Connect with us

Επιχειρηματικότητα

Έρευνα για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

Δειγματοληπτική έρευνα για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη διεξήγαγε για 7η συνεχόμενη φορά η Διεύθυνση Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP Group, τα αποτελέσματα της οποίας συνοψίζονται κατωτέρω.

Σκοπός της έρευνας είναι:

  • Μελέτη και αξιολόγηση του βαθμού εφαρμογής των δράσεων ΕΚΕ από τις ελληνικές επιχειρήσεις.
  • Σκιαγράφηση των οφελών που προκύπτουν από τις πρακτικές ΕΚΕ στις εταιρείες.
  • Παρουσίαση του ετησίου κόστους των δράσεων ΕΚΕ.
  • Διερεύνηση των ανασταλτικών παραγόντων που δρουν αποτρεπτικά στην περαιτέρω υλοποίηση των εξεταζόμενων δράσεων στην ελληνική επικράτεια.

 

Ταυτότητα της Έρευνας

Η έρευνα διεξήχθη από τη Διεύθυνση Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP Group.

Χρόνος διεξαγωγής: 03.05.2018 – 25.05.2018

Μεθοδολογία: Χρησιμοποιήθηκε δομημένο ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις: i) μιας μόνο απάντησης ii) πολλαπλών απαντήσεων και iii) ιεράρχησης των απαντήσεων κατά σημαντικότητα με βάση συγκεκριμένη κλίμακα. Η επεξεργασία και ανάλυση των δεδομένων έγινε με μεθόδους περιγραφικής στατιστικής.

Δείγμα: 83 επιχειρήσεις από διάφορους κλάδους της ελληνικής οικονομίας (βιομηχανία, εμπόριο, υπηρεσίες), που δραστηριοποιούνται σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια.

Τομείς Εφαρμογής Δράσεων ΕΚΕ

Στην πρώτη ερώτηση διερευνήθηκε η κατανομή του συνολικού προϋπολογισμού των εταιρειών για δράσεις ΕΚΕ, στους βασικούς άξονες:

  • Ανθρώπινο Δυναμικό
  • Περιβάλλον
  • Κοινωνία
  • Αγορά

Tο κονδύλια που αφορούν το Ανθρώπινο Δυναμικό καταλαμβάνουν την πρώτη θέση με μερίδιο 39% το 2018 (διάγραμμα 1). Θα πρέπει να τονιστεί ότι η κατηγορία του Ανθρώπινου Δυναμικού καταλαμβάνει διαχρονικά το μεγαλύτερο μερίδιο, με τα ποσοστά της να κυμαίνονται άνω του 30% από το πρώτο έτος εκπόνησης της παρούσας έρευνας (2011), ενώ τα τελευταία έτη το ποσοστό της κινείται ανοδικά (2016: 34%, 2017: 37%). Διαπιστώνεται δηλαδή ότι οι επιχειρήσεις δίνουν πολύ μεγάλη έμφαση στο ανθρώπινο δυναμικό τους και προσπαθούν να διατηρήσουν ικανοποιημένους τους εργαζομένους τους, βελτιώνοντας το εργασιακό περιβάλλον με σκοπό την αύξηση της παραγωγικότητά τους. Κυριότερες δράσεις ΕΚΕ που σχετίζονται με το ανθρώπινο δυναμικό είναι μεταξύ άλλων η παροχή ίσων ευκαιριών στους εργαζομένους και οι δυνατότητες εκπαίδευσης ή βελτίωσης των δεξιοτήτων του προσωπικού.


Κόστος Δράσεων ΕΚΕ
          Εντούτοις, από την έρευνα προκύπτει ότι οι επιχειρήσεις δίνουν μεγάλη βαρύτητα και στην προσφορά στο κοινωνικό σύνολο καθώς δράσεις που αφορούν την  Κοινωνία καταλαμβάνουν μερίδιο 26%, ενώ ακολουθούν το Περιβάλλον με 21% και η Αγορά με 14%.

Καθώς η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη ωριμάζει σαν θεσμός στο ελληνικό επιχειρείν, κρίθηκε σκόπιμο να διερευνηθεί το ύψος των κονδυλίων που δαπανούν οι επιχειρήσεις για δράσεις ΕΚΕ. Σύμφωνα με τα δεδομένα του διαγράμματος 2, η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών (62%) δαπανά έως €200.000. Το 1/4 σχεδόν (24%) των επιχειρήσεων δαπανά από €200.000 έως €1 εκατ., ενώ το 14% των επιχειρήσεων δαπανά από €1 εκατ. έως και €5 εκατ.

Πολύ ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι σχεδόν 2 στις 3 επιχειρήσεις αύξησαν τα έξοδά τους για ενέργειες ΕΚΕ το 2017 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. 

 Δράσεις ΕΚΕ που εφαρμόζουν οι εταιρείες

Στη συνέχεια αναλύεται ο βαθμός εφαρμογής ορισμένων εκ των κυριότερων δράσεων ΕΚΕ από τις εταιρείες του δείγματος ανά κύριο άξονα.

 

Ανθρώπινο Δυναμικό

Το 89% των επιχειρήσεων του δείγματος δήλωσε ότι παρέχει ίσες ευκαιρίες προς όλους τους εργαζομένους (ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου, εθνικότητας κλπ.) σε βαθμό «πολύ» ή «πάρα πολύ» (διάγραμμα 4). Επιπλέον, το 84% των επιχειρήσεων προσφέρει δυνατότητες εκπαίδευσης ή βελτίωσης των δεξιοτήτων του προσωπικού. Και οι δυο αυτές δράσεις αποτελούν προτεραιότητα για τις εταιρείες, καθώς συγκεντρώνουν ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά που διαχρονικά κινούνται υψηλότερα του 80%. Ακολουθεί η παροχή πρόσθετης ιατροφαρμακευτικής κάλυψης στο προσωπικό, όπου παραπάνω από τις μισές εταιρείες του δείγματος (55%) εφαρμόζουν τη συγκεκριμένη δράση στο μέγιστο βαθμό («πάρα πολύ»).

 

Κοινωνία

Η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών του δείγματος (73%) δήλωσε ότι πραγματοποιεί δωρεές και χορηγίες σε χρήμα ή/και είδος  σε «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντικό βαθμό (διάγραμμα 5). Το συγκεκριμένο ποσοστό είναι υψηλότερο σε σχέση με πέρυσι κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες, γεγονός που καταδεικνύει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις αρχίζουν να αυξάνουν τις δράσεις τους στον συγκεκριμένο τομέα.  Σε αρκετά σημαντικό βαθμό φαίνεται να υποστηρίζονται τόσο οι δράσεις σε συνεργασία με τις τοπικές κοινότητες (66%), όσο και οι καλλιτεχνικές, αθλητικές ή πολιτιστικές εκδηλώσεις (53%).

 

Περιβάλλον

Οι εταιρείες εμφανίζονται ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένες ως προς το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Οι δράσεις ΕΚΕ που αφορούν το Περιβάλλον (διάγραμμα 6), φαίνεται να υιοθετούνται σε μεγάλο βαθμό από τις επιχειρήσεις. Το 75% των εταιρειών του δείγματος εφαρμόζουν εσωτερικά προγράμματα ανακύκλωσης σε μεγάλο βαθμό («πολύ» ή «πάρα πολύ»). Ακολουθεί η εφαρμογή προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας και διαχείρισης αποβλήτων (74%) και η ένταξη στην επιχείρηση συστημάτων περιβαλλοντικής διαχείρισης σύμφωνα με εθνικά/διεθνή πρότυπα (π.χ. ISO 14001, EMAS κλπ.) με ποσοστό 58%.

 

Αγορά


       Οι δράσεις ΕΚΕ που αφορούν την αγορά φαίνεται να υιοθετούνται σε ικανοποιητικό βαθμό από τις επιχειρήσεις του δείγματος. Ωστόσο, παρατηρούνται αρκετές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τις έρευνες των προηγούμενων ετών. Η εφαρμογή συστήματος διαχείρισης-διασφάλισης ποιότητας των προϊόντων (π.χ. ISO 9000 κλπ.) ακολουθείται σε ιδιαίτερα μεγάλο βαθμό («πολύ» και «πάρα πολύ») από το 85% των εταιρειών, αν και το εν λόγω ποσοστό εμφανίζεται μειωμένο κατά 9 μονάδες σε σχέση με το 2016 που είχε ανέλθει στο 94%. Προγράμματα ΕΚΕ που αναφέρονται στους καταναλωτές (π.χ. διαδικασίες μέτρησης και διαχείρισης παραπόνων κλπ.) εφαρμόζει σε «πολύ» ή «πάρα πολύ» μεγάλο βαθμό το 67% των εταιρειών. Αντιθέτως, η χρήση κριτηρίων ΕΚΕ στην επιλογή προμηθευτών ή συνεργατών εξακολουθεί να εφαρμόζεται σε περιορισμένη σχετικά κλίμακα, αφού το 55% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι εφαρμόζει τη συγκεκριμένη δράση από «καθόλου» έως «μέτρια» (διάγραμμα 7).

 

Οφέλη των εταιρειών από τις δράσεις ΕΚΕ

Εννέα στις δέκα επιχειρήσεις αξιολόγησαν με το μεγαλύτερο βαθμό σημαντικότητας  («πάρα πολύ» και «πολύ») την ενίσχυση και προστασία της εταιρικής εικόνας (φήμη, brands κλπ.) ως το κυριότερο όφελος που έχουν  από τις πρακτικές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (πίνακας 1). Ακολούθησαν με ποσοστό 86% τόσο η συνεισφορά στο κοινωνικό σύνολο όσο και η προσέλκυση και διατήρηση υψηλού επιπέδου ανθρώπινου δυναμικού, γεγονός το οποίο δείχνει ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις φαίνεται να αντιλαμβάνονται τη σημασία της ΕΚΕ για την κοινωνία και για τους εργαζομένους τους.

 

 

Πίνακας 1. Οφέλη των εταιρειών από την εφαρμογή πρακτικών ΕΚΕ (2018)
Οφέλη ΕΚΕ Βαθμός Σημαντικότητας
Καθόλου Λίγο Μέτρια Πολύ Πάρα Πολύ
Ενίσχυση και προστασία της εταιρικής εικόνας (φήμη, brands κλπ.) 2% 2% 6% 47% 43%
Συνεισφορά στο κοινωνικό σύνολο 4% 10% 30% 56%
Προσέλκυση και διατήρηση υψηλού επιπέδου ανθρωπίνου δυναμικού (άριστο εργασιακό περιβάλλον, ίσες ευκαιρίες κλπ.) 4% 10% 58% 28%
Βελτίωση της απόδοσης / παραγωγικότητας των εργαζομένων 24% 54% 22%
Μεγαλύτερη ικανοποίηση και διατηρησιμότητα των πελατών 6% 8% 16% 45% 25%
Βελτίωση σχέσεων με το επιχειρηματικό περιβάλλον 6% 8% 27% 42% 17%
Παροχή μεγαλύτερης αξίας στους μετόχους (π.χ. μέσω της ένταξης σε ειδικούς δείκτες αξιολόγησης ΕΚΕ κλπ.) 14% 13% 17% 35% 21%
Αύξηση πωλήσεων 15% 17% 31% 31% 6%
Φοροελαφρύνσεις 27% 23% 35% 15%

 

Βαθμός Εφαρμογής Πρακτικών ΕΚΕ στην Ελλάδα

Οι μεγάλες εταιρείες της εγχώριας οικονομίας αναγνωρίζουν τη σημαντικότητα της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και φαίνεται ότι την κατατάσσουν αρκετά ψηλά στις επιχειρηματικές τους δράσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι, η ΕΚΕ θεωρείται «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντική στο 89% των επιχειρήσεων του δείγματος (διάγραμμα 8), ποσοστό αυξημένο κατά 5% σε σχέση την περσινή έρευνα.

Την ίδια στιγμή, ωστόσο, οι μεγάλες εταιρείες θεωρούν ότι η ΕΚΕ δεν έχει αναπτυχθεί ακόμη σε ικανοποιητικό βαθμό από το σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων (ανεξαρτήτως μεγέθους). Ειδικότερα, σε ερώτηση για το βαθμό υιοθέτησης των δράσεων ΕΚΕ από τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα, το μεγαλύτερο ποσοστό των εταιρειών του δείγματος (66%) θεωρεί ότι ο βαθμός διείσδυσης/εφαρμογής πρακτικών ΕΚΕ στην παρούσα φάση κυμαίνεται σε μέτρια επίπεδα και μόλις το 4% του δείγματος θεωρεί ότι η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη εφαρμόζεται σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό από τις εγχώριες επιχειρήσεις (διάγραμμα 9).

Από τα παραπάνω συμπεραίνεται ότι υπάρχουν ακόμη σημαντικά ανάπτυξης προκειμένου η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη να εφαρμοστεί αφενός σε μεγαλύτερο ποσοστό εταιρειών και αφετέρου σε ευρύτερο φάσμα δραστηριοτήτων.

Ως οι κυριότεροι παράγοντες που δρουν ανασταλτικά στην υλοποίηση πρακτικών ΕΚΕ αναδείχθηκαν η τρέχουσα οικονομική συγκυρία και το οικονομικό κόστος, οι οποίοι κατέλαβαν τις πρώτες θέσεις στην αξιολόγηση των εταιρειών του δείγματος, με 22% και 20% αντίστοιχα, όπως άλλωστε και στην περσινή έρευνα. Ακολουθεί η έλλειψη κινήτρων με 18% και η ελλιπής ενημέρωση των πολιτών για την έννοια της ΕΚΕ με 15%.Ανασταλτικοί Παράγοντες Υλοποίησης Δράσεων ΕΚΕ

 

Συμπεράσματα της Έρευνας

Τα κυριότερα αποτελέσματα της αναφερόμενης πρωτογενούς έρευνας συνοψίζονται στα εξής:

  • Δυο στις τρεις εταιρείες του δείγματος (66%) θεωρεί ότι ο βαθμός εφαρμογής των πρακτικών ΕΚΕ από το σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων εξακολουθεί να κυμαίνεται σε μέτρια επίπεδα.
  • Οι ενέργειες των εταιρειών που αφορούν το Ανθρώπινο Δυναμικό καλύπτουν το μεγαλύτερο μερίδιο (39% το 2018) στο συνολικό τους προϋπολογισμό για δράσεις ΕΚΕ.
  • Η πλειοψηφία των εταιρειών (62%) δαπανά έως €200.000 σε ετήσια βάση, το 24% των επιχειρήσεων δαπανά από €200.000 έως €1 εκατ., ενώ το 14% των επιχειρήσεων δαπανά από €1 εκατ. έως και €5 εκατ.
  • Ορισμένες από τις κυριότερες πρακτικές ΕΚΕ που εφαρμόζονται σε «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντικό βαθμό από τις εταιρείες του δείγματος είναι οι εξής: α) η παροχή ίσων ευκαιριών προς όλους τους εργαζομένους (89%), β) η εφαρμογή συστήματος διαχείρισης-διασφάλισης ποιότητας των προϊόντων (85%) και γ) παροχή δυνατοτήτων εκπαίδευσης ή βελτίωσης των δεξιοτήτων του προσωπικού (84%).
  • Η ενίσχυση και προστασία της εταιρικής εικόνας και η συνεισφορά στο κοινωνικό σύνολο αξιολογήθηκε από το 90% και το 86% αντίστοιχα των εταιρειών του δείγματος ως «πολύ» ή «πάρα πολύ» σημαντικό όφελος που επιφέρουν οι δράσεις ΕΚΕ.
  • Τέλος, η τρέχουσα οικονομική συγκυρία με ποσοστό 22% και το οικονομικό κόστος με 20% θεωρούνται οι κυριότεροι ανασταλτικοί παράγοντες υλοποίησης ΕΚΕ από τις ελληνικές επιχειρήσεις.

 

Συμπερασματικά, οι μεγαλύτερου μεγέθους επιχειρήσεις προβαίνουν σε δράσεις Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ), καθώς αυτές συνήθως έχουν την οικονομική επιφάνεια να προβληθούν σε δαπανηρά μέσα επικοινωνίας μεγάλης απήχησης, όπως είναι η τηλεόραση, το ραδιόφωνο και τα έντυπα μέσα ή ακόμα και να «τρέξουν» μεγάλες καμπάνιες ηλεκτρονικής προώθησης σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η ΕΚΕ δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται απλά ως ένα πρόσθετο κόστος από τις επιχειρήσεις, αλλά ως επένδυση με συγκεκριμένους στόχους, μετρήσιμα αποτελέσματα και οφέλη, που αφορούν τόσο στην ίδια την επιχείρηση όσο και το κοινωνικό σύνολο. Ως εκ τούτου, κρίσιμα σημεία θεωρούνται η ευαισθητοποίηση της κοινωνίας και των καταναλωτών, η εκπαίδευση των στελεχών των επιχειρήσεων και η υιοθέτηση κατάλληλων πρωτοβουλιών και στρατηγικών από την πλευρά της πολιτείας που θα ενθαρρύνουν μεγαλύτερο ποσοστό επιχειρήσεων προς την κατεύθυνση της υιοθέτησης των βέλτιστων πρακτικών ΕΚΕ.

 

Σύνταξη Μελέτης & Έρευνας για την ΕΚΕ 

          

Σταματίνα Παντελαίου                                   Νίκος Ταβουλάρης

Director                                                           Senior Consultant

Economic Research & Sectorial Studies     Economic Research & Sectorial Studies

 

H ICAP Group – με 1.000 εργαζομένους – είναι ο μεγαλύτερος Όμιλος παροχής υπηρεσιών προς επιχειρήσεις στην Ελλάδα, με ισχυρή παρουσία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Μετά την εξαγορά της από το SEEF Fund της Global Finance το 2007, έχει αναπτυχθεί ραγδαία και σήμερα παρέχει μεγάλο εύρος υπηρεσιών και προϊόντων που ομαδοποιούνται σε 4 κατηγορίες:

Credit Risk Services, Marketing & Sales Solutions, Management Consulting και People & Employment Solutions.  Περισσότερες πληροφορίες στο www.icap.gr


Ακολουθήστε την Ι
CAP Group στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης:

Λογότυπο ICAP Group
Μπορείτε να λάβετε το αρχείο από την ακόλουθη διεύθυνση: http://dir.icap.gr/mailimages/PublishingServer/ICAPGroup.jpg

Φωτογραφία κας Σταματίνας Παντελαίου, Director Οικονομικών & Κλαδικών Μελετών Ομίλου ΙCAP
Μπορείτε να λάβετε τo αρχείο από την ακόλουθη διεύθυνση:
http://dir.icap.gr/mailimages/PublishingServer/Pantelaiou_Stamatina.jpg

Φωτογραφία κ. Νίκου Ταβουλάρη, Senior Consultant Οικονομικών & Κλαδικών Μελετών Ομίλου ΙCAP Μπορείτε να λάβετε τo αρχείο από την ακόλουθη διεύθυνση:
http://dir.icap.gr/mailimages/PublishingServer/Νίκος Ταβουλάρης.JPG

 

Περισσότερες Πληροφορίες:

Γραφείο Τύπου Oμίλου ICAP

Φρατζέσκα Σιδερή, Communications & Marketing Manager

T: 210 7200 495 | 693 673 5 143 | F: 213 0173 495

 

Έρευνες

ΜΕΛΕΤΗ ICAP: «ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ»

Σε φάση σταθεροποίησης η χονδρική αγορά φαρμάκων

  • Η αγορά φαρμάκου παρουσιάζεται ελαφρώς ενισχυμένη την τελευταία τριετία (2015-2017), ως αποτέλεσμα της διαχρονικά αυξανόμενης νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης.
  • Τo 40,5% της αγοράς αφορά πωλήσεις φαρμάκων που διατέθηκαν απευθείας σε νοσοκομεία, ενώ το υπόλοιπο 59,5% αφορά πωλήσεις φαρμάκων προς φαρμακεία.
  • Οι παραγωγικές επιχειρήσεις εμφανίζουν υψηλότερη κερδοφορία από το 2014 και έπειτα, ενώ οι εισαγωγικές επιχειρήσεις παρουσιάζουν υψηλότερους δείκτες δανειακής επιβάρυνσης.

Οι τελευταίες εξελίξεις και προοπτικές του φαρμακευτικού κλάδου παρουσιάζονται στην τελευταία έκδοση της κλαδικής μελέτης που κυκλοφόρησε από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP.

Ο φαρμακευτικός κλάδος αποτελεί έναν από τους πιο στενά εποπτευόμενους και ρυθμιζόμενους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, λόγω του αυστηρού θεσμικού πλαισίου που τον διέπει. Το εν λόγω πλαίσιο, καθορίζει το γενικότερο φάσμα δραστηριοποίησης του κλάδου και καλύπτει την ανάγκη για διασφάλιση της ποιότητας στην παρασκευή σκευασμάτων, τον εκσυγχρονισμό και την τήρηση των σχετικών προδιαγραφών, τον καθορισμό τιμών, τη συνταγογράφηση, κ.ά.

Στην ελληνική αγορά φαρμάκου εκτιμάται ότι δραστηριοποιούνται περισσότερες από 100 φαρμακευτικές επιχειρήσεις και απασχολούνται 12.000 εργαζόμενοι περίπου. Σημαντικά ποσά επενδύονται σε ερευνητικά προγράμματα από τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις που έχουν ισχυρή παρουσία, τα οποία αφορούν θεραπευτικούς τομείς με σημαντικά περιθώρια εξέλιξης. Η εγχώρια ετήσια δαπάνη για Έρευνα και Ανάπτυξη (R&D) εκτιμάται σε €100 εκατ. περίπου.

Η συνολική φαρμακευτική δαπάνη (δημόσια & ιδιωτική) παρουσίασε ανοδική πορεία την περίοδο 2006-2009 και το 2009 διαμορφώθηκε σε €8.461 εκατ. (3,7% του ΑΕΠ).  Τα τελευταία χρόνια (2010-2017) η συνολική φαρμακευτική δαπάνη καταγράφει διαχρονική πτώση και το 2017 εκτιμάται σε €5.780 εκατ., καλύπτωντας 3,3% του ΑΕΠ.

Ανάλογη εικόνα και πορεία εμφανίζει και η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη. Την περίοδο 2006-2009 κινήθηκε ανοδικά με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 14,6%, ενώ διαμορφώθηκε σε €1.945 εκατ. περίπου το 2017 (την περίοδο 2010-2017 μειώθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 11,2%). Η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη δεν θα υπερβεί το ίδιο ποσό το 2018.

Αντίστοιχα, η ιδιωτική φαρμακευτική δαπάνη εμφάνιζε μειοψηφική συμμετοχή επί της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης, την περίοδο 2007-2011. Την περίοδο 2012-2015, διευρύνθηκε με έντονο ρυθμό, με συνέπεια το 2016 να ανέλθει σε €3.875 εκατ., ενώ το 2017 διαμορφώθηκε σε €3.835 εκατ. 

H αξία των εγχωρίως παραγομένων φαρμάκων αυξήθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 10,7% την περίοδο 2002-2011. To 2012 παρουσίασε σημαντική πτώση, ωστόσο, η ελληνική φαρμακοβιομηχανία «προσαρμόστηκε» γρήγορα στις νέες συνθήκες της εγχώριας αγοράς (αυξανόμενη ζήτηση για γενόσημα φάρμακα, εξαγωγές, κτλ), με αποτέλεσμα από το 2013 η συνολική αξία των εγχωρίως παραγόμενων φαρμάκων να παρουσιάζει διαχρονική άνοδο.

Η ελληνική φαρμακοβιομηχανία, παρουσιάζει, ομολογουμένως, αισθητή βελτίωση στην οικονομική της αποδοτικότητα, ως αποτέλεσμα της αυξανόμενης χρήσης εγχωρίως παραγόμενων γενοσήμων φαρμάκων και της διεύρυνσης της εξαγωγικής δραστηριότητας. Αντίστοιχα, οι πολυεθνικές φαρμακευτικές επιχειρήσεις συνεχίζουν να ενισχύουν τη δραστηριότητα των εγχώριων αντιπροσώπων τους και προχωρούν σε σημαντικές επενδύσεις.

Σύμφωνα με το Μάρκο Κοντοέ, Senior Consultant Οικονομικών Μελετών της ICAP, ο οποίος επιμελήθηκε της παρούσας μελέτης, το συνολικό μέγεθος της αγοράς φαρμάκων (σε τιμές χονδρικής) παρουσίασε αύξηση την περίοδο 2000-2009, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανόδου 14,1%. Ωστόσο, η υφεσιακή πορεία της ελληνικής οικονομίας και οι αλλεπάλληλες μειώσεις στις τιμές των φαρμάκων, είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση της αξίας της αγοράς από το 2010 και έπειτα. Την τελευταία τριετία (2015-2017) παρουσιάζεται ελαφρώς ενισχυμένη ως αποτέλεσμα της διαχρονικά αυξανόμενης νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης. Από το συνολικό μέγεθος αγοράς, τo 40,5% αφορά πωλήσεις φαρμάκων που διατέθηκαν απευθείας σε νοσοκομεία, ενώ το υπόλοιπο 59,5% αφορά πωλήσεις φαρμάκων προς φαρμακεία.

Η Σταματίνα Παντελαίου, Διευθύντρια Οικονομικών Μελετών της ICAP αναφέρει ότι η οικονομική ύφεση των προηγούμενων ετών και η ανάγκη για συμμόρφωση με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το Πρόγραμμα Οικονομικής Προσαρμογής για τον εξορθολογισμό της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης, δημιούργησαν νέα δεδομένα και συνθήκες στην αγορά του φαρμάκου και αναπόφευκτα καθόρισαν την πορεία της.

Η επιβολή «εξοντωτικών» εκπτώσεων/κλιμακωτών εισφορών (rebate/clawback), το ύψος των οποίων διευρύνεται συνεχώς, συντηρούν το κλίμα οικονομικών πιέσεων στον κλάδο. Το συνολικό ποσό για το 2017 ανέρχεται σε €478 εκατ. (Clawback) και €402 εκατ. (Rebate). Το φαινόμενο εκτιμάται ότι θα διογκωθεί τα προσεχή έτη, καθώς οι εισφορές με τις οποίες αναμένεται να επιβαρυνθούν οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις το 2018 αγγίζουν τα €1.050 εκατ.

Μείζον πρόβλημα παραμένουν οι οφειλές από πλευράς του δημοσίου, οι οποίες δημιουργούν αλυσιδωτές αντιδράσεις και παρενέργειες, θέτοντας σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα πολλών επιχειρήσεων. Το συνολικό ύψος των χρεών των Νοσοκομείων ΕΟΠΥΥ προς τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις – μέλη του ΣΦΕΕ έχει μειωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, παραμένει υψηλό καθώς διαμορφώθηκε σε €556 εκατ. τον Σεπτέμβριο του 2018 από €1.194 εκατ. το 2015. 

Από τη συγκριτική χρηματοοικονομική ανάλυση παραγωγικών/εισαγωγικών επιχειρήσεων προκύπτει πως οι παραγωγικές επιχειρήσεις εμφανίζουν υψηλότερη κερδοφορία (από το 2014 και έπειτα). Οι εισαγωγικές επιχειρήσεις παρουσιάζουν υψηλότερους δείκτες δανειακής επιβάρυνσης, αλλά και βραχυπρόθεσμων τραπεζικών υποχρεώσεων προς πωλήσεις. Τόσο ο μέσος όρος είσπραξης απαιτήσεων όσο και ο μέσος όρος εξόφλησης προμηθευτών (σε ημέρες) είναι σαφώς μεγαλύτερος για τις παραγωγικές επιχειρήσεις.

Το σύνολο του ενεργητικού δείγματος παραγωγικών επιχειρήσεων παρουσίασε σωρευτική αύξηση 17,3% περίπου την περίοδο 2013-2017. Οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις των επιχειρήσεων του κλάδου διευρύνθηκαν την εξεταζόμενη πενταετία (σωρευτική αύξηση: 10,3%), ενώ o συνολικός κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων του κλάδου μειώθηκε κατά 2,1%. Τα λειτουργικά κέρδη παρουσίασαν αυξομειώσεις στη διάρκεια της εξεταζόμενης πενταετίας και το 2017 επανήλθαν στα ίδια επίπεδα με το 2013, ενώ τα καθαρά κέρδη παρουσίασαν διαχρονική αύξηση (2017/2013: +38,8%).

Το σύνολο του ενεργητικού δείγματος εισαγωγικών επιχειρήσεων κατέγραψε σωρευτική μείωση 3,7% περίπου την περίοδο 2013-2017. Τα ίδια κεφάλαια σταθεροποιήθηκαν την τελευταία διετία (2016-2017), ενώ αυξομειώσεις παρουσίασαν την εξεταζόμενη πενταετία οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις των εισαγωγικών επιχειρήσεων. Οι μεσομακροπρόθεσμες υποχρεώσεις και προβλέψεις περιορίστηκαν κατά 63% και ο συνολικός κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων του κλάδου υποχώρησε (κατά 9,2%) την περίοδο 2013-2017. Το λειτουργικό αποτέλεσμα ακολούθησε φθίνουσα πορεία την περίοδο 2013-2016, ενώ το 2017 επανήλθε στα επίπεδα του 2013. Ανάλογη πορεία κατέγραψε και το καθαρό αποτέλεσμα, το οποίο επιδεινώθηκε (κατά 28,7%) το 2017/13, ενώ και τα κέρδη EBITDA περιορίστηκαν κατά 19% περίπου την ίδια περίοδο.

Οι πωλήσεις φαρμάκων, σε παγκόσμιο επίπεδο, εκτιμάται ότι διαμορφώθηκαν σε $1.158 δισ. το 2017, ενώ αναμένεται να ανέλθουν σε $1.550 δισ. το 2022. Η ευρωπαϊκή αγορά φαρμάκου (σε τιμές χονδρικής) εκτιμάται σε €207 δισ. περίπου το 2017, από €199,2 δισ. το προηγούμενο έτος (αύξηση 3,9%).

Πηγή

Continue Reading

Φορολογικά

Οι Υπολειπόμενες Φορολογικές Υποχρεώσεις.

Πριν πέσει η αυλαία για το ’18, μια σύντομη καταγραφή των βασικότερων, υπολειπόμενων φορολογικών υποχρεώσεων.

27/12 

Υποβολή ανακεφαλαιωτικών πινάκων ενδοκοινοτικών παραδόσεων και αποκτήσεων για το σύστημα VIES


28/12   

Υποβολή δήλωσης απόδοσης παρακρατούμενων φόρων (αφορά μερίσματα, τόκους και δικαιώματα με περίοδο αναφοράς Οκτ’18)


31/12

Intrastat για τις διενεργηθείσες ενδοκοινοτικές παραδόσεις και αποκτήσεις ΝοεμβρίουΦΠΑ για τις επιχειρήσεις με διπλογραφικά βιβλία (περίοδος Νοεμβρίου)

Παρακρατούμενοι φόροι (Φ.Μ.Υ. και Φ.Ε.Ε. μηνός Οκτ’18)

Υποβολή μισθωτηρίων συμβολαίων που συντάχθηκαν τον προηγούμενο μήνα

Φόρος διαμονής

Ειδική εισφορά διαδικτύου (2% υπέρ ΕΔΟΕΑΠ)

Υποβολή ΑΠΔ μηνός Νοεμβρίου

Πληρωμή ασφαλιστικών εισφορών

Πληρωμή 4ης δόσης ΕΝ.Φ.Ι.Α.

Καταβολή τελών κυκλοφορίας 2019


 

Προανάκρουσμα παράτασης για τα τέλη κυκλοφορίας

Στο μεταξύ, χθες και για χρονικό διάστημα δύο-τριών ωρών, δεν ήταν εφικτή η πρόσβαση στην εφαρμογή εκτύπωσης των τελών, από οποιοδήποτε μάλιστα browser. Αν τυχόν δεν έχετε προμηθευτεί ακόμα τα τέλη κυκλοφορίας, αυτή η υπερφόρτωση και μόνο των server του Taxis (βλ. συνημμένο αρχείο) αποτελεί μια σαφή ένδειξη ότι αναμένεται -ως είθισται- μια ολιγοήμερη παράταση.

 

Continue Reading

Συνέδρια

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΗΓΕΣΙΑΣ

Η Leaders Lab, εταιρία που ειδικεύεται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ηγεσίας και αλλαγής πεποιθήσεων, οπτικής και mindset, ανακοινώνει την έναρξη του προγράμματος Ανάπτυξης Ηγεσίας σε Αθήνα και Ηράκλειο, τον Φεβρουάριο του 2019, παράλληλα με την επιτυχημένη διεξαγωγή του στη Θεσσαλονίκη.

Το πρόγραμμα Ανάπτυξης Ηγεσίας σε Αθήνα, Ηράκλειο και Θεσσαλονίκη, απευθύνεται σε CEOs, Επιχειρηματίες, Ηγετικά Στελέχη Επιχειρήσεων, Managers και Team Leaders. Έχει διάρκεια 12 μηνών, με παρακολούθηση μίας εκπαιδευτικής συνεδρίας 6 ωρών κάθε μήνα. Στο πρόγραμμα, περισσότεροι από 94 ομιλητές, αυθεντίες σε παγκόσμιο επίπεδο, παρουσιάζουν, μέσω βίντεο, περισσότερες από 200 σύγχρονες τεχνικές ηγεσίας, εύκολα εφαρμόσιμες στην καθημερινότητα ενός ηγετικού στελέχους, επιχειρηματία ή ελεύθερου επαγγελματία προσαρμοσμένες στα δεδομένα της ελληνικής αγοράς. Eπιπλέον το πρόγραμμα περιλαμβάνει πρακτική εξάσκηση περισσότερο από 80% στον χρόνο των εκπαιδευτικών συναντήσεων, προσωπικό business coaching από τη Σύμβουλο Ηγεσίας της Leaders Lab, Ιφιγένεια Παπαρούση και μηνιαίο πλάνο δράσης των συμμετεχόντων για πώς θα υλοποιήσουν τις τεχνικές αλλά και τι όφελος αναμένουν να έχουν από αυτές.

Χάρη στη μεθοδολογία της Leaders Lab, που εκτός άλλων, περιλαμβάνει εκτενή εξάσκηση στις τεχνικές που παρουσιάζονται και προσωπικό coaching, οι 54 εταιρείες με τα 168 ηγετικά στελέχη τους που συμμετείχαν στα προγράμματα Ανάπτυξης και Ενίσχυσης Ηγεσίας και Μετάλλαξης Πωλήσεων και Διαπραγματεύσεων της Leaders Lab, είχαν οικονομικά οφέλη που αντιστοιχούσαν σε 22,8 φορές απόδοση επί της αρχικής τους επένδυσης, μέσα σε ένα χρόνο, από χρήση των τεχνικών που τους παρουσιάστηκαν και εφάρμοσαν. Η μεθοδολογία που ακολουθούμε στην Leaders Lab έγινε αφορμή για 627 ιστορίες επιτυχίας και οικονομικά οφέλη αξίας 9,6 εκατομμυρίων ευρώ.

Αν είστε CEOs, Επιχειρηματίες, HR Directors, Ελεύθεροι Επαγγελματίες, Managers, Team Leaders και έχετε γύρω σας ανθρώπους που θα θέλατε να είναι περισσότερο παρακινημένοι, αν θέλετε οι συνεργάτες σας να κάνουν λιγότερα λάθη, αν θέλετε να πετυχαίνετε ακόμη καλύτερα αποτελέσματα στις διαπραγματεύσεις σας, αν διαχειρίζεστε καταστάσεις υψηλής συναισθηματικής φόρτισης με πελάτες, συνεργάτες ή προμηθευτές, αν θα θέλατε να έχετε περισσότερο ελεύθερο χρόνο για τα σημαντικά της εργασίας σας, σας προσκαλούμε να συμμετέχετε στο πρόγραμμα Ανάπτυξης Ηγεσίας της Leaders Lab στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και στο Ηράκλειο που ξεκινά τον Φεβρουάριο του 2019.

Continue Reading

Trending