Connect with us

Οικογένεια

Όλοι μαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο

Το μαγικό κλειδί για το Παιδί παρουσιάζει το αρθρό της Λητώς Τσακίρη Παπαθανασίου & τη βράβευση απο το ΥΠΕΠΘ για το βίντεο του ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΛΗΤΩ  σχετικά με το θέμα ασφαλεια των παιδιών στο Διαδίκτυο. Η  κα  Λητώ Τσακίρη Παπαθανασίου την Τρίτη 5 Φεβρουαρίου Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου έλαβε από το Υπουργείο Παιδείας  τιμητική διάκριση για το βίντεο το οποίο δημιούργησε μαζί με τους μαθητές του Πρότυπου Νηπιαγωγείου ΛΗΤΩ  Τα παιδιά  δούλεψαν τον τελευταίο χρόνο το θέμα της προστασίας μας, για να απολαμβάνουμε όλοι  ένα ασφαλές διαδίκτυο. Η  συγγραφέας είναι εθελόντρια του saferinternet4kids  έχει δημιουργήσει μία σειρά από τραγούδια και κείμενα για γονείς και παιδιά που αφορούν τη σωστή διαχείριση του διαδικτύου. Σύντομα το υλικό θα κυκλοφορήσει  μέσα στο νέο της βιβλίο απο τη σειρά βιβλίων της “Σεβαστιανός ο Φοβερός” έχοντας τον τίτλο “Τούλης ο Ιντερνετούλής” Εκδόσεις Τζιαμπίρης Πυραμίδα Απρίλης 2019.Η πολύ ενδιαφερουσα  ημερίδα που υλοποιήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας & το saferinternet4kids προσέφερε σε όλους πλήθος πληροφοριών
Το διαδίκτυο έχει μπει δυναμικά στη ζωή μας, αλλά οφείλουμε να βρούμε τους τρόπους που θα το διαχειριστούμε σωστά ώστε να μην κινδυνεύουμε και να εισπράττουμε από αυτό μόνο τα καλά που προσφέρει.  Ο κόσμος ολόκληρος ζει πλέον  στην κοινωνία της πληροφορίας Η γνώση των παιδιών μας έχει δεχθεί τις επιρροές της  παγκοσμιοποίησης και έτσι το σχολείο οφείλει να είναι προσαρμοσμένο στις σημερινές απαιτήσεις. Η επανάσταση στην εκπαιδευτική διαδικασία μέσω του διαδικτύου ξεκίνησε από την Αμερική . Εκεί  έβγαλαν οι πολυεθνικές τα πρώτα  κουπόνια για τους μαθητές με τα  οποία τα σχολεία προσέφεραν ηλεκτρονικό υπολογιστή  , αυτή τη διαδικασία, σύντομα υιοθέτησε και η Ευρώπη, πρώτα στην Ολλανδία, μετά τη Δανία & τη Σουηδία.Tο σχολείο, είναι πλέον  εξοπλισμένο με ηλεκτρονικά μέσα. Η επιμόρφωση των παιδιών πέρα από τα χάρτινα βιβλία, γίνεται μέσω της πρόσβασης  σε εποπτικό υλικό με οδηγό  τις  νέες τεχνολογίες  Άνοιξαν νέοι  δρόμοι στη διδασκαλία των μικρών και μεγαλυτέρων μαθητών μέσω του διαδικτύου το οποίο  δεν είναι ένα παθητικό εργαλείο,  αλλά ανοίγει διοδους  για να ενεργοποιηθεί η  συνεργατική διδασκαλία μεταξύ δασκάλου και παιδιών που μπορεί να επιφέρει αναβάθμιση του παραδοσιακού  τρόπου διδασκαλίας,  με την ενίσχυσή της μάθησης μέσω της διερεύνησης. Σε ένα μαθησιακό περιβάλλον που τα παιδιά μπορούν να επικοινωνούν και να μοιράζονται τις εμπειρίες  με συνομηλίκους τους μέσω του διαδικτύου, επιτελείται και καλλιεργείται η  διαθεματική διδασκαλία. Η ενεργητική μάθηση, κερδίζει καθημερινά έδαφος μέσω της διαδικτυακής επικοινωνίας  πολλών μαθητών από διάφορα μέρη, που δουλεύουν  μεταξύ τους με κοινό στόχο Άρα η ευγενής άμιλλα προάγεται και η διερεύνηση προχωρά σε πολύ υψηλότερα επίπεδα.Αν και  το διαδίκτυο δεν θα γίνει ποτέ δάσκαλος , θα πρέπει να παραδεχθούμε ότι  βοηθά και συναινεί στο να γίνει καλύτερο το μάθημα του δασκάλου, που ενεργοποιεί τους μαθητές του στο νέο αυτό ευφάνταστο περιβάλλον. Ποια είναι όμως η αναγκαιότητα για τη χρήση του διαδικτύου στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση?Τα σχολεία μας συνεργάζονται συνδέονται και μέσω του διαδικτύου παρουσιάζονται στον παγκόσμιο ιστό, έτσι ενισχύονται οι δραστηριότητες που έχουν ως στόχο την επικοινωνία δασκάλων και μαθητών,  προτείνετε το πανελλήνιο σχολικό δίκτυο και οι παροχές του. Αξιοποιούνται οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές έτσι ώστε να πλαισιώσουν και να εμπλουτίσουν όλο το πρόγραμμα σπουδών που έχει καταρτίσει το Υπουργείο  Παιδείας και ο κάθε εκπαιδευτικός για κάθε θεματική ενότητα που δουλεύει  στην τάξη του. Δάσκαλοι ,μαθητές, σχολικές κοινότητες όλοι και όλα επικοινωνούν πλέον μέσω της online κοινότητας της online επικοινωνίας του διαδικτύου βασική προϋπόθεση είναι κάθε σχολική μονάδα να έχει εξοπλισμένη και συνδεδεμένη με το διαδίκτυο μια τουλάχιστον αίθουσα ηλεκτρονικών υπολογιστών στις μικρότερες τάξεις, η γωνία του υπολογιστή παίζει πραγματικά ένα πολύ σημαντικό ρόλο στην πρώτη επαφή των παιδιών με το διαδίκτυο. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών  στις νέες τεχνολογίες είναι βασική προϋπόθεση για να μπορέσει αυτό το σχέδιο εκπαίδευσης να υλοποιηθεί σωστά και να παρέχεται σε όλο το μαθητικό μας δυναμικό η ίδια ευκαιρία καλής χρήσης του διαδικτύου Καθώς τα παιδιά μας θα πρέπει να επιμορφώνονται και να μαθαίνουν τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή και οι δάσκαλοι οφείλουν  να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους για την καλύτερη διδακτική τους διαδικασία μέσω του διαδικτύουΣτην Ελλάδα υλοποιούνται πιλοτικά προγράμματα με πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα σχετικά με την εφαρμογή των ευρωπαϊκών και διεθνών προγραμμάτων που έχουν σχέση με τη χρήση και την αξιοποίηση του διαδικτύουΈτσι ξεκίνησε  το πρόγραμμα Globe της NASA στο ελληνικό δίκτυο σχολείων που περιλάμβανε 246 σχολεία μέλη, με  ένα παγκόσμιο δίκτυο μαθητών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που εργάζονται και εκπαιδεύονται σε όσα αφορούν την ιστοσελίδα του σχετικά με περιβαλλοντικά προγράμματα. Οι μαθητές σχεδιάζουν τα προβλήματα και αναρτούν στην ιστοσελίδα όλα αυτά τα οποία επεξεργάζονται, η πλατφόρμα είναι πολύ μεγάλη και συμμετέχουν δάσκαλοι και μαθητές σε  περισσότερα από 6.000 σχολεία 80 χωρών με κοινό σχέδιο διδασκαλίας. Πως να διαχειριζόμαστε τους κινδύνους του διαδικτύουΓια την αποτελεσματική λειτουργία του  ηλεκτρονικού υπολογιστή και των διαδικτυακών τόπων  οι οποίοι αναβαθμίζουν τη διδασκαλία και προσφέρουν την πολυπόθητη συνεχή επιμόρφωση , πρέπει να μάθουμε καλά να διαχειριζόμαστε τους κινδύνους που μπορεί να έχει το διαδίκτυο στα παιδιά μας. Το διαδίκτυο  είναι βοηθός του εκπαιδευτικού κόσμου και έτσι θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε,  έχει εισβάλει δυναμικά στη ζωή μας, προσφέροντάς μας πληροφορίες σχετικά με όλες τις επιστήμες και ανοίγοντας τις online τεχνολογίες στα χέρια των παιδιών και των νέων ανθρώπων ολόκληρου του κόσμου. Τι απαγορεύεται να κάνουν τα παιδιά στο διαδίκτυο?Δεν επιτρέπεται να στέλνουν μηνύματα οι εικόνες που θα μπορούσαν να πληγώσουν τα συναισθήματα κάποιων άλλων ανθρώπων.Το πρόγραμμα μαθαίνει στα παιδιά να δημιουργούν πολύπλοκους κωδικούς συνδυάζοντας γράμματα αριθμούς και σύμβολα ώστε να κινούνται με ασφάλεια στο διαδίκτυο. Το υλικό μαθαίνει στα παιδιά να διαφυλάττουν τα προσωπικά τους δεδομένα και να μη μοιράζονται τις προσωπικές τους πληροφορίες.Όταν παίζουν παιχνίδια να αξιοποιούν τις δυνατότητες του περιεχομένου του διαδικτύου για να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους. Να μην απαντούν σε εκφοβιστικά μηνύματα και να μπλοκάρουν αυτομάτως την πρόσβαση του αποστολέα.Να θυμούνται πάντα ότι στο διαδίκτυο δεν είμαστε αφανής οποιαδήποτε κίνηση κάνουμε μέσα σε αυτό θα υπάρχει πάντα το ηλεκτρονικό μας αποτύπωμα το οποίο θα υφίσταται μέσα στο διαδίκτυο. Η σχέση πλέον του μαθητικού κόσμου με το διαδίκτυο είναι απαραίτητη τα παιδιά εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους και αποκτούν εκπαιδευτικές δεξιότητες με τη χρήση του διαδικτύου. Όλοι οι μαθητές  οφείλουν να μάθουν να αξιοποιούν όλες τις δυνατότητες του περιεχομένου του με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.  Για τους μικρούς φίλους δημιουργήθηκε και το παραμύθι των προσωπικών δεδομένων με την Αθήνα και τον μικρό της σκυλάκο τον Ερμή η Αθήνα λέει στο σκυλάκι της ότι μιλώντας στο σχολείο για τα προσωπικά δεδομένα δεν είχε καταλάβει πόσο σημαντικό ήταν να μην αποκαλύπτονται αυτά στο διαδίκτυο. Τα παιδιά οφείλουν να μάθουν ότι δεν επιτρέπεται να δημοσιεύουν φωτογραφίες στο διαδίκτυο πρέπει να ξέρουν ότι οτιδήποτε ανεβάζουν στο διαδίκτυο μπορεί να μείνει εκεί για πάντα και αυτό άνετα θα μπορούσε να το δει μελλοντικός τους συνεργάτης,  φίλος, συγγενής ή ο δάσκαλός τους , Αν λοιπόν δεν είναι απόλυτα σίγουροι  για αυτό που ανεβάζουν καλύτερα να μην το ανεβάσουν. Όλα τα παιδιά θα πάρουν υπέροχες απαντήσεις από το εκπαιδευτικό υλικό που δίνει το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου  στο safer internet 4 kids.gr Πάνω από 160 χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο γιορτάσαν την ημέρα ασφαλούς διαδικτύου Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου safer internet 4 kids υπό την αιγίδα του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας της Ελλάδας λειτουργεί από τον Ιούλιο του 2016 θέλοντας να προσφέρει στα παιδιά μας πληροφορίες για ένα ασφαλέστερο τοπίο στο διαδίκτυο.Εμείς οι γονείς ας θυμόμαστε πάντα ότι είμαστε τα  πρότυπα των παιδιών μας & το πώς  αντιμετωπίζουμε την τεχνολογία επηρεάζει τα παιδιά μας , θετικά ή αρνητικά. Αν ασχολούμαστε με το κινητό μας στο φαγητό ή στον περίπατο της οικογένειας τότε θα πρέπει να γνωρίζουμε πως αυτή η συμπεριφορά μας  μπορεί να προκαλέσει την αντίδρασή των παιδιών ΑΣ  ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΣΩΣΤΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΓΝΩΣΗ & ΥΓΕΙΑ!!! Το κείμενο έχει δημοσιευτεί απο τη συγγραφέα στο τεύχος του Παράθυρου στην Έκπαιδευση του Παιδίου τευχος Ιανουαρίου Φεβρουαρίου 2019 μαζι με το τραγούδι της κας Τσακίρη που μπρορείτε να το ακούσετε πατώντας εδώ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΧΑΛΑΡΑ

Πηγή

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ψυχολογία

Το «MeToo» ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ σεξουαλικό

Η Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας είπε: Είναι καιρός να πάψει η ενοχοποίηση των θυμάτων και η ατιμωρησία των θυτών. Κ. Σακελαροπούλου, atlantea.news, 18/1/2021. 

Τον Οκτ 2017, οι New York Times δημοσίευσαν ένα άρθρο που παρουσίαζε με λεπτομέρειες τις καταγγελίες κατά του Χάρβει Γουάινσταιν για σεξουαλικές παρενοχλήσεις & σεξουαλικές κακοποιήσεις σε ηθοποιούς & παραγωγούς. Στην ουσία «η περίπτωση Γουάινσταιν άλλαξε την εξουσία». huffingtonpost.gr, 28/10/2018. 

Το «κίνημα ΜeΤoo» ξεκίνησε το 2006 στην Αμερική, όταν η Tarana Burke παρηγόρησε ένα 13χρονο κορίτσι που είχε κακοποιηθεί σεξουαλικά – «ήθελα να της πω “κι εγώ τα έχω περάσει αυτά”». Και υπάρχουν πάρα πολλοί που μπορούν να το πουν στις καθημερινές εξαναγκασμένες επαφές τους με τους καρεκλοκένταυρους συντεχνιαζόμενους ή δημοσιοσχεσίτες υπεξαιρέτες της εξουσίας. 

Άπειρα τα παραδείγματα. 

  • Τον Μαρ 2012 μετά από πολλές μάχες ψηφίσθηκε από την Βουλή των Ελλήνων ένας αυστηρότατος μαξιμαλιστικός ανεδαφικός νόμος (Ν4056) για την αδειοδότηση των στάβλων. Ένας νόμος μπορεί να είναι σκληρός, αλλά είναι νόμος, και πρέπει να εφαρμόζεται, θα έλεγε κάποιος απλός άνθρωπος. Αλλά η «υπόγεια» εξουσία των Δημοσίων Υπαλλήλων συνέχισε να ΒΙΑΖΕΙ τους έλληνες υπηκόους-κτηνοτρόφους, με διάφορα τερτίπια και ερμηνευτικές, και εγκυκλίους και άλλα … Και ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΣΕ τον νέο νόμο. Η δημόσια διοίκηση (συγκεκριμένη διευθύντρια) «ΒΙΑΣΕ» την μακροχρόνια διαδικασία έκδοσης ενός νόμου που εκφράζει την κοινωνικοοικονομική δυναμική της κοινωνίας μια στιγμή (Μαρ 2012) και κατάφερε να «ΒΙΑΣΕΙ» τον Σεπ 2012 (έξη ολόκληρους μήνες μετά την απόφαση της Βουλής των Ελλήνων) μια οικογένεια κτηνοτρόφων που είχε άδεια και λειτουργούσε από το 1967, στο ίδιο μέρος. Αποτέλεσμα μια οικογένεια να μείνει χωρίς επαγγελματική απασχόληση. Μια οικογένεια να μείνει χωρίς έσοδα. Μια οικογένεια να «βιασθεί» χάνοντας την ζωή της, διότι στους παραδοσιακούς Αρβανίτες & Βλάχους κτηνοτρόφους η κτηνοτροφία είναι τρόπος ζωής. Και όχι μόνο. Ο αρχηγός της οικογένειας, πιθανόν ως συνέπεια του «βιασμού», πεθαίνει, εκεί στον στάβλο … στην ζωή του όλη. Σε ποιόν να το πεις! 
  • Με τα «παιχνίδια» των ιστορικών δικαιωμάτων των αγροτικών επιδοτήσεων του ΟΠΕΚΕΠΕ κανένας φυσιολογικός άνθρωπος δεν βγάζει άκρη. Πάντα κάποιος καρεκλοκένταυρος ή παρατρεχάμενος της εξουσίας σε κάποια Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνοτροφίας αναλαμβάνει να σε διευκολύνει, καθοδηγήσει, με το αζημίωτο (διότι συνήθως απαιτεί πέραν του μισθού και άλλης μορφής «γρηγορόσημο»). Έτσι ένας δημόσιος υπάλληλος της «παρά φύσιν» δημοσιοϋπαλληλικής εξουσίας «μάζευε» τα ιστορικά δικαιώματα από όποιον αγρότη απεβίωνε και τα αμαρτωλά ιστορικά δικαιώματα τα πουλούσε σε όποιον ενδιαφερόταν. Μέχρι που κάποιος κληρονόμος ενδιαφέρθηκε και ο συνεχής «βιασμός» αποκαλύφθηκε. Έγιναν δικαστήρια. Καταδικάστηκε ο δημόσιος υπάλληλος. Και ο «βιασμός» συνεχίζονταν, μέχρι το θέρος 2020 που ο δημόσιος υπάλληλος υπηρετήσας ευδοκίμως, μισθοδοτούμενος, συνταξιοδοτήθηκε και τον πληρώνουμε όλοι για τους κερδοφόρους «βιασμούς» των κτηνοτρόφων πολιτών, υπηρετώντας στην ίδια ΔΑΟΚ. Και οι «βιασθέντες» «εξυπηρετούνταν» (αν είναι δυνατόν….) από τον ίδιο δημόσιο υπάλληλο για τα ίδια θέματα … Ο «ΒΙΑΣΜΟΣ» της εξουσίας των δημοσίων υπαλλήλων εναντίον κτηνοτρόφων σε πλήρη ανάπτυξη … Σε ποιόν να το πεις! …
  • Η πολιτεία αποφάσισε να ανταμείψει όσους πρόσφεραν την ζωή τους για την πατρίδα εναντίον των φασιστών και ναζιστών και βουλγάρων το 1940. Με απόφαση της Βουλής των Ελλήνων που δημοσιεύθηκε με τον νόμο 751/1948  προσφέρθηκε σε κάθε πολεμιστή ένα οικόπεδο σε αναγνώριση του ηρωισμού του πολεμιστή, έναντι όσων απέφυγαν την στράτευση. Οι πολεμιστές που καταγράφηκαν ήταν περίπου 500 πολεμιστές και ορίσθηκε περιοχή για την υλοποίηση του νόμου. Είναι η γνωστή περιοχή Ν751 στο Πανόραμα Θεσσαλονίκης. Εν τω μεταξύ από αυτήν την περιοχή κάποιοι έκαναν «χάρη» στους ταλαιπωρηθέντες Δραμινούς, που όμως ήταν ταυτόχρονα «έργω ΒΙΑΣΜΟΣ» στους πολεμιστές του Αλβανικού μετώπου. Έτσι με το υπόλοιπο της περιοχής δόθηκαν οικόπεδα το 1957 μόνο σε 220 πολεμιστές. Οι υπόλοιποι «βιάστηκαν» … Ποιος επέλεξε και με τι κριτήρια ποιοι θα ικανοποιηθούν και ποιοι θα «βιάζονται» … Σε ποιόν να το πεις! …
  • Και συνεχίζουν να ασελγούν επί των 248 (135+113) κάποτε πολεμιστών και των απογόνων τους με συνεχιζόμενους αλληλοδιάδοχους «ΒΙΑΣΜΟΥΣ» από το 1957 μέχρι σήμερα, 63 ολόκληρα χρόνια συνεχώς … Κάποιες φορές ουρλιάζουν από τον πόνο των «ΒΙΑΣΜΩΝ» οι παλαιοί πολεμιστές και τότε μερικές φορές η δημόσια διοίκηση, οι «βιαστές», κάνουν κάτι … Δόθηκε νέα περιοχή εκεί δίπλα το 1957. Το 1988, τριάντα ολόκληρα χρόνια με συνεχείς «ΒΙΑΣΜΟΥΣ» το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομίας αποφάσισε ομόφωνα την πολεοδόμηση της περιοχής. Κάποιος δημόσιος υπάλληλος ή/& εκλεγμένοι πολιτικοί συναυτουργώντας, χωρίς ενεργοποίηση «γρηγοροσήμου» δεν έκαναν ίσως το καθήκον τους… (για να συνεχίζουν να ασελγούν ή να «βιάζουν»? …). Το Συμβούλιο της Επικρατείας τον Νοε 2020 επεσήμανε την αναποτελεσματικότητα (ωμός «ΒΙΑΣΜΟΣ» από τους ασκούντες κρατική εξουσία …) και καλεί την πολιτεία να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της. Και ακόμη «ΒΙΑΖΟΝΑΙ» οι πολεμιστές (!) …. Σε ποιόν να το πεις! …

Αν η σεξουαλική κακοποίηση ή η σεξουαλική παρενόχληση είναι κατάπτυστη, και το κίνημα MeToo προσπαθεί να αναδείξει την στιγμιαία καταρράκωση της προσωπικότητας και της ηθικής του θύματος, 

Τι πρέπει να περιμένουμε για την επί 63 χρόνια μέχρι σήμερα (και έχει ακόμα …) συνεχή ασέλγεια των Υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης, Προνοίας και Χωροταξίας-Περιβάλλοντος επί του σώματος των πολεμιστών-ηρώων (!…) και τον εξευτελισμό της προσωπικότητας των 248 συγκεκριμένων αναγνωρισμένων πολιτών από την συντεχνία των «μη πολεμιστών» δημόσιων υπαλλήλων και των κομματικών επιλογών των περιστασιακά εκλεγμένων πολιτικών?

Το MeToo δεν είναι μόνο σεξουαλικό, είναι θέμα εξουσίας. Η φράση που κυριαρχεί στην περίπτωση είναι: «Σε ποιόν να το πεις! …». Η Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας (18/1/2021) είπε: Είναι καιρός να πάψει η ενοχοποίηση των θυμάτων και η ατιμωρησία των θυτών. 

Αυτή η ατιμωρησία των θυτών είναι που εξοργίζει και σε κάνει να αγανακτείς … Τελικά «σε ποιόν να το πεις» …. 

Continue Reading

Ψυχολογία

Πόσο καλή είναι η ψυχική μου υγεία;

«Δεν νιώθω καλά, μήπως…, νιώθω πως θα τρελαθώ…, είμαι καλά;» Μία ερώτηση που οι περισσότεροι από εμάς πιθανότατα αναρωτηθήκαμε, ειδικά στη διάρκεια της πανδημίας. Ίσως αναρωτηθήκαμε μετά από 2-3 κακές μέρες ή όταν αυτές οι μέρες έγιναν …περισσότερες. Ίσως όταν νιώσαμε την απώλεια μέσα από το θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου, έναν χωρισμό, μία ασθένεια… Ίσως όταν αισθανθήκαμε ανασφάλεια και έλλειψη σταθερότητας λόγω οικονομικών προβλημάτων, προβληματικών διαπροσωπικών σχέσεων… Ίσως αναρωτηθήκαμε αν είμαστε καλά όταν η μελαγχολία ή η θλίψη μας μετατράπηκε σε απελπισία ή ακόμη όταν νιώσαμε πως έχουμε αποκοπεί από τον ίδιο μας τον εαυτό…

Οι ειδικοί προτείνουν να ελέγχουμε τακτικά την ψυχική μας υγείας για να αξιολογήσουμε πως αισθανόμαστε. Μάλιστα μπορούμε να σταθούμε και να αναρωτηθούμε – όπως όταν νοιαζόμαστε για ένα αγαπημένο μας πρόσωπο και προσπαθούμε να δούμε αν είναι καλά! Μπορούμε να κάνουμε κάποιες ερωτήσεις στον εαυτό μας που θα μας δώσουν μία πρώτη εικόνα για το «πόσο καλά είμαστε ψυχολογικά»…

Χρόνος και χώρος για τον εαυτό μου: Προφανώς είναι δύσκολο μέσα στις καθημερινές μας υποχρεώσεις και την φροντίδα τρίτων να «ακούσουμε» ή και να φροντίσουμε τον εαυτό μας, να κατανοήσουμε τις ανάγκες του. Είμαστε τόσο συνηθισμένοι σε μία «multi-tasking» λειτουργία που δεν δίνουμε πραγματικά χώρο για να καθίσουμε και να προβληματιστούμε με το «πως είμαστε». 

Η καθημερινή λειτουργικότητα: Ένας πολύ εύκολος τρόπος να ελέγξουμε την ψυχική μας υγεία είναι μέσα από το κατά πόσο είμαστε σε θέση να λειτουργήσουμε στην καθημερινότητα. Μάλιστα, αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους δείκτες αν ένα άτομο αντιμετωπίζει προβλήματα με την καθημερινή του ζωή. Για παράδειγμα, «Μπορώ να εκπληρώσω τους πολλαπλούς ρόλους μου ως εργαζόμενος/η, σύντροφος, σύζυγος, εραστής/ερωμένη, γονιός, γιος ή κόρη, φίλος ή φίλη, …;» Αν υπάρχει δυσκολία, τότε μάλλον αυτό είναι σημάδι ότι τα πράγματα «δεν πάνε και τόσο καλά!»

Τα συναισθήματα και οι συμπεριφορές μας: Υπάρχουν εναλλαγές στη διάθεσή μας; Ας παρατηρήσουμε τον εαυτό μας μέσα από τις παρακάτω ερωτήσεις: 

  • Πώς άλλαξε η συμπεριφορά μου;
  • Υπάρχουν συμπεριφορές που με προβληματίζουν;
  • Μου παραπονιούνται οι άλλοι για κάποιες από τις συμπεριφορές μου;
  • Πώς άλλαξαν τα συναισθήματά μου;
  • Βρίσκω ακόμα χαρά σε πράγματα που κάποτε με χαροποιούσαν;
  • Λαμβάνω ικανοποίηση στην καθημερινότητα;
  • Είμαι ευερέθιστος/η, τσακώνομαι, συγκρούομαι, θέλω να χτυπήσω ή χτυπάω ανθρώπους;
  • Νιώθω περισσότερο πεσμένος/η από ό, τι συνήθως;
  • Λειτουργώ περισσότερο καταστροφικά ή αυτοκαταστροφικά από ό, τι συνήθως;
  • Έχω σκεφτεί να κάνω κακό στον εαυτό μου ή σε άλλους;
  • Αποφεύγω τους ανθρώπους;
  • Πόσο διαρκούν τα παραπάνω συμπτώματα;

Ο καθένας μπορεί να έχει κάποιες μέρες που δεν είναι και τόσο καλές. Άλλωστε, όπως λέμε, δεν είναι όλες οι μέρες ίδιες. Αν όμως νιώθουμε άσχημα, για παράδειγμα, αν είμαστε αγχωμένοι, στενοχωρημένοι, απογοητευμένοι, νευριασμένοι… για περισσότερο από δύο εβδομάδες, μάλλον χρειάζεται να ανησυχήσουμε και ίσως ήρθε η ώρα να αναζητήσουμε επαγγελματική βοήθεια.

Το σώμα μου: Λέμε πως το σώμα μας μιλάει, απλά εμείς δεν έχουμε μάθει να το ακούμε, παρά μόνο όταν είναι πολύ αργά μέσα από τα συμπτώματα μιας ασθένειας. Το σώμα μας επηρεάζεται από την ψυχική μας υγεία και το αντίστροφο, καθώς η ψυχική και η σωματική μας υγεία είναι άρρηκτα συνδεδεμένες. Ας παρατηρήσουμε λίγο τον εαυτό μας λοιπόν και ας αναρωτηθούμε:

  • Κοιμάμαι καλά;
  • Τρώω καλά;
  • Τρίζω τα δόντια μου;
  • Νιώθω μυϊκή ένταση στο λαιμό ή τους ώμους μου;
  • Έχω την ίδια ενέργεια όπως συνήθως;
  • Φροντίζω την υγιεινή μου;
  • Κάθε πότε κάνω εξετάσεις για την υγεία μου;

Δεν χρειάζεται να περιμένω μέχρι τα πράγματα να πάρουν μία άσχημη τροπή. Σε έναν τέλειο κόσμο, οι άνθρωποι θα πήγαιναν στο γιατρό και θα έκαναν τον ετήσιο έλεγχο για την υγεία για να επιβεβαιωθούν πως η υγεία τους είναι καλή και δεύτερον για πρόληψη. Είναι πολύ πιο εύκολο να προλάβουμε ένα πρόβλημα στην υγεία μας από το να προσπαθήσουμε να το θεραπεύσουμε…

Μαρίνα Μόσχα 

Continue Reading

Ψυχολογία

Μη βάζεις φρένο στα όνειρά σου!

Είναι μια πικρή αλήθεια, αλλά δεν έχουμε μάθει να ονειρευόμαστε. Οι στόχοι που βάλαμε οι ίδιοι στον εαυτό μας αλλά και οι προσδοκίες των άλλων μάς ψαλίδισαν τις φιλοδοξίες ακόμα και από τότε που ήμασταν παιδιά. Κι αυτά τα όνειρα εγκλωβίστηκαν. Δεν χάθηκαν ολότελα, αλλά πήγαν και φώλιασαν στα πιο κρυφά μέρη του μυαλού μας, γεμίζοντάς μας με ανικανοποίητα θέλω που στοιχειώνουν τις προσπάθειές μας να κατακτήσουμε πολύπλευρα την ευτυχία. 

Κατανοώντας τι είναι αυτό που μας κράτησε τα πόδια δεμένα στη γη, θα συνειδητοποιήσεις γιατί δεν είσαι πραγματικά ευτυχισμένη. 

Μπορείς να ελέγξεις το φόβο που επιστρατεύει το βολεμένο Εγώ σου, κάθε φορά που ξυπνούν μέσα σου νέα όνειρα. Ο φόβος για την αλλαγή, η μετατόπιση ευθυνών, αλλά και η ανωριμότητά μας να αναλάβουμε την ευθύνη μιας ενδεχόμενης αποτυχίας παραμορφώνουν τα πραγματικά μας Θέλω. Τα καταδικάζουν πριν καν γεννηθούν. 

Με το coaching θα συνειδητοποιήσεις πως διαθέτεις τα κατάλληλα εργαλεία και για να ονειρεύεσαι ελεύθερα αλλά και για να ζεις όπως εσύ θέλεις! Αν έχεις τολμήσει να το ονειρευτείς, έχεις τη δύναμη και να το καταφέρεις! Έχεις γεννηθεί για να κυνηγάς τα καλύτερα. Για να μη συμβιβάζεσαι!

Τώρα, λοιπόν, περισσότερο από ποτέ είναι σημαντικό να μη… φρενάρεις. Μπορεί οι ανατροπές να διαδέχονται η μία την άλλη, αλλά στο τέλος το νήμα θα κόψουν μονάχα οι νικητές, αυτοί δηλαδή που δεν σταμάτησαν στιγμή να χτίζουν το όνειρό τους. Μέσα από την καθυστέρηση, μέσα από τον δικαιολογημένο φόβο, μέσα από τις προσωπικές τους αμφισβητήσεις, είναι αυτοί που βλέπουν τον εαυτό τους στο μετά και δεν διαπραγματεύονται πως έχουν μια αναντικατάστατη θέση εκεί. 

Νικόλας Ουρανός, PCC

Professional Certified Life & Relationship Coach by International Coaching Federation

Βραβευμένος συγγραφέας παγκόσμιου bestseller Αγάπη Τώρα, Ευ Ζην Τώρα και Ξαφνικά Τώρα, Ομιλητής.

Continue Reading

Trending