Connect with us

Φορολογικά

Είναι δίκαιη η φορολόγηση επί των ακινήτων;

Μπορεί να γίνουν ατέρμονες συζητήσεις πάνω στο φορολογικό. Ειδικά αν πρέπει να αναλύσουμε το δίκαιο ή το άδικο για έναν φόρο, μπορούν κατά το δοκούν να χρησιμοποιηθούν διάφορα επιχειρήματα. Κατ’ αρχήν να καταγράψουμε την αναγκαιότητα των φόρων. Χωρίς την επιβολή τους, σύμφωνα πάντα με τη φοροδοτική ικανότητα του καθενός,  θα ήταν πέρα ως πέρα ανέφικτο να αναπτυχθούν οι κοινωνίες και να απολαμβάνουν οι πολίτες μιας χώρας, υποδομές και παροχές που θεωρούνται –ή έστω, θα έπρεπε να θεωρούνταν- δεδομένες. Το ζητούμενο είναι η μέθοδος καθορισμού των κανόνων φορολόγησης και η δίκαιη εφαρμογή αυτών.

Προσωπικά θεωρώ ότι, στα πλαίσια μιας ευνομούμενης κοινωνίας, ο φόρος επί της ακίνητης περιουσίας είναι ίσως από τις δικαιότερες μορφές φορολόγησης. Αρκεί: 1) Να είναι σε λογικά πλαίσια, 2) Να καθορίζεται από σαφείς και δίκαιους κανόνες αποτίμησης της αξίας προς φορολόγηση και 3) Να λαμβάνει  υπόψη το πιθανό εισοδηματικό όφελος που αποκτά ο υπόχρεος. Με βάση λοιπόν τα όσα προαναφέρθηκαν, προφανώς και δεν έχουν εφαρμογή οι παραπάνω αναγκαίες συνθήκες.

Το ενδεικτικό παράδειγμα του ΕΝΦΙΑ

Στο περί δικαιοσύνης των φόρων επί των ακινήτων, ας εξετάσουμε για παράδειγμα τον ΕΝΦΙΑ που είναι ο βασικός φόρος επί των ακινήτων.

  • Στη συγκεκριμένη περίπτωση επιβάλλεται φόρος ακόμα και χωρίς να υπάρχει εισόδημα. Εδώ λοιπόν, προκύπτει ήδη μια επιπλέον ένσταση. Καθώς βεβαιώνεται φόρος σε όλους ανεξαιρέτως, μη λαμβάνοντας ουσιαστικά υπόψη την έννοια του προσόδου. Ακόμα και η έκπτωση της τάξεως του 20% που αρχικά είχε προβλεφθεί για τα κενά και μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, πλέον έχει καταργηθεί.
  • Συνεπώς επιβάλλεται ακόμα και σε κατόχους ξενοίκιαστων ακινήτων, αδιακρίτως και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη παράγοντες που εκ των πραγμάτων καθορίζουν την φοροδοτική ικανότητα.
  • Εν κατακλείδι, θα μπορούσαμε να πούμε ότι αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα ασύμμετρης φορολόγησης. Καταδεικνύει τις δημευτικού χαρακτήρα επιβαρύνσεις των τελευταίων ετών, καθώς παράλληλα ήρθε να προστεθεί σε μια σειρά άλλων φόρων που ανέβηκαν λιγότερο ή περισσότερο. Βεβαιώνεται αδιακρίτως και χωρίς να λαμβάνει υπόψη τη φοροδοτική ικανότητα του φορολογούμενου. Ενώ, η επιβολή του συμπληρωματικού φόρου, αποτελεί ένα άμεσο χτύπημα προς τη μεσαία τάξη, που αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας μας.
  • Έναν φόρο γενικότερα, πρέπει να τον αντιμετωπίζουμε ως ένα ανταποδοτικό τέλος. Ως μια απαρέγκλιτη υποχρέωση του πολίτη προς το κράτος, οπότε και ανάλογα με το ύψος των εισοδημάτων του, πρέπει να αποδώσει το αντίστοιχο τίμημα υπό την μορφή της άμεσης φορολογίας. Στην προκειμένη περίπτωση, ο ΕΝΦΙΑ δεν δημιουργεί ούτε καν στο ελάχιστο μια –έστω υποτυπώδη- ανταποδοτικότητα προς τους πολίτες.

Για τους παραπάνω λόγους μάλιστα, αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα σύγκλισης απόψεων της συντριπτικής πλειοψηφίας των πολιτικών. Ανεξαρτήτως σχηματισμού, και ακόμα και με εντελώς ετερόκλητες πολιτικές ιδεολογίες, όλοι τον έχουν χαρακτηρίσει κατά καιρούς ως έναν άδικο φόρο. Παρότι πάντως δεν πληρούνται τα παραπάνω και παρά τις ατυχέστατες αναφορές και εξαγγελίες για κατάργησή του, ως φόρος παραμένει στο προσκήνιο και μάλιστα αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες φορολογικές επιβαρύνσεις για πάρα πολλά νοικοκυριά.

Παναγιώτης Απ. Τσένος / Φοροτεχνικός σύμβουλος επιχειρήσεων

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Φορολογικά

Σχετικά με τις πάγιες ρυθμίσεις οφειλών, εφεξής σε έως 24/48 δόσεις

Ποια τα τελευταία δεδομένα / Τι γίνεται με τη νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ

Μία εκ των ευεργετικών διατάξεων που συμπεριλαμβάνονται στο Ν.4646/19, το τελευταίο σημαντικό φορολογικό νομοθέτημα είναι και η νέα πάγια ρύθμιση οφειλών, όπως αυτή πλέον θα πραγματοποιείται σε 24 ή 48 δόσεις κατά περίπτωση. Ουσιαστικά πρόκειται για διπλασιασμό των υφιστάμενων δόσεων, κάτι που μόνο ως θετικό μπορεί να εκληφθεί. Κι αυτό καθώς, εν καιρώ παρατεταμένης ύφεσης, παρατηρούνταν αρκετά συχνά το φαινόμενο οι φορολογούμενοι που εντάσσονταν ειδικά στη ρύθμιση των δώδεκα δόσεων -που αφορούσε άλλωστε και τις περισσότερες περιπτώσεις- να βρίσκονται αντιμέτωποι με σχετικά υψηλά βεβαιωμένα ποσά και συνεπακόλουθο πρόβλημα ταμειακής ρευστότητας.

Θα παραθέσουμε μια συντομογραφική καταγραφή των δεδομένων που ισχύουν έως αυτή τη στιγμή:

  • Το νέο καθεστώς ρυθμίσεων έχει ήδη ψηφιστεί, αλλά οι φορολογούμενοι δε δύνανται ακόμα να κάνουν χρήση των ευεργετικών διατάξεων, με δεδομένο ότι δεν έχει τεθεί σε λειτουργία η ηλεκτρονική πλατφόρμα.
  • Θα πρόκειται για μια εντελώς καινούργια εφαρμογή η οποία και θα ενσωματωθεί στις υπάρχουσες υπηρεσίες της ΑΑΔΕ. Αυτός είναι και ο λόγος που θα καθυστερήσει η έναρξη της λειτουργίας της. Προ δεκαημέρου εικάζονταν πως κάτι τέτοιο επρόκειτο να συμβεί περί τα τέλη Μαρτίου. Σύμφωνα όμως με τα νέα της τελευταίας στιγμής, καταβάλλονται προσπάθειες οι διαδικασίες να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι και τα τέλη Φεβρουαρίου.
  • Όσο πιο σύντομα πάντως, τόσο το καλύτερο. Ήδη σύμφωνα με πρόσφατα στατιστικά στοιχεία οι ληξιπρόθεσμες οφειλές αυξάνονται, και οι επιτελείς της ΑΑΔΕ εκτιμούν ότι αυτό συμβαίνει επειδή μεγάλη μερίδα οφειλετών περιμένει την έναρξη λειτουργίας της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
  • Έχει πάντως ήδη αποσαφηνιστεί ότι δεν θα υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα για όσους φορολογούμενους υποβάλλουν τώρα αιτήσεις πάγιας ρύθμισης. Ήδη προβλέπεται η μετάβαση μιας τέτοιας ρύθμισης στο νέο βελτιωμένο καθεστώς, με το διευρυμένο δηλαδή δοσολόγιο.
  • Συνεπώς, αν ένας πιθανός οφειλέτης επιθυμεί να μην είναι μετέωρα τα ληξιπρόθεσμα ποσά που χρωστάει -και να ελαχιστοποιήσει τις πιθανές συνέπειες- μπορεί κάλλιστα να προχωρήσει τις αρχικές διαδικασίες, με βάση το ισχύον καθεστώς.
  • Από κει και πέρα, έχουν τεθεί πολλά αιτήματα προς την ΑΑΔΕ, ώστε το δικαίωμα μετάβασής από τις 12 δόσεις στις 24 (και αντιστοίχως από τις 24 στις 48) να το αποκτήσουν και όσοι φορολογούμενοι είχαν κάνει ρύθμιση πριν τις 1/11/19 και αυτή τη στιγμή βάσει του Ν.4646 εξαιρούνται των σχετικών διατάξεων.

Στο συγκεκριμένο ζήτημα πάντως, οι εξελίξεις θα τρέχουν με γοργούς ρυθμούς το προσεχές διάστημα. Και θα επανέλθουμε στο θέμα με περισσότερες αναφορές, για τις προϋποθέσεις ένταξης και το ευρύτερο πλαίσιο όπως αυτό καθορίζεται από τις κείμενες διατάξεις.

Παναγιώτης Απ. Τσένος

Φοροτεχνικός σύμβουλος επιχειρήσεων / συγγραφέας φορολογικών & οικονομικών μελετών

tsenos.gr 

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Περί δηλώσεων “πόθεν έσχες”

Περί δηλώσεων “πόθεν έσχες”

Γενικότερες επισημάνσεις για τη διαδικασία / Τρέχοντα δεδομένα

Μια απλή, ετυμολογική ανάλυση λέξεων θα αρκούσε για να κατανοήσει πολύ εύκολα κάποιος τι είναι το πόθεν έσχες και τι εξυπηρετεί η συμπλήρωσή του. Ως υποχρέωση αφορά κατά βάση συγκεκριμένους φορολογούμενους, που κατέχουν κομβικές θέσεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα ή διαχειρίζονται σημαντικά κονδύλια. Και ουσιαστικά, πρόκειται για μια διαδικασία που εμμέσως συμβάλλει στη θωράκιση της οικονομίας και κατ’ επέκταση ολόκληρης της κοινωνίας.

Πέρα λοιπόν από τις υποβολές των όποιων άλλων δηλώσεων ή τις διάφορες ελεγκτικές μεθόδους, η ύπαρξη ενός ισχυρού μηχανισμού παρακολούθησης μιας απροσδιόριστης και αδικαιολόγητης προσαύξησης περιουσίας, συμβάλλει τα μέγιστα στην εύρυθμη λειτουργία μιας ευνομούμενης πολιτείας.

Αν η συγκεκριμένη διαδικασία εφαρμόζονταν βάσει των θεσμοθετημένων διατάξεων και με ακόμα μεγαλύτερες δικλείδες ασφαλείας. Και παράλληλα, εφόσον αξιοποιούνταν επαρκώς τα προκύπτοντα δεδομένα, τότε ενδέχεται να είχαν αποφευχθεί πολλές από τις συνεπακόλουθες δημοσιονομικές επιπτώσεις που οδήγησαν την οικονομία μας σε χρόνια ύφεση.

Πέρα από τους όποιους προβληματισμούς ανακύπτουν, αυτή τη στιγμή οι δηλώσεις πόθεν έσχες βρίσκονται στο προσκήνιο και μπορεί να μην αφορούν τη μεγάλη πλειοψηφία, είναι όμως η πρώτη φορά φέτος που έχει αυξηθεί σε αρκετά μεγάλο βαθμό ο αριθμός των υπόχρεων υποβολής.

  • Μετά τη δοθείσα, μηνιαία παράταση, τη στιγμή που γράφονται αυτές οι αράδες, ως καταληκτική ημερομηνία ισχύει η 30η Απριλίου. Η πρώτη και μοναδική εργάσιμη μέρα μετά το Πάσχα, οπότε αν συνυπολογίσουμε όλες τις ημερομηνίες, αλλά και κάποιες άλλες παραμέτρους επί του θέματος, είναι εξαιρετικά πιθανό το ενδεχόμενο μιας νέας παράτασης.
  • Προστέθηκαν νέες κατηγορίες υπόχρεων προς υποβολή δήλωσης. Αυτή όμως η αύξηση των υποβαλλόμενων δηλώσεων, υπό τις παρούσες συνθήκες δεν μπορεί από μόνη της να κριθεί ως θετική. Θα υποβληθούν αρκετές δηλώσεις πόθεν έσχες που θα τις χαρακτηρίζαμε ήσσονος σημασίας. Το γεγονός αυτό και η υπερπληθώρα δεδομένων δεν αποκλείεται να δυσχεραίνουν τον ελεγκτικό μηχανισμό.
  • Οι Δηλώσεις Περιουσιακής Κατάστασης (συντομογραφικά ΔΠΚ) κατηγοριοποιούνται σε αρχικές και ετήσιες. Κάποιες, ειδικές κατηγορίες υπόχρεων θα κληθούν να υποβάλλουν και Δήλωση Οικονομικών Συμφερόντων.
  • Δεδομένου ότι είχαμε αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου πριν από μόλις μερικούς μήνες, ειδικά για αυτήν την περίοδο υποβολής οι υπόχρεοι θα πρέπει να τσεκάρουν τις προηγούμενες ηλεκτρονικά υποβληθείσες δηλώσεις. Παρέχεται η δυνατότητα μεταβολών και επανυποβολής, ενώ σε κάθε περίπτωση, όλοι θα πρέπει να επικυρώσουν τις ήδη απεσταλμένες ΔΠΚ.
  • Οι σύζυγοι υποχρεούνται με τη χρήση των δικών τους πιστοποιημένων κωδικών Taxis, να επιβεβαιώσουν την ορθότητα των δεδομένων και να εγκρίνουν τη ΔΠΚ. Σε περίπτωση άρνησης ή αδυναμίας, προβλέπεται ειδική διαδικασία ολοκλήρωσης της υποβολής της δήλωσης.
  • Υπάρχουν ειδικές κατηγορίες υπόχρεων που οφείλουν να επισυνάψουν σκαναρισμένα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά. Γενικότερα όμως όλοι οι υπόχρεοι έχουν τη δυνατότητα -εφόσον το θεωρούν- σκόπιμο να επισυνάπτουν οποιοδήποτε δικαιολογητικό θεωρούν ότι επιβεβαιώνει την ακρίβεια των στοιχείων που παραθέτουν και συμβάλει στην πληρότητα της δήλωσης τους.

Παναγιώτης Τσένος

Φοροτεχνικός σύμβουλος επιχειρήσεων / συγγραφέας φορολογικών & οικονομικών μελετών

 

Continue Reading

Φορολογικά

Οι Υπολειπόμενες Φορολογικές Υποχρεώσεις.

Πριν πέσει η αυλαία για το ’18, μια σύντομη καταγραφή των βασικότερων, υπολειπόμενων φορολογικών υποχρεώσεων.

27/12 

Υποβολή ανακεφαλαιωτικών πινάκων ενδοκοινοτικών παραδόσεων και αποκτήσεων για το σύστημα VIES


28/12   

Υποβολή δήλωσης απόδοσης παρακρατούμενων φόρων (αφορά μερίσματα, τόκους και δικαιώματα με περίοδο αναφοράς Οκτ’18)


31/12

Intrastat για τις διενεργηθείσες ενδοκοινοτικές παραδόσεις και αποκτήσεις ΝοεμβρίουΦΠΑ για τις επιχειρήσεις με διπλογραφικά βιβλία (περίοδος Νοεμβρίου)

Παρακρατούμενοι φόροι (Φ.Μ.Υ. και Φ.Ε.Ε. μηνός Οκτ’18)

Υποβολή μισθωτηρίων συμβολαίων που συντάχθηκαν τον προηγούμενο μήνα

Φόρος διαμονής

Ειδική εισφορά διαδικτύου (2% υπέρ ΕΔΟΕΑΠ)

Υποβολή ΑΠΔ μηνός Νοεμβρίου

Πληρωμή ασφαλιστικών εισφορών

Πληρωμή 4ης δόσης ΕΝ.Φ.Ι.Α.

Καταβολή τελών κυκλοφορίας 2019


 

Προανάκρουσμα παράτασης για τα τέλη κυκλοφορίας

Στο μεταξύ, χθες και για χρονικό διάστημα δύο-τριών ωρών, δεν ήταν εφικτή η πρόσβαση στην εφαρμογή εκτύπωσης των τελών, από οποιοδήποτε μάλιστα browser. Αν τυχόν δεν έχετε προμηθευτεί ακόμα τα τέλη κυκλοφορίας, αυτή η υπερφόρτωση και μόνο των server του Taxis (βλ. συνημμένο αρχείο) αποτελεί μια σαφή ένδειξη ότι αναμένεται -ως είθισται- μια ολιγοήμερη παράταση.

 

Continue Reading

Trending