Connect with us

Επιχειρηματικότητα

Η αισιοδοξία των ευκατάστατων επενδυτών εκτοξεύεται με την είσοδο του 2020

 

Οι ερωτηθέντες αναφέρουν την ανάπτυξη των αναδυόμενων αγορών ως τον κύριο λόγο για τη θετική τους στάση απέναντι στις μετοχές

Οι ιδιώτες και οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων υψηλής καθαρής θέσης παγκοσμίως κοιτούν πιο αισιόδοξα την αρχή του 2020, με τα επίπεδα ταμειακών διαθεσίμων και τις ανησυχίες σχετικά με την εγχώρια πολιτική να μειώνονται σύμφωνα με τη νέα τριμηνιαία έρευνα με θέμα το Επενδυτικό Κλίμα (Investor Sentiment) της UBS Global Wealth Management (GWM).

 Σύμφωνα με την έρευνα, στην οποία συμμετείχαν πάνω από 4.800 εύποροι επενδυτές και ιδιοκτήτες επιχειρήσεων σε 19 αγορές από τις 19 Δεκεμβρίου έως τις 12 Ιανουαρίου, το 67% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ήταν αισιόδοξο για την οικονομία της περιφέρειάς του, έναντι του 61% της προηγούμενης έρευνας πριν από τρεις μήνες. Το 60% εξέφρασε αισιοδοξία για την παγκόσμια οικονομία, σημειώνοντάς άνοδο από το 53%. Επίσης, το 65% ήταν αισιόδοξο για τις περιφερειακές χρηματιστηριακές αγορές του, σημειώνοντας άνοδο από το 56%, με τα επίπεδα ταμειακών διαθεσίμων να μειώνονται από το 27% των χαρτοφυλακίων σε 25%.

Έπειτα από την ισχυρή επίδοση του 2019, οι μέσες προσδοκίες των επενδυτών για το 2020 ήταν υψηλές. Το 94% ανέμενε θετικές αποδόσεις και το 44% διψήφιες αποδόσεις. Αυτό ακολούθησε μετά από ένα έτος κατά το οποίο μόλις το 5% των ερωτηθέντων εμφάνισε αρνητικές αποδόσεις και το 53% πέτυχε διψήφιες αποδόσεις.

Στις ΗΠΑ σημειώθηκε η μεγαλύτερη βελτίωση του κλίματος. Το 68% των Αμερικανών ερωτηθέντων ήταν αισιόδοξο για την οικονομία της περιφέρειά του, σε σύγκριση με το 55% της προηγούμενης έρευνας. Το 64% εξέφρασε αισιοδοξία για την χρηματιστηριακή αγορά της περιφέρειάς του, συγκριτικά με το 50% του προηγούμενου τριμήνου. Οι ερωτηθέντες από την Ασία παρουσίασαν επίσης τη δεύτερη πιο σημαντική βελτίωση και ήταν συνολικά οι πιο θετικοί, με ποσοστό άνω του 70% να είναι αισιόδοξο τόσο για την οικονομία όσο και για τη χρηματιστηριακή αγορά του.

Η βελτίωση στις ΗΠΑ και την Ασία έπεται μιας χαλάρωσης της έντασης μεταξύ ΗΠΑ-Κίνας, η οποία προκάλεσε επίσης τον ενθουσιασμό των επενδυτών για τις αναδυόμενες αγορές και τη μείωση των πολιτικών ανησυχιών. Το 43% ανέφερε την ανάπτυξη των αναδυόμενων αγορών ως ένα λόγο αισιοδοξίας για τις μετοχές, υψηλότερο ποσοστό από οποιονδήποτε άλλο παράγοντα. Το 42% ανέφερε την πολιτική της χώρας του μεταξύ των κύριων ανησυχιών του, ποσοστό που μειώθηκε από το 47% της προηγούμενης έρευνας. Ωστόσο, το 67% των ιδιοκτητών επιχειρήσεων παγκοσμίως αναμένει μεγαλύτερο ή το ίδιο επίπεδο εμπορικών εντάσεων μεταξύ ΗΠΑ-Κίνας στα επόμενα πέντε έτη.

Το κλίμα των επενδυτών συνάδει με την τρέχουσα τοποθέτηση χαρτοφυλακίων της UBS GWM. Το Κεντρικό Γραφείο Επενδύσεων της UBS GWM κατέχει υπέρβαρη θέση (overweight) στις μετοχές γενικά και στις αναδυόμενες χρηματιστηριακές αγορές ειδικότερα, καθώς και υπέρβαρη θέση (overweight) σε μετοχές αναδυόμενων αγορών στην Κίνα.

Η Paula Polito, Divisional Vice Chairman (Αντιπρόεδρος Τμήματος) της UBS Global Wealth Management, δηλώνει: «Την προηγούμενη χρονιά σημειώθηκε έντονη ανάκαμψη στα χαρτοφυλάκια των επενδυτών μετά από μια δύσκολη χρονιά το 2018. Μολονότι οι επενδυτές δικαίως εισέρχονται στο 2020 με θετική στάση, θα πρέπει να αποφύγουν το κυνήγι αποδόσεων και να συνεχίσουν να επενδύουν σύμφωνα με τις ανάγκες ρευστότητας, μακροβιότητας και κληροδοτήματός τους».

 

ΗΠΑ

Οι ανησυχίες σχετικά με την εγχώρια πολιτική παρέμειναν στην πρώτη θέση στις ΗΠΑ, όπου το 55% των ερωτηθέντων τις χαρακτήρισε ως τον κορυφαίο προβληματισμό. Παρόλα αυτά, το κλίμα βελτιώθηκε σημαντικά μεταξύ των ιδιοκτητών επιχειρήσεων και των επενδυτών. Το 75% των Αμερικανών ιδιοκτητών επιχειρήσεων ήταν αισιόδοξο για την οικονομία της περιφέρειάς του, ενώ το 37% βρισκόταν σε διαδικασία προσλήψεων έναντι του 31% του προηγούμενου τριμήνου.

Ευρώπη

Στην Ευρώπη ανέκαμψε επίσης η αισιοδοξία των επενδυτών καθώς μπαίνουμε στο 2020. Το 57% εξέφρασε αισιοδοξία για την χρηματιστηριακή αγορά της περιφέρειάς του, σε άνοδο από το 50% της προηγούμενης έρευνας. Το ποσοστό αισιόδοξων για την περιφερειακή οικονομία ανήλθε από 56% σε 58%, ή από 62% σε 67% στην περίπτωση των ιδιοκτητών επιχειρήσεων. Όπως και στις ΗΠΑ, οι Ευρωπαίοι θεωρούν την πολιτική της χώρας τους ως την κορυφαία ανησυχία τους, όπως ανέφερε το 42% των ερωτηθέντων. 

 Λατινική Αμερική

Οι επενδυτές στη Λατινική Αμερική έγιναν πιο επιφυλακτικοί από την προηγούμενη έρευνα, με τις οικονομικές συνθήκες να εξακολουθούν να επιδεινώνονται, ιδιαίτερα στην Αργεντινή. Το 60% των Λατινοαμερικανών ερωτηθέντων εξέφρασε αισιοδοξία για τη χρηματιστηριακή αγορά της περιφέρειάς του, αλλά το ποσοστό αυτό μειώθηκε από το 64% του προηγούμενη τριμήνου. Ωστόσο, το ποσοστό των ιδιοκτητών επιχειρήσεων που επιθυμούν να προσλάβουν εργάτες ανήλθε από 31% σε 38%, εναρμονιζόμενο με τον παγκόσμιο μέσο όρο.

 Ελβετία

Οι Ελβετοί επενδυτές έγιναν επίσης πιο επιφυλακτικοί, αλλά η πλειοψηφία ή το 58% εξακολουθούσε να εκφράζει αισιοδοξία για τις εγχώριες αγορές του, σε πτώση από το 60% της προηγούμενης έρευνας. Το ποσοστό των αισιόδοξων ιδιοκτητών επιχειρήσεων για την περιφερειακή τους οικονομία αυξήθηκε από 54% σε 58%, ωστόσο, το ποσοστό εκείνων που σχεδιάζουν να προβούν σε προσλήψεις μειώθηκε από 44% σε 42% του συνόλου. Η βασική ανησυχία των Ελβετών επενδυτών ήταν οι αυξανόμενες δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης, ενώ εκείνη των Ελβετών ιδιοκτητών επιχειρήσεων ήταν οι κανονισμοί.

 Ασία

Το βελτιωμένο κλίμα των Ασιατών επενδυτών αντικατοπτρίζεται και στους ιδιοκτήτες επιχειρήσεων. Το 72% των Ασιατών ιδιοκτητών επιχειρήσεων εξέφρασε αισιοδοξία για την περιφέρειά του, σε άνοδο από το 68%. Το 37% σχεδίαζε προσλήψεις, σημειώνοντας άνοδο από το 32%. Οι κορυφαίες ανησυχίες τους σχετίζονταν με τον πληθωρισμό – το αυξανόμενο εργατικό κόστος και το αυξανόμενο κόστος των υλικών. Αντιθέτως, για τους Ασιάτες επενδυτές, κύρια ανησυχία εξακολουθούσε να είναι η παγκόσμια εμπορική σύγκρουση.

-Τέλος-
Σχετικά με την έρευνα της UBS με θέμα το Επενδυτικό Κλίμα (Investor Sentiment)

Στην έρευνα της UBS Global Wealth Management συμμετείχαν περισσότεροι από 4.800 επενδυτές και ιδιοκτήτες επιχειρήσεων με ελάχιστη καθαρή θέση της τάξης του 1 εκατομμυρίου δολαρίων ΗΠΑ ή με ετήσια έσοδα τουλάχιστον 250.000 δολάρια ΗΠΑ και με τουλάχιστον έναν εργαζόμενο εκτός των ίδιων. Οι ερωτηθέντες ήταν από 19 αγορές – Αργεντινή, Βραζιλία, Κίνα, Γαλλία, Γερμανία, Χονγκ Κονγκ, Ινδονησία, Ιταλία, Ιαπωνία, Μαλαισία, Μεξικό, Φιλιππίνες, Σιγκαπούρη, Ελβετία, Ταϊβάν, ΗΑΕ, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ. Η έρευνα διεξήχθη στο διάστημα μεταξύ 19 Δεκεμβρίου 2019 και 12 Ιανουαρίου 2020.

Σχετικά με την UBS

Η UBS παρέχει χρηματοπιστωτικές συμβουλές και λύσεις σε ευκατάστατους, θεσμικούς και εταιρικούς πελάτες παγκοσμίως, καθώς επίσης και σε ιδιώτες στην Ελβετία. Η στρατηγική της UBS επικεντρώνεται στην ηγετική παγκόσμια δραστηριότητά μας σχετικά με τη διαχείριση περιουσιακών στοιχείων και στην κορυφαία τράπεζά μας γενικών εργασιών στην Ελβετία, υποστηριζόμενοι από την Asset Management και την Investment Bank. Η τράπεζα εστιάζει σε επιχειρήσεις, οι οποίες κατέχουν μια ισχυρή ανταγωνιστική θέση στις αγορές που στοχεύουν, είναι αποδοτικές από άποψη κεφαλαίου και έχουν μια ελκυστική μακροπρόθεσμη διαρθρωτική ανάπτυξη ή προοπτικές κερδοφορίας.

Η UBS είναι παρούσα σε όλα τα μεγάλα χρηματοπιστωτικά κέντρα παγκοσμίως. Διαθέτει γραφεία σε 50 αγορές, με ποσοστό περίπου 31% των εργαζομένων της στην Αμερική, 32% στην Ελβετία, 19% στην υπόλοιπη Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική και 18% στην Ασία-Ειρηνικού. Η UBS Group AG απασχολεί περισσότερα από 67.000 άτομα σε όλο τον κόσμο. Οι μετοχές της είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο της Ελβετίας (SIX) και στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης (NYSE).

www.ubs.com 

Επιχειρηματικότητα

Επιχειρηματική ευελιξία υψηλόβαθμα στελέχη

Είναι τα υψηλόβαθμα στελέχη σε συνεχή ετοιμότητα;

Επιχειρήσεις και οργανισμοί έχουν επενδύσει σε ανθρώπους με υψηλές προδιαγραφές, που συνήθως έχουν το ανώτατο επίπεδο γνώσεων (επιθυμητό προσόν: μεταπτυχιακός τίτλος ή σε ελάχιστες περιπτώσεις διδακτορικό), πολυετή εμπειρία στην ίδια ή σε συναφή δραστηριότητα, με την οποία ασχολούνται στην παρούσα επιχείρηση ή οργανισμό, και ειδικές ανά περίπτωση δεξιότητες.

Αναφερόμαστε στα υψηλόβαθμα στελέχη με μεγάλες αποδοχές, ικανοποιητικό πακέτο επιπρόσθετων παροχών (-bonus-) με τη μορφή οικονομικής ενίσχυσης, ακόμη και με παροχή επαυξημένου ποσοστού επί των πραγματοποιούμενων πωλήσεων, προσφοράς κινητού τηλεφώνου, επαγγελματικού αυτοκινήτου με ορισμένη χρήση καυσίμων, δικαιώματος ελεύθερης χρήσης του διαδικτύου με χρέωση της εταιρείας ή προσφοράς ενός φορητού προσωπικού υπολογιστή, κ.λ.π.

Είναι αλήθεια, ότι η επιβίωση και ανάπτυξη των επιχειρήσεων ή των οργανισμών στην υπάρχουσα παγκοσμιοποιημένη ανταγωνιστική αγορά απαιτεί από την επιχείρηση ευελιξία, ετοιμότητα και δράση με υψηλή αποτελεσματικότητα. Η στασιμότητα είναι ανεπίτρεπτη. Απεναντίας, η ταχύτητα προσαρμογής και η σωστή δράση βοηθά τις επιχειρήσεις να διαχειριστούν τις αλλαγές με επιτυχία υιοθετώντας  σύγχρονες μεθόδους και αρχές. Σε όλα αυτά, κυρίαρχος είναι ο ρόλος των υψηλόβαθμων στελεχών. Είναι άραγε αυτά τα στελέχη, ανά πάσα στιγμή, σε ετοιμότητα για να αντιμετωπίσουν δύσκολες καταστάσεις, να διαχειριστούν αλλαγές ή κρίσεις προς όφελος της επιχείρησης ή του οργανισμού;

Πολλές είναι οι περιπτώσεις στελεχών, που δε διέγνωσαν έγκαιρα την κρίση που πλησίαζε την επιχείρηση ή δεν μπόρεσαν να δράσουν έγκαιρα στις αναμενόμενες και αναγκαίες αλλαγές πριν έρθει η κρίση στην επιχείρηση.

Ένας από τους λόγους είναι ότι πολλά στελέχη εγκλωβίζονται στις δικές τους απόψεις και εκτιμήσεις και συχνά αρνούνται να αποδεχτούν και δυσκολότερα να πιστέψουν στη χρήσιμη πληροφορία, που κυκλοφορεί μέσα στην επιχείρηση από τους ανθρώπους της που είναι πιο κοντά στις αγορές, στους πελάτες, στους προμηθευτές, στους ανταγωνιστές και μάλιστα σε ημερήσια βάση.

Άλλος λόγος είναι η αδυναμία ύπαρξης ενός συστήματος που να απεγκλωβίζει τα υψηλόβαθμα στελέχη από τις πεποιθήσεις τους και να τους θέτει σε διαρκή επαγρύπνηση και ετοιμότητα. Αυτό θα οδηγήσει στην αναγνώριση του κινδύνου και την εφαρμογή μιας προληπτικής ή διορθωτικής ενέργειας πολύ πριν η κρίση πλησιάσει την επιχείρηση ή η επίδοση της επιχείρησης ακολουθήσει πτωτική πορεία. Δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο που μέτοχοι, επενδυτές, εργαζόμενοι αλλά και πελάτες, απορροφούν, σε μικρό ή μεγάλο ποσοστό, τον κακό χειρισμό των καταστάσεων από τα υψηλόβαθμα στελέχη, τα οποία κατά κύριο λόγο έχουν το βάρος των ευθυνών που απορρέουν από τις αποφάσεις τους σε στρατηγικό επίπεδο.

Πως λοιπόν θα διεγερθούν τα υψηλόβαθμα στελέχη να βρίσκονται σε συνεχή και πλήρη ετοιμότητα προς κάθε κατεύθυνση και μπροστά σε κάθε απειλή ή κίνδυνο; Είναι οι επιπρόσθετες παροχές που θα υποκινήσουν ανώτατα, ανώτερα ή μεσαία στελέχη; Είναι χρήσιμη η εκτίμηση αποδοτικότητας στελέχους σε συσχετισμό με το ποσοστό  χρήσης της επιπρόσθετης παροχής;

Η έρευνα και ο έλεγχος για το αν οι επιπρόσθετες παροχές συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των υψηλόβαθμων στελεχών εκτός εργασίας περισσότερο από το να τους υποκινούν να λειτουργούν ως εργαλεία για την αύξηση της αποδοτικότητάς τους,  πιθανόν να βοηθήσουν την επιχείρηση ή τον οργανισμό σε μια πιο ορθολογική παροχή των ειδικών αμοιβών.

Πράγματι, η ετοιμότητα των υψηλόβαθμων στελεχών σε κάθε κίνδυνο ή απαίτηση αλλαγής μπορεί να αναπτυχθεί και να βελτιώνεται διαρκώς, αν τα στελέχη έχουν το ενδιαφέρον και η επιχείρηση τα υποκινεί και αξιολογεί την απόδοσή τους, σε συνάρτηση με τις υψηλές αμοιβές και παροχές και τον βαθμό που αυτές χρησιμοποιούνται για την βελτίωση της επίδοσης της επιχείρησης ή του οργανισμού.

Της Στέλλας Γκιώση,

Οικονομολόγου MBA, EXECUTIVE

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

8+1 Συμβουλές για Καλύτερη Προώθηση Προϊόντων και Υπηρεσιών

Η προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών αποτελεί κρίσιμο στοιχείο για την επιτυχία κάθε επιχείρησης. Είναι ο τρόπος με τον οποίο οι επιχειρήσεις επικοινωνούν την αξία και τα οφέλη των προϊόντων ή των υπηρεσιών τους στους καταναλωτές, επηρεάζοντας την απόφαση αγοράς. Χωρίς κατάλληλη προώθηση, ακόμη και το πιο καινοτόμο προϊόν μπορεί να παραμείνει άγνωστο στο κοινό και να μην αποδώσει τα αναμενόμενα κέρδη. Σε μια εποχή που ο ανταγωνισμός είναι έντονος και οι καταναλωτές έχουν περισσότερες επιλογές από ποτέ, η ανάγκη για αποτελεσματικές στρατηγικές μάρκετινγκ γίνεται επιτακτική. Οι καταναλωτές σήμερα έχουν πρόσβαση σε πληθώρα πληροφοριών και είναι πιο ενημερωμένοι και απαιτητικοί.

Έτσι, η ανάπτυξη μιας ισχυρής στρατηγικής προώθησης μπορεί να βοηθήσει μια επιχείρηση να ξεχωρίσει από τον ανταγωνισμό.

  1. Γνωρίστε τους Πελάτες σας – Τα χαρακτηριστικά των πελατών σας (ηλικία, εισοδήματα, φύλο, εκπαίδευση, οικογενειακή κατάσταση, επάγγελμα, τόπος κατοικίας) πρέπει να αποτελούν τον οδηγό της επιλογής των μεθόδων προώθησης που θα επιλέξετε: ηλεκτρονική ή έντυπη αλληλογραφία, προβολή σε εφημερίδες και περιοδικά, ραδιόφωνο, τηλεόραση, διαδίκτυο, κ.α.
  2. Προϋπολογίστε – Εξετάστε τον προϋπολογισμό σας και καθορίσετε τι μπορείτε να διαθέσετε στην προώθηση. Εξετάστε τις κινήσεις των ανταγωνιστών σας και υπολογίστε πόσο ξοδεύουν για το μάρκετινγκ τους.  Ζητήστε από τις διαφημιστικές εταιρείες να σας δώσουν αναλυτικά στοιχεία απόδοσης διαφημίσεων ανά κλάδο και γεωγραφική περιοχή.
  3. Μοιράστε τα Χρήματά σας – Επιλέξτε περισσότερες από μια μεθόδους για την προσέγγιση των ομάδων και της αγοράς που στοχεύετε.  Επιστολές, έντυπη και ηλεκτρονική διαφήμιση, ραδιόφωνο, κ.α. λειτουργούν συνδυαστικά για την ενίσχυση του μηνύματος. Το βασικό στοιχείο είναι η επανάληψη.
  4. Σκεφτείτε Δημιουργικά – Μερικές φορές οι καλύτερες ιδέες απαιτούν περισσότερη έμπνευση παρά χρήματα. Σκεφτείτε νέες μεθόδους προώθησης της επωνυμίας σας:  σε χαρτί περιτυλίγματος, σε ποντίκια των υπολογιστών, κλπ.
  5. Προωθήστε το Προφίλ σας – Η προώθηση του προφίλ σας διαφημίζει το όνομα σας, το τι είστε ή το βασικό σας μήνυμα, δημιουργεί και διατηρεί την παρουσία σας στην αγορά. Η διαφήμιση προϊόντων αποσκοπεί σε άμεσες ενέργειες, όπως η προώθηση κάποιας ειδικής έκπτωσης, ή το να πείσετε τους πελάτες να τηλεφωνούν για περισσότερες πληροφορίες.
  6. Μετρήστε το Αποτέλεσμα – Χρησιμοποιήστε μια ειδική προσφορά, ή το όνομα ενός πωλητή σας για να διευκολυνθείτε στη μέτρηση της επιτυχίας ή αποτυχίας κάποιας συγκεκριμένης διαφήμισης.
  7. Αξιολογήστε και Εκτιμήστε – Αφιερώστε χρόνο με τους πελάτες σας για να προσδιορίστε γιατί είναι ικανοποιημένοι ή όχι. Ετοιμάστε ένα σύντομο ερωτηματολόγιο για τον προσδιορισμό του τρόπου ζωής τους και το κίνητρο των αγορών τους.
  8. Μην το παραμελείτε – Πολλές επιχειρήσεις δεν θεωρούν τη διαφήμιση ως ένα πάγιο έξοδο. Αν δεν επενδύετε χρήματα στη διαφήμιση οι πωλήσεις γενικώς θα πέσουν. Καθορίστε τα έξοδα διαφήμισης μέσα στον προϋπολογισμό σας και ακολουθήστε το σχέδιο σας σε καλές και κακές οικονομικές περιόδους.
  9. Μη γίνεστε ο Διαφημιστής σας – Πολλές επιχειρήσεις αγωνίζονται για την αύξηση των πωλήσεών τους χωρίς να ξοδεύουν χρήματα στη διαφήμιση. Είναι αποτελεσματικότερο το να ξοδέψετε κάτι παραπάνω και να συνεργαστείτε με κάποια διαφημιστική εταιρεία ή έναν ειδικό σύμβουλο, παρά να προσπαθείτε μόνοι σας να παράγετε τη διαφήμισή σας. Οι διαφημίσεις που δεν σχεδιάζονται επαγγελματικά μπορεί να μην αποφέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα και πολλές φορές να δώσουν κακή εικόνα της επιχείρησής σας.
Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Αλλαγές και… Επιχειρήσεις!

Η έννοια της αλλαγής έχει απασχολήσει τον άνθρωπο από τότε που έκανε την εμφάνισή του σ’ αυτόν τον πλανήτη. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός, ότι ακόμα και μετά την πάροδο πολλών χιλιάδων χρόνων η αλλαγή συνεχίζει να βρίσκεται στο προσκήνιο της ανθρώπινης πραγματικότητας, τόσο καυτή και τόσο επίκαιρη όσο ποτέ άλλοτε.

            Πως αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι την αλλαγή;

            Δοκιμάστε να κάνετε ένα απλό τεστ.

Ζητήστε από τους φίλους και συνεργάτες να σας πουν πως αντιλαμβάνονται την έννοια της αλλαγής και θα διαπιστώσετε ότι στην συντριπτική τους πλειοψηφία έχουν αρνητική στάση και αρνητικές αντιλήψεις.

Επίσης, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις εκείνες, όπου στο μυαλό των ερωτηθέντων η αλλαγή είναι ταυτόσημη με το φόβο, τις προκαταλήψεις, τα στερεότυπα, το άγχος, την απειλή, το μπέρδεμα και την άρνηση.

            Που συναντούμε την αλλαγή;

Δυστυχώς ή ευτυχώς, η αλλαγή απαντάται σε όλες ανεξαιρέτως τις εκφάνσεις της καθημερινής μας ζωής, π.χ. στο σπίτι, στη δουλειά, στις σχέσεις, στους φίλους, στην οικονομία, στην πολιτική, στην κοινωνία, στις τέχνες, στην επικοινωνία, στην επιστήμη και φυσικά στην τεχνολογία. Σχεδόν σε εβδομαδιαία βάση, εκπαιδεύω στελέχη σε επιχειρήσεις για το πώς να διαχειριστούν την αλλαγή σε επιχειρησιακό αλλά και σε προσωπικό επίπεδο. Το γεγονός αυτό, αποκαλύπτει ότι στην πράξη η αλλαγή αφενός αποτελεί πολύ συχνή πρακτική, και αφετέρου ότι υπάρχει έντονη ανάγκη εκπαίδευσης των στελεχών στους τρόπους διαχείρισής της.

Οι επιχειρήσεις, στην προσπάθειά τους να επιβιώσουν, να εδραιωθούν και να αναπτυχθούν μέσα στο σκληρά ανταγωνιστικό επιχειρηματικό περιβάλλον, έρχονται αντιμέτωπες με μια σειρά αλλαγών. Μερικά από τα πιο συχνά και χαρακτηριστικά παραδείγματα επιχειρησιακών και οργανωσιακών αλλαγών είναι τα παρακάτω :  Αλλαγή επωνυμίας, αλλαγή λογότυπου, αλλαγή διοίκησης ή και ανώτατων στελεχών, αλλαγή προσωπικού, αλλαγή στρατηγικής, αλλαγή πολιτικών, αλλαγή προϊόντος, αλλαγή τοποθεσίας, αλλαγή γραφείων, αλλαγή τεχνολογίας, αλλαγή γραμμής παραγωγής, επέκταση δραστηριοτήτων, διεύρυνση προϊοντικής γκάμας, συγχώνευση ή εξαγορά από άλλη εταιρία, αλλαγή τιμολογιακής πολιτικής, αλλαγή διαφημιστικής εκστρατείας, κ.α. Προκειμένου να αντεπεξέλθουν επιτυχώς στις παραπάνω αλλαγές, οι επιχειρήσεις καλούνται να εφαρμόσουν στην πράξη τη διαχείριση αλλαγής.

            Τι καλείται διαχείριση αλλαγής (change management);

Η Διαχείριση της Αλλαγής, αποτελεί μία συστηματική προσέγγιση αντιμετώπισης της αλλαγής, η οποία περιλαμβάνει το σχεδιασμό, την αναγνώριση, τον έλεγχο και τη σταθεροποίηση των διαδικασιών της αλλαγής, τόσο από τη σκοπιά της επιχείρησης όσο και σε προσωπικό επίπεδο.

Ποια είναι η πρώτη αντίδραση των εργαζομένων σε μια οποιαδήποτε επερχόμενη αλλαγή; Ύστερα από μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί σε παγκόσμια βάση, έχει αποδειχθεί ότι η πρώτη και η πιο συνηθισμένη, αντίδραση των εργαζομένων στην ανακοίνωση μιας επερχόμενης αλλαγής είναι το σοκ. Μετά το σοκ, ανακαλύφθηκε ότι ακολουθούν δύο πολύ πιθανά σενάρια. Στο πρώτο σενάριο, το αρχικό σοκ δίνει τη θέση του στο φόβο και στη συνέχεια στην ανάπτυξη αρνητικής στάσης απέναντι στην επερχόμενη αλλαγή. Στο δεύτερο σενάριο, μετά το σοκ εμφανίζεται ένα αίσθημα απειλής το οποίο σχετίζεται άμεσα με το αν θα συνεχίσει ο εργαζόμενος να κατέχει την ίδια θέση μέσα στην εταιρία του μετά το πέρας των διαδικασιών της αλλαγής.

Η ύπαρξη απειλής στον εσωτερικό κόσμο του εργαζόμενου οδηγεί στη δημιουργία συναισθημάτων όπως η σύγχυση, η ενοχή και η απογοήτευση, τα οποία με τη σειρά τους οδηγούν στη δημιουργία εχθρικής συμπεριφοράς του εργαζόμενου απέναντι στην επερχόμενη αλλαγή. Η τελική συμπεριφορά και στα δύο σενάρια, άρνηση και εχθρότητα, αποτελεί πηγή πολλών προβλημάτων και οδηγεί τις επιχειρήσεις σε αποτυχημένες πρακτικές και αποτελέσματα.

Αντιθέτως, αυτό που πρέπει να κάνουν οι επιχειρήσεις είναι να μετατρέψουν το αρχικό σοκ σε ενεργητική συμμετοχή. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με διάφορους τρόπους, εκ των οποίων οι κυριότεροι είναι η συνεργασία με τους εργαζόμενους, η επεξήγηση σε αυτούς και η συνειδητοποίηση της αναγκαιότητας της αλλαγής για το καλό της επιχείρησης, η δημιουργία οράματος, η εξασφάλιση της θέσης τους στην εταιρία και η εκπαίδευσή τους. Η ενεργητική συμμετοχή των εμπλεκομένων στις διαδικασίες της αλλαγής, θα τους ενεργοποιήσει θετικά και θα τους δώσει την απαραίτητη ώθηση και τα απαραίτητα εφόδια που χρειάζονται για να υπερπηδήσουν τα εμπόδια που θα εμφανιστούν μπροστά τους.

Έτσι, αντί για αρνητική ή εχθρική συμπεριφορά, το τελικό αποτέλεσμα θα είναι η υιοθέτηση της αλλαγής και η ομαλή ανάπτυξη και εξέλιξη της επιχείρησης.

Αζαρίας Αλμπέρτο

Συμβούλου Επιχειρήσεων και Επαγγελματία Εκπαιδευτή Στελεχών

Continue Reading

Trending