Connect with us

Επιχειρηματικότητα

Έρευνα στα «ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΑ»

Παρά τις προκλήσεις που σημειώνονται στο επιχειρηματικό περιβάλλον, από το 2014 η αγορά καλλυντικών ακολουθεί ανοδική πορεία, με αποτέλεσμα την αύξηση της αξίας της την διετία 2016 -2017. Σε σχέση με τα κανάλια διανομής της αγοράς, το μεγαλύτερο ετήσιο ρυθμό αύξησης παρουσιάζει το κανάλι των φαρμακείων, το οποίο τα τελευταία έτη αποκτά σταδιακά όλο και μεγαλύτερο μερίδιο.

 

Ο κλάδος των καλλυντικών στην Ελλάδα περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων (παραγωγικών, εισαγωγικών), η πλειοψηφία των οποίων ασχολείται με περισσότερες από μία κατηγορίες προϊόντων. Επιπλέον πολλές επιχειρήσεις, δραστηριοποιούνται παράλληλα και σε άλλους κλάδους, όπως των φαρμακευτικών και παραφαρμακευτικών προϊόντων, των χημικών, των απορρυπαντικών κλπ. Ο ανταγωνισμός στον κλάδο είναι έντονος, λόγω του πλήθους των επιχειρήσεων και της υπερπροσφοράς προϊόντων και εμπορικών σημάτων κυρίως στο κανάλι της ευρείας διανομής (supermarket και τμήματα self service καταστημάτων καλλυντικών). Η πλειονότητα των επιχειρήσεων δραστηριοποιείται στο συγκεκριμένο κανάλι, λόγω της εύκολης πρόσβασης, της προσιτής τιμής των προϊόντων, αλλά και της δυνατότητας επιλογής μεταξύ πολλών εμπορικών σημάτων.

 

Οι τιμές πώλησης των προϊόντων και το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών αποτελούν τους βασικούς παράγοντες, που άλλες φορές επηρεάζουν άμεσα τη ζήτηση των εξεταζόμενων προϊόντων και άλλες φορές την κατευθύνουν σε πιο οικονομικά προϊόντα.

 

Βάσει της τελευταίας έκδοσης της Κλαδικής Μελέτης που εκπονήθηκε από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group, η συνολική εγχώρια παραγωγή καλλυντικών (σε τιμές χονδρικής) παρουσίασε φθίνουσα πορεία την περίοδο 2007-2013, με μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής       -2,5%. Από το 2014 σημειώνεται ανάκαμψη. Το 2016 η εγχώρια παραγωγή εκτιμάται ότι εμφάνισε σημαντική αύξηση (+8,5%), ενώ ανοδική είναι η τάση και για το 2017 (+5,9%) γεγονός που οφείλεται και στην ενισχυμένη εξαγωγική δραστηριότητα των επιχειρήσεων του κλάδου. Το μεγαλύτερο μερίδιο στην παραγωγή εκτιμάται ότι καταλαμβάνουν τα προϊόντα περιποίησης δέρματος, αποσπώντας το 44,5% το 2016.

Η Σταματίνα Παντελαίου, Director Οικονομικών Μελετών της ICAP Group, σημειώνει σχετικά με τις εξελίξεις του κλάδου: Η εγχώρια αγορά καλλυντικών την περίοδο 2010-2013, εξαιτίας της μειωμένης καταναλωτικής ζήτησης, παρουσίασε πτωτική πορεία με μέση ετήσια μείωση -7,7%. Ωστόσο από το 2014 η αξία της αγοράς είναι ανοδική, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 4,5% το 2016, ενώ αύξηση εκτιμάται και το 2017 (+3%). Άνοδο παρουσίασαν και οι συνολικές εξαγωγές την περίοδο 2012-2017, σημειώνοντας μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 6,3%.

 

Αναφορικά με τη διάρθρωση της αγοράς καλλυντικών τα προϊόντα περιποίησης δέρματος αποτελούν διαχρονικά την κυριότερη κατηγορία καλλυντικών. Το 2016 εκτιμάται ότι κάλυψαν το 54,3% της συνολικής αξίας πωλήσεων, ενώ ακολούθησαν τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών με ποσοστό 29,3%. Σημαντική είναι η άνοδος που παρουσιάζει και η κατηγορία μακιγιάζ την τελευταία τετραετία, κυρίως λόγω της αύξησης των εισαγόμενων προϊόντων.

Σύμφωνα με τη Σταματίνα Παντελαίου, το 2016 το κανάλι της ευρείας διανομής εκτιμάται ότι κάλυψε το 47,6% της αγοράς και ακολούθησε το κανάλι των φαρμακείων με ποσοστό 21,3%. Η αξία της αγοράς καλλυντικών που διατίθενται από φαρμακεία κινείται ανοδικά την τελευταία πενταετία, ενισχύοντας το μερίδιο των φαρμακείων στην αγορά καλλυντικών. Πολλοί καταναλωτές φαίνεται ότι προτιμούν το συγκεκριμένο κανάλι διανομής κυρίως λόγω της εμπιστοσύνης που αναπτύσσεται μεταξύ καταναλωτή και φαρμακοποιού.

Από την άλλη, οι φαρμακοποιοί έχουν εστιάσει στην προώθηση καλλυντικών προϊόντων (κυρίως δερμοκαλλυντικών) μέσω των φαρμακείων τους, προκειμένου να αντισταθμίσουν τις απώλειες από τις αλλεπάλληλες μειώσεις που έχουν υποστεί οι τιμές των φαρμακευτικών σκευασμάτων τα τελευταία χρόνια. Καθοριστικό ρόλο στην αύξηση των πωλήσεων καλλυντικών στο εν λόγω κανάλι έπαιξαν τα e-shops των φαρμακείων που τα τελευταία έτη προσελκύουν όλο και περισσότερους αγοραστές, λόγω της ευκολίας πραγματοποίησης αγορών, της δυνατότητας  σύγκρισης τιμών αλλά και των σημαντικών προσφορών και εκπτώσεων.

 

Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού ο οποίος συνετάχθη με βάση αντιπροσωπευτικό δείγμα 28 επιχειρήσεων καλλυντικών (παραγωγικές & εισαγωγικές) με διαθέσιμα  οικονομικά στοιχεία για τα έτη 2015 και 2016 προκύπτουν τα εξής:

Το σύνολο του ενεργητικού των εταιρειών σημείωσε αύξηση (7,3%) το 2016/15, ενώ αυξημένα εμφανίζονται (9,2%) και τα συνολικά ίδια κεφάλαια. Σημαντική αύξηση παρουσιάζουν και  οι συνολικές πωλήσεις (κατά 12%) γεγονός που οδήγησε στην βελτίωση και των  μικτών κερδών (13,7%) την ίδια περίοδο. Τόσο τα κέρδη EBITDA όσο και το τελικό (καθαρό) αποτέλεσμα του συγκεκριμένου δείγματος εταιρειών εμφάνισαν αξιοσημείωτη αύξηση. Από τις 28 εταιρείες του δείγματος, 23 ήταν κερδοφόρες το 2016 έναντι 22 το 2015.

Βάσει των ισχυουσών συνθήκων της οικονομίας και των τάσεων της αγοράς (οικονομετρικό μοντέλο), για την περίοδο 2018-2020 προβλέπεται περαιτέρω αύξηση της εγχώριας αγοράς των καλλυντικών, με μέσο ετήσιο ρυθμό 2,4%. Το μεγαλύτερο ετήσιο ρυθμό αύξησης παρουσιάζει το κανάλι των φαρμακείων. Θετικές διαφαίνονται και οι προοπτικές για το διαδικτυακό εμπόριο (e – commerce) λόγω της αύξησης τόσο του αριθμού χρηστών – αγοραστών μέσω διαδικτύου όσο και του αριθμού των e-shop των εταιρειών του κλάδου ειδικά σε γνωστά brand names καλλυντικών.

 

H ICAP Group – με 1.100 εργαζομένους – είναι ο μεγαλύτερος Όμιλος παροχής υπηρεσιών προς επιχειρήσεις στην Ελλάδα, με ισχυρή παρουσία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Μετά την εξαγορά της από το SEEF Fund της Global Finance το 2007, έχει αναπτυχθεί ραγδαία και σήμερα παρέχει μεγάλο εύρος υπηρεσιών και προϊόντων που ομαδοποιούνται σε 4 κατηγορίες:

Credit Risk Services, Marketing & Sales Solutions, Management Consulting και People & Employment Solutions.

Περισσότερες πληροφορίες στο www.icap.gr

Επιχειρηματικότητα

Βράβευση 5 αστέρων

Η Affidea Θεσσαλονίκης βραβεύτηκε με 5 αστέρια για την ασφάλεια των ασθενών

Σημαντικότατη διάκριση για το διαγνωστικό κέντρο της Affidea στη Θεσσαλονίκη από την Ευρωπαϊκή Εταιρεία Ακτινολογίας. Τιμήθηκε με 5 αστέρια επιβράβευσης – που είναι τα περισσότερα – για τη συμβολή της στην ασφάλεια των ασθενών ως προς τη δόση ακτινοβολίας και από πλευράς ακτινοπροστασίας, παραμένοντας για άλλα τρία χρόνια στη λίστα «EuroSafe Wall of Stars».

Πιο συγκεκριμένα, η Affidea Θεσσαλονίκης κατάφερε να ανανεώσει τα 5 αστέρια της για την υψηλή ποιότητα των ιατρικών υπηρεσιών της αλλά και για την ασφάλεια των ασθενών της, ενώ ταυτόχρονα κατατάσσεται στη λίστα ‘Wall of Stars’ μαζί με την «αφρόκρεμα» των καλύτερων νοσοκομείων της Ευρώπης.

To ‘EuroSafe Imaging Stars’ είναι μια πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ακτινολογικής Εταιρείας (European Society of Radiology), η οποία στοχεύει στη δημιουργία ενός δικτύου Ιατρικών Μονάδων Απεικόνισης υψηλής ποιότητας, με εφαρμογή αυστηρών μέτρων ακτινοπροστασίας.

Σχολιάζοντας τη διάκριση, ο Θεόδωρος Καρούτζος, Διευθύνων Σύμβουλος της Affidea Ελλάδος, δήλωσε: «Αυτή είναι μια σπουδαία διάκριση για το κέντρο μας και αποτελεί μια απόδειξη για τον τρόπο με τον οποίο η Affidea προσφέρει άριστη προστασία από την ακτινοβολία και την ασφάλεια των ασθενών. Η αποστολή μας στην Affidea είναι να κάνουμε την υγειονομική περίθαλψη καλύτερη, για όλους. Οι ασθενείς αποτελούν προτεραιότητα για εμάς και προσπαθούμε πάντοτε να παρέχουμε πιο ακριβείς διαγνώσεις, με τα υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας. Μέσω της κλίμακας του δικτύου μας, των ψηφιακών δυνατοτήτων μας, της τεχνολογίας αιχμής και της δέσμευσής μας για την κλινική αριστεία, η Affidea εξακολουθεί να αποτελεί τον προτιμώμενο φορέα παροχής υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στην Ελλάδα».

Τα διαγνωστικά κέντρα της Affidea συμμετέχουν μέσω του ‘EuroSafe Imaging Stars’ σε προγράμματα ακτινοπροστασίας, ενημέρωσης και ασφάλειας των εξεταζόμενων όπως το «Is Your Imaging EuroSafe?» συνεισφέροντας στην προσπάθεια βελτίωσης της ποιότητας των εξετάσεων και της ασφάλειας των εξεταζόμενων στην καθημερινή πράξη.

O Eπιστημονικός Διευθυντής της Affidea Ελλάδος, Δημήτριος Δαραβίγκας, ανέφερε: «Είναι μεγάλη ικανοποίηση για όλους εμάς στην Affidea που ένα ακόμη κέντρο του ομίλου μας τιμήθηκε με 5 αστέρια από τον θεσμό Eurosafe Imaging – Wall of Stars. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια στο διαγνωστικό κέντρο της Θεσσαλονίκης εφαρμόζουμε καθημερινά το πρόγραμμα Dose Excellence, το οποίο μας επιτρέπει να ελέγχουμε τη δόση ακτινοβολίας σε κάθε εξέταση αξονικής τομογραφίας και να την περιορίζουμε όσο αυτό είναι δυνατό. Στόχος μας είναι να πραγματοποιούμε εξετάσεις αξονικής τομογραφίας, λαμβάνοντας εικόνες υψηλής διαγνωστικής ακρίβειας και αξίας, με τη λιγότερη δυνατή ακτινική επιβάρυνση για τον εξεταζόμενο».

Η Affidea είναι ο πιο βραβευμένος φορέας παροχής υπηρεσιών εξωνοσοκομειακής περίθαλψης για την ασφάλεια των ασθενών και την ακτινοπροστασία από την Ευρωπαϊκή Εταιρεία Ακτινολογίας, δεδομένου ότι το 50% των κέντρων που επιβραβεύονται στην Ευρώπη με την ανώτατη αυτή διάκριση από το ESR, ανήκουν στην Affidea.

Σχετικά με την Affidea

Η Affidea είναι ο κορυφαίος φορέας παροχής υπηρεσιών Εξωνοσοκομειακής Φροντίδας και ιδιαίτερα Διαγνωστικής Απεικόνισης και Ακτινοθεραπείας στην Ευρώπη, με δραστηριότητα σε 16 χώρες και 245 ιατρικά κέντρα. Στην Ελλάδα, ξεκίνησε την λειτουργία της το 2005,  με στόχο την παροχή ολοκληρωμένων πρωτοβάθμιων υπηρεσιών υγείας υψηλής ποιότητας για όλους. Τα εργαστήριά της είναι πιστοποιημένα κατά το διεθνές πρότυπο ISO 9001. Eπιπλέον, τα βιοπαθολογικά της εργαστήρια είναι διαπιστευμένα από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.) κατά το ISO 15189. Σήμερα, διαθέτει ένα  Πανελλαδικό Δίκτυο Διαγνωστικών Εργαστηρίων σε πρότυπους ιατρικούς χώρους, με τα υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας, άνεσης και αισθητικής, ιατρικό εξοπλισμό τεχνολογίας αιχμής, καταξιωμένους ιατρούς με άρτια επιστημονική κατάρτιση και το πλέον σύγχρονο σύστημα τηλεϊατρικής στην Ελλάδα. Η Affidea Ελλάδος, εφαρμόζοντας πιστά τα υψηλά επίπεδα λειτουργίας της μητρικής εταιρείας, ανταποκρίνεται με συνέπεια και αξιοπιστία στην ευθύνη εξασφάλισης της άριστης ποιότητας των ιατρικών αποτελεσμάτων στα εργαστήριά της. Με μεθοδική προσέγγιση στην επιλογή και εκπαίδευση του προσωπικού της, καθώς και στην προμήθεια και αναβάθμιση του πλέον σύγχρονου εξοπλισμού, η Affidea εξασφαλίζει υπεύθυνα ότι παραμένει στην πρωτοπορία των ιατρικών εξελίξεων, με αφοσίωση στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων που την εμπιστεύονται.

Πηγή

Continue Reading

Επιχειρηματικότητα

Τρόποι για να διαχειριστώ τον χρόνο μου

Ας υποθέσουμε ότι έχουμε δύο ανθρώπους με το ίδιο βιοτικό επίπεδο, τον Βαγγέλη και την Μαρία, στους οποίους δίνουμε 10.000 € κάθε μήνα.

Στο τέλος του πρώτου δεκαημέρου, ο Βαγγέλης δεν έχει λεφτά. Αρχίζει και παίρνει τηλέφωνο “Έλα φίλε/η, μπορείς να μου δανείσεις κάποια χρήματα να περάσω τον μήνα;”

Η Μαρία όμως από την άλλη, όχι μόνο έχει χρήματα για να ζήσει αλλά αποταμιεύει, επενδύει, βοηθάει και άλλους ανθρώπους.

Ποια είναι λοιπόν η διαφορά ανάμεσα στον Βαγγέλη και στην Μαρία; Όλοι καταλαβαίνουμε πως η διαφορά είναι η κατάλληλη διαχείριση του κεφαλαίου τους που είναι τα 10.000 € τον μήνα.

Έτσι λοιπόν ακριβώς, εάν το σκεφτείς, συμβαίνει και με τον χρόνο. Κάθε μέρα όλοι οι άνθρωποι έχουμε το ίδιο κεφάλαιο στην τράπεζα του χρόνου. 24 ώρες. Η διαφορά ανάμεσα σε αυτούς τους ανθρώπους που δεν προλαβαίνουν και σε αυτούς που όχι μόνο προλαβαίνουν αλλά διασκεδάζουν, ζουν, έχουν ανθρώπους, έχουν οικογένεια, έχουν φίλους, έχουν υποχρεώσεις, έχουν φιλανθρωπικό έργο, είναι η διαχείριση τους χρόνου.

Έτσι λοιπόν τι είναι αυτό που χρειάζεται να κάνουμε;

Πρώτα απ’ όλα την κατάλληλη ερώτηση:

“Τι θα μπορούσα να κάνω ούτως ώστε να μπορώ να διαχειριστώ με τον κατάλληλο τρόπο τον χρόνο μου;”

Το #1 είναι να αρχίσεις να βάζεις προτεραιότητες. Τι είναι πιο σημαντικό και τι είναι λιγότερο σημαντικό για εσένα. Όπως καταλαβαίνεις δεν μπορείς να κάνεις τα πάντα. Φαντάσου λοιπόν την Μαρία με αυτά τα 10.000 € να ήθελε να πάρει και Ferrary και βίλα και να ταξιδεύει και να βοηθήσει όλη την Ινδία και όλες τις μέλισσες που πεθαίνουν κάθε χρόνο.. ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ. Έχει μόνο 10.000 €. Και πρέπει με βάσει τα θέλω της και τις ανάγκες της να τα ιεραρχήσει.

Καταλαβαίνω ότι κάποιοι άνθρωποι μπορεί να λένε “Όχι, είναι δύσκολο” αλλά όπως καταλαβαίνεις κάποιες φορές πρέπει να το πεις γιατί αν δεν λες όχι στους άλλους λες όχι στον εαυτό σου, στο μέλλον σου και στην ποιότητα της ζωής που αξίζεις να έχεις. Και εμμέσως αυτό γυρνάει στους άλλους.

Έτσι λοιπόν το #1 είναι να ιεραρχήσουμε τις ανάγκες μας, τα θέλω μας, τις υποχρεώσεις μας και να τα βάλουμε με μια σειρά από το πιο σημαντικό μέχρι το λιγότερο σημαντικό.

Από την στιγμή λοιπόν που κάνεις αυτό το επόμενο πράγμα που χρειάζεται να κάνεις είναι να αρχίζεις να επαναπροσδιορίζεις τις στρατηγικές σου στους τρόπους συμπεριφοράς σου  με τους οποίους έως τώρα δούλευες, σκεφτόσουν και έπραττες.

Δεν θα ξεχάσω μια συνάντηση που είχα πριν μερικούς μήνες με έναν συνεργάτη μου ο οποίος αφιέρωνε 12 ώρες για να κάνει μια συγκεκριμένη εργασία. Και κάποια στιγμή έχοντας την απορία τον ρώτησα: “Σε παρακαλώ πες μου, τι κάνεις ακριβώς και πώς;” Φαντάσου ότι αυτό που έκανε σε 12 ώρες και δεν το έκανε και πολύ καλά έφτασε να το κάνει μέσα σε 1-2 ώρες και χαλαρά και πολύ καλά. Τι άλλαξε πιστεύεις; Άλλαξε ο τρόπος που σκεφτόταν και  τρόπος που έκανε αυτό που ήταν να κάνει.

Έτσι λοιπόν #1 βάλε προτεραιότητες και #2 άλλαξε τον τρόπο που κάνεις τα πράγματα για να κερδίσεις χρόνο. Γιατί για όλους η ημέρα έχει 24 ώρες και αυτό που θα καθορίσει αν στο τέλος της ημέρας έχεις χρόνο για τον εαυτό σου, για την οικογένεια σου, για τα παιδιά σου, για τους φίλους σου, για αυτά που αγαπάς στην ζωή σου, είναι πώς εσύ θα επιλέξεις να επενδύσεις ή να σπαταλήσεις αυτό το κεφάλαιο του χρόνου σου που σου δίνεται κάθε μέρα.

Πηγή

 

Continue Reading

Έρευνες

Έρευνα «ΤΥΡΟΚΟΜΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ»

Ανοδικά κινήθηκε η συνολική εγχώρια κατανάλωση τυροκομικών προϊόντων τη διετία

2017-2018.

  • Η συνολική εγχώρια παραγωγή τυριών παρουσίασε αύξηση 1,7% το 2017 σε σχέση με το 2016.
  • Το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης καλύπτεται διαχρονικά από τα τυριά ελληνικής παραγωγής (62%-65%).
  • Αύξηση παρουσιάζει και η κατανάλωση εισαγόμενων τυριών με τη συμμετοχή τους να κυμαίνεται στο 35%-38%.
  • Οι εξαγωγές έφτασαν σε υψηλό δεκαετίας το 2017, με τη φέτα να αποσπά το μεγαλύτερο μερίδιο συμμετοχής (76,8%).
  • Τη διετία 2019-2020 προβλέπεται αύξηση της συνολικής εγχώριας κατανάλωσης τυροκομικών προϊόντων με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 2%.

Τα τυροκομικά προϊόντα ως βασικό είδος διατροφής παρουσιάζουν (στο σύνολό τους) χαμηλή ελαστικότητα ζήτησης ως προς την τιμή πώλησης και το διαθέσιμο εισόδημα. Ωστόσο, οι παράγοντες αυτοί διαμορφώνουν τη τελική ζήτηση μεταξύ των επιμέρους κατηγοριών (ποικιλιών) τυριών.

Ο κλάδος των τυροκομικών προϊόντων περιλαμβάνει πληθώρα παραγωγικών επιχειρήσεων, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων είναι μικρού και μεσαίου μεγέθους. Οι μεγάλες βιομηχανικές εταιρείες διαθέτουν οργανωμένα δίκτυα διανομής, καλύπτοντας γεωγραφικά το σύνολο σχεδόν της ελληνικής επικράτειας. Οι μικρομεσαίες παραγωγικές επιχειρήσεις καλύπτουν τις ανάγκες κυρίως των τοπικών αγορών αλλά διοχετεύουν και μέρος των προϊόντων τους σε άλλες (γεωγραφικές) αγορές. Επιπροσθέτως, ο κλάδος περιλαμβάνει σημαντικό αριθμό μικρών οικογενειακών τυροκομείων, τα οποία απευθύνονται αποκλειστικά σε τοπικό επίπεδο. Αξιόλογος είναι και ο αριθμός των εισαγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου, οι περισσότερες εκ των οποίων δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο τομέα των ειδών διατροφής. Οι μεγαλύτερες από τις εισαγωγικές εταιρείες του κλάδου διατηρούν ένα ευρύ δίκτυο διανομής και εισάγουν μεγάλη ποικιλία προϊόντων από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Κάποιες από αυτές διατηρούν και άμεσες σχέσεις/ συνεργασίες με πολυεθνικές εταιρείες του κλάδου των γαλακτοκομικών/ τυροκομικών. Σημαντικό μέρος των εισαγωγών αφορούν προϊόντα που προορίζονται για επαγγελματική χρήση (επιχειρήσεις μαζικής εστίασης, catering).

Στον εξεταζόμενο κλάδο δραστηριοποιούνται και επιχειρήσεις που ασχολούνται με την τυποποίηση και συσκευασία τυροκομικών προϊόντων για ίδιο λογαριασμό, καθώς και για λογαριασμό τρίτων. Ορισμένες παραγωγικές μονάδες τυροκομικών προϊόντων (αλλά και εισαγωγικές εταιρείες) τυποποιούν οι ίδιες μέρος των προϊόντων τους, προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και προτιμήσεις του καταναλωτικού κοινού. Τα παραπάνω προκύπτουν από την τελευταία έκδοση της κλαδικής μελέτης «Τυροκομικά Προϊόντα» που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Α.Ε.

Η Ελευθερία Παραμαρίτη, Senior Consultant Οικονομικών Μελετών της ICAP, αναφέρει ότι η  συνολική εγχώρια παραγωγή τυριών παρουσίασε αύξηση 1,7% το 2017 σε σχέση με το 2016. Άνοδος της παραγωγής εκτιμάται και για το 2018 με ρυθμό περίπου 2,4%. Η κατηγορία των μαλακών τυριών κατέχει διαχρονικά το μεγαλύτερο μερίδιο στη συνολική παραγωγή τυροκομικών προϊόντων. Ειδικότερα, το ποσοστό συμμετοχής της στο σύνολο της παραγόμενης ποσότητας από τις βιομηχανικές επιχειρήσεις διαμορφώθηκε σε 74,3% το 2017. Το μεγαλύτερο μέρος των μαλακών τυριών αφορά τη φέτα. Τα σκληρά και ημίσκληρα τυριά καταλαμβάνουν τη δεύτερη θέση με το ποσοστό συμμετοχής τους να διαμορφώνεται σε 14,5% το 2017.

Ακολουθεί η κατηγορία των τυριών τυρογάλακτος, η οποία απέσπασε μερίδιο παραγωγής 11,1% το 2017. Τέλος, αμελητέο είναι το ποσοστό συμμετοχής των λιωμένων τυριών στο σύνολο της εγχώριας βιομηχανικής παραγωγής (κυμαίνεται στο 0,1% τα τελευταία έτη). Σημειώνεται ότι η Ελλάδα έχει καταχωρημένα 21 ελληνικά τυριά με προστατευόμενη ονομασία προέλευσης (ΠΟΠ). Η παραγωγή τυριών Π.Ο.Π. κατέλαβε το 63,2% της συνολικής παραγωγής από βιομηχανικές επιχειρήσεις το 2017.

Σύμφωνα με τη Σταματίνα Παντελαίου, Διευθύντρια Οικονομικών Μελετών της ICAP, η συνολική εγχώρια κατανάλωση τυριών παρουσιάζει σημάδια σταθεροποίησης την περίοδο 2015-2016. Το 2017 επανέρχεται σε ανοδική τροχιά καταγράφοντας μικρή άνοδο της

τάξης του 1%, τάση η οποία εκτιμάται ότι συνεχίστηκε και το 2018 με μεγαλύτερο όμως ρυθμό (1,7%). Η εισαγωγική διείσδυση κυμαίνεται στο 35%-38% τα τελευταία έτη. Το ποσοστό εξαγωγικής επίδοσης κυμαίνεται στο 25%-27% περίπου την ίδια περίοδο.

Το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης καλύπτεται διαχρονικά από τα τυριά ελληνικής παραγωγής, το ποσοστό των οποίων διαμορφώθηκε σε 62% το 2017 επί της συνολικής κατανάλωσης. Η κατηγορία «φέτα, τελεμές, μαλακά τυριά» καλύπτει το μεγαλύτερο ποσοστό τόσο στην κατανάλωση ελληνικών τυριών όσο και στο σύνολο της κατανάλωσης τυροκομικών. Το 2017 περίπου το 13% της συνολικής εγχώριας κατανάλωσης αφορούσε τυποποιημένα τυροκομικά προϊόντα. Σημάδια σχετικής σταθεροποίησης παρουσιάζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (P-L), με το ποσοστό συμμετοχής τους να εκτιμάται στο 10% για το 2017. Όσον αφορά την κατανομή της εγχώριας κατανάλωσης, το κανάλι των supermarkets και τα λοιπά σημεία λιανικών πωλήσεων εκτιμάται ότι απορρόφησαν το 52% περίπου το 2017. Οι επιχειρήσεις τροφοδοσίας, οι χώροι μαζικής εστίασης, οι ξενοδοχειακές μονάδες κλπ. εκτιμάται ότι κάλυψαν το υπόλοιπο 48%.

Στα πλαίσια της μελέτης έγινε εκτεταμένη χρηματοοικονομική ανάλυση παραγωγικών και εισαγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου, βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συντάχθηκαν ομαδοποιημένοι ισολογισμοί, βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος εταιρειών.

Από τον ομαδοποιημένο ισολογισμό 28 παραγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου (με δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία για την πενταετία 2013-2017) προκύπτουν τα εξής: το σύνολο του ενεργητικού παρουσίασε σωρευτική αύξηση 44,6% το 2017/2013, τα δε ίδια κεφάλαια αυξήθηκαν κατά 48,5% την ίδια περίοδο. Οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών του δείγματος παρουσίασαν αύξηση 35,4% το 2017 σε σχέση με το 2013. Λόγω συγκράτησης του κόστους τα συνολικά μικτά κέρδη αυξήθηκαν με μεγαλύτερο ρυθμό (39,6%). Οι παραπάνω μεταβολές είχαν σαν αποτέλεσμα τον υπερδιπλασιασμό των λειτουργικών κερδών το 2017 σε σχέση με το 2013. Ανάλογη ανοδική πορεία ακολούθησαν και τα καθαρά (προ φόρων) κέρδη. Σημειώνεται ότι η βελτίωση των οικονομικών μεγεθών την εξεταζόμενη περίοδο οφείλεται εν μέρει και στις ανακατατάξεις που σημειώθηκαν στον κλάδο (απορροφήσεις επιχειρήσεων) τα προηγούμενα χρόνια.

Αντίστοιχα, από τον ομαδοποιημένο ισολογισμό 5 επιχειρήσεων εισαγωγής τυροκομικών (με δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία για την πενταετία 2013-2017) παρατηρούνται τα εξής: το σύνολο του ενεργητικού παρουσίασε αύξηση 15,5% το 2017/2013 και τα συνολικά ίδια κεφάλαια ενισχύθηκαν κατά 8%. Οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών του δείγματος παρουσίασαν αύξηση 9% το 2017 σε σύγκριση με το 2013, ενώ λόγω μείωσης του κόστους τα συνολικά μικτά κέρδη αυξήθηκαν κατά 14,1%. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη διεύρυνση των λειτουργικών κερδών κατά 28,5% το 2017/2013. Ομοίως, τα EBITDA ενισχύθηκαν κατά 24,2% την ίδια περίοδο.

Continue Reading

Trending