Connect with us

Ψυχολογία

Τι ζητάμε τέλος πάντων οι γυναίκες;

Από τη μία, οι άνδρες λένε πως είναι πολύ δύσκολο να καταλάβουν μία γυναίκα, πάνω κάτω δηλαδή ότι λέμε και εμείς για εκείνους! Από την άλλη, θεωρούμε πως δεν είναι και τόσο δύσκολο σε έναν άνδρα να μας νιώσει και να αντιληφθεί τι θα μας κάνει ευτυχισμένες! Παρόλα αυτά, η σύγχυση ανάμεσα στα δύο φύλα, καλά κρατεί…

Ας δούμε μερικά κλειδιά της γυναικείας ψυχολογίας που θα μας κάνουν πιο προσιτές και θα βοηθήσουν στην κατανόησή μας. Ίσως τελικά να μην είμαστε τόσο …περίπλοκες!

  1. Θέλουμε να νιώθουμε την «επαφή» και τη σταθερότητα: Μας δίνει ασφάλεια η αίσθηση αυτή, μας ηρεμεί και νιώθουμε πως έχουμε σταθερό έδαφος κάτω από τα πόδια μας. Μία καλή σχέση, καλά παιδιά, καλή δουλειά, κλπ.
  2. Θέλουμε να νιώθουμε το ενδιαφέρον: Και ποιος δεν το θέλει; Όταν λοιπόν επιστρέφει το ταίρι μας στο σπίτι, θέλουμε να ενδιαφερθεί για εμάς, να μας ακούσει, να νιώσουμε πως μας σκέφτεται και προφανώς θέλει και εκείνος το ίδιο. Βέβαια, μπορεί να είμαστε κουρασμένοι και οι δυο, όπου εδώ οι «χρυσοί κανόνες» του διαλόγου μπορούν να φανούν χρήσιμοι με το να ρωτήσουμε ο ένας τον άλλο τι κάνει και πως πέρασε την ημέρα του, μετά από λίγη ώρα χαλάρωσης και να μιλήσουμε σε 15-20 λεπτά…
  3. Θέλουμε να καταλάβει αν έχουμε πρόβλημα: Πως είναι δυνατόν να μην αντιλαμβάνεται στη φωνή μας ή στον τρόπο μας την πιθανή ένταση, ανησυχία, χαρά, ενθουσιασμό, κλπ και να μην μας ρωτήσει για αυτό; Βέβαια, και εμείς πολλές φορές ίσως το παρακάνουμε, καθώς περιμένουμε ο άλλος να …μαντέψει τι νιώθουμε, τι θέλουμε, τι σκεφτόμαστε…
  4. Θέλουμε να μας …θέλει! Αν νιώσουμε πως ο σύντροφός μας ενδιαφέρεται λιγότερο για το σεξ από εμάς, συνήθως το φέρουμε βαρέως, εφόσον στο μυαλό μας έχει γραφτεί από πολύ παλιά πως ο άνδρας είναι πάντα ετοιμοπόλεμος! Ναι, αυτό το γνωστό στερεότυπο, που ασφαλώς είναι λάθος καθώς και ο άνδρας είναι άνθρωπος με διάθεση, επιθυμίες και συμπεριφορές που επηρεάζονται από πολλούς παράγοντες. Παρόλα αυτά, ως γυναίκες έχουμε την τάση να παίρνουμε προσωπικά την σεξουαλική απόρριψη φτάνοντας ακόμα και σε σκηνές ζηλοτυπίας, θεωρώντας πως «υπάρχει άλλη».
  5. Θέλουμε να θέλουμε, όταν εμείς …θέλουμε! Βέβαια, όταν γίνεται λόγος για τη δική μας ερωτική επιθυμία, νιώθουμε πως έχουμε το δικαίωμα να του πούμε «όχι» και αν εκείνος δεν αποδεχτεί την άρνησή μας, το μεταφράζουμε ως «πίεση» για πιο συχνή ερωτική ζωή… Όπως καταλάβατε, πρόκειται για την αντίθετη από την προηγούμενη στάση…
  6. Θέλουμε να κατανοεί την κούρασή μας: Κυρίως όταν εργαζόμαστε και εμείς και επιστρέφοντας έχουμε να ασχοληθούμε με τις δουλειές του σπιτιού, το μαγείρεμα, το διάβασμα των παιδιών και την φροντίδα τους, την …δική του φροντίδα, την δική μας φροντίδα! Εξαντληθήκατε; Και όμως, αν εκείνος προσφερθεί ή έστω ζητήσουμε εμείς τη βοήθειά του, τα πράγματα θα είναι σαφώς καλύτερα!
  7. Θέλουμε να νιώθουμε ελεύθερες να εκφράσουμε πιθανές ανησυχίες ή φόβους μας: Χρειαζόμαστε την στήριξη του συντρόφου μας και όχι την αδιαφορία ή κατακραυγή του! Συνήθως ο άνδρας δεν μπορεί να «στηρίξει» έτσι απλά, καθώς νιώθει πως «κάτι πρέπει να κάνει» για να νιώσουμε καλύτερα και να μην φοβόμαστε για παράδειγμα! Νιώθει πως πρέπει να βρει τη λύση του προβλήματος και όχι απλά «να είναι εκεί!» Αυτό βέβαια, χρειάζεται εμείς να του το μάθουμε…
  8. Θέλουμε να επικοινωνούμε! Και η επικοινωνία είναι μία τέχνη που έχει την διαδικασία της. Δεν μαθαίνεται από τη μία στιγμή στην άλλη, αλλά μέσα από την πρόκληση και την πρόσκληση. Στην πραγματικότητα, τα ζευγάρια επικοινωνούν, εφόσον συνεννοούνται έστω για τα απλά και καθημερινά, όχι όμως με τόσο εποικοδομητικό τρόπο κάποιες φορές. Ακόμα και μέσα από τη διαφορετικότητά μας, αν την αποδεχτούμε, μπορούμε να φτάσουμε το δυναμικό της σχέσης μας σε άλλα επίπεδα…
  9. Θέλουμε να …μιλάμε! Η ομιλία είναι για εμάς τρόπος να εκφράσουμε όλα όσα γίνονται μέσα μας, τα συναισθήματά μας, τις ανησυχίες και την αγωνία μας, τις φοβίες αλλά και το ενδιαφέρον μας… Η έκφραση μέσω της ομιλίας είναι το …οξυγόνο μας! Ο άνδρας από την άλλη πλευρά, είναι πολύ πιο πρακτικός και μένει σε αυτό που βλέπει μπροστά του. Δεν θέλει τα πολλά λόγια, ούτε όμως και …τις υποδείξεις μας! Βέβαια εδώ, χρειάζεται και πάλι να καταλάβουμε την διαφορετικότητά μας και να μην περιμένουμε πως θα γίνει εκείνος όπως εμείς θέλουμε αλλά και εκείνος να μην περιμένει πως θα …μιλάμε λιγότερο! Φτάνει όλο αυτό να το εκφράσουμε ο ένας στον άλλον…
  10. Θέλουμε να …αρέσουμε! Και για αυτό θέλουμε να αγοράζουμε διάφορα προϊόντα ομορφιάς, ρούχα, παπούτσια… Δεν είναι τυχαίο άλλωστε πως μία ολόκληρη βιομηχανία στηρίζεται πάνω μας! Μόνο που ένας άνδρας δεν το πολυκαταλαβαίνει αυτό, δεν καταλαβαίνει γιατί είναι τόσο σημαντικό για εμάς! Και εδώ που τα λέμε, και εμείς πολλές φορές δεν καταλαβαίνουμε γιατί το έχουμε τόση ανάγκη…

Όλα τα παραπάνω είναι κάποια από τα κλειδιά του γυναικείου μυαλού και ψυχισμού, όπου όταν ένας άνδρα ασχοληθεί και κατανοήσει θα δει μεγάλη διαφορά στη σχέση με τη σύντροφό του. Αν όμως εκείνος δεν μπορεί, ας προσπαθήσουμε εμείς οι γυναίκες με τον τρόπο μας να του τα κάνουμε γνωστά και ας μην περιμένουμε να μαντέψει από μόνος του…

Από : Μαρίνα Μόσχα

https://marinamoscha.wordpress.com

https://www.facebook.com/marinamoscha

Continue Reading

Ψυχολογία

Είσαι ο εαυτός σου?

Το «αναδυόμενο πρόσωπο» μέσα από τη θεραπευτική σχέση

Ο Carl Rogers (1902-1987) διάσημος αμερικανός καθηγητής, ψυχοθεραπευτής, συγγραφέας, παρατηρεί πως η πολυετής συμμετοχή του στην εμπειρία των πελατών του μέσα από τη θεραπευτική σχέση τού κατέδειξε πως ο καθένας τους κατά βάθος κάνει το ίδιο ερώτημα:

 «Ποιος είμαι, στην πραγματικότητα; Πώς μπορώ να έρθω σε επαφή με τον αληθινό εαυτό μου που βρίσκεται κάτω από την επιφανειακή συμπεριφορά; Πώς μπορώ να γίνω ο εαυτός μου;»

Με άλλα λόγια, ο στόχος που επιδιώκει ο κάθε πελάτης, συνειδητά ή ασυνείδητα, κάτω από το επίπεδο της προβληματικής του κατάστασης είναι να γίνει ο εαυτός του.

Απαραίτητη προϋπόθεση για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός είναι να δημιουργήσει ο θεραπευτής μια σχέση μαζί του, στην οποία να νιώθει ασφαλής και ελεύθερος.[Αυτό για να γίνει χρειάζεται] να καταλάβει ο θεραπευτής πώς αισθάνεται στον εσωτερικό του κόσμο ο ασθενής, να τον αποδεχθεί όπως είναι, για να δημιουργήσει το ευνοϊκό ψυχολογικό κλίμα που θα του παρέχει την ευχέρεια της σκέψης, του συναισθήματος και της ίδιας του της ύπαρξής, ώστε να επιλέξει ο ίδιος προς ποια κατεύθυνση επιθυμεί να κινηθεί.

Μέσα σ’ ένα τέτοιο θεραπευτικό κλίμα ο πελάτης χρησιμοποιεί τη θεραπευτική σχέση τυπικά για να ρίξει τα ψεύτικα προσωπεία, τις μάσκες ή τους ρόλους, με τους οποίους αντιμετώπιζε ως τώρα τη ζωή. Μαθαίνει να εξετάζει τις διάφορες πλευρές της εμπειρίας του, να αναγνωρίζει και να αντιμετωπίζει τις βαθιές του αντιθέσεις, να βλέπει σε ποιο βαθμό η συμπεριφορά ή ακόμη και το συναίσθημα που βιώνει δεν είναι αληθινά, αλλά είναι ένα προσωπείο, πίσω από το οποίο κρύβεται συστηματικά.

Ο Δανός φιλόσοφος Soren Kierkegaard –πριν από έναν αιώνα και κάτι- απεικόνισε το δίλημμα του ατόμου με αξιοζήλευτη ενσυναίσθηση. Τόνισε πως ο πιο συνηθισμένος τύπος απόγνωσης που μπορεί να περιέλθει κάποιος, είναι να μην επιλέγει ή να μην επιθυμεί να είναι ο εαυτός του. Ωστόσο, η πιο σοβαρή μορφή απόγνωσης είναι να επιλέγει «να είναι κάποιος άλλος και όχι ο εαυτός του».

Από την άλλη πλευρά, όταν «επιθυμεί κάποιος να είναι ο πραγματικός του εαυτός, αυτό αποτελεί όντως το αντίθετο της απόγνωσης» και αυτή η επιλογή είναι η βαθύτερη ευθύνη του ανθρώπου.

Μετά λοιπόν την αφαίρεση του προσωπείου κατά τη διαδικασία της διαμόρφωσης του προσώπου, της αναζήτησης δηλαδή του αληθινού εαυτού, το άτομο μαθαίνει να αναγνωρίζει και να βιώνει τα συναισθήματά του στην ολότητά τους, καθαρά μέχρι εκείνο το σημείο που αποκαλύπτεται η πραγματική τους φύση.

Τα συναισθήματα αυτά μπορεί να είναι οποιοδήποτε ανθρώπινο συναίσθημα (φόβος, θυμός, τρυφερότητα, βαθιά επιθυμία, κλπ) που αναδύεται από μέσα του, και το βιώνει με τρόπο γνωστικό και ανοιχτό ώστε να βιώσει τον εαυτό του, με όλο τον πλούτο που υπάρχει εντός του.

Αυτό αποτελεί τη λεγόμενη εμπειρική ανακάλυψη του εαυτού, η οποία αρχικά φέρνει ένα συναίσθημα αναστάτωσης, που σταδιακά γίνεται συναίσθημα ανακούφισης.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την ανακάλυψη του εαυτού σου είναι να αφήσεις την ίδια σου την εμπειρία να σου δώσει το δικό της νόημα, γιατί αν εσύ συμπεραίνεις αυθαίρετα, τότε είσαι σε πόλεμο με τον εαυτό σου.

Αυτή η διαδικασία κάνει το άτομο να ανοίγεται περισσότερο στην εμπειρία του, να αναπτύσσει δηλαδή τη δεκτικότητά του ως προς την εμπειρία, που είναι το αντίθετο της αμυντικότητας.

Η δεκτικότητα στη συνειδητότητα, για ό,τι υπάρχει αυτή τη στιγμή μέσα σε κάποιον και μέσα στην κατάσταση, είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο στην περιγραφή του προσώπου που αναδύεται από τη θεραπεία.Επιτρέπει στο άτομο να είναι αυθεντικά ανοιχτό στις εμπειρίες και να ζει πλήρως τις εμπειρίες ολόκληρου του οργανισμού του, αντί να τις αποκλείει από τη συνειδητότητά του.

Έτσι, αποκτά και εμπιστοσύνη στον οργανισμό του γιατί μπορεί να ανακαλύπτει όλο και περισσότερο ότι ο ίδιος του ο οργανισμός είναι αξιόπιστος, ότι είναι ένα κατάλληλο όργανο για να του προτείνει την πιο ικανοποιητική συμπεριφορά σε κάθε κρίσιμη κατάσταση.

Τέλος, μέσα από όλα αυτά τα στάδια ωρίμανσης το άτομο απευθύνεται όλο και λιγότερο σε άλλους για επιδοκιμασία ή αποδοκιμασία, για πρότυπα σύμφωνα με τα οποία θα ζει, για αποφάσεις και επιλογές. Αναγνωρίζει δηλαδή ότι η επιλογή βρίσκεται μέσα του και ότι το μόνο ερώτημα που μετρά είναι: «ζω με τρόπο που είναι για μένα βαθιά ικανοποιητικός και με εκφράζει αληθινά;»

Αυτό ίσως είναι το πλέον σημαντικό ερώτημα για το δημιουργικό άτομο.


Άρθρο αρχείου

Αναστασία Μουστάκα

Continue Reading

Ψυχολογία

Παράλογη Ενοχή

Νιώθεις ότι είσαι υπεύθυνος για όλα. Έχεις πραγματικές ενοχές. Πονάς. Είσαι δυστυχισμένος. Στην πραγματικότητα δεν ευθύνεσαι για τίποτα. Πάσχεις από Παράλογη Ενοχή.

Τι είναι λοιπόν η ενοχή; Γιατί μερικοί άνθρωποι δεν νιώθουν καμιά ενοχή όταν κάνουν αξιόποινες πράξεις, ενώ κάποιοι άλλοι μοιάζουν παγιδευμένοι για πάντα στις αναίτιες ενοχές τους;

Στην πραγματικότητα το μόνο είδος ενοχής που θα ’πρεπε να νιώθουμε είναι οι τύψεις από τη σκόπιμα βλαπτική ή ανεύθυνη συμπεριφορά μας.

Την ενοχή αυτή την αποκαλούμε Λογική Ενοχή, δηλαδή δίκαιη, θεμιτή γιατί είναι ένα φυσικό και πολύτιμο συναίσθημα που λειτουργεί ως μηχανισμός διόρθωσης της συμπεριφοράς μας, προκειμένου να μπορούμε να αναπτυσσόμαστε ως άτομα και να δημιουργούμε αρμονικές και ανθεκτικές σχέσεις.

Η ενοχή όμως είναι ένα συναίσθημα πολύ πιο πολύπλοκο από αυτά που δημιουργεί η λογική ενοχή. Αυτό το δεύτερο είδος το αποκαλούμε Παράλογη Ενοχή, γιατί είναι άδικη και περιττή. Είναι ένα ανεπιθύμητο συναίσθημα που δεν προκαλείται από κάποια άδικη πράξη και λειτουργεί ως ένας αμυντικός ψυχολογικός μηχανισμός ενάντια στον πόνο που νιώθουμε από άλλες αιτίες.

Οι πηγές των παράλογων ενοχών έχουν στη συντριπτική τους πλειοψηφία ως χρόνο έναρξης την παιδική μας ηλικία, τότε δηλαδή που ως παιδιά δεν διαθέτουμε τον κατάλληλο τρόπο για να συνδιαλλαγούμε με τον πόνο και το θυμό, και έτσι τα μετατρέπουμε σε παράλογη ενοχή ώστε να απομονώσουμε τον εαυτό μας από αυτά τα συναισθήματα μειώνοντας τον πόνο και δίνοντάς μας μια ψεύτικη αίσθηση ελέγχου.

Για παράδειγμα, πολλοί άνθρωποι όπως γονείς, δάσκαλοι, κληρικοί, συνομήλικοι, έχουν καλλιεργήσει στο έπακρο την ικανότητα να ξυπνούν μέσα μας άδικη ενοχή, μέσα από την προσπάθειά τους να μας ελέγξουν, να μας μειώσουν, να μας κάνουν να νιώσουμε ανεπαρκείς ή κακοί με τον εαυτό μας, προκειμένου να αισθανθούν οι ίδιοι καλύτεροι από εμάς.

Η παράλογη ενοχή γεννάει τη λεγόμενη καταστροφική ντροπή, η οποία σε αντίθεση με τη δημιουργική ντροπή που προέρχεται από τη δίκαιη ενοχή, προσβάλλει την προσωπικότητά μας κάνοντάς μας να νιώθουμε άσχημα, βρώμικοι ή χωρίς αξία. Κατά συνέπεια, λειτουργεί καταστροφικά για μας, επειδή μας οδηγεί στο να μην αγαπάμε κάποια κομμάτια του εαυτού μας.

Ο συνδυασμός της παράλογης ενοχής και της υπερβολικής ντροπής μπορούν να προκαλέσουν σοβαρές συναισθηματικές διαταραχές, όπως χαμηλή αυτοεκτίμηση, κατάθλιψη, άγχος και εθιστική ή παρορμητική συμπεριφορά, με αποτέλεσμα τον ψυχικό μας ακρωτηριασμό και το σταμάτημα της φυσιολογικής ανάπτυξης της προσωπικότητάς μας.

Τα βήματα που μπορούν να μας βοηθήσουν να αναγνωρίσουμε και να περιορίσουμε τη λογική ενοχή αλλά και να αποφύγουμε την άδικη ενοχή είναι τα εξής :

1. Αναγνώρισε την ενοχή και σταμάτησε τη σκέψη σου, μην επιτρέπεις τον εαυτό σου να βγάλει βιαστικά συμπεράσματα.

2. Εντόπισε την πραγματική πηγή της ενοχής ή του πόνου

3. Προσδιόρισε αν νιώθεις δίκαιη ή άδικη ενοχή

4. Αν η ενοχή είναι δίκαιη :

  • α. Ομολόγησε την
  • β. Ζήτησε συγγνώμη
  • γ. Άλλαξε την ανεύθυνη συμπεριφορά
  • δ. Συγχώρεσε τον εαυτό σου και συνέχισε τη ζωή σου

5.  Αν η ενοχή είναι άδικη :

  • α. Αντέστρεψε τη συναισθηματική διαδικασία από άδικη ενοχή σε θυμό
  • β. Νιώσε τον πόνο και απελευθέρωσε τον
  • γ.  Αντιμετώπισε και διόρθωσε την επώδυνη κατάσταση, όταν είναι αναγκαίο και δυνατό


Άρθρο αρχείου

Αναστασία Μουστάκα

Continue Reading

Ψυχολογία

City Unity College | Μεταπτυχιακό Ψυχολογίας με Εξειδίκευση

Το City Unity College σε συνεργασία με το London Metropolitan University προσφέρει ένα πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών στη ψυχολογία με εξειδίκευση που αναγνωρίζεται από το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας ‘Α.Τ.Ε.Ε.Ν.’ του Υπουργείου Παιδείας, επιτρέποντας στους αποφοίτους να ασκήσουν επάξια στον τομέα της ψυχικής υγείας στην Ελλάδα.

Αυτό το πρόγραμμα δίνει την ευκαιρία στους φοιτητές να εξειδικευτούν σε έναν από τους οκτώ τομείς της ψυχολογίας. Ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους και τους στόχους τους, μπορούν να επιλέξουν μεταξύ των τομέων της ψυχολογίας υγείας, κλινικής ψυχολογίας, εγκληματολογίας, αθλητικής ψυχολογίας, συμβουλευτικής ψυχολογίας, ψυχολογίας εργασίας, εκπαιδευτικής ψυχολογίας και νευροψυχολογίας.

Κάθε τομέας παρέχει μια βαθιά κατανόηση και εξειδίκευση σε συγκεκριμένες πτυχές της ψυχολογίας, αναπτύζοντας τις δεξιότητες και την εμπειρία που απαιτούνται για να ασκήσουν επιτυχώς σε αυτούς τους εξειδικευμένους τομείς της ψυχολογίας. Μέσω μιας πλούσιας συνδυαστικής εκπαίδευσης και πρακτικής εφαρμογής, οι φοιτητές αποκτούν τις γνώσεις και την αυτοπεποίθηση που απαιτούνται για να επιτύχουν στον επαγγελματικό τους στόχο στον ευρύ και αναπτυσσόμενο τομέα της ψυχολογίας.

ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

Υποχρεωτικά Μαθήματα

Εξειδίκευση Ψυχολογίας Υγείας

Εξειδίκευση Εγκληματολογίας

Εξειδίκευση Κλινικής Ψυχολογίας

Εξειδίκευση Αθλητικής Ψυχολογίας

Εξειδίκευση Εργασιακής Ψυχολογίας

Εξειδίκευση Νευροψυχολογίας

Εξειδίκευση Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας

Εξειδίκευση Συμβουλευτικής Ψυχολογίας

Εκδήλωση Ενδιαφέροντος

Mπορείτε να επικοινωνήσετε τηλεφωνικά στο 210 3243 222 ή μπαίνοντας στην ιστοσελίδα παρακάτω https://cityu.gr/course/metaptychiako-psychologias-me-exeidikefsi/

  • Θησέως & Κολοκοτρώνη, Σύνταγμα, Αθήνα
  • 210 3243 222
  • [email protected]
Continue Reading

Trending