟΤΙ ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ ΒΗΜΑ ΠΟΥ ΟΦΕΙΛΑ ΝΑ ΕΧΩ ΗΤΑΝ Ο ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ»

– Πώς γεννιέται ένα έργο τέχνης, τι είναι η δημιουργική έκφραση;

Οποιοσδήποτε συμμετέχει ενεργά στην εικαστική έκφραση, φανερώνει και αναδεικνύει τη δική του ψυχή, τις δικές του σκέψεις. Η εμφάνιση της δικής του εμπεριστατωμένης σκέψης, με μέσο το υλικό που επιλέγει, και τη δική του ψυχή, αφορά την απολύτως προσωπική δημιουργική του έκφραση. Έτσι προκύπτει το έργο του. Όλα αυτά μαζί δημιουργούν τη μοναδικότητα του έργου. Αυτή τη μοναδικότητα μπορεί κανείς να την ονομάσει «αύρα του έργου», γιατί αυτή καταγράφει, εμπεριέχει, εμφανίζει όλα τα ιδιαίτερα και μοναδικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του καλλιτέχνη.

Αυτή κάνει να ξεχωρίζει το έργο του μέσα από άλλα έργα. Οι αρχαίοι Έλληνες εννοούσαν τη μοναδικότητα ως «χρυσό αριθμό».

– Θεωρείς ότι μία συλλογή έργων τέχνης μπορεί να αποτελέσει επένδυση;

Κύβος στο εργαστήριο

Να αποτελέσει επένδυση μία συλλογή είναι αναμφίβολα δύσκολο, αλλά να δημιουργηθεί μια υπέροχη προσωπική συλλογή που ανάλογα με την οικονομική κατάσταση να διατηρεί την αγοραστική της αξία είναι εφικτό. Οι συλλέκτες ήταν και είναι άτομα ερωτευμένα με την τέχνη που πάντα ξόδευαν με πάθος πολλά χρήματα για να αποκτήσουν έργα καλλιτεχνών. Ο συλλέκτης παθιάζεται , συχνά κάνει λάθη σε σχέση με το ταλέντο του καλλιτέχνη και το πόσο σημαντικό μπορεί να είναι ένα έργο. Εκτός αυτού, η επένδυση στην τέχνη αφορά ένα προϊόν και ένα σύστημα πολύπλοκο. Είναι πολύ δύσκολο να ανακαλύψεις τη σταθερή αξία. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί μια τέτοια επένδυση να έχει σαν γνώμονα μόνον το κέρδος. Είναι, πιστεύω, μία πολύ ιδιαίτερη επένδυση, στην οποία πρέπει να υπάρχει αγάπη και ψυχική συμμετοχή.

– Πώς η οικονομική κρίση επηρέασε την αγορά της τέχνης στην Ελλάδα;

Με την οικονομική κρίση η αγορά της τέχνης άλλαξε τοπίο στην Ελλάδα. Πουλήθηκαν αξιόλογα έργα σε πολύ χαμηλές τιμές . Η αγορά δυσκόλεψε αφόρητα. Το πιο σημαντικό είναι ότι παλιότερα, αλλά και σήμερα στη συγκεκριμένη αγορά δεν υπάρχει αγοραστική συνέχεια και συνέπεια . Οι πωλήσεις λειτουργούν με τυχαιότητα και οι συλλογές δεν δημιουργούνται με στρατηγική. Συχνότερα παίζει ρόλο ο ίδιος ο καλλιτέχνης και όχι πρωτίστως το έργο του. Έχω την εντύπωση ότι αυτό έχει να κάνει με τον τρόπο που λειτουργούν οι δομές, που αφορούν τον κόσμο της τέχνης και οι φορείς που διαχειρίζονται την προβολή των καλλιτεχνών και των έργων τους. Οι περισσότεροι καλλιτέχνες αισθανόμαστε αβοήθητοι.

«ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΚΟΜΗ ΜΙΑ ΠΑΛΑΙΟΥ ΤΥΠΟΥ ΑΓΟΡΟΠΩΛΗΣΙΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ. ΑΥΤΗ ΒΟΛΕΥΕΙ ΙΣΩΣ, ΑΛΛΑ ΣΕ ΚΑΠΟΙΑ ΑΛΛΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΜΠΕΡΔΕΥΕΙ»

Βλέπουμε ότι στις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις αλλά και στην Αμερική οι σχέσεις εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, μεγάλων μουσείων, εικαστικών ιδρυμάτων, μεγάλων γκαλερί και κέντρων τέχνης έχουν κοινούς δρόμους, μέσα από τους οποίους στηρίζονται και κινούνται οι μετοχές κάποιων μεγάλων σύγχρονων καλλιτεχνών. Οι υπόλοιποι όμως καλλιτέχνες είναι εύλογο να δυσκολεύονται πολύ. Η κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα κρατάει ακόμη την επικοινωνία του κόσμου της τέχνης σε μια κάποια «αθωότητα», αλλά και σε μια μορφή χάους. Ο καλλιτέχνης προσπαθεί ακόμη σε ατομικό επίπεδο για τις πωλήσεις του, ο συλλέκτης ή ο ιδιώτης επισκέπτεται τις γκαλερί αλλά και τα εργαστήρια των καλλιτεχνών. Υπάρχει ακόμη μία παλαιού τύπου αγοροπωλησία στην τέχνη. Αυτή βολεύει ίσως, αλλά σε κάποια άλλα επίπεδα μπερδεύει. Στις μεγάλες αγορές, η μεγάλη ομάδα των καλλιτεχνών είναι σε ακόμη πιο δύσκολη θέση από ό,τι είναι στην Ελλάδα.

Μια ουσιώδης, λοιπόν, διαφορά με την ελληνική αγορά και τις μεγάλες αγορές του εξωτερικού είναι ότι στην Ελλάδα σαν μικρή χώρα υπάρχουν ακόμη ιδιώτες που αγοράζουν τέχνη. Στο εξωτερικό είναι σχεδόν μόνο μάνατζερς που διαχειρίζονται τις πωλήσεις, συχνότερα μάλιστα όχι σε ιδιώτες αλλά σε φορείς. Η τέχνη σε όλο τον οικονομικά αναπτυγμένο κόσμο είναι απολύτως εμπορευματοποιημένη και αναπτύσσεται μέσα σε διάφορες και πολύπλοκες συνθήκες. Ένα τέτοιο τοπίο έχει συνέπειες στη ζωή των καλλιτεχνών και φυσικά στο έργο τους. Ζούμε στην εποχή που οι μεγάλες πνευματικές ήττες συνεχίζονται. Φαντάζομαι ότι χρειάζεται ακόμη μεγάλος δρόμος για πνευματική και πολιτισμική αναγέννηση. Είναι ακόμη πολύ νωρίς για κάτι τέτοιο.

Κύβος σε έκθεση στο Μαιάμι.

– Πώς φαντάζεσαι το μέλλον σου στη γλυπτική στο σύγχρονο εικαστικό περιβάλλον; Τι σκέφτεσαι για τις εκθέσεις στο εξωτερικό;

Νομίζω ότι η φροντίδα του καλλιτέχνη πρέπει να αφορά πρωτίστως τη δημιουργία του έργου του. Έτσι, εύχομαι να μπορώ να προσπαθώ, πάντα στο μέτρο των δυνατοτήτων μου, να εργάζομαι και να αναπτύσσομαι . Να βρίσκω τον τρόπο να μπορώ να συνεχίζω να δημιουργώ έργα, γιατί η γλυπτική έχει αρκετά μεγάλες οικονομικές απαιτήσεις. Αυτός είναι και ο λόγος που είναι τόσο λίγοι οι γλύπτες και τόσο λίγοι φορείς ασχολούνται μαζί τους. Οι εκθέσεις στο εξωτερικό, τουλάχιστον αυτές που αφορούν στον τομέα της γλυπτικής είναι περιορισμένες, αλλά επιβάλλεται να γίνονται κατά καιρούς, όχι γιατί μπορούν να προσφέρουν σε επίπεδο πωλήσεων, αλλά γιατί η εμπειρία που κερδίζεται, είναι πάρα πολύ σημαντική.

«Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΡΕΤΗ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΜΑΘΕΙ, ΕΧΕΙ ΣΥΝΗΘΙΣΕΙ ΝΑ ΕΠΙΝΟΕΙ. ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΤΙΠΟΤΕ»

Την συνέχεια της συνέντευξης θα την βρείτε εδώ

 

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επίκαιρα Πρόσωπα

Χρυσάνθη Παπαδοπούλου: «Forever a Belle. Forever a Rebelle.»

7 XRONIA  FOREBELLE

Συνέντευξη με την Χρυσάνθη Παπαδοπούλου, ιδρύτρια της Forebelle. 

Το 2013 η Χρυσάνθη Παπαδοπούλου ίδρυσε το ηλεκτρονικό κατάστημα γυναικείας ένδυσης ‘’Forebelle’’. Μία περίοδο που δεν υπήρχε ένα αποκλειστικά e-shop στην Ελλάδα, παίρνοντας παράδειγμα από μεγάλα brands του εξωτερικού τόλμησε να πάρει το ρίσκο και να πιστέψει πως η Ελληνίδα θα αρχίσει να κάνει online τις αγορές της αν της δοθεί η ευκαιρία. Το ρίσκο απέδωσε και γρήγορα κέρδισε την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Σήμερα η Forebelle κλείνει 7 χρόνια και θεωρείται ένα από τα πιο γνωστά e-shop σε Ελλάδα και Κύπρο με δική της Collection, γνωστά fashion brands του εξωτερικού και collaboration με μεγάλα ονόματα στο ιστορικό της. Πάντα με γνώμονα τη γυναίκα έχει καταφέρει να ξεχωρίζει και να πρωτοτυπεί σε κάθε τομέα. 

Ποιές ήταν οι σπουδές που ακολουθήσατε και κατά πόσο σας βοήθησαν στην εξέλιξη της επαγγελματικής σας καριέρας;

Έχω τελειώσει γερμανική φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης. Ήθελα πάντα να ασχοληθώ με το fashion marketing αλλά στα σχολεία δυστυχώς δεν ασχολούνται με τον χώρο της διαφήμισης/μόδας ειδικά τότε ήμασταν ακόμα πολύ πίσω σε αυτόν τον τομέα. Δεν χρειάστηκε να μιλήσω γερμανικά στη δουλειά ( ακόμα τουλάχιστον) αλλά στη σχολή μαθαίνεις από νωρίς να μπαίνεις σε πρόγραμμα και να δουλεύεις ομαδικά κάτι που χρειάζεται σε όποιον επαγγελματικό τομέα και αν διαλέξεις. 

Τον τελευταίο καιρό αρκετοί συνάδελφοι του χώρου σας παραπονιούνται ότι ο κλάδος της ένδυσης περνάει κρίση.Πιστεύετε ότι ισχύει αυτό; Αν ναι, πού πιστεύετε ότι οφείλεται αυτό και αν υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης.

Περνάμε ποιοτική κρίση. Η μόδα δεν θα πάψει ποτέ να εξελίσσεται και η γυναίκα δε θα πάψει ποτέ να ψωνίζει. Αυτό που έχει αλλάξει λόγω της παγκοσμιοποίησης και του τεράστιου ανταγωνισμού σε αυτόν τον χώρο είναι η εξάπλωση του fast fashion από τη μία  και η εμφάνιση της ηθικής μόδας από την άλλη. Στη Forebelle προσπαθούμε να προσφέρουμε και τα δύο όσο είναι δυνατόν, με ποιοτικά ρούχα από γνωστά fashion brands του εξωτερικού ενώ παράλληλα διατηρούμε τη Forebelle Collection με πιο οικονομικές τιμές. 

-Αν σας ζητούσα να χαρακτηρίσετε τις συλλογές σας, ποιές λέξεις θα χρησιμοποιούσατε;

Είναι μοδάτα, ποιοτικά, σύγχρονα και άκρως θηλυκά. Όσο η Forebelle μεγαλώνει τόσα περισσότερα να περιμένετε. 

-Ποιά θα χαρακτηρίζατε κομψή γυναίκα;

Η κομψότητα φαίνεται στον αέρα που αποπνέει ο άλλος και στην αυτοπεποίθηση. Μία πραγματικά κομψή γυναίκα δεν ακολουθεί τυφλά τις τάσεις της μόδας, είναι διαχρονική και επιλέγει προσεκτικά τί θα φορέσει.

-Ποιό είναι το προσωπικό σας σλόγκαν ή ρητό;

H απάντηση είναι μία φυσικά. Forever a Belle. Forever a Rebelle. 

Ποιά είναι τα βασικά στοιχεία που εξασφαλίζουν επιτυχία σε μία επιχείρηση; 

Η λέξη εξασφαλίζει είναι πολύ ισχυρή. Δεν είναι ένας παράγοντας μόνο και ποτέ δεν μπορείς να είσαι βέβαιος. Πρέπει να παίρνεις ρίσκα και να μαθαίνεις από τα λάθη ακόμα και σε μία επιχείρηση. Πρέπει να μην τα παρατάς στις δυσκολίες. Γενικά χρειάζονται πολλές θυσίες, επιμονή και υπομονή και να μπορείς να λειτουργείς σωστά ακόμα και υπό πίεση. 

– Ποιά είναι τα επόμενα σχέδια σας;

Είμαστε πολύ χαρούμενοι να ανακοινώσουμε το άνοιγμα ενός φυσικού καταστήματος Forebelle στην έδρα μας τη Θεσσαλονίκη, στο Mediterranean Cosmos! Δίνουμε πολύ σημασία στο feedback που δεχόμαστε από τους πελάτες μας και θεωρούμε απαραίτητο πλέον να μπορούν να πάρουν και από κοντά μία γεύση από τον κόσμο της Forebelle. 

-Συγχαρητήρια! Δεν θεωρείτε όμως λίγο ριψοκίνδυνο αυτήν την περίοδο μία τέτοια απόφαση; 

Καταλαβαίνουμε ότι μπορεί να ακούγεται μεγάλο ρίσκο το άνοιγμα ενός καταστήματος αυτήν την δύσκολη περίοδο αλλά είμαστε σίγουροι ότι όταν τελειώσει αυτό το κεφάλαιο οι πελάτισσες μας θα μας στηρίξουν όπως κάνουν σε κάθε μας βήμα. 

-Αυτό σημαίνει ότι προτεραιότητα  θα γίνει το φυσικό κατάστημα; 

Ως ηλεκτρονικό κατάστημα ξεκινήσαμε και έτσι θα συνεχίσουμε. Αν μη τι άλλο αυτή η περιοδος μας έδειξε πόσο δυνατό παραμένει το ηλεκτρονικό εμπόριο. Παράλληλα λοιπόν με την Forebelle θέλουμε να παρουσιάσουμε το www.ishoponline.gr ένα καινούριο εγχείρημα που αφορά το beauty και το makeup γιατί  μόδα και στυλ δεν είναι μόνο το ντύσιμο. 

Continue Reading

Επίκαιρα Πρόσωπα

Βάσω Βλαχοπαναγιώτου : «Φιλική και Ειλικρινής»

Η Βάσω Βλαχοπαναγιώτου σπούδασε Χημικός Μηχανικός, αλλά δεν άσκησε ποτέ το επάγγελμα. Παρόλα αυτά, τα πρώτα χρόνια της καριέρας της το πτυχίο του μηχανικού της έδινε κύρος και την βοηθούσε να κερδίζει τις εντυπώσεις, καθώς όλοι  θεωρούσαν ότι ως μηχανικός ήταν έξυπνη και ικανή!

Οι μεταπτυχιακές σπουδές της στη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού ήρθαν αρκετά αργότερα, δουλεύοντας πια, ήταν μια απολύτως συνειδητή επιλογή, ήταν αυτές που την βοήθησαν να βλέπει τα πράγματα λιγότερο… τετράγωνα, λιγότερο άσπρα ή μαύρα και, τελικά, ήταν αυτές που καθόρισαν την καριέρα της.

-Πόσο επαγγελματίας πιστεύετε ότι μπορεί τελικά να είναι μια γυναίκα, ειδικά σε χώρους που μέχρι πρόσφατα ήταν καθαρά ανδροκρατούμενοι;

Σκέφτομαι και λειτουργώ με μία αρχή: ότι σε ένα εργασιακό περιβάλλον δεν υπάρχουν άνδρες και γυναίκες, υπάρχουν ικανοί και λιγότερο ικανοί άνθρωποι, άνθρωποι που διαθέτουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που απαιτεί μια θέση και άνθρωποι που δεν τα διαθέτουν, άνθρωποι που παλεύουν για την καταξίωσή τους και άνθρωποι που δεν παλεύουν.

Υπό το πρίσμα αυτό, μια γυναίκα μπορεί να είναι τόσο επαγγελματίας όσο οι γνώσεις, οι δεξιότητες και η επιμονή της επιτρέπουν! Σημασία για μένα έχει να προτάσσει την αλήθεια της και να αποκρούει μ’ αυτή τα κάθε είδους στερεότυπα, με τα οποία όλοι μας, άνδρες και γυναίκες, ερχόμαστε αντιμέτωποι. Με σθένος και χωρίς ηττοπάθεια!

-Τι θα συμβουλεύατε μια γυναίκα που φιλοδοξεί  να ασχοληθεί με τον τομέα σας;

Η αλήθεια είναι πως το HR είναι ένας τομέας που παραδοσιακά απορροφά γυναίκες, άρα το φύλο δεν θα αποτελέσει για τις υποψήφιες συναδέλφους εμπόδιο.

Αυτό που κατά τη γνώμη μου πρέπει να έχουν στο νου τους είναι πως αποστολή τους θα είναι να συνεισφέρουν αποτελεσματικά στην επιχειρησιακή συνοχή και την επιχειρησιακή συνέχεια. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται και να εμβαθύνουν γρήγορα στο επιχειρησιακό περιβάλλον και να προσαρμόζουν τις πρακτικές HR σ’ αυτό.

Πάνω από όλα όμως πρέπει να είναι σε θέση να εξασφαλίζουν ταυτόχρονα την εμπιστοσύνη του εργοδότη και των εργαζομένων. Κι αυτό το καταφέρνεις μόνο όταν νοιάζεσαι για το καλό της επιχείρησης και για το καλό των ανθρώπων. Γνήσια και ουσιαστικά. Γιατί, στο τέλος της ημέρας, κανέναν δεν μπορείς να ξεγελάσεις.

-Ακούγεται  συχνά ότι οι γυναίκες έχουν από τη φύση τους περισσότερο αναλυτικό μυαλό ενώ αντίθετα οι άντρες πρακτικό. Συμφωνείτε με αυτήν την άποψη και αν ναι πόσο επηρεάζει αυτό τη γυναίκα στη δουλειά της;

Η συλλέκτρια και ο κυνηγός, ε; Ισχύει ως έναν βαθμό και ίσως να οδηγεί και στην επιλογή του επαγγέλματος. Κατά τη δική μου άποψη, βασικό στοιχείο στην επιλογή μιας δουλειάς είναι το προσωπικό ενδιαφέρον, ανεξάρτητα αν αυτό πηγάζει από το φύλο ή τον τρόπο που μεγάλωσε κάποιος ή από οπουδήποτε αλλού. Αν μια δουλειά σ’ αρέσει και θέλεις να πετύχεις σ’ αυτήν και να εξελιχθείς, τότε θα χρειαστεί να αναδείξεις χαρακτηριστικά που διαθέτεις και να αναπτύξεις αυτά που δεν έχεις. Θα χρειαστεί να «δουλέψεις» με τον εαυτό σου, να διεκδικήσεις συνθήκες ευνοϊκές, να προσαρμοστείς.

-Ποια θεωρείτε ότι είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και εφόδια που πρέπει να διαθέτει μια γυναίκα ώστε να μπορέσει να δραστηριοποιηθεί με επιτυχία στο χώρο των επιχειρήσεων;

Έχω συνεργαστεί με εξαιρετικά επιτυχημένες γυναίκες επιχειρηματίες, διευθύντριες παραγωγής, γραμματείς. Όλες είχαν μερικά κοινά χαρακτηριστικά: μυαλό, αγάπη για τη δουλειά τους, εμπιστοσύνη στις δυνάμεις τους και φιλοδοξία. Τα χαρακτηριστικά αυτά σε βοηθούν να δώσεις με επιτυχία, στο πεδίο το επιχειρηματικό, το επιχειρησιακό, το κοινωνικό και το προσωπικό, όλες τις μάχες που απαιτούνται για να ανέβεις ψηλά.

-Από την μέχρι τώρα εμπειρία σας πιστεύετε ότι μία γυναίκα επιχειρηματίας μπορεί να συνεργαστεί καλύτερα με μια γυναίκα ή με έναν άντρα;

Πιστεύω πως ένας ισορροπημένος άνθρωπος που τα ‘χει βρει με τον εαυτό του μπορεί να συνεργαστεί με όλους. Χωρίς ανταγωνισμούς και μικροπρέπειες. Γιατί αυτό που καθορίζει την επιτυχία μιας συνεργασίας δεν είναι σε καμία περίπτωση το φύλο, αλλά η προστιθέμενη αξία που φέρνει ο καθένας στο τραπέζι της συνεργασίας.

-Ποιο είναι το προσωπικό σας σλόγκαν ή ρητό;

«Τι μπορώ να κάνω ΕΓΩ» ώστε να βελτιωθώ και να βελτιωθεί και ο κόσμος γύρω μου, επαγγελματικός ή προσωπικός. Η προσωπική ευθύνη είναι για μένα η ύψιστη αξία και η πιο ισχυρή κινητήρια δύναμη!

-Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας;

Θέλω να… απογειώσουμε το HR στη Μεϊδάνης!. Στα σχέδιά μου, λοιπόν, δεν θα βρείτε τίποτε άλλο από πολλή δουλειά, με σοβαρότητα, ουσία και μεράκι!

 

Βάσω Βλαχοπαναγιώτου

HR Director της Μεϊδάνης – Electroinvest ΑΕ

Continue Reading

Επίκαιρα Πρόσωπα

Sofiana Spinoula : «Αυθόρμητη και Ειλικρινής»

Η Σοφιάνα είναι μια από τις μεγαλύτερες influencers της Ελλάδας. Μετράει πάνω από 100 χιλιάδες ακόλουθους στο instagram(@sofianaspinoula) και έχει έναν από τους πιο όμορφους λογαριασμούς. Κάθε δημοσίευση της μοιάζει με έργο τέχνης. Τι είναι αυτό που την κάνει ξεχωριστή όμως; Είναι μια δυναμική γυναίκα. Είναι αληθινή και εκφράζει πάντα με τον δικό της τρόπο την γνώμη της στα γεγονότα. Παλεύει για τα ίσα δικαιώματα ανάμεσα στα δύο φύλλα. Είναι ένας άνθρωπος που σε κάνει να θες να τον γνωρίσεις καλυτέρα.

 

Πείτε μας λίγα λόγια για την τωρινή ασχολία σας

-Ως τώρα έχω ασχοληθεί επαγγελματικά με πολλά και διαφορετικά μεταξύ τους πράγματα, πάντα όμως στο καλλιτεχνικό κομμάτι. Ο χορός, το modeling και το Instagram είναι κάποια από αυτά που αποτελούν μεγάλο μέρος της επαγγελματικής μου πορείας. Πρόσφατα μπήκε ξανά και η τηλεόραση. Τώρα λόγω κατάστασης δουλεύω περισσότερο τα social media, Project κάτι που έκανα από παλιά βέβαια, με πολύ μεράκι. Τα θεωρώ παιδιά μου. Φυσικά παράλληλα είμαι σε συζητήσεις για καινούργια πράγματα αλλά  το τελευταίο λόγο τον έχει ο ,όποιος, «COVID» ,δυστυχώς. Οπότε αναμένουμε..

 

-Φροντίζετε να έχετε ελεύθερο χρόνο για τον εαυτό σας;

-Αν με ρωτούσες πέρσι δε θα προλάβαινα ούτε την ερώτηση να ακούσω. Μετά από ένα χρόνο και όταν πλέον διαχειρίζομαι καλύτερα τη δουλειά μου θα σου πω πως ναι, έχω ελεύθερο χρόνο. Τον απαιτώ. Όχι άπειρο, αλλά αρκετό για να επαναφορτίζω μπαταρίες. Είμαι ένας άνθρωπος μοναχικός και θέλω απαραίτητα χρόνο με τον εαυτό μου για να συνεχίσω μέσα στο χαμό. Θέλω χώρο,να πιώ το κρασί μου, να ακούσω τη μουσική μου, να μου μιλήσω, να με ακούσω. Και δε θέλω κανέναν να με ενοχλεί εκείνη την ώρα.

 

Ο λογαριασμός σας στο instagram έχει πάνω από 100 χιλιάδες ακόλουθους. Τι πιστεύετε ότι κάνετε και ο κόσμος σας αγαπάει τόσο πολύ;

-Είμαι αληθινή, λακωνική και ωμή. Δεν ωραιοποιώ τίποτα και δε «ζουζουνίζω». Χωρίς όμως αυτό να με κάνει πεσιμίστρια. Αυτό τους κερδίζει. Άλλους τους τσιτώνει. Κάθε τι που ανεβάζω έχει ρόλο και σκοπό. Το στήνω με πολλή ειλικρίνεια το προφίλ μου και η επαφή μου μαζί με το κοινό είναι βαθιά και ουσιώδης. Περιλαμβάνω μια γκάμα από τα πάντα. Ρούχα, λούσα, απόψεις, κοινωνικοπολιτικά, χιούμορ. Το προφίλ μου είναι ακριβώς όπως είμαι και εγώ. Χίλιες προσωπικότητες (που σίγουρα τσακώνονται μεταξύ τους) ,σε ένα σώμα. Δε βαριούνται θεωρώ. Κυρίως γιατί δε ξέρουν από που θα τους έρθει.

 

 

-Ποια θα χαρακτηρίζατε κομψή γυναίκα;

-Κομψή γυναίκα για μένα είναι αυτή που γνωρίζει ποια είναι χωρίς να στο επιδεικνύει. Αυτή που έχει αισθητική στο πως ντύνεται, τι μουσική ακούει, πως στέκεται και περπατά, και πως πίνει το κρασί της. Αυτή που την άποψη της τη κάνει επάγγελμα ,τη φορά, τη τσαλαπατά, την αλλάζει, τη φωνάζει, τη στηρίζει, τη περπατά, τη μιλάει με τα μάτια, την αρνείται και τη βελτιώνει γιατί είναι καλύτερη και διαφορετική από κάθε χθες.

Πιστεύετε ότι μία γυναίκα πρέπει να επιδιώξει μια καριέρα αν το επιθυμεί, με όποιο τίμημα και αν συνεπάγεται αυτό;

 

-Οτιδήποτε καταπατά τα δικαιώματα της και αναιρεί τον αυτοσεβασμό της δε βρίσκεται στη λίστα με τα τιμήματα. Αφού λύσουμε αυτό ,η γυναίκα μετά ας λυσσάξει για τη καριέρα της όπως ποθεί. Αν τώρα δε θέλει καριέρα και θέλει να καθίσει σπίτι να φροντίσει ·τα παιδιά της, αν δεν έχει παιδιά ,την ίδια. .Τον άντρα της ,αν δεν έχει άντρα ,τη γυναίκα της· γιατί αυτό τη κάνει ευτυχισμένη, και αυτή τη γυναίκα καριερίστρια θα τη πω…της ζωής. Μπορεί να τα κάνει και όλα μαζί επίσης. Αρκεί να μην εξαρτηθεί ποτέ από κανέναν πέραν εκείνης.

 

-Πως αντιμετωπίζετε τα κακόβουλα σχόλια; Σας επηρεάζουν  αρνητικά στην ψυχολογία σας;

-Είμαι πολύ εγωίστρια. Αυτό σημαίνει οτι για να υπολογίσω τη κριτική κάποιου πρέπει να τον θεωρώ ανώτερο. Ανώτερους θεωρώ, ζήτημα τρείς ανθρώπους στη ζωή μου. Παλιά εκνευριζόμουν με τα κακόβουλα σχόλια, ποτέ δεν επηρεαζόμουν όμως. Τώρα ούτε αυτό. Βαριέμαι εύκολα και μ αρέσει να υπάρχει βαβούρα γύρω από το όνομά μου. Αφού μπορώ να τη διαχειριστώ, παίζω και εγώ μαζί τους. Και έχω και ένα φοβερό δυναμικό κοινού που καπελώνει οτιδήποτε αρνητικό. Το οποίο ,κοινό, το θεωρώ πανέξυπνο και το λατρεύω. Η ζωή μου ήταν πάντα «μεγαλύτερη» πίσω από όλο αυτό που δείχνω και ειλικρινά περνάω πολύ όμορφα με τους ανθρώπους μου μακριά από κινητά, σχόλια και κριτικές.

 

-Υπάρχουν στιγμές που νιώθετε άβολα λόγο της αναγνωσιμότητας σας;

-Όχι. Ήμουν πάντα ένας χαρακτήρας στο επίκεντρο λόγω προσωπικότητας από μικρή και είχα μάθει να το διαχειρίζομαι. Σιγά πια και το σταριλίκι.

Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον; 

-Δε λέω ποτέ τα σχέδιά μου. Γενικά δικές μου επιχειρήσεις, δικούς μου ανθρώπους και εγώ…όλη δική μου. Αυτό επιθυμώ τώρα, αύριο μπορεί να σου πω ένα σπίτι στο λιβάδι.

 

Επιμέλεια Συνέντευξης : Σοφία Μελεκίδου (@fiaraf)

Continue Reading

Trending