Connect with us

Επιχειρηματικότητα

Marketing & Οικονομική Κρίση

Marketing & Οικονομική Κρίση

Επιβίωση και Ανάπτυξη
Η οικονομική κρίση είναι γεγονός πως έχει επηρεάσει την αγοραστική δύναμη του μέσου Έλληνα καταναλωτή, ο οποίος βλέπει το εισόδημά του να συρρικνώνεται σημαντικά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα όλο και περισσότερες εταιρίες που παράγουν στην Ελλάδα ή παρέχουν υπηρεσίες να προχωράνε σε περικοπές στο τομέα του Marketing.

Aπό την Έλενα Τζήκα
Σύμβουλος Επικοινωνίας

Περικοπές – H εύκολη λύση; Λύση ανάγκης;
Λύση απελπισίας. Λανθασμένη κίνηση με δυσμενείς επιπτώσεις και θα αναλύσουμε τους λόγους που η μη προβολή των επιχειρήσεων και των προϊόντων της επηρεάζει
σημαντικά τόσο την πορεία της, όσο και την επιβίωσή τηςστην αγορά.

Είναι γεγονός πως το αρμόδιο τμήμα marketing μιας επιχείρησης βάλλεται στη πρώτη οικονομική «στραβοτιμονιά» και πόσο μάλλον τη περίοδο της οικονομικής κρίσης . Η
έξοδος-απόλυση από την επιχείρηση περιμένει καθημερινά ικανά στελέχη με εξειδίκευση στο αντικείμενο της επικοινωνίας που ανεξάρτητα από τις επιτυχείς κινήσεις τους,
«θυσιάζονται» λόγω της έλλειψης ρευστότητας και των οικονομικών δυσκολιών.

Η κατάρριψη της λανθασμένης εκτίμησης ότι με περικοπές στο τομέα του Marketing μπορεί να επιβιώσει μια εταιρία από τους οικονομικούς σκοπέλους έρχεται με το χαρακτη-
ριστικό παράδειγμα της κρίσης του 2001 στις ΗΠΑ, όπου οι ρυθμοί ανάπτυξης σημείωσαν κατακόρυφη πτώση. Οι επιχειρήσεις που σταμάτησαν τότε να επενδύουν στο το-
μέα του Marketing αντιμετώπισαν αργότερα δυσμενείς επιπτώσεις στη πορεία τους. Κατόπιν, στη προσπάθειά τους να αναπτύξουν και πάλι την επικοινωνία με το πελατολόγιό
τους δαπάνησαν υπέρογκα ποσά τόσο στη προβολή, όσο και στη διαμόρφωση της εικόνας τους. Δεν προβάλλομαι – δεν υπάρχω. Φράση που όσο ισοπεδωτική και αν ακού-
γεται δεν απέχει και πολύ από την πραγματικότητα. Πόσο μάλλον όταν μια επιχείρηση προχωρά σε περικοπές στο τομέα προβολής-προώθησης των προϊόντων της και ειδι-
κότερα του brand name της.

Ο καταναλωτής μπορεί να μην έχει τη δυνατότητα να αγοράσει μια περίοδο, μικρή ή μεγάλη αλλά ποτέ δεν παύει να ενημερώνεται. Γνωρίζει τι κινείται και παρά τις δυσκολίες
αγοράζει. Αγοράζει αυτό που βλέπει, ακούει, αυτό που κινείται.

Έξυπνες κινήσεις επιβίωσης
Κάθε επιχείρηση οφείλει να διαθέτει τμήμα Marketing. Δεδομένου της κρίσης ωστόσο, οι υπεύθυνοι των τμημάτων οφείλουν από τη πλευρά τους να υιοθετήσουν νέες στρατηγικές
ανάπτυξης του πελατολογίου τους ανάλογα με το αντικείμενο δράσης της επιχείρησης. Ακολουθούν σημεία στα οποία αν επικεντρωθούν θα βοηθήσουν σημαντικά τα οικονομικά
των επιχειρήσεων:
•Βελτιώνοντας και αναβαθμίζοντας την επικοινωνιακή πολιτική. Κοντά στον πελάτη-καταναλωτή.
•Σωστής διαχείριση των δαπανών και του budget προβολής.
•Διάθεση κατόπιν ουσιαστικής έρευνας. Διάθεση-Αποτέλεσμα.
•Αξιολόγηση των διαφημιστικών προτάσεων.
•Επαφή και ανάπτυξη νέου πελατολογίου εντός και εκτός συνόρων.
•Συνεργασία με υπαλλήλους της εταιρίας που διαθέτουν τα προσόντα να αναπτύξουν το επικοινωνιακό κομμάτι.
•Δημιουργία μιας ομοιόμορφης εικόνας στην επικοινωνία -χαμηλό κόστος- άμεσα αποτελέσματα.
•Ευέλικτες συνεργασίες με γραφεία ειδικών όποτε και όταν τους χρειάζεται η επιχείρηση.

Με όλες τις παραπάνω κινήσεις η κάθε επιχείρηση επιβιώνει οικονομικά στις δύσκολες περιόδους ενώ παραμένει αναγνωρίσιμη και σε ετοιμότητα για τα επόμενα βήματα
ανάπτυξης.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιχειρηματικότητα

«Ευκαιρίες μέσα στην κρίση: Επιβιώστε από την κρίση ξεδιπλώνοντας την επιχειρηματία που κρύβεται μέσα σας.»

Συνηθίζεται η έκφραση αισιοδοξίας σε δύσκολες περιόδους «η απειλή μπορεί να δημιουργήσει ευκαιρίες» . Είναι η άλλη όψη του νομίσματος που  σε περιόδους περιορισμών και κρίσεων, η ιστορία έχει αποδείξει ότι ισχύει.   Γιατί υπάρχουν παραδείγματα ευφυών επαγγελματιών που διέβλεψαν τις ευκαιρίες και τα ανοίγματα της αγοράς, τα εκμεταλλεύτηκαν και βρέθηκαν κερδισμένοι, όταν οι υπόλοιπα απλά προβληματίζονταν με τα προβλήματα.

 

«Έτσι  γίνονταν παλιά», θα πει κάποιος, « σήμερα όμως; Με την παγκοσμιοποίηση με την έλλειψη ρευστότητας στην αγορά; Με την αδυναμία να κάνουμε κάτι πρωτότυπο ή ανταγωνιστικό , καθώς το έχουν ήδη παράγει ή κατασκευάσει κάποιοι άλλοι πριν από μας , εκτός Ελλάδος ; Τι μπορούμε να κάνουμε;»

 

Όταν βρισκόμαστε μπροστά σε αδιέξοδο , καλό είναι να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να δούμε με κάποια απόσταση τα πράγματα , θα μας συμβούλευαν οι ψυχολόγοι. Να επιστρατεύσουμε την ψυχραιμία και τη κοινή λογική και να δούμε πώς θα προχωρήσουμε. Ας σκεφτούμε κάπως έτσι, λοιπόν.

 

  1. Πρωτογενής παραγωγή = πρωτογενείς ανάγκες . Ο τομέας της παραγωγής ή της επιχειρηματικής εμπλοκής σε προϊόντα πρώτης ζήτησης, που παράγονται και καλύπτουν ντόπιες ή και διεθνείς ανάγκες ,ίσως να είναι και πάλι της μόδας. Από την νοθευμένη τροφή μας , την χημικά εμπλουτισμένη, τη φουσκωμένη ορμόνες και φυτοφάρμακα, μήπως ξεπηδά η ευκαιρία για αγνό και λιτό προϊόν, φρέσκο και ήσυχα ωριμασμένο από τη φύση? Η παραγωγή δεν θα είναι μαζική , ούτε  ανταγωνιστική στην αρχή. Θα είναι  όμως ποιοτική και δυνατά ανταγωνιστική.
  2. Ανακύκλωση προϊόντων και αξιοποίηση ή μεταποίηση μεταχειρισμένων. «Το σκουπίδι του ενός , θησαυρός του άλλου» λέει σοφά η παροιμία. Μήπως , η δυνατότητα αξιοποίησης των παλιών και μεταχειρισμένων γεννά επιχειρηματικές ευκαιρίες, για εκείνους που έχουν φαντασία και υπομονή ;
  3. Αξιοποίηση της καλλιεργήσιμης γης : γιατί οι Ισραηλινοί με παρόμοιες συνθήκες κλίματος αλλά λιγότερη καλλιεργήσιμη γη , πραγματοποιούν παραγωγή 3 φορές το χρόνο;
  4. Εναλλακτικές μορφές ενέργειας και εκμετάλλευση του κλίματος και της ηλιοφάνειας της Πατρίδας μας . Τι μας λείπει ο ήλιος, ο άνεμος , η δύναμη του νερού; Γιατί δεν δραστηριοποιούμαστε επιτέλους;
  5. Υπηρεσίες θεραπευτικής, αποτοξίνωσης και ευ ζην. Ιαματικά λουτρά και εύκρατο κλίμα, θάλασσα και βιολογική παραγωγή. Μήπως θα πρέπει να κάνουμε την Ελλάδα μας το κέντρο της αποτοξίνωσης και θεραπείας. Τόσους επιστήμονες βγάζουμε από τα Ελληνικές   Ιατρικές  και Παραϊατρικές μας Πανεπιστημιακές Σχολές . Η χώρα του Ασκληπιού και του Ιπποκράτη δεν μπορεί να αξιοποιήσει τις γνώσεις και τον ευλογημένο τόπο μας για την ευζωία και την θεραπεία?

Μήπως οι ευκαιρίες είναι πάντα  εκεί …………Μήπως απλά οι τολμηροί τα καταφέρνουν  πάντα καλύτερα……..

Marianna Tsoulia

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Cooperation Quotient : Ο κρίσιμος παράγων επιτυχίας (Βαθμός Συνεργασίας)

Seminars & Consulting

Παναγιώτης Ρεγκούκος και Συνεργάτες

Το 1912, το IQ (Βαθμός ευφυΐας) προτάθηκε ως ο απαραίτητος παράγων για την επιτυχία ενός ανθρώπου, στην εργασία και στην ζωή του. Απεδείχθη όμως πως άνθρωποι που έχουν υψηλό βαθμό ευφυΐας δεν τους εξασφαλίζει το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Το 1965, προτάθηκε το EQ (συναισθηματική νοημοσύνη), ως ο παράγων εκείνος που αναζητούσαν οι Διευθυντές Ανθρώπινου Δυναμικού των επιχειρήσεων στους νεοπροσληφθέντες, ώστε να εξασφαλίσουν υψηλή παραγωγικότητα και αποτελεσματικότητα. Όμως, στην πράξη απεδείχθη πως ούτε αυτός ο παράγων κάνει τους ανθρώπους πιο επιτυχημένους στην πράξη.
Σήμερα, είναι αποδεδειγμένο πλέον πως ο απαραίτητος παράγων που χρειάζεται να διαθέτει ο άνθρωπος για να εξασφαλίσει την προσωπική του εξέλιξη στην εργασία του και στην ζωή του, για να ανταποκριθεί στα αντίστοιχα καθήκοντα του και για να αυξάνει μονίμως και σταθερά την παραγωγικότητα και αποτελεσματικότητα του, είναι το CQ (Βαθμός Συνεργασίας).
Μετά την πρόσφατη ανακοίνωση του Πανεπιστημίου Harvard των ΗΠΑ, σχετικά με τα αποτελέσματα της έρευνας που διήρκεσε 75 ολόκληρα χρόνια και συνεχίζεται, με αντικείμενο την προσωπική ευτυχία στην εργασία και την ζωή, ο «Βαθμός Συνεργασίας» με τους άλλους ανθρώπους, καθιερώθηκε πλέον ως ο πλέον ασφαλής και αποδοτικός παράγων για την συνεχή βελτίωση και αποδοτικότητα όλων των ανθρώπων.
Απεδείχθη πως δεν είναι οι γνώσεις, οι δεξιότητες ή οι εμπειρίες, αφού αυτές είναι επίκτητες και μπορεί ο καθένας να τις αποκτήσει με τον έναν ή τον άλλον τρόπο. Για να παρακινηθεί όμως να τις αποκτήσει και να τις εξελίσσει συνεχώς, ο απαραίτητος παράγων είναι ο «Βαθμός Συνεργασίας» με τους άλλους ανθρώπους, που διαθέτει.

Τι είναι ο «Βαθμός Συνεργασίας»
Είναι ο βαθμός ικανότητας του ανθρώπου να συνεργάζεται αρμονικά με τους άλλους ανθρώπους, για την επιτυχία ενός ή περισσοτέρων κοινά αποδεκτών στόχους.
Είναι το σημαντικότερο ζητούμενο σε όλες τις επιχειρήσεις, που βλέπουν την παραγωγικότητας τους να μειώνεται, το κόστος λειτουργίας να μεγαλώνει και τους στόχους να είναι μακριά από τα πραγματικά αποτελέσματα.
Είναι ο μοναδικός απαραίτητος παράγων για κάθε πρόσληψη, ώστε ο νεοπροσληφθής να ενταχθεί αμέσως στο τμήμα του, να δημιουργήσει «Καλές Σχέσεις» με τους συναδέλφους, πελάτες και προμηθευτές της επιχείρησης και να συμβάλλει στο μέγιστο στην επιτυχία των στόχων του. Οι «Καλές Σχέσεις» είναι αποτέλεσμα της «Συνεργασίας» και απαραίτητος όρος σωστής και αποδοτικής λειτουργίας κάθε εργαζόμενου στο τμήμα που ανήκει.

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Έρευνα στα «ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΑ»

Παρά τις προκλήσεις που σημειώνονται στο επιχειρηματικό περιβάλλον, από το 2014 η αγορά καλλυντικών ακολουθεί ανοδική πορεία, με αποτέλεσμα την αύξηση της αξίας της την διετία 2016 -2017. Σε σχέση με τα κανάλια διανομής της αγοράς, το μεγαλύτερο ετήσιο ρυθμό αύξησης παρουσιάζει το κανάλι των φαρμακείων, το οποίο τα τελευταία έτη αποκτά σταδιακά όλο και μεγαλύτερο μερίδιο.

 

Ο κλάδος των καλλυντικών στην Ελλάδα περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων (παραγωγικών, εισαγωγικών), η πλειοψηφία των οποίων ασχολείται με περισσότερες από μία κατηγορίες προϊόντων. Επιπλέον πολλές επιχειρήσεις, δραστηριοποιούνται παράλληλα και σε άλλους κλάδους, όπως των φαρμακευτικών και παραφαρμακευτικών προϊόντων, των χημικών, των απορρυπαντικών κλπ. Ο ανταγωνισμός στον κλάδο είναι έντονος, λόγω του πλήθους των επιχειρήσεων και της υπερπροσφοράς προϊόντων και εμπορικών σημάτων κυρίως στο κανάλι της ευρείας διανομής (supermarket και τμήματα self service καταστημάτων καλλυντικών). Η πλειονότητα των επιχειρήσεων δραστηριοποιείται στο συγκεκριμένο κανάλι, λόγω της εύκολης πρόσβασης, της προσιτής τιμής των προϊόντων, αλλά και της δυνατότητας επιλογής μεταξύ πολλών εμπορικών σημάτων.

 

Οι τιμές πώλησης των προϊόντων και το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών αποτελούν τους βασικούς παράγοντες, που άλλες φορές επηρεάζουν άμεσα τη ζήτηση των εξεταζόμενων προϊόντων και άλλες φορές την κατευθύνουν σε πιο οικονομικά προϊόντα.

 

Βάσει της τελευταίας έκδοσης της Κλαδικής Μελέτης που εκπονήθηκε από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group, η συνολική εγχώρια παραγωγή καλλυντικών (σε τιμές χονδρικής) παρουσίασε φθίνουσα πορεία την περίοδο 2007-2013, με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής       -2,5%. Από το 2014 σημειώνεται ανάκαμψη. Το 2016 η εγχώρια παραγωγή εκτιμάται ότι εμφάνισε σημαντική αύξηση (+8,5%), ενώ ανοδική είναι η τάση και για το 2017 (+5,9%) γεγονός που οφείλεται και στην ενισχυμένη εξαγωγική δραστηριότητα των επιχειρήσεων του κλάδου. Το μεγαλύτερο μερίδιο στην παραγωγή εκτιμάται ότι καταλαμβάνουν τα προϊόντα περιποίησης δέρματος, αποσπώντας το 44,5% το 2016.

Η Σταματίνα Παντελαίου, Director Οικονομικών Μελετών της ICAP Group, σημειώνει σχετικά με τις εξελίξεις του κλάδου: Η εγχώρια αγορά καλλυντικών την περίοδο 2010-2013, εξαιτίας της μειωμένης καταναλωτικής ζήτησης, παρουσίασε πτωτική πορεία με μέση ετήσια μείωση -7,7%. Ωστόσο από το 2014 η αξία της αγοράς είναι ανοδική, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 4,5% το 2016, ενώ αύξηση εκτιμάται και το 2017 (+3%). Άνοδο παρουσίασαν και οι συνολικές εξαγωγές την περίοδο 2012-2017, σημειώνοντας μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 6,3%.

 

Αναφορικά με τη διάρθρωση της αγοράς καλλυντικών τα προϊόντα περιποίησης δέρματος αποτελούν διαχρονικά την κυριότερη κατηγορία καλλυντικών. Το 2016 εκτιμάται ότι κάλυψαν το 54,3% της συνολικής αξίας πωλήσεων, ενώ ακολούθησαν τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών με ποσοστό 29,3%. Σημαντική είναι η άνοδος που παρουσιάζει και η κατηγορία μακιγιάζ την τελευταία τετραετία, κυρίως λόγω της αύξησης των εισαγόμενων προϊόντων.

Σύμφωνα με τη Σταματίνα Παντελαίου, το 2016 το κανάλι της ευρείας διανομής εκτιμάται ότι κάλυψε το 47,6% της αγοράς και ακολούθησε το κανάλι των φαρμακείων με ποσοστό 21,3%. Η αξία της αγοράς καλλυντικών που διατίθενται από φαρμακεία κινείται ανοδικά την τελευταία πενταετία, ενισχύοντας το μερίδιο των φαρμακείων στην αγορά καλλυντικών. Πολλοί καταναλωτές φαίνεται ότι προτιμούν το συγκεκριμένο κανάλι διανομής κυρίως λόγω της εμπιστοσύνης που αναπτύσσεται μεταξύ καταναλωτή και φαρμακοποιού.

Από την άλλη, οι φαρμακοποιοί έχουν εστιάσει στην προώθηση καλλυντικών προϊόντων (κυρίως δερμοκαλλυντικών) μέσω των φαρμακείων τους, προκειμένου να αντισταθμίσουν τις απώλειες από τις αλλεπάλληλες μειώσεις που έχουν υποστεί οι τιμές των φαρμακευτικών σκευασμάτων τα τελευταία χρόνια. Καθοριστικό ρόλο στην αύξηση των πωλήσεων καλλυντικών στο εν λόγω κανάλι έπαιξαν τα e-shops των φαρμακείων που τα τελευταία έτη προσελκύουν όλο και περισσότερους αγοραστές, λόγω της ευκολίας πραγματοποίησης αγορών, της δυνατότητας  σύγκρισης τιμών αλλά και των σημαντικών προσφορών και εκπτώσεων.

 

Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού ο οποίος συνετάχθη με βάση αντιπροσωπευτικό δείγμα 28 επιχειρήσεων καλλυντικών (παραγωγικές & εισαγωγικές) με διαθέσιμα  οικονομικά στοιχεία για τα έτη 2015 και 2016 προκύπτουν τα εξής:

Το σύνολο του ενεργητικού των εταιρειών σημείωσε αύξηση (7,3%) το 2016/15, ενώ αυξημένα εμφανίζονται (9,2%) και τα συνολικά ίδια κεφάλαια. Σημαντική αύξηση παρουσιάζουν και  οι συνολικές πωλήσεις (κατά 12%) γεγονός που οδήγησε στην βελτίωση και των  μικτών κερδών (13,7%) την ίδια περίοδο. Τόσο τα κέρδη EBITDA όσο και το τελικό (καθαρό) αποτέλεσμα του συγκεκριμένου δείγματος εταιρειών εμφάνισαν αξιοσημείωτη αύξηση. Από τις 28 εταιρείες του δείγματος, 23 ήταν κερδοφόρες το 2016 έναντι 22 το 2015.

Βάσει των ισχυουσών συνθήκων της οικονομίας και των τάσεων της αγοράς (οικονομετρικό μοντέλο), για την περίοδο 2018-2020 προβλέπεται περαιτέρω αύξηση της εγχώριας αγοράς των καλλυντικών, με μέσο ετήσιο ρυθμό 2,4%. Το μεγαλύτερο ετήσιο ρυθμό αύξησης παρουσιάζει το κανάλι των φαρμακείων. Θετικές διαφαίνονται και οι προοπτικές για το διαδικτυακό εμπόριο (e – commerce) λόγω της αύξησης τόσο του αριθμού χρηστών – αγοραστών μέσω διαδικτύου όσο και του αριθμού των e-shop των εταιρειών του κλάδου ειδικά σε γνωστά brand names καλλυντικών.

 

H ICAP Group – με 1.100 εργαζομένους – είναι ο μεγαλύτερος Όμιλος παροχής υπηρεσιών προς επιχειρήσεις στην Ελλάδα, με ισχυρή παρουσία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Μετά την εξαγορά της από το SEEF Fund της Global Finance το 2007, έχει αναπτυχθεί ραγδαία και σήμερα παρέχει μεγάλο εύρος υπηρεσιών και προϊόντων που ομαδοποιούνται σε 4 κατηγορίες:

Credit Risk Services, Marketing & Sales Solutions, Management Consulting και People & Employment Solutions.

Περισσότερες πληροφορίες στο www.icap.gr

Continue Reading

Trending