Connect with us

Επιχειρηματικότητα

Έρευνα στα «ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΑ»

Παρά τις προκλήσεις που σημειώνονται στο επιχειρηματικό περιβάλλον, από το 2014 η αγορά καλλυντικών ακολουθεί ανοδική πορεία, με αποτέλεσμα την αύξηση της αξίας της την διετία 2016 -2017. Σε σχέση με τα κανάλια διανομής της αγοράς, το μεγαλύτερο ετήσιο ρυθμό αύξησης παρουσιάζει το κανάλι των φαρμακείων, το οποίο τα τελευταία έτη αποκτά σταδιακά όλο και μεγαλύτερο μερίδιο.

 

Ο κλάδος των καλλυντικών στην Ελλάδα περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων (παραγωγικών, εισαγωγικών), η πλειοψηφία των οποίων ασχολείται με περισσότερες από μία κατηγορίες προϊόντων. Επιπλέον πολλές επιχειρήσεις, δραστηριοποιούνται παράλληλα και σε άλλους κλάδους, όπως των φαρμακευτικών και παραφαρμακευτικών προϊόντων, των χημικών, των απορρυπαντικών κλπ. Ο ανταγωνισμός στον κλάδο είναι έντονος, λόγω του πλήθους των επιχειρήσεων και της υπερπροσφοράς προϊόντων και εμπορικών σημάτων κυρίως στο κανάλι της ευρείας διανομής (supermarket και τμήματα self service καταστημάτων καλλυντικών). Η πλειονότητα των επιχειρήσεων δραστηριοποιείται στο συγκεκριμένο κανάλι, λόγω της εύκολης πρόσβασης, της προσιτής τιμής των προϊόντων, αλλά και της δυνατότητας επιλογής μεταξύ πολλών εμπορικών σημάτων.

 

Οι τιμές πώλησης των προϊόντων και το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών αποτελούν τους βασικούς παράγοντες, που άλλες φορές επηρεάζουν άμεσα τη ζήτηση των εξεταζόμενων προϊόντων και άλλες φορές την κατευθύνουν σε πιο οικονομικά προϊόντα.

 

Βάσει της τελευταίας έκδοσης της Κλαδικής Μελέτης που εκπονήθηκε από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group, η συνολική εγχώρια παραγωγή καλλυντικών (σε τιμές χονδρικής) παρουσίασε φθίνουσα πορεία την περίοδο 2007-2013, με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής       -2,5%. Από το 2014 σημειώνεται ανάκαμψη. Το 2016 η εγχώρια παραγωγή εκτιμάται ότι εμφάνισε σημαντική αύξηση (+8,5%), ενώ ανοδική είναι η τάση και για το 2017 (+5,9%) γεγονός που οφείλεται και στην ενισχυμένη εξαγωγική δραστηριότητα των επιχειρήσεων του κλάδου. Το μεγαλύτερο μερίδιο στην παραγωγή εκτιμάται ότι καταλαμβάνουν τα προϊόντα περιποίησης δέρματος, αποσπώντας το 44,5% το 2016.

Η Σταματίνα Παντελαίου, Director Οικονομικών Μελετών της ICAP Group, σημειώνει σχετικά με τις εξελίξεις του κλάδου: Η εγχώρια αγορά καλλυντικών την περίοδο 2010-2013, εξαιτίας της μειωμένης καταναλωτικής ζήτησης, παρουσίασε πτωτική πορεία με μέση ετήσια μείωση -7,7%. Ωστόσο από το 2014 η αξία της αγοράς είναι ανοδική, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 4,5% το 2016, ενώ αύξηση εκτιμάται και το 2017 (+3%). Άνοδο παρουσίασαν και οι συνολικές εξαγωγές την περίοδο 2012-2017, σημειώνοντας μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 6,3%.

 

Αναφορικά με τη διάρθρωση της αγοράς καλλυντικών τα προϊόντα περιποίησης δέρματος αποτελούν διαχρονικά την κυριότερη κατηγορία καλλυντικών. Το 2016 εκτιμάται ότι κάλυψαν το 54,3% της συνολικής αξίας πωλήσεων, ενώ ακολούθησαν τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών με ποσοστό 29,3%. Σημαντική είναι η άνοδος που παρουσιάζει και η κατηγορία μακιγιάζ την τελευταία τετραετία, κυρίως λόγω της αύξησης των εισαγόμενων προϊόντων.

Σύμφωνα με τη Σταματίνα Παντελαίου, το 2016 το κανάλι της ευρείας διανομής εκτιμάται ότι κάλυψε το 47,6% της αγοράς και ακολούθησε το κανάλι των φαρμακείων με ποσοστό 21,3%. Η αξία της αγοράς καλλυντικών που διατίθενται από φαρμακεία κινείται ανοδικά την τελευταία πενταετία, ενισχύοντας το μερίδιο των φαρμακείων στην αγορά καλλυντικών. Πολλοί καταναλωτές φαίνεται ότι προτιμούν το συγκεκριμένο κανάλι διανομής κυρίως λόγω της εμπιστοσύνης που αναπτύσσεται μεταξύ καταναλωτή και φαρμακοποιού.

Από την άλλη, οι φαρμακοποιοί έχουν εστιάσει στην προώθηση καλλυντικών προϊόντων (κυρίως δερμοκαλλυντικών) μέσω των φαρμακείων τους, προκειμένου να αντισταθμίσουν τις απώλειες από τις αλλεπάλληλες μειώσεις που έχουν υποστεί οι τιμές των φαρμακευτικών σκευασμάτων τα τελευταία χρόνια. Καθοριστικό ρόλο στην αύξηση των πωλήσεων καλλυντικών στο εν λόγω κανάλι έπαιξαν τα e-shops των φαρμακείων που τα τελευταία έτη προσελκύουν όλο και περισσότερους αγοραστές, λόγω της ευκολίας πραγματοποίησης αγορών, της δυνατότητας  σύγκρισης τιμών αλλά και των σημαντικών προσφορών και εκπτώσεων.

 

Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού ο οποίος συνετάχθη με βάση αντιπροσωπευτικό δείγμα 28 επιχειρήσεων καλλυντικών (παραγωγικές & εισαγωγικές) με διαθέσιμα  οικονομικά στοιχεία για τα έτη 2015 και 2016 προκύπτουν τα εξής:

Το σύνολο του ενεργητικού των εταιρειών σημείωσε αύξηση (7,3%) το 2016/15, ενώ αυξημένα εμφανίζονται (9,2%) και τα συνολικά ίδια κεφάλαια. Σημαντική αύξηση παρουσιάζουν και  οι συνολικές πωλήσεις (κατά 12%) γεγονός που οδήγησε στην βελτίωση και των  μικτών κερδών (13,7%) την ίδια περίοδο. Τόσο τα κέρδη EBITDA όσο και το τελικό (καθαρό) αποτέλεσμα του συγκεκριμένου δείγματος εταιρειών εμφάνισαν αξιοσημείωτη αύξηση. Από τις 28 εταιρείες του δείγματος, 23 ήταν κερδοφόρες το 2016 έναντι 22 το 2015.

Βάσει των ισχυουσών συνθήκων της οικονομίας και των τάσεων της αγοράς (οικονομετρικό μοντέλο), για την περίοδο 2018-2020 προβλέπεται περαιτέρω αύξηση της εγχώριας αγοράς των καλλυντικών, με μέσο ετήσιο ρυθμό 2,4%. Το μεγαλύτερο ετήσιο ρυθμό αύξησης παρουσιάζει το κανάλι των φαρμακείων. Θετικές διαφαίνονται και οι προοπτικές για το διαδικτυακό εμπόριο (e – commerce) λόγω της αύξησης τόσο του αριθμού χρηστών – αγοραστών μέσω διαδικτύου όσο και του αριθμού των e-shop των εταιρειών του κλάδου ειδικά σε γνωστά brand names καλλυντικών.

 

H ICAP Group – με 1.100 εργαζομένους – είναι ο μεγαλύτερος Όμιλος παροχής υπηρεσιών προς επιχειρήσεις στην Ελλάδα, με ισχυρή παρουσία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Μετά την εξαγορά της από το SEEF Fund της Global Finance το 2007, έχει αναπτυχθεί ραγδαία και σήμερα παρέχει μεγάλο εύρος υπηρεσιών και προϊόντων που ομαδοποιούνται σε 4 κατηγορίες:

Credit Risk Services, Marketing & Sales Solutions, Management Consulting και People & Employment Solutions.

Περισσότερες πληροφορίες στο www.icap.gr

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επιχειρηματικότητα

Τεκμήρια αυτοκινήτων / Προσδιορισμός της ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης

Σε επίπεδο εκκαθάρισης, οι φορολογικές αναταράξεις που πιθανότατα προκληθούν από την μη κάλυψη της ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης είναι μεγάλες, οπότε και κρίνουμε από σκόπιμο έως και αναγκαίο ο κάθε φορολογούμενος να έχει μια έστω σφαιρική εικόνα της μεθόδου υπολογισμού των τεκμηρίων.

Ξεκινάμε τις αναφορές μας από τα επιβατικά αυτοκίνητα, καταγράφοντας τις γενικότερες νόρμες της ισχύουσας νομοθεσίας, και παραθέτοντας παραπλεύρως τον πίνακα με τα αριθμητικά δεδομένα. Με την υποσημείωση ότι τα νούμερα αφορούν αυτοκίνητα έως 2.500 κ.ε., καθώς κρίνουμε τις οποιεσδήποτε περαιτέρω πληροφορίες ως μη χρηστικές.

 

Η ετήσια αντικειμενική δαπάνη επιβατικού αυτοκινήτου ιδιωτικής χρήσης λοιπόν, ορίζεται ως εξής:

 

Αυτοκίνητα Κυβισμός Ετήσια αντικειμενική δαπάνη
< 1249 4.000
1250 έως 2049 πλέον 600 € / ανά 100 κ.ε.
2050 έως 3049 πλέον 900 € / ανά 100 κ.ε.
> 3050 πλέον 1.200 € / ανά 100 κ.ε.

 

Σχηματοποιώντας τώρα περαιτέρω τα παραπάνω δεδομένα, θα δημιουργήσουμε τον παρακάτω πίνακα για τα αυτοκίνητα που κατά βάση κυκλοφορούν στους δρόμους.

 

ΠΙΝΑΚΑΣ ΒΑΣΙΚΟΥ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ

 

Κυβισμός Τεκμήριο (€)
< 1.249 4.000
1.250 – 1.349 4.600
1.350 – 1.449 5.200
1.450 – 1.549 5.800
1.550 – 1.649 6.400
1.650 – 1.749 7.000
1.750 – 1.849 7.600
1.850 – 1.949 8.200
1.950 – 2.049 8.800
2.050 – 2.149 9.700
2.150 – 2.249 10.600

_____

 

/ Μειώσεις /

 

Καθώς η νομοθεσία προβλέπει εκπτώσεις ανάλογα με την παλαιότητα, να διευκρινίσουμε ότι αυτή υπολογίζεται με αφετηρία το έτος πρώτης κυκλοφορίας του στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η ανάλογη της παλαιότητας μείωση, υπολογίζεται κατά ποσοστό ως εξής:

α) από 5 έως 10 έτη -> 30%

β) άνω των 10 ετών -> 50%

_____

 

/ Εξαιρέσεις /

  • Εξαιρούνται της εφαρμογής τεκμηρίου αυτοκίνητα ειδικά διασκευασμένα για κινητικά αναπήρους. Εφόσον όμως, διασκευάσθηκαν ανάλογα και ύστερα από άδεια της αρμόδιας αρχής για να οδηγούνται από πρόσωπα που παρουσιάζουν κινητική αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον 67%.

 

  • Σε περίπτωση ατομικής επιχείρησης, το τεκμήριο βαρύνει βέβαια τον ίδιο τον επιτηδευματία.
  • Δεν υπολογίζεται τεκμήριο σε επαγγελματικά αυτοκίνητα (φορτηγάκια, αγροτικά αυτοκίνητα, taxi κλπ).

 

Επίσης, προκειμένου για εκπαιδευτές αυτοκινήτων καθώς και για τις επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν για το σκοπό αυτό περισσότερα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, για τον υπολογισμό της αντικειμενικής δαπάνης λαμβάνεται υπόψη το αυτοκίνητο που δίνει τη μεγαλύτερη αντικειμενική δαπάνη.

/ Ετήσια αντικειμενική δαπάνη Ε.Ι.Χ. Εταιριών /

  • Πρόκειται για ένα σημαντικό κεφάλαιο που δεν καθίσταται εφικτό να αναλύσουμε μέσα σε λίγες σειρές. Πολύ επιγραμματικά θα αναφέρουμε κάποιες από τις πλέον βασικές αρχές που διέπουν το καθεστώς των εταιρικών αυτοκινήτων, σε συνάρτηση πάντα με τα τεκμήρια.
  • Στις περιπτώσεις Ομορρύθμων Εταιριών (ΟΕ) ή Ετερορρύθμων Εταιριών (ΕΕ), το συνολικό ποσό επιμερίζεται μεταξύ τους κατά το ποσοστό συμμετοχής τους.
  • Στις περιπτώσεις Εταιριών Περιορισμένης Ευθύνης (ΕΠΕ) και Ιδιωτικών Κεφαλαιουχικών Εταιριών (ΙΚΕ), και για τα μέλη αυτών τα τεκμήρια επιμερίζονται στα φυσικά πρόσωπα. (Κατά το ποσοστό συμμετοχής του καθενός στις παραπάνω εταιρίες, και όταν οι διαχειριστές αυτών δεν είναι παράλληλα και εταίροι).
  • Στην περίπτωση που οι διαχειριστές είναι και εταίροι της, επιμεριζόμενη μεταξύ αυτών κατά το ποσοστό συμμετοχής τους στην εταιρία.
  • Στις Ανώνυμες Εταιρίες (ΑΕ) , η συνολική αντικειμενική δαπάνη με βάση τα αυτοκίνητα της εταιρίας θα κατανεμηθεί ισομερώς μεταξύ των εντεταλμένων, διευθυνόντων συμβούλων, διοικητών και προέδρων Δ.Σ. Ανεξαρτήτως μάλιστα από το αν τα πρόσωπα αυτά ασκούν πραγματική διοίκηση.
  • Στις ΕΠΕ, τις ΙΚΕ και βεβαίως και στις ΑΕ, η αντικειμενική δαπάνη που αναλογεί για καθέναν από τους υπόχρεους από αυτά τα πρόσωπα δεν μπορεί να είναι ανώτερη από τη μεγαλύτερη τεκμαρτή δαπάνη που προκύπτει από αυτοκίνητο της εταιρίας.
  • Σε περίπτωση ενοικίασης ή χρηματοδοτικής μίσθωσης επιβατικού Ι.Χ. αυτοκινήτου, το τεκμήριο βαρύνει το μισθωτή του.

 

 

Aπό:Παναγιώτη Απ. Τσένο

 

_______

*  Ο Παναγιώτης Τσένος είναι φοροτεχνικός σύμβουλος επιχειρήσεων και συγγραφέας φορολογικών και οικονομικών μελετών

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

1η Πανελλήνια Διαβούλευση για τις γυναίκες του Επιχειρείν   

Ουσιαστικές προτάσεις και λύσεις κατέθεσαν οι εκπρόσωποι των φορέων γυναικείας επιχειρηματικότητας στην επίσημη έναρξη στο Δήμο Αμαρουσίου της 1ης Πανελλήνιας Διαβούλευσης για τις γυναίκες του Επιχειρείν   

 

Γ. Πατούλης: Πιστεύουμε στη δύναμη των συμπράξεων και στη δύναμη του γόνιμου διαλόγου και θα ταξιδέψουμε σε όλη την Ελλάδα για να δώσουμε μαζί λύσεις σε κάθε γυναίκα που εργάζεται, που επιχειρεί που θέλει να δημιουργήσει

 

 

Με μεγάλη συμμετοχικότητα και ουσιαστικές προτάσεις ανταποκρίθηκαν οι εκπρόσωποι των φορέων της γυναικείας επιχειρηματικότητας στο κάλεσμα Προέδρου της ΚΕΔΕ και Δημάρχου Αμαρουσίου κου Γιώργου Πατούλη στην έναρξη της 1ης Πανελλήνιας Διαβούλευσης από το Δήμο Αμαρουσίου για το «Πώς η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα υποστηρίξει τις γυναίκες στο Επιχειρείν». 

 

Στην επίσημη έναρξη της εκδήλωσης ήταν διάχυτος ο ενθουσιασμός των συμμετεχουσών εκπροσώπων των φορέων γυναικείας επιχειρηματικότητας, καθώς, όπως δήλωσαν «στο πρόσωπο του κυρίου Πατούλη βρήκαν ουσιαστικό συνομιλητή και αποτελεσματικό σύμμαχο».

Κηρύσσοντας την έναρξη των εργασιών της 1ης Πανελλήνιας Διαβούλευσης ο Δήμαρχος Αμαρουσίου και Πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Γιώργος Πατούλης υπογράμμισε:
«Πιστεύοντας στη δύναμη των συμπράξεων  και στη δύναμη του γόνιμου διαλόγου θα φροντίσουμε για την άμεση υλοποίηση των προτάσεων και θα ταξιδέψουμε σε όλη την Ελλάδα για να δώσουμε μαζί λύσεις σε κάθε γυναίκα που εργάζεται, που επιχειρεί που θέλει να δημιουργήσει.
Να βοηθήσουμε τη γυναίκα να διαχειριστεί με αποτελεσματικότητα το χρόνο της και τις ευθύνες που προκύπτουν από τους πολλαπλούς της ρόλους.
Προχωράμε με την άμεση εφαρμογή προγραμμάτων εκπαίδευσης και άλλων δράσεων σε γυναίκες τοπικών κοινωνιών, στο πλαίσιο της Εταιρικής Υπευθυνότητας των επιχειρήσεων».

 

Ως μία πρώτη ένδειξη στήριξης της γυναικείας επιχειρηματικότητας στο Μαρούσι και ανταποκρινόμενος στην πρόταση των συμμετεχουσών εκπροσώπων της γυναικείας επιχειρηματικότητας ο κ. Πατούλης δεσμεύτηκε για την παράταση του ωραρίου στους Δημοτικούς Παιδικούς Σταθμούς.

 

Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, Προϊστάμενος του Τμήματος Επιχειρηματικής Καινοτομίας και Αριστείας, Δρ. Γεώργιος Δρόσος, κεντρικός ομιλητής της διαβούλευσης, παρουσίασε τις δράσεις «Ψηφιακό Βήμα» και  «Ψηφιακό Άλμα» του ΕΠΑνΕΚ (ΕΣΠΑ 2014-2020) με προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Δρόσος προέτρεψε τις γυναίκες να αναβαθμίσουν ψηφιακά τις επιχειρήσεις τους, παρουσιάζοντας τα οφέλη των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών για την ανάπτυξη καλύτερων προϊόντων και για την παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών που θα οδηγήσουν στην βελτίωση της εξωστρέφειας και της  ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων τους.

 

Κοινές λύσεις για:

-Παράταση λειτουργίας παιδικών σταθμών

-Παροχή φροντίδας προς τους ηλικιωμένους μέσω κοινωνικών δομών

-Δημιουργία hub σε χώρο του Δήμου που θα παρέχει την υποδομή για το νέο ξεκίνημα των γυναικών

-Στροφή στην ίδρυση κοινωνικών επιχειρήσεων, καθώς και στην εκπαίδευση, κυρίως, σε θέματα προσωπικών και ψηφιακών δεξιοτήτων

-Συμβουλευτική και δυνατότητες δικτύωσης,

πρότειναν οι εκπρόσωποι φορέων στο πρώτο  πάνελ, Άννα Δάντη, από την Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, Αλεξάνδρα Πίττα Χαζάπη, Πρόεδρος Εξαγωγικού Τμήματος Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΒΕΑ),  μέλος ΔΣ ΕΒΕΑ, Άρτεμις Λιόντα, Πρόεδρος Διοικούσας Επιτροπής, Τομέα Ανάπτυξης Γυναικών, Μάνατζερ & Επιχειρηματιών (ΤΟΓΜΕ) της ΕΕΔΕ, Φανή Κλειδά, Εκπρόσωπος Εταιρείας Ανωτάτων Στελεχών Επιχειρήσεων ( ΕΑΣΕ), μέλος της  Ομάδας Δράσης Γυναικών ΕΑΣΕ, Σοφία Οικονομάκου, Πρόεδρος Εθνικού Επιμελητηριακού Δικτύου Ελληνίδων Γυναικών Επιχειρηματιών (ΕΕΔΕΓΕ), Σύμβουλος Επιχειρήσεων, Λίνα Τσαλταμπάση, Πρόεδρος Συνδέσμου Επιχειρηματιών Γυναικών Ελλάδος (Σ.Ε.Γ.Ε.), Πέγκυ Αντωνάκου, Προεδρεύουσα στην Ομάδα Εργασίας Γυναικών σε θέσεις Ευθύνης του ΣΕΒ, CEO Microsoft Ελλάς μέσω  βιντεοσκοπημένου μηνύματος.

 

Στο δεύτερο πάνελ, η Μάχη Νικολαράκου, Γεν. Γραμματέας Εμπορικού Συλλόγου Δήμου Αμαρουσίου, η Ιωάννα Λαγουμίδου, Πρόεδρος BPWAthens, η Ξένια Κούρτογλου, Συνιδρύτρια  IforU,  η Μαριάνθη Νίκα, Συνιδρύτρια, The 50/50 Project, Social entrepreneur, ο Στέφανος Πουλίδης,  Head of Community Development MeXOXO,και η Στέλλα Κάσδαγλη, Συνιδρύτρια, WOMENONTOP, πρότειναν:

-Την παροχή χώρου για φιλοξενία γραφείων,
-Μέντορινγκ, εκπαιδευτικά προγράμματα σε γυναίκες που βρίσκονται σε διάφορα στάδια της επαγγελματικής τους αναζήτησης

-Επικοινωνία των δράσεων όλων αυτών των φορέων  μέσα στα τμήματα πολιτισμού και αθλητισμού του Δήμου.

 

Η διαβούλευση με τους  Δήμους όλης της χώρας και τους φορείς τις επιχειρηματικότητας θα συνεχιστεί και διαδικτυακά και θα ολοκληρωθεί στις 30 Νοεμβρίου 2018 μέσω του επιχειρηματικού portal www.epixero.gr.

 

Χαιρετισμό στην διαβούλευση απηύθυνε επίσης η υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων , Δημοτική Σύμβουλος Αμαρουσίου κα Ρένα Χαλιώτη.

Στο τέλος της εκδήλωσης έγινε απονομή συλλεκτικού νομίσματος με θέμα την ισότητα των δύο φύλων από τη Ντορήτ Μεγίρ, CEO  του Coins club Greece στον κύριο Πατούλη, για  την ουσιαστική συμβολή του σε θέματα προώθησης επιχειρηματικότητας γυναικών.

 

O συντονισμός της εκδήλωσης έγινε από την Υπεύθυνη Έργου Δρ.Αναστασία Ψωμιάδη, [email protected]

 

 

H Πανελλήνια Διαβούλευση τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και έχει την υποστήριξη της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα.

 

Χορηγός φιλοξενίας της εκδήλωσης ήταν το CIVITEL Olympic στο Μαρούσι.

Media partner www.epixeiro.gr

Social media partner www.coverstory.gr

 

 

 

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Περί τεκμηρίων διαβίωσης

Μέσα στον ορυμαγδό των εξελίξεων που αφορούν τα εθνικά μας θέματα. Και με την απορία για ποιο λόγο και γιατί τόση βιασύνη να δοθούν όπως-όπως «λύσεις» σε ζητήματα τόσο σοβαρά. Τη στιγμή που εδώ και μια οκταετία η χώρα μας βρίσκεται εντός μιας βαθύτατης ύφεσης που -εκτός των λοιπών οικονομικών και κοινωνικών προβλημάτων- είναι δεδομένο ότι της στερεί διαπραγματευτικής δύναμης σε εθνικά θέματα μείζονος σημασίας. Μέσα σ’ όλο αυτό το πλαίσιο λοιπόν, ο κάθε πολίτης και το κάθε νοικοκυριό, έχουν στο δικό τους μικρόκοσμο να αντιμετωπίσουν και τα φορολογικά τους θέματα.

Διάγουμε λοιπόν περίοδο υποβολής δηλώσεων, και ένας εκ των βασικότερων προβληματισμών είναι η ετήσια τεκμαρτή δαπάνη και η κάλυψη αυτής, σε περίπτωση βέβαια προκύπτουσας διαφοράς. Προ κρίσης, αντίστοιχους προβληματισμούς που προέρχονταν από θέματα τεκμηρίων σπάνια αντιμετωπίζαμε. Σήμερα, αποτελούν ένα εκ των συνηθέστερων προβλημάτων που προκύπτουν πριν την υποβολή των δηλώσεων.

Παραθέτοντας ένα σύντομο ιστορικό, θα γυρίσουμε στον Απρίλιο του 2010, όταν η χώρα μας είχε στραφεί στην αναζήτηση εξωτερικής βοήθειας. Τότε που οι εκπρόσωποι των δανειστών άρχισαν να πηγαινοέρχονται στα Υπουργεία προτείνοντας λύσεις και εν τέλει επιβάλλοντας την υλοποίησή τους. Τότε ήταν που ψηφιζόταν και ο Ν.3842/10, το μεγαλύτερο φορολογικό Νομοσχέδιο έως τότε. Με τις διατάξεις του συγκεκριμένου Νόμου, εν μία νυκτί -μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά- άλλαξαν δεδομένα πολλών ετών, ενώ στη συντριπτική τους πλειοψηφία οι μεταβολές είχαν ένα και μόνο στόχο. Την αύξηση των δημοσίων εσόδων μιας χώρας που τα κρατικά της ταμεία ήταν -και παραμένουν, ασχέτως δημοσιονομικών πλεονασμάτων- από αναιμικά έως τελείως άδεια.

Η εφαρμογή των τεκμηρίων είναι δεδομένο ότι δεν αποτελεί και την πλέον ενδεδειγμένη λύση, καθώς στηρίζεται κατά βάση σε υποθετικά δεδομένα, οπότε και σε αρκετές περιπτώσεις δημιουργεί φορολογικές αδικίες. Τα τελευταία χρόνια, θα μπορούσαμε να καταγράψουμε τουλάχιστον τρεις-τέσσερις εξαγγελίες περί κατάργησής τους. Αυτές οι αναφορές συνδυάζονταν κυρίως με τη δημιουργία του περιλάλητου περιουσιολογίου. Ας μη τρέφουμε φρούδες ελπίδες όμως, γιατί στην εποχή των μνημονίων και της έντονης επιτήρησης δεν πρόκειται να καταργηθεί ένα φορολογικό μέτρο στις δαγκάνες του οποίου χρόνο με το χρόνο μπαίνουν ολοένα και περισσότεροι φορολογούμενοι.

Κάθε προκύπτουσα διαφορά ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης, που δεν μπορεί να δικαιολογηθεί με τη χρήση εισοδηματικών αποθεμάτων από προγενέστερες χρήσεις, αυξάνει το φορολογητέο εισόδημα του υπόχρεου. Με άλλα λόγια, όταν εξαντλούνται τα κεφάλαια προς ανάλωση, οι φορολογούμενοι βρίσκονται αντιμέτωποι με φόρους που προκύπτουν από την προστιθέμενη διαφορά.

Η βασική κατηγοριοποίηση
Τα τεκμήρια που καθορίζουν και προσδιορίζουν το -θεωρητικά αποκτηθέν- εισόδημα, χωρίζονται σε δύο κατηγορίες:
 Δαπανών διαβίωσης
 Απόκτησης περιουσιακών στοιχείων («πόθεν έσχες»)

Για τον προσδιορισμό των τεκμαρτών δαπανών διαβίωσης ισχύουν είτε κάποιοι πίνακες είτε δίνονται ακριβείς οδηγίες για τον προσδιορισμό τους. Για το πόθεν έσχες, ισχύει κατά περίπτωση το κόστος απόκτησης του περιουσιακού στοιχείου.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ «ΠΟΘΕΝ ΈΣΧΕΣ» /
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΛΙΣΤΑ ΤΩΝ ΒΑΣΙΚΩΝ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΠΟΥ ΑΝ ΑΠΟΚΤΗΘΟΥΝ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΤΕΚΜΗΡΙΟ
 Αγορά αυτοκινήτων
 Αγορά μοτοσικλετών
 Αγορά σκαφών αναψυχής και πλοίων ή αεροσκαφών
 Αγορά ακινήτων και ανέγερση οικοδομών
 Κατασκευή πισίνας
 Χρηματοδοτική και χρονομεριστική μίσθωση ακινήτων
 Αγορά επιχειρήσεων, εταιρικών μεριδίων, αλλά και χρεογράφων
 Ποσά με τα οποία διενεργείται αύξηση μετοχικού ή εταιρικού κεφαλαίου των εταιριών
 Αγορά κινητών πραγμάτων άνω των 10.000 € (εξαιρούνται οι αγορές παγίου εξοπλισμού για την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας)
 Δωρεές ή γονικές παροχές ή χορηγίες χρηματικών ποσών, άνω των 300 € (δεν ισχύει το χρηματικό όριο για χορηγίες προς δημόσιο, δήμους, κοινότητες κλπ.)
 Χορήγηση δανείων προς τρίτους
 Εξόφληση δανείων ή πιστώσεων

Στις επόμενες αναφορές μας, θα καταγράψουμε συγκεκριμένα αριθμητικά δεδομένα που ισχύουν για αυτοκίνητα, κατοικίες, και λοιπά περιουσιακά στοιχεία που συνιστούν στοιχεία της ετήσιας τεκμαρτής διαβίωσης. Και τέλος, θα ακολουθήσουν κάποιες ειδικότερες αναλύσεις και συνεπακόλουθοι προβληματισμοί επί των συγκεκριμένων φορολογικών διατάξεων.

Παναγιώτης Απ. Τσένος

* Ο Παναγιώτης Τσένος είναι φοροτεχνικός σύμβουλος επιχειρήσεων και συγγραφέας φορολογικών και οικονομικών μελετών

Continue Reading

Trending