Connect with us

Επίκαιρα Πρόσωπα

Λουΐζα Καραπιδάκη: Μια συλλογή με συνέπεια ακολουθεί τις προδιαγραφές μιας συστηματικής πολιτιστικής διαχείρισης

Πρόσφατα επισκεφτήκαμε στην όμορφη Κέρκυρα την έκθεση με τίτλο «Εκεί μακριά… στο νησί της σωτηρίας. Οι Σέρβοι στην Κέρκυρα 1916-1918. Η τέχνη στον πόλεμο και την ειρήνη» που αναφέρεται στους Σέρβους στην Κέρκυρα την περίοδο 1916-1918. Η έκθεση αυτή σημαντικής ιστορικής σημασίας παρουσιάζεται στο Παλαιό Φρούριο στο Λατινικό Παρεκκλήσι και την επιμέλεια είχαν η αρχαιολόγος, ιστορικός τέχνης Λουΐζα Καραπιδάκη και η διευθύντρια της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κέρκυρας, Τένια Ρηγάκου.

Παράλληλα, η κυρία Καραπιδάκη επιμελήθηκε και πρόσφατα εγκαινίασε στην γενέτειρα της, στο Ηράκλειο της Κρήτης άλλη μια πολύ αξιόλογη έκθεση με έργα από την εξαιρετική συλλογή του Σωτήρη Φέλιου σε έναν ακόμη ιστορικό χώρο, στη Βασιλική του Αγ. Μάρκου, τη σημερινή Δημοτική Πινακοθήκη Ηρακλείου.

Από τη μία πλευρά της Ελλάδας στην άλλη, η κυρία Καραπιδάκη μας ξεναγεί στις εκθέσεις που με τόση προσοχή αλλά και αγάπη επιμελήθηκε.

Συνέντευξη της αρχαιολόγου, ιστορικού τέχνης Λουΐζας Καραπιδάκη στη Ζέτα Τζιώτη.

ΚΡΗΤΗ

– Πρόσφατα επιμεληθήκατε την έκθεση στη Βασιλική του Αγ. Μάρκου στο Ηράκλειο της Κρήτης με έργα από τη συλλογή του Σωτήρη Φέλιου. Με τι κριτήρια έγινε η επιλογή των έργων από μια τόσο μεγάλη συλλογή;

– Η συλλογή Σωτήρη Φέλιου αριθμεί πάνω από 1.000 έργα και πολλά από αυτά έχουν εκτεθεί στο Μουσείο Μπενάκη και σε άλλα πολιτιστικά ιδρύματα εντός και εκτός της Ελλάδας. Η δική μου προσέγγιση ήταν αυστηρά θεματική. Μετά από σχολαστική παρατήρηση στα έργα της συλλογής πρόσεξα ότι ήταν εφικτό να δημιουργηθούν θεματικά σύνολα και συγκροτήθηκαν τελικά τρεις βασικές ενότητες με αντίστοιχες υποενότητες. Έτσι μέσα στην έκθεση «Η ματιά του συλλέκτη. Συλλογή Σωτήρη Φέλιου» συμπεριελήφθησαν έργα μεγάλων δασκάλων, έργα γνωστών καλλιτεχνών, αλλά και έργα νέων δημιουργών.

Οι ενότητες κινούνται γύρω από την εσωστρέφεια ή την εξωστρέφεια των καλλιτεχνών και σε γενικές γραμμές ο θεατής μπορεί να δει αυτοπροσωπογραφικές αναφορές των καλλιτεχνών, έργα που προδίδουν την καλλιέργεια, τις γνώσεις και τις πνευματικές αναζητήσεις τους καθώς και σκιαγραφήσεις με το ανθρώπινο σώμα ή πρόσωπο και τον άνθρωπο στο αστικό τοπίο.

Σωτήρης Φέλιος

– Μπαίνοντας στον χώρο της Βασιλικής του Αγ. Μάρκου, στη σημερινή Δημοτική Πινακοθήκη Ηρακλείου σε πιάνει δέος. Ο χώρος πραγματικά απογειώνει το συναίσθημα του θεατή. Πώς είδατε την «αναμέτρηση» του χώρου με τα έργα;

– Ευτυχώς για μένα έχω επιμεληθεί και άλλες εκθέσεις στον ίδιο χώρο και γνωρίζω καλά τις δυνατότητες και τα εκθεσιακά προβλήματα του χώρου. Το 2009 επιμελήθηκα την έκθεση «Ιστορίες τοπίου. Από την παράδοση στην αειφορία», μια πολύπλοκη έκθεση με εκθέματα από την Ελλάδα και από την Ιταλία, η οποία περιελάμβανε μουσειακά αντικείμενα και έργα σύγχρονης τέχνης. Το 2016, επιμελήθηκα την έκθεση «Ετόλμησα να υμνήσω. Ελευθέριος Βενιζέλος, 80 χρόνια από τον θάνατό του», με εκθέματα από τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, τη Βουλή των Ελλήνων, το Κέντρο Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, το Λύκειο Ελληνίδων Χανίων, πολλές ιδιωτικές συλλογές και έργα σύγχρονης τέχνης.

Έτσι έφτασα το 2019 να επιμεληθώ την παρούσα έκθεση στον ανακαινισμένο πλέον χώρο της Βασιλικής. Ο χώρος είναι επιβλητικός αλλά και μινιμαλιστικός και με την κατάλληλη διαμόρφωση και φωτισμό μπορεί να μετατραπεί σε εκθεσιακό χώρο. Σίγουρα δεν είναι αυτονόητο και δούλεψα σκληρά με την architectonofilia για το καλύτερο αποτέλεσμα.

Τάσος Μισσούρας

– Πίσω από κάθε έργο υπάρχει κάποιο αφήγημα. Το αφήγημα ακυρώνει το έργο ή πιστεύετε δρα υποστηρικτικά και το απογειώνει;

– Το αφήγημα είναι η ταυτότητα του έργου, άρα δρα υποστηρικτικά. Αλλά το σημαντικό είναι ότι πίσω από κάθε έργο υπάρχουν πολλές αφηγήσεις και ουσιαστικά αυτό προσπαθεί να αξιοποιήσει και ο επιμελητής, την ξεχωριστή ανάγνωση σε κάθε έργο, πίσω από την πρώτη του εικόνα.

– Η έκθεση αυτή οργανώθηκε σε έναν χώρο ιδιαίτερα οικείο για σας. Σας βοήθησε αυτό ή σας δυσκόλεψε; Πώς αισθανθήκατε όταν είδατε το αποτέλεσμα;

– Προσωπικά είμαι ευχαριστημένη με το αισθητικό αποτέλεσμα και με την αφηγηματική ροή της έκθεσης, η οποία αφήνει ελευθερία στον θεατή να την απολαύσει όπως θέλει, αλλά και να τον καθοδηγεί αν το επιθυμεί. Σίγουρα το αποτέλεσμα θα μπορούσε να βελτιωθεί, αλλά στα ιστορικά μνημεία υπάρχουν και εκθεσιακοί περιορισμοί.

To ευχάριστο είναι ότι το κοινό ανταποκρίθηκε πολύ θετικά και τα σχόλια είναι επαινετικά, τόσο όσο αφορά το μουσειογραφικό μέρος της έκθεσης (σενάριο και διαρρύθμιση), όσο και στο περιεχόμενο (επιλογή των έργων και τον υπομνηματισμό).

Τη συνέχεια της συνέντευξης θα τη βρείτε εδώ

 

 

Πηγή

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Επίκαιρα Πρόσωπα

Παρή Ράπτη: «Active Woman»

Η Ιατρός Ενδοκρινολόγος – Διαβητολόγος, κυρία Παρή Ράπτη γεννήθηκε στο Λουτράκι Κορινθίας με γονείς την Κωνσταντίνα Γκιώνη και τον Ιωάννη Ράπτη και  είναι η πρώτη γυναίκα γιατρός στο δημοτολόγιο Λουτρακίου. Η Δρ. Πάρη Ράπτη ολοκλήρωσε τις σπουδές της στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Μιλάνου με βαθμό άριστα. Έπειτα, υπηρέτησε στο αγροτικό ιατρείο Ομαλών Κεφαλληνίας και ολοκλήρωσε την ειδικότητα της Παθολογίας στη Β΄ Κλινική του Νοσοκομείου «Ελπίς» και στην Β΄ Παθολογική Πανεπιστημίου Αθηνών. Η εκπαίδευσή της συνεχίστηκε, αφού μετεκπαιδεύτηκε στην ευρωπαϊκή σχολή ογκολογίας στην Ιταλία με υποτροφία και στο Institute of Endocrinology University στο Santa Casa di Misericordia στο Rio de Janeiro με μετεκπαίδευση στο μεταβολισμό. Έλαβε, ακόμη την ειδικότητα της Ενδοκρινολογίας στο Ενδοκρινολογικό Τμήμα της Α΄ Παθολογικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών και συνεχίζει τις σπουδές της στην Κοινωνιολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Η Δρ. Παρή Ράπτη έχει πετύχει πολλά στον τομέα της υγείας και έχει ακόμα πολλά να προσφέρει. Είναι Επίτιμο μέλος, καθώς και υπεύθυνη του Ελληνικού Οργανισμού Πολιτικών Επιστημών (ΕΟΠΕ) σε θέματα υγείας και πολιτισμού που έχουν σχέση με τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών Ο.Η.Ε. και συνεργάτης του εργαστηρίου Οικονομικών και Διοίκησης της Υγείας του Πανεπιστημίου Πειραιά ΠΑ.ΠΕΙ.

Στον ελεύθερό της χρόνο της αρέσει να ασχολείται με την φωτογραφία, ενώ έχει υπάρξει και πρωταθλήτρια στο κολύμπι και στο τρέξιμο. Τέλος, είναι μεγάλη συλλέκτρια σπάνιων βιβλίων και αντικειμένων.

Continue Reading

Επίκαιρα Πρόσωπα

Βάσια Μαυράκη: «Το Αποτύπωμα Μας Στο Σύμπαν»

Η Βάσια Μαυράκη γεννήθηκε στην Αθήνα στις 13 Σεπτεμβρίου του 1967. Είναι παντρεμένη και μητέρα δύο αγοριών. Έχει ταξιδέψει και ζήσει σε πολλά κράτη, αλλά και σε περιοχές της Ελλάδας, καθώς το απαιτούσαν οι υποχρεώσεις του συζύγου της(στρατιωτικός πιλότος). Είναι ευγνώμων για τα ταξίδια της αυτά, διότι αποτελούν γι’αυτήν πηγές της έμπνευσης της και συχνά συνδέονται με τις συγγραφικές αναφορές της.
Αυτή την χρονική περίοδο ζει και εργάζεται μόνιμα στην Αθήνα, όπου διδάσκει αστρολογία ως Tropical and Astral Expert στην Εναλλακτική Παιδεία την πρώτη σχολή αστρολογίας που ιδρύθηκε στην Ελλάδα,  ειδικεύεται στο Human Design, ενώ ταυτόχρονα συμμετέχει έντονα σε τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές και αρθρογραφεί σε site και περιοδικά.
Έχει σπουδάσει ψυχολογία, όμως τα τελευταία χρόνια ασχολείται επαγγελματικά με τη συμβουλευτική αστρολογία σε έναν καινοτόμο κλάδο της, τον κλάδο του Empathetic Astrological Approach, και έτσι έχει καταφέρει να συνδυάσει επιτυχώς και τις 2 επιστήμες.
Πέρα από την επιτυχία της στον κλάδο της Αστρολογίας, η Βάσια Μαυράκη είναι και εκπλητική συγγραφέας, καθώς το καλοκαίρι του 2017 εκδόθηκε το πρώτο της μυθιστόρημα »Χίλια Χρόνια Μετά… κι άλλα χίλια» από τις εκδόσεις Ιβίσκος, ενώ το καλοκαίρι του 2019 ακολούθησε η έκδοση του δεύτερου βιβλίου της ‘’Ο Καπήλαρης’’ το οποίο και έγινε πρέσβης της ‘’Ελπίδας’’ για τη Δωρεά Μυελού των Οστών από τις εκδόσεις Ιβίσκος και πάλι.
Έχει δηλώσει πως η μεγαλύτερη αγάπη της μετά την οικογένεια της είναι η Αστρολογία και το ατελείωτο ταξίδι εξερεύνησης του Σύμπαντος μέσα από αυτήν. 
Το μότο που ακολουθεί σε όλη τη ζωή της είναι το εξής: «“Tο σχέδιο του Θεού για εμάς, το γενέθλιο κοσμόγραμμά μας, το μοναδικό αυτό αποτύπωμά μας στο Σύμπαν και η ελεύθερη βούληση διαχείρισής του, δίνουν τη δυνατότητα σε κάθε άτομο να εξελίσσει και να προάγει τη ζωή του.”
Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί της μέσω του e-mail της: [email protected]

Continue Reading

Επίκαιρα Πρόσωπα

Τσιπέλη Μαρία: «Όσο ζεις μαθαίνεις»

Η Τσιπέλη Μαρία από μικρή ηλικία κατάλαβε ότι η ζωή της θα ανήκει στο χώρο της τέχνης. Έψαξε αρκετά για να δει τι της ταιριάζει. Από χορό έως  ζωγραφική. Στην πρώτη θέση, με μεγάλη διαφορά, τερμάτισε η ζωγραφική. Από εκεί και πέρα άρχισε να σκέφτοται το πώς μπορεί να τη βάλει στη ζωή της πιο επαγγελματικά.

Έτσι λοιπόν ξεκίνησε αυτό το όμορφο ταξίδι που λέγεται ΜΟΔΑ.

Το 2017 αποφοίτησε με άριστα από τη σχολή μόδας PANSIK στην πόλη της, τη Θεσσαλονίκη. Μέσα στη σχολή αυτή διδάχτηκε το τι θα πει μόδα και μακιγιάζ. Μία αξέχαστη εμπειρία, μας εξομολογείται,  θα παραμείνει το μάθημα με τον κο. Γαβαλά από τον οποίο έμαθε πράγματα που δεν θα σταματήσουν να την συντροφεύουν κάθε μέρα στη δουλειά της.

Το 2019 αποφοίτησε επιτυχώς από τη σχολή Αισθητικής. Σκοπός της ήταν να μάθει όσα περισσότερα γίνεται για το χώρο της ομορφιάς και συγκεκριμένα για την τέχνη μακιγιάζ που τόσο αγαπά.

Παράλληλα με τις σπουδές της, συνεργάστηκε και συνεχίζει να συνεργάζεται με θεατρικές ομάδες, φωτογράφους του εσωτερικού αλλά και του εξωτερικού, πρακτορεία μοντέλων, περιοδικά, καταστήματα γυναικείων και ανδρικών ενδυμάτων.

Όπως είναι γνωστό, ο χώρος της μόδας τρέχει συνεχώς και η Μαρία Τσιπέλη από τη μεριά της φροντίζει να μην μένει πίσω. Φροντίζει να μορφώνοται και να μαθαίνει νέα πράγματα συστηματικά πάνω στον τομέα της. Διαρκώς παρακολουθεί επιμορφωτικά σεμινάρια, διαβάζει πολλά βιβλία και περιοδικά διότι.. όσο ζεις μαθαίνεις!

Σημαντικούς σταθμούς στην καριέρα της αποτέλεσαν η φωτογράφισή της στην εφημερίδα Espresso News, στο Ιταλικό περιοδικό Mob Journal καθώς και η διάκριση δύο φωτογραφιών στην Vogue Italia.

Όλο αυτό το διάστημα γνώρισε και είχα τη χαρά, όπως μας λέει, να συνεργαστεί με εξαιρετικούς επαγγελματίες που την βοήθησαν να εξελιχθεί ακόμη περισσότερο.

«Σας ευχαριστώ όλους μέσα από την καρδιά μου!», δηλώνει.

Continue Reading

Trending