Connect with us

Επίκαιρα Πρόσωπα

Χριστίνα Σαραντοπούλου: «Η γλυπτική έχει προορισμό της το δημόσιο χώρο»

Η γλύπτρια Χριστίνα Σαραντοπούλου

Συνέντευξη στη Ζέτα Τζιώτη

Η Χριστίνα Σαραντοπούλου, μια από τις ελάχιστες γλύπτριες που κατασκευάζουν κινητικά έργα, μιλά για την πορεία της στο χώρο και για τη δύναμη που χρειάζεται να έχει ο καλλιτέχνης που ασχολείται με τη γλυπτική. Αναφέρει μεταξύ άλλων «Ο καλλιτέχνης βρίσκεται πάντα σε ένα μεγάλο ταξίδι που δεν έχει τέλος»

Έχοντας στο νου μας τα έργα της γλύπτριας,  Χριστίνας Σαραντοπούλου, έργα μεγάλων διαστάσεων και βαριά για δημόσιους, αστικούς χώρους, θα φανταζόμασταν ότι πρόκειται για μια σωματώδη κυρία που «πιάνει την πέτρα και τη στύβει». Όταν, όμως, συναντήσαμε την καλλιτέχνιδα, διαπιστώσαμε ότι η σκέψη μας ήταν λανθασμένη. Η Χριστίνα Σαραντοπούλου είναι μια πολύ δυναμική γυναίκα, δυνατή πιο πολύ στην ψυχή από ό,τι στο σώμα, με ευγενικούς και λεπτούς τρόπους, η οποία «λέει τα πράγματα με τ’ όνομά τους», χωρίς τυπικότητες.

Μελετώντας τη δουλειά της και βλέποντας τον τρόπο που χειρίζεται καταστάσεις, καταλαβαίνει κάποιος ότι είναι τελειομανής και προσγειωμένη. Και μπορεί να μη «στύβει την πέτρα» αλλά σίγουρα «στύβει τη ζωή». Αγαπά τα ταξίδια και έχει συμμετάσχει σε πάρα πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι από τους ελάχιστους Έλληνες καλλιτέχνες που κατασκευάζουν κινητικά έργα και πολλά από αυτά έχουν επιλεγεί για δημόσιους χώρους. Εντυπωσιακό είναι το κινητικό έργο που βρίσκεται στη γωνία Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας και Νεοφύτου Βάμβα. Άλλο σπουδαίο έργο της είναι αυτό που κυριαρχεί στον σταθμό του μετρό  Άγιος Ιωάννης.

Συναντήσαμε τη Χριστίνα Σαραντοπούλου και μιλήσαμε μαζί της για τη δύναμη που χρειάζεται να έχει ο καλλιτέχνης που ασχολείται με τη γλυπτική, ιδίως όταν είναι γυναίκα, για την πορεία της στον χώρο, για την έννοια της δημιουργίας και τη δημιουργική έκφραση, για την αγορά της τέχνης στην Ελλάδα.

– Γυναίκα γλύπτρια που δουλεύει το σίδερο. Πόση δύναμη χρειάζεται για αυτό;

Η δύναμη χρειάζεται για να στηρίξει, ένα τέτοιο επάγγελμα. Αναφέρομαι στην αβεβαιότητα και στην οικονομική δυσκολία του επαγγέλματος. Οι σύγχρονοι οικονομολόγοι μας τοποθετούν στην τάξη του πρεκαριάτου.

– Η επισφάλεια στη ζωή του καλλιτέχνη δεν ήρθε με την κρίση, όμως μεγάλωσε.

Στη γενιά μου η απόφαση να ζήσεις ως καλλιτέχνης, που είναι τρόπος ζωής, είχε τα χαρακτηριστικά μιας αποστολής. Με αυτή την ευθύνη και την απόφαση μεγάλωσα και εργάστηκα. Η δύναμη στην οποία αναφέρεστε βρίσκεται μέσα στο πάθος για συνεχή εργασία και δημιουργία.

«ΣΤΗ ΓΕΝΙΑ ΜΟΥ Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΝΑ ΖΗΣΕΙΣ ΩΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ, ΕΙΧΕ ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΙΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ»

– Μίλησέ μας για την πορεία σου στη γλυπτική, τα έργα σου στον δημόσιο χώρο.

Σπούδασα στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας από το 1971 έως το 1975. Δύσκολα χρόνια, και υπέροχα ταυτόχρονα. Μια εποχή, ιδεολογικά φορτισμένη και δυναμική. Οι καλλιτέχνες, ζούσαμε σε ένα ξεχωριστό περιβάλλον αισθητικών αξιών και πολιτικών ερεθισμάτων. Κατά τη συνήθεια των διανοουμένων της εποχής αναζήτησα για συνέχιση των σπουδών μου σε μια μεγαλύτερη ευρωπαϊκή πόλη. Αυτή τότε για τους περισσότερους καλλιτέχνες ήταν το Παρίσι. Υπέροχο! μεγαλειώδες για μένα, «ρούφηξα» βιαστικά και ακανόνιστα απίστευτες ομορφιές που με ξεπερνούσαν. Γνώσεις που πολύ αργότερα ταξινόμησα.

Κινητικό έργο στη Βασ.Σοφίας

Ασχολήθηκα αρκετά χρόνια με έργα μεγάλων διαστάσεων, του δημόσιου αστικού χώρου. Τοποθέτησα έργα στην Αθήνα και σε διάφορες πόλεις, στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, έργα στον δρόμο, σε ξενοδοχεία, σε μουσεία, στο μετρό, γενικά έργα σε κοινή θέα.

Όχι μνημειακά έργα, αλλά εγκαταστάσεις, ενταγμένες στον αρχιτεκτονικό χώρο που μου προσφερόταν. Με απασχολούσε πάντα ο κοινωνικός ρόλος της τέχνης και θεωρώ ότι το σημαντικότερο βήμα που όφειλα να έχω ήταν ο δημόσιος χώρος. Όσο κι αν απομακρύνεται ο καλλιτέχνης από πολιτικές δεσμεύσεις, δεν μπορεί να είναι αδιάφορος στην κοινωνική πραγματικότητα. Η γλυπτική είχε και έχει προορισμό της τον δημόσιο χώρο.

«ΜΕ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΣΕ ΠΑΝΤΑ Ο ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΘΕΩΡΩ ΟΤΙ ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ ΒΗΜΑ ΠΟΥ ΟΦΕΙΛΑ ΝΑ ΕΧΩ ΗΤΑΝ Ο ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ»

– Πώς γεννιέται ένα έργο τέχνης, τι είναι η δημιουργική έκφραση;

Οποιοσδήποτε συμμετέχει ενεργά στην εικαστική έκφραση, φανερώνει και αναδεικνύει τη δική του ψυχή, τις δικές του σκέψεις. Η εμφάνιση της δικής του εμπεριστατωμένης σκέψης, με μέσο το υλικό που επιλέγει, και τη δική του ψυχή, αφορά την απολύτως προσωπική δημιουργική του έκφραση. Έτσι προκύπτει το έργο του. Όλα αυτά μαζί δημιουργούν τη μοναδικότητα του έργου. Αυτή τη μοναδικότητα μπορεί κανείς να την ονομάσει «αύρα του έργου», γιατί αυτή καταγράφει, εμπεριέχει, εμφανίζει όλα τα ιδιαίτερα και μοναδικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του καλλιτέχνη.

Αυτή κάνει να ξεχωρίζει το έργο του μέσα από άλλα έργα. Οι αρχαίοι Έλληνες εννοούσαν τη μοναδικότητα ως «χρυσό αριθμό».

– Θεωρείς ότι μία συλλογή έργων τέχνης μπορεί να αποτελέσει επένδυση;

Κύβος στο εργαστήριο

Να αποτελέσει επένδυση μία συλλογή είναι αναμφίβολα δύσκολο, αλλά να δημιουργηθεί μια υπέροχη προσωπική συλλογή που ανάλογα με την οικονομική κατάσταση να διατηρεί την αγοραστική της αξία είναι εφικτό. Οι συλλέκτες ήταν και είναι άτομα ερωτευμένα με την τέχνη που πάντα ξόδευαν με πάθος πολλά χρήματα για να αποκτήσουν έργα καλλιτεχνών. Ο συλλέκτης παθιάζεται , συχνά κάνει λάθη σε σχέση με το ταλέντο του καλλιτέχνη και το πόσο σημαντικό μπορεί να είναι ένα έργο. Εκτός αυτού, η επένδυση στην τέχνη αφορά ένα προϊόν και ένα σύστημα πολύπλοκο. Είναι πολύ δύσκολο να ανακαλύψεις τη σταθερή αξία. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί μια τέτοια επένδυση να έχει σαν γνώμονα μόνον το κέρδος. Είναι, πιστεύω, μία πολύ ιδιαίτερη επένδυση, στην οποία πρέπει να υπάρχει αγάπη και ψυχική συμμετοχή.

– Πώς η οικονομική κρίση επηρέασε την αγορά της τέχνης στην Ελλάδα;

Με την οικονομική κρίση η αγορά της τέχνης άλλαξε τοπίο στην Ελλάδα. Πουλήθηκαν αξιόλογα έργα σε πολύ χαμηλές τιμές . Η αγορά δυσκόλεψε αφόρητα. Το πιο σημαντικό είναι ότι παλιότερα, αλλά και σήμερα στη συγκεκριμένη αγορά δεν υπάρχει αγοραστική συνέχεια και συνέπεια . Οι πωλήσεις λειτουργούν με τυχαιότητα και οι συλλογές δεν δημιουργούνται με στρατηγική. Συχνότερα παίζει ρόλο ο ίδιος ο καλλιτέχνης και όχι πρωτίστως το έργο του. Έχω την εντύπωση ότι αυτό έχει να κάνει με τον τρόπο που λειτουργούν οι δομές, που αφορούν τον κόσμο της τέχνης και οι φορείς που διαχειρίζονται την προβολή των καλλιτεχνών και των έργων τους. Οι περισσότεροι καλλιτέχνες αισθανόμαστε αβοήθητοι.

«ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΚΟΜΗ ΜΙΑ ΠΑΛΑΙΟΥ ΤΥΠΟΥ ΑΓΟΡΟΠΩΛΗΣΙΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ. ΑΥΤΗ ΒΟΛΕΥΕΙ ΙΣΩΣ, ΑΛΛΑ ΣΕ ΚΑΠΟΙΑ ΑΛΛΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΜΠΕΡΔΕΥΕΙ»

Βλέπουμε ότι στις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις αλλά και στην Αμερική οι σχέσεις εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, μεγάλων μουσείων, εικαστικών ιδρυμάτων, μεγάλων γκαλερί και κέντρων τέχνης έχουν κοινούς δρόμους, μέσα από τους οποίους στηρίζονται και κινούνται οι μετοχές κάποιων μεγάλων σύγχρονων καλλιτεχνών. Οι υπόλοιποι όμως καλλιτέχνες είναι εύλογο να δυσκολεύονται πολύ. Η κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα κρατάει ακόμη την επικοινωνία του κόσμου της τέχνης σε μια κάποια «αθωότητα», αλλά και σε μια μορφή χάους. Ο καλλιτέχνης προσπαθεί ακόμη σε ατομικό επίπεδο για τις πωλήσεις του, ο συλλέκτης ή ο ιδιώτης επισκέπτεται τις γκαλερί αλλά και τα εργαστήρια των καλλιτεχνών. Υπάρχει ακόμη μία παλαιού τύπου αγοροπωλησία στην τέχνη. Αυτή βολεύει ίσως, αλλά σε κάποια άλλα επίπεδα μπερδεύει. Στις μεγάλες αγορές, η μεγάλη ομάδα των καλλιτεχνών είναι σε ακόμη πιο δύσκολη θέση από ό,τι είναι στην Ελλάδα.

Μια ουσιώδης, λοιπόν, διαφορά με την ελληνική αγορά και τις μεγάλες αγορές του εξωτερικού είναι ότι στην Ελλάδα σαν μικρή χώρα υπάρχουν ακόμη ιδιώτες που αγοράζουν τέχνη. Στο εξωτερικό είναι σχεδόν μόνο μάνατζερς που διαχειρίζονται τις πωλήσεις, συχνότερα μάλιστα όχι σε ιδιώτες αλλά σε φορείς. Η τέχνη σε όλο τον οικονομικά αναπτυγμένο κόσμο είναι απολύτως εμπορευματοποιημένη και αναπτύσσεται μέσα σε διάφορες και πολύπλοκες συνθήκες. Ένα τέτοιο τοπίο έχει συνέπειες στη ζωή των καλλιτεχνών και φυσικά στο έργο τους. Ζούμε στην εποχή που οι μεγάλες πνευματικές ήττες συνεχίζονται. Φαντάζομαι ότι χρειάζεται ακόμη μεγάλος δρόμος για πνευματική και πολιτισμική αναγέννηση. Είναι ακόμη πολύ νωρίς για κάτι τέτοιο.

Κύβος σε έκθεση στο Μαιάμι.

– Πώς φαντάζεσαι το μέλλον σου στη γλυπτική στο σύγχρονο εικαστικό περιβάλλον; Τι σκέφτεσαι για τις εκθέσεις στο εξωτερικό;

Νομίζω ότι η φροντίδα του καλλιτέχνη πρέπει να αφορά πρωτίστως τη δημιουργία του έργου του. Έτσι, εύχομαι να μπορώ να προσπαθώ, πάντα στο μέτρο των δυνατοτήτων μου, να εργάζομαι και να αναπτύσσομαι . Να βρίσκω τον τρόπο να μπορώ να συνεχίζω να δημιουργώ έργα, γιατί η γλυπτική έχει αρκετά μεγάλες οικονομικές απαιτήσεις. Αυτός είναι και ο λόγος που είναι τόσο λίγοι οι γλύπτες και τόσο λίγοι φορείς ασχολούνται μαζί τους. Οι εκθέσεις στο εξωτερικό, τουλάχιστον αυτές που αφορούν στον τομέα της γλυπτικής είναι περιορισμένες, αλλά επιβάλλεται να γίνονται κατά καιρούς, όχι γιατί μπορούν να προσφέρουν σε επίπεδο πωλήσεων, αλλά γιατί η εμπειρία που κερδίζεται, είναι πάρα πολύ σημαντική.

«Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΡΕΤΗ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΜΑΘΕΙ, ΕΧΕΙ ΣΥΝΗΘΙΣΕΙ ΝΑ ΕΠΙΝΟΕΙ. ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΤΙΠΟΤΕ»

Την συνέχεια της συνέντευξης θα την βρείτε εδώ

 

Continue Reading

Επίκαιρα Πρόσωπα

«Αφιέρωμα» Η Κρήτη επιχειρεί: Νατάσα Γρηγοράκη

Η Νατάσα Γρηγοράκη είναι συνιδιοκτήτρια ενός καταστήματος κινητής τηλεφωνίας “Γερμανός”, 15 χρόνια στο Ηράκλειο της Κρήτης και συνιδρύτρια του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Women Do Business , τα τελευταία δύο χρόνια, που διαπραγματεύεται την επιχειρηματική ανισότητα στα δύο φύλα.

Είναι σύζυγος και μητέρα τριών αγοριών 20, 18 και 14 χρονών.

Είναι ένας συνδυασμός παραδοσιακής επιχείρησης, με μία κοινωνική επιχείρηση όπου και οι δύο έχουν στόχο τον άνθρωπο , την εξέλιξη και την επικοινωνία .

Η ενασχόληση της στο κατάστημα Γερμανός έχει πρωταρχικό σκοπό την εξυπηρέτηση των καταναλωτών σε λύσεις τεχνολογίας , νέων υπηρεσιών και προγραμμάτων επικοινωνίας .
Η δράση της στο Women Do Business, στοχεύει στην προαγωγή της γυναικείας επιχειρηματικότητας , στην διαχείριση της ανισότητας της, καθώς επίσης και στην κατάργηση των στερεοτύπων .
Πώς παντρεύτηκαν αυτά τα δύο?
Οι πολλαπλοί ρόλοι στους οποίους πρέπει να ανταπεξέλθει επιτυχημένα μία γυναίκα ( εργαζόμενη, επιχειρηματίας, σύντροφος, σύζυγος, μητέρα), βιώνοντας το προσωπικά, ως πρώην στέλεχος επιχειρήσης, αλλά και ως ιδιοκτήτρια επιχείρησης την ώθησαν στη δημιουργία του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Women Do Business, ως co- founder με την Έρη Παυλάκη ώστε να αλλάξει το ποσοστό της γυναικείας ένταξης στην επιχειρηματικότητα.

-Πιστεύετε πως ο τομέας με τον οποίο ασχολείστε μπορεί να έχει εξέλιξη στο μέλλον;

Σίγουρα και οι δύο τομείς είναι εξελίξιμοι.

Οι τηλεπικοινωνίες, το διαδίκτυο, η τεχνολογία που στοχεύει στις έξυπνες λύσεις και εφαρμογές στην καθημερινότητα μας, στην εργασία ,στην ψυχαγωγία, στην έρευνα, καθώς επίσης και στην ανθρώπινη επικοινωνία, αποτελούν μία από τις πρωταρχικές ανάγκες του σημερινού/ ης επαγγελματίας και της σημερινής οικογένειας, προς εξοικονομήση του χρόνου και της ποιότητας ζωής τους.

Από την άλλη, η υποστήριξη, η ενδυνάμωση, η καθοδήγηση για την υλοποίηση της επιχειρηματικής ιδέας μιας γυναίκας- μέσω του Women Do Business- συνεισφέρει στην αύξηση της επιχειρηματικότητας με συνέπεια τη βελτίωση της οικονομίας μιας χώρας. Επιπλέον εξελίσσεται ο τομέας αυτός μεσω ευκαιριών που προκύπτουν με φρέσκες ιδέες και πρωτοποριακές κοινωνικές επιχειρήσεις όπου θα συμβάλουν σε λύσεις μεγάλων παγκόσμιων προβλημάτων.

-Πώς μπορούμε να ενισχύσουμε τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα;

Η ενίσχυση της γυναικείας επιχειρηματικότητας στην Ελλαδα θεωρώ πως πρέπει να στοχεύει σε δύο παράγοντες..
Ο πρώτος παράγοντας αφορά την υποστήριξη σε γυναίκες- μητέρες που θέλουν να δραστηριοποιηθούν στο επιχειρείν και όχι μόνο, χωρίς να ψάχνουν λύσεις για τα παιδιά τους οι οποίες έπρεπε να θεωρούνται δεδομένες.
Περισσότεροι κρατικοί παιδικοί σταθμοί για να μπορέσει μία γυναίκα να αφοσιωθεί στην επιχείρηση της, αλλά και να έχει στελέχη εργαζόμενες γυναίκες- μητέρες, που δεν θα σταματήσουν να εργάζονται λόγω έλλειψης βοήθειας για τα παιδιά τους.
Επιδόματα στήριξης σε όλες τις γυναίκες ανάλογα με το οικονομικό τους πλαίσιο, κυρίως για τα πρώτα χρόνια ανατροφής των παιδιών και δημιουργία κατάλληλων εργασιακών χωρών που θα συνυπάρχουν οι γυναίκες επιχειρηματίες με τα παιδιά τους.

Ο δεύτερος παράγοντας που μπορεί να αποτελέσει γερό θεμέλιο για την αύξηση της γυναικείας επιχειρηματικότητας, είναι η ενημέρωση από το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα με σκοπό την κατάργηση των στερεοτύπων και την ενδυνάμωση των γυναικών. Αρχικά ενημέρωση για την επιχειρηματικότητα γενικά, τις ευκαιρίες που δίνονται μέσα από το επιχειρείν, την καινοτομία και τις νέες ιδέες με βιωματική προσέγγιση και ενσυναίσθηση . Στη συνέχεια την κατάργηση των στερεοτύπων από τη μικρή ηλικία και στα δύο φύλα ,ότι οι οικογενειακές υποχρεώσεις, η ανατροφή και ανάληψη ευθυνών του σπιτιού επιβαρύνει κατεξοχήν τη γυναίκα , ώστε η γυναίκα να έχει ακριβώς τις ίδιες ευκαιρίες και την ίδια δυναμική με τον άντρα, αλλά και ώστε το οικογενειακό περιβάλλον να είναι υποστηρικτικό στα επιχειρηματικά σχέδια της γυναίκας.

Με αυτούς τους δύο τρόπους, μπορεί να ενισχυθεί η γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα εφόσον δύο από τους βασικούς λόγους που η γυναίκα δεν ξεκινάει στο επιχειρείν είναι οι οικογενειακές υποχρεώσεις και η έλλειψη αυτοπεποίθησης.
Σε αυτή τη συνθήκη, το Women Do Business με τις δράσεις του όπως 1)τα event διά ζωσης 2)τα online event και workshop 3) το mentoring – καθοδήγηση και 4)τη δικτύωση, στοχεύουν στην ενδυνάμωση της γυναίκας.

-Πιστεύετε ότι μία γυναίκα πρέπει να επιδιώξει μία καριέρα αν το επιθυμεί, με όποιο τίμημα και αν συνεπάγεται αυτό;

Ανεξάρτητα αν είσαι γυναίκα ή άντρας, η επιδίωξη μιας καριέρας με όποιο τίμημα και αν συνεπάγεται αυτό, έχει να κάνει με το “τι αντέχει ο καθένας” σαν προσωπικότητα και όχι ως φύλο.
Η επιδίωξη μιας καριέρας έχει να κάνει με προσωπικά κίνητρα, με την ταύτιση του οράματος από το οποίο εμπνέεσαι και με τη βιωσιμότητα που μπορεί να προσφέρει η καριέρα αυτή, ώστε να υπάρχει ισορροπία σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο.

-Πώς αντιμετωπίζω τα κακόβουλα σχόλια;

Αν και όταν, υπάρξουν κακόβουλα σχόλια τα αντιμετωπίζω με την κατάλληλη διερεύνηση γιατί δημιουργήθηκαν.
Αν υπάρχει υπόσταση γι’ αυτά -με στεναχωρουν- κάνοντας όμως την αξιολόγηση μου , επαναπροσδιορίζω τους στόχους μου, τις δράσεις μου και πιθανόυς τρόπους που θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί.
Αν δεν υπάρχει καμία υπόσταση ύπαρξης των κακόβουλων αυτών σχολίων, απλά τα προσπερνάω πατώντας γερά στα πόδια μου και συνεχίζοντας αυτό για το οποίο πιστεύω , αλλά και ελκύω με γνώμονα την αυθεντικότητα την αμεσότητα και την προσωπική σχέση που δημιουργώ με τους πελάτες και με τις γυναίκες του δικτύου μας.

-Ποια τα σχέδιά σας για το μέλλον?

Σε προσωπικό επίπεδο τα σχέδια μου για το μέλλον είναι να έχω περισσότερο χρόνο ποιοτικό για τον εαυτό μου και την οικογένειά μου κάτι που συνδέεται με τα σχέδιά μου και επαγγελματικά.

Θεωρώ θετική πρόκληση για μένα να δημιουργήσω μία ομάδα στο κατάστημα κινητής τηλεφωνίας που θα προσφέρει την καλύτερη εμπειρία εξυπηρέτησης στον καταναλωτή με μετρήσιμα αποτελέσματα και κατ’ επέκταση επίτευξη των στόχων της ομάδας.

Επίσης θέλω να αποκτήσω την πιστοποίηση για την εκπαίδευση ενηλίκων κυρίως στον τομέα της πώλησης.

Τα σχέδια μας στο Women Do Business είναι εν όψει των παραπάνω δυσκολιών στις οποίες έρχεται αντιμέτωπη η γυναίκα επιχειρηματίας, η δημιουργία ενός mom hub , καθώς επίσης και η έναρξη μιας καμπάνιας στα social media σε περιοχές της Κρήτης για την κατάργηση των στερεοτύπων από τις μικρές ηλικίες.
Τέλος η ύπαρξη Ακαδημίας για ενδυνάμωση της γυναικείας επιχειρηματικότητας και ηγεσίας σε μόνιμη βάση, καθώς επίσης και την εδραίωση του mentoring ως αναπόσπαστο πεδίο καθοδήγησης και έναρξης μιας επιχειρηματικής ιδέας με τους κατάλληλους συνεργάτες.

Continue Reading

Επίκαιρα Πρόσωπα

«Αφιέρωμα» Η Κρήτη επιχειρεί: Έφη Πούλη

H Έφη είναι δημιουργός του Workhub Chania, του πρώτου co-working space στα Χανιά το οποίο λειτουργεί και ως business center. Στις εγκαταστάσεις του υπάρχουν κοινόχρηστα και ιδιωτικά γραφεία, Skype rooms καθώς και ειδικά διαμορφωμένος συνεδριακός χώρος.

Η επιχείρηση απευθύνεται κυρίως σε ψηφιακούς νομάδες καθώς και επαγγελματίες που δεν έχουν τη δυνατότητα να μισθώσουν το δικό τους γραφείο. Ο χώρος του Workhub Chania φιλοδοξεί να δημιουργήσει ένα οικοσύστημα αλληλεπίδρασης και δημιουργικότητας μέσα από το οποίο τα μέλη του συνεργάζονται, δικτυώνονται και εν γένει στηρίζουν το ένα το άλλο.

Η μακρόχρονη παραμονή της στο εξωτερικό την έκανε να συνειδητοποιήσει ότι τα Χανιά αποτελούν ένα εν δυνάμει σημαντικό πόλο έλξης για ψηφιακούς νομάδες. Όταν πια επέστρεψε μόνιμα στην Ελλάδα διαπίστωσε ότι υπήρχε αυτό το κενό, επομένως  η επιλογή δημιουργίας ενός τέτοιου χώρου εργασίας ήταν για εκείνη μονόδρομος.

-Πως μπορούμε να ενισχύσουμε τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα;

Κατά τη γνώμη μου, ο κυριότερος άξονας ενίσχυσης της γυναικείας επιχειρηματικότητας θα έπρεπε να είναι η ύπαρξη αντίστοιχων κρατικών δομών οι οποίες προσφέρουν εξειδικευμένες, υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, ειδικά σε επιχειρηματίες που κάνουν τα πρώτα τους βήματα.

Ευτυχώς υπάρχουν πολλές πρωτοβουλίες από ΜΚΟ και άλλες συναφείς οργανώσεις, οι οποίες προσπαθούν να βοηθήσουν και να στηρίξουν τη γυναίκα επιχειρηματία, προσφέροντας δωρεάν εκπαιδευτικά σεμινάρια, συμβουλές ειδικών, προβολή κ.α.

-Ποιο είναι το μότο σας;

Η δημιουργικότητα απαιτεί τόλμη, υπομονή και επιμονή

-Πιστεύετε πως ο τομέας με τον οποίο ασχολείστε μπορεί να έχει εξέλιξη στο μέλλον;

Νομίζω ότι η εξ αποστάσεως εργασία θα γίνει σταδιακά το κυρίαρχο μοντέλο εργασίας.

Τα τεχνολογικά επιτεύγματα της τελευταίας δεκαετίας έχουν καταστήσει τη φυσική παρουσία ενός εργαζομένου λιγότερο απαραίτητη επομένως δεν υπάρχει λόγος παραμονής του στην ίδια πόλη ή χώρα που εδρεύει η επιχείρηση στην οποία εργάζεται.

Σίγουρα η συγκεκριμένη τάση υπήρχε και προ κορωνοϊού απλώς τώρα γιγαντώθηκε η ανάγκη για τηλεεργασία.

-Ποια είναι για εσάς τα βασικά στοιχεία που εξασφαλίζουν επιτυχία σε μια επιχείρηση;

Θα μπορούσα να σκεφθώ τρεις παράγοντες οι οποίοι αυξάνουν τις πιθανότητες επιτυχίας μιας επιχείρησης.

Ο πρώτος (και ίσως πιο βασικός) είναι η αγάπη προς το αντικείμενο της επιχείρησης. Με δεδομένο ότι το επιχειρείν αποτελεί μια αρκετά δύσκολη και στρεσογόνο δραστηριότητα, αν δεν αγαπάς αυτό που κάνεις, πολύ απλά δεν θα μπορέσεις να αντεπεξέλθεις τις δυσκολίες και τα προβλήματα που θα συναντάς καθημερινά.

Ο δεύτερος παράγοντας σχετίζεται πάλι με το αντικείμενο μιας επιχείρησης: η ιδέα που θέλεις κάποιος να υλοποιήσει θα πρέπει να είναι καινοτόμος, να λύνει κάποιο πρόβλημα ή να καλύπτει ένα κενό της τοπικής ή ευρύτερης κοινωνίας.

Τέλος, καταλυτικό ρόλο σε όλα αυτά παίζει και το πόσο υποστηρικτικό ή όχι είναι το στενό περιβάλλον του ατόμου που επιχειρεί.

Continue Reading

Επίκαιρα Πρόσωπα

«Αφιέρωμα» Η Κρήτη επιχειρεί: Έρη Παυλάκη

Η Έρη είναι συνιδρύτρια (co founder) και Project Manager στην μη κερδοσκοπική οργάνωση Women Do Business. Ο ρόλος της, είναι πολλαπλός από την σύλληψη της ιδέας τον Μάρτιο του 2019, ως σήμερα με τον  στρατηγικό σχεδιασμό, την υλοποίηση, την συνεχή εκπαίδευση, τον συντονισμό των δράσεων και της ομάδας. Αγαπάει αυτό που κάνει, το όραμα και τον σκοπό που υπηρετούμε και έτσι οι ώρες καθημερινά απλά τρέχουν χωρίς να το καταλαβαίνει. Για χρόνια έψαχνε να βιώσει αυτό το συναίσθημα στον εργασιακό της χώρο. Το μεταπτυχιακό της είναι πάνω στο “Διεθνές Δίκαιο, Διπλωματικές Σπουδές & Ανθρώπινα Δικαιώματα” στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, ενώ η επαγγελματική της ενασχόληση σε διάφορους κλάδους της προσέφερε καλύτερη κατανόηση της αγοράς εργασίας και του επιχειρείν. 

  • Μιλήστε μας για τη δραστηριότητα και την φιλοσοφία της οργάνωσης σας.

Η μη κερδοσκοπική οργάνωση Women Do Business δραστηριοποιείται από τον Μάιο 2019 έως σήμερα, επιδιώκοντας την προαγωγή της γυναικείας επιχειρηματικότητας, κυρίως στην περιφέρεια της Κρήτης και στην πορεία, εκτός αυτής. Σκοπός μας είναι να υποστηρίξουμε γυναίκες που θέλουν να υλοποιήσουν μία ιδέα ως επιχείρηση, ώστε ν’ αλλάξουμε περιοριστικές πεποιθήσεις αλλά και στερεότυπα γύρω από τη θέση της γυναίκας στον τομέα της επιχειρηματικότητας.

Μέσα σε 1,5 χρόνο που ξεκινήσαμε τις δράσεις μας, πάνω από 1214 γυναίκες έχουν συμμετέχει σε δράσεις μας,ενώ σε σύντομο χρονικό διάστημα έχουμε αναπτύξει δεσμούς χρηματοδότησης και συνεργασίας με το Ίδρυμα Vodafone, τα Hondos Center, τη Unilever, το HIGGS, την Action Finance Initiative (AFI) και την InterMediaKT.

Η υποστήριξή μας γίνεται σε τέσσερις πυλώνες: 

  • Εκδηλώσεις Έμπνευσης-Παρακίνησης 
  • Εκπαιδευτικά Workshops (Online & Δια ζώσης) 
  • Καθοδήγηση-Mentoring 
  • Δικτύωση

Στους νέους στόχους του 2021 εντάσσεται η δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας ,’Koinoniko-Epixeiro” για Κοινωνικούς Επιχειρηματίες με την υποστήριξη του Ιδρύματος Vodafone.

Η φιλοσοφία μας είναι στηρίζεται στην αυθεντικότητα, στην αμεσότητα και στην προσωπική σχέση που χτίζουμε με την καθεμία και τον καθένα που είναι μέρος του οράματος μας.

  • Ποιο είναι το μότο σας; 

  Της οργάνωσης : “Κάθε γυναίκα που το επιθυμεί, μπορεί και αξίζει να έχει την δική της επιχείρηση”.      Το δικό μου : “Φτάσε όπου δεν μπορείς…”.

  • Πως μπορούμε να ενισχύσουμε τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στην
    Ελλάδα; 

Η βάση όλων είναι η ενδυνάμωση, καθότι ακόμα και η πιο δυναμική γυναίκα, ίσως σε κάποιο τομέα της ζωής της να κρύβει μία ανασφάλεια που την σταματάει. Εκεί επενδύουμε αρχικά, προκειμένου να καμφθούν οι περιοριστικές πεποιθήσεις. Ρίζα όλων αυτών είναι τα στερεότυπα που έχουν ποτίσει την κουλτούρα μας γύρω από την γυναίκα, όπως : “Γυναίκα για σπίτι”, “Oι γυναίκες δεν είναι καλές στα οικονομικά”, “Δεν κάνουν για μαγαζιά” και άλλα πολλά που εργαζόμαστε καθημερινά να εξαλείψουμε.Θα πρέπει να τα αναδείξουμε και να αρχίσουμε ως κοινωνία να τα αντιλαμβανόμαστε προκειμένου να υποστηρίξουμε την γυναικεία επιχειρηματικότητα. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί η εκπαίδευση, οι γυναίκες θέλουν να νιώθουν σίγουρες για τα βήματα που κάνουν και από θεωρητικές γνώσεις. Για αυτό και ως οργάνωση κάνουμε σχεδόν κάθε εβδομάδα δωρεάν διαδικτυακά σεμινάρια με αξιόλογους-ες εισηγητές-τριες για την Κοινότητα μας. Ακολουθεί το Μέντορινγκ που θεωρώ αναπόσπαστο κομμάτι της εξέλιξης μιας επιχειρηματικής ιδέας. Κι εφόσον υπάρχει η καθοδήγηση και η γνώση , όχι μόνο μέσα από εμάς, αλλά από τόσους φορείς, γιατί να μην την αξιοποιήσουμε? Άλλωστε θα γλιτώσουμε χρόνο, κόπο και χρήμα. 

  • Πιστεύετε ότι μία γυναίκα πρέπει να επιδιώξει μια καριέρα αν το επιθυμεί, με όποιο τίμημα και αν συνεπάγεται αυτό;

     Το ζήτημα είναι τι σημαίνει “με όποιο τίμημα”; Τελικά, είναι ένα δίλημμα που αντιμετωπίζουν μόνο οι γυναίκες; Πιστεύω πως οποιοσδήποτε άνθρωπος, ανεξαρτήτως φύλου ή προσανατολισμού,αν θέλει να πετύχει κάτι θυσιάζει ή καλύτερα επενδύει σε κάτι άλλο. Είτε πρόκειται για χρόνο, χρήματα, εκπαίδευση, εργασία, προπονήσεις, οικογένεια. Είναι απλώς το μέσο για να αποκτήσεις αυτό που επιθυμείς. Η γυναίκα του σήμερα έχει αποδείξει ότι μπορεί να ισορροπεί σε πολλούς ρόλους με μεγάλη επιδεξιότητα. 

  • Πως αντιμετωπίζετε τα κακόβουλα σχόλια; Σας επηρεάζουν  αρνητικά στην ψυχολογία σας;

   Η αλήθεια είναι δεν είναι κάτι που συναντάμε συχνά. Ίσως διότι στο Women Do Business έχουμε ταχθεί στο να υποστηρίζουμε τις γυναίκες που θέλουν να υλοποιήσουν τα όνειρα τους. Έτσι μας επιστρέφεται με περίσση αγάπη και αποδοχή. Άλλωστε τα πάντα είναι θέμα ερμηνείας και οπτικής. Όταν έχεις τόσα θετικά σχόλια γιατί να επικεντρωθείς στα αρνητικά; 

  • Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον; 

Ήδη σχεδίαζουμε τα επόμενα 2-3 χρόνια, με δράσεις και έργα για την γυναικεία επιχειρηματικότητα και την προαγωγή της ισότητας των φύλλων. Ένα από αυτά, η δημιουργία του 1ου  MomHub στην Ελλάδα, ενός συνεργατικού χώρου για μητέρες & έγκυες αρχικά στο Ηράκλειο Κρήτης, έπειτα οι εκπαιδεύσεις γυναικών & κοριτσιών σε STEM, μία διαδικτυακή καμπάνια ενημέρωσης για τα στερεότυπα μέσω καλλιτεχνών, όπως και η δημιουργία ενός δικτύου όλων των γυναικείων οργανώσεων της Κρήτης . Κι αυτά είναι μόνο η αρχή για εμάς, καθώς είμαστε συνεχώς σε φάσεις δημιουργίας και υλοποίησης. 

Σαν άτομο δεν σταματώ να εξελίσσομαι, είναι αναγκαίο συστατικό της ζωής μου. Έτσι σκέφτομαι την διδακτορική διατριβή γύρω από την ισότητα των φύλων, που είναι και αντικείμενο αμιγώς σχετιζόμενο με την δραστηριότητα μας. Παράλληλα, μόλις ολοκλήρωσα κύκλο εκπαίδευσης ως εισηγήτρια βιωματικών εκπαιδεύσεων προσωπικής ανάπτυξης της “Μεταμόρφωσης”, όπως και εκπαιδεύτρια Ενηλίκων. 


Έρη Παυλάκη Co founder – Director @Women Do Business

Continue Reading

Trending