Connect with us

Επίκαιρα Πρόσωπα

Χριστίνα Σαραντοπούλου: «Η γλυπτική έχει προορισμό της το δημόσιο χώρο»

Η γλύπτρια Χριστίνα Σαραντοπούλου

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Η Χριστίνα Σαραντοπούλου, μια από τις ελάχιστες γλύπτριες που κατασκευάζουν κινητικά έργα, μιλά για την πορεία της στο χώρο και για τη δύναμη που χρειάζεται να έχει ο καλλιτέχνης που ασχολείται με τη γλυπτική. Αναφέρει μεταξύ άλλων «Ο καλλιτέχνης βρίσκεται πάντα σε ένα μεγάλο ταξίδι που δεν έχει τέλος»

Έχοντας στο νου μας τα έργα της γλύπτριας,  Χριστίνας Σαραντοπούλου, έργα μεγάλων διαστάσεων και βαριά για δημόσιους, αστικούς χώρους, θα φανταζόμασταν ότι πρόκειται για μια σωματώδη κυρία που «πιάνει την πέτρα και τη στύβει». Όταν, όμως, συναντήσαμε την καλλιτέχνιδα, διαπιστώσαμε ότι η σκέψη μας ήταν λανθασμένη. Η Χριστίνα Σαραντοπούλου είναι μια πολύ δυναμική γυναίκα, δυνατή πιο πολύ στην ψυχή από ό,τι στο σώμα, με ευγενικούς και λεπτούς τρόπους, η οποία «λέει τα πράγματα με τ’ όνομά τους», χωρίς τυπικότητες.

Μελετώντας τη δουλειά της και βλέποντας τον τρόπο που χειρίζεται καταστάσεις, καταλαβαίνει κάποιος ότι είναι τελειομανής και προσγειωμένη. Και μπορεί να μη «στύβει την πέτρα» αλλά σίγουρα «στύβει τη ζωή». Αγαπά τα ταξίδια και έχει συμμετάσχει σε πάρα πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι από τους ελάχιστους Έλληνες καλλιτέχνες που κατασκευάζουν κινητικά έργα και πολλά από αυτά έχουν επιλεγεί για δημόσιους χώρους. Εντυπωσιακό είναι το κινητικό έργο που βρίσκεται στη γωνία Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας και Νεοφύτου Βάμβα. Άλλο σπουδαίο έργο της είναι αυτό που κυριαρχεί στον σταθμό του μετρό  Άγιος Ιωάννης.

Συναντήσαμε τη Χριστίνα Σαραντοπούλου και μιλήσαμε μαζί της για τη δύναμη που χρειάζεται να έχει ο καλλιτέχνης που ασχολείται με τη γλυπτική, ιδίως όταν είναι γυναίκα, για την πορεία της στον χώρο, για την έννοια της δημιουργίας και τη δημιουργική έκφραση, για την αγορά της τέχνης στην Ελλάδα.

– Γυναίκα γλύπτρια που δουλεύει το σίδερο. Πόση δύναμη χρειάζεται για αυτό;

Η δύναμη χρειάζεται για να στηρίξει, ένα τέτοιο επάγγελμα. Αναφέρομαι στην αβεβαιότητα και στην οικονομική δυσκολία του επαγγέλματος. Οι σύγχρονοι οικονομολόγοι μας τοποθετούν στην τάξη του πρεκαριάτου.

– Η επισφάλεια στη ζωή του καλλιτέχνη δεν ήρθε με την κρίση, όμως μεγάλωσε.

Στη γενιά μου η απόφαση να ζήσεις ως καλλιτέχνης, που είναι τρόπος ζωής, είχε τα χαρακτηριστικά μιας αποστολής. Με αυτή την ευθύνη και την απόφαση μεγάλωσα και εργάστηκα. Η δύναμη στην οποία αναφέρεστε βρίσκεται μέσα στο πάθος για συνεχή εργασία και δημιουργία.

«ΣΤΗ ΓΕΝΙΑ ΜΟΥ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΝΑ ΖΗΣΕΙΣ ΩΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ, ΕΙΧΕ ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΙΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ»

– Μίλησέ μας για την πορεία σου στη γλυπτική, τα έργα σου στον δημόσιο χώρο.

Σπούδασα στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας από το 1971 έως το 1975. Δύσκολα χρόνια, και υπέροχα ταυτόχρονα. Μια εποχή, ιδεολογικά φορτισμένη και δυναμική. Οι καλλιτέχνες, ζούσαμε σε ένα ξεχωριστό περιβάλλον αισθητικών αξιών και πολιτικών ερεθισμάτων. Κατά τη συνήθεια των διανοουμένων της εποχής αναζήτησα για συνέχιση των σπουδών μου σε μια μεγαλύτερη ευρωπαϊκή πόλη. Αυτή τότε για τους περισσότερους καλλιτέχνες ήταν το Παρίσι. Υπέροχο! μεγαλειώδες για μένα, «ρούφηξα» βιαστικά και ακανόνιστα απίστευτες ομορφιές που με ξεπερνούσαν. Γνώσεις που πολύ αργότερα ταξινόμησα.

Κινητικό έργο στη Βασ.Σοφίας

Ασχολήθηκα αρκετά χρόνια με έργα μεγάλων διαστάσεων, του δημόσιου αστικού χώρου. Τοποθέτησα έργα στην Αθήνα και σε διάφορες πόλεις, στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, έργα στον δρόμο, σε ξενοδοχεία, σε μουσεία, στο μετρό, γενικά έργα σε κοινή θέα.

Όχι μνημειακά έργα, αλλά εγκαταστάσεις, ενταγμένες στον αρχιτεκτονικό χώρο που μου προσφερόταν. Με απασχολούσε πάντα ο κοινωνικός ρόλος της τέχνης και θεωρώ ότι το σημαντικότερο βήμα που όφειλα να έχω ήταν ο δημόσιος χώρος. Όσο κι αν απομακρύνεται ο καλλιτέχνης από πολιτικές δεσμεύσεις, δεν μπορεί να είναι αδιάφορος στην κοινωνική πραγματικότητα. Η γλυπτική είχε και έχει προορισμό της τον δημόσιο χώρο.

«ΜΕ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΣΕ ΠΑΝΤΑ Ο ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΘΕΩΡΩ ΟΤΙ ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ ΒΗΜΑ ΠΟΥ ΟΦΕΙΛΑ ΝΑ ΕΧΩ ΗΤΑΝ Ο ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ»

– Πώς γεννιέται ένα έργο τέχνης, τι είναι η δημιουργική έκφραση;

Οποιοσδήποτε συμμετέχει ενεργά στην εικαστική έκφραση, φανερώνει και αναδεικνύει τη δική του ψυχή, τις δικές του σκέψεις. Η εμφάνιση της δικής του εμπεριστατωμένης σκέψης, με μέσο το υλικό που επιλέγει, και τη δική του ψυχή, αφορά την απολύτως προσωπική δημιουργική του έκφραση. Έτσι προκύπτει το έργο του. Όλα αυτά μαζί δημιουργούν τη μοναδικότητα του έργου. Αυτή τη μοναδικότητα μπορεί κανείς να την ονομάσει «αύρα του έργου», γιατί αυτή καταγράφει, εμπεριέχει, εμφανίζει όλα τα ιδιαίτερα και μοναδικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του καλλιτέχνη.

Αυτή κάνει να ξεχωρίζει το έργο του μέσα από άλλα έργα. Οι αρχαίοι Έλληνες εννοούσαν τη μοναδικότητα ως «χρυσό αριθμό».

– Θεωρείς ότι μία συλλογή έργων τέχνης μπορεί να αποτελέσει επένδυση;

Κύβος στο εργαστήριο

Να αποτελέσει επένδυση μία συλλογή είναι αναμφίβολα δύσκολο, αλλά να δημιουργηθεί μια υπέροχη προσωπική συλλογή που ανάλογα με την οικονομική κατάσταση να διατηρεί την αγοραστική της αξία είναι εφικτό. Οι συλλέκτες ήταν και είναι άτομα ερωτευμένα με την τέχνη που πάντα ξόδευαν με πάθος πολλά χρήματα για να αποκτήσουν έργα καλλιτεχνών. Ο συλλέκτης παθιάζεται , συχνά κάνει λάθη σε σχέση με το ταλέντο του καλλιτέχνη και το πόσο σημαντικό μπορεί να είναι ένα έργο. Εκτός αυτού, η επένδυση στην τέχνη αφορά ένα προϊόν και ένα σύστημα πολύπλοκο. Είναι πολύ δύσκολο να ανακαλύψεις τη σταθερή αξία. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί μια τέτοια επένδυση να έχει σαν γνώμονα μόνον το κέρδος. Είναι, πιστεύω, μία πολύ ιδιαίτερη επένδυση, στην οποία πρέπει να υπάρχει αγάπη και ψυχική συμμετοχή.

– Πώς η οικονομική κρίση επηρέασε την αγορά της τέχνης στην Ελλάδα;

Με την οικονομική κρίση η αγορά της τέχνης άλλαξε τοπίο στην Ελλάδα. Πουλήθηκαν αξιόλογα έργα σε πολύ χαμηλές τιμές . Η αγορά δυσκόλεψε αφόρητα. Το πιο σημαντικό είναι ότι παλιότερα, αλλά και σήμερα στη συγκεκριμένη αγορά δεν υπάρχει αγοραστική συνέχεια και συνέπεια . Οι πωλήσεις λειτουργούν με τυχαιότητα και οι συλλογές δεν δημιουργούνται με στρατηγική. Συχνότερα παίζει ρόλο ο ίδιος ο καλλιτέχνης και όχι πρωτίστως το έργο του. Έχω την εντύπωση ότι αυτό έχει να κάνει με τον τρόπο που λειτουργούν οι δομές, που αφορούν τον κόσμο της τέχνης και οι φορείς που διαχειρίζονται την προβολή των καλλιτεχνών και των έργων τους. Οι περισσότεροι καλλιτέχνες αισθανόμαστε αβοήθητοι.

«ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΚΟΜΗ ΜΙΑ ΠΑΛΑΙΟΥ ΤΥΠΟΥ ΑΓΟΡΟΠΩΛΗΣΙΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ. ΑΥΤΗ ΒΟΛΕΥΕΙ ΙΣΩΣ, ΑΛΛΑ ΣΕ ΚΑΠΟΙΑ ΑΛΛΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΜΠΕΡΔΕΥΕΙ»

Βλέπουμε ότι στις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις αλλά και στην Αμερική οι σχέσεις εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, μεγάλων μουσείων, εικαστικών ιδρυμάτων, μεγάλων γκαλερί και κέντρων τέχνης έχουν κοινούς δρόμους, μέσα από τους οποίους στηρίζονται και κινούνται οι μετοχές κάποιων μεγάλων σύγχρονων καλλιτεχνών. Οι υπόλοιποι όμως καλλιτέχνες είναι εύλογο να δυσκολεύονται πολύ. Η κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα κρατάει ακόμη την επικοινωνία του κόσμου της τέχνης σε μια κάποια «αθωότητα», αλλά και σε μια μορφή χάους. Ο καλλιτέχνης προσπαθεί ακόμη σε ατομικό επίπεδο για τις πωλήσεις του, ο συλλέκτης ή ο ιδιώτης επισκέπτεται τις γκαλερί αλλά και τα εργαστήρια των καλλιτεχνών. Υπάρχει ακόμη μία παλαιού τύπου αγοροπωλησία στην τέχνη. Αυτή βολεύει ίσως, αλλά σε κάποια άλλα επίπεδα μπερδεύει. Στις μεγάλες αγορές, η μεγάλη ομάδα των καλλιτεχνών είναι σε ακόμη πιο δύσκολη θέση από ό,τι είναι στην Ελλάδα.

Μια ουσιώδης, λοιπόν, διαφορά με την ελληνική αγορά και τις μεγάλες αγορές του εξωτερικού είναι ότι στην Ελλάδα σαν μικρή χώρα υπάρχουν ακόμη ιδιώτες που αγοράζουν τέχνη. Στο εξωτερικό είναι σχεδόν μόνο μάνατζερς που διαχειρίζονται τις πωλήσεις, συχνότερα μάλιστα όχι σε ιδιώτες αλλά σε φορείς. Η τέχνη σε όλο τον οικονομικά αναπτυγμένο κόσμο είναι απολύτως εμπορευματοποιημένη και αναπτύσσεται μέσα σε διάφορες και πολύπλοκες συνθήκες. Ένα τέτοιο τοπίο έχει συνέπειες στη ζωή των καλλιτεχνών και φυσικά στο έργο τους. Ζούμε στην εποχή που οι μεγάλες πνευματικές ήττες συνεχίζονται. Φαντάζομαι ότι χρειάζεται ακόμη μεγάλος δρόμος για πνευματική και πολιτισμική αναγέννηση. Είναι ακόμη πολύ νωρίς για κάτι τέτοιο.

Κύβος σε έκθεση στο Μαιάμι.

– Πώς φαντάζεσαι το μέλλον σου στη γλυπτική στο σύγχρονο εικαστικό περιβάλλον; Τι σκέφτεσαι για τις εκθέσεις στο εξωτερικό;

Νομίζω ότι η φροντίδα του καλλιτέχνη πρέπει να αφορά πρωτίστως τη δημιουργία του έργου του. Έτσι, εύχομαι να μπορώ να προσπαθώ, πάντα στο μέτρο των δυνατοτήτων μου, να εργάζομαι και να αναπτύσσομαι . Να βρίσκω τον τρόπο να μπορώ να συνεχίζω να δημιουργώ έργα, γιατί η γλυπτική έχει αρκετά μεγάλες οικονομικές απαιτήσεις. Αυτός είναι και ο λόγος που είναι τόσο λίγοι οι γλύπτες και τόσο λίγοι φορείς ασχολούνται μαζί τους. Οι εκθέσεις στο εξωτερικό, τουλάχιστον αυτές που αφορούν στον τομέα της γλυπτικής είναι περιορισμένες, αλλά επιβάλλεται να γίνονται κατά καιρούς, όχι γιατί μπορούν να προσφέρουν σε επίπεδο πωλήσεων, αλλά γιατί η εμπειρία που κερδίζεται, είναι πάρα πολύ σημαντική.

«Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΡΕΤΗ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΜΑΘΕΙ, ΕΧΕΙ ΣΥΝΗΘΙΣΕΙ ΝΑ ΕΠΙΝΟΕΙ. ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΤΙΠΟΤΕ»

Την συνέχεια της συνέντευξης θα την βρείτε εδώ

 

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επίκαιρα Πρόσωπα

Πάρις Αγγέλικα «Η Ευεξία είναι γυναικεία υπόθεση»

H Πάρις Αγγέλικα, είναι από τις γυναίκες που κατάφεραν να κάνουν το πάθος τους επάγγελμα.  Απόφοιτη του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Sports & Leisure Management από το Πανεπιστήμιο Loughborough στην Μ.Βρετανία, ξεκίνησε την επαγγελματική της καριέρα σε θέση πωλήσεων σε πολυεθνική εταιρία όπου εξελίχθηκε μέσα από διάφορες διοικητικές θέσεις, ενώ εργάστηκε και στην Οργανωτική Επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας 2004, κερδίζοντας σημαντική εμπειρία και τεχνογνωσία στην οργάνωση και διοίκηση Αθλητικών Εγκαταστάσεων και Αθλητικών Διοργανώσεων. Το  2016 ήρθε η στιγμή να ιδρύσει την Premium Wellness,το πρωτοποριακό για τα ελληνικά δεδομένα Wellness Consulting Agency.
H εφαρμογή των λύσεων και η αποτελεσματικότητα τους που έχει προσφέρει η Premium Wellness μέχρι σήμερα σε γνωστά ξενοδοχεία, τμήματα HR μεγάλων εταιριών, αθλητικά κέντρα καθώς και η οργάνωση Wellness Retreats σε πολυτελείς προορισμούς στην Ελλάδα, αποδεικνύουν ότι η ευεξία είναι γένους θηλυκού και ένα στοίχημα που μπορούν όλοι να κερδίσουν, αρκεί να επιλέξουν τον σωστό συνεργάτη.

Ποιο είναι σήμερα το προφίλ , οι δραστηριότητες και το μέγεθος της εταιρίας σας. 

H Premium Wellness είναι μία εταιρία με όραμα να δημιουργεί και να προσφέρει εμπειρίες Eυεξίας και Αυτοβελτίωσης. Είμαστε μία ομάδα επαγγελματιών με πολυετή εμπειρία στην αγορά της Ευεξίας και με πολύ αγάπη για το αντικείμενό μας. Το κεντρικό ΤΕΑΜ αποτελείται από 4 άτομα και συνεργαζόμαστε με πολλούς επαγγελματίες γυμναστές, δασκάλους, θεραπευτές, coaches στα διάφορα projects μας σε εταιρίες, ξενοδοχεία και βίλες στην Ελλάδα.

Τι θα συμβουλεύατε σε μια νέα επιχειρηματία που θα επιθυμούσε να ασχοληθεί με το αντικείμενο σας. Ποιες δυσκολίες και προκλήσεις καλείται να αντιμετωπίσει. 

Βασικό συστατικό είναι η αγάπη, το πάθος και ο ενθουσιασμός για το αντικείμενο όπως και σε όλες τις αγορές. Οι δυσκολίες και οι προκλήσεις είναι καθημερινό φαινόμενο για κάθε επιχειρηματία είτε αυτές αφορούν χρηματοδότηση, συνεργασίες αλλά και το πιο βασικό που είναι η ενέργεια που χρειάζεται καθημερινά για να γίνει μία ιδέα πραγματικότητα. Η υλοποίηση των ιδεών ζητούν εστίαση, μελέτη, συνεργασία και πολύ ενέργεια από τον εμπνευστή. Θα την συμβούλευα να βρει έναν mentor στο αντικείμενο που την ενδιαφέρει ώστε να κερδίσει χρόνο στο ταξίδι της.

Πιστεύετε  ότι μία γυναίκα πρέπει να επιδιώξει μια καριέρα αν το επιθυμεί, με όποιο τίμημα και αν συνεπάγεται αυτό. 

Ως μητέρα δεν θα μπορούσα να υποστηρίξω την άποψη ‘με όποιο τίμημα’. Πιστεύω ότι η ισορροπία μεταξύ οικογενειακής – προσωπικής ζωής και καριέρας είναι απαραίτητο συστατικό για έναν ευτυχισμένο άνθρωπο. Υποστηρίζω ότι είναι πολύ σημαντικό να εργάζεται μία γυναίκα για να αξιοποιεί το δυναμικό της, είναι όμως προσωπική επιλογή το πόσο χρόνο θα αφιερώσει και με ποιόν τρόπο θα το εκφράσει. Είμαι εξάλλου υποστηρικτής της ευέλικτης εργασίας και το εφαρμόζω με την ομάδα μου.

Πόσο businesswomen πιστεύετε ότι είναι οι Ελληνίδες; Και αν ναι, είναι αυτό θετικό ή αρνητικό. 

Πιστεύω στο δυναμικό της Ελληνίδας και έχω συναντήσει πολλές γυναίκες στην πορεία μου που πραγματικά είναι γεννημένες για το επιχειρείν. Δεν πιστεύω στα θετικά και αρνητικά, όλα στην ζωή είναι σχετικά και έχουν να κάνουν με την οπτική μας.

Ποια θεωρείτε ότι είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και εφόδια που πρέπει να διαθέτει μια γυναίκα ώστε να μπορέσει να δραστηριοποιηθεί με επιτυχία στο χώρο των επιχειρήσεων. 

Πάθος, ενθουσιασμό, αγάπη και τόλμη. Επίσης, χρειάζεται αρκετή μελέτη για να εξελίσσεσαι συνεχώς στο αντικείμενό σου. Η αγορά αλλάζει καθημερινά και πάντα υπάρχουν πολλά νέα πραγματα να μάθουμε. Και επειδή θεωρώ πολύ σημαντική την καινοτομία θα πω ότι χρειάζεται να αναπτύξει την δημιουργία της και την φαντασία της και γιατί όχι να οδηγεί εκείνη την αγορά και όχι να την ακολουθεί!

Από την μέχρι τώρα εμπειρία σας πιστεύετε ότι μία γυναίκα επιχειρηματίας μπορεί να συνεργαστεί καλύτερα με μία γυναίκα ή με έναν άντρα. 

Μπορεί να συνεργαστεί και με τα δύο φύλα αρκεί να υπάρχει κοινό όραμα και αλληλοσεβασμός. Έχω κάνει εξαιρετικές συνεργασίες και με γυναίκες και με άνδρες. Και το αντίθετο βέβαια. Είναι σημαντικό να εξετάζουμε τον άνθρωπο πριν προχωρήσουμε σε μία συνεργασία. Όπως λέει και ο mentorWarrenBuffet χρειάζεται να κάνεις 3 ερωτήσεις στον εαυτό σου πριν προχωρήσεις σε μία συνεργασία: Τον συμπαθώ; τον εκτιμώ; τον σέβομαι; Αν μία από τις 3 απαντήσεις είναι αρνητική η συνεργασία δεν μπορεί να προχωρήσει.

Ποιο είναι το προσωπικό σας σλόγκαν ή ρητό.

Your life is an autobiography, write an Epic.

www.premiumwellness.gr

Continue Reading

Επίκαιρα Πρόσωπα

Σόνια Θεοδωρίδου: «Κάθε ρόλος… μία μοναδική διαδρομή προς την αλήθεια»

Σόνια Θεοδωρίδου (φωτο: Αραμπατζάκης)

Η Σόνια Θεοδωρίδου, η παγκοσμίου φήμης Ελληνίδα σοπράνο, έχει εμφανιστεί στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα της Ευρώπης με ηχηρά ονόματα της όπερας και του λυρικού τραγουδιού μαγεύοντας το κοινό με την ξεχωριστή φωνή και ερμηνεία της. Τιμή για τη χώρα μας, γεννήθηκε στη Βέροια και λαμβάνοντας την υποτροφία Maria Callas σπούδασε στη Μουσική Ακαδημία της Κολωνίας και στη συνέχεια μετακόμισε στο Λονδίνο για να σπουδάσει με τη Βέρα Ρότσα. Η λαμπερή παρουσία της, η υπέροχη φωνή της, ο γλυκός της λόγος, η γενναιόδωρη και πολύπλευρη προσωπικότητά της την καθιστούν αξιαγάπητη στο ελληνικό κοινό.

Σόνια Θεοδωρίδου

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Πρόσφατα τη λατρέψαμε στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά που μας χάρισε «Μια θάλασσα τραγούδια» και μας ταξίδεψε με τη μελωδική της φωνή σε ακούσματα της Μεσογείου, συνθέσεις κορυφαίων Ελλήνων και ξένων συνθετών, όπως του Μάνου Χατζιδάκι, του Μίκη Θεοδωράκη, του Σταύρου Ξαρχάκου και πολλών άλλων. Συναντήσαμε την καλλιτέχνιδα στην Αθήνα και μιλήσαμε μαζί της.

– Είστε ποντιακής καταγωγής και γεννηθήκατε στη Βέροια. Τι μουσικά ακούσματα είχατε σαν παιδί και αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το κλασικό τραγούδι και την όπερα;

– Στην οικογένειά μας ο πατέρας μου είχε μία όμορφη φωνή και η μητέρα μου το ίδιο.

Στο σπίτι ακούγαμε Μίκη Θεοδωράκη, προσωπικός φίλος και συναγωνιστής του πατέρα μου στα χρόνια της εξορίας, Μάνο Χατζιδάκι και άλλους Έλληνες συνθέτες.

Κάτω από το σπίτι είχαμε ένα λαϊκό μαγαζί από όπου ακουγόταν μία άλλη μουσική –περισσότερο μοντέρνα– και βαριά λαϊκά.

Όταν αργότερα άκουσα τη Μαρία Κάλλας στο ραδιόφωνο, τότε αποφάσισα με μία σπάνια κατάφαση για το νεαρό της ηλικίας μου πως αυτό θα γίνω και εγώ όταν μεγαλώσω.

Μια μεγάλη τραγουδίστρια της όπερας!

-Φύγατε από την Ελλάδα και δουλέψατε στο εξωτερικό για 37 ολόκληρα χρόνια.

Πόσο δύσκολο ήταν αυτό για σας;

– Όσον αναφορά στην ευκολία του να ζεις στο εξωτερικό και να περιβάλλεσαι από σεβασμό και θαυμασμό για την τέχνη σου, αυτό οπωσδήποτε υπήρξε το εύκολο μέρος.

Το δύσκολο ήταν η ξενιτιά, τα μοναχικά Χριστούγεννα, το Πάσχα στην ελληνική ορθόδοξη εκκλησία όπου κλαίγαμε από νοσταλγία για τη μακρινή μητέρα, την Ελλάδα μας.

Ερχόμενη στην πατρίδα κατάλαβα με πικρό τρόπο πως άλλη είναι η Ελλάδα που φυλάξαμε τόσο καιρό στην καρδιά μας και άλλη είναι η επίσημη ελλάδα που κάνει το παν για να απαξιώσει την εργασία σου και τη σταδιοδρομία σου, όταν φυσικά δεν ανήκεις σε συγκεκριμένο πολιτικό χώρο, σε συγκεκριμένη παρέα, σε συγκεκριμένο μαγαζάκι…

– Ποιες αποφάσεις που πήρατε θεωρείτε σταθμούς στην καριέρα σας;

– Σίγουρα το να φύγω από την Ελλάδα υπήρξε η πρώτη και κρισιμότερη απόφαση για εμένα.

Η γνωριμία μου με τον αξέχαστο Χρήστο Λαμπράκη που με στήριξε ηθικά και οικονομικά και μου επέτρεψε να γίνω αυτό που κατάφερα στη σταδιοδρομία μου.

Ο Μάνος Χατζιδάκις υπήρξε ο πρώτος που επισήμανε το ταλέντο μου και μου είπε πως θα πρέπει να φύγω στο εξωτερικό για να σπουδάσω εκεί.

Επίσης, η Βέρα Ρόζα, η θρυλική δασκάλα φωνητικής υπήρξε πηγή έμπνευσης για εμένα, μιας και μου έμαθε τα ακριβά μυστικά της τέχνης μας.

-Πρωταγωνιστήσατε στον ρόλο της Γκριζαμπέλα στο Cats, ένα από τα διασημότερα μιούζικαλ όλων των εποχών που παρουσιάστηκε πρόπερσι στην Αθήνα.

Μια παράσταση που έχουν δει περισσότεροι από 73.000.000 θεατές σε όλο τον κόσμο, με το τραγούδι «Memory» που έχει διασκευαστεί επίσημα και ηχογραφηθεί από περισσότερες από 150 τραγουδίστριες. Ποια η εμπειρία σας;

– Υπήρξε μία εξαιρετική συνεργασία με όλη τη διανομή και τους συντελεστές.

Είναι ένας ρόλος από τους εμβληματικότερους που υπάρχουν. Στην τελευταία παράσταση, μετά το «Memory» ο κόσμος σηκώθηκε όρθιος και χειροκροτούσε επί 10 λεπτά.

Νομίζω πως ήταν μια ακριβή στιγμή για εμένα, η οποία είχε ως αποτέλεσμα να ξεσπάσω σε δάκρυα λόγω της μεγάλης συγκίνησης. Ευχαριστώ από καρδιάς το αθηναϊκό κοινό για αυτήν τη μοναδική στιγμή που μου χάρισε.

-Ενώ είχατε μια θεαματική καριέρα στο εξωτερικό, επιστρέψατε στην Ελλάδα. Ποιος ήταν ο λόγος;

– Πάντοτε κρατάμε το διαμέρισμα του Βερολίνου, αλλά είμαστε πισ συχνά στην Αθήνα.

Μετά τον θάνατο της αδελφής μου, Μαρίας, πυκνώσαμε τις επισκέψεις και τις εμφανίσεις μας στη μητέρα Ελλάδα. Ο κόσμος δείχνει την αγάπη του σε κάθε ευκαιρία και αυτό το εισπράττω είτε βρίσκομαι στην Αθήνα, είτε στην Κατερίνη, είτε στη Θεσσαλονίκη, είτε στα Χανιά. Έρχονται κοντά μου και μου μιλούν με τα θερμότερα λόγια και αυτός είναι ο λόγος εξάλλου που κάνω μουσική.

Η επικοινωνία με τον κόσμο είναι το άλφα και το ωμέγα της τέχνης μας. «Από την καρδιά για την καρδιά» όπως έχει πει και ο μεγάλος Μπετόβεν!

 – Βγάζετε την χαρά και τη λύπη σας στη σκηνή;

– Κάθαρση ψυχής και απόλυτης λύτρωσης. Κάθε ρόλος, κάθε τραγούδι είναι μία διαδρομή προς την αλήθεια. Είναι αυτό που κάνει υπερβατική τη μουσική και την καθιστά μία παγκόσμια γλώσσα χωρίς σύνορα. Είναι η επικοινωνία με το κοινό που θα λυτρώσει εσένα ωσάν αγωγό της μουσικής και ωσάν κομιστή και το κοινό που θα αισθανθεί τα συναισθήματα και την κατάφασή τους.

– Συμμετέχετε σε έναν πολιτιστικό χώρο στου Ζωγράφου που λέγεται «Καλλιστώ». Θα θέλατε να μας πείτε δύο λόγια για αυτόν;

– Με τον σύζυγό μου και μαέστρο Θεόδωρο Ορφανίδη φτιάξαμε την άνοιξη του 2017 τον χώρο Πολιτισμού «Καλλιστώ» στου Ζωγράφου και το κάναμε διότι πιστεύουμε απόλυτα στη χρηστικότητα της μουσικής και της τέχνης.

Όταν συγκεντρώνεις την κοινότητα από δικηγόρους και δημοσίους υπαλλήλους, από οδοκαθαριστές έως φοιτητές και της διδάσκεις τα μεγάλα ελληνικά μουσικά έργα όπως «Άξιον Εστί» του Μίκη Θεοδωράκη, «Ελεύθερους Πολιορκημένους» του Γιάννη Μαρκόπουλου κ.ά., τότε εκπαιδεύεις σωστά και χτίζεις θεμέλια για μία καλύτερη μελλοντική κοινωνία όπου ο άνθρωπος μαθαίνει να είναι λιγότερο εγωιστής και περισσότερο δοτικός με τον συγχορωδό του, περισσότερο ανθρώπινος όντας ένας μαθητής της μουσικής μέσω της οποίας θα ανεβάσει τον εαυτό του και τη ζωή του λίγο ψηλότερα.

Συνδυαστικά έχουμε μαθήματα γιόγκα, βρεφικά εργαστήρια μουσικοκινητικής ταϊτζί και άλλα που συμπληρώνουν την οπτική που έχουμε για έναν καλύτερο και πιο ανθρώπινο κόσμο.

– Τι όμορφο ετοιμάζετε αυτόν τον καιρό;

Την συνέχεια της συνέντευξης θα την βρείτε εδώ

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα axianews

Continue Reading

Επίκαιρα Πρόσωπα

Τόλης Αϊβαλής…Το Digital Marketing Στην Γυναικεία Επιχειρηματικότητα»

«Συνεχής Ανάπτυξη, Εξωστρέφεια Και Καινοτομία»

Ο Αποστόλης Αϊβαλής είναι CEO της KNOWCRUNCH.COM ένας διεθνής οργανισμός εκπαίδευσης και Managing Partner της AIVAL.COM ένα business strategy consulting firm. Έχει ειδίκευση και εμπειρία στις αγορές consumer & enterprise internet, social media, gaming, music, advertising, technology, media και mobile στις οποίες εργάζεται από το 1996 ως στέλεχος, mentor αλλά και επιχειρηματίας. 

Συν-δημιούργησε την PowerΝet το 1996, τα Web Awards (τώρα Ermis Digital) το 1998, την ArboMedia το 2001, την Real Brands το 2007, την Social Brands το 2009, το StartupDay event το 2009 και το Startup Nation το 2011. Είναι επίσης δημιουργός του Professional Diploma in Digital & Social Media ενώ εκπαιδεύει στελέχη σε επιχειρήσεις, κολλέγια και πανεπιστήμια από το 2007.

Μιλήστε μας για την εταιρία σας, ποια τυχόν προβλήματα υπάρχουν και ποιά εφόδια πρέπει να έχει μια γυναίκα για να προχωρήσει;

[A.A.] Διευθύνω την KnowCrunch.com και παρέχουμε διεθνώς εξειδικευμένη εκπαίδευση σε πράγματα που απασχολούν τα στελέχη σήμερα όπως business strategy και digital marketing. Για παράδειγμα το Professional Diploma in Digital & Social Media. Το κάνουμε στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη και σύντομα στην Κύπρο και online. Οι επιχειρήσεις σήμερα λόγω κρίσης ή απλώς επειδή κάνουν ανάπτυξη έχουν απόλυτη ανάγκη να προσεγγίσουν και να διατηρήσουν το διεθνές πελατολόγιο τους με λιγότερα χρήματα και ταυτόχρονα με καινοτόμους τρόπους. Έτσι εμείς εκπαιδεύουμε στελέχη, επαγγελματίες ή επιχειρηματίες πάνω στα κανάλια, εργαλεία και στρατηγικές ώστε κάποιος να το πετύχει αυτό γρήγορα.

Ποιά πιστεύετε ότι είναι η μεγαλύτερη πρόκληση στην οποία καλούνται να ανταποκριθούν σήμερα οι ελληνικές επιχειρήσεις;

[A.A.] Η κυριότερη είναι να μείνουν ζωντανές λόγω της ατελείωτης κρίσης. Άρα αγωνίζονται να διατηρήσουν το cash flow τους, την θέση τους στην αγορά και τους πελάτες τους. Κάποιες από αυτές προσπαθούν ταυτόχρονα να μειώσουν το κόστος τους ενώ έχουν τα ίδια αποτελέσματα που είχαν πριν. Κάποιες άλλες που είναι σε καλύτερη θέση προσπαθούν να αντιμετωπίσουν την αλλαγή. Βλέπετε η κάθε είδους αλλαγή έρχεται σε όλους τους τομείς και εμείς πρέπει είτε να προσαρμοζόμαστε γρήγορα είτε να ηγούμαστε αυτή της αλλαγής. Η δική μου νοοτροπία είναι να δημιουργώ την αλλαγή.

Ποιές συμβουλές θα δίνατε σε μια γυναίκα που αποφασίζει να ασχοληθεί με τον τομέα σας;

[A.A.] Να τολμήσει και να απευθυνθεί στο εξωτερικό. Εμείς εκπαιδεύουμε επαρκώς ώστε να μάθει κάποιος όλα τα εργαλεία, όλες τις στρατηγικές, όλα τα κανάλια που χρειάζεται ώστε να βρει πελάτες και να προβληθεί. Οι περισσότεροι απόφοιτοί μας τα εφαρμόζουν αμέσως όλα αυτά και βρίσκουν αμέσως δουλειά ή πελάτες αλλά συνήθως φοβούνται, δεν σκέφτονται big και δεν κοιτούν στο εξωτερικό. Άρα η συμβουλή μου είναι αυτή. Μην φοβάστε, χτυπήστε εκτός συνόρων! Είστε αρκετά ικανοί και καλοί για να πετύχετε γρήγορα έξω.

Ποιά είναι για σας τα βασικά στοιχεία που εξασφαλίζουν επιτυχία σε μια επιχείρηση;

[A.A.] Η συνεχής ανάπτυξη, η εξωστρέφεια και η καινοτομία. Ξέρω ακούγεται κλισέ αλλά δεν είναι αν το εφαρμόσουν. Και τα 3 αυτά όμως απαιτούν αλλαγή τρόπου σκέψης. Μετά τα υπόλοιπα είναι καθαρά θέμα διαδικασίας.

Πώς και από ποια ηλικία αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το αντικείμενο του Digital Marketing;

[A.A.] Ξεκίνησα το 1994, έστησα την πρώτη εταιρία μου το 1996. Ασχολούμαι πάνω από 20 χρόνια πια. Συνεχίζω να αποτυχαίνω και να μαθαίνω θαυμάσια πράγματα.

Τι θα συμβουλεύατε τους νέους και τις νέες που βγαίνουν τώρα στην αγορά εργασίας;

[A.A.] Να μάθουν digital marketing γιατί πλέον απαιτείται. Αν το μάθουν έχουν ένα τεράστιο πλεονέκτημα έναντι άλλων που δεν το ξέρουν για να βρούνε δουλειά ή απλώς για να αναρριχηθούν στην καριέρα τους.

Υπάρχει κάποιο όνειρο ζωής που δεν έχετε καταφέρει;

[A.A.] Ναι. Να μετακομίσω πλήρως τις δραστηριότητές μου και εμένα προσωπικά στην California την οποία ερωτεύτηκα τα 3 χρόνια που πέρασα εκεί. Είναι θέμα χρόνου θα γίνει κάποια στιγμή.

Continue Reading

Trending