Connect with us

Εκδηλώσεις

“Ελεγείες σε πέτρα και μέταλλο”

Χρήστος Καπράλος  και Βάσω Κατράκη

“Ελεγείες σε πέτρα και μέταλλο”

Την Πέμπτη 30 Μαΐου 2019 στις 8:00μμ, η ROMA GALLERY έχει τη χαρά να εγκαινιάζει μια σπάνια έκθεση δύο σπουδαίων δημιουργών που θα κάνει αίσθηση.

Στην έκθεση με τίτλο «Χρήστος Καπράλος (1909-1993) και Βάσω Κατράκη (1914-1988): Ελεγείες σε πέτρα και μέταλλο» παρουσιάζονται για πρώτη φορά μαζί, σε ένα μοναδικό, ιστορικά βεβαρημένο αισθητικό διάλογο, ο μεγαλύτερος μεταπολεμικός γλύπτης Χρήστος Καπράλος (1909 – 1993) και η μεγαλύτερη χαράκτρια του τόπου μας Βάσω Κατράκη (1914 – 1988). Ένας διάλογος ανάμεσα στην πέτρα και το μέταλλο, το διαχρονικό μύθο για την επώδυνη σύγχρονη ιστορία · και ο Καπράλος και η Κατράκη εκπροσωπούν εκείνη την καλλιτεχνική έκφραση που αντανακλά με τον πιο ώριμο τρόπο την ελληνική ιδιαιτερότητα και το δράμα που βιώνει διαχρονικά ο τόπος. Κοινό τους θέμα τα σύμβολα του μύθου, ο άνθρωπος, ο αρματηλάτης, ο έφιππος ήρωας, ο πληγωμένος πολεμιστής, η μάνα που υπομένει, γυναίκες και άνδρες της Πίνδου και της αντίστασης. Σύμβολα, που μέσα από τη διαπάλη των συναισθημάτων, των υλικών και της φόρμας, αποδίδονται σε έργα που το υψηλό τους περιεχόμενο συμβαδίζει με την έρευνα για την ποιότητα της μορφής. Ο Καπράλος παίρνει στην πλάτη του τη μοίρα του ελληνισμού, όπως ακριβώς έκανε και ο Γιώργος Σεφέρης, ενώ η Κατράκη υπερασπίζεται το πνεύμα της αντίστασης σε κάθε εποχή, με τρόπους ανάλογους με εκείνους του Γιάννη Ρίτσου. Ο ελεγειακός χαρακτήρας των έργων που παρουσιάζεται στην έκθεση συνιστά και τη βαθύτερη πλαστική τους συνείδηση.

Ο επισκέπτης της έκθεσης θα έχει την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με τη “γλυπτική πράξη” της Βάσως Κατράκη που προϋπάρχει του τελικού έργου της, μέσα από τις πέντε πρωτόλειες μήτρες που παρουσιάζονται σε διάλογο με τις γλυπτικές φόρμες του Χρήστου Καπράλου. Ξεκινώντας από την τεχνική της ξυλογραφίας, η Κατράκη θα περάσει το 1955 στη χάραξη πάνω σε λίθο (μήτρες) και θα την κατακτήσει ως υλικό αναπτύσσοντας αυτή την μοναδική τεχνική της. Όπως σχολιάζει ο ιστορικός τέχνης Γιάννης Μπόλης «Τα σχέδια της Βάσως Κατράκη που παρουσιάζονται στην έκθεση –ανάμεσα στα οποία εντοπίζονται μελέτες και σπουδές για μνημειακές συνθέσεις όπως η Πτώση του Καραϊσκάκη και η Επέλαση αλλά και για τη μεγάλη θεματική ενότητα των Αλόγων στις αρχές της δεκαετίας του 1960– διακρίνονται για την ρευστότητα και την απλότητα, τη δύναμη και την ακρίβειά τους, αναπτύσσονται πάνω στις λευκές επιφάνειες του χαρτιού με μια μοναδική αίσθηση της ισορροπίας και του ρυθμού. Οι γραμμές ευέλικτες, συνεχείς και ελεύθερες σχηματίζουν τις μορφές, υποβάλλουν τη σωματικότητα και τον όγκο τους, μας δίνουν το μέτρο των δυνατοτήτων, των μορφοπλαστικών αναζητήσεων και των πνευματικών ενδιαφερόντων της χαράκτριας, μας εισάγουν, μ’ έναν μοναδικό τρόπο στον κόσμο της, με τα θέματά της να αγγίζουν τον άνθρωπο, τη μοναξιά της ύπαρξης, την επαφή και το αλληλέγγυο, την πτώση και την ανάταση, την πυκνή ουσία της ζωής και το αναπόφευκτο του θανάτου. Πρόκειται για σχέδια που χαρτογραφούν και συμπυκνώνουν την τέχνη της Βάσως Κατράκη, την πολιτική και κοινωνική διάσταση της δημιουργίας της, το ανθρωπιστικό περιεχόμενό της, την αντοχή των συμβόλων της. Μια ενοποιητική γραμμή συνδέει τη δημιουργία της Βάσως Κατράκη με τη δημιουργία του Χρήστου Καπράλου. Στο επίκεντρό της βρίσκεται ο άνθρωπος, η ζωή και η μοίρα του. Στις λιθογραφίες, στα σχέδια αλλά και στα μικρής κλίμακας γλυπτά του, τα οποία συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση, διαφαίνονται οι αισθητικές ποιότητες και αξίες της δουλειάς του, η μελέτη και η εξοικείωσή του τόσο με τις αρχές της αρχαίας πλαστικής όσο και με τις σύγχρονες του αναζητήσεις, αλλά και οι αναφορές και οι επιρροές του από τη λαϊκή τέχνη. Τα θέματά του –οι ανθρώπινες μορφές, τα ζευγάρια και τα άλογα– επιβάλλονται με τη σχεδιαστική λιτότητα και την εξπρεσιονιστική ένταση της απόδοσής τους, τις απλοποιήσεις και τις σχηματοποιήσεις της φόρμας, τις διαπλοκές του θετικού και του αρνητικού, του φωτός και της σκιάς, την ευαισθησία του πλασίματος των επιφανειών, το ρομαντικό, δραματικό και συμβολικό περιεχόμενό τους. Ο κόσμος του Χρήστου Καπράλου συναντάει εκείνον της Βάσως Κατράκη σε μια γόνιμη συνομιλία και συνύπαρξη δύο εμβληματικών δημιουργών της ελληνικής τέχνης».

«Ξεκινώ από μια μεγάλη αγάπη για τον άνθρωπο και αυτήν θέλω να εκφράσω», Χρήστος Καπράλος

«Μ’ ενδιαφέρει να έρθω σε όσο γίνεται πληρέστερη επικοινωνία με τους ανθρώπους, να τους μιλήσω με τη γλώσσα τους. Αυτή είναι η πιο μεγάλη καταξίωση του έργου ενός καλλιτέχνη. Πού θα μιλήσω, στο κενό? Δεν διαλέγω ορισμένα θέματα, μα βιώματα. Κι αυτά μπορούν να έρχονται είτε απ’ τη χώρα που ζεις είτε απέξω, φτάνει να είναι ανθρώπινα. Κείνο που καταστρέφει τον καλλιτέχνη είναι το κυνήγι της πρωτοτυπίας. Έχουμε να εκφράσουμε το αίσθημά μας. Δεν πρέπει να ψάχνεις εξωτερικά στοιχεία για να κάνεις εντύπωση. Το έργο σου ολόκληρο θα σου δώσει την οριστική σου θέση», Βάσω Κατράκη

Εγκαίνια: Πέμπτη 30 Μαΐου 2019 στις 8:00μμ

Διάρκεια έκθεσης: 30 Μαΐου έως 31 Ιουλίου 2019

Ώρες λειτουργίας:

Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 11:00 – 17:00

Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 11:00 – 21:00

Η Roma Gallery άνοιξε δυναμικά στις αρχές Ιανουαρίου 2019 στην οδό Ρώμα 5 στο Κολωνάκι, με τις πολύ πετυχημένες εκθέσεις των Παύλου (Pavlos) Διονυσόπουλου, Δημήτρη Μυταρά και Αλέκου Φασιανού. Στόχος της είναι να αποτελέσει ένα ζωντανό και πρωτοποριακό χώρο, αφιερωμένο στη μεταπολεμική και σύγχρονη τέχνη. Παρουσιάζει έργα καταξιωμένων και ανερχόμενων καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο, επιδιώκοντας να ενημερώσει το κοινό και αποτελώντας έναν σύνδεσμο επικοινωνίας των Ελλήνων καλλιτεχνών με χώρους τέχνης στο εξωτερικό.

Πηγή

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Lifestyle

Έκθεση των Ορυκτών: «Χωρίς αυτά δε ζούμε»

Άκρως επιτυχημένη η  έκθεση «Τα Ορυκτά και ο Άνθρωπος»

στο Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Θεσσαλονίκης (ΑΜΦΙΘ)

      30.000 άτομα επισκέφθηκαν την έκθεση μέσα σε 6 μήνες!

Η έκθεση «Τα Ορυκτά και ο Άνθρωπος» και «Τα ορυκτά και η Τέχνη» φιλοξενήθηκε στο χώρο του ΑΜΦΙΘ, στην προβλήτα Α΄ στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης για 6 μήνες. Ήταν επισκέψιμη, με δωρεάν είσοδο για το κοινό, από τη Δευτέρα 7 Οκτωβρίου 2019 μέχρι την Παρασκευή 13 Μαρτίου 2020, ημερομηνία που με ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού ανέστειλαν τη λειτουργία τους όλα τα μουσεία της Ελλάδας  για τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορωνοϊού (COVID-19) και οδήγησε στην πρόωρη ολοκλήρωση της έκθεσης, αντί για την  προγραμματισμένη λήξη της που ήταν η 31η Μαΐου 2020

Την έκθεση αγκάλιασαν χιλιάδες επισκεπτών που εντυπωσιάστηκαν από τα μοναδικά εκθέματα και τον ιδιαίτερο τρόπο προβολής των ορυκτών και πετρωμάτων. Μετά από την ξενάγησή τους, έφευγαν με πολύ θετικές εντυπώσεις, καθώς είχαν έρθει σε επαφή με τον κλάδο της επιστήμης της γεωλογίας, τον σημαντικό ορυκτό πλούτο της Ελλάδας και είχαν συνειδητοποιήσει τη σπουδαιότητα των ορυκτών στην καθημερινή τους ζωή. Άλλωστε το «μήνυμα» που προέβαλε η έκθεση των ορυκτών ήταν να αντιληφθούμε ότι «ΧΩΡΙΣ ΑΥΤΑ ΔΕ ΖΟΥΜΕ»!

Η επιτυχία της έκθεσης αποτυπώνεται στα υψηλά νούμερα επισκεψιμότητας και στο μεγάλο ενδιαφέρον φορέων, σωματείων, συλλόγων και φυσικά σχολείων να την επισκεφθούν. Στις 22 εβδομάδες λειτουργίας, την έκθεση επισκέφθηκαν συνολικά 29.198 άτομα εκ των οποίων οι 11.013 ήταν παιδιά, 15.537 Έλληνες ενήλικες και 2.648 ξένοι. Οι Έλληνες επισκέπτες της έκθεσης ήταν από όλο το Νομό Θεσσαλονίκης και την ευρύτερη περιοχή της Βόρειας και Κεντρικής Μακεδονίας, της Χαλκιδικής και της Πιερίας (Δράμα, Ξάνθη, Σέρρες, Κιλκίς,  Κατερίνη, Κιλκίς, Βέροια, Καλλικράτεια, Έδεσσα, Κοζάνη, Βόλος, Πτολεμαΐδα, Κομοτηνή, Μαρμαράς), ενώ οι ξένοι ήταν τουρίστες που βρέθηκαν στη Θεσσαλονίκη τη συγκεκριμένη περίοδο, από χώρες όπως Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Γερμανία, Τουρκία, Ισραήλ Ρωσία και Αμερική. 

Πραγματοποιήθηκαν 230 οργανωμένες ξεναγήσεις που αφορούσαν επισκέψεις σχολείων από όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, Συλλόγων, Φορέων, Ιδρυμάτων, ενώ μέχρι τέλη Μαΐου είχαν προγραμματιστεί  άλλες περίπου 100 ξεναγήσεις 5.500 ατόμων οι οποίες ακυρώθηκαν λόγω του κορωνοϊού που οδήγησε στον πρόωρο τερματισμό της έκθεσης.

Παιδάκια νηπιαγωγείων, δημοτικών, μαθητές Γυμνασίων, ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, φοιτητές από ΑΕΙ και ΙΕΚ, σπουδαστές σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, φροντιστήρια και ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, άτομα με ειδικές ανάγκες με τους συνοδούς τους, γονείς με παιδιά, μεμονωμένοι επισκέπτες, ενθουσιάζονταν όλοι εξίσου από τα εκθέματα, από τα περίτεχνα έργα τέχνης φτιαγμένα από εντυπωσιακά πετρώματα και κυρίως από τη χρήση των ορυκτών στην καθημερινότητά τους. 

Σημαντικοί αρωγοί που συνέδραμαν ουσιαστικά στην άψογη λειτουργία της Έκθεσης  ήταν ο Πρόεδρος του Αριστοτέλειου Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Θεσσαλονίκης (ΑΜΦΙΘ), Ομότιμος καθηγητής Γεωλογίας ΑΠΘ, κ. Σπύρος Παυλίδης με συμπαραστάτες – στη γνωριμία  των επισκεπτών με τα ορυκτά  – εξαιρετικούς γεωλόγους ξεναγούς. Φοιτητές του Τμήματος Γεωλογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, τελειόφοιτοι και απόφοιτοι γεωλόγοι, με προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές, όλοι συμμετείχαν εθελοντικά στις καθημερινές ξεναγήσεις, με ενθουσιασμό και αγάπη για το γνωστικό τους αντικείμενο, την ορυκτολογία, την πετρολογία, την κοιτασματολογία, το οποίο και μετέδιδαν με μεράκι, υπομονή και ευγένεια. Οι επισκέπτες προσπαθούσαν να απορροφήσουν όσες περισσότερες πληροφορίες γύρω από τα ορυκτά και τις εφαρμογές τους, κάποιοι μάλιστα μικροί επισκέπτες, δήλωσαν φεύγοντας ότι «θα γίνουν γεωλόγοι όταν μεγαλώσουν»!

Τον γενικό συντονισμό των φοιτητών διεκπεραίωσε με άριστο προγραμματισμό και επίβλεψη των ξεναγήσεων ο Αναπληρωτής Καθηγητής Ορυκτολογίας του ΑΠΘ, κ. Βασίλης Μέλφος.

Στο πλαίσιο του κύκλου διαλέξεων με τίτλο «Τα Ορυκτά και ο Άνθρωπος» που διοργάνωσαν τo Αριστοτέλειο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Θεσσαλονίκης (ΑΜΦΙΘ) και ο Σύνδεσμος Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων (ΣΜΕ), διακεκριμένοι ομιλητές «σύστησαν» στο κοινό τα ορυκτά και τη χρήση τους, όπως  το τσιμέντο, τις σπάνιες γαίες, τους ζεόλιθους, το ρόλο τους στην κυκλική οικονομία. 

Ομιλητές: 

Βασίλης Μέλφος,  Αναπλ. Καθηγητής του Τομέα Ορυκτολογίας-Πετρολογίας – Κοιτασματολογίας του τμήματος Γεωλογίας Α.Π.Θ. 

Κωνσταντίνος  Νικολάου,  Διευθυντής του εργοστασίου ΤΣΙΜΕΝΤΩΝ ΤΙΤΑΝ Α.Ε. Θεσσαλονίκης

Ανέστης Φιλιππίδης, Καθηγητής Ορυκτολογίας – Κοιτασματολογίας του Τμήματος Γεωλογίας του ΑΠΘ

Χρήστος Καβαλόπουλος, Μηχανικός Μεταλλείων-Μεταλλουργών Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Γενικός Διευθυντής ΣΜΕ 

Νίκος Αρβανιτίδηs, Δρ. Γεωλόγος Ινστιτούτου Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΙΓΜΕ)

Το ενδιαφέρον του κόσμου για την έκθεση παρέμενε αμείωτο όπως και ο ενθουσιασμός στα πρόσωπα των επισκεπτών, από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας  που εγκαινίασε την έκθεση στις 27 Οκτωβρίου 2019 μέχρι και τους τελευταίους επισκέπτες στα μέσα Μαρτίου, κάποιοι μάλιστα με μάσκες και αντισηπτικά, που δε δίστασαν να έρθουν σε «επαφή» με τον υπέροχο και πολύχρωμο κόσμο των ορυκτών και πετρωμάτων.

«Στόχος μας ήταν να  δώσουμε την ευκαιρία στους μαθητές – μαθήτριες, φοιτητές και σ’ όλο τον κόσμο, την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τους ορυκτούς πόρους της χώρας μας, που στηρίζουν μία δραστηριότητα που είναι περίπου το 3% του ΑΕΠ της χώρας και απασχολεί σημαντικό ποσοστό  του εργατικού δυναμικού κυρίως στην Ελληνική περιφέρεια και αυτό επιτεύχθηκε», ανέφερε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Μεταλλευτικών  Επιχειρήσεων κ. Αθανάσιος Κεφάλας. 

Η έκθεση «Τα Ορυκτά και ο Άνθρωπος τελούσε υπό την αιγίδα του ΑΠΘ και του ΣΜΕ και πραγματοποιήθηκε  με την οικονομική συνδρομή εταιρειών μελών του ΣΜΕ Βόρειας Ελλάδας.

Xρυσοί χορηγοί: Σύνδεσμος Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων (ΣΜΕ) και ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΧΡΥΣΟΣ

Χορηγοί: Βιομηχανικά Ορυκτά Ελλάδος ΑΕ, ΓΕΩΕΛΛΑΣ, Ελληνικοί Λευκόλιθοι Α.Μ.Β.Ν.Ε.Ε, ΟΜΥΑ ΕΛΛΑΣ Α.Β.Ε.Ε,  Παυλίδης ΑΕ Μάρμαρα-Γρανίτες και Τσιμέντα ΤΙΤΑΝ ΑΕ

Continue Reading

Lifestyle

Virtual Event από το TEDx NKUA

Το TEDx NKUA είχε δεσμευθεί να επιστρέψει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά και είναι αποφασισμένο να τηρήσει την υπόσχεση!

Το ανανεωμένο event, σαν σύγχρονος χαμαιλέοντας, συμμορφώθηκε πλήρως με τις ανάγκες των ημερών και επιστρέφει με ένα πολλά υποσχόμενο Virtual Event, πιστό στην ποιότητα και την αξία της TEDx κοινότητας.

Στις 14 Ιουνίου, λοιπόν και ώρα 16.00 – 20.00, το TEDx NKUA με το θέμα “Chameleon”, θα φέρει στο προσκήνιο τον προσαρμοστικό  χαρακτήρα του ατόμου και θα δώσει χρώμα στα συναισθήματα μέσα από ξεχωριστές ομιλίες!

Ο άνθρωπος έχει ως χαρακτηριστικά τη μίμηση και την ευελιξία. Αναζητά τρόπους να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή, να δραστηριοποιείται και να κοινωνικοποιείται. Υιοθετεί συμπεριφορές και ελίσσεται. Τελικά, δείχνει αυτό που είναι στην πραγματικότητα ή ενσαρκώνει έναν διαρκή ρόλο;  Θα επιτεθεί ή θα αμυνθεί; Θα κυνηγήσει ή θα παραιτηθεί; Θα τολμήσει ή θα φοβηθεί;

Καλώς ήρθες στο “Chameleon”, το Virtual TEDx NKUA 2020

 

Τα Social Media του συνεδρίου μας:

Instagram.com/tedxnkua

facebook.com/TEDxNKUA

Continue Reading

Lifestyle

Διεθνής Ημέρα Μουσείων

Συμμετοχή της Εφορείας Αρχαιοτήτων Λάρισας 

στον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2020

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Λάρισας, ανταποκρινόμενη στην πρόσκληση του Ελληνικού Τμήματος του ICOM, του κόμβου προβολής των πρωτοβουλιών των ελληνικών μουσείων, συμμετέχει και φέτος στον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων (18 Μαΐου). Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που διαμορφώθηκαν τη φετινή χρονιά, εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού, κι επειδή τα μουσεία της χώρας μας παραμένουν κλειστά έως τις 15 Ιουνίου, η Διεθνής Ημέρα Μουσείων 2020 θα γιορταστεί μέσα από ποικίλες ψηφιακές εφαρμογές και δράσεις, οι οποίες έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ICOM: 

http://icom-greece.mini.icom.museum/agenda/page/2/.

Το Διαχρονικό Μουσείο και η Εφορεία Αρχαιοτήτων Λάρισας συμμετέχουν στον ψηφιακό εορτασμό με την παρουσίαση του video «Πίσω από τις Πύλες – ΄Οψεις της Αρχαίας Κοινωνίας μέσα από το Διαχρονικό Μουσείο Λάρισας»: Πίσω από τις κλειστές πόρτες του μουσείου, Αρχαιολόγοι παρουσιάζουν επιλεγμένα αντικείμενα του Διαχρονικού Μουσείου, που αναδεικνύουν τις διαφορετικές όψεις στις κοινωνίες της αρχαιότητας. Ανάμεσά τους κινούνται μουσικοί που γεφυρώνουν τις διαφορετικές εποχές. Μπορείτε να το παρακολουθήσετε στη διεύθυνση:

https://www.youtube.com/watch?v=Q_CDtwA_d2w.

Το video είναι παραγωγή της Εφορείας Αρχαιοτήτων Λάρισας. Φιλική συμμετοχή: Σύγχρονο Ωδείο Λάρισας.

Continue Reading

Trending