Connect with us

Επιχειρηματικότητα

Έρευνα για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

Δειγματοληπτική έρευνα για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη διεξήγαγε για 7η συνεχόμενη φορά η Διεύθυνση Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP Group, τα αποτελέσματα της οποίας συνοψίζονται κατωτέρω.

Σκοπός της έρευνας είναι:

  • Μελέτη και αξιολόγηση του βαθμού εφαρμογής των δράσεων ΕΚΕ από τις ελληνικές επιχειρήσεις.
  • Σκιαγράφηση των οφελών που προκύπτουν από τις πρακτικές ΕΚΕ στις εταιρείες.
  • Παρουσίαση του ετησίου κόστους των δράσεων ΕΚΕ.
  • Διερεύνηση των ανασταλτικών παραγόντων που δρουν αποτρεπτικά στην περαιτέρω υλοποίηση των εξεταζόμενων δράσεων στην ελληνική επικράτεια.

 

Ταυτότητα της Έρευνας

Η έρευνα διεξήχθη από τη Διεύθυνση Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP Group.

Χρόνος διεξαγωγής: 03.05.2018 – 25.05.2018

Μεθοδολογία: Χρησιμοποιήθηκε δομημένο ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις: i) μιας μόνο απάντησης ii) πολλαπλών απαντήσεων και iii) ιεράρχησης των απαντήσεων κατά σημαντικότητα με βάση συγκεκριμένη κλίμακα. Η επεξεργασία και ανάλυση των δεδομένων έγινε με μεθόδους περιγραφικής στατιστικής.

Δείγμα: 83 επιχειρήσεις από διάφορους κλάδους της ελληνικής οικονομίας (βιομηχανία, εμπόριο, υπηρεσίες), που δραστηριοποιούνται σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια.

Τομείς Εφαρμογής Δράσεων ΕΚΕ

Στην πρώτη ερώτηση διερευνήθηκε η κατανομή του συνολικού προϋπολογισμού των εταιρειών για δράσεις ΕΚΕ, στους βασικούς άξονες:

  • Ανθρώπινο Δυναμικό
  • Περιβάλλον
  • Κοινωνία
  • Αγορά

Tο κονδύλια που αφορούν το Ανθρώπινο Δυναμικό καταλαμβάνουν την πρώτη θέση με μερίδιο 39% το 2018 (διάγραμμα 1). Θα πρέπει να τονιστεί ότι η κατηγορία του Ανθρώπινου Δυναμικού καταλαμβάνει διαχρονικά το μεγαλύτερο μερίδιο, με τα ποσοστά της να κυμαίνονται άνω του 30% από το πρώτο έτος εκπόνησης της παρούσας έρευνας (2011), ενώ τα τελευταία έτη το ποσοστό της κινείται ανοδικά (2016: 34%, 2017: 37%). Διαπιστώνεται δηλαδή ότι οι επιχειρήσεις δίνουν πολύ μεγάλη έμφαση στο ανθρώπινο δυναμικό τους και προσπαθούν να διατηρήσουν ικανοποιημένους τους εργαζομένους τους, βελτιώνοντας το εργασιακό περιβάλλον με σκοπό την αύξηση της παραγωγικότητά τους. Κυριότερες δράσεις ΕΚΕ που σχετίζονται με το ανθρώπινο δυναμικό είναι μεταξύ άλλων η παροχή ίσων ευκαιριών στους εργαζομένους και οι δυνατότητες εκπαίδευσης ή βελτίωσης των δεξιοτήτων του προσωπικού.


Κόστος Δράσεων ΕΚΕ
          Εντούτοις, από την έρευνα προκύπτει ότι οι επιχειρήσεις δίνουν μεγάλη βαρύτητα και στην προσφορά στο κοινωνικό σύνολο καθώς δράσεις που αφορούν την  Κοινωνία καταλαμβάνουν μερίδιο 26%, ενώ ακολουθούν το Περιβάλλον με 21% και η Αγορά με 14%.

Καθώς η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη ωριμάζει σαν θεσμός στο ελληνικό επιχειρείν, κρίθηκε σκόπιμο να διερευνηθεί το ύψος των κονδυλίων που δαπανούν οι επιχειρήσεις για δράσεις ΕΚΕ. Σύμφωνα με τα δεδομένα του διαγράμματος 2, η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών (62%) δαπανά έως €200.000. Το 1/4 σχεδόν (24%) των επιχειρήσεων δαπανά από €200.000 έως €1 εκατ., ενώ το 14% των επιχειρήσεων δαπανά από €1 εκατ. έως και €5 εκατ.

Πολύ ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι σχεδόν 2 στις 3 επιχειρήσεις αύξησαν τα έξοδά τους για ενέργειες ΕΚΕ το 2017 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. 

 Δράσεις ΕΚΕ που εφαρμόζουν οι εταιρείες

Στη συνέχεια αναλύεται ο βαθμός εφαρμογής ορισμένων εκ των κυριότερων δράσεων ΕΚΕ από τις εταιρείες του δείγματος ανά κύριο άξονα.

 

Ανθρώπινο Δυναμικό

Το 89% των επιχειρήσεων του δείγματος δήλωσε ότι παρέχει ίσες ευκαιρίες προς όλους τους εργαζομένους (ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, εθνικότητας κλπ.) σε βαθμό «πολύ» ή «πάρα πολύ» (διάγραμμα 4). Επιπλέον, το 84% των επιχειρήσεων προσφέρει δυνατότητες εκπαίδευσης ή βελτίωσης των δεξιοτήτων του προσωπικού. Και οι δυο αυτές δράσεις αποτελούν προτεραιότητα για τις εταιρείες, καθώς συγκεντρώνουν ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά που διαχρονικά κινούνται υψηλότερα του 80%. Ακολουθεί η παροχή πρόσθετης ιατροφαρμακευτικής κάλυψης στο προσωπικό, όπου παραπάνω από τις μισές εταιρείες του δείγματος (55%) εφαρμόζουν τη συγκεκριμένη δράση στο μέγιστο βαθμό («πάρα πολύ»).

 

Κοινωνία

Η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών του δείγματος (73%) δήλωσε ότι πραγματοποιεί δωρεές και χορηγίες σε χρήμα ή/και είδος  σε «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντικό βαθμό (διάγραμμα 5). Το συγκεκριμένο ποσοστό είναι υψηλότερο σε σχέση με πέρυσι κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες, γεγονός που καταδεικνύει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις αρχίζουν να αυξάνουν τις δράσεις τους στον συγκεκριμένο τομέα.  Σε αρκετά σημαντικό βαθμό φαίνεται να υποστηρίζονται τόσο οι δράσεις σε συνεργασία με τις τοπικές κοινότητες (66%), όσο και οι καλλιτεχνικές, αθλητικές ή πολιτιστικές εκδηλώσεις (53%).

 

Περιβάλλον

Οι εταιρείες εμφανίζονται ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένες ως προς το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Οι δράσεις ΕΚΕ που αφορούν το Περιβάλλον (διάγραμμα 6), φαίνεται να υιοθετούνται σε μεγάλο βαθμό από τις επιχειρήσεις. Το 75% των εταιρειών του δείγματος εφαρμόζουν εσωτερικά προγράμματα ανακύκλωσης σε μεγάλο βαθμό («πολύ» ή «πάρα πολύ»). Ακολουθεί η εφαρμογή προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας και διαχείρισης αποβλήτων (74%) και η ένταξη στην επιχείρηση συστημάτων περιβαλλοντικής διαχείρισης σύμφωνα με εθνικά/διεθνή πρότυπα (π.χ. ISO 14001, EMAS κλπ.) με ποσοστό 58%.

 

Αγορά


       Οι δράσεις ΕΚΕ που αφορούν την αγορά φαίνεται να υιοθετούνται σε ικανοποιητικό βαθμό από τις επιχειρήσεις του δείγματος. Ωστόσο, παρατηρούνται αρκετές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τις έρευνες των προηγούμενων ετών. Η εφαρμογή συστήματος διαχείρισης-διασφάλισης ποιότητας των προϊόντων (π.χ. ISO 9000 κλπ.) ακολουθείται σε ιδιαίτερα μεγάλο βαθμό («πολύ» και «πάρα πολύ») από το 85% των εταιρειών, αν και το εν λόγω ποσοστό εμφανίζεται μειωμένο κατά 9 μονάδες σε σχέση με το 2016 που είχε ανέλθει στο 94%. Προγράμματα ΕΚΕ που αναφέρονται στους καταναλωτές (π.χ. διαδικασίες μέτρησης και διαχείρισης παραπόνων κλπ.) εφαρμόζει σε «πολύ» ή «πάρα πολύ» μεγάλο βαθμό το 67% των εταιρειών. Αντιθέτως, η χρήση κριτηρίων ΕΚΕ στην επιλογή προμηθευτών ή συνεργατών εξακολουθεί να εφαρμόζεται σε περιορισμένη σχετικά κλίμακα, αφού το 55% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι εφαρμόζει τη συγκεκριμένη δράση από «καθόλου» έως «μέτρια» (διάγραμμα 7).

 

Οφέλη των εταιρειών από τις δράσεις ΕΚΕ

Εννέα στις δέκα επιχειρήσεις αξιολόγησαν με το μεγαλύτερο βαθμό σημαντικότητας  («πάρα πολύ» και «πολύ») την ενίσχυση και προστασία της εταιρικής εικόνας (φήμη, brands κλπ.) ως το κυριότερο όφελος που έχουν  από τις πρακτικές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (πίνακας 1). Ακολούθησαν με ποσοστό 86% τόσο η συνεισφορά στο κοινωνικό σύνολο όσο και η προσέλκυση και διατήρηση υψηλού επιπέδου ανθρώπινου δυναμικού, γεγονός το οποίο δείχνει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις φαίνεται να αντιλαμβάνονται τη σημασία της ΕΚΕ για την κοινωνία και για τους εργαζομένους τους.

 

 

Πίνακας 1. Οφέλη των εταιρειών από την εφαρμογή πρακτικών ΕΚΕ (2018)
Οφέλη ΕΚΕ Βαθμός Σημαντικότητας
Καθόλου Λίγο Μέτρια Πολύ Πάρα Πολύ
Ενίσχυση και προστασία της εταιρικής εικόνας (φήμη, brands κλπ.) 2% 2% 6% 47% 43%
Συνεισφορά στο κοινωνικό σύνολο 4% 10% 30% 56%
Προσέλκυση και διατήρηση υψηλού επιπέδου ανθρωπίνου δυναμικού (άριστο εργασιακό περιβάλλον, ίσες ευκαιρίες κλπ.) 4% 10% 58% 28%
Βελτίωση της απόδοσης / παραγωγικότητας των εργαζομένων 24% 54% 22%
Μεγαλύτερη ικανοποίηση και διατηρησιμότητα των πελατών 6% 8% 16% 45% 25%
Βελτίωση σχέσεων με το επιχειρηματικό περιβάλλον 6% 8% 27% 42% 17%
Παροχή μεγαλύτερης αξίας στους μετόχους (π.χ. μέσω της ένταξης σε ειδικούς δείκτες αξιολόγησης ΕΚΕ κλπ.) 14% 13% 17% 35% 21%
Αύξηση πωλήσεων 15% 17% 31% 31% 6%
Φοροελαφρύνσεις 27% 23% 35% 15%

 

Βαθμός Εφαρμογής Πρακτικών ΕΚΕ στην Ελλάδα

Οι μεγάλες εταιρείες της εγχώριας οικονομίας αναγνωρίζουν τη σημαντικότητα της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και φαίνεται ότι την κατατάσσουν αρκετά ψηλά στις επιχειρηματικές τους δράσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι, η ΕΚΕ θεωρείται «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντική στο 89% των επιχειρήσεων του δείγματος (διάγραμμα 8), ποσοστό αυξημένο κατά 5% σε σχέση την περσινή έρευνα.

Την ίδια στιγμή, ωστόσο, οι μεγάλες εταιρείες θεωρούν ότι η ΕΚΕ δεν έχει αναπτυχθεί ακόμη σε ικανοποιητικό βαθμό από το σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων (ανεξαρτήτως μεγέθους). Ειδικότερα, σε ερώτηση για το βαθμό υιοθέτησης των δράσεων ΕΚΕ από τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα, το μεγαλύτερο ποσοστό των εταιρειών του δείγματος (66%) θεωρεί ότι ο βαθμός διείσδυσης/εφαρμογής πρακτικών ΕΚΕ στην παρούσα φάση κυμαίνεται σε μέτρια επίπεδα και μόλις το 4% του δείγματος θεωρεί ότι η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη εφαρμόζεται σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό από τις εγχώριες επιχειρήσεις (διάγραμμα 9).

Από τα παραπάνω συμπεραίνεται ότι υπάρχουν ακόμη σημαντικά ανάπτυξης προκειμένου η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη να εφαρμοστεί αφενός σε μεγαλύτερο ποσοστό εταιρειών και αφετέρου σε ευρύτερο φάσμα δραστηριοτήτων.

Ως οι κυριότεροι παράγοντες που δρουν ανασταλτικά στην υλοποίηση πρακτικών ΕΚΕ αναδείχθηκαν η τρέχουσα οικονομική συγκυρία και το οικονομικό κόστος, οι οποίοι κατέλαβαν τις πρώτες θέσεις στην αξιολόγηση των εταιρειών του δείγματος, με 22% και 20% αντίστοιχα, όπως άλλωστε και στην περσινή έρευνα. Ακολουθεί η έλλειψη κινήτρων με 18% και η ελλιπής ενημέρωση των πολιτών για την έννοια της ΕΚΕ με 15%.Ανασταλτικοί Παράγοντες Υλοποίησης Δράσεων ΕΚΕ

 

Συμπεράσματα της Έρευνας

Τα κυριότερα αποτελέσματα της αναφερόμενης πρωτογενούς έρευνας συνοψίζονται στα εξής:

  • Δυο στις τρεις εταιρείες του δείγματος (66%) θεωρεί ότι ο βαθμός εφαρμογής των πρακτικών ΕΚΕ από το σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων εξακολουθεί να κυμαίνεται σε μέτρια επίπεδα.
  • Οι ενέργειες των εταιρειών που αφορούν το Ανθρώπινο Δυναμικό καλύπτουν το μεγαλύτερο μερίδιο (39% το 2018) στο συνολικό τους προϋπολογισμό για δράσεις ΕΚΕ.
  • Η πλειοψηφία των εταιρειών (62%) δαπανά έως €200.000 σε ετήσια βάση, το 24% των επιχειρήσεων δαπανά από €200.000 έως €1 εκατ., ενώ το 14% των επιχειρήσεων δαπανά από €1 εκατ. έως και €5 εκατ.
  • Ορισμένες από τις κυριότερες πρακτικές ΕΚΕ που εφαρμόζονται σε «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντικό βαθμό από τις εταιρείες του δείγματος είναι οι εξής: α) η παροχή ίσων ευκαιριών προς όλους τους εργαζομένους (89%), β) η εφαρμογή συστήματος διαχείρισης-διασφάλισης ποιότητας των προϊόντων (85%) και γ) παροχή δυνατοτήτων εκπαίδευσης ή βελτίωσης των δεξιοτήτων του προσωπικού (84%).
  • Η ενίσχυση και προστασία της εταιρικής εικόνας και η συνεισφορά στο κοινωνικό σύνολο αξιολογήθηκε από το 90% και το 86% αντίστοιχα των εταιρειών του δείγματος ως «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντικό όφελος που επιφέρουν οι δράσεις ΕΚΕ.
  • Τέλος, η τρέχουσα οικονομική συγκυρία με ποσοστό 22% και το οικονομικό κόστος με 20% θεωρούνται οι κυριότεροι ανασταλτικοί παράγοντες υλοποίησης ΕΚΕ από τις ελληνικές επιχειρήσεις.

 

Συμπερασματικά, οι μεγαλύτερου μεγέθους επιχειρήσεις προβαίνουν σε δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ), καθώς αυτές συνήθως έχουν την οικονομική επιφάνεια να προβληθούν σε δαπανηρά μέσα επικοινωνίας μεγάλης απήχησης, όπως είναι η τηλεόραση, το ραδιόφωνο και τα έντυπα μέσα ή ακόμα και να «τρέξουν» μεγάλες καμπάνιες ηλεκτρονικής προώθησης σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η ΕΚΕ δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται απλά ως ένα πρόσθετο κόστος από τις επιχειρήσεις, αλλά ως επένδυση με συγκεκριμένους στόχους, μετρήσιμα αποτελέσματα και οφέλη, που αφορούν τόσο στην ίδια την επιχείρηση όσο και το κοινωνικό σύνολο. Ως εκ τούτου, κρίσιμα σημεία θεωρούνται η ευαισθητοποίηση της κοινωνίας και των καταναλωτών, η εκπαίδευση των στελεχών των επιχειρήσεων και η υιοθέτηση κατάλληλων πρωτοβουλιών και στρατηγικών από την πλευρά της πολιτείας που θα ενθαρρύνουν μεγαλύτερο ποσοστό επιχειρήσεων προς την κατεύθυνση της υιοθέτησης των βέλτιστων πρακτικών ΕΚΕ.

 

Σύνταξη Μελέτης & Έρευνας για την ΕΚΕ 

          

Σταματίνα Παντελαίου                                   Νίκος Ταβουλάρης

Director                                                           Senior Consultant

Economic Research & Sectorial Studies     Economic Research & Sectorial Studies

 

H ICAP Group – με 1.000 εργαζομένους – είναι ο μεγαλύτερος Όμιλος παροχής υπηρεσιών προς επιχειρήσεις στην Ελλάδα, με ισχυρή παρουσία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Μετά την εξαγορά της από το SEEF Fund της Global Finance το 2007, έχει αναπτυχθεί ραγδαία και σήμερα παρέχει μεγάλο εύρος υπηρεσιών και προϊόντων που ομαδοποιούνται σε 4 κατηγορίες:

Credit Risk Services, Marketing & Sales Solutions, Management Consulting και People & Employment Solutions.  Περισσότερες πληροφορίες στο www.icap.gr


Ακολουθήστε την Ι
CAP Group στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης:

Λογότυπο ICAP Group
Μπορείτε να λάβετε το αρχείο από την ακόλουθη διεύθυνση: http://dir.icap.gr/mailimages/PublishingServer/ICAPGroup.jpg

Φωτογραφία κας Σταματίνας Παντελαίου, Director Οικονομικών & Κλαδικών Μελετών Ομίλου ΙCAP
Μπορείτε να λάβετε τo αρχείο από την ακόλουθη διεύθυνση:
http://dir.icap.gr/mailimages/PublishingServer/Pantelaiou_Stamatina.jpg

Φωτογραφία κ. Νίκου Ταβουλάρη, Senior Consultant Οικονομικών & Κλαδικών Μελετών Ομίλου ΙCAP Μπορείτε να λάβετε τo αρχείο από την ακόλουθη διεύθυνση:
http://dir.icap.gr/mailimages/PublishingServer/Νίκος Ταβουλάρης.JPG

 

Περισσότερες Πληροφορίες:

Γραφείο Τύπου Oμίλου ICAP

Φρατζέσκα Σιδερή, Communications & Marketing Manager

T: 210 7200 495 | 693 673 5 143 | F: 213 0173 495

 

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιχειρηματικότητα

Επιδότηση έως 5000€ για κατασκευή eshop!

Αναρτήθηκε η προδημοσίευση  της δράση του ΕΠΑνΕΚ «e-λιανικό»  που έχει ως στόχο την επιχορήγηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων για τη δημιουργία ή αναβάθμιση του ηλεκτρονικού τους καταστήματος. 

Από το πρόγραμμα επιδοτούνται αιτήσεις έως 5000€ για κάθε επιχείρηση με διακριτό ΑΦΜ. Προϋπολογισμός δράσης 80000000€

Δικαιούχοι της δράσης είναι  μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του λιανεμπορίου, διατηρούν φυσικό κατάστημα και η λειτουργία τους έχει ανασταλεί για τουλάχιστον μία ημέρα από την Τετάρτη 18 Μαρτίου 2020 και μετά.

Οι επιχειρήσεις διακρίνονται σε:

  • Υφιστάμενες, οι οποιες έχουν συσταθεί έως και την 30.09.2019
  • Νεοσύστατες, οι οποίες έχουν συσταθεί από 01/10/2019 και μετά, μέχρι τις 07/11/2020.

Ηλεκτρονική Υποβολή

Για τη χρηματοδότηση από την παρούσα Δράση, απαιτείται η υποβολή Αίτησης Χρηματοδότησης σε ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα ανακοινωθεί με τη δημοσίευση της Αναλυτικής Πρόσκλησης της Δράσης.

Η εταιρεία Darwin με πολυετή εμπειρία στο χώρο των υπηρεσιών διαδικτύου και με άριστα καταρτισμένη ομάδα μπορεί να αναλάβει πλήρως και με υπευθυνότητα την αίτησή σας στο πρόγραμμα και σε περίπτωση έγκρισής σας, την κατασκευή του eshop σας. 

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο υλοποίησης της δράσης και τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει η επιχείρησή σας, μπορείτε να βρείτε ΕΔΩ *
ή να επικοινωνήσετε με την εταιρεία Darwin στα τηλέφωνα 2315 516216 και 210 3001787.

* https://darwin.gr/blog/επιδότηση-για-κατασκευή-eshop/

Continue Reading

Προγράμματα

ΟΡΑΜΑ για την αγροτική Αττική

Την Τετάρτη, 27 Ιαν 2021, στις 12.00, ο Κτηνοτροφικός Σύλλογος Περιφέρειας Αττικής «Άγιος Γεώργιος» προσκαλεί όλες τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών στην ολοκλήρωση της εκστρατείας για το «ΟΡΑΜΑ για τις αγροτικές περιοχές της Ευρώπης το 2040», στην διαδικτυακή πλατφόρμα zoom, με την υποστήριξη του Skywalker-Εργασία στην Ελλάδα. 

Το ΟΡΑΜΑ για τις αγροτικές περιοχές της Ευρώπης το 2040 ξεκίνησε την δημόσια διαβούλευσή τον Σεπ 2020 (μέχρι 30/11/2020), και συνεχίζει να δέχεται προτάσεις από συλλογικές διοργανώσεις μέχρι 31 Ιαν 2021 

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (DG AGRI) και το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Αγροτικής Ανάπτυξης ανέπτυξαν υποστηρικτικό υλικό για τους φορείς που θα συμβάλλουν στις τοπικές διαβουλεύσεις με τους ενδιαφερόμενους για το Μακροπρόθεσμο όραμα για τις αγροτικές περιοχές. Το υλικό αυτό περιλαμβάνει εργαλεία που είναι προσαρμόσιμα για κάθε φορέα και βοηθούν στη διαδικασία της συνεργασίας τους με τους ενδιαφερομένους κατά τη διεξαγωγή των συναντήσεών τους. Το υλικό βρίσκεται στο https://ead.gr/orama-agrotikes-perioxes-2040/ Ελληνικό Αγροτικό Δίκτυο (210 5275100, [email protected]) . 

Το υποστηρικτικό υλικό περιλαμβάνει: Αναλυτικές οδηγίες για τον τρόπο διεξαγωγής των συζητήσεων με όσους ενδιαφέρονται, Παρουσίαση της διαδικασίας, Φύλλο καταγραφής των απόψεων κατά τη διάρκεια της συζήτησης, Θέματα που βοηθούν στην παρακίνηση της συζήτησης και Δελτίο καταγραφής των αποτελεσμάτων κάθε συνάντησης. Αρκεί να θέλουν οι τοπικές οργανώσεις, και το υλικό βοηθάει κάθε έναν. 

Ο Κτηνοτροφικός Σύλλογος Αττικής, ως μια οργάνωση της κοινωνίας των πολιτών με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην ευημερία των κατοίκων της υπαίθρου της Αττικής και την βιωσιμότητα των τοπικών κοινωνιών οργάνωσε δημόσια διαδικτυακή συζήτηση με την κα Μ-Χ. Μακρανδρέου (Ελληνικό Αγροτικό Δίκτυο) την Τετάρτη, 9/12/2020, που βρίσκεται στο https://www.facebook.com/323590504929/videos/1347970512223600 με άλλα είκοσι τρία video του Skywalker και ήδη το έχουν δει 11.000 θεατές. 

Την διετία 2015-2016 ο Κτηνοτροφικός Σύλλογος Αττικής έκανε μια προσπάθεια να κινητοποιήσει τοπικές συλλογικότητες προς την Τοπική Ανάπτυξη της Υπαίθρου της Αττικής. Έγιναν τότε δημόσιες συζητήσεις με πολλά μέλη των κοινωνιών της υπαίθρου της Αττικής, μεταξύ των οποίων στις 29/7/2015-Μέγαρα, 18/8/2015-Καρδίτσα, 20/8/2015-Λεβίδι, 3/9/2015-Καλύβια, 28/9/2015-Μαραθώνας, 5/10/2015-Χασιά, 12/10/2015-Μαρκόπουλο, 19/10/2015-Μάνδρα, 2/11/2015-Πέραμος, 7/12/2015-Μενίδι, 28/12/2015-Αχαρναί, 10/1/2016-Αθήνα, 8/2/2016-Χασιά, 22/2/2016-Ν. Μάκρη, 4/3/2016-Αθήνα, 16/3/2016-Μέγαρα, 22/3/2016-Ελευσίνα, 5/4/2016-Μενίδι, 24/4/2016-Γλυφάδα & 20/11/2016-Βαρυμπόμπη. Συνολικά είκοσι (20) συζητήσεις. 

Η προσπάθεια κατέληξε στην ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ και στο όνομα της προσπάθειας που ήταν το «ΑΡΑΤΤΙΚΑ», που σημαίνει «Αττική Γη», καθ’ όσον «ΑΡ» στα αρχαία Πελασγικά και τα Αρβανίτικα σημαίνει «ΓΗ», όπως το βρίσκουμε στα: αρουραίος, άροτρο κλπ. Τότε συνυπέγραψαν την ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ πολλοί φορείς. 

Το 2019 αναβίωσε η σκέψη ενεργοποίησης της τοπικής ανάπτυξης με πρόθεση να δημιουργηθεί Ομάδα Τοπικής Δράσης για την Ύπαιθρο της Αττικής. Έγιναν συζητήσεις στις 7/4/2019-Μενίδι, 7/6/2019-Παλήνη, 26/9/2019-Κερατέα, 15/10/2019-Κερατέα, 9/11/2019-Καπανδρίτι, 20/11/2019-Μέγαρα & 30/11/2019-Αθήνα, με πρόθεση να διαμορφωθούν οι συνθήκες ώστε και η Ύπαιθρος της Αττικής να συμμετέχει στα Προγράμματα Αγροτικής Ανάπτυξης 2021-2027, αλλά και στο Περιφερειακό Πρόγραμμα Αττικής 2021-2027, και όπου αλλού. Συνολικα επτά (7) συναντήσεις. Λόγω της μακρόσυρτης διαδικασίας της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής 2021-2027, και την μετάθεση ημερομηνιών έναρξης της ΚΓΠ-CAP, αδρανοποιήθηκαν.

Με τις εκλογικές διαδικασίες 2019 (Ευρ. Ένωση και Ελλάδα) ο σχεδιασμός πήγε δύο χρόνια πίσω και με την διακήρυξη της Προέδρου της Ευρ Επιτροπής κας Ursula von der Leyen, στις 7/9/2020 για το «Όραμα για την αγροτική Ευρώπη το 2040» δίνεται ακόμα μία σημαντική ευκαιρία. Η κα Leyen είπε: Το μέλλον της αγροτικής Ευρώπης μπορεί να διαμορφωθεί μόνο τοπικά. Η δημόσια διαβούλευση θα οδηγήσει σε μια νέα στρατηγική και όραμα για την αγροτική Ευρώπη το 2040 που θα προκύψει από τον αγροτικό κόσμο. Η διαδικασία ανάπτυξης του «οράματος 2040», μέχρι το καλοκαίρι του 2021, θα εμπλέξει διάφορες υπηρεσίες καθώς και συνεισφορές πολλών άλλων ενδιαφερομένων. 

Η κα Μ-Χ Μακρανδρέου Ελληνικό Αγροτικό Δίκτυο, 210 5275142, [email protected]) προσφέρει υποστηρικτικό υλικό για τον τρόπο οργάνωσης των συζητήσεων για το «ΟΡΑΜΑ της Υπαίθρου 2040». 

H κα Mάγδα Κοντογιάννη (κτηνοτρόφος, [email protected], 6932094231) οργανώνει την πρώτη εξειδικευμένη διαδικτυακή συζήτηση με τις ΓΥΝΑΙΚΕΣ της ΥΠΑΙΘΡΟΥ την Τρίτη, 12 Ιαν 2021, στις 20.00, στο https://us02web.zoom.us/j/81678095095?pwd=OERRLzJ4S21rcjIvM0M3bjUyelF3Zz09

Ο Κτηνοτροφικός Σύλλογος Αττικής προσφέρει την πολύχρονη τεχνογνωσία του, όπως φαίνεται από την απαρίθμηση των συζητήσεων (είκοσι οκτώ-28) που ήδη έχουν γίνει, και την πλατφόρμα zoom που διαχειρίζεται, με την υποστήριξη του Skywalker-Εργασία στην Ελλάδα. 

Από 12 Ιαν 2021 έως 27 Ιαν 2021 ο Κτηνοτροφικός Σύλλογος Αττικής προτίθεται να ανταποκριθεί σε κάθε πρόσκληση για συζήτηση με θέμα το «ΟΡΑΜΑ για μια ευημερούσα Αττική Ύπαιθρο μέχρι το 2040». Όποιος Σύλλογος, Συνεταιρισμός, Ένωση, Κίνημα, Πολιτιστικός, Αγροτικός, Αθλητικός, Περιβαλλοντικός, Επαγγελματικός, Επιτροπή, Ομάδα, ή ακόμα και μεμονωμένοι πολίτες, που θέλουν να συμβάλλουν στο ΟΡΑΜΑ είναι ευπρόσδεκτοι για να καταγραφούν απόψεις και σκέψεις, με ορίζοντα μια ευημερούσα και ελκυστική ύπαιθρο το 2040 για όλους. 

Την Τετάρτη, 13 Ιαν 2021, στις 12.00, στην Ανταλλαγή Ευχών για το 2021, ο κ Γιάννης Κοντογιάννης, πρόεδρος του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Αττικής προσκαλεί όλους του φορείς της Αττικής, τους εκπροσώπους φορέων και τους φίλους, στο https://us02web.zoom.us/j/88001678146, να στρέψουν το βλέμμα τους στην προοπτική της Αττικής Υπαίθρου το 2040, μαζί με το 2021 και την καθημερινότητα της επιβίωσης. 

Την Τετάρτη, 27 Ιαν 2021, στις 12.00 προσκαλούνται όλες οι οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών καθώς και κάτοικοι της υπαίθρου της Αττικής στην ολοκλήρωση της εκστρατείας για το «ΟΡΑΜΑ για τις αγροτικές περιοχές της Ευρώπης το 2040», ώστε τα συμπεράσματα της πολύχρονης προσπάθειας να υποβληθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέχρι 31/1/2021 και να ληφθούν υπ’ όψη στις ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής την άνοιξη 2021. 

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Η νέα χρονιά φέρνει νέα οράματα και στόχους.

Η παιδεία  οφείλει να είναι  σε προτεραιότητα σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ.

Οι πολιτικές που θα ακολουθηθούν να έχουν «βλέμμα στο μέλλον» και να δημιουργούν προϋποθέσεις σύνδεσης με την απασχόληση. Η επαγγελματική κατάρτιση είναι το μέλλον για την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Οι εκθέσεις που κατά διαστήματα βλέπουν το φως της δημοσιότητας είναι ανησυχητικές και συνάμα δίνουν το στίγμα της επανεκκίνησης σε πολλά επίπεδα.

Ο διάλογος για τη παιδεία δε χωρά κομματικές αντιπαραθέσεις , αλλά προκαλεί για γόνιμες συνθέσεις και συνεργασίες.

Η έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης της Ευρωπαϊκής  Επιτροπής, δείχνει ότι τα εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα γίνονται συνεχώς αποτελεσματικότερα και με λιγότερους αποκλεισμούς. Ωστόσο, επιβεβαιώνει επίσης ότι το μορφωτικό επίπεδο των μαθητών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρό τους.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στηρίζει τα κράτη μέλη ώστε να διασφαλίζουν ότι τα εκπαιδευτικά τους συστήματα είναι αποτελεσματικά — τα στοιχεία που δημοσιεύονται στην ετήσια έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης είναι ένα σημαντικό μέρος του έργου αυτού. Η τελευταία έκθεση δείχνει ότι, παρόλο που τα κράτη μέλη έχουν σημειώσει πρόοδο ως προς την επίτευξη των περισσότερων από τους βασικούς στόχους της ΕΕ για τη μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης, πρέπει να καταβληθεί μεγαλύτερη προσπάθεια για την επίτευξη της ισότητας στην εκπαίδευση.

Το ποσοστό ολοκλήρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι υψηλό, αλλά το ποσοστό απασχόλησης των πρόσφατων αποφοίτων παραμένει χαμηλό και οι μακροοικονομικές αναντιστοιχίες δεξιοτήτων εξακολουθούν να υφίστανται, οδηγώντας σε σημαντική εκροή ατόμων με υψηλού επιπέδου δεξιότητες.

Νέα μέτρα πολιτικής στοχεύουν στην ενίσχυση της ποιότητας της σχολικής εκπαίδευσης, αλλά οι προσπάθειες για την επίτευξη μεγαλύτερης αυτονομίας και αποδοτικότητας φαίνεται να είναι ανεπαρκείς.

Η Ελλάδα καταβάλλει σημαντικές προσπάθειες για να παράσχει εκπαίδευση στα παιδιά των προσφύγων, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν πολλές προκλήσεις όσον αφορά την ένταξή τους στη γενική εκπαίδευση.

Είναι η ώρα να αναληφθούν πρωτοβουλίες που θα κάνουν την εκπαίδευση στη χώρα μας ανταγωνιστική και κερδοφόρα. Να δούμε μπροστά και να καταγράψουμε τις προκλήσεις του μέλλοντος. Η νέα γενιά απαιτεί νέες στρατηγικές πιο ευέλικτες και πιο αποδοτικές.

Η μεταρρύθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σημειώνει πρόοδο, αλλά υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω αύξηση της ελκυστικότητάς της και για ενίσχυση της συμμετοχής.

Η επαγγελματική κατάρτιση ειναι το μέλλον για την πατρίδα μας. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αναζητούν εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό, που δύσκολα το βρίσκουν. Η πολιτική ηγεσία καλό ειναι να βρίσκεται σε συνεχή επαφή και συνεργασία με το CEDEFOP , τον μοναδικό ευρωπαϊκό οργανισμό με έδρα  την Ελλάδα.

Οι προκλήσεις είναι πολλές μπροστά μας. Να δουμε χωρις αγκυλώσεις το  «αύριο»  της χώρας μας και να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις απασχόλησης της νέας γενιάς.

Υπάρχουν ευκαιρίες και κοινοτικοί πόροι που παραμένουν αναξιοποίητοι. Στρατηγικός σχεδιασμός και όραμα για το μέλλον. 

Η Ελλάδα αλλάζει πρόσωπο και φιλοσοφία. Επενδύει στην νέα γενιά και αναζητά προοπτικές αναβάθμισης για την παιδεία.

Καλή μας χρονιά με 2021 επιτυχίες σε όλα τα επίπεδα.

Κων/νος Σ. Μαργαρίτης

Δημοσιογράφος

Continue Reading

Trending