Connect with us

Επιχειρηματικότητα

Ψηφιακός Μετασχηματισμός ή Ψηφιακή Προσαρμογή;

Ψηφιακός μετασχηματισμός είναι η ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας σε όλους τους τομείς μιας επιχείρησης, αλλάζοντας ουσιαστικά τον τρόπο λειτουργίας της προκειμένου να προσφέρει περισσότερη αξία στους πελάτες.

Ψηφιακή προσαρμογή είναι η χρησιμοποίηση ψηφιακών εργαλείων χωρίς αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησης

Στο πυρήνα του ψηφιακού μετασχηματισμού μιας επιχείρησης, βρίσκεται η απόφαση να αλλάξει η οργανωτική της κουλτούρα, προκειμένου να ενσωματωθούν τεχνολογικές λύσεις και να ακολουθηθούν με τον καλύτερο τρόπο, οι νέες λειτουργικές αρχές που επιφέρει η συνεχώς μεταβαλλόμενη τεχνολογία, η οποία βασίζεται πάντοτε στις ανάγκες και τις τάσεις της παγκόσμιας αγορά.

Στην ψηφιακή προσαρμογή απλά αξιοποιούμε τις εξελίξεις της τεχνολογίας για ταχύτερη και αποτελεσματικότερη διεκπεραίωση των λειτουργιών και διαδικασιών.

Κατά συνέπεια σε ότι αφορά την Ψηφιακή Προσαρμογή τα πράγματα είναι σχετικά απλά. Αναζητούμε τον κατάλληλο τεχνολογικό εξοπλισμό και προχωράμε στην ενσωμάτωση του στην αμετάβλητη κατά τα άλλα παραγωγική διαδικασία.

Σε ότι αφορά τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό δύο είναι οι κύριοι στόχοι του, όπως και οι στόχοι κάθε μετασχηματισμού, η μείωση του κόστους λειτουργίας και η βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη. Ο συνδυασμός των δύο έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της κερδοφορίας.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός συντελείται με ή χωρίς τη βούληση μας και αφορά στον επιχειρηματικό τομέα το σύνολο των επιχειρήσεων ανεξαρτήτως κλάδου ή μεγέθους, το σύνολο των εργαζομένων σε μια επιχείρηση, αλλά και το σύνολο των προμηθευτών και πελατών της. Μας αφορά δηλαδή ΟΛΟΥΣ.

Εφαρμόζεται σε όλα τα στάδια, στη λειτουργία, την εσωτερική και εξωτερική επικοινωνία και σε αυτό που είναι η κορυφή του παγόβουνου, στην προώθηση και προβολή, εφαρμόζεται δηλαδή ΠΑΝΤΟΥ.

Για να ξεκινήσει η διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού θα πρέπει η ηγετική ομάδα να συμφωνήσει στο τι σημαίνει ψηφιακό για την επιχείρηση και πως αυτό θα ενταχθεί στο γενικό επιχειρησιακό σχέδιο.

Διακρίνονται τα παρακάτω στάδια υλοποίησης του μετασχηματισμού:

  • Αναγνώριση ανάγκης μετασχηματισμού αλλαγής
  • Δημιουργία ομάδας εργασίας
  • Σχεδιασμός μετασχηματισμού
  • Εκπαίδευση στελεχών και προσωπικού
  • Εφαρμογή λειτουργιών με ταυτόχρονη επικοινωνία προς προμηθευτές και
  • πελάτες
  • Αξιολόγηση και επανατροφοδότηση πληροφοριών

Εάν δεν συνειδητοποιηθεί η ανάγκη για μετασχηματισμό και οι συγκεκριμένοι τομείς στους οποίους θα πρέπει να εφαρμοστεί, ότι ενέργειες και αν γίνουν πέφτουν στο κενό. Οι πλέον συνηθισμένες ανάγκες που οδηγούν στην ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών είναι η αλλαγή στη στάση και τη συμπεριφορά των καταναλωτών, η αλλαγή στα μοντέλα και την τεχνολογία παραγωγής, αλλά και ο μετασχηματισμός που ενδεχομένως υλοποιεί ο ανταγωνισμός.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη διεργασία είναι ομαδική υπόθεση. Και όπως σε κάθε ομάδα υπάρχει ένας επικεφαλής που συντονίζει όλες τις ενέργειες και έχει τη μεγάλη εικόνα υπό έλεγχο, έτσι και σε αυτή την περίπτωση υπάρχει κάποιος ο οποίος διαχειρίζεται και παρακολουθεί όλη τη διαδικασία της αλλαγής και ενημερώνει για την πρόοδο, αλλά και για τα εμπόδια που συναντά στη διαδικασία της υλοποίησης. Στην ομάδα θα πρέπει να συμμετέχουν, στελέχη της διοίκησης, του μάρκετινγκ και των πωλήσεων, της παραγωγής, αλλά και εκπρόσωπος των εργαζομένων, μια και αυτοί είναι που καλούνται συνήθως να υλοποιήσουν όλο το επιχειρηματικό έργο.

Μεθοδολογικά, όπως και σε κάθε επιχειρηματικό σχέδιο ο σχεδιασμός περιλαμβάνει επιγραμματικά:

  • Ανάλυση PESTLE (τομείς πολιτικοί, οικονομικοί, κοινωνικοί, τεχνολογικοί, νομικοί
  • και οικολογικοί)
  • Παρακολούθηση του ανταγωνισμού και αναλύσεις της αγοράς
  • Ανάλυση χάσματος GAP Analysis)
  • Ανάλυση SWOT
  • Διάλογο με το προσωπικό, μια και είναι συχνά πολύ καλά ενημερωμένοι για τις

διαδικασίες παραγωγής, αλλά και για τον ανταγωνισμό

  • Διάλογο με τους προμηθευτές και πελάτες
  • Διερεύνηση αγοράς ποιος προσφέρει τι από τεχνολογικό εξοπλισμό και λογισμικά
  • Εντατική δοκιμή των προς επιλογή τεχνολογικών προτάσεων

Θα πρέπει να επισημανθεί ότι ο σχεδιασμός του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ για κάθε επιχείρηση και δεν λειτουργεί τα τακτική του copy – paste.

Στο σχέδιο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό οφείλουν να περιλαμβάνονται τα παρακάτω:

  • Λεπτομερής περιγραφή για την ανάπτυξη της στρατηγικής του ψηφιακού μετασχηματισμού και την προετοιμασία του μελλοντικού επιχειρηματικού μοντέλου
  • Προγραμματισμός όλων των απαραίτητων μέτρων, έτσι ώστε ο ψηφιακός μετασχηματισμός να είναι επιτυχής
  • Καταγραφή όλων των υπαρχουσών ιδεών της ομάδας εργασίας σε ένα πρωτόκολλο αλλαγής, ένα έγγραφο που θα ενημερώνεται σε όλη τη διαδικασία
  • Διερεύνηση καινοτομιών, π χ νέος εξοπλισμός ή λογισμικό
  • Εισήγηση για αλλαγή υφιστάμενων διαδικασιών ή εισαγωγή νέων
  • Καταγραφή κινδύνων
  • Εισαγωγή συγκεκριμένων μετρήσιμων, στόχων για την αξιολόγηση

Καθοριστικός παράγοντας για την επιτυχία είναι η εκπαίδευση που αφορά στο σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού της επιχείρησης, τόσο για τις διαδικασίες και λειτουργίες που αλλάζουν, όσο και για τα οφέλη που θα προκύψουν από την εφαρμογή τους. 

Ανάλογα με τη θέση και τις αρμοδιότητες τα μαθήματα μπορεί να είναι είτε με ζωντανή παρουσία, είτε και ηλεκτρονικά με δυνατότητα να τα παρακολουθήσει κανείς σε χρόνο που ο ίδιος θα επιλέξει. Το σημαντικό είναι να έχει ο κάθε εργαζόμενος πρόσβαση στις γνώσεις και τις εμπειρίες των άλλων που είναι απαραίτητες για τη βέλτιστη εκτέλεση των καθηκόντων του.

Το περιεχόμενο της εκπαίδευσης περιλαμβάνει τις γνώσεις που απαιτούνται για τις βασικές διαδικασίες, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της επιχείρησης, την ανάπτυξη δεξιοτήτων που απαιτούνται για την επίτευξη των αποτελεσμάτων και τις γνώσεις για τους τρόπους ικανοποίησης των πελατών και προμηθευτών

Ακολουθεί το στάδιο της εφαρμογής του νέου επιχειρησιακού σχεδιασμού που έχει ενσωματώσει τα τεχνολογικά μέσα και τις νέες διαδικασίες. Ταυτόχρονα αναπτύσσεται μια επικοινωνιακή καμπάνια προς προμηθευτές και πελάτες που ενημερώνει και επεξηγεί για το νέο τρόπο εξυπηρέτησης.

Η αξιολόγηση της εφαρμογής αφού καθοριστεί το τι πρέπει να μετρηθεί και να παρακολουθείται και με τι αναφορές προόδου, απαντά στα ερωτήματα «Σε τι βαθμό συνέβαλε η αλλαγή στην επίτευξη των επιχειρηματικών στόχων», «Εάν η διαδικασία εφαρμογής και διαχείρισης των αλλαγών ήταν επιτυχής» και «Τι θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά». Τα στοιχεία αυτά αναλύονται από την ομάδα του ψηφιακού μετασχηματισμού και ανάλογα προσαρμόζεται και το σχέδιο εφαρμογής.

Παρόλο που η αξία του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι αδιαμφισβήτητη, υπάρχουν παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά την εφαρμογή του. Οι κυριότεροι είναι οι παρακάτω:

  • Η αδράνεια που απορρέει από τη συνήθεια στο λειτουργικό σύστημα και η
  • άρνηση για αλλαγές
  • Ο φόβος για την καινοτομία από την έλλειψη γνώσεων και κατανόησης εννοιών
  • Ο φόβος για απώλεια άμεσης επαφής και προσωπικής σχέσης με τους πελάτες
  • Ο φόβος για απώλεια θέσεων εργασίας
  • Η υποτιθέμενη μεγάλη χρονική διάρκεια από το σχεδιασμό μέχρι και την
  • εφαρμογή του μετασχηματισμού
  • Η έλλειψη επικοινωνίας με τα κατώτερα στελέχη και το προσωπικό
  • Το κόστος μετασχηματισμού από την προμήθεια του τεχνολογικού εξοπλισμού έως
  • και την εκπαίδευση

Τα οφέλη που προκύπτουν από την εφαρμογή του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι πολλαπλά και συνοψίζονται όπως παρακάτω:

  • Βελτίωση επιχειρηματικών και εσωτερικών διαδικασιών
  • Βελτίωση της εσωτερικής ικανότητας για αλλαγή στην παραγωγικότητα και την ενσωμάτωση καινοτομιών
  • Καλύτερος έλεγχος στη μέτρηση αποτελεσμάτων
  • Εξοικονόμηση χρόνου και πόρων από την απλούστευση και την αυξημένη ταχύτητα
  • Μείωση του μακροπρόθεσμου κόστους και αύξηση της αποδοτικότητας με διαδικασίες ελάχιστου κόστους
  • Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας
  • Βελτίωση της συνεργασίας με προμηθευτές και εξωτερικούς συνεργάτες
  • Βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων και των υπηρεσιών
  • Βελτίωση της εμπειρίας των πελατών

Ωστόσο υπάρχουν και αρκετοί παράγοντες που επιταχύνουν την εφαρμογή του όπως η μείωση του κόστους λόγω τεχνολογικών εξελίξεων και ανταγωνισμού, τα χρηματοδοτικά εργαλεία που αναπτύσσονται, η φιλικότητα των εφαρμογών προς τον χρήστη και η ανάπτυξη νέων ταχύτατων δικτύων με χρήση οπτικής ίνας και τεχνολογίας 5 G.

Συμπερασματικά προκύπτει ότι η πανδημία ανάγκασε κάθε επιχείρηση να εφαρμόσει σε διάστημα λίγων εβδομάδων συστήματα που διαφορετικά θα έπαιρναν μήνες ή χρόνια. Ωστόσο υπάρχει ακόμη μεγάλο πεδίο για ανάπτυξη δράσεων και ενεργειών.  Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δημιουργεί ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις, αλλά απαιτεί υποδομές και εκπαίδευση. Οι τεχνολογικές καινοτομίες χρησιμοποιούνται για να ξεκινήσουν τη διαδικασία μετασχηματισμού, αλλά η εφαρμογή στον οργανισμό διαμορφώνεται και συντηρείται από ανθρώπους.

Ολοκληρώνοντας πρέπει να τονιστεί ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός για κάθε επιχείρηση είναι διαφορετικός και δεν είναι μια απλή εφάπαξ διαδικασία, αλλά αρκετές συνεχείς και διαδοχικές αλλαγές. 

Είναι προφανής η απάντηση λοιπόν, Ψηφιακός Μετασχηματισμός, εκτός εάν η οικονομική κατάσταση τον καθιστά απαγορευτικό, οπότε επιλέγεται ως προσωρινή λύση η Ψηφιακή Προσαρμογή.

Ο Τάσος Γούσιος είναι Σύμβουλος επιχειρήσεων με σπουδές Μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και εξειδίκευση στην επιχειρησιακή έρευνα, μεταπτυχιακές σπουδές στο Μάρκετινγκ και Τηλεόραση. Στη συνέχεια, απέκτησε τον μεταπτυχιακό τίτλο «MSc στο Σχεδιασμό και Ανάπτυξη Τουρισμού και Πολιτισμού», καθώς και τον τίτλο του «ΜΒΑ στη Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων». 

Ξεκίνησε την επιχειρηματική του δραστηριότητα το 1981 συμμετέχοντας σε δημιουργικό γραφείο επικοινωνίας και το 1985 ίδρυσε την επιχείρηση Alpha Marketing με αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας, καθώς και Διοργάνωσης Συνεδρίων και Εκδηλώσεων. Διαθέτει ιδιαίτερη εξειδίκευση στους κλάδους του Τουρισμού, της Εκπαίδευσης και γενικότερα των Υπηρεσιών. 

Στον Ακαδημαϊκό τομέα συμμετέχει ως συνεργάτης στο Εργαστήριο Τουριστικού Σχεδιασμού Έρευνας και Πολιτικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

 Είναι ιδρυτικό μέλος του Ινστιτούτου Επιχειρηματικού Μέλλοντος – Business Future Institute (BFI).

Φιλοσοφία ζωής, που τη συναντά κανείς και στο moto της Alpha Marketing, “creating strong relations since 1985”,  είναι η δημιουργία ισχυρών σχέσεων που αντέχουν στο χρόνο.

Επιχειρηματικότητα

Συνεργασία Κωστόπουλος – Hatzi Filax Group

Workshop: «Διαδικασία Διαχείρισης Απόδοσης Ανθρώπινου Δυναμικού»

Ένα πρωτοποριακό Workshop πραγματοποιήθηκε από την εταιρία Hatzi Filax Group Training| Consulting| Technology, για το Ανθρώπινο Δυναμικό της επιχείρησης Κωστόπουλος. 

H Hatzi Filax Group Training| Consulting| Technology ανέλαβε την ευθύνη σχεδιασμού και υλοποίησης του έργου, «Διαδικασία Διαχείρισης Απόδοσης Ανθρώπινου Δυναμικού».

Το Workshop, υλοποιήθηκε μέσα σε δύο (2) ημέρες και συμμετείχανε εργαζόμενοι και στελέχη από διάφορα τμήματα και θέσεις της επιχείρησης Κωστόπουλος. Aναπτύχθηκαν τέσσερα (4) θέματα, η Απόδοση του ρόλου βάση των εταιρκών Αξιών, οι επτά (7) βασικοί κανόνες που ακολουθούμε κατά τη Διαδικασία Διαχείρισης Απόδοσης του Ανθρώπινου Δυναμικού, τι περιλαμβάνει ένα Performance Improvement Plan, Στοχοθεσία σύστημα Διαχείρισης Απόδοσης και Εκπαίδευση Aθρώπινου Δυναμικού.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα εκπονήθηκε με πολλές διαδραστικές ασκήσεις, με στόχο την εφαρμογή του νέου μοντέλου Αξιολόγησης στην επιχείρηση Κωστόπουλος.

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Tο Epsilon Digital του Ομίλου Epsilon Net επιλέγει η FARCOM για την ηλεκτρονική της τιμολόγηση

Η FARCOM, μία από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες καλλυντικών στην Ελλάδα, με 50 χρόνια δυναμικής παρουσίας στο χώρο της ομορφιάς, που εξάγει τα προϊόντας της σε περισσότερες από 53 χώρες, επέλεξε το  Epsilon Digital, την αυτοματοποιημένη, τεχνολογικά καινοτόμα και ασφαλή, SaaS, υπηρεσία πιστοποιημένου Παρόχου Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης του Ομίλου Epsilon Net. Με την υπηρεσία ηλεκτρονικής τιμολόγησης Epsilon Digital, η FARCOM αυτοματοποιεί τη διαδικασία αποστολής και αυθεντικοποιήσης των παραστατικών της από το πληροφοριακό της σύστημα στην ΑΑΔΕ, απολαμβάνοντας, παράλληλα, σημαντικά οφέλη.

Το Epsilon Digital, ένα από τα πρώτα λογισμικά που έλαβαν αδειοδότηση από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, ως λογισμικό παρόχου ηλεκτρονικής τιμολόγησης, είναι μια λύση που εξασφαλίζει την αυθεντικοποίηση, αποδοχή και αρχειοθέτηση των τιμολογίων/παραστατικών με αυτοματοποιημένες διαδικασίες διαβίβασης παραστατικών πωλήσεων στην ΑΑΔΕ και στους τελικούς λήπτες. Η λύση καλύπτει όλες τις επιχειρήσεις και κλάδους της αγοράς, με ασφάλεια και εγκυρότητα, καθώς διαθέτει πιστοποιήσεις ISO, ενώ συνδέεται με τις εφαρμογές του Ομίλου Epsilon Net, καθώς και με εφαρμογές τρίτων κατασκευαστών. Το Epsilon Digital προσφέρει αναβαθμισμένη εμπειρία χρήστη, μέσα από ένα φιλικό και εύχρηστο περιβάλλον με διακρίσεις στις κατηγορίες «Ψηφιακός Μετασχηματισμός Επιχειρηματικού Μοντέλου» και στην «Εισαγωγή_Νέου_Καινοτόμου_Προϊόντος» των Impact BITE Awards 2021 και στα Accounting Awards 2020.

Με την ολοκλήρωση και την παραλαβή της λύσης, η FARCOM θα έχει τη δυνατότητα να: 1) απλοποιήσει την καθημερινότητα των χρηστών της και να αυξήσει την παραγωγικότητα και αποτελεσματικότητα τους 2) εκδίδει, διαβιβάζει και διαχειρίζεται εύκολα, γρήγορα, με ασφάλεια και πιστοποιημένα τον τεράστιο όγκο των παραστατικών της, χωρίς χρήση φορολογικού μηχανισμού, 3) εξυπηρετεί καλύτερα τους πελάτης της, αφού μέσω της αυτόματης αποστολής των παραστατικών μειώνονται τα σημεία τριβής και επιτυγχάνεται υψηλό επίπεδο συνεργασίας και διαφάνεια των σχέσεων 4) λαμβάνει δεδομένα σε πραγματικό χρόνο και από οπουδήποτε, αφού το Epsilon Digital επικοινωνεί σε real time με την πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ και 5) να ελαχιστοποιεί τα κόστη της, αφού δεν απαιτεί επενδύσεις σε εξοπλισμό ή υποδομές, ενώ, παράλληλα, μειώνει σημαντικά το χρόνο τιμολόγησης επιτυγχάνοντας τη μετάβαση σε paperless office, διασφαλίζοντας έγκαιρη και έγκυρη προσαρμογή σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο νομοθετικό περιβάλλον. 

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η  ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω πιστοποιημένου παρόχου βελτιώνει την αξιοπιστία των συναλλαγών, καθώς οποιοσδήποτε μπορεί να ελέγξει σε ιστοσελίδα του παρόχου την αυθεντικότητα ενός τιμολογίου, με χρήση του QR code, που φέρουν υποχρεωτικά τα ψηφιακά τιμολόγια. Την υλοποίηση του έργου έχει αναλάβει η Epsilon SingularLogic, μέλος του Ομίλου Epsilon Net, leader στην ελληνική αγορά πληροφορικής με εξειδικευμένη τεχνογνωσία σε συστήματα ERP, CRM, RETAIL WMS, MOBILE, MIS, που καθημερινά υποστηρίζουν τις ανάγκες της μεγαλύτερης εγκατεστημένης βάσης στην Ελλάδα με πάνω από 50.000 μεγάλες επιχειρήσεις.

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Θέματα φορολογίας εισοδήματος / Η δυνατότητα υποβολής ξεχωριστών δηλώσεων μεταξύ των συζύγων και οι φορολογικές παράμετροι του θέματος

Μόλις πριν από μερικές μέρες τέθηκε σε λειτουργία η ειδική εφαρμογή της ΑΑΔΕ, για την υποβολή ξεχωριστών δηλώσεων, η οποία και θα είναι ανοικτή έως και τις 28/2, οπότε και λήγει η σχετική προθεσμία. 

  • Να διευκρινίσουμε καταρχάς, ότι η συγκεκριμένη πλατφόρμα δεν αφορά πιθανές περιπτώσεις διαζευγμένων, που ούτως ή άλλως υποβάλλουν ξεχωριστές δηλώσεις. Αφορά έγγαμους που για διάφορους λόγους επιθυμούν να υποβάλλουν ξεχωριστά δήλωση, ανά προσωπικό ΑΦΜ.
  • Αυτή η αίτηση αφορά την κάθε χρονιά διακριτά. Δηλαδή, ανδρόγυνα που επέλεξαν πέρσι να υποβάλλουν δηλώσεις χώρια, θα πρέπει να επαναλάβουν τις ίδιες ενέργειες. Η αίτηση μπορεί να υποβληθεί είτε και από τους δύο συζύγους είτε από έναν εξ αυτών.
  • Επίσης, τα τέκνα μπορούν να δηλωθούν κανονικά ως προστατευόμενα μέλη και στις δύο δηλώσεις.

Συμφέρει η υποβολή ξεχωριστής δήλωσης;

Όταν προ μερικών ετών τέθηκε σε πρώτη εφαρμογή το συγκεκριμένο μέτρο, είχαμε δεχθεί αρκετά σχετικά ερωτήματα. Κατά πόσο δηλαδή συμφέρει φορολογικά η υποβολή δύο ξεχωριστών δηλώσεων από τους έγγαμους. Τότε, βρισκόμασταν ακόμα εν μέσω δημοσιονομικής επιτήρησης. Δεν υπήρχε ούτε υγειονομική κρίση ούτε πανδημία. Αντίθετα, το μόνιμο πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας ήταν η βαθιά ύφεση. Όταν λοιπόν ανακοινώθηκε ότι παρέχεται η δυνατότητα υποβολής ξεχωριστών δηλώσεων από τα ζευγάρια, υπήρχαν ανδρόγυνα που αναρωτήθηκαν αν υπάρχει κάποιο φορολογικό όφελος. Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων η απάντηση είναι όχι, είναι κατά βάση ανώφελο και μάλιστα δημιουργούνται και κάποια παράπλευρα πιθανά θέματα. 

Εξαιρούνται κάποιες πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις όπως για παράδειγμα αν κάποιος εκ των συζύγων έχει οφειλές προς το Δημόσιο, με ότι αυτό ενδεχομένως συνεπάγεται για τη διενέργεια συγκεκριμένων κινήσεων και ενεργειών. Και πάλι, η υποβολή χωριστών δηλώσεων προτείνεται υπό προϋποθέσεις και δεν σημαίνει βέβαια ότι αποτελεί πανάκεια.

Παρόλα αυτά, εξετάζονται κατά περίπτωση όλα τα δεδομένα και προτείνονται οι ανάλογες λύσεις. Το σύνηθες όμως είναι ότι, όχι μόνο δεν προκύπτει κάποιο ουσιαστικό όφελος με την υποβολή ξεχωριστών δηλώσεων, αλλά ενδέχεται να προκύψουν και κάποια προβλήματα.

Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα όλων, αποτελεί η κάλυψη της ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης. Αυτό που πάντοτε τονίζουμε, είναι ότι η κάλυψη των τεκμηρίων αποτελεί οικογενειακή υπόθεση. Έτσι, πιθανή διαφορά τεκμαρτής δαπάνης σε έναν εκ των συζύγων, καλύπτεται με τα εισοδήματα του άλλου, οπότε και δεν προκύπτουν απρόοπτες φορολογικές επιβαρύνσεις. Το ίδιο ευνοϊκό καθεστώς υπάρχει και στο θέμα των απαιτούμενων αποδείξεων βάσει εισοδήματος. Είναι μάλιστα σχετικά σύνηθες είτε ο σύζυγος είτε η σύζυγος να μην χρησιμοποιούν με την ίδια συχνότητα τις χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες τους κατά τις συναλλαγές τους και σε θεωρητικό επίπεδο να μην φτάνουν το 30% του ατομικού τους εισοδήματος. Και εδώ όμως, με την κοινή δήλωση υπάρχει αλληλοκάλυψη πιθανών διαφορών οπότε και επίσης δεν υφίσταται κάποιο ζήτημα.   

Το αρχικό πλάνο για τις υποβολές των δηλώσεων

Στις προθέσεις του οικονομικού επιτελείου είναι η υποβολή των δηλώσεων που αφορούν τα εισοδήματα του 2021, να ξεκινήσει φέτος, όσο γίνεται ταχύτερα. Γίνονται μάλιστα σχετικές αναφορές ακόμα και για εκκίνηση υποβολής των δηλώσεων από τον Μάρτιο. Ήδη, βάσει απόφασης που εκδόθηκε προ ημερών, οι επιχειρήσεις υποχρεούνται στην ηλεκτρονική υποβολή των βεβαιώσεων αποδοχών έως τις 28 Φεβρουαρίου. Αρκεί όμως η θεσμοθέτηση της σχετικής απόφασης και είναι εφικτή η εφαρμογή του αρχικού πλάνου ή μήπως το αρχικό χρονοδιάγραμμα αποτελεί απλά ένα φιλόδοξο σχέδιο που εκ των πραγμάτων θα ανατραπεί;

Εξετάζοντας το αντίστοιχο ιστορικό, των τελευταίων ετών, θα διαπιστώσουμε ότι το σύστημα τίθεται σε παραγωγική λειτουργία συνήθως τον Μάιο του εκάστοτε έτους. Κι αυτό, καθώς παρατηρούνται πολύ μεγάλες καθυστερήσεις στην προσυμπλήρωση βασικών κωδικών του εντύπου της δήλωσης, που εκδίδονται κυρίως από υπηρεσίες του ευρύτερου δημοσίου τομέα. 

Ειδική μνεία επίσης, θα πρέπει να κάνουμε και σε μια ακόμα σημαντικότατη παράμετρο. Ένα πολύ μεγάλο τμήμα (και) της παρελθούσας χρήσης, πέρασε με την αγορά να τελεί εν υπνώσει. Με επιχειρήσεις που βάσει νομοθεσίας, για ένα αρκετά μεγάλο διάστημα είτε παρέμειναν κλειστές είτε γενικότερα υπολειτουργούσαν. Είχαμε λοιπόν, πολλές πληττόμενες επιχειρήσεις, από διάφορους κλάδους. Καθώς και ακόμα περισσότερους πληττόμενους εργαζόμενους σε αυτές τις επιχειρήσεις. Με άλλα λόγια, θα πρέπει να θεωρούμε ως δεδομένο ότι σε πάρα πολλές περιπτώσεις που αφορούν και επιχειρήσεις αλλά και φορολογούμενους γενικότερα, θα χρειαστεί είτε το Υπουργείο Οικονομικών είτε η ΑΑΔΕ να προχωρήσουν σε νομοθετικές παρεμβάσεις.   

Παναγιώτης Τσένος

φοροτεχνικός σύμβουλος επιχειρήσεων / συγγραφέας φορολογικών & οικονομικών μελετών

tsenos.gr 

[email protected] 

Continue Reading

Trending